e-novičke september 2016 Dragi bralci, septembrska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije je tukaj. V njej lahko berete o naših aktivnostih v zadnjem delu letošnjega poletja, obveščamo vas o prihajajočih usposabljanjih in dogodkih, ponujamo vam nekaj publikacij, ki jih lahko prebirate tudi v jesenskih dneh, in še kaj. Želim vam prijetne prve jesenske dni, Simona Kavčič, v. d. izvršne urednice e-Novičk. DOMAČE NOVICE...............................................................................................................................3 Izid publikacije Rezultati in učinki izobraževanja odraslih.....................................................................................3 Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2016........................................................................................3 Predstavitev andragoškega centra Slovenije in partnerjev na 16. F3ŽO.................................................................4 Delavnica Družbeni konflikt kot priložnost medkulturnega razumevanja in dialoga.............................................4 Usposabljanje za vrednotenje in priznavanje znanj Romov in Rominj...................................................................5 Ekspertne zunanje evalvacije..................................................................................................................................5 Novo na Knjižni polici IZO ACS............................................................................................................................6 Spletna Programoteka AS bogatejša za nove programe..........................................................................................6 Anketa o zadovoljstvu s spletno stranjo ACS.........................................................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA.........................................................................................8 20. andragoški kolokvij...........................................................................................................................................8 Razpis Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016...................................................................9 Dopolnili smo Pravila o potrdilih, ki jih izdajamo na ACS.....................................................................................9 MEDNARODNA DEJAVNOST..........................................................................................................10 Zaključna konferenca Medkulturne kompetence za karierne svetovalce v regiji Alpe-Adria..............................10 Dejstva in številke o izobraževanju in usposabljanju v Evropi.............................................................................10 Aktualno dogajanje na evropski ravni...................................................................................................................11 Sodelujte v evropski javni razpravi in potrdite vlogo izobraževanja odraslih.......................................................12 POMEMBNE PUBLIKACIJE............................................................................................................13 Pogled na izobraževanje 2016: kazalniki OECD..................................................................................................13 Glasilo UIL Nexus prinaša zanimive mednarodne novice....................................................................................14 E-Priročnik dobrih praks učnih aktivnosti za brezposelne....................................................................................14 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................14 Povabilo k sodelovanju v pobudi Evropsko jezikovno priznanje..........................................................................14 Mednarodni dan pismenosti..................................................................................................................................15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Ad uit Education Objavljen razpis za večgeneracijske centre...........................................................................................................16 Osveženi statistični podatki o zgodnjem opuščanju šolanja..................................................................................16 Objavljeni osveženimi statistični podatki o vseživljenjskem učenju....................................................................17 EPALE...................................................................................................................................................18 Tematska dneva in tematski teden na EPALE.......................................................................................................18 EPALE med vami..................................................................................................................................................19 Promocijski video EPALE....................................................................................................................................19 KOTIČEK JE VAŠ...............................................................................................................................20 Kombinirano učenje oz. 1 + 1 je več kot 2............................................................................................................20 Učni Užitni park na Bijah......................................................................................................................................20 Naši čudoviti možgani - bolj kot jih uporabljamo, bolje delujejo........................................................................21 