Obnovljena izdaja - Leto XVII. - štev. 19 (690) - Trsi - 29. oktobra 1965 40 lir glasilo KRI za slovensko narodno manjšino ^........ Uresničiti ustavne in statutarne člene Za Slovence škodljiv program v goriški občini Te dni so predstavniki KPI v parlamentu in deželnem svetu predložili interpelacije, ki zadevajo pravno ureditev položaja slovenske manjšine v Italiji. Najprej je sen. Vidali naslovil na ministrskega predsednika interpelacijo, s katero se urgira čimprejšnja in konkretna uresničitev načel, vsebovanih v Londonskem sporazumu in zadevajočih enakopravnost državj lanov ^ slovenske narodnosti na Tržaškem ozemlju. Poslanci Bernetičeva, Franco in Lizzerò, deželni svetovalci šiškovič, Pellegrini, Bacic-chi, Sema in Jarc pa so naslovili na ministrskega predsednika, oz. na predsednika deželne vlade interpelaciji, v katerih se ugotavlja potreba po pravni ureditvi nerešenih vprašanj slovenske manjšine v Italiji, se poudarja vsebina 6. člena ustave, ki narekuje izdelavo «posebnih določil» za o-brambo enakopravnosti slovenske manjšine, se ugotavljajo določila 3. člena posebnega statuta avtonomne dežele Furlanija-Julij-ska krajina in prepovedi, ki jih tako vlada kot ustavno sodišče postavljata avtonomni deželi v izvajanju istega člena. Zato poslanci,” oz. deželni svetovalci zahtevajo od vlade, oz. posredovanje deželne pri osrednji vladi za izdajo pravnih določil, ki naj spravijo v življenje 3. člen posebnega statuta in naj dajo avtonomni deželi kompetence po vprašanjih slovenske manjšine v okviru členov 4, 5, 6 in točke 3 člena 7 posebnega statuta. Da si bomo na jasnem, o čem gre, naj omenimo, da interpelacija sen. Vidalija zahteva oživot-vorjenje vseh tistih točk Londonskega sporazuma, ki jih vlada do sedaj niuveljavila. Interpelaciji Bernetičeve in drugih v poslanski zbornici in šiškoviča in drugih v deželnem svetu zahtevata konkretizacijo 6. člena ustave in 3. člena posebnega statuta avto-nomnfe dežele. Konkretizacija 3. člena posebnega statuta pa pomeni razširiti kompetenco dežele po vseh specifičnih slovenskih vprašanjih, ki se tičejo členov 4 ( deželni uradi in ustanove, pravni in ekonomski položaj u-službencev, kmetijstvo in gozdno gospodarstvo, bonifike, zemljiška vprašanja in ureditve, dela za zemljiško in kmetijsko izboljšavo, živinoreja,- gorsko gospodarstvo, lov in ribolov, jusarske pravice, zemljiške knjige, industrija in trgovina, obrtništvo, sejmi, ceste, vodovodi in javna dela deželnega in krajevnega značaja, tu- | rižem in turistična industrija, ! prevozi, urbanistika, slatine, kulturne, rekreativne, športne ustanove, muzeji, knjižnice), 5 (referendum o zakonih, deželni davki, nadzorstvo nad krajevnimi u-stanovami in ozemeljska u-reditev občin, javne skrbstvene in podporne ustanove, ureditev in prevzem javnih uslug deželne- ga značaja, ureditev mestnih in kmetijskih hranilnic, ureditev gospodarskih ustanov za finansiranje gospodarskih dejavnosti dežele, ustanovitev in ureditev u-stanov za preučevanje programov gospodarskega razvoja, rudniki in kamnolomi, razlastitve za javno korist, pomorske kabotaž-ne^ proge, krajevna, mestna in vaška policija, izkoriščanje javnega vodovja, višje obrtniško in strokovno šolstvo, šolska podpora, higiena in zdravstvo, zadružništvo, ljudsko stavbeništvo,. to-ponomastika, gasilstvo, preventivna