Kakovostna starost REVIJA ZA GERONTOLOGIJO IN MEDGENERACIJSKO SOŽITJE LETNIK 26 (2023), ŠTEVILKA 1 H INŠTITUT ANTONA TRSTENJAKA KAKOVOSTNA STAROST letnik 26, številka 1, 2023 UVODNIK ZNANSTVENI IN STROKOVNI ČLANKI 3 Katja Bhatnagar: Podnebne spremembe in starejši 19 Zlata Felc, Brina Felc, Mojca Oset, Urška Antolin, Gregor Deleja: Odnos mladostnikov do stereotipov o starejših 35 Nataša Štandeker: Starost in staranje v časovnem in zgodovinskem kontekstu 44 Alenka Oven in Zorana Sicherl: Pomen domačih živali za starejše osebe, ki živijo v domačem okolju IZ GERONTOLOŠKE LITERATURE 56 Pomen prostovoljstva v tretjem življenskem obdobju (Alen Sajtl) 58 Digitalizacija storitev: zagotavljanje enakega dostopa vsem, tudi starejšim, danes in jutri (Alenka Ogrin) 59 Neznanec v ogledalu (Tatjana Prašnikar Duran) 62 Skrb za družinskega oskrbovalca, paliativna komunikacija in zdravstvena pismenost (Suzana Koštomaj) 64 Oskrbovalci in oskrba (Aleksandra Ločičnik) GERONTOLOŠKO IZRAZJE 67 Oskrbovalni programi (Jože Ramovš) DRUŽINSKI OSKRBOVALCI 70 Škotska nacionalna strategija za oskrbovalce 2022 (Ajda Cvelbar) IZ MEDGENERACIJSKIH PROGRAMOV 76 Osvežitveno usposabljanje za organizatorje mreže in prostovoljce (Alen Sajtl) GOOD QUALITY OF OLD AGE 79 Good Quality of old age: Journal for Gerontology and Intergenerational Relations, Vol. 26, Num. 1, 2023 Na naslovnici: Janez Polc Uvodnik Skupini imenovalec treh znanstvenih člankov v tej številki je povezava starosti s trajno-stnim razvojem naravnega in kulturnega okolja. Pregledni članek magistrice managementa trajnostnega razvoja Katje Bhatnagar ima naslov Podnebne spremembe in starejši, pediatri-nja dr. Zlata Felc in soavtorji so opravili raziskavo med srednješolci o odnosu mladostnikov do stereotipov o starejših, medicinska sestra in gerontologija dr. Nataša Štandeker pa ima pregledni članek o starosti in staranju v časovnem in zgodovinskem kontekstu. Prvi od njih se torej posveča naravnemu okolju z vidika starih ljudi, drugi in tretji kulturnemu okolju. Ob dejstvu, da smo v stoletju starih ljudi in da je med najbolj živimi vsebinami v družbi ohranitev okolja za bodoče rodove, je pomemben razmislek o odvisnosti trajnostnega razvoja od staranja - tako od osebnega staranja posameznika kakor od družbenega staranja prebivalstva. Četrtina držav na svetu že sedaj doživlja, kako zahtevna naloga postaja gospodarski in kulturni razvoj ob strukturi prebivalstva, ko prevladuje delež starih ljudi nad mladimi - med njimi smo tudi Slovenci. Ta del sveta ima materialno in socialno varnost, ni pa kulturno pripravljen na osebno starost ne na sožitje generacij v razmerah demografsko stare družbe. V naslednjih desetletjih bo množica starih ljudi tudi v Afriki, Južni Ameriki in Aziji, kjer nimajo niti sodobnih socialnovarstvenih in zdravstvenih struktur, ki so nujne za osnovno kakovost življenja starih ljudi. V teh razmerah sta za gerontologijo odločilni dve vprašanji. Kako ogrožanje trajnostnega razvoja narave in kulture vpliva na osebno in družbeno staranje? Kakšne možnosti in naloge ima pri varovanju in krepitvi trajnostnega razvoja narave in kulture številna tretja generacija? Trajnostni razvoj narave ogrožata zlasti dva dejavnika: hlepenje po dobičku in potrošniška razvajenost. Tržni dobiček se steka na račune ozke manjšine ljudi, ki so lastniki proizvodnje in dobrin. Omamno hlepenje po imetju je v ljudeh od nekdaj močno in trdovratno; poganjalo je tako razčlovečenje vrstnikov v suženjstvu in tlačansko delo kmetov kakor današnjo okoljsko in socialno brezčutnost lastnikov in menedžerjev multinacionalk. Isto omamno hlepenje pa pogajanja tudi množice potrošnikov, da skušajo zadovoljiti ne samo vse svoje trenutne želje, ampak da ob reklami utirajo v možganih tudi odvisniške umetne potrebe na škodo ohranitve naravnega okolja, odgovornega kulturnega razvoja in smiselnega vseživljenjskega psihosocialnega razvoja samega sebe. S to ugotovitvijo smo misel že usmerili celostno - varovanje in trajnostni razvoj narave je namreč neločljivo povezan s trajnostnim razvojem kulture v vsej njeni širini, od jezika, preko kulture komuniciranja in sodelovanja do vrhunske umetnosti. Poleg vprašanj o trajnostnem razvoju naravnega in kulturnega okolja sodi v trajnostno celoto tudi vprašanje o človekovi osebni trajnosti. Potreba po taki ali drugačni nesmrtnosti se je vso zgodovino kazala kot pristna človeška potreba. Zadovoljevali so jo zlasti na tri načine. Z odgovornim delom za smiselni razvoj narave in kulture - pesnik Anton Aškerc je pesem Čaša nesmrtnosti končal z trditvijo V svojih delih ti boš živel večno. Gojili so hvaležen spomin na mrtve in jih brezpogojno spoštovali, kar ponazarja rek: O mrtvih samo dobro! Tretji univerzalni način človeškega odgovora na to potrebo so verovanja v trajno življenje človekovega duha. Aktualna razprava o vlogi tretje generacije pri varovanju trajnosti narave in kulture torej posredno vključuje tudi upoštevanje človeške potrebe po osebni trajnosti. Članki v tej številki revije spodbujajo gerontološki razvoj tudi ob aktualnih nalogah za trajnostno usmeritev na okoljskem, kulturnem in osebnostnem področju. Urednik KAKOVOSTNA STAROST GOOD QUALITY OF OLD AGE Revija za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje Izdajatelj in založnik / Publisher Inštitut Antona Trstenjaka za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje Resljeva 11, p. p. 4443, 1001 Ljubljana ISSN 1408 - 869X UDK: 364.65-053.9 Uredniški odbor / Editors dr. Jože Ramovš (urednik) mag. Tjaša Potočnik, Ana Ramovš dr. med., Marta Grčar, mag. Alen Sajtl, Alenka Ogrin Uredniški svet / Editorial Advisory Board prof. dr. Herman Berčič (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport) prof. dr. Vlado Dimovski (Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta) dr. Simona Hvalič Touzery (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede) prof. dr. Zinka Kolarič (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede) prof. dr. Ana Krajnc (Univerza za tretje življenjsko obdobje) prof. dr. Jana Mali (Univerza v Ljubljani, Fakulteta za socialno delo) mag. Ksenija Ramovš (Inštitut Antona Trstenjaka) prof. dr. Jože Ramovš (Inštitut Antona Trstenjaka) dr. Božidar Voljč (zdravnik in bivši minister za zdravje) Mednarodni uredniški svet / International Advisory Board prof. dr. Mladen Davidovic (Center for geriatrics, KBC Zvezdara, Beograd, Srbija) prof. dr. David Guttmann (Faculty of Welfare and Health Studies, School of Social Work, University of Haifa, Izrael) dr. Andreas Hoff (Oxford Institute of Ageing, VB) dr. Iva Holmerova (Centre of Gerontology, Češka) prof. dr. Ellen L. Idler (Institute for Health, Health Care Policy and Aging Research, Rutgers University, ZDA) dr. Giovanni Lamura (National Research Centre on Ageing - INRCA, Italija) Povzetki člankov so vključeni v naslednjih podatkovnih bazah: Sociological Abstracts, Social Services Abstracts, Cobiss, EBSCO, ProQuest. Oblikovanje in priprava za tisk: Salve d.o.o. Ljubljana, Rakovniška 6 Tisk: Itagraf d.o.o. Ljubljana Cena: letnik 44 €, posamezna številka 14 €, prostovoljci 24 € Spletna stran: http://www.inst-antonatrstenjaka.si/tisk-kakovostna-starost-arhiv.asp E-pošta: info@inst-antonatrstenjaka.si Revijo Kakovostna starost v letu 2023 in 2024 sofinancira ARRS na temelju javnega razpisa za sofinanciranje in izdajanje domačih znanstvenih periodičnih publikacij v letih 2023 in 2024. Kakovostna starost, let. 26, št. 1,22023, (3-18) © 2023 Inštitut Antona Trstenjaka Katja Bhatnagar Podnebne spremembe in starejši POVZETEK V povezavi s podnebnimi spremembami se starejši ljudje znajdejo v treh položajih: v položaju tistih, ki krizo močno občutijo in jih podnebne spremembe neposredno prizadenejo; v položaju tistih, ki h krizi prispevajo svoj ekološki odtis; in tistih, ki lahko pripomorejo k reševanju podnebnih sprememb s svojimi življenjskimi izkušnjami, znanjem in trajnostnim načinom življenja. Vključenost starejših ljudi pri reševanju podnebnih sprememb je zaradi demografskih sprememb nujnost in dolžnost za medgeneracijsko pravičnost, obenem pa izjemna priložnost za medgeneracijsko sožitje. Članek osvetli vlogo starejših pri reševanju podnebnih sprememb, ovire za sodelovanje in predstavi možnosti za spodbujanje večjega vključevanja in sodelovanja starejših ljudi pri reševanju okoljskih vprašanj, o zapuščini ter skrbi za prihodnje generacije. Ključne besede: podnebne spremembe, starejši, ranljivost, starosti prijazna mesta in občine, medgeneracijska pravičnost, dediščina, zapuščina, medgeneracijsko sožitje AVTOR Mag. Katja Bhatnagar je diplomirana profesorica geografije, pedagoginja in andragoginja ter magistrica managementa trajnostnega razvoja. Ima večletne izkušnje dela z ranljivimi skupinami in skupnostmi v nevladnih organizacijami, ki delujejo na področjih okoljskega ozaveščanja in socialni pomoči. Na inštitutu Antona Trstenjaka je zaposlena kot organizatorka mreže skupnostnih programov, kar vključuje delo s skupnostjo, prostovoljci in neformalnimi oskrbovalci ter pomoč pri organizaciji in izvajanju aktivnosti za kakovostno staranje in sobivanje generacij. Na inštitutu se uvaja tudi za drugo projektno, razvojno in raziskovalno delo. ABSTRACT Climate change and older people Regarding the climate change, older people can find themselves in three positions: those who feel the crisis acutely and are directly affected by climate change; those who contribute to the crisis through their ecological footprint; and those who contribute to climate change solutions through their life experience, knowledge, and sustainable lifestyles. Regarding demographic change the involvement of older people in tackling climate issues is an imperative as well as responsibility for intergenerational justice, but on the other hand also a tremendous opportunity for intergenerational coexistence. This article highlights some possibilities how older people can address climate change, the 3 Znanstveni in strokovni članki barriers for their involvement and presents some suggestions to promote their participation in addressing environmental and legacy issues as well as care for future generations. Key words: climate change, older people, vulnerability, age-friendly cities and municipalities, intergenerational justice, heritage, legacy, intergenerational coexistence AUTHOR Mag. Katja Bhatnagar holds a degree in geography, pedagogy and andragogy and master's in management of sustainable development. She has many