45 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa Timsko delo, medrazredno sodelovanje in IKT Brigita Prus OŠ Stopiče Sodobno osnovnošolsko izobraževanje danes nujno vključuje uporabo IKT. Uporablja jo učitelj za lastno pripravo na pouk in učenci kot pripomoček za samostojno pridobivanje informacij ali utrjevanje znanja. Uporaba IKT ponuja tudi možnost medsebojnega spoznava- nja učencev in posledično lažje vključevanje v novo šolsko okolje. Uvod OŠ Stopiče ima dve podružnični šoli, kjer poteka pouk za učence od prvega do pete- ga razreda. Šolanje nadaljujejo na matični šoli, kjer oblikujemo oddelke učencev iz vseh treh okolij. Nekateri učenci so spre- membe ob prehodu in združitvi doživljali stresno. Učitelji smo bili mnenja, da je potrebno učence podružnične šole in ma- tične šole medsebojno spoznati še pred prehodom na matično šolo. V prispevku bom predstavila aktivnosti učencev in učiteljice matične šoli v okviru projekta Timsko delo na področju medrazrednega sodelovanja ob vključevanju IKT in spletne učilnice. Utemeljitev projekta Učiteljici matične in podružnične šole se večkrat mesečno srečujeva na skupnih načrtovanjih, kjer usklajujeva učne cilje, vsebine in dejavnosti v obeh razredih. Poiskali sva učencem zanimiva področja in oblike dejavnosti za medsebojno spo- znavanje in se odločili, da jih seznaniva in spodbudiva k sodelovanju. Najin namen je bil, da se učenci ob skupnih dejavnostih in uporabi IKT, računalniških programov in predvsem spletne učilnice (Moodle) medsebojno povezujejo, komunicirajo, učijo, izmenjujejo mnenja in se ob tem spoznavajo. Svetlin (2006: 9) meni, da je obvladovanje IKT ena od ključnih kompe- tenc, ki temelji na kombinaciji medseboj- no povezanih kognitivnih in praktičnih spretnosti, znanja, motivacije in čustev. Udeleženci projekta so bili učenci 5. razre- da matične in podružnične šole, učiteljici 5. razreda matične in podružnične šole ter računalnikar (organizator informacijskih dejavnosti). Cilji projekta so bili preko raz- ličnih dejavnosti IKT spodbuditi učence k medsebojnemu povezovanju, komunika- ciji in spoznavanju v spletni učilnici ter jih seznaniti z uporabo IKT, računalniških programov, e-pošte in spletne učilnice. Zato so dobili naloge, v katerih so iskali in- formacije na spletnem omrežju, izdelovali izdelke v računalniških programih PPT, Slikarju, Tux paint, izmenjevali e-naslo- ve, si dopisovali in urejali skupne zadeve razredne skupnosti. Predvidevala sem, da bo motivacija učencev velika, da bo večina učencev sodelovala v vseh dejavnostih, da imajo vsi učenci možen dostop do računal- nika doma in poznajo osnove rokovanja z računalnikom, da bodo učenci potrebovali pomoč pri delu v spletni učilnici in da je veliko možnosti motivacije učencev z IKT za delo med poukom. Skupni naravoslovni dan Prvi korak k spoznavanju in povezovanju je bil skupni naravoslovni dan. Učenci in učiteljici obeh razredov smo si ogledali znamenitosti Novega mesta in Arheolo- ško zbirko v Dolenjskem muzeju. Oglede smo popestrili z navodili za izvedbo na- ravoslovnega dne in nalogami na učnih listih. Že med ogledi so učenci sodelovali med seboj, si pomagali pri zapisih in iz- menjavali mnenja. Njihovo domače delo je bilo urediti mapo naravoslovnega dne po navodilih, med drugim tudi iskanje informacij po spletu. Oblikovanje PPT predstavitev Z učenci smo pripravili predstavitev, v kateri smo predstavili matično šolo in naš razred. Seznanila sem jih s postopkom izdelave elektronskih prosojnic. Preko e- pošte sva si razredničarki izmenjali PPT predstavitvi in učencem predstavili pred- stavitev sodelovalnega razreda. Kasneje sva predstavitvi naložili na spletno učil- nico. Učenci obeh razredov so navdušeno komentirali predstavitvi. Po ogledu PPT so si učenci med seboj izmenjali e-naslove in med njimi je stekla povezava preko elek- tronske pošte. To dejavnost sva načrtovali, ker so učenci vešči dela z računalnikom in elektronsko pošto. Ta način motivacije za izdelavo domače naloge je pomenil učencem izziv in novost. Skupni predmet v spletni učilnici OŠ Stopiče Učenci do sedaj še niso uporabljali sple- tne učilnice, niso imeli ne uporabniškega imena ne gesla. S pomočjo računalnikarja na šoli, smo oblikovali predmet spletne učilnice Razredna skupnost 5, v katerega imajo vstop učenci obeh razredov z ve- ljavnim uporabniškim imenom in geslom. Učence sem poučila o prijavi v spletno učilnico in njeni uporabi. Učiteljici sva tedensko vnašali navodila za delo in de- javnosti učencev, dodajali vire (besedila, povezave, datoteke) in ustvarjali teme za forume in klepet ter se vključevali v razprave. Učenci so pošiljali predstavitve, nalagali naloge in sodelovali v forumu ter v klepetalnici. Pripravili so samostojne PPT predstavitve ter sodelovali v forumih na različne predlagane teme. Največ težav so imeli pri samostojni prijavi v spletno učilnico, zato smo dodatno izkoristili