Poro~ilo o delu Zveze dru{tev pedago{kih delavcev Slovenije (ZDPDS) v letu 2005 ZDPDS se kot del civilne dru`be aktivno vklju~uje v aktualna dogajanja na podro~ju vzgoje in izobra`evanja. Najpomembnej{e oblike njenega delovanja so: – zagotavljanje stalnega izhajanja revije Sodobna pedagogika, – organizacija strokovnih in znanstvenih sre~anj, – organizacija razprav o aktualnih temah, – dajanje pobud za re{evanje problemov na podro~ju vzgoje in izobra`evanja in razvoja pedago{kih ved, – koordinacija dela dru{tev, ki so v~lanjena v zvezo. O izhajanju revije, njenem konceptu in vsebini letnika 2005 je pripravljeno samostojno poro~ilo glavnega in odgovornega urednika, zato tega ne obrav- navamo v tem poro~ilu. V letu 2005 je bilo te`i{~e dejavnosti ZDPDS povezano z znanstvenim posve- tom na temo Zgodnje opismenjevanje – opismenjevanje od vrtca do univerze. Posvet je bil od 1. in 2. aprila v Kranjski Gori, udele`ilo pa se ga je okoli 120 udele`encev. Posvetovanje je bilo namenjeno predvsem vzgojiteljem, u~iteljem, svetovalnim in drugim strokovnim delavcem ter ravnateljem v vrtcih, osnovnih in srednjih {olah. Ve~ kot polovica udele`encev je na posvetu sodelovala z referati, poro~ili in drugimi pisnimi prispevki. Gradivo posveta je bilo objav- ljeno v posebni {tevilki Sodobne pedagogike in prilo`nostnem zborniku z naslovom Zgodnje opismenjevanje – opismenjevanje od vrtca do univerze. Cilji posveta so bili: analiza konceptov in dose`kov na podro~ju pismenosti, izmenja- va izku{enj, soo~anje razli~nih predlogov, kako izbolj{ati stanje v opismenje- vanju v celotnem izobra`evalnem sistemu, {e zlasti do konca obveznega {olan- ja. Osrednji namen posveta pa je bil pripraviti predloge: a) strokovnim svetom za ustrezne kurikularne re{itve, b) ministrstvu za {olstvo za zagotavljanje us- treznih pogojev c) ZZ[, CPI in ACS za razvijanje specialnodidakti~nih vidikov zgodnjega opismenjevanja in izobra`evanja vzgojiteljev/u~iteljev in ~) vrtcem in {olam za kakovostnej{e delo. Tematika posveta in problemi za razpravo: 1. Kak{ni so pogledi glede pomena dolgoro~nih u~inkov zgodnjega opismen- jevanja in posledic, ki jih ima skozi celotno obdobje {olanja? Ali se zgodnje opismenjevanje izra`a v stopnji funkcionalne pismenosti posameznika skozi vse `ivljenje? 2. Kako naj se vrtci odzivajo na to, da se ve~ina sodobnih otrok zelo zgodaj sre~a s pisnimi simboli, pisavo in se `e kot mal~ki in v zgodnjem otro{tvu znajdejo v simbolnem svetu znakov? 3. Ali lahko gledamo danes na pismenost kot na prvo med splo{nimi kompe- tencami, kot na temeljno orodje, ki omogo~a vstopanje v svet znanja in 162 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2006 gibanje v njem? Ali se to spoznanje izra`a v ciljih opismenjevanja skozi na{ {olski sistem, je opismenjevanju posve~eno dovolj pozornosti, ~asa, skrbi za kakovost in otrokovih sil v primerjavi z drugimi cilji {olanja? Kako je s funkcionalno pismenostjo, so v {olskem sistemu tudi vzroki za slabe dose`ke slovenske populacije v mednarodnih primerjavah? Usmerjenost na funkcionalno pismenost prina{a nekatere prednosti in izzive v {oli–toda ali lahko tudi slabosti in nevarnosti? 