years of experience working with vulnerable groups and communities in non-governmental organizations in the area of environmental awareness and social help. She works at the Anton Trstenjak Institute as the coordinator of community programs, including working with stakeholders, volunteers, non-formal carers and older people. She provides support in organization and implementation of activities for quality ageing and intergenerational coexistence. At the institute she is also involved in international projects and development and research work. 1 UVOD Podnebne spremembe, na katere nas je dodatno opozorilo letošnje vroče in suho poletje, se nanašajo na dolgoročne spremembe temperatur in vremenskih razmer. Spremembe so lahko naravne, od 19. stoletja pa jih pospešujejo človekove dejavnosti, predvsem izgorevanje fosilnih goriv, kot so premog, nafta in plin. Ta ustvarjajo emisije toplogrednih plinov, zaradi katerih v ozračju nastane učinek tople grede, ki zadržuje sončno toploto in zvišuje temperature na Zemlji. Najbolj znana plina sta ogljikov dioksid, ki izvira iz porabe bencina, in metan, katerega je največ na odlagališčih smeti. Glavni onesnaževalci so energija, industrija, promet, stavbe, kmetijstvo in raba zemljišč (Združeni narodi, 2022). Podnebne spremembe povečujejo pojav ekstremnih vremenskih razmer, kot so višje temperature, višje temperaturne razlike, dolgotrajnejša sušna obdobja in kratkoročne ter intenzivne padavine s pogostejšimi neurji, točo in drugimi vremenskimi pojavi. Spremembe vremenskih razmer vplivajo na oskrbo z vodo in hrano svetovnega prebivalstva, dvigujejo nivo morske gladine in povečujejo bolezni (Pillemer, Cope in Nolte, 2021). Prvi odzivi mednarodne skupnosti na spremembe v podnebju in v okolju segajo v sedemdeseta in osemdeseta leta prejšnjega stoletja. Na konferenci Združenih narodov o človekovem okolju v Stockholmu leta 1972 se je mednarodna skupnost prvič sestala, da bi skupaj obravnavala potrebe svetovnega okolja in razvoja. Po tej konferenci je bil oblikovan Program Združenih narodov za okolje (UNEP), v številnih državah po svetu pa so bila ustanovljena prva ministrstva za okolje. V tem obdobju so se znanstveniki, ekonomisti in aktivisti pričeli spraševati o 4 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši paradigmi nenehne gospodarske rasti, na kar so opozorili tudi v znanstvenem poročilu Meje rasti. Kot odgovor na globalne probleme podnebnih sprememb, izgubo biotske raznovrstnosti, onesnaženost zraka, vode in tal ter povečanja neenakosti je leta 1987 nastalo Brundtlandovo poročilo, iz katerega izhaja največkrat citirana definicija trajnostnega razvoja, ki pravi, da potrebujemo: »... razvoj, ki zadovoljuje potrebe sedanjosti in ne ogroža možnosti zadovoljevanja potreb prihodnjih rodov« (Our Common Future, 1987). Reševanje okoljskih problemov sega že v osemdeseta leta. Na podlagi Baselske konvencije se je uredilo ravnanje z nevarnimi odpadki, z Dunajsko konvencijo o varstvu ozonskega plašča pa se je za 98 % zmanjšala svetovna poraba snovi, ki škodljivo delujejo na ozon (Evropska Agencija za okolje, 2022). V letu 1992 je bila sprejeta Konvencija Združenih narodov o podnebnih spremembah, ki jo je podpisalo 197 držav s ciljem, da se zmanjša človekov vpliv na podnebne spremembe (Evropska komisijaa, 2022). Na podlagi Konvencije so se podpisnice s Kjotskim protokolom leta 1997 zavezale k zmanjšanju emisij šestih toplogrednih plinov, v prvem obdobju za 5 % glede na ravni iz leta 1990. Kjotski protokol je temeljil na načelu skupne, a različne odgovornosti. Poudarja, da so razvite države v zgodovini več prispevale k ravni toplogrednih plinov in so zato pravno zavezane k zmanjševanju emisij toplogrednih plinov. Slovenija je v prvem obdobju (2008 do 2012) zmanjšala emisije toplogrednih plinov za 7,1 %. Leta 2012 so na konferenci v Dohi pripravili dogovor o podaljšanju Kjotskega protokola do leta 2020, k zavezi pa je bil dodan še en toplogredni plin. Dogovor ni bil sprejet, saj se je zavezalo manj kot tri četrtine pogodbenic; med drugimi se niso pridružile nekatere države z zelo velikimi emisijami toplogrednih plinov: ZDA, Kanada, Japonska, Nova Zelandija, Rusija, Ukrajina in Belorusija (Umanotera, 2022). Nesprejetje dogovora v Dohi je nakazalo, da je potrebna priprava novega sporazuma. Pomemben korak je bil Pariški sporazum (Okvirna konvencija Združenih narodov o spremembi podnebja) iz leta 2016, ki ga je podpisalo 195 držav. Države so sprejele dolgoročni cilj ohranjati dvig povprečne globalne temperature občutno pod 2 °C in nadaljevati s prizadevanji, da se dvig temperatur omeji pod 1,5 °C. Omejitev globalnega segrevanja pod 2 °C je pomembna za zmanjšanje tveganja nepovratnih sprememb, kot je izguba poletnega arktičnega morskega ledu na Grenlandiji, arktične ledene plošče in večine svetovnih alpskih ledenikov. Izguba ledenikov bi namreč povzročila dvig morske gladine in s tem ogrozila številna obalna mesta in otoške države; suše, poplave in ekstremni vremenski pojavi bi ogrozili varnost oskrbe s hrano in vodo. Če svetu uspe omejiti dvig globalnih temperatur pod 1,5 °C, bi to pomenilo ohranitev stabilnega podnebja in zmanjšanje tveganja za zdravje, premoženje, zadostno preskrbo s hrano in vodo, varnost ljudi in gospodarski razvoj. Pariški sporazum je bil prvi univerzalni, pravno zavezujoč sporazum o podnebnih spremembah, ki pokriva skoraj 5 Znanstveni in strokovni članki vse svetovne emisije. Je sporazum, ki je prvič v zgodovini združil vse narode v boju proti podnebnim spremembam (Umanotera, 2022). Pogajanja pogodbenic po sprejemu Pariškega sporazuma so se nadaljevala v naslednjih letih na podnebnih konferencah v poljskih Katovicah (2018), španskem Madridu (2019) in Glasgowu na Škotskem leta 2021. Predstavniki držav so poskušali doseči sporazume o skupnih finančnih ciljih, o dolgoročni podnebni strategiji, časovnih okvirih, pravilih za mednarodne ogljične trge; ponovno pa so bila številna pogajanja preložena na naslednja srečanja. Kljub temu so države uspele doseči dogovor, da se emisije toplogrednih plinov zmanjšajo za 45 % do leta 2030. Evropska unija se je pri tem zavezala še k bolj ambicioznemu cilju, da do leta 2030 zmanjša emisije za 55 %. Odzivi na podnebno konferenco v Glasgowu so bili med strokovnjaki in znanstveniki mešani; opozarjajo, da sprejeti dogovori nakazujejo napredek, ne pa uspeh (Umanotera, 2022). Medvladni odbor za podnebne spremembe (The Intergovernmental Panel on Climate Change - IPCC), ustanovljen leta 1988, namreč vsakih nekaj let pripravi poročilo o stanju podnebnih sprememb. Poročila so vsako leto bolj zaskrbljujoča, saj se je izkazalo, da se človekovi vplivi večajo, podnebne spremembe pa se kažejo hitreje in intenzivneje. Poročilo iz leta 2021 jasno kaže na nujnost, da se človekovi vplivi zmanjšajo v kratkem času, če želimo vzdržati temperature na ravni, ki zmanjšujejo tveganje ekstremnih vremenskih razmer (Stern, 2022). Poročilo opozarja, da je doseganje cilja, da se globalne temperature ne povečajo za 1,5 °C še mogoče, a bo za to potrebna resna zaveza celotnega sveta in zmanjšanje globalnih emisij toplogrednih plinov za 45 % do leta 2030 (Umanotera, 2022). Evropska unija je leta 2019 sprejela Evropski zeleni dogovor, s katerim želi postati do leta 2050 podnebno nevtralna (ničelne neto emisije toplogrednih plinov), gospodarsko ločena od rabe virov, ob sočasnem upoštevanju, da noben človek in kraj ne bo prezrt. Dogovor je opredeljen v svežnju Pripravljeni na 55, v katerem Evropska komisija predlaga preobrazbo evropskega gospodarstva in družbe (Evropska komisijab, 2022). Slovenija je julija 2021 sprejela Resolucijo o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050 ter Akcijski načrt za izvajanje podnebne strategije do leta 2030, kot odgovor na Evropsko uredbo o upravljanju energetske unije in podnebnih ukrepov. Trenutno je v pripravi tudi nov Zakon o podnebnih spremembah (Republika Slovenija, 2022). Naslednja podnebna konferenca je bila novembra 2022 v Egiptu; prav tako pa tudi vrh voditeljev G20 na Baliju, ki se osredotoča na mednarodno finančno stabilnost. V trenutnih svetovnih razmerah sta obe srečanji pomembni, saj se svet se sooča z okrevanjem po pandemiji covida-19, pretresajo ga vojne in nestabilne geopolitične razmere, zato so prizadevanja za reševanje podnebnih sprememb ogrožena (COP 27, 2022). Poleg znanstvenih, političnih in mednarodnih organov, ki delujejo na področju podnebnih sprememb, imajo pomemben doprinos nevladne organizacije, 6 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši ki spodbujajo podnebne ukrepe na različne načine: ozaveščajo javnost, izvajajo posamezne akcije, sodelujejo v pravnih postopkih, ko na primer nacionalne politike, podjetja in drugi akterji ne sledijo skupnim podnebnim ciljem. Poleg nevladnih organizacij delujejo tudi različne iniciative civilne družbe, ki spodbujajo odločevalce k ambicioznejšim in zavezujočim ciljem v boju proti podnebnim spremembam. Sestavljajo jih aktivni državljani, med odmevnejšimi je gibanje Petki za prihodnost. Sprožila ga je mlada aktivistka Greta Thunberg, ki je namesto v šoli dneve preživljala pred švedskim parlamentom z napisom Šolska stavka za podnebje in s tem v zadnjih letih mobilizirala tisoče ljudi po vsem svetu, predvsem mlade. Pomembno je tudi ravnanje posameznikov v vsakdanjem življenju, saj prav tako prispevajo k reševanju podnebnih sprememb; preko načina življenja, potovanj, hlajenja ali ogrevanja domov, proizvodnje in potrošnje. Vsakdo lahko prispeva in noben ukrep ni nepomemben (Tosun, 2022). Podnebne spremembe je v okviru gerontologije prav gotovo potrebno naslavljati, saj so starejši ljudje ranljiva skupina, ki težje dostopa do ključnih virov in ima manjšo zmožnost prilagajanja na podnebne spremembe. Starejše ljudi je potrebno opolnomočiti, povečati njihovo ozaveščenost in jim omogočiti priložnosti za sodelovanje pri reševanju podnebne krize (Evropski parlament, 2021). Pariški sporazum omenja starejše ljudi predvsem v zavedanju, da je potrebno pri ukrepanju za podnebne spremembe spoštovati, spodbujati in izpolnjevati človekove pravice, pravice do zdravja, pravice oseb s posebnimi potrebami in ljudi, ki živijo v težkih razmerah ter pri tem krepiti vlogo medgeneracijske pravičnosti (United Nations Climate change, 2022). Zgoraj predstavljeni mednarodni dogovori, delo civilnih iniciativ, nevladnih organizacij in individualna ravnanja posameznikov prispevajo k temu, kakšen planet bomo pustili prihodnjim generacijam. Živečo generacijo obvezuje, da upošteva medgeneracijsko pravičnost, dolžnost, da ohranja okolje in naravne vire ter s tem omogoča dobre življenjske pogoje in razmere prihodnjim generacijam. Zdaj živeče generacije, vključno z današnjimi starejšimi ljudmi, še lahko koristijo človeške dosežke, ki pa so znatno prispevali k podnebnim spremembah in katerih posledice bodo občutile predvsem prihodnje generacije. Današnji starejši ljudje imajo zato dolžnost, predvsem pa priložnost, da prispevajo svoj delež pri reševanju podnebnih sprememb. 