zaščita pred elementarnimi nadlogami), 6 (otroški vrtci, osnovno, srednje, klasično, znanstveno, učiteljiščno, tehnično, u-metniško šolstvo, delo, socialno skrbstvo, itd.), točke 3 člena 7 (ustanovitev novih občin ter spremembe v tej zvezi). Kot je razvidno iz gornjega naštevanja, ima dežela veliko kompetenc, ki jih veskakor omejujejo tudi vsedržavni zakoni, zlasti v zvezi s členi 5, 6 in 7. A vseeno v vseh navedenih kompetencah prihaja v poštev veliko vprašanj, ki se tičejo slovenske manjšine. Dogaja pa se, če kdor koli predlaga, da bi v deželne zakone prišle določbe specifičnega značaja v zvezi s konkretnimi vprašanji Slovencev, da se deželna vlada in večina sklicujeta na znano stališče osrednje vlade in u-stavnega sodišča, ki pravita, da naša dežela nima nobene kompetence po vprašanjih «jezikov-n’h rnanjšin», kot se izražajo u-radni činitelji. To pa pomeni o-nemogočiti člen 6 ustave, ki go- ! vori o «posebni določilih» za «etnične manjšine».. Dejansko se torej nahajamo pred prepovedjo, ki jo je treba zaobiti. Zaobiti pa jo moremo na ta način, da se zahtevajo točna pravna določila, ki naj dajo deželi kompetence v mejah posebnega statuta. Za vsa ostala nerešena vprašanja pa bo treba zahtevati od vlade druge zakone. To je po našem pot, ki jo moramo ubrati. Ne moremo več pričakovati, da večina, ki danes (Nadaljevanje na zadnji strani) V zadnji številki smo pisali o nekaterih goriških problemih in smo. se spraševali, kakšne rešitve je našla nova večina levega centra. Istočasno, smo nakazali, da so bili po istih problemih stranke levega centra v nesoglasju in smo predvidevali, da bo verjetno rešitev najdena na podlagi kompromisa, ki bo dejansko na liniji stališča KD. Bili smo preroki. Programska izjava, ki jo je župan Martina prebral na zadnji seji goriškega občinskega sveta v imenu strank koalicije, je celo še bolj nazadnjaška, kot smo predvidevali. Dovolj je, da omenimo, da ne bo niti municipalizacije mestnih prevozov in mreže za izterjevanje potrošniškega davka, čeprav smo zadnjič pisali, da je to nekako že odločeno. Za obe uslugi program predvideva le podaljšanje koncesije tako podjetju Ribi kot družbi INGIC. Če pomislimo, da je PSDI decembra 1962 izzvala odborovo krizo in prešla v opozicijo prav zato ker KD ni hotela municipalizi-rati mreže za izterjevanje potrošniškega davka, postaja jasno, da je programska osnova levega centra zelo zaostala. Zahteve strank, ki so sestavili odbor skupno s KD, so bile popolnoma likvidirane. Dejansko program ni nič drugega kot nova izdaja pretekle demo-kristjanske politike, tako da je lahko KD resnici na ljubo poudarila doslednost med sedanjo in prejšnjo enobarvno občinsko u-pravo. Najtežje pa se je zgodilo z regulacijskim načrtom, z industrijsko cono in z zakonom štev. 167. Program sprejema regulacijski načrt sic et simpliciter, t. j. z urbanizacijo Štandreža in s koloka-cijo industrijske cone med Sovod-njami in Standrežem. Nevarnost za raznarodovanje obeh slovenskih področij je zelo jasna. Kako je to, da je odv. Sfiligoj, ki se je v preteklosti skupno z nami boril proti tem rešitvam, sprejel takšen program, ki je škodljiv za Slovence? On nosi v tej zvezi težko odgovornost, ki jo moramo poudariti. Prav tako je treba svariti pred nevarnim kompromisom v zvezi z zakonom