■ TIM — revija za tehnično in znanstveno dejavnost mladine • j Izdaja Tehniška založba Slovenije, 61000 Ljubljana, Lepi pot 6 j * Ureja uredniški odbor: Ciril Dimnik, Vukadin Ivkovič, Dušan Kralj, Jan Lokovšek, Drago Mehora, Tone Pavlovčič, Lojze Pr- f vinšek, Marjan Tomšič, Anka Vesel, Tončka Zupančič • Odgo- f vorni in tehnični urednik: Božidar Grabnar • TIM izhaja 10-krat :tno. Celoletna naročnina 70,00 din, posamezna številka 7,00 jL -* Revijo naročajte na naslov: TIM, Ljubljana, Lepi pot 6, S PP 541-X • Tekoči račun: 50 103-603-50-480 • Tisk tiskarna H Kočevski tisk, Kočevje • Revijo sofinancira Kulturna skupnost J Slovenije. poštnina plačana v gotovini XV. letnik September 1976 &/S timova igračka*timova igra ŽIVALI IZ RAFIJE Rafija je čudovit material za vsakogar, ki ima količkaj spretne roke. Le malo domišljije in vztrajnosti je potrebno in že si lahko izdelate cel živalski vrt. Če v trgovini nimajo rafije različnih barv, jo lahko obarvate sami. Poleg rafije rabite le še nekaj tanjše žice in vato ali ostanke blaga v trakovih. Postopek izdelave pa je takle: Najprej izdelamo iz žice osnovno ogrodje živali, ki jo želimo upodobiti. Ta del izdelave je pravzaprav najvažnejši, saj je prav od njega odvisno, koliko bo naš izdelek podoben pravi živali [1). Ko smo gotovi z ogrodjem, se lotimo ovijanja. Ogrodje trdno ovijte z ostanki blaga ali s kosmi vate. Tudi pri tem skrbno pazite, da ne zgrešite oblike, ki je značilna za vašo žival. Priporočljivo je, da pri tem opravku nekoliko karikirate osnovno obliko, se pravi, da napravite slona še debelejšega, kot je v resnici, štorkljin vrat pa še tanjši, kot ga v resnici ima. Tako boste pri končni obdelavi, ovijanju z rafijo, dosegli večjo po¬ dobnost in se izognili neprijetnim sorodstvom, na primer med slonom in žirafo. Ko je osnovna oblika živali izdelana, jo ovijete še z rafijo. Osnovno pravilo je, da mo¬ rate ovijati čim bolj enakomerno, zato morajo biti nitke rafije med navijanjem kar se da napete. Slika 1. Dobrodušni lev z nepočesano grivo Slika 2. Na sliki je noj. Oči so iz majhnih stek¬ lenih kroglic Slika 3. Štorklja ima tako močno stopalo, da se zlepa ne prevrne Slika 4. Iz črne in bele rafije je nastala zebra timova pošta Zares ne vem, s čim bi lahko primerjali kratkost tehle počitnic. Še včeraj ste se brezskrbno podili naokoli in uživali zlato svobodo, danes pa že sedite v šolskih klo¬ peh obdani s celo goro komaj načetih zvez¬ kov in kar nenaravno novih učbenikov in drugih pripomočkov. Vsa ta zadeva s počit¬ nicami morda še najbolj spominja na kopa¬ nje: komaj dobro se človek namoči, že je tu nekdo, ki te preganja iz vode, češ do¬ volj je, prehladil se boš in podobne neum¬ nosti. Ali pa je morda tako kot s sladole¬ dom: čudovito hladen in osvežujoč, komaj pa ga začneš lizati, ga že ni več. Takih in podobnih primerjav bi se našlo še cel kup, zaključek pa ostaja slej kot prej en sam, ta namreč, da so bile počitnice kot zmerom v primeri s šolskim letom odločno pre¬ kratke. Sploh ni bilo treba to razmerje te¬ meljito reformirati v smislu podaljšanja po¬ čitnic in skrajšanja šolskega leta, po mož¬ nosti v obratnem sorazmerju. Ker pa se vse bojim, da do take prepotrebne reforme še zlepa ne bo prišlo, bom tole razmišljanje zaenkrat kar opustil in se lotil bolj resnih opravkov. Najprej moram povedati, da se letos dogaja s Timom nekaj prav posebnega. Nekaj takega kot se dogaja vam, kadar se začneta vaša mamica in očka pogovarjati za vašim hrbtom in kovati nekakšno zaroto, tako da vas kar razganja od radovednosti, dokler