Kadri in izobraževanje Tečajna dejavnost na gozdarski šoli v Postojni Marjan VADNU*, Pavel VRTOVEC** UVOD Z ustanovitvijo Gozdarskega šolskega centra v Postojni je bila leta 1959 fonnalno ustanovljena tudi Šola za gozdne delavce. Dejansko paje poklicna šola za gozdne delavce pričela delovati šele leta 1966. Dotlej so bili gozdni delavci v Sloveniji zgolj samouki ali pa je bi lo usposabljanje vezano na nefonna Ine, pri- ložnostne tečaje. Zanimivo je, da je bil na šoli najprej uveden tečajni pou k za odrasle kandidate. Ti so se pričeli usposabUati za gozdne delavce aprila omenje- nega leta. V šolskem letu 1967/68 se je yt>isala v šolo rudi prva generacija z rednim statusom učencev za po- klic gozdnega delavca. Pogoja za vpis na šolo sta bila: uspešno opravljenih 61et osnovne šole in zdravstveno spričevalo. Učni program je bil sprva dvoleten. Po končanem šolanju so učenci opravljali zaključni izpit in z nj im pridobili ustrezno kvalifikacijo. Z leti so se učni programi programsko razdeli h, skladno s predvi- denimi različnimi kvalifikacijami: za sekače, za goji- telje, za semenarje in drevesničarje. Od lettl 1971 je šola delovala kot Šola za gozdarje. Z uvedbo sistema usmerjenega izobraževanja je na šoli bil uveden enoten dvoletni program za poklic gozdar. Za vpis na šolo je bila poslej potrebna popolna osnovna šola. Po ukinitvi usme1jenega izobraževanja poteka šolanje po enotnem triletnem programu za poklic gozdar. GŠC je 1976, skladno s potrebami, pričel uvajati mdi doizobraže- valne poklicne tečaje, tako za sekače (varno delo z motorno žago), za gozdne traktoriste in druga zahtev- nejša gozdarski\ dela. Tečajna dejavnost je vse do danes ostala na Srednji gozdarski in lesarski šoli okvirno nespremenjena, programi in vsebine tečajev pa so se spreminjali v skladu s potrebami časa. 2 ŠOLANJE lN USPOSABLJANJE GOZDNIH DELAVCEV V SLOVENI.J1 Zanimivo je, da vse do ustanovitve GŠC v Sloveniji ni bilo resnejšega interesa za poklicno šolo za gozdne delavce. Šele uvajanje ročne verižne motorne žage in ~ M. V., inž. org., Srednja gozd3rska 111 lesarska šola Postojna, rrž<~ška 36. Postojna. SLO ** P. V., dipl. inž. gozd .. SrednJa gozdarska in lesarskfl.~ola Postojna, Trž.a~b 36, Postojna, SLO 110 vse večji delež mehanizacije v gozdni proizvodnJi na- sploh, so bili teht.ni razlogi, ki so končno pripeljali do ustanovitve delavske gozdarske šole. Šola za gozd11e delavce je sprva delovala le v Postojni, pozneje pa so pričeli pod okriljem GŠC delovati, tudi dislocirani izobraževalni centri pti tedanjih Gozdnih gospodarst, vih Slovenj Gradec, Maribor, Novo mesto, Nazarje, Bled, Tolmin, Celje in Brežice. Za vpis na šolo za gozdatja je moral kandidat predložiti zdravniško spri- čevZ~lo o psihofizičnih sposobnostih za delo v goz- darstvu in učno pogodbo z Gozdnim gospodarstvont ter imeti uspešno končanih vsaj 6 lel osnovne šole. Vpis v redni program šole za gozdatje nikoli ni bil posebno visok. V osemdesetih letih je interes za šolanje, ver~ jetno v skladu z interesi in politiko takratnih GG, izra- zito upadel, dislocirani centri pa so rovsem prenehali z delovanjem. Tečajni pouk za odrasle kandidate je na šoli za. gozd-· ne