štev. 167, saj se predvideva zmanjšanje področja za vinkulira-ne površine, a ostaja ozemlje vedno isto. To pa pomeni, da bo vinku-lacija še vedno težila na Standrež v veliko škodo vrtnarske dejavnosti. Nekaj besed še v zvezi s slovensko manjšino. Program ni nič drugega kot splošna afirmacija dobre volje. Ne govori se niti o enem specifičnem problemu, niti o stališču uradnika na matičnem uradu v Gorici, ki še vedno ne dovoljuje, da bi slovenski starši nadeli svojim otrokom slovenska imena. Torej, kje je vse tisto «novo», o katerem se govori v zvezi z levim centrom? Kakšen pozitiven rezultat je rodil pristop PSI in SDZ v levi center? OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOGOOOOOOO ooooooooooocoooooooooooooooo Odstop dveh demokristjanov v znaku nacionalizma Levi center v Trstu se ni lotil rešitve perečih problemov Po poletnih počitnicah se je v J petek spet sestal tržaški občinski > svet. Kljub težkim problemom, ki so tudi poleti težili gospodarstvo našega mesta, ni občinski odbor u-videl nujnosti, da bi se svet še sestal in vzel v pretres vprašanje naših ladjedelnic, krizo splošnih skladišč podjetja GRANE ORION, municipalizacije preostalih zasebnih avtobusnih podjetij. Ta način dela je bil iz političnega vidika razumljiv, saj tare sedanji občinski odbor levega centra OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCUOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoO v So/a pri 5ia Ivanu pokrajinska uprava m „nova V soboto 23. oktobra t.l. je pokrajinska uprava svečano izročila šolskim oblastem novo poslopje, ki je bilo zgrajeno za Trgovsko akademijo, Znanstveni in klasični licej s slovenskim učnim jezikom. Za zgodovino je dobro opomniti, da je bilo poslopje zgrajeno potem, ko so komunistični pokrajinski svetovalci že v letih” 1956 in 1957 večkrat intervenirali. Vse je poteklo v redu na svečanosti, čeprav ne vemo, zakaj so se oblasti tolikokrat spomnile te šole in zakaj so organizirale toliko svečanosti. Če se ne motimo kar tri. Govorili so predstavnik škofa (v italijanščini), predsednik pokrajine Savona (v italijanščini), šolski skr- I bnik Tavella (v italijanščini). Nato se je svečanost zaključila. Vsak bi bil pričakoval, da bo kdo spregovoril v slovenščini ker je šlo za slovensko šolo. A tega ni bilo. Zato je tov. Jelka Gerbec predložila na seji pokrajinskega sveta vprašanje, v katerem je-zahtevala pojasnila v zvezi s pomanjkanjem govora v slovenščini. Predsednik pokrajine Savona se je začudil (!) nad vprašanjem, češ da je bilo vse v mejah skromnosti in da ni vedel, da bi bil kdor koli pripravljen na govor v slovenščini. Tov.a Gerb-čeva je na te besede odgovorila, da bi bile morale oblasti poskrbeti za govor v slovenščini, da so j si dijaki ustvarili prav lep vtis o j demokraciji, da je bilo to dejanje 1 diskriminacijsko. Dejansko dr. Sa- | vona ni vedel, kaj odgovoriti in se ! je skušal prati. Vsekakor pa je dokazal popolno nerazumevanje po tem vprašanju, kar osvetljuje pravi značaj sedanje uprave levega centra, ki jo podpirajo tako PSI kot Slovenska skupnost. Če ni dr. Savona pomislil na govor «v slo-(Nadaljevanje na. 4. strani) vrsta problemov, katerih vir je v prvi vrsti močna reakcija desnice (od fašistov do sredinskega krila KD ki ji ne gre v račun naj-skoromnejši korak, ki naj.bi v