4. Kako razumeti pismenost v naj{ir{em pomenu? To {e zdale~ ni ve~ le »poz- navanje in raba ~rk«, sem sodijo govorno, pisno razumevanje in izra`anje, znanje tujih jezikov, uporaba sodobnih informacijskih sistemov in {tevil- skih odnosov, govori se tudi o moralni, dr`avljanski pismenosti in podobno. Katerim ciljem opismenjevanja namenjamo od vrtca do univerze dovolj ~asa in truda, kateri so pre{ibko zastopani? 5. S tega vidika `elimo pretresti slovenske kurikularne dokumente in prak- so na vseh stopnjah {olanja, od vrtca do univerze. Posebna pozornost bo na- menjena kurikulu za vrtce. Ali postavlja dovolj jasne standarde ali preve~ prepu{~a vzgojiteljem? Kak{na so mnenja med vzgojitelji o opismenjevan- ju v vrtcu, kak{ne prakse so se razvile glede na razli~ne `elje in pri~ako- vanja star{ev? 6. Kako je s cilji opismenjevanja v vseh treh ciklih devetletke in razli~nih vrstah srednjih {ol, kak{ne so konceptualne re{itve, je opismenjevanju dano potrebo te`i{~e glede na druge kompetence in cilje, so zastopani klju~ni cilji, ki izhajajo iz sodobnih pogledov na opismenjevanje? Klju~ne ugotovitve in pobude posveta: – Pismenost je eno od klju~nih orodij pridobivanja in uporabe znanja, zato je ta cilj aktualen na vseh stopnjah izobra`evanja. – Pismenost je treba razumeti v naj{ir{em smislu, poleg jezikovne vklju~uje tudi matemati~no, medijsko, tehni~no, ra~unalni{ko, informacijsko, social- no in eti~no pismenost. – Pismenost je cilj, ki mu morajo posvetiti posebno pozornost in vlogo vsi kurikularni dokumenti na vseh stopnjah izobra`evanja. – Mednarodne primerjave {olskih u~inkov ka`ejo, da se skrb za na~rtno razvi- janje pismenosti v naj{ir{em pa tudi v o`jem pomenu besede, torej v pomenu pisne rabe simbolov, uporabe ~rk in pisave, pomika v obdobje zgodnjega otro{tva in se za~enja organizirano `e v vrtcih; ka`e se tudi kot pomikan- je vstopa v {olo v zgodnej{e obdobje ob spoznanju, da ima opismenjevanje dolgoro~ne pozitivne u~inke na otrokov razvoj in njegovo uspe{nost v pri- dobivanju in uporabi znanja. – Ministrstvo za {olstvo in {port ter ministrstvo za visoko {olstvo, znanost in tehnologijo naj bi z razpisom raziskovalnih, evalvacijskih in razvojnih pro- jektov prioritetno spodbujala na~rtno spremljanje opismenjevanja in ana- liziranje dose`kov, ki jih na tem podro~ju omogo~ajo program devetletke in novi izobra`evalni programi v srednjem izobra`evanju, zlasti v poklicnem in strokovnem {olstvu. – Strokovni svet za splo{no izobra`evanje in Zavod RS za {olstvo naj bi za Poro~ila, ocene 163 nadaljnje razvijanje koncepta in spodbujanje nastajajo~e pismenosti s kurikulumom za vrtce in tudi z izvedbenim gradivom (priro~niki) prou~ila mo`nost za jasnej{o in konkretno opredeljene cilje zgodnjega opismenje- vanja in omogo~ila ob bogatitvi jezikovnega okolja z igro in dejavnostmi tu- di uporabo pred{olskemu otroku primernih oblik formalnega u~enja opis- menjevanja. – Strokovni svet za splo{no izobra`evanje naj bi posebej pozorno prou~il in analiziral rezultate prou~evanj o opismenjevanju v prehodu med vrtcem in osnovno {olo in prvi triadi devetletke. Pregled prakse in kurikularnih doku- mentov ka`e, da v tem prehodu ni kontinuitete, saj zlasti prvi razred de- vetletke ne gradi na dose`kih vrtca, temve~ na ni`jih standardih. To lahko pomeni, da cilji in standardi opismenjevanja v prvi triadi niso smiselno po- razdeljeni v vsa