ne uganete, za kaj gre. No, morda ste že uganili kaj imam za bregom. Tako je — Tim slavi v letošnjem šolskem letu petnajsto obletnico izhajanja. Da, nič se ne čudite, kar petnajst let je že tega, kar je zagledala luč tega sveta prva številka naše revije za tehnično in znanstveno dejavnost mladine. Priznati morate, da je to kar lepa obletnica, ' saj se le redki med vami lahko pohvalile s tako častitljivo starostjo. V teh petnajstih letih je bilo na straneh revije objavljenih na kupe novic in člankov z vseh mogočih področij. Če izvzamemo članke, ki so jih napisali naši stalni sode¬ lavci, je bilo samo vaših umotvorov to¬ liko, da bi z njimi napolnili letnik ali dva. Če bi zložili skupaj vse izvode, bi vrsta merila dober meter in pol, s prilogami pa bi lahko pokrili vse stene v vaši dnevni sobi pa še bi kaj ostalo za strop. Tim torej že dolgo ni več negoden otrok, to pa pome¬ ni, da potrebuje svoji starosti primerno koli¬ čino »hrane«, se reče, vse več in več gra¬ diva, prispevkov, člankov in načrtov, če ho¬ čemo, da bo vsebina njegovi starosti pri¬ merna, zanimiva in zrela. Zato tudi letos, kot običajno, vabim vse, ki boste prebrali tale uvod, in upam, da je vas večina takih, ki začnete svoj obrok s predjedjo, kar naj bi tale uvod bil, da se nam tako in še bolj kot pretekla leta oglasite s svojimi pismi in predlogi za vsebino revije. Le na ta način bomo lahko dostojno nadaljevali petnajst¬ letno tradicijo ter zagotovili kvalitetno rast revije. Reči moram, da se vas je v preteklih me¬ secih, kljub neprestanim vabilom k sodelo¬ vanju, zelo malo oglasilo s pismom ali kako drugače, tako da skoraj ne morem govoriti o sodelovanju, prej bi lahko rekel, da je bil to bojkot. Pa ne zamerite hudi besedi, saj vem, da ste imeli pisanja že med šolskim letom dovolj čez glavo. Prepričan pa sem, da bo zdaj, ko ste se dodobra odpočili za nove napore, vse drugače in da se mi ne bo treba izmišljati malih oglasov in ne samemu pisati rubrike Timova pošta. Nekaj tegale uvoda moram posvetiti tudi le¬ tošnji vsebini. O pošti ne bom izgubljal besed, saj že vsi dobro veste, za kaj gre. Čim več vaših pisem bo prišlo na naš na¬ slov, tem bolj bo branje zanimivo pa tudi obsežno. Tej rubriki bodo kot doslej sledili prvi koraki, v katerih bomo objavljali pred¬ vsem lažje začetniške načrte, v čim večji meri izpod vašega peresa. Rubrika mode¬ larji bo prinašala zahtevnejše načrte z vseh področij modelarstva, pa tudi maketarstva. Tej bo sledila rubrika daljinsko vodenje, ki jo bo kot doslej vodil naš sodelavec in član uredniškega odbora Jan Lokovšek. Nekoliko več kot doslej bomo v Timu pisali o elek- TIM 1 • 76|77 1 troniki. Potem bosta tu še rubrika za mlade radioamaterje pa kot vedno izumiteljski ko¬ tiček. Ta se letos začenja z napravico, brez katere si ne bi mogli zamisliti naše civili¬ zacije. Menim, da bo ta tema izzvala marsi¬ koga izmed vas, da se nam bo oglasil s svojim predlogom za izboljšavo tega prepo¬ trebnega orodja. Nato bo v reviji prostor rezerviran za male železnice. Naš sodela¬ vec se bo letos razpisal o izdelavi električ¬ nega omrežja na maketi. Za to rubriko bodo našli svoj prostor poljudni članki s področja tehnike in znanosti. Na koncu revije pa znanstvena fantastika, če bo le šlo v stripu, če pa to ne bo mogoče, pa vsaj z več ilust¬ racijami. Upam, da vam bo taka bolj všeč, kot vam je bila doslej. In čisto na koncu seveda še šop zank in ugank za bistre glave, z obvezno nagradno slikovno križanko na tretji strani ovitka, ki bo v vsaki številki Kupim servomehanizem, še