POSVETI, KONFERENCE.................................................................................................................22 KNJIŽNICA ACS.................................................................................................................................25 Nova številka revije Journal of Vocational Education & Training.......................................................................25 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................25 Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment of Adult Competences) 2 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education DOMAČE NOVICE Izid publikacije Rezultati in učinki izobraževanja odraslih Avgusta smo na ACS v okviru ESS projekta Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016-2022, aktivnosti Sistemsko umeščanje in nadaljnji razvoj samoevalvacije v izobraževanju odraslih, izdali strokovno učno gradivo z naslovom Rezultati in učinki izobraževanja odraslih: priporočila za presojanje rezultatov in učinkov izobraževanja, izobraževalnih dejavnosti ter izobraževalnih projektov. Avtorici strokovnega učnega gradiva v podporo strokovnemu delu na področju kakovosti izobraževanja odraslih sta Sonja Klemenčič in dr. Tanja Možina. TTîfî ¿t Sonja Klemenčič »Tanja Možina REZULTATI IN UČINKI IZOBRAŽEVANJA ODRASLIH Priporočila za presojanje rezultatov in učinkov izobraževanja, izobraževalnih dejavnosti ter izobraževalnih projektov Priporočila nam dajo vpogled v enega izmed mogočih sistematičnih načinov spremljanja in vrednotenja rezultatov ter učinkov izobraževanja, izobraževalnih dejavnosti in izobraževalnih projektov. Publikacija vsebuje priporočila za ustanove, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih in izpeljujejo različne dejavnosti in/ali projekte, povezane z izobraževanjem odraslih, in si želijo poglobiti svoje delo pri spremljanju in vrednotenju rezultatov ter učinkov svojega izobraževanja, izobraževalnih dejavnosti in/ali projektov. Ustanove lahko priporočila uporabijo in primerno oblikujejo za svoje potrebe. Predvidevamo, da bo večina tistih, ki bo upoštevala ta priporočila, želela spremeniti ali dopolniti le določen način spremljanja in/ali vrednotenja rezultatov ter učinkov svojega dela. Ko ga bodo vpeljali v svojo prakso, bodo morebiti znova posegli po priporočilih in si izbrali nov razvojni izziv pri dopolnjevanju svojega notranjega sistema kakovosti. Publikacijo smo objavili med zbirkami kazalnikov kakovosti na Knjižni polici spletne strani Razvijanje kakovosti IO - prelistate si jo lahko tukaj, v tiskani obliki pa je na voljo tudi v naši knjižnici. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2016 S Svetovalna središča za izobraževanje odraslih (središča ISIO) in ACS letos že dvanajsto leto zapored organiziramo Dneve slovenskih svetovalnih središč. Letošnje dneve pripravljamo v tretjem tednu v septembru, in sicer med 21. in 23. septembrom. Glavni namen dogodka je informiranje in promocija možnosti vpisa odraslih Informiranje in Svetovanje v formalne in neformalne izobraževalne programe ter predstavitev svetovalne podpore odraslim v središčih ISIO. Izobraževanje in učenje bi radi približali vsem odraslim, še posebej pa tistim, ki se manj pogosto vključujejo v izobraževanje ali sami niti ne iščejo poti do različnih možnosti izobraževanja: manj izobraženim, starejšim, dalj časa brezposelnim odraslim, socialno izključenim, odraslim z različnimi oviranostmi, priseljencem ... Da bi učenje in izobraževanje še bolj približali različnim skupinam odraslih, smo se tudi letos odločili za pripravo časopisa Info ISIO 2016-2017, v katerem so predstavljene različne možnosti izobraževanja in učenja odraslih: v 3 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih, svetovalna podpora in pomoč odraslim pred izobraževanjem in med njim, ugotavljanje in vrednotenje že pridobljenega znanja, medgeneracijsko učenje ter možnosti sofinanciranja izobraževanja. V časopisu letos predstavljamo zgodbo udeleženke, svetovanke središča ISIO, ki je uspešno stopila na izobraževalno pot. Poleg elektronske oblike časopisa bo v središčih ISIO brezplačno na voljo tudi tiskana. Letošnji dnevi so še posebej slovesni, saj prvih pet središč ISIO obeležuje 15 let delovanja. V teh središčih bodo obletnici posvetili še posebno pozornost, ACS pa je ob tej priložnosti izdal strokovno brošuro, kjer so predstavljeni dosežki središč ISIO v 15-letnem obdobju. 19. septembra bomo izpeljali tudi novinarsko konferenco, kjer bomo dosežke predstavili javnosti. Vsa središča ISIO bodo na Dnevih slovenskih svetovalnih središč (http://isio.acs.si/sredisca/) skupaj s partnerskimi organizacijami pripravila več medijsko odmevnih dogodkov o možnostih formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja v novem šolskem letu. Svojo dejavnost bodo tudi letos predstavljala na stojnicah v različnih trgovskih centrih z namenom, da bodo informacije dosegle čim več odraslih. Hkrati bodo pripravila in izvedla tudi različne brezplačne izobraževalne dogodke. Z dogodki v teh dneh želimo ljudem v lokalnem okolju predstaviti, kakšne možnosti svetovanja in podpore središča ISIO nudijo. Tako želimo promovirati učenje in izobraževanje ter motivirati odrasle za vključevanje tako v formalne kot v neformalne izobraževalne programe. Informacije o dogodkih in njihovih lokacijah bodo središča ISIO in njihove partnerske organizacije objavili v sredini septembra na svojih spletnih straneh, vsi dogodki središč ISIO pa objavljeni tudi tukaj. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS Predstavitev andragoškega centra Slovenije in partnerjev na 16. F3ŽO ACS in partnerji se bomo na Festivalu za tretje življenjsko obdobje - F3ŽO predstavljali že petič zapovrstjo. Med 28. in 30. septembrom obiščite naš razstavni prostor št. 17 v drugem preddverju Cankarjevega doma, kjer bomo predstavili svoje aktivnosti in izdelke, ki so povezani z aktivnim staranjem in medgeneracijskim sodelovanjem. 