tri leta in se zato te`avnost neenakomerno stopnjuje v drugem in tretjem razredu; ocene so, da standardi in cilji opismenjevanja v prvem razredu podcenjujejo zmogljivosti otrok na tej razvojni stopnji. – [ola mora zapolniti primanjkljaje, ki nastajajo v pismenosti otrok zaradi razli~ne stimulativnosti njihovega govornega in kulturnega okolja. Strokovni svet za splo{no izobra`evanje in strokovni svet za poklicno in strokovno izobra`evanje naj bi koncept jezikovnega opismenjevanja, pred- vsem njegove operativne cilje v vrtcu, osnovnih, poklicnih in strokovnih {olah, dosledneje kot do zdaj izpeljala iz na~ela funkcionalnega jezikoslov- ja. Koncept naj bi zagotavljal in spodbujal razvoj komunikacijskih zmo`nos- ti in omogo~al z ustreznimi oblikami prakti~nega u~enja aktivno jezikovno rabo, s ~imer bi nadomestili slovni~ni koncept jezikovnega pouka. – Strokovni svet za splo{no izobra`evanje, strokovni svet za poklicno in strokovno izobra`evanje in strokovni svet za izobra`evanje odraslih naj v medsebojnem usklajevanju v celotnem {olskem sistemu uveljavljajo pis- menost v naj{ir{em pomenu besede. Zagotovijo naj vgrajevanje pismenos- ti kot generi~ne kompetence v kurikulum za vrtce in v u~ne na~rte vseh predmetov v osnovni in srednji {oli. Poleg jezikovne pismenosti naj kuriku- larni dokumenti spodbujajo stalno in na~rtno uvajanje u~encev in dijakov v socialno, matemati~no, medijsko, informacijsko, tehnolo{ko in razisko- valno pismenost. Spodbujanje pismenosti mora biti cilj in naloga vseh u~iteljev in drugih sodelavcev v pedago{kem procesu in vseh s {olo sodelu- jo~ih ustanov, predvsem knji`nic. – Za celostno uresni~evanje ciljev na podro~ju pismenosti je treba priskrbeti gradivo in priro~nike za delo vzgojiteljev in u~iteljev. – Usposabljanje vzgojiteljev in u~iteljev za opismenjevanje je v dosedanjih {tudijskih programih pedago{kega izobra`evanja podcenjeno glede na sodoben pomen ciljev opismenjevanja. Svet RS za visoko {olstvo, univerze in posebno pedago{ke fakultete, filozofska in druge fakultete, ki izobra`uje- jo u~itelje, naj bi v prenovi pedago{kih {tudijskih programov v bolonjskem procesu s koordinirano dejavnostjo zagotovili vi{jo raven usposobljenosti vzgojiteljev in u~iteljev tudi za opismenjevanje. Razvoj pismenosti v naj{ir{em pomenu besede je prednostna naloga izobra`evalnega podro~ja 164 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2006 in skupna naloga vzgojiteljev in u~iteljev vseh strokovnih predmetov. V letu 2005 je ZDPDS na~rtovala ve~ji znanstveni posvet na temo UPO[TEVANJE DRUGA^NOSTI – KORAK K [OLI ENAKIH MO@NOSTI. Cilji posveta so zlasti analizirati razumevanje na~ela »druga~nosti« u~encev v teoriji in praksi. Posvet je bil zasnovan tudi z mednarodno udele`bo. Tematsko naj bi poglobil poglede na {tiri »kroge« druga~nosti, ki so pomembni za {olo, in sicer socialni in kulturni krog, posebnosti udele`encev s posebnimi potrebami in kako se v sodobni {oli ka`e razli~en polo`aj otrok, u~encev in dijakov glede na spol. V letu 2005 naj bi tudi okrepili sodelovanje med dru{tvi, ki so v~lanjena v zvezo, zlasti z odzivanjem na aktualna vpra{anja s podro~ja razvoja {olstva in organizacijo skupnih strokovnih in znanstvenih sre~anj. Dr. Zdenko Medve{ predsednik ZDPDS Poro~ila, ocene 165