Izhaja vsak petek Naročnina uiin celoletna. . . K t'— poluletna . . K 2'— četrtletna . . K 1*— posamezna štev. 10 Tin. Netrankirana pisma se ne sprejemajo; rokopisi se ne vračajo. NašaNoč M 1 HI Hi HI Glasilo sloveni Uredništvo in uprav-ništvo v Ljubljani, Katoliška tiskarna Oglasi se sprejemajo po dogovoru. slovenskega delavstva Štev. 9. V Ljubljani, 26. januarja 1917. Leto XII. Pri nas in na Pruskem. Sedanji avstrijski ministrski predsednik Clam-Martinic je rekel nemškim krščanskim socialcem, da je vodilno načelo njegove vladne politike gojiti pristno in resnično avstrijstvo in državno zavest. Te besede podpiše lahko vsak Avstrijec. Pravi Avstrijec je pa tisti, ki ni slep za zgodovinsko dejstvo, da je Avstrija država 9 narodnosti, ki ni slep za dejanske razmere, da te države ne drži pokoncu samo en narod, in pravi Avstrijec je ile tisti, ki priznava načelo: »Vsakemu svoje!« Osnovni državni zakon naše države je tisti, ki pravi, da so vsi njeni narodi enakopravni. Najbolj glasne nemške stranke ne morejo dovolj dostikrat povedati, da #o one edin državo ohranjujoč element. Ta trditev je naravnost krivična in laž-njiva, če človek pogleda v strelske javke in na grobove sedanje borbe. Ni čuda, da so znane nemške zahteve ravno .pred živimi potoki krvi in odprtimi grobovi med nenemškimi narodi vzbudile ne samo začudenje, ampak sveto ogorčenje nad zahtevami, ki so razbile mir med narodi in v zaslepljenosti škodile državnim interesom, ki zahtevajo ravno sedaj, da opustimo vse, kar bi znalo motiti in slabiti odporno moč proti sovražniku na skupni meji države. Njihova zahteva je bila: kar najbolj hitro, še pred koncem vojne, brez parlamenta, naj vlada hitro vrže proč Galicijo, še celo Dalmacijo, v zmanjšani Avstriji pa naj uvede nemščino za državni jezik, na Češkem d& Nemcem narodno avtonomijo, drugod, kjer so Nemci v manjšini, pa s postavo varuje nemške manjšine, sicer pa vlada strogo centralistično. Pravi Avstrijec tega nikdar ne bo razumel; človek mora biti res samo nemški radikalec, da more vse to razumeti. Upamo, da Clam-Mar-tiničeva vladfl spozna svojo nalogo, da gre v tej vojni za Avstrijo, ne pa za zahteve nekaj ljudi v zaledju. Sicer je najboljše, da se človek ne čudi nobeni stvari, a čuditi se mora, da smejo gotovi ljudje igrati tragikomedijo v tako resnem času. Že nekaj mesecev z neko razdraženo gorečnostjo igrajo z zaupanjem in domoljubjem ostalih narodov, ki nočejo sedaj notranjih bojev, ko gre za to, da se reši domovina. Mar je vojske že konec in država izven nevarnosti? Na Pruskem so konservativci po svoji lastni izjavi stebri prusovstva in nemštva. Naši prenapeteži jih sicer posnemajo v njihovi narodni politiki, toda naj bi tudi poslušali, kar je v pruski zbornici ravnokar rekel konservativni vodja Heydebrand: »Sedanja doba zahteva, da je narod edin, zato sedaj nočemo razpravljati o notranjepolitičnih vprašanjih. In drugi konservativec Kardoff je rekel, »da bi politika, ki bi hotela tlačiti pruske Poljake, državni obrambi več škodila nego koristila«. Za nas veljata obe izjavi v dvojni meri, ker zahteva le manjšina stvari, ki so zadele na najodločnejši odpor večine prebivalstva. Naj si nemški programarji zapomnijo, da nenemški narodi nočejo razlike med enakopravnostjo v strelskem jarku in ono v zaledju. Posledice, če ni bil delavec pri bolniški blagajni zavarovan. Najvišje sodišče je nedavno razsodilo, da mora v takih slučajih, kadar delavca njegov delojemalec ni javil bolniški blagajni, delojemalec plačati tudi odvetnika, ki ga je moral delavec najeti, da je prišel do svojih pravic. Do-zdaj se je sodilo, da mora gospodar v slučaju, kadar je bolniški blagajni neprijavljeni delavec obolel, plačati le denarno kazen; bolniški blagajni pa vrniti tiste izdatke, ki jih je imela za nezavarovanega delavca. Vojska in gospodarstvo. Skrbeti se je pričelo skoraj prepozno. Splošno se tako sodi in to dokazujejo v prvi vrsti dejstva. Ko smo prerešetavali odredbe, a protiukrepa še zadržavali, smo mislili, da se bo človeštvo samo poboljšalo. Ozir na splošno človeštvo, da se omeji tisto oderu-štvo, ki zadržuje blagobit blagostanja naroda z odiranjem... ko vsak v naj-večjem izobilju bogastva... zasleduj« le svoj zasebni dobiček in dirja za roparskimi obrestmi... Tako se zgodi, da naši vojaki sadove svojega orožja... prepuščajo navadnim oderuhom ... Tako se morebiti ni glasil kak oklic zadnjih dni. Pisal je to veliki zar sledovalec kristjanov, a ki je bil tudi mogočen vladar, Dioklecijan, ki je s svojo pristojbinsko naredbo leta 301. nameraval' to, kar bi rado vojno gospodarstvo naših dni doseglo. Zgodovina bi bila