16. FESTIVAL ZA tretje ŽIVLJENJSKO OBDOBJE 28.-30. september 2016 od 9. do 18. ure Cankarjev dom, Ljubljana Vsi smo ena generacija! VSTOP PROST! Vse obiskovalce festivala, ki so željni znanja, vabimo, da nas obiščejo. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Delavnica Družbeni konflikt kot priložnost medkulturnega razumevanja in dialoga 5. oktobra 2016 bomo na ACS izpeljali delavnico z namenom, da bi izobraževalcem odraslih v učnih procesih, kjer prihaja do stikov med različnimi kulturami, pomagali pri vzpostavljanju bolj kompetentnega dialoga in odprtosti za sožitje med kulturami, kar je pogoj za premagovanje mnogih konfliktov, ki nastajajo zaradi medkulturnih razlik. 4 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Več o delavnici najdete v vabilu.Vaše prijave zbiramo do 26. septembra 2016 oz. do zapolnitve prostih mest na e-naslov neda.dordevic@acs.si Neda Bordevic (neda.dorde v i c@acs.si), ACS Usposabljanje za vrednotenje in priznavanje znanj Romov in Rominj 7. in 10. oktobra vas vabimo na ACS na usposabljanje za vrednotenje in priznavanje znanj Romov in Rominj. Namen usposabljanja je predstaviti dobre prakse vrednotenja in priznavanja znanj, spretnosti in kompetenc za Rome in Rominje pa tudi izobraževalne potrebe odraslih predstavnikov te populacije. Predavatelji/ce iz različnih ustanov (RIC Novo mesto, ZIK Črnomelj, LU Lendava, AZM Maribor - Ljudska univerza, Inštitut za narodnostna vprašanja, Zveza Romov Slovenije, ACS itd.) bodo med drugim spregovorili tudi o strateških podlagah za vključevanje Romov in Rominj v vzgojo in izobraževanje, o položaju Romov in Rominj na Dolenjskem in v Prekmurju, o tem, kaj konstruira romsko identiteto, o izkušnjah romskega svetnika, o nacionalnih poklicnih kvalifikacijah romski pomočnik/ica in romski koordinator/ica itd. Na usposabljanje vabimo predstavnike ljudskih univerz, romskih društev ter vse druge, ki vas zanima vrednotenje in priznavanje znanj, spretnosti in kompetenc ranljivih skupin. Več informacij dobite pri avtorici prispevka na spodnjem e-naslovu oz. telefonu (01)5842580: Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS Ekspertne zunanje evalvacije V začetku septembra smo v okviru naloge Vpeljava ekspertne zunanje evalvacije v podporo razvoju ffakovosti izobraževanja odraslih izpeljali spopolnjevanje za ekspertne zunanje ¥ evalvatorice, ki bodo v oktobru izpeljale ekspertne zunanje evalvacije v sodelujočih ^m ekspertna y zunanja ustanovah. Na spopolnjevanju smo obravnavali letošnje novosti in spremembe na področju kakovosti v izobraževanju odraslih. Na tokratnem spopolnjevanju je bil poudarek na delavničnem delu na praktičnih primerih do zdaj priloženih dokazil področij notranjega sistema kakovosti, podpore udeležencem pri izobraževanju ter razvojne naravnanosti ustanove, ki izobražuje odrasle. Evalvatorice se v septembru intenzivno pripravljajo na oktobrska obiska ustanov, ki sta letos sprejeli izziv in bo pri njih izpeljana ekspertna zunanja evalvacija: Javni zavod Cene Štupar - Center za izobraževanje Ljubljana in Ljudska univerza Kranj, Center za izobraževanje in kulturo. Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS 5 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Novo na Knjižni polici IZO ACS Knjižna polica na spletni strani izobraževalne dejavnosti ACS - Andragoško spopolnjevanje (IZO ACS) je bogatejša za še eno novost, in sicer smo poleti objavili evalvacijsko poročilo o izvajanju in spremljanju programov andragoškega spopolnjevanja v letu 2015. Da bi se kot izobraževalci odraslih lahko uspešno soočali z raznovrstnimi vlogami, se trudimo slediti trendom v izobraževanju odraslih tako, da na podlagi različnih študij in analiz ugotavljamo izobraževalne potrebe udeležencev, razvijamo nove izobraževalne programe ter vzdržujemo in posodabljamo ponudbo programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja. Z načrtnim informiranjem skušamo izboljšali informiranost potencialnih udeležencev naših programov ter jim omogočiti priznavanje znanja, ki so ga predhodno že pridobili v drugih oblikah usposabljanja in spopolnjevanja. Tako smo v letu 2015: • v skladu z ugotovitvami analize prenovili Pravilnik o priznavanju že pridobljenega znanja udeležencem v programih usposabljanja in spopolnjevanja ACS, nudili svetovanje in izpeljali 7 postopkov priznavanja znanja; • prenovili interni dokument o pravilih za potrdila, ki jih izdajamo na ACS, s katerim smo poenotili izhodišča in pravila za izdajanje raznovrstnih potrdil; • izdali 733 potrdil v programih andragoškega usposablj anj a in spopolnj evanj a; • največ sodelovali z ljudskimi univerzami (22,5 %) in podjetji (17,2 %) ter gimnazijami, srednjimi šolami ali šolskimi centri (13,2 %); • organizirali 6 (petkovih) strokovnih srečanj, ki se jih je je udeležilo 73 udeležencev; • izpeljali 19 delavnic programov usposabljanj in spopolnjevanj, na katerih je bilo prisotnih skupaj 330 udeležencev. Evalvacijsko poročilo je dostopno na spletnem naslovu http://url .sio. si/qZc. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS WWII* SPREMUHNJE PRDGRRMOV PNDRflOOSKIGB SPOPOINJEVPNJB vuiuans Spletna Programoteka AS bogatejša za nove programe V prvi polovici leta 2016 smo spletno zbirko programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja (Programoteka AS), namenjeno vsem, ki želite spoznati našo ponudbo, se seznaniti z osnovnimi informacijami o posameznih programih usposabljanja in spopolnjevanja ter se na tej podlagi odločiti za udeležbo, obogatili s 4 novimi programi andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja: 1. 