delavce leta 1978 obsegal po dva pet mesečna tečaja s poukom v Postojni, ostali cLJs pa so kandidati prebili pri praktičnem delu v dislociranih izobraževalnih cen- trih. Mimogrede: za ustrezno izobraževanje in llSpo- sablj;mje kmetov - lastnikov gozdov se v šestdesetih in sedemdesetih letih ni nihče posebej zavzemal. Usposabljanje in doizobraževanje go2dnih in dntgih delavcev za različna zahtevnejša in specializirana deln v gozdarstvu, je postalo ena temeljnih in stalnih de- javnosti GŠC v sedemdesetih letih. Uvajanje teč.ajnih dejavnosti je narekovale več rt~zlogov. zlasti predpisi. Ti so za gozdne delavce predpisovati minimalne izo- brazbene in usposobitvene pogoje. Pomembno je bilo tudi dej s tvo, da se je v gozdarstvu vse bolj širil spekter zahtevnejših special izinmih del, ki so te1jala dodatno usposobitev delavcev. Ne nazadnje, v gozdarstvu so bili zaposleni povečini delavci, ki niso imeli potrebne izo- brazbe in so jo na ustrezen nllčin morali pridobiti. Po- nudba rečajev je postajala vse pestrejša. Mladih ljudi, z redno pridobljenim poklicem gozdnega delavca sprva še ni bilo, pozneje jih je bilo premalo. Po takr2tnih GG je prevladala miselnost. da mlaJi ljudje pač nimajo ustreznih izkušenj, njill šolanje pa je, v primerjavi z usposabljanjem starejših delavcev, predrago. Takšna miselnost se je v slovenski izvajalski gozdarski ope- rativi dodobra ob rani la vse do danes. GozdV 56 (1998) 2 p N~ (\'h ) Il nhlikri\.'3h m vse da danct ~l:1 j'Onuja ~icJ~~r ~,.., jz~hrai:('VJ1nc po~ h .. nc u:č1ic n odrasJc -au:tnc ~.1~·::m.;e lv o~1~JllJU Jt' d~tdJtn podatek o itC\ilu 10~~101t ,., . kt.., do v~ljut>tu &o tutt,• kd•prirulml) ~mt­ tljt.kml in .dnlml11t- uictaUii lud it1a 1919. \.' sodt-lt'~~VaUJU s s.ltt:*Q\.",.~' So>il 1 7ft(ll !'ll!,•Jt:l'n 1..:.1 ra1l ~ ~ ne neformalne lcčaiC, lo,1 1h JC ~ol .. oqfl llJ· zu•alll \• s l:l3clu 1 za•HmJn1cm, 111 podalk'->" \) udtlctbl. b \W.ai\t aabpba;nih in btoh~Jw 1• .......... lt.) o ~~ o ' 1n7 2& ' oo 11. 1 Ili o l. 1~1 JS l . ~ 107 S7 .. Jll o 1 •S S1 • • m 40 - n 19 ·~ ., 29 'T '? n ~ 1 1'10 ]) o -"'" l o 1"12 42 1J lti)J H o. !c•!J.I :1 o ''i'JS 34 r l\16 26 t r-_._ IS41 290 Ka(h·i in L·mbražcvanjC'! s~ u!)(ld.c.nc.cm nh11 n1 •r.U .. a:a.Lt \'milc:nnth pnttdd o "-"'b"" Tu.:l1pa !fl'grAm t tpakliC SOzzW IZlUilt' upadel >< IC l OMI· ID4t1Je' t» riWJe dopotrulnc tt'tJJC' obdriitlo Zan. mn--o 1c tuW. c!a \'1i (e-t.. oC1dOb•ll vo;n.~k' 11p11 F ktnčgor•.lč Ht. mf'l~ru)~l• $0 n•di m. vseh kmetiJ!.~ th (o lah '' SIO'.''I!nlJ I • ~>c'Xl is1 za lastrorkc: gozdnv, fcmd1 le T.A ucae. )a so s. Hlkr.nmmt GG sklcn11l koopt.ranl\kt po'@ndbe za dda ,. goz.dan1vu KCIOJXfilnu 10 ..e 'umret nl0C31t za dcto UspoS<.'~II n.l WIUCZlllk tt"Č..}Ih \'•mlldo• - Votnlo oleto 7...a dcto tlndra\-_...., • btl!O!)l btnurn llakflld o o 81 o Q 10~· 24 o iJ 98 o 99 9 o 93 o o wr 1!1 o n .12 li Il ~ m ur 11 19 47 114 111 101 IJ 141 ?4 n 301, 12 o ~2 49 2ll 119 u 10 69 41 lJ lS3 u IS l!l •o Il l01 !! 41 1~ "tl)dr.o \' UJ.adu r mkrt:A m pol111ko U k:!''l.tmtl GC.. uranla 11JWJc.~ J hlocann\ ccntn pa so poYx m sxroehal; Jcio•t~~t• Se veiJnu pa IC' l'Uu:JS(alo tanimao_~e 1.t rnrh! dopcln•lne t~L•Jt " ' vur•~lbtl te~aje ·.