najraje Bellamatic II. Ponudbe s ceno pošljite na naslov: Zdravko Rahne Selo 36 / 61217 Vodice Prodam dirkalno kolo »Hajrajzer Slakenrad« z Apollo sedežem, krmilom in tremi prestavami. Cena 1000,00 din. Ogled vsak dan od 18.30 do 19.30 ure. J Matej Sršen Povšetova 18 61000 Ljubljana, Kodeljevo Kupim kompletno napravo za daljinsko vodenje, lahko z manjšo okvaro. Ponudbe pošljite na naslov: Brane Hafner Ladja 3 61215 Medvode Prodam napravo za daljinsko vodenje VARIOPROP s petimi komandami. Cena je 5000,00 din, pla¬ čate pa jo lahko tudi v obrokih. Ponudbe pošljite na naslov ali sporočite po telefonu št. 43-055. Otokar Hluchy Pokopališka 1 61000 Ljubljana trem srečnežem s pravilno rešitvijo, gotovo, prinesla lepo knjižno nagrado. Tako, toliko o vsebini. Nikjer seveda ni za¬ pisano, da mora biti prav taka, kot ste pre¬ brali zgoraj. Vesel bom vsakega vašega pred¬ loga, kako bi lahko vsebino še bolj pope¬ strili in prilagodili vašim željam in potrebam. Nazadnje naj vam zaželim veliko uspeha pri učenju in čim manj slabih ocen, pri prebira¬ nju naše revije pa čim več prijetnih ur. O njeni vsebini, kot že rečeno, odločate sa¬ moupravno tudi vi. Čim več boste sodelo¬ vali, tem več bo v njej takega branja, ki vas bo v resnici zanimalo, Tim pa bo še vnaprej dobrodošel pripomoček pri delu in igri. Pišite nam čimprej, da bomo vaša pisma lahko vključili že v Timovo pošto druge šte¬ vilke in na male oglase ne pozabite. Urednik JADRNICA IZ LUBJA Kako velika bo jadrnica, je odvisno od ve¬ likosti kosa drevesne skorje, ki ste ga našli v gozdu. Upoštevajte tudi debelino skorje, da jadrnica ne bo prevelika in ob¬ enem preplitka. Najprimernejše je smre¬ kovo ali borovo lubje. Razen žepnega nožka ne potrebujete nobe¬ nega drugega orodja. Z delom začnite tako, da najprej zarišete in izrežete notranji obod, šele nato pa izoblikujte zunanjo stran korita. Jambor je ravna palčka, jadro pa smo izrezali iz risalnega lista. Takšno jadrnico si lahko izdelate v komaj dobre pol ure. Če se torej dela lotite za¬ res, jih v enem dnevu izrežete kar lepo število. Potem ob ugodnem vetru lahko priredite tekmovanje jadrnic. 2 TIM 1 • 76|77 vaške mline in vodne žage. V bistvu je bil to dolg vzvod s težkim kladivom na koncu. Imenovali so ga »repač«, morda prav za¬ radi dolgega droga (repa), na katerem je bilo nasajeno kladivo. »Repača« si lahko ogledate v Tehniškem muzeju v Bistri. Iz takšnih vodnih kovačnic so se v našem času marsikje razvile tovarne kovanega orod¬ ja iin poljedelskih strojev, tako na primer v Muti v Gornji dravski dolini ali v Zrečah pod Pohorjem. Danes vam predlagamo načrt, po katerem si lahko sami izdelate maketo vodne ko¬ vačnice, kajpada v skrajnje poenostavljeni obliki lin izvedbi. Naša kovačnica bo v ce¬ loti izdelana iz lesa, v njej boste lahko »ko¬ vali« le paličico iz testa ali iz gline. Naša risba kaže »repača« oziroma kovač¬ nico v narisu in tlorisu, kar bo popolnoma zadoščalo za gradnjo. Omejili se bomo le na nekatere morda koristne pripombe oz. navodila, ki v glavnem zadevajo materiale in sestavljanje. Za podstavek vzemite vsaj poldrug centi¬ meter debelo smrekovo deščico, lahko pa uporabite tudi primeren kos panelke. Za vzvod bo najprimernejša letvica kvadrata¬ stega preseka s stranico 1 cm. Tisti konec vzvoda, na katerem bo nasajeno kladivo, obrežite okroglo in nasadite kladivo, ki je tudi iz trdega lesa izžagano in v katerega prvi koraki 0X VODNO KLADIVO Drago Mehora Kovaštvo ali oblikovanje železa s kladivom spada nedvomno med najstarejše obrti. Ni še tako