eno šolsko uro, da so ob pomoči in vodenju individualno vstopali v spletno učilnico. Po krajšem času (14 dni) so vsi učenci na- šega razreda obiskali spletno učilnico 5. razreda in aktivno sodelovali pri tedenskih nalogah. Računalniška programa Tux paint in Slikar V sklopu ur likovne vzgoje smo v raču- nalniški učilnici s programom Tux paint izdelali novoletne voščilnice in si jih nato izmenjali s petošolci podružnične šole (računalniška grafika). Učence sem naj- prej seznanila s programom, njegovimi oblikami in možnostmi. Samostojno so oblikovali naslovno stran voščilnice z be- sedilom. Na forumu in v spletni učilnici 46 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa so si izmenjali mnenja o izdelavi voščilnic in si ogledali PPT predstavitvi izdelave voščilnic. Učence sem spodbudila tudi k sodelovanju na mednarodnem grafičnem likovnem tekmovanju. Tema tekmovanja so bile pravljice, oziroma pravljični junaki naše regije ali pokrajine. Učencem sem predstavila literarno predlogo, po katerih so ustvarjali z računalniškim programom Slikar. Slikali so pravljične junake Trdino- vih Bajk in povesti o Gorjancih (vile, škrati, velikani). O izdelkih so izmenjavali mnenja v klepetalnici in forumu spletne učilnice, napisali in objavili pa so tudi svojo pravlji- co o pravljičnih junakih z Gorjancev. Snemanje z video kamero Učenci obeh razredov so na zadnji šolski dan pred novim letom samostojno pripra- vili in sodelovali v novoletni prireditvi. Pri- pravili so razredno prireditev in sodelovali s točko na šolski prireditvi. Da bi učenci obeh razredov lahko videli obe prireditvi, smo z video kamero posneli dogajanje na prireditvah, oblikovali kratek film in ga objavili na www.youtube.com, kjer so si ga učenci lahko ogledali. V klepetalnici in na forumu v spletni učilnici so si izmenjali mnenja o izvedbi. Naloga v skupnem predmetu V okviru pouka družbe so samostojno izde- lali in nalogo Moja pot v šolo. Naložili so jo v skupni predmet Razredna skupnost 5, izdelke pa sem opisno in številčno ocenila. Naloga je bila zahtevna, saj je vsebovala skico in opis poti. Izdelki so bili različni in zanimivi, nekaterim sem svetovala tudi izboljšave. Dva učenca naloge nista izde- lala za spletno učilnico, predstavila sta jo preko klasičnih plakatov. Evalvacija dela z IKT in dejavnosti v spletni učilnici Na podlagi ankete, ki sva jo s kolegico izve- dli med učenci obeh razredov sva pridobili povratne informacije o uspešnosti oblike medrazrednega sodelovanja učencev pre- ko IKT. V anketi je sodelovalo 20 učencev 5. razredov matične in podružnične šole. Večini je pomembno, da se bolje spoznajo in si tako olajšajo vstop v višji razred, ko se združijo z učenci podružnične oziroma matične šole. Nekaj posameznikov meni, da je pomembno spoznati drugačne na- čine učenja in pridobivanje novih znanj. Večina učencev se je pri delu v spletni učil- nici in pri uporabi elektronske pošte nau- čila nekaj novega. Kar sedemnajst učencev od dvajsetih se je vključila v skoraj vse dejavnosti, ki smo jih izvedli. Največ težav so imeli pri nalogi Opis poti, ko so morali v spletno učilnico sami vstaviti nalogo. Polovica učencev pri izvedbi dejavnosti ni imela težav, pri delu so bili večinoma samostojni. S predstavljenim načinom medrazrednega sodelovanja so učenci zadovoljni in v glavnem želijo uporabljati povezavo v spletni učilnici Razredna sku- pnost 5 do konca šolskega leta. Zaključek Timsko načrtovanje dela učiteljic je spod- budilo sodelovanje med učenci obeh ra- zredov. Način spoznavanja učencev obeh razredov z aktivnostmi, ki sva jih skrbno načrtovali, je pripomogel k lažjemu in zanimivejšemu učenju. Učenci so osvojili postopke dela v spletni učilnici in preko e-pošte. Komunikacija preko IKT je pripo- mogla pri spoznavanju in povezovanju vrstnikov, bodočih sošolcev. Učenci so bili veseli odzivov sošolcev. S postopnim uva- janjem dela v spletni učilnici so učenci pridobili in razširili ter nadgradili znanja s tega področja. Oblike in metode dela so učence zbližale in spodbujale k sodelova- nju ter vključevanju v aktivnosti. Z načr- tovanimi dejavnostmi bomo nadaljevali spoznavanje in povezovanje učencev, ki bodo v prihodnjem šolskem letu sošolci. Z zapisanimi in izvedenimi dejavnostmi potrjujem misel Adama (2009: 9), da IKT ni modni trend, ki bi prevzel nadzor nad izobraževalno dejavnostjo, ampak nam bistveno olajša delo. Literatura ADAM, Andrej. 2009. Pedagoške dileme pred petdesetimi leti in danes. V: Vzgo- ja in izobraževanje, 40(1), 4-9. BREČKO, B., Vehovar, V. 2008. Informa- cijsko-komunikacijska tehnologija pri učenju in poučevanju v slovenskih šo- lah, Ljubljana: Pedagoški inštitut. POLAK, Alenka. 2007. Timsko delo : psi- hološke razsežnosti timskega dela v vzgoji in izobraževanju, Ljubljana: Modrijan, 151. SVETLIK, Ivan. 2006. O kompetencah. V: Vzgoja in izobraževanje, ,37, (1), 4-11 www.ucilnica.osstopice.si (3. 11. 2011)