PoStnina plačana v gotovini Ur«cJništvo in uprava: Beethovnova ulica štev 6 - Čekovni račun štev. 17.152 - Izhale mesečno - Nnročnina: Letno 20 din, polletno 10 din Srečno novo leto 1940 želita vsem naročnikom, insernitom in čitutdjem K\TAT. ».SLOVENSKE BESEDE" Dr. Dinko Puc: Nič malodušnosti! Brez vere v moč demokracije si ni mogoče zamisliti pravičnega sožitja med narodi Življenje je res nepretrgan boj. Borba za obstanek je značilna za vso prirodo. V neurejenem svetu se bori vsaka bilka, vsaka cvetka za svoje življenje, vsako živo bitje se skuša uveljaviti s tem, da izpodriva in ubija svojega tekmeca. Mors tua — vita mea: tvoja smrt je moje življenje. To je pravilo, ki ga je izvajalo človeštvo v prvih početkih svojega bitja in ki ga uporablja tudi danes tako imenovani kulturni človek brez sramu, da bi opravičil svojo pohlepnost po tujem, svoje imperialistične cilje in željo po oblasti. Metode Timurlenka so danes zopet v polni veljavi. Zato ni čudno, ako se porajajo danes preroki, ki uče, da je vojna normalno stanje človeštva, mir pa le nenaraven odmor. Živimo žalibog v časih, ko politika uporablja tudi filozofijo v propagandne svrhe, da zaslepi človeštvu pogled na pravo pot in mu jo zapre. Kljub vsemu temu pa je ta nank zgrešen, kajti boj za obstanek velja le tam, kjer sc prirodne sile bijejo v neurejenem stanju med seboj. Toda človeški duh, ki je v tisočletnih borbah podjarmil svet in prirodo, jo je več ali manj uredil in usmeril k gotovemu cilju. V od človeka osvojenem svetu bi ne smelo biti več kaosa in močnejši bi ne smel ubijati šibkejšega. Plevel ne sme več izpodrivati žita, volk ne sme več trgati jagenj in tudi najšibkejše človeško bilje ima pravico do življenja, hrane, strehe. V takem svetu bi ne smela več zmagovati sila, marveč duh pravice in predvsem socialne pravice, ki v enaki meri upošteva interese vseh slojev in vseh narodov. Da, tudi vseh narodov. Ne priznavamo, da bi imel en kulturni narod večje pravice kakor drugi. Razlike bi se mogle delati morda z gotovo upravičenostjo samo med kulturnimi narodi na eni strani in nekulturnimi narodi — divjaki na drugi strani, če taki narodi dandanes sploh še eksistirajo. Večkrat namreč vidimo, da so tisti narodi, ki se štejejo med najbolj kulturne, čestokrat bolj barbarski in bolj nečloveški, kakor so bili kdaj najbolj divjaški narodi. Skoro se dozdeva, da je kultura že prešla svoj višek in da se vrača del človeštva k svojemu izhodišču, — v prve početke svoje barbarske zgodovine. Prežalostno bi bilo, če bi zmagal nauk o nujnosti vojskovanja in o pravici močnejšega, da zatira šibkejšega, — pa četudi samo začasno. One generacije človeštva, ki bi bile obsojene živeti pod takim režimom, bi ne bile zavidanja vredne. V časih, v katerih se kaznujejo misli, v katerih izgublja človek zaradi misli ali vere ali jezika svoje socialno stališče, svoje imetje, svojo domovino ali celo življenje, v takih časih niti tistim, ki izrabljajo svojo moč, ne more vzkliti prava sreča in tisto notranje zadovoljstvo, ki ga more doseči le človek, zavedajoč se, da ni nikomur prizadel krivice. Danes se čuje kot zasmeh božični glas: Mir ljudem na zemlji! Skoro dve tretjini vsega človeštva sta že v krvavi borbi. Ostala tretjina s strahom čaka, kdaj bo potegnjena v vrtinec. Ali naj zaradi tega pustimo vse svoje ideale, ali naj zavržemo vsako nado, da se bo tudi človeštvo kdaj spametovalo? Ne! Še verujemo v možnost take organizacije človeštva, ki bo i z -kl j učevala vojne, še verujemo v možnost take preureditve človeške družbe, da ne bo nikomur treba iskati razširitve njegovega življenjskega prostora, ker bo prostora in kruha dovolj za vse! Bolj kot kdaj verujemo v odrešilno moč