dolgo od tistih časov, ko so po vseh naših vaseh pela kovaška kladiva. Va¬ ški kovači so ročno oblikovali razžarjeno in tako omehčano železo, izdelovali so pod¬ kve, poljsko orodje, okovje za vozove in za pohištvo in še marsikaj, kar se pač da na- Vediti iz železa. Danes je vse manj vaških kovačnic, kar je razumljivo, saj je tudi vse manj konj in kmečkih voz, izdelovanje orod¬ ja in okovja pa je prevzela industrija. . Že pred sto in več leti smo poznali na Slovenskem tudi kovačnice na vodni pogon. Stale so ob manjših rečicah in gorskih po¬ tokih, v njih pa je tolklo po železu veliko in težko kladivo, ki ga je poganjalo vodno kolo, prav takšno kakršno je gonilo tudi TIM 1 • 76|77 3 ste s spiralnim svedrom izvrtali primerno veliko luknjo. Pred nasaditvijo bomo kajpak namazali konec vzvoda z lepilom. Luknjice v vzvod, kot tudi v vilice izvrtajte s svedr¬ čkom premera 2 mm. Skozi te luknjice boste pri sestavljanju pretakniti kos žice. Vilice, 4 TIM 1 • 76|77 v katerih se suče vzvod, prilepite z lepilom Jubinol, po možnosti tudi pribijte. Nakovalo je na risbi oblikovano kot prisekana pira¬ mida, lahko pa je tudi navaden kvader ustrez¬ nih mer. Obe kolesi, ki bosta skupaj z lopaticami se¬ stavljali vodno kolo, izžagajte z rezljačo iz petmilimetrske vezane plošče. Biti morata popolnoma enaki. Obod razdelite na dva¬ najst delov iin vrežite z malo debelejšo ža¬ gi co dvanajst enako dolgih proti središču kroga usmerjenih zarez. V te zareze vta¬ knite iin vlepite lopatice, ki ste jih izrezali z nožem iz kosa furnirja. Zelo pazljivo je treba izdelati os, ki je lahko iz mehkega lesa. Skozi os izvrtajte s spiralnim svedrčkom 2 do 3 mm obe luk¬ njici za zatiče, ki bosta držala os s kole¬ som, tako da se bo zlahka, t. j. z najmanjšim trenjem vrtela v luknjah izvrtanih v stenah hiše. Pri sestavljanju boste skozi ti luknjici potisnili dva zobotrebca z odrezanima ko¬ nicama. Dve luknjici izvrtajte tudi skozi srednji del 09i, kjer bo nameščen gonilni jeziček. Luknjici spojite z rezljačo, potem pa vtaknite skozi tako nastalo režo jeziček, ki je lahko iz pločevine ali pa iz plastične ploščice. Kolo mora biti kar najbolj tesno nataknjeno na os. Hišo bomo naredili »iz 5 mm debelih deščic kakršnegakoli lesa. Izžagane deščice (stene) zlepite z Jubinolom in jih obtežite. Žebljički ne bodo potrebni. Hišo prilepite na podsta¬ vek natanko na označenih linijah potem, ko je na podstavku že nalepljeno nakovalo in vilice s kladivom. Za streho uporabite po sredini prepognjen karton, ki ga nalepite na robove sten. Na karton nalepite skodle, t.j. tanke lesene deščice, ki ste jih iz¬ rezali iz zelo tanke deščice, na primer iz kosa tako imenovanega slepega furnirja ali iz furnirja sive ali rjave barve. Dimnika ni¬ smo narisali, pa ga boste znali zlepiti iz tankih deščic ali iz lepenke. Hišica bo stala na deski trdneje, ako boste v sredini spod¬ njega roba obeh daljših sten izrezali po en podaljšek (zob), ki ga boste potisnili v ustrezne reže v podstavku. Ko bo vse to gotovo, pretaknite os s kole¬ som skozi luknji v stenah in jo učvrstite z zatičema. Hišne stene pobarvajte z gosto tempera in naslikajte okna. Seveda lahko okna tudi »izrežemo. PUNČKA IZ PAPIRNATEGA »ŠKRNICLJA« Prevedla Anica Cedilnik Potrebujete: četrtinko papirja, nekaj bleščic, laskov, klobučevino, konoplje platno, kana- fas ali potiskano blago. Potek dela: po priloženi skici z vsemi me¬ rami izrežite iz četrtinke papirja model te¬ lesa. Papir nato zvijte v stožec — »škrni- celj« in zalepite. Za glavico izrežite iz platna dva