2. 3. 4. izziv za andragoške Izobraževanje starejših odraslih delavce. Promocija in trženje na področju izobraževanja odraslih. Zakonodaja in vodenje dokumentacija na področju izobraževanja odraslih in Program temeljnega usposabljanja mentorjev čezmejnih študijskih krožkov. "»sarr- 6 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Posodobili smo tudi 7 obstoječih programov: 1. Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja, 2. Učne metode in tehnike v izobraževanju odraslih, 3. Učinkovita komunikacija v skupinah odraslih udeležencev, 4. Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja, 5. Spodbujanje ustvarjalnosti in inovativnosti pri odraslih udeležencih, 6. Profesionalna in osebnostna rast s pomočjo supervizije in 7. Načrtovanje in organizacija dela izobraževalca odraslih. V Programoteki AS (http://izobrazevanje.acs.si/programoteka as/) boste našli tudi informacije, ali lahko za program, v katerega se vključujete, zaprosite za priznavanje že pridobljenega znanja. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS Anketa o zadovoljstvu s spletno stranjo ACS Ali ste že kdaj obiskali našo spletno stran? Ste na njej našli informacije, ki so vam prišle prav pri vašem delu in osebnem življenju? ACS vstopa v 25-letnico svojega delovanja. Ob tej priložnosti načrtujemo posodobitev in prenovo naše spletne strani. Vabimo vas, da nam pri tem pomagate tako, da izpolnite vprašalnik, s katerim bi radi ugotovili, kako ste z njo zadovoljni, kaj vas moti in kaj bi spremenili. Vaši odgovori nam bodo v veliko pomoč pri snovanju prenovljene, uporabniku prijazne spletne strani ACS. Reševanje ankete vam bo vzelo največ 5 minut časa. Anketo lahko izpolnite do petka, 7. oktobra 2016. Do spletne ankete lahko dostopate TUKAJ. Veseli bomo vašega odziva in se vam za sodelovanje v anketi že vnaprej zahvaljujemo! Promocijsko in informacijsko središče ACS Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education 7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 20. andragoški kolokvij Konec septembra pripravljamo 20. andragoški kolokvij z naslovom Spretnosti odraslih: premislek o stanju in m,ivih. Na letošnjem andragoškem kolokviju, ki je osrednji strokovni dogodek projekta TVU, bodo predstavljeni rezultati mednarodne raziskave PIAAC. Posvečen bo premisleku o ugotovljenem stanju spretnosti pri slovenskih prebivalcih med 16. in 65. letom starosti ter razpravi o izzivih, ki jih te ugotovitve prinašajo. Vsebina kolokvija je povezana s projektom ESS 'Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016-2022'. Na dogodku bomo pozornost namenili tudi 25. obletnici delovanja ACS. Dogodek organizira ACS v sodelovanju z MIZŠ. Z vsebinskimi vprašanji se obrnite na mag. Zvonko Pangerc Pahernik, zvonka.pangerc@acs.si, 01 5842 567, z organizacijskimi pa na Simono Kavčič, simona.kavcic@acs.si, 01 5842 575, ali Katjo Bider, katja.bider@acs.si, 01 5842 589. Več informacij in obrazec za spletno prijavo najdete na spletni strani dogodka. Lepo vabljeni (vabilo), veselimo se srečanja z vami! Vsebinski in organizacijski odbor 8 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Razpis Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016 Letos že dvajsetič odpiramo razpis za Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih (v nadaljevanju Priznanja) v upanju, da pridobimo posameznike, skupine in ustanove, ki s svojimi vrednotami in dejanji posedujejo sposobnosti, da z zgledom k učenju pritegnejo neaktivne. Učenje namreč, v to trdno verjamemo, s svojimi učinki spreminja posameznika in družbo. Razpis za Priznanja za leto 2016 bo potekal od 15. septembra do 14. oktobra 2016. Vabimo vas na našo spletno stran, da svojega kandidata ali kandidate prijavite preko prijavnega obrazca v Wordovi obliki. Obrazec prenesete na svoj računalnik, ga izpolnite, natisnete, podpišete in žigosate ter ga skupaj s prilogami v zaprti ovojnici s pripisom »Za Priznanja ACS 2016« pošljete na naš naslov Šmartinska 134a, Ljubljana. Za pomoč in informacije lahko pokličete oziroma pošljete sporočilo Darijanu Novaku (T: 01 5842 582, E: darijan.novak@acs.si) ali Neji Colja (T: 01 5842 547, E: neja.colja@acs.si). V teh letih smo izbrali 203 dobitnike v treh kategorijah in o njih pripravili pozitivne zgodbe o koščkih življenja, ki v sebi nosijo moč, da nas spremenijo. Zgodbe ustvarjajo nove pomene, ki lahko povečajo samorazumevanje in samosprejemanje, lahko povezujejo družine in skupnosti, predvsem pa prenašajo nove ali pozabljene kulturne vzorce. In dovolj pozitivnih zgodb lahko ustavi sovraštvo, predsodke, dovolj zgodb lahko spremeni svet. Zato nam predstavite svoje junake učenja in izobraževanja, morda bodo prav oni navdušili še koga, kot so vas. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Dopolnili smo Pravila o potrdilih, ki jih izdajamo na ACS Interni dokument Pravila o potrdilih, ki jih izdajamo na ACS, je začel veljati 1. januarja 2016. Podrobneje smo Pravila predstavili že v januarski številki e-Novičk, vendar smo jih poskusno izvajali oz. testirali že v predhodnem obdobju. V tem času se je pokazala potreba po dopolnitvi pravil o izdajanju potrdil zunanjim sodelavcem - nosilcem nacionalnega projekta Teden vseživljenjskega učenja - TVU, saj smo začeli izdajati potrdila tudi nosilcem območne ali tematske koordinacije TVU v ustanovi ter nosilcem koordinacije Parade učenja v TVU. ACS izdaja za dejavno sodelovanje pri organizaciji in/ali izpeljavi projekta TVU v svoji ustanovi ali na lokalni ravni. Pogoj za izdajo potrdila je oddaja anket TVU in pisne vloge, ki jo odobri nacionalna koordinatorica TVU, in se izda vsem, ki za to pisno zaprosijo. V okviru nacionalnega projekta TVU izdajamo