demokracije zato, ker smo trdno prepričani, da le demokracija more biti vir pravice, vir svobode, enakosti in bratstva. Ne smemo misliti, da je demokracija na umiku, ker se večina človeštva nahaja danes v borbi. Ne smemo pozabiti, da se velik del bori ravno za cilje demokracije in za to, da bi zagotovil mir človeštvu in svoboden razvoj v okviru socialno pravičnih zakonov. To nam daje vso nado v končno zmago naših idealov. Kajti če je kdo prišel do tega, da se mora v obrambo miru posluževati tistega sredstva, ki ga najbolj obsoja, to je vojne, potem je sila prihitela do vrha. Če moraš napram nasilnemu sosedu braniti svojo posest s silo, je to dokaz, da si odločen vse storiti, da ohraniš svoj dom. če človeštvo danes brani z orožjem v roki mir in svobodo svojo, nam je ta odločnost porok, da bo naposled le zmagala ideja miru. V zgodovini človeštva vidimo, da je bilo vse mogoče. Zato je mogoča tudi v bodočnosti vsaka stvar. Mogoče bo potrebno, da bomo tudi mi še morali braniti svojo domovino in svojo lastno svobodo. Zaenkrat pogled v bodočnost vsaj za leto 1940. ni rožnat. Potrebno je spričo tega, da smo i duhovno i materialno pripravljeni, da stopimo na junački mejdan, če bo usoda to od nas terjala. V tem primeru bomo storili vse, kar je mogoče, da bo zmagala ideja pravice, ideja samoodločbe narodov, ideja demokracije, — prav tako kakor smo delali to v svetovni vojni. Toda napačno bi nas razumel, kdor bi sklepal iz tega, da smo pesimisti in da računamo na to, da bomo tudi mi v najkrajšem času v vojni vihri. Ravno nasprotno, uverjeni smo, da se bo posrečilo obvarovati našo domovino pred vojno. Toda zahtevati moramo, da je naš narod pripravljen za vsak primer. To zahtevo stavljamo vladi, vojski in vsem političnim strankam, ki so v prvi vrsti odgovorne za to, da bo narod pripravljen. Če vsak teh činiteljev stori svojo dolžnost, moremo mirno gledati tudi v bodočnost leta 1940. Mi sami pa ne smemo nikdar izgubiti vere v naše ideale in nade v pravilno rešitev sedanjega konflikta. Dr. M. Korun: Bilanca notranje politike Politična svoboda in volitve bodo pokazale kaj narod misli in hoče Ob koncu leta, ki ravnokar tone v večnost, polagamo bilanco naše notranje politike v državi in doma v Sloveniji, kakor to dela vsak skrben gospodar. Najpomembnejši in edini dogodek, ki ga knjižimo med aktive, je sporazum s Hrvati. Ni važno, zakaj je do sporazuma prišlo; ali ga je rodilo pravo in globoko spoznanje da more Jugoslavija izpolnjevati svojo zgodovinsko nalogo samo. če je urejena v sporazumu med Hrvati, Srbi in Slovenci, ali so morda zunanjepolitični dogodki izsilili nekaj, česar bi v normalnih razmerah ne bilo. Sporazum s Hrvati je torej postal dejstvo in bo to dejstvo tudi ostalo. Mi smo sporazum pozdravili, ker smo ga vedno želeli in se zanj borili iz ljubezni do naše države, v kateri vidimo edino garancijo za državno politično svobodo nas Slovencev, Srbov in Hrvatov. S sporazumom med Hrvati je napravljen šele prvi, četudi najvažnejši in najtežji korak k notranji reorganizaciji države, ki mora priti, če nočemo ostati na pol pota in tvegati, da bodo za zadovoljnimi Hrvati prišli nezadovoljni Slovenci in Srbi. Ne spadamo med tiste, ki se boje za državo, če bo šla po začeti poti do kraja. Drugih pomembnih aktiv naše notranje politično življenje v preteklem letu ne kaže, razen, kdor šteje obljube med aktive. Obljubljena nam je demokratizacija javnega življenja: demokratični volilni zakon, tiskovni zakon, zakon o zborovanjih in društvih, obljubi »ene so volitve v narodno skupščino, v občine in — če pride do reorganizacije države — tudi v banovinske zbore. Kadar bodo te obljube izpolnjene, bomo njihovo izpolnitev brez