drugačni luči odprl problem odnosov med političnimi oblastmi in slovensko manjšino. «Čeprav je bila vključitev Slovenca zgolj strumentalističnega značaja v težnji po izolaciji komunistov in ločitve Slovencev od KPI (saj «operacija Hreščak» ne vsebuje bistvenih točk ne politične volje za rešitev odprtih problemov slov. manjšine), je ta izzvala besno reakcijo protislovenskih šovinističnih krogov, katerih zastavonoša je bil spet tržaški nadškof Sancin ki je s članki in svojim delom kršil tudi določila konkordata, ki ne dovoljujejo katoliški cerkvi (oz. njenim predstavnikom) vmešavanje v politično dogajanje.» Tako je povedal vodja komunistične svetovavske skupine tov. Claudio Tonel, ki je v dolgem in izčrpnem govoru komentiral odstop dveh kr-ščanskodemokratskih odbornikov Colauttija in Romana, ki sta v odstavki jasno povedala, da odstopata iz nasprotovanja proti vključitvi Hreščaka v obč. odbor. To njihovo dejanje je želo priliznjeno odobravanje vse desnice. Tonel je v nadaljevanju svojega govora jasno povedal, da za komuniste govore dejstva in dejstva j danes utemeljujejo ostro nasprotovanje politiki levega centra in sodelovanju socialističnih tovarišev s KD, ki je njen glavni cilj cepitev sil delavskega razreda. Ožigosal je tudi dvoumno zadržanje socialnih demokratov, ki so po svojem tisku dali vedeti, da zahtevajo razbitje enotnosti v ljudskih upravah v Miljah in Dolini. V tem smislu so sklenili, da bodo počakali kongres PSI, ki se je ravnokar zaključil in nato izvajali po- sledice. Kaj si desno krilo tržaške socialne demokracije pričakuje od kongresa PSI? Na osnovi predkongresnih zborovanj zgleda, da velja načelo, da se ohrani enotnost v občinskih odborih Milj, Doline, Zgonika. Ali socialdemokratom ne zadostuje Nabrežina? Vse to je pa zanimivo, v kolikor dokazuje pravi protiljudski značaj politike levega centra: notranja polemika se namreč ne vodi o tem, kako naj se boljše vodi tržaška občina, kako naj se uspešneje brani bodočnost našega gospodarstva — temveč predvsem o tem, kako naj se čim tesneje in odločnejše pritiska na PSI za razbitje delavske enotnosti, za razbitje demokratičnih, naprednih občinskih uprav, za politiko nekoristnega sodelovanja PSI s KD, ki je že v pokrajinskem svetu zašlo v krizo, katere izhod pa ne more biti komisarska uprava, temveč konec diskriminacij do KPI in iskanje nove večine z novim programom ali pa takojšnje nove volitve. V to stvarnost se vključuje pokrajinski kongres PSI, za katerega ne moremo reči, da je zadovoljiv. Kes je sicer, da se je velika večina tržaških socialistov izrekla za resolucijo pokrajinskega tajništva, ki v državnem merilu podpira izstop PSI iz vlade in prehod v opozicijo, v krajevnem merilu pa veljavnost politike sodelovanje s KD. Res je tudi, da je na sekcijskih kongresih, velika večina zavrnila nennijevska antikomunistična stališča Hreščaka in drugih. Res, je tudi da se je večina izrekla za ohranitev enotndsti s KP in PSIUP v obč. upravah, delavskih zadrugah, a istočasno je res, da smo bili ob zaključnem glasovanju priča, kako so nennijevski pristaši glasovali skupno z večino, ki jo vodi pokrajinski tajnik Pittoni. Delega-(Nadaljevanje na 4. strani) DELO • 2 29.10.1965 Pismo vodstva HPI ob včlanjevanju za 1966 Pozdravni govor tov. Leskoška v imenu slovenskih borcev - Posl. Boldrini o nujnosti antifašistične enotnosti V nedeljo je bila v Vidmu velika manifestacija ob 22. obletnici ustanovitve prvih garibaldinskih brigad. Manifestacijo je priredila KPI v sklopu proslav dvajsete obletnice zmage nad nacifašizmom in o-svoboditve. Sončni dan je pritegnil na manifestacijo veliko število ljudi, ki so napolnili trg 20. septembra. V Vidmu so se zbrali bivši borci garibaldinskih brigad vse dežele Fur-lanijc-Julijske krajine ter številna zastopstva iz Benečije, Emilije, Lombardije, Ligurije kot tudi posamezni Garibaldinci iz drugih dežel Italije. Prisotni sta bili tudi 1 delegaciji iz Slovenije (Franc Le-skošek-Luka, predsednik Zveze borcev Slovenije, Tine Remškar, predsednik Republiškega zbora Slovenije, Jože Borštnar, bivši komandant IX. korpusa) in Avstrije. Pred zborovanjem na trgu 20. septembra so se pripadniki garibaldinskih brigad in veliko število drugih manifestantov uvrstili v dolgo povorko, ki je preplavila glavne ulice Vidma. V povorki so udeleženci nosili številne transparente, na katerih so bila napisana gesla, ki so pozivala k borbi val k enotnim naporom za zmago načel miroljubne koeksistence. Manifestacijo je pozdravil tudi predsednik koroškega komiteja KPA Nischelvvitzer ki se je predvsem dotaknil vprašanja terorističnih dejanj in graškega procesa, kjer so bili avstrijski teroristi o-proščeni vsake krivde, in pri tem poudaril, da se nerešena vprašanja ne morejo rešiti z dinamitom. Glavni govornik posl. Boldrini, nosilec zlate kolajne za partizanske zasluge in predsednik ANPI je orisal težavno pot antifašističnega boja, herojsko epopejo oboroženega odporniškega gibanja. V svojih izvajanjih je predvsem pozival na enotnost vseh antifašističnih in demokratičnih sil za rešitev tistih odprtih vprašanj, ki so rakrana sedanje italijanske družbe. Ker se je vrnil nekaj dni prej iz Vietnama, kjer je v imenu KPI izročil vietnamskim oblastem naprave za bolnico, je pozval na boj proti agresiji, ostro obsodil zadržanje sedanje vlade, ki stoji na stališčih Washingtona, in izrekel solidarnost vietnamskemu ljudstvu, ki se že 20 let bori za svojo svobodo in neodvisnost. Pred govorom Boldrinija so bile izročene kolajne in diplome grupi garibaldinskih divizij «Friuli», vsem trem članom slovenske delegacije in še slovenskim partizanskim voditeljem Vidi Tomšičevi, Lidiji Šentjurčevi, Viktorju Avblju, Borisu Kraigherju, Albertu Jakopiču, Francu Cernugelju in Rudiju Kodriču. Kolajne in diplome so prejeli tudi trije avstrijski antifašisti. Objavljamo pismo, ki ga je vodstvo KPI poslalo članstvu ob začetku kampanje za včlanjevanje. Dragi tovariš! 1965 je bilo leto težkih bojev za široke ljudske množice, podvržene dvojni ofenzivi: o-fenzivi gospodarjev proti delavskim mezdam, zaposlenosti, proti svetu dela in splošno, da bi delavcem naprtili težo gospodarske krize; in ofenzivi Morove vlade in .vodstva KD za likvidacijo preos-nov, ki jih je obljubil levi center, za zaostritev razkola v ljudskem gibanju, ustalitev režima, ki je po godu veliki buržoaziji. » O c'! IS|« i )e. v"Tr ssjf IS> det- ss ^ fr;rrvtr; personsHrà p«? ?» pace lc& « poj»«: per i s<3cfsM««ssV 0?5t mnm s < «S« mm te dl: ■mm mm te 0< tmr* >»'! di&dp-« d*- '-tuo; mr!llol ;aa-e « fmems? con i ptytù o 1 fcjvsjrsRjr;, csK-enb? t.rp Je cptoi»f)»f <