dve vrsti potrdil: • nosilcem organizacije projekta TVU (nosilcem organizacije TVU v ustanovi, nosilcem območne ali tematske koordinacije TVU v ustanovi, nosilcem koordinacije Parade učenja v TVU) in 9 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education • sodelavcem pri pripravi, izpeljavi ali koordinaciji prireditev TVU. Nosilci organizacije projekta projekta TVU (glej prvo alinejo) lahko pridobijo le po eno potrdilo, ne glede na vlogo, ki so jo v projektu opravljali. Podrobnejše informacije in obrazci so objavljeni na spletni strani http://tvu.acs.si/sodelujoci/potrdila/. Neda Bordevic (neda.dorde v i c@acs.si), ACS MEDNARODNA DEJAVNOST Zaključna konferenca Medkulturne kompetence za karierne svetovalce v regiji Alpe-Adria Papilot zavod za vzpodbujanje in razvijanje kvalitete življenja, Ljubljana je 2. septembra 2016 organiziral zaključno konferenco z naslovom Medkulturne kompetence v kariernem svetovanju. Na konferenci so predstavili rezultate mednarodnega projekta Alpe Adria Working Mobility - Intercultural competences in career guidance, ki ga je koordiniral Papilot, v njem pa je sodelovalo šest partnerskih ustanov z držav regije Alpe-Adria: Avstrije, Hrvaške, Italije in Slovenije. Projekt je financirala ALPE A DRI A Evropska komisija preko programa Erasmus+, ki je namenjen krepitvi kompetenc in povečevanju zaposljivosti mladih evropskih državljanov. Cilj projekta je bil izboljšati razvoj medkulturnih kompetenc kariernih svetovalcev na področju svetovanja osebam, ki se želijo zaposliti na področju Alpe-Adria (Avstrija, Italija, Slovenija, Hrvaška), z namenom povečanja zaposljivosti in usposobljenosti oseb, zlasti mladih brezposelnih, za delo v državah regije Alpe-Adria. Rezultati projekta so bili analiza trga dela in obstoječih praks ter metod kariernega usmerjanja s poudarkom na kulturnih in jezikovnih kompetencah kariernih svetovalcev v alpsko-jadranski regiji, priprava priročnika, namenjenega kariernim svetovalcem za mednarodno poklicno svetovanje, izvedba izobraževanja kariernih svetovalcev za mednarodno svetovanj e in povečevanj e mobilnosti v državah, ki so sodelovala v proj ektu, priprava spletnih orodij in materialov za karierne svetovalce in osebe, ki bi se želele zaposliti v tujini, ter certifikacija ECVET. Več o dosežkih projekta si lahko preberete na spletni strani. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Dejstva in številke o izobraževanju in usposabljanju v Evropi Morda delujete na nacionalni ravni in vas zanima primerjava podatkov o izobraževanju med državami EU? Ali pa ste vključeni v mednarodni projekt, v katerem od vas pričakujejo, da boste znali povedati, kam se umešča Slovenija po udeležbi v vseživljenjskem učenju? 10 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education V obeh primerih (in še kakšnem) vam lahko pridejo prav spletne razlage evropske izobraževalne statistike -Eurostat Statistics Explained. Na strani 'Education and Training in Europe - Facts and Figures' namreč na privlačen in relativno poljuden način predstavljajo ključne vsebine, podkrepljene z aktualnimi statističnimi podatki. Prispevki so razmeščeni po ravneh sistema izobraževanja, dotikajo pa se tudi učne mobilnosti, financiranja izobraževanja in učenja tujih jezikov. Tudi Poklicno izobraževanje in usposabljanje, Vseživljenjsko učenje ter Prehod iz izobraževanja na trg dela so med naslovi, ki vabijo. Nas seveda najbolj zanimata izobraževanje odraslih (IO) in vseživljenjsko učenje. Prvo je prikazano s kratkimi utemeljitvami spoznanj, ki jih je leta 2011 prinesla Raziskava o izobraževanju odraslih (Adult Education Survey - AES). V prispevku, ki osvetljuje nekaj ključnih vidikov IO, so nanizane tudi povezave, ki vodijo do statističnih tabel pa tudi do relevantnih političnih dokumentov in publikacij. Slednje velja tudi za prispevek o statistiki vseživljenjskega učenja, ki temelji na Anketi o delovni sili (Labour Force Survey -LFS), dopolnjeni s podatki prej omenjene AES. Tako lahko iz ene od prikazanih tabel razberemo podatek, da je v Sloveniji udeležba odraslih (25 - 64 let starih) v zadnjih letih bistveno upadla od 16,4 % (2010) na 11,9 % (2015) - po metodologiji LFS, ki je prav tako razložena. Skratka, na teh spletnih straneh najdete natanko tisto, kar ste iz sveta statistike že od nekdaj potrebovali, pa niste vedeli, kje iskati. Če vam je angleščina manj domača, vam v naslednjih tednih obljubljamo povzetka prispevkov o izobraževanju odraslih in vseživljenjskem učenju v slovenskem jeziku. Objavili ju bomo v InfO-mozaiku ACS, kjer vam pomembne statistične podatke približujemo že vse od leta 2008. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Aktualno dogajanje na evropski ravni Na evropskem političnem parketu, dodeljenemu področju izobraževanja, se trenutno marsikaj dogaja. Na temelju junija sprejetega Novega programa znanj in spretnosti za Evropo - Z roko v roki za večji človeški kapital, zaposljivost in konkurenčnost (New Skills Agenda_for Europe) ustrezni odbori za izobraževanje in zaposlovanje pri Evropski komisiji obravnavajo Predlog za Priporočilo Sveta o vzpostavitvi jamstva za znanje in spretnosti (t. i. Skills Guarantee). Priporočilo naj bi bilo sprejeto še letos, države članice pa bo obvezalo, da v roku enega leta oblikujejo nacionalne akcijske načrte za njegovo uresničevanje. Četudi je med razlogi za sprejetje Priporočila omenjena tudi odprava revščine in socialne izključenosti, je pridobivanje in/ali nadgrajevanje spretnosti močno vpreženo predvsem v zaposlovalsko problematiko. Prednostne ciljne skupine so nizko izobraženi odrasli (zaposleni, brezposelni, starejši, priseljenci in druge ranljive skupine), namen tega ukrepa pa je, da se jim omogoči pridobitev minimalne bralne, matematične in digitalne pismenost ter napredovanje proti srednješolski izobrazbi (raven 4 po Evropskem okviru kvalifikacij). 