pridržka pozdravili, kakor smo pozdravili sporazum. Kdaj bo do tega prišlo, danes še nihče ne ve. Pravijo, da zahteva dobra stvar mnogo časa. Pri nas v Sloveniji se ni politično življenje v preteklem letu prav nič spremenilo. Kakor je bilo pred letom, tako je še danes. Tisti, ki so bili že prej z njim zadovoljni, so sicer še bolj zadovoljni, kajti njihova zadovoljnost je trajala eno leto dlje, kakor so se morda nadejali, nezadovoljneži pa naj se tolažijo, kakor vejo in znajo. Ostal jim je samo njihov del — upanje na boljše. To upanje se more izpolniti samo, če pridemo res v čase večje politične svobode. Brez nje bomo životarili naprej, od danes do jutri. Šele politična svoboda in volitve bodo pokazale, kaj narod misli in hoče. 'J. Mi nismo tega mnenja, ker verujemo, da se samo v svobodi in volitvah pokaže zdrava, ustvarjajoča sila naroda. Kdor te vere nima, ni demokrat. Verujoč v demokracijo upravičeno zahtevamo, da bo nastopajoče novo leto prineslo izpolnitev danih obljub. NVI V I IV II asi zeleznicarji Zdi se nam potrebno, da razpravljamo tudi nekoliko o železničarjih, ki predstavljajo brez dvoma važen stan našega naroda. Naj predočimo našim čita-teljem predvsem nekaj številk te dokaj številne armade, ki tvori v gospodarskem življenju države važno činjenico. Vštevši z vsemi edinicami šteje celotno uslužbenstvo vseh strok v državi 74.000. Od navedenega števila je potrebno odšteti 10.000 uslužbencev vseh strok na območju ljubljanske železniške direkcije. Ker je pretežna večina železni- čarjev poročenih, lahko smatramo, da tvorijo s svojimi družinami najštevilnejši stan v Sloveniji, saj preživljajo s svojimi skromnimi prejemki dokaj številne družine. Mnenja smo, da lahko rečemo, da živi od železnice 70.000 ljudi, kar je brez dvoma lepo število in znaten del našega maloštevilnega naroda. Ni naš namen, da bi se ba-vili s tehničnim ustrojem ter razmotrivali, kako je železnica tehnično oiganizirana. Dobro vemo, da brez kakih motenj v svojem ustroju čestokrat tekom leta ob raznih prireditvah večjega obsega prepelje ogromne množice 80.000 do 150.000 udeležencev, iz česar sledi, da je železniška služba smotreno organizirana in da jo opravljajo disciplinirani uslužbenci. Vsak posameznik mora vršiti službo strogo po predpisih in je torej kazensko odgovoren. Javnost sicer pozna železničarje, ki se tudi kulturno udejstvujejo, bodisi posamezno ali skupno kot celota. Vendar je potrebno nekaj ukre-i niti. Mnogo perečih socialnih problemov se pojavlja in mislimo, da ni odveč, če priznamo, da je važna in neodložljiva tudi1 rešitev železniškega vprašanja, in sicer: zagotovitev eksistenčnega minimuma vsemu osebju. Spričo porasta cen najosnovnejših živil je potrebno zvišati plače, in to ne samo v izvršilni službi, temveč celotnemu osebju. Od zadovoljnega železničarja smemo pričakovati vestnega vršenja odrejenega dela na vseh področjih udejstvovanja. Odločujoči činitelji naj imajo zavest, da se pereči socialni problem ne da rešiti zgolj z lepimi besedami, obljubami itd., temveč zgolj z dejanji. Slovenski železničar je od odločujočih činiteljev in visokih osebnosti sicer prejel razne pohvale in priznanja za svoje naporno in odgovorno delo za splošnost, vendar je doslej večina njegovih želj in zahtev — nerešenih. Organiziran je bodisi politično ali strokovno, vendar je na žalost treba priznati, da se ga spomnijo najrazličnejši — tik pred volitvami. Zato smo mnenja, da železničar ne bi smel biti privesek te ali one politične stranke, marveč zgolj strokovno organiziran — v eni organizaciji, v katero bi spadal sleherni posameznik. Samo enoten stan, ki ni razcepljen na manjše drobce, je ▼ položaju, da se z uspehom bori za zboljšanje