2 STAREJŠI SO BOLJ RANLJIVI Svetovno prebivalstvo se že in se bo v prihodnje neenakomerno soočalo s posledicami podnebnih sprememb. Najbolj so prizadete ranljivejše skupine prebivalstva, tudi starejši ljudje. Na ranljivost starejših vplivajo predvsem slabše telesne sposobnosti, zdravstveno stanje, mobilnost, finančne in bivalne razmere. Njihova kakovost življenja se zmanjšuje zaradi težjega prilagajanja in večje 7 Znanstveni in strokovni članki ogroženosti; to se pokaže že pri višjih temperaturah. Poletni vročinski valovi so pogostejši, intenzivnejši in trajajo dlje ter povečujejo obolevnost in umrljivost zelo mladih in zelo starih (Pillemer, Cope in Nolte, 2021). Raziskava Svetovne zdravstvene organizacije nakazuje, da bo izpostavljenost vročini kot posledici podnebnih sprememb do leta 2030 verjetno povzročila dodatnih 38.000 smrti starejših ljudi (Curzon, 2020). Telo z leti namreč težje uravnava telesno temperaturo, s čimer se veča verjetnost, da bodo starejši ljudje med vročinskim valom doživeli dehidracijo in poslabšanje simptomov obstoječih zdravstvenih težav, kot so bolezni dihal in bolezni srca. Težave pri obvladovanju vročinskih valov so lahko še posebej izrazite, če imajo starejši ljudje druge zdravstvene težave, ki prav tako vplivajo na termoregulacijo - kronične kardiovaskularne bolezni, bolezni dihal, sladkorna bolezen, bolezni ledvic, motnje živčnega sistema, Parkinsonova bolezen, emfizem in epilepsija. Vročina vpliva tudi na socialno vključevanje starejših in participacijo v družbi, kar (lahko) še dodatno poglobi socialno izključenost in poveča osamljenost starejših ljudi (Defra, 2012). Zdravstvena tveganja in manjša socialna vključenost zaradi težkih vremenskih razmer povečujejo tudi odvisnost od formalne ali neformalne oskrbe in zdravstvenega sistema (Cooper, 2022). Ob naravnih nesrečah je za starejše zaradi oslabljenih fizičnih sposobnosti lahko otežen varen umik; pri samih odzivih na katastrofe pa se premalo pozornosti posveča potrebam ranljivih skupin. Starejšim ljudem primanjkuje znanja in informacij o pravilnem ravnanju ob posledicah podnebnih sprememb in kako se odzvati na spremenjene okoliščine. Opravljene analize preteklih naravnih nesreč potrjujejo dejavnike tveganja. Analiza hurikana Katrina (2005), v katerem je poplavilo 80 % mesta New Orleans v ZDA, je pokazala, da se četrtina prebivalstva mesta ni odzvala na opozorila in pravočasno evakuirala; med njimi pa je bilo več kot 70 % smrti med prebivalci, starimi nad 60 let, čeprav so tvorili samo 15 % prebivalstva mesta. Starejši ljudje imajo torej večja tveganja ob naravnih nesrečah; ta so povezana z zdravjem, mobilnostjo, finančnimi in transportnimi možnostmi ter ozaveščenostjo, kar nakazuje potrebo po politikah za dodeljevanje osnovnih sredstev, razvoju komunikacijskih omrežij, transportnih možnostih in dodatni podpori za ranljivejše skupine v primeru naravnih nesreč. Pomembna pa je tudi krepitev vloge skupnosti, načrtovanja ukrepov v primeru naravnih nesreč, ozaveščanje, izobraževanje in vključevanje starejših pri odločitvah (Riche, 2019). Pri tem ima pomembno vlogo tudi program Svetovne zdravstvene organizacije Starosti prijazna mesta in občine, saj preko osmih področij na lokalni ravni soustvarja vključujoče in podporno okolje za starejše, kar je v izrednih razmerah zelo pomemben dejavnik za učinkovito, varno in uspešno ukrepanje. O samem programu bomo spregovorili več v zadnjem poglavju. 8 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši 3 TUDI STAREJŠI MORAJO PRISPEVATI PRI REŠEVANJU PODNEBNIH SPREMEMB Starejši ljudje prispevajo svoj delež izpustov toplogrednih plinov in kot vse druge generacije onesnažujejo okolje. Povojna baby boom generacija, ki je bila rojena med 1946 in 1964, se danes upokojuje in je obenem prva generacija potrošniške družbe. Trenutno ima med vsemi generacijami najvišji ogljični odtis. Tega vsakodnevno prispevamo z izpusti v gospodinjstvu, s prevozi, s porabo energije in prehrano (Haq, 2010). Baby boom generacija razvitejših držav in potrošniških družb prenaša intenzivno potrošnjo v poznejše življenje in ima glede na predhodne generacije starejših ljudi drugačne vrednote in stališča. Precej ji pomeni kvalitetno preživljanje prostega časa, zanjo so značilna (mednarodna letalska) potovanja in svetovljanstvo (Karl, 2022). Ob staranju prebivalstva in večanju deleža starega prebivalstva je pomembno, da se starejši ljudje zavedajo tudi svojega prispevka pri onesnaževanju okolja in sodelujejo pri soočanju s podnebnimi spremembami. Razlogov za to je več. Življenjska doba se podaljšuje in obdobje po upokojitvi se daljša, zato je tudi med starejšimi ljudmi potrebno stremeti k trajnejšemu življenjskemu slogu. Trditev, da podnebne spremembe ne bodo prizadele starejših ljudi, ne vzdrži, kar smo prikazali že v prejšnjem poglavju. Najpomembnejši razlog za prispevek starejših ljudi pri soočanju s podnebnimi spremembami pa je medgeneracijska pravičnost in dolžnost sedanje generacije, da ohrani dobre življenjske pogoje za prihodnje generacije (Haq, Brown in Hards, 2010). To izpostavlja najbolj uveljavljena definicija trajnostnega razvoja, ki pravi, da mora razvoj zadovoljiti potrebe sedanje generacije, ne da bi ogrozila potreb prihodnjih generacij (Our Common Future, 1987). Večina podnebnih in drugih okoljskih problemov namreč presega čas ene generacije, kar pomeni, da bodo negativne vplive čutile predvsem prihodnje generacije, ne da bi prispevale k ustvarjanju problema. Ideja medgeneracijske pravičnosti preprosto pomeni, da so prihodnji ljudje pomembni, enako pomembni kot ljudje, ki živimo danes. Emmanuel Agius (2006) spomni, da: »Zemljini viri pripadajo vsem generacijam. Nobena država, kontinent ali generacija nima izključujoče pravice do Zemljinih naravnih virov. Te vire so nam predale pretekle generacije; zatorej je naša odgovornost, da jih našim naslednikom predamo naprej v dobrem in izboljšanem stanju.« Medgeneracijska pravičnost nam postavlja vprašanje o tem, kako bodo naša ravnanja vplivala na prihodnje ljudi in kako ravnati, da jih ne bodo prizadela. Poznamo namreč tudi številne okoljske ukrepe, ki koristijo današnjim generacijam, breme pa se prenaša na prihodnje. Dober primer je raba jedrske energije, ki nadomešča fosilna goriva in proizvaja energijo brez večjih učinkov na okolje, a pri tem ustvarja okolju nevarne radioaktivne odpadke, s katerimi se bodo morale ukvarjati prihodnje generacije (Savic, 2017). 9 Znanstveni in strokovni članki Ljudje se že od nekdaj sprašujemo o lastni minljivosti, zapuščini v svetu in s tem je povezano tudi zavedanje, da imajo današnje odločitve pomemben vpliv na usodo prihodnjih generacij; na to pa opozarjajo tudi različne religije, kulture in civilna prava po svetu. Različnim teoretskim pristopom je skupno, da se sprašujejo, kako vključiti (moralno) dolžnost sedanjih generacij in kako bo ta usmerjala naša ravnanja, predvsem pri ohranjanju okolja. To pomeni, da medgeneracijska pravičnost spodbuja k okoljski etiki in odločitvam, ki imajo dolgoročno koristen učinek na okolje. Starejši ljudje naj enako prispevajo pri zagotavljanju tako imenovane medgeneracijske zapuščine, s katero je vsaka generacija dolžna prihodnji generaciji zagotoviti zadostno količino ustvarjenega (kulturnega) in neustvarjalnega (naravnega) kapitala, ki omogoča kakovostno življenje prihodnjih generacij (Savic, 2017). Raziskave sicer kažejo, da so starejši ljudje manj vključeni v okoljske iniciative, organizacije in v skupno reševanje podnebnih sprememb. Pillmer idr. (2021) naštevajo možne ovire za manjše sodelovanje starejših. Pomanjkanje zanimanja za okoljska vprašanja je eno izmed njih. Študije, ki vključujejo udeležence iz Indonezije, Japonske, Avstralije, Združenih držav Amerike in Švedske, kažejo, da so starejši manj nagnjeni k prispevkom za čistejše okolje kot mlajši. Starejši ljudje manj podpirajo okoljske politike, ki si prizadevajo za zmanjšanje rabe fosilnih goriv, v primerjavi z mlajšimi generacijami so manj zaskrbljeni zaradi podnebnih sprememb. Druga ovira je pomanjkanje ozaveščenosti in znanja o podnebnih spremembah med starejšimi. Starejši imajo pogosto občutek, da nimajo dovolj (strokovnega) znanja o okoljskih vprašanjih in znanja, da bi lahko prispevali. Pomanjkanje veščin in znanj za uporabo informacijske tehnologije zavira tako pridobivanje informacij kakor tudi sodelovanje starejših v nekaterih okoljskih dejavnostih. Starejši ljudje v svojem lokalnem okolju tudi ne prepoznavajo možnosti za sodelovanje. Pri tem je premalo (lahko) dostopnih virov in organizacij, ki bi starejšim omogočala iskanje priložnosti in vključevanje v dejavnosti, ki ustrezajo njihovim interesom, veščinam in sposobnostim ter njihovemu fizičnemu zdravju in mobilnosti. Eden od razlogov za manjšo vključenost starejših je lahko tudi pomanjkanje finančnih sredstev, ki vodi v splošnem v manjše družbeno in politično sodelovanje. Manjša vključenost starejših ljudi v okoljske iniciative je zamujena priložnost, ki jo je treba obravnavati, saj ima lahko sodelovanje velike koristi na individualni, lokalni in nacionalni ravni. Poleg zgoraj navedenih razlogov ima sodelovanje na okoljskem področju za starejše številne koristi. Za zdravje je najpomembnejše povečanje telesne dejavnosti, preživljanje časa v naravi pa pozitivno vpliva na kognitivne sposobnosti in duševno zdravje. Pomembna korist je tudi krepitev oziroma oblikovanje novih socialnih mrež, krepitev lokalne zavesti in participacija v družbenem življenju lokalne skupnosti. Ustvarjalnost, pozitivno osredotočanje na izboljšanje sveta in zapuščanje dediščine prihodnjim generacijam pa je obenem pomembna razvojna naloga v poznejšem življenju (Riche, 2019). 