• j~ pG· ~lAJ;~ la vse pt\tftJ~ ) AI\All:t:A JO LET TEt.AJ)o/[ Of.JAVNOSTI J . l Spt~š-nl prtdtd Ttoč.aJM deJ.&\ I'\IM11l4 n:; \.ratlnm poJumh. S•ccc bt bilo r ""' 5 ... c .,., ~ ""' 2 • " "" JOD r l~ , .. r l lo-.1 ~ 1 ' ~n.-~uqc mogr.te ~ DUJM poglobttl vt ndum te-mbolJ. kc:rb1 b•lopotrcbno kal vet P'Q\'(!dat• o pt'U§JrllTilk th • \ ':st:bmskrh za,:,'Ttfl \·dh p!.Uil tll~:lnlh Ic . -!A;;:v ' ' PICtcklo311 dane), 11'1 \' bodoč:~. čt bv ~o luvcn~k1 11'.'.;jwbk1 W.01dl l ~ka Operattva v pnhOd!IJC ~t ~ llllfr. I}C>II tQOo pe p~-.~ llcnen·, tlClb raievthlj\J lll d."·tl.Obl i11!v"l· necn U!.J)I\'Hit'l lp n,111 rle:hw r.cv, ?apo~lcni l\ \. go7dMfOSied uddtžbe "" '"'- pold'''"h u• 'Jlpmobll''c:nth Id aj ih. ki J•h 11: .opnr~o1la !ol• d.:. •kiJu("o lt'lt J '1% p..,.."..,tolh lčt>)<• po tnltIOJ< ~UtJJ1ib tK"" 1""- 11 rwuniJn'' ruk>Eov '"~Jo lo k od l.., k,. 19U It &k"' .z '" a.-ai.J»l}}•l ololu>n en«,~« odn)>l.t lUd• .. ol>«"''~ ... • redno:~~· look. k Id> 19~•'""1aJ""' ozrun podcc ,...,.,....fi u ..s.. ~u •«\ .W.k letajlh l.runnvo m obcncnllo- ptoo J<. ,Il •z c.dj li .,.XC IJ odnul "'"""o ru neil ~ Ptll!lto-,o,• a;,s.-Mnyp U~JC ~rl padrc _..-1<1 :.o teU)< 22 '"""" O.lc> 1IIIOIMIO h1<1 \;o loh :r:a.lnp leu oudr nccr "il«'' IJ.tt~o dolo<ltCf prcdp1samll J>OiOJ<" 1"cwl.~ Jc.tn1e primerJamo l ol•Cnrm ne1ane•nanJ)Oiat •h 1n liSf"C"S'biJtn•h gozdn1h dela\"CC\" an ~ 1t' ,.uzdu•k• 17VIJalsk• nperaU\1 \'U runr upo- Uc\'J)'' Jol<'(•l" n mtrumalnih lZObJ3.zbc:n•h tn uspo- srb•l' tml\ pn1n11h ZI opr•vhanJc d.r:l v go.tdiJllvu 11 t!t.auLr·n.a JC J&l\'X.Itu .ttu1uwa letiJnc dc ... ". o.>~~o \ ""'""1'11\&r.all obclub)U pO pOsaDituuh lt,..; .-amanah >-ne cttotr> po lotih Z ••••~ ~IM"~tvt ,C mos~~ po"7tU 11 gnfik\> ~ .. t ~ 5 ~ .. "' '"' "< po....,.,...t.JJollljU monltlj<' LO dtfo 1 COt· hlml tilolu ml te l"'bl<.o<> •-...koh nek•J lel Lr.po- i • •• .. - j " -" '· 111 11 r, ..... : t~,....,,.~ ,_..,.,,~,~-- Kach·i in izobraževanje uhlt••J .. udele:!< l< marbn< uupm< tl.LoJnu, pnutd•n•vu )< !lllol(lk• 1 • • ~ ~d D 111 llnlln ~ - ~ n . ,., ,. • ( 4h't'"'' \.11rr ..... t.l "'~}: .. ·n1XUQ'I' l• dc AJ .. gvtdu 4 rn~· 111 '111 \.1'1161tlj!ll.•unl '" ~b~ln1m1 ~1'11.Jnn lBltor)1 nau!UnJ ""'o.lJ"'\,h IZUJ<>· 1ft> 19'o pa do IIIcnoh. .. ...... po dcb\~C' W>O zclcLo oc -br,.~ ... topuolo,-.b 1\nt.O. pode.' s.loclu 1 tm.nu ll(llruico GG Aoh "' bol likO ttiI'IA dtloda_pk• sorer,. ~J roz. 1'1<<0<1\0 lluonu» n""""J< n ~ •n~• usposa~l,.n~ \....,.lit .. daiJU)' 1\id• al~·fe ll4.J"C''f.J.hiJanJ~ \~h~e-y n vuno dtlc 1 mo•nmofa;:~ b1 nt: mog!t trd111 dli 'li('l h•lc vpre~oek'n~u - ' -JI. f- 1- Ir! 1 11 IJ•·· 1111 1 IX''""' bnlj .,, ............. lMr....."J" .. lal lao"' pt.w>i""J' )t. do' lw 1 ~it. <>l. ........... ' .. ~ • JIOI'""""'',. ~-.ko palmi<.