morebiti le dobra učiteljica kljub velikim razlikam takratne in sedanje dobe, ki pa pravzaprav v gospodarskem oziru niso dejansko velike. Tisto načelo neomejene gospodarske svobode je vladalo takrat v rimski državi, ki se repenči tudi v sedanjem svetu; načelo, ki ga lahko kratko izrazimo z besedami »ljubi samega sebe, za drugega se ne zanimaj«. Glej, da sam obogatiš, ubij vsakega, ki te bo oviral pri plesu zlatemu teletu na. čast. Takrat v Dioklecijanovih časih je zelo padla vrednost denarju, vsakdanje potrebščine so pa oderuhi dražili, kar so mogli. Dioklecijan je izdali naredbo, s katero je izkušal izločiti denar in uvesti zamenjavo blaga. Kmet, njegova rodbina in posli so pridelali doma, kar so potrebovali. Vojaki in uradniki so pa dobivali življenske potrebščine iz državnih skladišč. Reveže so preskrbovali z javnimi sredstvi. Delavce (sužnje) so morali preživljati gospodarji. Nevarnosti posredovalne kupčije so se tako izognili, da je država v neštevil-nih prodajalnah sama prodajala življenske in druge potrebščine. Država je tudi skoraj vse davke sprejemala v naturah j ah in je tudi svoje izdatke pokrivala večinoma z naturalijami. Načelo je bilo, naj se ničesar ne proda z:i denar. Če bi zdaj kazalo postopati po Dio-Mecijanovem zgledu je reč, o kateri jo težko kaj reči. Ampak to je pa res, da vsak že zabavlja, kako je slabo preskrbljeno za prehi*ano ljudi. Dioklecijan je kratkomalo zaplenjeval blago in ga potem prodajal, oziroma zamenjaval za drugo blago. V sedanji svetovni vojski zvoni »cinlclok« obliki -sedanjega svetovnega gospodarstva... Če je ravno Dioklecijanov zgled vzoren, je reč, o kateri labko vsak sam sodi, a pomagal je pred toliki stoletji ... Pravica In pravičnost. -Socialno politična korespondenca \ Miinchen-Gladbaehu je objavila sledeči velezanimivi članek: »Velikodušna nemška mirovna ponudba je razvila vprašanje miru. Če bi seveda hoteli verovati mirovnim fanatikom moči, ki ne poznajo nobenih moralnih pomislekov in jih z lahkim srcem odpravijo, bi o tej reči ne bilo ničesar premišljati, po njih mnenju je stvar enostavna: Nemčija obdrži vse, kar je mogoče dobila! Vsa reč pa ni tako enostavna. Evropski narodi marveč potrebujejo dolgotrajnega miru, ne miru, ki obsega kali nove vojske. S tega vidika bo tudi mir zelo dalekosežen. Brezpogojno mora upoštevati zahteve moralke. Zgodovinske važnosti in 'po njej potrjen je namreč stavek, da tvori pravica tudi državam njih temelj. Sveti oče papež Benedikt XV. je zato v vseh svojih izjavah glede na potrebo mirne bodočnosti naj odločnejše opozarjal in zahteval pravice in pravičnosti za ustvaritev mirne poravnave. Ta klic sv. očeta je tuj vsem tistim, ki urejajo politiko in moralo po načelu, da namen pospešuje sredstva, tuj tistim politikom, ki pravijo: laži, samo da dosežeš, kar nameravaš! Proti takim nazorom moramo najodločnejše nastopati. Resnična bo ostala Gladsto- nejeva beseda, da kar je moralno napačno, ne more biti politično pravilno. Piri. bodočem miru se bodo 'morale tw.li slišati zahteve morale. Od bodočega miru pričakujemo v prvi vrsti zagotovitev naše bodočnosti. Samoobramba in napredek sta stvari, ki 'tvoriti,nravno dolžnost vsakemu pametnemu bitju. »Končna zmaga«, tako pravi Schror, »ne ustvarja zmagovalcu nobenih novih pravnih naslovov nasproti premaganemu sovražniku, marveč mu nudi le priliko, da uveljavi do-zdaj po sovražniku 'kršene ali ovirane pravice in da si dobi primerno zadoščenje in varnost, če je potrebna.« Glasnik Avstrijske krščanske tobačne delavske zveze. 'Doklade državnim uslužbencem. »Wiener Zeitung« z dne 10. januarja 1917 priobčuje odredbo finančnega ministrstva v soglasju z udeleženimi ministrstvi dognanem dne 4. dec. 1916 o draginjski podpori državnim uslužbencem. Ministrstvo je določilo, da bo vsled po vojni ustvarjenih izrednih razmer za čas od 1. decembra 1916 do 31. decembra 1917 država sama za uradnike plačala davke, službene takse, koleko-vine za pobotnice, pristojbine za podelitev službe in penzijske doneske, ki se sicer odtegujejo od uradniške plače. Državni uslužbenci bodo tudi prejeli doklado, ki se jim bo počenši s 1. januarjem izplačevala v mesečnih obrokih. Doklada bo po rodbinskem stanu uslužbencev razdeljena na 4 razrede. 1. razred: Uslužbenci samskega stanu in uslužbenci-vdovci brez otrok. 2. razred: Oženjeni uslužbenci brez otrok, uslužbenci-vdovci z enim otrokom. 3. razred: Oženjeni uslužbenci z enim ali dvema otrokoma in uslužbenci-vdovci z dvema ali s tremi otroci. 4. razred: Oženjeni uslužbenci z več kakor dvema otrokoma in uslužbenci-vdovci tz več kakor tremi otroci. Uslužbence, kojih zakon