10 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši 4 STAREJŠI IMAJO DOBRE MOŽNOSTI ZA SODELOVANJE PRI REŠEVANJU PODNEBNIH SPREMEMB Starejši ljudje danes in v prihodnosti imajo lahko pomembno vlogo pri reševanju podnebnih sprememb, zaščiti ter izboljšanju okolja. Živimo dlje in starost dosegamo bolj zdravi in bolj izobraženi; v starosti imamo več znanja, izkušenj in razpoložljivega časa. V Združenih državah je delovna skupina, ki deluje pod okriljem predsednika od leta 1968, ugotovila, da obstaja nova družbena vloga starejših ljudi in velika ustvarjalna vrednost, ki jo lahko prispevajo v družbi (Riche, 2019). Starejši ljudje imajo številne bogate življenjske izkušnje in znanja o okoljskih zadevah, predvsem na lokalni ravni in v skupnostih, v katerih so preživeli vse življenje. Imajo izkušnje o tem, kako je podnebje vplivalo na lokalno skupnost v preteklosti in kako je lokalna skupnost ob poplavah, sušah in drugih ujemah tudi ukrepala. Danes številne kulture še vedno ali pa ponovno prepoznavajo modrost starejših ljudi. Čeprav je modrost izmuzljiv koncept, velja za lastnost, pridobljeno v starejših letih, ki temelji na življenjskih izkušnjah, izostreni presoji, ravnodušnosti in dobrotljivosti, z zmožnostjo vrednotenja tako subjektivnega kot objektivnega znanja (Frumkin, Fried in Moody, 2012). Študije kažejo tudi na konkretne okoljske koristi lokalne skupnosti, v katerih so vključeni starejši ljudje, predvsem pri ohranjanju okolja, nadzoru invazivnih vrst in drugih ukrepih (Pillemer, Cope in Nolte, 2021). Lokalne skupnosti, predvsem občine in mestne občine, so namreč ključni akterji za prilagajanje na podnebne spremembe. Medtem ko je blaženje podnebnih sprememb naloga mednarodne skupnosti (zmanjševanje emisij toplogrednih plinov in povečevanju ponora toplogrednih plinov), pa je prilagajanje na podnebne spremembe predvsem potreba in naloga lokalnih skupnosti. Gre predvsem za zmanjševanje negativnih učinkov podnebnih sprememb na okolje in ustvarjanje odpornosti človekovega bivalnega okolja. Na vlogo lokalnih skupnosti pri reševanju podnebnih sprememb opozarjajo številni mednarodni dokumenti in organizacije, med drugimi tudi konvencija županov (Mreža za prostor, 2022). V tem pogledu so starejši pomemben potencial lokalnih skupnosti, lokalno prilagajanje na podnebne spremembe pa se lahko pomembno povezuje tudi z mrežo Starosti prijaznih mest in občin. Na lokalni ravni so starejši ljudje pogosto družbeno dobro povezani in imajo moralno avtoriteto. Zato lahko vključenost starejših ljudi v lokalnih okoljskih iniciativah in organizacijah okrepi lokalna okoljska gibanja in pozove pristojne lokalne organe k odzivom na podnebno krizo (Older people and Climate action, 2021). Številni starejši ljudje so bili sami del okoljskih in družbenih gibanj v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, za nekatere so družbeno--okoljska vprašanja ostala pomembna vse življenje (Karl, 2022). Frumkin, Fried 11 Znanstveni in strokovni članki in Moody (2012) poudarjajo, da starejši ljudje tvorijo velik in pomemben delež volivcev, ki se redno udeležuje volitev, zato je njihova podpora pri izglasovanju okolju prijaznih politik zelo pomembna. Kljub temu, da so v javnosti politična in družbena stališča starejših ljudi pogosto prepoznana kot konservativna in nenaklonjena okoljskim politikam, so starejši ljudje po drugi strani tudi velikodušni, altruistični in izkazujejo skrb, da bi svet naredili boljši. To dokazuje tudi visoka stopnja prostovoljstva med starejšimi. Pri reševanju podnebnih sprememb in drugih okoljskih vprašanj je pomembno izpostaviti tudi vlogo zgodovine, arhitekture in kulture vsakega kraja, kar je Charles O. Frake (1962) poimenoval »kulturna ekologija«; poudarja, da smo ljudje del narave in ne od nje ločena identiteta. Kulturna ekologija poziva k dialogu med znanstveno-tehničnim reševanjem podnebnih sprememb in jezikom ljudi, ki živijo v skupnosti. Tudi papež Frančišek je v svoji okrožnici o skrbi za skupni dom Laudato si (2015) poudaril, da je kultura več kot tisto, kar smo podedovali iz preteklosti; je predvsem živa, dinamična in participativna resničnost, ki je ni mogoče izključiti, ko ponovno razmišljamo o odnosu med človekom in naravo. Ena od pomembnih potreb v starejših letih je, da star človek zapusti dediščino prihodnjim generacijam. Star človek si želi prenesti svoje življenjske izkušnje in spoznanja mladim in srednjim generacijam; to pa je tudi nujno za ohranjanje samospoštovanja in doživljanja smisla v starosti (Ramovš, 2011). Pojem dediščine pomembno podpre vključevanje starejših ljudi v okoljska vprašanja. Erikson (1959) je v 60. letih prejšnjega stoletja vnesel pojem genera-tivnost, ki opozarja, da je neprimerno dajati prednost svojim sodobnikom pred prihodnjimi generacijami pri razdeljevanju škode in koristi (Savic, 2017). Urien in Kilbourne (2011) dodajata, da se generativnost nanaša na prepričanja posameznikov, da ima njihovo sedanje vedenje posledice za prihodnje generacije in je vir motivacije za ljudi, da delajo (javno) dobro. Pogosto se generativno razmišljanje in vedenje pri ljudeh razvija z osredotočanjem na lastne bližnje potomce - otroke in vnuke, kar sicer podpira razvoj okoljskih vrednot, potrebno pa je gledati širše. Haq (2017) povzame pojme generativnost, zapuščina in dediščina v dveh pomembnih vprašanjih: Kako želite, da se vas spominjajo? in Kakšna naj bo vaša zapuščina? Starejši ljudje, ki razmišljajo izrazito generativno, so pogosto okolju prijaznejši potrošniki in prostovoljci (Tahri in Malas, 2022). Starejši ljudje imajo torej dobre možnosti, da sodelujejo pri reševanju podnebnih sprememb, pogoji za to pa so ozaveščanje, izobraževanje in prilagajanje aktivnosti glede na zmožnosti različnih skupin starejših ljudi. Pomembno je, da se poleg digitalnih oblik omogoča sodelovanje, ki vključuje osebni pristop (Pil-lemer, Cope in Nolte, 2021). Starejši ljudje dajejo lahko pri tem velik doprinos predvsem v lokalnih okoljih. 12 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši 5 REŠEVANJE PODNEBNIH SPREMEMB JE PRILOŽNOST ZA MEDGENERACIJSKO SOLIDARNOST IN SOŽITJE Medgeneracijske vezi so dragocene in pomembne pri reševanju problemov, ki vplivajo na celotno družbo, tudi pri podnebnih spremembah. Medgeneracijsko sodelovanje pomeni sožitje med generacijami (Hozjan, 2010), medgeneracijsko sožitje pa »je sožitje med mlado, srednjo in tretjo generacijo ali rodom. Mladi rod so ljudje od začetka življenja do samostojnosti (zaposlitev, prvi otrok), upokojitev je povprečna zgornja meja srednje generacije, ki nato preide v tretjo. Kakovost staranja in starosti je zelo odvisna od kakovosti sožitja med generacijami.« (Inštitut Antona Trstenjaka za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje, 2010). Kljub temu smo priča paradoksu, da se z naraščanjem starejšega prebivalstva mlajša in starejša generacijo manj povezujeta. S tem se veča verjetnost, da obe generaciji zaradi predsodkov in napačnih predstav razvijata negativna stališča druga do druge (Pillemer idr., 2022). Pogosto se oblikujejo starostni stereotipi tako za starejše kot za mlajše, kar ovira komunikacijo med generacijami. V preteklosti je do največ rednih neformalnih stikov med generacijami prihajalo v družinah, danes delno tudi v socialnih, humanitarnih, vladnih in nevladnih programih. V zadnjem stoletju smo dosegli izjemen razvoj na materialnem, tehničnem in naravoslovnem področju, medtem ko je znanje na področju osebnega razvoja in medčloveškega sožitja v zaostanku. Starejša generacija je ob hitrem tehnološkem napredku izgubila nekatere kompetence za pripravo mlajše generacije za samostojno življenje (Hozjan, 2010). Medgeneracijskega sožitja se moramo danes zato učiti na način, ki omogoča ljudem vseh starosti in sposobnosti deljenje svojih izkušenj, znanj in sposobnosti, s katerimi krepimo medosebne odnose (Mlinar, 2009). Avtorji, kot so Hollingshead, Corcoran and Weakland (2014) poudarjajo, da se različne generacije najbolje učijo druga od druge in druga o drugi preko okoljskih, družbenih in drugih aktualnih tem, ki so pomembne za vse generacije; sem sodijo tudi podnebne spremembe. V mednarodni gerontološki reviji The gerontologist je bila februarja 2022 objavljena študija, ki je preučevala znanstveno literaturo, ki obravnava starejše ljudi in medgeneracijske odnose v kontekstu podnebnih sprememb. V do danes objavljenih 20 znanstvenih člankih odsevajo različna razmišljanja. Nekateri poudarjajo medgeneracijske konflikte, drugi pa prenos znanj, izkušenj in solidarnosti med generacijami. Ayalon idr. (2022) pravijo, da generacijske razlike v načinu življenja, porabi energije in odnosu do podnebnih sprememb med generacijami obstajajo, jih je pa mogoče premagati s poudarjanjem solidarnosti med generacijami in zmožnostjo starejših ljudi, da prispevajo v reševanju podnebnih sprememb. Prizadevanja za reševanje podnebnih sprememb so priložnost za medgeneracijsko solidarnost. Znotraj živečih generacij je tradicionalno prihajalo do vzajemne medsebojne skrbi in pomoči; tisti, ki so rojeni prej, skrbijo za tiste, 13 Znanstveni in strokovni članki ki so rojeni kasneje; nato se pomoč vzajemno obrne: mlajši skrbijo za starejše. Medgeneracijska solidarnost je vzajemna pomoč ene generacije drugi; tam, kjer ima ena višek tistega, česar drugi generaciji primanjkuje. Ker smo priča družbenim in demografskim spremembam, so ta razmerja zapletenejša. Ko govorimo o medgeneracijski solidarnosti, imamo ob staranju prebivalstva pogosto v mislih solidarnost mlajših generacij do starejših, a podobno bi lahko govorili tudi o solidarnosti starejših do mlajših in prihodnjih generacij, ki se bodo soočale s podnebnimi spremembami. Mlajše generacije so namreč v večini zaskrbljene zaradi podnebnih sprememb in vplivu na njihova življenja v prihodnje; že danes se posledice kažejo v duševnem zdravju mladih, ki čutijo stisko pred brezupno prihodnostjo. Kennedy and Gislason (2022) ugotavljata, da nekateri mladi opuščajo visoko izobraževanje, se ne odločajo za družino, ker živijo v strahu pred tem, kaj bodo podedovali njihovi otroci. To področje raziskuje tudi podnebna psihologija, ki poskuša razumeti psihološke procese v povezavi s podnebnimi spremembami, odzive in posledice na podnebne spremembe ter tudi, kako povečati psihološko odpornost na uničujoče vplive podnebnih sprememb. Negativne posledice so lahko neposredne, kot je na primer stres ob ekstremnih vremenskih razmerah, ali posredne preko gospodarskih in družbenih dejavnosti, kot je na primer slabša možnost pridelave hrane; pa tudi z zavedanjem o nevarnosti podnebnih sprememb, ki nas neposredno ne prizadenejo (DŠPS, 2022). Medgeneracijsko sodelovanje pri reševanju