svojega položaja. Bodimo odkritosrčni vsaj nasproti sebi. Zavedajmo se, dff živimo v izredno važni dobi stisnjeni med velesile na najvažnejšem ozemlju Evrope, spričo česar socialnih problemov ni omalovaževati. Slovenski železničar je po vsej svoji bitnosti in udejstvovanju tesno povezan s svojim narodom, kateremu je storil že predragocene usluge. Spomnimo se na primer samo na razpad bivše monarhije, ko so naši železničarji pravočasno prepeljali razkropljeno in nedisciplinirano armado raznih narodov bivše monarhije in tako preprečili nerede, ropanje ter sploh nasilstva tuje nam sovražne soldateske. Človek, ki je kolikor toliko zadostno situiran, da mu življenjski obstoj ni onemogočen, ne bo nasedal raznim vabam in geslom nekaternikov, marveč bo nadalje opravljal svoj posel, ki je v korist države in naroda. Naš slovenski železničar upa, da bodo njegove želje in težnje naletele na razumevanje in da v svojem neugodnem položaju ne bo njegov klic: glas vpijoč čega v puščavi. j—p V novo leto 1940! 2e od pamtiveka je vkoreninjen med ljudstvom običaj, da si ob prestopu iz starega v novo leto želijo eden drugemu obilo sreče. Ta voščila in želje imajo prav gotovo svojo tehtno in stvarno vsebino, kajti prirodno je, da si človek v svojem življenju ne želi nikdar več doživljati stvari, ki so mu prinesle težke ure ali dneve. Ako pa vemo, da se okoli nas dogajajo stvari, ki prinašajo blagostanje, potem smo tudi prepričani, da se nam obetajo boljši časi, zlasti če smo tesno vključeni v taka dogajanja. Če pa doživljamo stvari, kakršne je prineslo leto 1939., potem so te želje, oziroma voščila za leto 1940. tem bolj iskrene in vroče, ker smo globoko prepričani, da bodo dogodki izven naše domovine neizbežno in bistveno vplivali tudi na naše nadaljnje življenje. Ko torej divja okoli nas nova vojna vihra, potem je pač naša največja želja v Novem letu 1940. ta, da bi se vodilni duhovi svetovne politike pomirili in da bi zavladal pravični mir! Kaj pa pri nas v lastnem domu? Slično kot za dogodke izven okvira naše domovine, imamo tudi za naše domače razmere ne-broj zadev, katerih si v novem letu 1940. ne želimo, da bi se povrnile. Imamo pa edino željo, da bi zavladalo večje sožitje in razumevanje. V glavnem se naše življenje prepleta iz treh niti, oziroma iz treh časovnih razdobij: iz preteklosti, sedanjosti in prihodnosti. Če torej vemo, da so ta tri časovna razdobja glavni tvorci našega življenjskega dogajanja, potem ne bo težko pri dobri volji opustiti in odstraniti vse tisto, kar se je v preteklem letu izkazalo za škodljivo. Zaradi tega mora biti naša sedanjost tisti mogočni in odločujoči okvir, v katerem naj se predvsem ustvarjajoče rešujejo vsa križajoča se gledanja na posamezna javna vprašanja. Zato je neizbežno potrebno, da se oživotvori širok in pravičen sistem v našem javnem življenju, ker le tako se bo mogoče uspešno ubraniti tistega vala, ki podtalno ogroža naš obstoj. Nove politične tvorbe naj bi v bodoče ne bile konglomerat osebnih ambicij, osebnega cnačelnega gledanja« in prikritega osebnega podtalnega rovarenja ter podiranja realnih pogledov. Skratka: individualnost kot izključno osnovni iniciativni vzročnik naj se umakne z vodila in naj se podredi želji in volji večine. Zavladata naj medsebojno spoštovanje in odstrani naj se oportunistično podcenjevanje individualnih pogledov na posamezna politična vprašanja. Osebna užaljenost naj ne išče za vsako ceno in način zadoščenja v lastni rehabilitaciji. Naj se ne smatra, da so te naše novoletne misli morda pogledi v stare in okostenele nazore ali celo in odgovorni urednik Vili Vlahovič. Tisk Delniške tiskarne, d. d., predstavnik France Pintar — vsi v Ljubljani.