11 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education A NEW SKILLS AGENDA for Europe SKILLS - THE ROLE OF EDUCATION A Dokument predvideva tri korake: • ugotavljanje spretnosti, doseženih z neformalnim in/ali priložnostnim učenjem, in potreb po njihovi nadgradnji, • ustrezno izobraževanje in usposabljanje, prikrojeno situaciji posameznika, ter • vrednotenje in potrjevanje znanj in spretnosti, doseženih po prejšnjih dveh korakih. Četudi osnutek Priporočila v veliki meri potrjuje naša obstoječa prizadevanja na teh področjih in prinaša spodbude za njihov nadaljnji razvoj, smo kljub temu naše predstavnike v pristojnih odborih opremili s številnimi strokovnimi mnenji in pobudami. Področje izobraževanja odraslih močno zadeva še eden od desetih ukrepov, ki je prav tako že v obravnavi -revizija Priporočila o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje (Key Competences on Lifelong Learning). Od leta 2006, ko je bilo na evropski ravni sprejeto soglasje o osmih ključnih kompetencah, se je marsikaj spremenilo, zato želijo s tem ukrepom prispevati k temu, da več ljudi pridobi temeljna znanja in spretnosti, potrebne za delo in življenje v 21. stoletju, s posebnim poudarkom na spodbujanju podjetnosti in inovativnosti. Strokovnjakinje za pismenost na ACS pa med drugim v strokovnih stališčih za naši ministrstvi poudarjajo, da je - prej kot spreminjati in dodajati kompetence - treba poglobiti njihovo razumevanje, in sicer prek raziskovalnega dela pa tudi uvajanja spoznanj v prakso (in nazaj v teorijo). Več o dozdajšnjem delu Slovenije na tem področju najdete na http://mm.acs.si/pismenost. Na ACS se zavedamo, da imamo edinstveno priložnost sodelovati pri oblikovanju opisanih dokumentov, ki bodo nedvomno usmerjali in krojili naše strokovno delo in prakso izobraževanja odraslih v prihodnjih letih. Prav iz tega razloga vas obveščamo o teh dogajanjih, zavzemamo pa se tudi za to, da bi bili ti procesi predstavljeni na Letnem posvetu o izobraževanju odraslih. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Sodelujte v evropski javni razpravi in potrdite vlogo izobraževanja odraslih Sočasno z gornjimi procesi v Evropi od 8. marca do konca leta poteka široka javna razprava o predlogu Evropskega stebra socialnih pravic (proces Towards a European Pillar of Social Rights). Predlog je jasno strukturiran, tako da je razdeljen na tri kategorije, ki zadevajo zaposlovanje in socialno politiko: • enake možnosti in enak dostop do trga dela, vključno z razvojem znanj in spretnosti, ter vseživljenjsko učenje in aktivna pomoč pri zaposlovanju za več zaposlitvenih priložnosti, da bi omogočili lažji prehod med različnimi statusi in večjo zaposljivost posameznikov; • pošteni delovni pogoji, s katerimi bo vzpostavljeno ustrezno in zanesljivo ravnotežje pravic in obveznosti med delavci in delodajalci ter ravnotežje med elementi prožnosti in varnosti, da bi omogočili lažje ustvarjanje delovnih mest, njihovo sprejemanje in prehajanje med njimi ter večjo prilagodljivost podjetij in spodbujanje socialnega dialoga; • ustrezna in vzdržna socialna zaščita ter dostop do visokokakovostnih osnovnih storitev. 12 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Zadeva nas prva kategorija, sestavljena iz šestih domen, med katerimi je na prvem mestu področje, poimenovano Spretnosti, izobraževanje in vseživljenjsko učenje (Skills, education and lifelong learning). V besedilu je poudarjen pomen pravičnega dostopa do kakovostnega vseživljenjskega učenja ter pridobivanja temeljnih in drugih spretnosti za dejavno sodelovanje na trgu dela in v družbi. K temu, da bi ta domena ostala v končnem besedilu Evropskega stebra socialne pravičnosti in da bi bila osvetljena z vidika naše stroke in prakse, lahko prispeva vsak od nas! Kako? Poglejte si vprašalnik in sodelujte v on-line razpravi. Druga možnost je dogodek na nacionalni ravni -predstavitev dokumenta in posvet, ki ga bosta 27. septembra soorganizirala Predstavništvo Evropske komisije v Sloveniji in Državni svet Republike Slovenije v dvorani Državnega sveta Republike Slovenije, Šubičeva 4, Ljubljana, predvidoma med 9. in 13. uro. Priredila: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Pogled na izobraževanje 2016: kazalniki OECD Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) je izdala Pogled na izobraževanje 2016: kazalniki OECD (Education at a Glance 2016: OECD Indicators). Najobšimejši pregled izbranih mednarodno primerljivih podatkov o stanju in učinkih izobraževanja daje možnost spremljanja uspešnosti ustanov in sistemov vzgoje in izobraževanja s primerjanjem v krogu sodelujočih držav iz celega sveta (35 držav članic OECD in ključnih partnerskih držav: Argentine, Brazilije, Kitajske, Kolumbije, Kostarike, Indije, Indonezije, Litve, Ruske federacije, Savdske Arabije in Južnoafriške republike). V letošnji izdaji so izpostavljena področja oziroma vidiki, kot so financiranje, razlike med spoloma in priseljenci v izobraževanju; med viri podatkov so dodani rezultati drugega kroga raziskave PIAAC (mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih), v kateri je sodelovala tudi Slovenija. Novost je poskus povezave kazalnikov Education at a Glance (EAG) z Agendo 2030 za trajnostni razvoj (Spremenimo svet: Agenda za trajnostni razvoj do leta 2030), sprejetimi v okviru Organizacije združenih narodov, še posebej s četrtim ciljem »Vsem enakopravno zagotoviti kakovostno izobrazbo ter spodbujati možnosti vseživljenjskega učenja za vsakogar«. Poudarki, preglednice in grafični prikazi ter celotna publikacija so dostopni na spletni strani OECD, ogledate si lahko tudi povzetek v