podnebnih sprememb je zato še toliko pomembnejše, saj starejše generacije lahko vlivajo upanje in pogum mlajšim generacijam s svojimi življenjskimi izkušnjami in s pristno skrbjo za boljši svet. S tem dajejo tudi občutek mlajšim generacijam, da pri »reševanju sveta« niso same. Dobri primeri so številne nevladne organizacije in društva starejših ljudi, ki aktivno sodelujejo pri reševanju podnebnih sprememb z aktivizmom za vnuke, mlajše in prihodnje generacije, zagovorništvom in političnim udej-stvovanjem; primeri takšnega sodelovanja so neprofitna odvetniška družba Our children trust (https://www.ourchildrenstrust.org/), ki mladim iz različnih okolij zagotavlja strateške pravne storitve, ki temeljijo na kampanjah za zagotavljanje njihove zakonske pravice do varnega okolja. Organizacija Elders for climate change (https://www.eldersclimateaction.org/) mobilizira starejše po Združenih državah Amerike, da se spopadejo s podnebnimi spremembami, dokler je še čas za zaščito blaginje vnukov in prihodnjih generacij; ter številne druge. V Sloveniji takšnih organizacij še ne poznamo, vredno pa je omeniti, da se starejši pridružujejo akcijam, ki jih organizirajo nevladne organizacije in različne civilne iniciative za podnebne spremembe. V kakšnem obsegu so starejši vključeni v nevladne organizacije in aktivizem na področju podnebnih sprememb, ni dokumentirano. Poznani so tudi projekti, ki vključujejo starejše ljudi pri dokumentaciji praks za trajnostni ribolov, trajnostno kmetijstvo in trajnostne oblike bivanja. Predvsem 14 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši pa so trajnostni posegi v življenjski slog vsakega posameznika lahko pomemben doprinos starejših ljudi; te so na primer zmanjševanje in ločevanje odpadkov, sprememba prehranskih navad, omejitev letalskih potovanj ipd. Prav tako lahko skupne razprave o podnebnih spremembah mladih in starejših generacij pozitivno prispevajo k razmišljanju srednje generacije, ki ima zmožnosti in možnosti za izvajanje sprememb. Medgeneracijsko sodelovanje lahko vodi do integriranih, ustvarjalnih, medsektorskih in trajnostnih prizadevanj, ki presegajo kratkoročno razmišljanje in je pogostejše med odločevalci srednje generacije (Kennedy and Gislason 2022). V tem pogledu so pomembni programi, ki vključujejo vse generacije v procese odločanja. Dober primer je program Svetovne zdravstvene organizacije Starosti prijazna mesta in občine, ki sicer v prvi vrsti odgovarja na demografske spremembe in prilagajanje lokalnega okolja, da omogoča aktivno in zdravo staranje, dolgotrajno oskrbo ter solidarno medgeneracijsko sožitje. Program spodbuja vključevanje tako starejše kot mlajše populacije v procese odločanja in soustvarjanja lokalne skupnosti. Progam se namreč nanaša na področja, ki so pomembna za vse generacije, ki živijo v lokalni skupnosti, te pa so: stavbne in zunaj stavbne površine, prevoz, bivališča, družabno življenje, spoštovanje in vključevanje v družbo, družbeno angažiranje in zaposlitev, komunikacija in obveščanje ter storitve skupnosti in zdravstvenih služb (Inštitut Antona Trstenjaka, 2022). Pri tem je pomemben poudarek, da je tisto, kar je »starejšim prijazno«, prijazno tudi drugim generacijam (Ramovš, Moulaert in Ramovš, 2020), in da je staranje vseživljenjski proces; vsaka generacija bo enkrat stara. Z omenjenimi področji, kot so družbeno življenje starejših, vključevanje v lokalno skupnost, informiranje in ozaveščanje pa lahko Starosti prijazna mesta in občine rešujejo tudi nekatere razloge za manjšo vključenost starejših v okoljske organizacije in iniciative. Krawchenko in drugi (2016) spodbujajo iniciativo Starosti prijaznih mest in občin, da pri prostorskem načrtovanju stavbnih in zunaj stavbnih površin upoštevajo potrebe starejših ljudi in vključujejo prilagoditve glede na ranljivost okolja in dejavnikov tveganja posledic podnebnih sprememb. Prizadevanja za reševanje podnebnih sprememb združujejo vse živeče generacije v skrbi za prihodnje generacije; vzajemna pomoč med živečimi generacijami pa vzpostavlja verigo medgeneracijske pravičnosti za vse prihodnje živeče skupnosti generacij, ki na osnovi vzajemnosti skrbijo za starejše in mlajše v svoji skupnosti. Mlinar (2009) tako poudarja, da je reševanje podnebnih sprememb priložnost za zavezništvo med generacijami in za vzpostavitev dialoga in osebnega odnosa med generacijami; da mlad človek nima le odnosa do starega človeka, ampak s starim človekom in obratno. To je obenem priložnost za spremembo človekovega odnosa v celoti - tako do drugih ljudi, do življenja, do zemlje in celotnega živega sveta, prihodnosti in preteklosti. Človekov odnos do okolja in človeka se spreminja tudi na podlagi občudovanja estetskega, tistega kar v naravi 15 Znanstveni in strokovni članki vidimo kot lepo in vredno samo po sebi. Globoko povezovanje z lepim je še ena od priložnosti za medgeneracijsko povezovanje. Frumkin, Fried in Moody (2012) poudarjajo, da je sodelovanje in vključevanje starejših ljudi pri reševanju podnebnih sprememb lahko ena od največjih zapuščin, ki jo starejše generacije lahko zapustijo mlajšim. Malo komu je prijetna misel, da samo živimo in umremo; naše življenje mora imeti smisel in da smo na nek način zaznamovali svet v spomin našim zanamcem. Bili smo tukaj, ustvarjali in ljubili svet; to so plodna tla, iz katerih vzklije želja po zapuščini. Občutek zapuščine je skrb za tiste, ki pridejo za nami, v psihološkem smislu pa je to sedma od osmih razvojnih stopenj, ki jih je opisal psiholog Erik Erikson. To je ponazorila tudi skupina svetovnih voditeljev The Elders, ki jo je sklical Nelson Mandela in je leta 2009 pozvala k mednarodnim ukrepom proti podnebnim spremembam in poudarila pomen medgeneracijske odgovornosti. Zapuščinsko razmišljanje lahko vključuje tudi odgovornost za oblikovanje odnosa in sprememb vedenja na ravni družine in skupnosti, širša razprava o pojmu zapuščine in dediščine, osredotočena na obveznosti sedanje do prihodnjih generacij, pa lahko pripomore k napredku podnebne politike in za starejše ljudi vzpostavi edinstveno možnost za sodelovanje. Eden od nosilcev te razprave je lahko razmišljanje starejših ljudi o vrednotah, ki jih želijo zapustiti prihodnjim generacijam. 6 ZAKLJUČEK Pričujoči članek je nastal z namenom osvetlitve povezave med dvema velikima svetovnima izzivoma, demografsko in ekološko krizo. Oba izziva imata skupna številna presečišča, ki se lahko rešujejo na individualni, lokalni, nacionalni in svetovni ravni. V tem pogledu smo želeli izpostaviti predvsem dvoje: koncept medgeneracijske pravičnosti, ki se kaže v skrbi za prihodnje generacije, in vlogo, ki jo pri tem lahko igra program Starosti prijaznih mest in občin. Koncept medgeneracijske pravičnosti naslavlja pomembno potrebo človeka po smislu v starosti in zapuščini, ob tem pa gradi medgeneracijsko sožitje, ki je nujno pri reševanju obeh kriz, tako demografske kot ekološke. Pregled svetovne literature je jasno nakazal, da so starejši ljudje v povezavi s podnebnimi spremembami ranljiva skupina, po eni strani so povzročitelji podnebnih sprememb, po drugi pa neizkoriščen potencial in zamujena priložnost pri njihovem reševanju. V starajoči se družbi starejši ljudje namreč tvorijo pomemben del populacije, ki bo še posebej trpela zaradi podnebnih sprememb; tudi njo skrbijo škodljivi vplivi in prihodnost svojih vnukov, zato njihovo sodelovanje lahko pomaga pri reševanju podnebnih sprememb. Pregled je nakazal tudi, da je premalo dokumentiranih dobrih praks starejših ljudi pri reševanju podnebnih sprememb; to je v prihodnje lahko pomembna naloga pri informiranju, ozave-ščanju in promoviranju vključevanja starejših ljudi v reševanje na tem področju. 16 Katja Bhatnagar, Podnebne spremembe in starejši V slovenskem prostoru je literature na to temo zelo malo; zato je članek usmerjen tako v same podnebne spremembe in z njimi povezane pomembnejše dokumente kakor tudi posamezne vidike starejših ljudi v povezavi s podnebnimi spremembami. Gerontologija ima na tem področju v prihodnje pomembne izzive, predvsem pa priložnosti. Ena od njih je gradnja občutka medgeneracijske odgovornosti do prihodnjih generacij tudi na področju okoljske zapuščine. LITERATURA IN VIRI Agius Emmanuel (2006). A European Ombudsman for the Rights of Future Generations. V Do we owe them a future? The opportunities of a representation for future generations in Europe, ur. Benedek Javor in Judit Racz, 30. Budimpešta: Vedegylet - Protect the Future. Ayalon L., Senjooti R., Aloni O., Keating N. (2022). A Scoping Review of Research on Older People and Intergenerational Relations in the Context of Climate Change. The gerontologist, gnac028. Cooper R. (2022). Climate Change and Older Adults: Planning Ahead to Protect Your Health. National council on ageing. Dostopno na: https://www.ncoa.org/article/climate-change-and-older-adults-planning-ahead-to-protect-your-health. COP27 (2022). Dostopno na: https://cop27.eg/#/. Curzon H. (2020). Not us and them - The voice of older people in the climate crisis. IlC. Dostopno na: https://ilcuk.org.uk/not-us-and-them/ Defra (2012). UK Climate Change Risk Assessment: Evidence Report, London. Društvo študentov Psihologije Slovenije (2022). Teden ozaveščanja, podnebne spremembe. Dostopno na: https://www.facebook.com/100065574516274/posts/485159457013201/?flite=scwspnss. Erikson E. (1959). Identity and the Life Cycle. New York, NY: W.W. Norton and Company. Evropska komisija a (2022). Climate negotiations. Dostopno na: Climate negotiations (europa.eu). Evropska komisija b (2022). A European green deal. Dostopno na: https://ec.europa.eu/info/strategy/ priorities-2019-2024/european-green-deal_en Evropska agencija za okolje (2022). Pot do svetovnega trajnostnega razvoja. Dostopno na: Pot do svetovnega trajnostnega razvoja — Evropska agencija za okolje (europa.eu). Evropski parlament (2021). Poročilo o vplivu podnebnih sprememb na ranljive skupine prebivalstva v državah v razvoju. Dostopno na: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2021-0115_SL.html Frumkin H., Fried L. & Moody R. (2012). Aging, climate change, and legacy thinking. American Journal of Public Health, 102(8), 1434-1438.doi.org/10.2105/AJPH.2012.300663. Haq G., D. Brown and S. Hards (2010). Older People and Climate Change: the Case for Better Engagement. SEIproject report. Dostopno na: https://www.sei.org/publications/older-people-climate-change-case-better-engagement/. Haq G. (2017). Growing old in a changing climate. Public Policy & Aging Report, 27(1), 8-12. doi:10.1093/ppar/prw027. Hollingshead B. P., Corcoran P. B., & Weakland J. P. (2014). Intergenerational learning andtransformative leadership for sustainable futures. Wageningen, Netherlands: Wageningen Academic Publishers. Hozjan T. (2010). Aktualne dejavnosti na področju medgeneracijskega sodelovanja v Sloveniji. Andragoška spoznanja, 16, 4. str. 45-52. Inštitut Antona Trstenjaka (2022). Starosti prijazna mesta in občine. Dostopno na: https://www.inst- antonatrstenjaka.si/gerontologij a/projekti/9.html. Karl F. (2022). Age or Income: The Baby Boomers and the Climate Change. Research Gate. Kennedy A. M, Gislason M. K. (2022). Intergenerational Approaches to Climate Change Mitigation for Environmental and Mental Health Co-benefits. The Journal of Climate Change and Health. Krawchenko T., Keefe J., Manuel P., Rapaport E. (2016). Costal climate change, vulnerability and age friendly communities: Linking planning for climate change to the age friendly communities agenda. Jorunal of Rural studies 44, 55-62. Mlinar A. (2009). Medgeneracijski dialog, trajnostni družbeni razvoj in primeri dobrih praks. Kakovostna starost, 12, 2 str 9-22. 