> ulr~t.""' Ci(, ll<< ki bi bile odraz inte~ resa države za pospeševanje takšnega izobraževanja. Na SGLŠ vidimo eno od možnosti za nadaljnje uvel- javljanje tečajne dejavnosti tudi na specializiraoem področju Jzobraževanja in usposabljanja lastmkov goz- dov in njihovih družinskih članov. Ne le na šoli, ocen- jujemo, da imamo v Sloveniji na področju znanja in usposobljenosti malih lastnikov gozdov ogrom- no vrzel, ki bi je ne smeli tolerirati v nedogled. Nasprotno: vsi bi se morali tmditi, da se ta vrzel zapolni z ustreznimi znanji, odgovornostjo lastnikov gozdov in vamos~o vseh ristih, ki v teh gozdovih delajo. Zavod za gozdove ima pri opravljanju izobraže- valnega poslanstva do lastnikov gozdov dolo~ene, z za- konom določene naloge, pa tudi prednosti, saj s svojimi ka dli dobro po kri va vso drža vo. Z nj imi je do neke mere tudi sposoben pokrivati potrebe po določenih nefor- malnih oblikah izobraževanja in osveščanja lastnikov gozdov. Kadri Zavoda sicer povečini nimajo ustreznih anciragoških znanj in izkušenj, Zavod, žal, rudi nima ustreznih izobraževalnih programov. Ob sicer potreb- nem in koristnem neformalnem izobraževanju in oza- veščanju lastnikov gozdov pa v Sloveniji vendarle po- trebujemo namenske izobraževalne programe, ki bi bili veri ficirani in bi celo v ito reševali tovrstno problema- tiko . Poleg tega ni vsakdo, kljub strokovnemu znanju, 116 primeren za tovrstno delo. Spričo razmer v slovenski zasebni gozdni posesti (veliko število lastnikov, v pov. prečju majhne gozdne posesti in velika' parcelna raz. drobljenost zasebnih gozdov) se torej zdi ta naloga malone neuresničljiva. Na SGLŠ smo radi in z razumevanjem sprejeli va- bilo in pobudo Zavoda za gozdove za sodelovanje pri neformalnem izobraževanju in usposabljanju lastnikov gozdov. Izobraževalne dejavnosti so stekle pred tremi leti . V kontekstu tega sode lo van ja smo doslej pripravili nekaj izobraževalnih programov in s precejšnjim us- pehom izvedli več eno- in dvodnevnih demonstracij- skih tečajev za lastnike gozdov in njihove družinske člane po vsej Sloveniji; vse na terenu, v bližini domov udeležencev. Doslej smo pripravili in opravljali dve vrsti tečajev: - varno delo 'l motorno ž.ago; dvodnevni tečaj - 16 ur m -različne enodnevne tematske tečaje : varno delo z motorno čistilko, krojenje in sortir<~.nje gozdnih lesnih sortimentov, delo v snegolomih in žledolomih, vzdr- ževanje motorne žage, demonstracija pravilnega po- diranja drevja, traktorsko spravilo lesa; enodnevni tečaji po 6 ali 8 ur. Tovrstna tečaj na dejavnost šole je prikazana na grafikonih 7 in 8. V grafikonu 7 je podan številčni pregled opravljenih enodnevnih in dvodnevnih tečajev; dvodnevni so bili predvsem tečaji za varno delo z motorno žago, med enodnevnimi pa so prevladovali tečaji za vzdrževanje motorne žage. Grafikon 8 prikazuje udeležbo na teča­ jih . Tečaji so se dobro uveljavili Zanimanje zanje dokazuje, da so takšne oblike izobraževanja in uspo- sabljanja lastnikov gozdov potrebne in dejansko vlada med potencialnimi udeleženci zanje veliko zanimanje. Število tečajev in udeležba naraščata skladno z mož- nostmi Zavoda za gozdove (denarno) in SGLŠ (zmo- gljivosti učitelj~kega kadra) . Z dosežen im pa so realne možnosti obeh partnerjev praktično povsem izrabljene, > 20 ~ ~IS .., ~ 10 ~ ~ 5 IVl 95 96 Leto 97 Gr· li kon 7: lJsp~abljanje lasrni.kov gozdov- število enodnevnih 1n dvodnevnih tečajev po lelil1 GozdV 56 ( 1998) 2 soo o .1(10 ::: :-oa " .:ii 200 )(j(J o IJS 96 Leto 97 Gr::t ti ·on il : UsposabUanje laslnikov go2dov - stevilo