angleščini. Med predstavitvami, ki jih za posamezne države pripravijo v Sekretariatu OECD, je na voljo tudi predstavitev za našo državo (Country note - Slovenia). Vir: spletna stran OECD Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 13 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Towards a European Pillar of Social Rights A Deeper and Fairer Economic ana Monetary union Juncnet Jean-Oauae | Domprovwa» Name I Thyssen Martanne On 8 March 2016. the European Commission put forward a first, preliminary outline of what should become the European Pillar of Social Rights As mentioned by President Juncker m his State of the Union address on 9 September 2015. "I believe we do well lo start with Ihis initialive within Ihe euro area, while allowing other Member States to join in il the/ wish to do so" I tie Pillar will identify a numbei ot essential principles common lo euio area Member States locusing on their needs and challenges m the held ot employment and social policies Throughout 2016, Ihe Commission will engage in a debate with EU authorities, social partners, avil society and citizens on the content and role of the Pillar to move towards a flreper and fa'ier tiCTnopiit and Monetary Union I he outcome ol litis debate should feed into atinai text of the turopean Pilar ol Social Rights Glasilo UIL Nexus prinaša zanimive mednarodne novice Poleti je izšlo glasilo UIL Nexus, Vol. 11, April-June 2016, v katerem so predstavljene dejavnosti Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje (UNESCO Institute for Lifelong Learning - UIL) ter aktualne novice s področja učenja in izobraževanja odraslih na globalni ravni med letošnjim pomladnim trimesečjem. Na voljo so vam novice o novih Priporočilih o učenju in izobraževanju odraslih (RALE), vrednotenju vseživljenjskega učenja, globalni mreži učečih se mest, vlogi knjižnic pri spodbujanju pismenosti in še marsikaj zanimivega. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS E-Priročnik dobrih praks učnih aktivnosti za brezposelne Projekt LinkINJob: job-hunting with the help of librarians, ki je bil namenjen razvij anj u učnih in motivacij skih dej avnosti za brezposelne v knj ižnicah, j e prinesel e-Priročnik dobrih praks za pripravo in izvedbo učnih aktivnosti za brezposelne. Publikacija ponuja pregled soočanj z vprašanjem brezposelnosti v drugih državah EU in najboljših praks. Zato bo ustanovam s področja izobraževanja in zaposlovanja v pomoč pri njihovem delu. Namenjen je tako knjižničarjem kot vsem drugim, ki delajo z iskalci zaposlitve. Objavljene so različice v angleškem, bolgarskem, finskem, litvanskem, nemškem, romunskem in slovenskem jeziku. Več o priročniku si preberite v EPALE novici. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Povabilo k sodelovanju v pobudi Evropsko jezikovno priznanje CMEPIUS objavlja razpis za sodelovanje v pobudi Evropsko jezikovno priznanje (EJP). Večjezičnost je ena od temeljnih evropskih vrednot in močan simbol prizadevanja Evropske unije (EU) za združenost v raznolikosti. Znanje tujih jezikov je ena od pomembnih spretnosti, ki bodo pripomogle k boljši pripravlj enosti lj udi za vstop na trg dela in bodo tako lahko čim bolj izkoristili razpoložljive priložnosti. EU je določila cilj, da bi moral imeti vsak državljan EU priložnost osvojiti vsaj dva tuja jezika že od mladih let. Spodbujanje učenja jezikov in jezikovne raznolikosti je eden od posebnih ciljev programa Erasmus+, glavnega programa na področju izobraževanja in usposabljanja. 14 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Evropsko jezikovno priznanje Slovenija sodeluje v pobudi EJP že od leta 2002. Cilji pobude za podelitev Evropskega jezikovnega priznanja 2016 so: večja osveščenost o pomenu jezikovne raznolikosti v Evropi, spodbujanje novih tehnik in metod pri poučevanju jezikov, njihovo promocijo in širšo rabo, spodbujanje primerov dobre prakse in spodbujanje interesa širše javnosti za izboljšanje jezikovnih spretnosti. V pobudi lahko sodeluje katera koli javna ali zasebna ustanova s sedežem v Sloveniji s področja izobraževanja in usposabljanja, lokalne skupnosti, delodajalci, različna društva in združenja idr. Rok za oddajo prijav je 30. september 2016. Objava rezultatov in podelitev priznanja bo decembra 2016. Podrobne informacije, poziv, prijavnico in ocenjevalni obrazec najdete na spletni strani Cmepiusa. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Mednarodni dan pismenosti 8. september po vsem svetu praznujemo mednarodni dan pismenosti. Z obeležitvijo letošnjega pod geslom Beremo preteklost, pišemo prihodnost praznujemo pet desetletij mednarodnih prizadevanj za povečanje stopnje pismenosti po vsem svetu. Generalna direktorica Unesca Irina Bokova je v letošnji poslanici med drugim poudarila: »Svet se je od leta 1966 spremenil, ampak naša odločenost, da imata vsaka ženska in vsak moški spretnosti in znanja, sposobnosti in možnosti, da postaneta vse, kar si želita, z vsem dostojanstvom in spoštovanjem, ostaja neomajna bolj kot kdajkoli prej. Pismenost je temelj za izgradnjo bolj trajnostne prihodnosti za vse. To je sporočilo Unesca.« Poslanico v angleščini lahko preberete tukaj, več o obletnici najdete na Unescovi spletni strani, kjer je objavljena tudi predstavljena infografika. Letošnji mednarodni dan pismenosti so z različnimi dogodki obeležili po vsem svetu. Osrednji Unescov dogodek, mednarodna konferenca o pismenosti z naslovom Reading the past, writing the future, je bila 8. in 9. septembra v Parizu. Na njej so med drugim podelili Unescove mednarodne nagrade za pismenost petim inovativnim programom iz Indije, Senegala, Južne Afrike, Tajske in Vietnama. Več lahko preberete tukaj. Naša prizadevanja so letos usmerjena na predstavitev podatkov mednarodne raziskave o spretnostih odraslih PIAAC, ki vključuje med drugim tudi raziskovanje bralne pismenosti odraslih. Rezultati raziskave bodo predstavljeni pod okriljem 20. andragoškega kolokvija 29. septembra 2016 v Ljubljani na dogodku z naslovom Spretnosti odraslih: premislek o stanju in izzivih. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 15 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Objavljen razpis za večgeneracijske centre MDDSZ je objavilo Javni razpis za sofinanciranje projektov večgeneracijskih centrov. Predmet javnega razpisa je sofinanciranje projektov večgeneracijskih centrov (VGC), ki bodo ponujali različne preventivne programe (vsebine in aktivnosti), namenjene predvsem družinam, posameznim družinskim članom, starejšim in drugim ranljivim skupinam. Namen preventivnih programov je zagotavljanje dostopnosti in pluralizacija storitev za različne ciljne skupine. Vzpostaviti želijo 15 večgeneracijskih centrov po Sloveniji, in sicer predvidoma 5 v zahodni kohezijski regiji in predvidoma 10 v vzhodni. Projekt bo sofinanciran iz sredstev Evropske unije, in sicer iz Evropskega socialnega sklada in proračuna Republike Slovenije. Izvajati se mora začeti 1. 1. 2017 in končati 30. 9. 2021. Skupna razpoložljiva višina nepovratnih sredstev znaša 8.625.000 evrov. Razpisna dokumentacija je dostopna tukaj. Rok prijave je 19. 10. 2016. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Osveženi statistični podatki o zgodnjem opuščanju šolanja Eurostat je objavil posodobljene statistične podatke o deležu mladih v Evropski uniji (EU) v starostni skupini od 18 do 24 let, ki niso končali šolanja (osipniki): Early leavers from education and training. Objavljeni podatki so pridobljeni v juliju 2016, naslednjo posodobitev pa načrtujejo junija 2017. Šolski osip je pogosto povezan s poznejšo brezposelnostjo, socialno izključenostjo in revščino. Razlogov, zakaj mladi prezgodaj opustijo šolanje, je več: osebni in družinski problemi, težave pri učenju, slabše socialnoekonomske razmere. Pomembna dejavnika sta tudi organizacija izobraževalnega sistema in šolsko okolje. V osemindvajsetih državah EU je bil v letu 2015 delež mladih (starih 18-24 let), ki zgodaj opustijo šolanje, v povprečju 11-odstoten. Gibal se je med 2,8 % na Hrvaškem (podatki niso najbolj zanesljivi) in 20,0 % v Španiji . Skupni delež oseb, ki zgodaj opustijo izobraževanje in usposabljanje, v EU-28 se je med letoma 2010 in 2015 zmanjšal za 2,9 odstotne točke. Med državami članicami EU so o največjem znižanju poročali s Portugalske, iz Španije, s Cipra in iz Grčije - padec je bil več kot 5,0 odstotne točke. Podobno se je zgodilo tudi v Turčiji in na Norveškem. Države EU so se s Strateškim okvirom Izobraževanje in usposabljanje 2020 (ET 2020), sprejetim maja 2009, zavezale, da do leta 2020 v povprečju zmanjšajo delež osipnikov na manj kot 10 %. Skoraj v vseh državah članicah EU (razen v Združenem kraljestvu) so sprejeli nacionalne cilje za ta kazalnik. V dvanajstih je bil delež oseb, ki zgodaj opustijo šolanje, v letu 2015 že pod zastavljenim ciljem, v Sloveniji je zastavljeni cilj (5 %) dosežen, 14 držav članic pa zastavljenega cilja še niso dosegle. 16 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education eurostatH 15 10 0 r-1 C R i Ui 2010 >2015 -Europe 2020 targets C) Vira: spletišče Eurostat, 9. avgust 2016, http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/index sl.htm Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljeni osveženimi statistični podatki o vseživljenjskem učenju Na spletišču Eurostat so objavili posodobljene statistične podatke o vseživljenjskem učenju v Evropski uniji (EU): Lifelong learning statistics. Vseživljenjsko učenje zajema vse učne dejavnosti, formalne, neformalne in priložnostne, ki se izvajajo z namenom izboljšati temeljne spretnosti, pridobiti nove kvalifikacije, izpopolniti znanje ali se prekvalificirati zaradi nove zaposlitve, osebno rast in zadovoljstvo. Strateški okvir Izobraževanje in usposabljanje 2020 (ET 2020) določa več meril, ki jih je treba doseči do leta 2020. Eno od referenčnih meril je tudi to, da naj bi bilo najmanj 15 % odraslih, starih od 25 do 64 let, vključenih v sistem vseživljenjskega učenja. Leta 2015 se je delež oseb, ki so sodelovali v izobraževanjih ali usposabljanjih, zvišal za 1,4 odstotne točke (10,7 %) v primerjavi z letom 2010 (9,3 %). V Sloveniji je odstotek vključenih padel iz 16,4 % leta 2010 na 11,9 % v letu 2015. eurostatH 17 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Total Male Female 2010 2015 2010 2015 2010 2015 EU 28 0 93 107 84 9.7 102 11 7 Belgium 74 69 72 6 5 76 73 Bulgaria 19 20 15 19 1 7 21 Czech Republic (') 78 85 76 83 80 86 Denmark 328 313 260 25 3 392 373 Germany 78 81 79 82 77 80 Estonia 110 12 4 86 106 131 14 1 Ireland 7.0 8 5 66 60 75 7.0 Greece 33 33 34 33 32 33 Spain (*) 112 99 103 9.2 121 107 France (*) SO 18 6 45 159 54 21 1 Croatia 30 3.1 30 27 3.0 36 Italy 82 73 59 69 65 77 Cyprus 81 75 79 7.0 82 80 Latvia 54 57 36 41 70 72 Lithuania 44 58 35 5.1 5.2 65 Luxembourg (') 135 18 0 12 9 182 142 17 8 Hungary 1*1 30 7.1 29 6.8 31 75 Malta 62 72 59 69 64 75 Netherlands (') 17.0 189 164 184 177 19 4 Austria 138 144 128 133 149 15 4 Poland (*) 52 35 47 3.3 5.7 38 Portugal (1 57 97 5.7 9.7 57 98 Romania 14 13 1.3 1.3 14 1.3 Slovenia 164 11 9 14 3 107 18 5 13 3 Slovakia (1 3.1 3.1 25 27 3.7 34 Finland 230 25 4 18 9 218 271 291 Sweden 24 7 29 4 18 3 22 3 313 36 7 United Kingdom 201 157 16 9 139 233 175 Iceland 25 4 28 1 21 3 235 29 6 32 7 Norway 182 201 167 183 198 220 Switzerland 306 321 316 328 29 6 31 4 FYR of Macedonia 3.5 26 34 27 36 25 Turkey 0 29 55 31 56 28 5 3 (') Relet to the internet metadata hie ihBp litc europa eu/eurostat/cache/meta