17 Znanstveni in strokovni članki Mreža za prostor (2022). Kako se podnebnim spremembam prilagajamo na lokalni ravni? Dostopno na: https://www.mrezaprostor.si/aktualno/clanki/vodnik-za-prilagajanje-na-podnebne-spremembe/. Older people and climate action (2021). UN, Department of Economic and Social Affairs Population Division. Dostopno na: https://unfccc.int/sites/default/files/resource/OlderPeople_inClimateAction_ briefing_18032021.pdf. Papež Frančišek (2015). Hvaljen, moj Gospod - Laudato si. Okrožnica o skrbi za skupni dom. Pillemer Karl (2010). Gray, green and active: Environmental volunteerism benefits older adults and society. V: ICAA Green Guide 2010, str. 10-13. Pillemer K., Cope Tillema M., Nolte J. (2021). Older people and action on climate change: A powerful but underutilized resource. V: HelpAge International, January 2021. Pillemer K., Nolte J., Schultz L., Yau H., Henderson R. C., Tillema Cope M., and Baschiera B. (2022). The Benefits of Intergenerational Wisdom-Sharing. International Journal of Environmental Research and Public Health. A Randomized Controlled Study. 19, 4010. Ramovš J. (2011). Potrebe v starosti. Kakovostna starost, 14-2. Dostopno na: https://www.inst-antonatrstenjaka.si/tisk/kakovostna-starost/clanek.html?ID=983 Ramovš M., Moulaert T., Ramovš J. (2020). Na poti k starosti prijazni skupnosti. Priročnik za starejše občane in za lokalno akcijsko skupino starosti prijazne občine. Dostopno na: https://www.alpine-space. org/projects/taafe/about/d.t1.2.1-metho dology-bo oklet_slo_-version.pdf. Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future (1987). Dostopno na: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf. Republika Slovenija (2022). Gov.si. Dostopno na: https://www.gov.si/novice/2022-09-21-vabilo-k-sodelovanju-v-procesu-priprave-novega-predloga-zakona-o-podnebnih-spremembah/. Resolucija o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050 (2021). Dostopno na: Resolucija o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050 (ReDPS50) (pisrs.si). Riche Meagan (2019). Creating change: Finding older adults role in local environmental issues. Community Engagement Student Work. 24. Dostopno na: https://scholarworks.merrimack.edu/ soe_student_ce/24. Savic D. (2017). Medgeneracijska pravičnost kot temelj ravnanja z okoljem. Doktorska diseratcija.Univerza v Ljubljani, Filozofska fakluteta. Stern Nicholas (2022). A time for action on climate change and a time for change in economics. The Economic Journal, 132, 1259-1289. Dostopno na: https://doi.org/10.1093/ej/ueac005. Šifkovič S., Simoneti M. (2022). Vodnik za prilagajanje na podnebne spremembe. Mreža za prostor. Dostopno na: https://www.mrezaprostor.si/aktualno/clanki/vodnik-za-prilagajanje-na-podnebne-spremembe/. Tahri N., Malas Z. (2022). Seniors also care about the planet. Dostopno na: Seniors also care about the planet - University of Montpellier (umontpellier.fr). Tosun Jale (2022). Addresing climate change through climate action. Springer nature. Dostopno na: https://link.springer.com/article/10.1007/s44168-022-00003-8. Umanotera (2022). Mednarodni podnebni sporazumi. Dostopno na: Mednarodni podnebni sporazumi -Umanotera. United Nations Climate change (2022). The Paris Agreement. Dostopno na: https://unfccc.int/process-and-meetings/the-paris-agreement/the-paris-agreement Urien B. & Kilbourne W. (2010). Generativity and self-enhancement values in eco-friendly behavioral intentions and environmentally responsible consumption behavior. Psychology& Marketing, 28(1), 69-90. doi.org/10.1002/mar.20381. Združeni Narodi (2022). What is Climate change? Dostopno na: https://www.un.org/en/climatechange/ what-is-climate-change. Naslov avtorice: Katja Bhatnagar: katja@iat.si 18 Kakovostna starost, le t. 26, št. 1, 2023, (19-34) ©2023 Inštitut Antona Trstenjaka Zlata Felc, Brina Felc, Mojca Oset, Urška Antolin, Gregor Deleja Odnos mladostnikov do stereotipov o starejših POVZETEK V Sloveniji imamo malo podatkov o tem, kakšen je odnos mladostnikov do stereotipov o starejših. O tem smo sestavili vprašalnik, na katerega je odgovorilo 188 mladostnikov, starih od 15 do 19 let. Dobili smo štiri skupine odgovorov, ki opredeljujejo mladostnikov odnos do negativnih stereotipov o starejših in sicer o: razpoloženju, tradicionalizmu, telesni krhkosti in odnosu do tehnologije ter dve skupini odgovorov, ki opredeljujejo mladostnikov odnos do pozitivnih stereotipov o starejših in sicer o modrosti in družabnosti. Ugotovili smo, da je stereotipizacija o starejših pri mladostnikih povezana z njihovo starostjo, spolom, lokacijo stalnega prebivališča in dejstvom, ali živijo v stalnem gospodinjstvu s starejšo osebo. Zaradi premajhnega in nereprezentativnega vzorca študijske populacije lahko ugotovitve raziskave posplošimo na populacijo dijakov dveh srednjih šol, ki sta sodelovali pri raziskavi, na populacijo slovenskih mladostnikov pa le pogojno. Kljub temu bi morale biti v formalne in neformalne izobraževalne programe za mladostnike vključene vsebine o starosti in staranju, pri katerih bi aktivno sodelovali starejši s pozitivnim pogledom na staranje. Prispevek je zasnovan v upanju, da bo naredil majhen korak naprej pri ozaveščanju populacije o odnosu mladostnikov do stereotipov o starejših in spodbudil nadaljnje raziskovanje na tem področju. Ključne besede: mladostnik, odnos, stereotipi o starejših AVTORJI Doc. dr. Zlata Felc jt upokojena pedtatrtnja tn docentka pedtatrtje. V Združenju zahodnoštajerske pokrajtne za pomoč prt temena Spomtnčtca Šentjur je raztskovala možnosti tzboljšanja medgeneractjskega odnosa do starejšth tn ljudt z demenco. Mag. Brina Felc, untv. dtpl. pravntca, je sodntca na Okrajnem sodtšču v Celju. Na Fakultett za zdravstvene vede v Celju pedagoško sodeluje kot vtšja predavateljtca za področje zdravstvene tn soctalne zakonodaje. Na Pravnt fakultett Untverze v Ljubljant se tzobražuje na doktorskem študtju, v doktorskt nalogt se osredotoča na osebnostne pravtce oseb z demenco. Mojca Oset dela kot vzgojtteljtca v dtjaškem domu Šolskega centra Šentjur. Po osnovnt tzobrazbt je untv. dtpl. tnž. agronomtje. Že vrsto let dela s srednješolct. V raztskavt je btla zadolžena za računalntško postavttev ankete ter tzvedbo ankett-ranja na šolt. Urška Antolin je dtplomtrala na Fakultett za družbene vede v Ljubljant, smer ko-muntkologtja - trženje tn tržno komuntctranje (2006) tn soctologtja - družboslovna 19 Znanstveni in strokovni članki informatika (2008), ukvarja se s kvalitativnimi in kvantitativnimi raziskavami. Je raziskovalka z bogatimi izkušnjami s področja družboslovja, statistike, izobraževanj in tržnih raziskav. Po obdobju vodenja projektov v agencijah za tržne raziskave se trenutno v večji meri posveča individualnemu svetovanju posameznikom in organizacijam, ki se soočajo z izzivi pri raziskavah. Gregor Deleja, profesor glasbe, je ravnatelj Gimnazije Celje - Center, član upravnega odbora Zveze srednjih šol in dijaških domov Slovenije, predsednik Skupnosti strokovnih gimnazij Slovenije, član Državne komisije za splošno maturo, član kurikularnega sveta za spremljanje in usmerjanje prenove vzgojno--izobraževalnih programov s prenovo ključnih programskih dokumentov, član delovne skupine za pripravo strategije jezikovnega izobraževanja do leta 2030 in koordinator partnerstva za kakovosten in pravičen vzgojno-izobraževalni sistem v Republiki Sloveniji. ABSTRACT The attitude of adolescents towards stereotypes about the elderly In Slovenia there is little information about the attitude of adolescents towards stereotypes about the elderly. We have compiled a questionnaire about this to which 188 students between the ages of15 and 19 answered. We got four groups of answers that define the adolescent's attitude to negative stereotypes of the elderly, namely: mood, traditionalism, physical fragility, attitude to technology, and two groups of answers that define the adolescent's attitude to positive stereotypes of the elderly, namely: wisdom and sociability. We found that in adolescents, stereotyping can be related to their age, gender, location of permanent residence and whether they live in a permanent household with an elderly person. Due to the too small and therefore non-representative sample of the study population, the findings of the research can be generalized to the population of students of the two secondary schools that participated in the research, but only conditionally to the population of Slovenian adolescents. Nevertheless, formal and informal educational programs for young people should include content about age and ageing, in which elderly with a positive view of ageing would actively participate. This paper was written in the hope that it will take a small step forward in informing population about the presence of adolescents' attitude towards stereotypes about the elderly and will stimulate further research in this area. Key words: adolescent, attitude, stereotypes about the elderly AUTHORS Zlata Felc, PhD, is a retired paediatrician, an assistant professor of paediatrics. As a member of the Association of the Western Styrian Region for the Help at Dementia Forget-me-not Spominčica Šentjur she was active in research on the 20 Zlata Felc, Brina Felc, Mojca Oset, Urška Antolin, Gregor