tečajnikov v C"ncdncl'llill in dvodnevnih lečajih , po letih četudi so dejanske potrebe neprimerno večje. Namreč: taki našini izobraževanja imajo predvsem nalogo os- vešeanja in so demonstracijskega značaja. Tudi če bo imel v bodoče Zavod za te namene več denarja, ga ob jek ti v no nikoli ne bo do vo lj za resnično usposablja- nje I<~SII\Ikov gozdov. Pa tudi na šoli lahko ponudimo Ic toliko učiteUev praktičnega pouka, kolikor jih bo imelo l.:lgo(Ovljeno delo ter ustrezno plačilo zanj . Na šoli sodimo, da bi v prihodnje morali razmišljati in delova1i v n~slednjih smereh: - PotrchHjemo celovit državni program izobraževanja Jas!nikov gozdov s formalnimi in neformalnimi učni­ mi programi, dolgoročno strategijo izvajanja pl·ogra- mov t~r ustrezno reširvijo financiran ja takega izobra- Žt\-ill"IJa. - bgotoviti bo treba določene formalne, verificirane obli.ke izobraževalnih in doizobraževalnih programov za lastnike gozdov, za opravljanje vseh poglavitnih dcl v gozdovih, tako pri pridobivanju kot pri negi in v;nst v11 gozdov. - N11d;djevati in širiti bi morali neformalne izobraže- valne dejavnosti z različnimi tem3tskimi tečaji, eno in dvodnevni mi, ki naj 11deležence predvsem os veš- čajo zn strokovno, odgovorno, smotrno in varno delo V g1)Zdll . - K i:tdclavi in izvajanju celostnega državnega izobra- žcvbraževa11je Na šoli menimo, da je dosedanje skupno delo Zavo- da za gozdove in naše šole šele skromen začetek obsež- nega in razvejenega izobraževalnega dela na področju. ki še ni v celoti definirana, ni zakonsko, programsko in vsebinsko obdelano in na katerem bomo v prihodnje imeli dovolj nalog in dela vsi: Zavod, šola in drugi pristojni ter zainteresirani. Na naši šoli smo pripravljeni resno in odgovorno sodelovati tako pri pripravljanju kot pri izvajanju takšnih programov, saj menimo. da smo za tovrstno delo tudi poklicani in usposobljeni, vsaj deloma pa rudi že opremljeni. Takega mnenja so tudi na Zavodu za gozdove, zato so nam tudi ponudili sodelovanje. S ZAKLJUČEK Tečajna dejavnost je ena izmed uveljavljenih oblik dopolnilnega izobraževanja in usposabljanja na SGLŠ v Postojni. Razvijala se je kot odraz nekdanjih potreb takmtne gozdarske operative, pa tudi nekaterih drugih interesentov. Ostala je v okvirih ustaljenih potreb po določenih programih, ki so se sicer vsebinsko spremin- jali v skladu s časom, potrebami in učnimL programi . Poleg uveljavljenih tečajev z verificiranimi programi, se je SG LŠ v zadnjih letih, v sodelovanju z Zavodom za gozdove, pričela ukvarjati tudj z izvajanjem nefor- malnih oblik izobraževanja za potrebe lastnikov goz- dov. Tridesetletne izkušnje pri poklicnem izobraževanjn in usposabljanju gozdnih delavcev dokazujejo, da to- vrstna dejavnost ne more biti na ustrezni strokovni ravni > če ne deluje v okviru ustanove, ki se tudi sicer ukvarja s strokovnim in poklicnim izobraževanjem zn. potrebe gozdarstva. V okviru skupne izobraževalne ustmeljne m zakonske odloči tve pa Il ISO,. nJenih rokah, zato bo temelje za nada IJ Ol razvoj gozdarskega 1ZObra- žcvanjll vseh oblik in na v~ch 1avneh treba zagotavljati sporai'umno, s poOIOČJO gozdarske stroke ms širokim ~odelovanjem vseh merod