Deleja, Odnos mladostnikov do stereotipov o starejših possibility of improving the intergenerational attitude towards elderly and people with dementia. M.Sc. Brina Felc, univ. dipl. lawyer, works as a judge at the District Court in Celje. At the Faculty of Health Sciences in Celje, she works as a senior lecturer in the field of health and social law. At the Faculty of Law of the University of Ljubljana, she is additionally studying for a doctorate studies; in her doctoral thesis she focuses on the personal rights of persons with dementia. Mojca Oset works as a teacher in the student dormitory of the Šentjur School Center. She graduated from the University Ljubljana with a degree in agronomy. She has been working with high school students for many years. In the research, she was in charge of setting up the computerized survey and conducting the survey at the school. Urška Antolin graduated from the Faculty of Social Sciences in Ljubljana in Communication - marketing and market communication (2006) and Sociology - social science informatics (2008), she works in the field of qualitative and quantitative research. Researcher with extensive experience in social sciences, statistics, education and market research. After a period of project management in market research agencies, she is currently focusing more on individual consulting for individuals and organizations facing research challenges. Gregor Deleja, professor of music, is headmaster of grammar school Gimnazija Celje - Center, board member of the association of secondary schools and student dormitories of Slovenia, president of the association of technical grammar schools of Slovenia, member of the State Comission for general matura, member of the Curri-cular Council for general education, member of working group for the preparation of language education strategy till 2023 in Slovenia and coordinator of Partnership for a quality and just educational system in the Republic of Slovenia. 1 UVOD V Sloveniji imamo malo podatkov o tem, kakšen je odnos mladostnikov do stereotipov o starejših, čeprav je delež prebivalcev, starih 65 let in več 21 % in se vztrajno veča (SURS, 2022a). Stereotipi pripisujejo ljudem lastnosti na osnovi skupinske pripadnosti, ne pa na osnovi njihovih individualnih značilnosti ali posebnosti (Ule, 2004, str. 159-64). Negativni stereotipi o starejših, na katere vplivajo družina, izobraževanje in množični mediji, izkrivljajo resnično podobo starejših in pri mladostnikih spodbujajo ustvarjanje družbenih predsodkov o njih (Nastran Ule, 1999, str. 156-7; Ule, 2004, str. 172; Lahe, 2020, str. 10). Starizem je sistematično stereotipiziranje in diskriminacija starejših ljudi samo zato, ker so stari (Butler, 1969; WHO, 2021). Zaradi starizma se ljudje počutijo starejše, kakor so v resnici, kar ovira kakovostno staranje posameznega človeka in kakovostno starost starejših, ter sožitje med 21 Znanstveni in strokovni članki generacijami v jedrni ali večgeneracijski družini (Ramovš, 2003, str. 268-9). Z organiziranjem postmoderne socialne mreže za medgeneracijsko sožitje, kjer je realizirano zbliževanje mladostnikov in starejših z upoštevanjem aktivnega prebivalstva, je mogoče doseči, da bi vse generacije lažje razumele staranje družbe (Ramovš, 2003, str. 272). V Sloveniji krepi medgeneracijsko sožitje predvsem Institut Antona Trstenjaka (Voljč, 2008). 1. 1 MLADOSTNIKI IN NEGATIVNI STEREOTIPI O STAREJŠIH Po definiciji Svetovne zdravstvene organizacije (SZO, angl. World Health Organization, WHO) so mladostniki ljudje, stari od 10 do 19 let (WHO, 2014). Njihovo družinsko, življenjsko, učno in socialno okolje se razširi na prijatelje, srednjo šolo in družbo, kjer se srečajo z negativnimi stereotipi o starejših, ki lahko preko predsodkov vodijo v starizem (WHO, 2014; Ramovš, 2003, str. 71-72; Lahe, 2020, str. 10-18). Bodner (2009) meni, da je starizem podzavestna oblika mladostnikove obrambne strategije za premagovanje strahu pred smrtjo. Pojavi se v otroštvu (Davidovic in sod., 2007; Balazs, 2013) in okrepi v mladostništvu (Marchetti in sod., 2022). Mladostnik odkriva pomen dobrih medsebojnih odnosov in komunikacije med družinskimi člani (Ramovš, 2003, str. 268-9), saj je ob dobrih medsebojnih odnosih s starejšimi navdušenje pri mladostniku gonilo za ponavljanje tega doživljanja in delovanja (Dermota, cit. Švab in sod., 2012). Belgijski avtorji ugotavljajo, da imajo osnovnošolci, ki imajo pogoste kakovostne stike s starimi starši, pozitiven odnos do starejših (Flamion in sod., 2019). Slovenski mladostniki, stari nad 15 let, izražajo željo za razvoj dolgoživostnih tehnologij, ki bi omogočale zdravo in daljše življenje starejših (Lipovšek in sod., 2020, str. 254-8.), čeprav zaradi obilice aktivnosti in širitve socialne mreže pri srednješolcih upade motivacija za druženje s starimi starši (Mlakar, 2015). Meshel in McGlynn (2004) ugotavljata izboljšan odnos do starejših pri tistih mladostnikih, ki so skupaj s starejšimi obiskovali medgeneracijski izobraževalni program s poudarkom na pozitivnih stikih. Nemški program medgeneracijskih srečanj za krepitev medgeneracijskih odnosov s poudarkom na življenjskih zgodbah LSEP (Life Story Encounter Program) temelji na druženju mladostnikov in starejših, ki presegajo družinski kontekst (Kranz in sod., 2021). Omenjeni program je učinkovit, ker udeleženci izmenjujejo vprašanja in odgovore o človeškem obstoju, torej vprašanja, ki bi morala biti splošno pomembna, ne glede na starost ali katero koli drugo demografsko kategorijo. Njihovi rezultati so dobro primerljivi z ameriškim medgeneracijskim programom PEACE (Positive Education about Aging and Contact Experiences), ki vključuje medgeneracijsko izobraževanje o poteku staranja, kjer starejši predajajo mladostnikom pozitivne življenjske izkušnje (Levy, 2018). 22 Zlata Felc, Brina Felc, Mojca Oset, Urška Antolin, Gregor Deleja, Odnos mladostnikov do stereotipov o starejših Strokovnjaki AGE platform, krovne organizacije starejših na ravni Evropske unije, priporočajo za opisovanje starejših namesto negativnih izrazov in stereotipnih prikazov starejših uporabo pozitivnih vidikov staranja (Ogrin, 2021). 1.2 MLADOSTNIKOV ODNOS DO STAREJŠIH Mladostnikov odnos do starejših se kaže v negativnih in pozitivnih vidikih dojemanja stereotipov o starejših. Prvi vidik zadeva razpoloženje starejših. Pozitiven odnos do življenja s starostjo upada (Hvalič Touzery, 2014), starejši se tudi pogosto soočajo s smrtjo partnerja in prijatelja, zato so osamljeni in žalostni, čeprav imajo svojce (Kogoj, 2004; Resman, 2005, str. 64). Drugi vidik je tradicionalizem. V sodobni družini in družbi tradicionalizem sicer slabi (Kirbiš, 2009), čeprav Marchetti in sod. (2022) ugotavljajo, da starejši težko sprejemajo spremembe, ne razumejo mladih, a se vmešavajo v njihova življenja in radi kritizirajo. Po drugi strani pa mladi prevzemajo družinske tradicionalne skrbstvene obveznosti in skrbijo za ostarele družinske člane (Hlebec, 2019). Tretji vidik je, da s staranjem sindrom krhkosti postaja vse pomembnejši javnozdravstveni in družbeni izziv. Povezan je z visokim tveganjem za neugodne zdravstvene izide, ker so zaradi številnih vzrokov in dejavnikov zmanjšani mišična moč, vzdržljivost in fiziološke funkcije, zato je zvečano tveganje za razvoj oz. povečanje nezmožnosti ali za smrt (Jazbar in sod., 2021). Starostno standardizirana krhkost v Sloveniji znaša 15 %, v severozahodnih regijah celo nad 20 % (Jazbar in sod., 2021). Četrti vidik zadeva uporabo tehnologije pri starejših. Lenart in Ovsenik (2020) ugotavljata, da starejši prepoznavajo dodano vrednost uporabe sodobnih tehnologij predvsem za dostop do informacij, za komuniciranje in lajšanje vsakdanjih opravil. Vendar pa zlasti na podeželju Slovenija zaostaja za evropskim povprečjem pri uporabi informacijsko-komunikacijske tehnologije med starejšimi (Ramovš, 2013, str. 549; Germovšek, 2020, str. 75-6), čeprav po mnenju strokovnjakov WHO sodobne digitalne tehnologije (2022) pripomorejo k aktivnemu staranju in tako izboljšujejo kakovost življenja. Pojem modrost zadeva peti vidik. Povezanost med človekovo starostjo in modrostjo temelji na pričakovanju, da bi morali biti starejši na temelju življenjskih izkušenj in izobraževanj modri ali pa modrejši od mladih (Ramovš, 2020). Hkrati lahko pri starejših izgubljanje miselnih sposobnosti prekrije modrost in sposobnost prenašanja izkušenj, znanj in spretnosti zato moramo pozabljivost pri starejših obravnavati kot znak, ki terja diagnostično razjasnitev (Kogoj, 2004). Šesti vidik zadeva družabnost starejših, ki bi se naj vključevali v družbo kot prisrčne ter empatične osebe, zato je potrebno tudi v visoki starosti upoštevati 23 Znanstveni in strokovni članki koncept aktivnega staranja, ki omogoča dobro posameznikovo zdravje, družabnost in kakovostno življenje v starosti (Hvalič Touzery, 2014). Zaradi pomanjkanja slovenskih raziskav o odnosu mladostnikov do pozivnih in negativnih stereotipov o starejših smo se s soavtorji odločili, da to področje raziščemo. 1.3 NAMEN IN CILJ RAZISKAVE Namen raziskave je bil ugotoviti, kakšen odnos imajo slovenski mladostniki do stereotipov o starejših. Ugotavljanje tega naj bi pripomoglo k načrtovanju in ukrepanju na področju medgeneracijske dejavnosti. Pri pripravi, izvedbi in interpretaciji raziskave smo upoštevali spoznanja tujih in slovenskih raziskav ter raziskavo skušali izvesti tako, da bodo naši rezultati z njimi primerljivi. Osredotočili smo se na odnos mladostnikov do negativnih stereotipov o starejših in preverili, ali obstajajo morebitne razlike glede na mladostnikov spol, starost, lokacijo stalnega prebivališča in skupnim življenjem s starejšim človekom. 2 METODE 2.1 UDELEŽENCI Populacija za raziskavo je bila izbrana s pomočjo vodstev Gimnazije Celje - Center (GCC) in Srednje poklicne in strokovne šole Šolskega centra Šentjur (ŠCŠ), ki so 539 dijakom, starim od petnajst do devetnajst let prek spletnega stika poslali spletno povezavo do anketnega vprašalnika 1 KA s prošnjo, da ga izpolnijo. Kriteriji za izbor so bili starost dijakov od petnajst do devetnajst let ter posest računalnika in elektronskega poštnega predala. Pri izvedbi raziskave smo pridobili 188 veljavno izpolnjenih anketnih vprašalnikov in to je naš dejansko raziskani vzorec, ki ga v nadaljevanju predstavljamo. Od 188 udeležencev je bilo 120 (63,8 %) dijakov GCC in 68 (36,2 %) dijakov ŠCŠ. Njihova povprečna starost je bila 16,9 leta (SD 1,37). Dijakinje so tvorile 89,4 % vzorca. Dijakov s stalnim prebivališčem na podeželju je bilo 78,2 %. Starejšega sorodnika je imelo 94,7 % (178) udeležencev, od tega je 96,6 % (172) starih staršev, v skupnem gospodinjstvu s starejšim pa je živelo 31,9 % (60) anketiranih dijakov. 2.2 PRIPOMOČKI Za oceno mladostnikovega odnosa do starejših smo sestavili lastni vprašalnik na temelju tujega vprašalnika Adolescents' aGeism toward oldEr adults Scale (AGES) (Marchetti in sod., 2022). Vprašalnik smo prilagodili slovenskim mladostnikom. Sestavljen je bil iz treh delov. Prvi del je vseboval vprašanja o poznavanju dejstev o opredelitvi starejših in starizmu, sledilo je 31 trditev o starejših, vsebinsko združenih v šest sklopov, ki zadevajo njihovo: razpoloženje, 24 Zlata Felc, Brina Felc, Mojca Oset, Urška Antolin, Gregor Deleja, Odnos mladostnikov do stereotipov o starejših tradicionalizem, telesno krhkost, odnos do tehnologije, modrost in družabnost, zadnji del je vseboval demografska vprašanja. Zanesljivost v naši raziskavi uporabljenega vprašalnika je zelo dobra (Cronbach alfa znaša 0,875). Odnos anketirancev smo merili na podlagi tristopenjske Likertove lestvice s stopnjami: »Se ne strinjam«, »Se niti ne strinjam, niti strinjam«, »Se strinjam«. Vse trditve v posameznih sklopih smo dobili tako, da smo najprej vse ocenjevane trditve v posameznem sklopu sešteli v skupno spremenljivko, ki ima zalogo vrednosti v sklopu Razpoloženje od 4 do 12, v sklopu Tradicionalizem od 11 do 33, v sklopu Telesna krhkost od 3 do 9, v sklopu Odnos do tehnologije od 4 do 12, pri čemer višja ocena pomeni negativnejšo oceno. V sklopih Modrost, kjer ima skupna spremenljivka zalogo vrednosti od 3 do 9 in Družabnost, kjer ima skupna spremenljivka zalogo vrednosti od 6 do 18, pa višja ocena pomeni pozitivnejši odnos. Rezultate smo prikazali v obliki frekvenc in odstotkov, pri bivariatni analizi smo uporabili samo neparametrične teste (Mann-Whitney U test, hi-kvadrat test, Spearmanov koeficient korelacije rangov), ker porazdelitev spremenljivk odstopa od normalne. Ko predpostavke za izvedbo hi-kvadrat testa niso bile izpolnjene, smo uporabili Kullback 2I-test (Likelihood ratio). Skupne spremenljivke po dimenzijah smo sestavili na način, da smo sešteli posamezne trditve sklopa, pri čemer smo v primeru, da v sklopu nastopajo negativne in pozitivne trditve, pozitivne trditve pred seštevanjem rekodirali. Za statistično analizo je bil uporabljen program SPSS (različica 23.0). Kot statistično značilne so bile obravnavane razlike s p < 0,05. 2.3 POSTOPEK Dne 16. 3. 2022 je vlogo št. 0120-610/2021/10 za presojo etične ustreznosti raziskave Komisija Republike Slovenije za medicinsko etiko ocenila kot etično sprejemljivo ter izdala soglasje za izvedbo raziskave. Pred anketiranjem smo vodstva SCŠ in GCC seznanili z anketiranjem ter pridobili soglasje za izvedbo. Spletni vprašalnik je bil anonimen, ob pristopu so bile jasno navedene informacije o namenu raziskave. Udeleženci raziskave so vprašalnik izpolnjevali prostovoljno. Pri izvedbi raziskave smo upoštevali etična načela raziskovanja. Izvedba raziskave je potekala od marca do junija 2022. 3 REZULTATI V prvem delu je predstavljen pregled ocene mladostnikov o vseh 31 trditvah o starejših, v nadaljevanju so predstavljeni rezultati izvedene raziskave o odnosu mladostnikov do trditev o starejših - statistično značilna povezanost glede na sociodemografske spremenljivke. V tabeli 1 je prikazan pregled ocene trditev v prvih štirih sklopih, ki obsegajo negativne stereotipne trditve o starejših in sicer o njihovem razpoloženju, 25 Znanstveni in strokovni članki tradicionalizmu, telesni krhkosti in odnosu do tehnologije ter v zadnjih dveh sklopih, ki zajemata pozitivne stereotipne trditve o njihovi modrosti in družabnosti. Tabela 1: Pregled ocene vseh trditev o odnosu do starejših v odstotkih St crt O S J O X Se ne strinjam Se niti ne strinjam, niti strinjam Sestrinjam 0.0% 25.0% 50.0% 75.0% 100.0% So fazdrazljivt. Kar naprej se pritožujejo. So naporni in tečni. Se hitro ujezijo. Ne morejo sprejeti sprememb. Ne razmišljajo širše. Ne razumejo mladih. Se vmešavajo v življenj a mladih. Radi kritiziraj o. Ne zanima jih zahavno-kul turno življenje mladih. Ne zaupajo mladim. So preveč povezani s preteklosti o. Razumejo sodobno življenje. Gredo v korak s časom. Sprej emaj o novo sti. ü M S S Slabo slišijo. Težko si zapomnijo. Hitro se poškodujejo. Niso naklonjeni digitalnim medijem. Odklanjajo uporabo digitalnih medijev. Ne odobravaj o uporabe digitalnih medijev pri mladih. Uporabljajo digitalne medije in socialna omrežja. So pomemben vil izkušenj in modrosti za mlade. Mladi se lahko veliko naučijo od starostnikov. Na mlade prenašajo osnovne življenjske vrednote. So simpatični in smešni. So razumevajoči. So velikodušni. So prisrčni. So empatičui. Se aktivno vključujejo v družbo. 15.4% 30.3% 50,0% 39,4% 21.8% 33,0% 23,9% 26,6% 16,5% 36,2% 42.6% 16,5% 30.3% 29.8% 18.6% 60.6% 23.9% 46,8% 22,9% 41,0% 9,0% 39,9% 20,7% 44.1% 34,0% 39.9% 27,1% 44.1% 31.9% 39,9% 33,5% 36,7% 46.8% 41.0% 22.9% 40.4% 17,0% 8.5% 9.0% 12,2% 14.4% 18.1% 25.5% 30,9% 3.7% 28.2% 4.3%16,5% 1.6% 23.4% 5.3% 31.9% ,3% 36.7% 2.1%26.1% .2% 32.4% 4.8% 47,3% 9,6% 59,0% 41,5% 56,9% 52,7% 57,4% 49,5% 52.1% 41.0% 47,3% 47.3% 51.1% 51.1% 68.1% 42.0% 12.8% 17.6% 23.9% 42,0% 38,8% 46,8% 38.3% 34.6% 23,4% 18,1% 79,3% 75,0% 62.8% 59.0% 71,8% 64.4% 47.9% 31.4% Trditve v zadnjih dveh sklopih so povezane s prevladujočim pozitivnim odnosom dijakov do starejših. Večina anketiranih dijakov (od 68,1 % do 79,3 %) je izrazilo mnenje, da so starejši modri in več kot polovica (od 59 % do 71, 8 %), da so družabni, malo manj kot polovica (47,9 %) pa, da so empatični in slaba tretjina (31,4 %), da se premalo vključujejo v družbo. S pomočjo Mann-Whitnejevega U-testa smo ugotovili, da v primerjavi z dijaki ŠCŠ značilno več dijakov GCC meni, da so starejši družabni (p<0,01). 26 Zlata Felc, Brina Felc, Mojca Oset, Urška Antolin, Gregor Deleja, Odnos mladostnikov do stereotipov o starejših Trditve v prvih štirih sklopih (razpoloženje, tradicionalizem, telesna krhkost in odnos do tehnologije) so povezane z negativnim odnosom mladostnikov do starejših. Dobra petina anketiranih dijakov je izrazila mnenje, da so starejši razdražljivi (23,9 %), nagle jeze (20,7 %) in se kar naprej pritožujejo (22,9 %). Skoraj polovica jih je menila, da jih preveč zaznamuje tradicionalizem, da radi kritizirajo (46,8 %) in so preveč povezani s preteklostjo (42 %), tretjina pa, da ne morejo sprejeti sprememb (34 %), ne razumejo mladih (31,9 %), vendar se radi vmešavajo v njihova življenja (33,5 %). Več kot tretjina (42 %) je izrazila mnenje, da so starejši ranljivi zaradi telesne krhkosti in sicer zaradi slabega sluha ter spomina (38,8 %) in pogostih poškodb (46,8 %), da so nenaklonjeni digitalnim medijem (38,3 %), ki jih odklanjajo (34,6 %). Razlike glede na sociodemografske spremenljivke smo preverili tudi posamezno po negativnih stereotipnih trditvah posameznih sklopov, povezanost med spremenljivkami smo testirali s hi-kvadrat testom, rezultati pa so prikazani v zbirni tabeli 2. Mlajši anketiranci (15 do 17 let) so se v večji meri strinjali, da starejši sprejemajo novosti, medtem ko so starejši anketiranci (18 do 19 let) pogosteje izbrali odgovor »se ne strinjam« (p=0,032). Dijakinje se v večji meri strinjajo, da so starejši preveč povezani s preteklostjo, medtem ko so dijaki večinoma izbrali odgovor »se niti ne strinjam, niti strinjam« (p=0,023). Razliko glede na spol zaznamo tudi pri oceni odnosa do digitalnih medijev. Dijakinje so v večji meri kot dijaki izrazile mnenje, da starejši niso naklonjeni digitalnim medijem, medtem ko so dijaki večinoma izbirali srednjo, nevtralno oceno (p=0,011). Prav tako so dijakinje v večji meri kot dijaki izrazile mnenje o tem, da starejši odklanjajo uporabo digitalnih medijev (p=0,024). Anketiranci s stalnim prebivališčem na podeželju so se v večji meri kakor tisti iz mesta ali primestja strinjali s trditvama, da starejši ne morejo sprejeti sprememb (p=0,025) in da ne razmišljajo širše (p=0,016). Anketiranci iz mesta ali primestja so v signifikantno večji meri izbirali nevtralni odgovor pri trditvi »starejši gredo v korak s časom«, medtem ko se večji del anketiranih s podeželja s tem ni strinjal (p=0,018). Z navedbo, da starejši odklanjajo uporabo digitalnih medijev, so se nadpovprečno strinjali anketiranci s podeželja, tisti iz mesta pa so pogosteje izbrali srednji, nevtralni odgovor (p=0,042). Z navedbo, da starejši uporabljajo digitalne medije in socialna omrežja, se v večji meri anketiranci s podeželja niso strinjali, oni iz mesta so ponovno pogosteje izbirali odgovor »se niti ne strinjam, niti strinjam« (p=0,041). Glede na rezultate bivariatne primerjave je odnos do starejših na več področjih povezan z dejstvom, ali anketirani živi v skupnem gospodinjstvu s starejšim. Kar zadeva razpoloženje, so tisti, ki prebivajo skupaj s starejšim, v večji meri navajali, da so starejši razdražljivi (p=0,036) ter naporni in tečni (p=0,015). Pri odnosu do tradicionalizma pri starejših pa so se udeleženci raziskave, ki prebivajo s starejšim, nadpovprečno strinjali, da starejši radi kritizirajo (p=0,045). 27 Znanstveni in strokovni članki Tabela 2. Zbirna tabela o odnosu mladostnikov do trditev o starejših - statistično značilna povezanost glede na sociodemografske spremenljivke OO OO Se ne strinjam Se niti ne strinjam, nit strinjam Se strinjam Se ne strinjam Se niti ne strinjam, niti strinjam Se strinjam Hi kvadrat oz. Likelihood ratio p II C f f % f f % f f % f f % f f % f f % Ali živi v gospodinjstvu s starejšim Da (n =60) Ne (n=128) rvi So razdražljivi. 6 10,0% 33 55,0% 21 35,0% 23 18,0% 81 63,3% 24 18,8% 6,650 0,036 15 IVI nz cc So naporni in tečni. 23 38,3% 27 45,0% 10 16,7% 71 55,5% 50 39,1% 7 5,5% 8,415 0,015 Starost Mlajši dijaki (15-17 let) (n=109) Starejši dijaki (18-19 let) (n= 79) Sprejemajo novosti. 14 12,8% 64 58,7% 31 28,4% 21 26,6% 44 55,7% 14 17,7% 6,915 0,032 Spol moški (n=20) ženski (n=168) So preveč povezani s preteklostjo. 2 10,0% 14 70,0% 4 20,0% 29 17,3% 64 38,1% 75 44,6% 7,514 0,023 Tip prebivališča Podeželje (n=147) Mesto/primestje (n=41) Ne morejo sprejeti sprememb. 28 19,0% 62 42,2% 57 38,8% 13 31,7% 21 51,2% 7 17,1% 7,385 0,025 Ne razmišljajo širše. 44 29,9% 56 38,1% 47 32,0% 18 43,9% 19 46,3% 4 9,8% 8,277 0,016 Gredo v korak s časom. 51 34,7% 71 48,3% 25 17,0% 5 12,2% 28 68,3% 8 19,5% 7,996 0,018 E