kroga s premerom 12 cm. Ko¬ lesci obšijte (pri tem pustite manjšo vrzel), obrnite in napolnite ter skrbno za- šijte skupaj. Lase, košček blaga z blešči¬ cami, spet odstrižite po priloženi risbi in TIM 1 • 76[77 5 prišijte na podlago tako, da bodo lasje prekrili zadnji ravni — neizbočeni del glave. Roke napravite iz enakega materiala kot glavo, prav tako v obliki kolesc s preme¬ rom 4 cm. Obleka za punčko naj bo iz platna ali potiskanega blaga. Blago v ob¬ liki pravokotnika 13X30 cm preganite po dolžini, sešijte od znotraj in zarobite. Na vratnem delu obleko naberite — stisnite skupaj in jo prišijte na konico papirnatega stožca. Rokave izrežite iz blaga v obliki TOVORNJAK ZA PREVOZ CEMENTA Pavle Ambrož Tovornjak, ki ga vidimo na sliki, pogosto srečujemo na naših cestah. Z malo truda in potrpežljivosti si ga boste po priloženem načrtu lahko napravili tudi sami. Takoj na začetku moram pripomniti, da so v glav¬ nem deli, ki tvorijo neko celoto, zrisani skupaj, in to tam, kjer morajo biti monti¬ rani. Delo bo lažje, če izrežete najprej se¬ stavni del označen z 2, vse ostalo pa izre¬ zujte po vrstnem redu številk. Nekatere stranice sestavnih delov je treba pred se¬ stavljanjem še poševno opiliti; sami boste pač presodili, kje je to potrebno. Tu naj na¬ vedem predvsem zadnja blatnika 16, 17, 18, 19, zaključni del šasije 4 in 6 ter ležišče silosov 35, 36, in 36a. Pri sestavljanju šo¬ ferske kabine najprej montirajte na šasijo, ki jo istočasno veže, sestavni del 21, nato pa še sestavni del 24. V ta medprostor vgradite sedaj še po vrstnem redu: prednja blatnika, dno kabine, sedež z naslonjačem, dno postelje ter volan, šele sedaj lahko do¬ končno zaprete kabino z ostalimi elementi. Silosa sestavljajo sestavni deli označeni s 30, 31, 32, 33, 34 in 39. Strop silosa tvorijo trije sestavni deli: 32, 33 in 34. To so trije krožni kolobarji, ki jih izrežemo iz 4 mm debele vezane plošče, nato pa zlepimo, da tvorijo stopničasti prisekani stožec.^ Zunanji del tega stožca je treba obdelati na struž- kvadrata 7X7 cm. Blago preganite, sešij¬ te od znotraj in na ramenih zadrgnite sku¬ paj. Na spodnja dela rokavov prišijte ko¬ lesca —■ roke, nato pa rokava prišijte k obleki. Na telo sedaj pritrdite glavo in mesto, kjer se glava in trup stikata, zakrij- te z ovratničkom. Punčki lahko zavežete še nitko ali pa ji lase popestrite s trakom. Na obraz prišijte okrogle črne oči iz klobučevine, v roke pa, če hočete, še šopek, cvetko ali robček. niči. Če pa te nimate, si lahko pomagate z vrtalnim strojem. Stožec pritrdite na steblo primerno debelega vijaka (0 10—12 mm) z dvema maticama. Glavo morate vi¬ jaku predhodno odrezati. Tako pripravljen stožec pritrdite v vrtalni stroj in z rašpo med vrtenjem opilite robove vseh treh ko¬ lobarjev. Spodnji stožec silosa oblepite s šeleshamer papirjem, valjasti obod pa s furnirjem. Vse luknjice, ki jih vrtate s svedrom, imajo premer 4 mm, z izjemo ti¬ stih, ki z drogom spajajo obe prednji kolesi in omogočajo njuno istočasno gibanje. Te luknjice imajo premer 3 mm. Cevno shram¬ bo prilepite s pomočjo dveh nosilcev kar na levi zadnji blatnik, kot je to prikazano na montažni skici. Element 2 ima dolžino 285 mm. Povedati je treba še, da imata zadnji osi na obeh straneh dvojna kolesa. Skupno osem koles. Med vsak par koles vstavite distančnik debeline 3 mm in vse tri dele zlepite v celoto. Izdelek še lepo pobarvajte. Silosa s sivo barvo, ostali del vozila pa po svojem okusu. 6 TIM 1 o 76|77 TIM 1 • 76 77 7 8 TIM 1 • 76|77 IZ 10 TIM 1 • 76|77 TIM 1 • 76|77 11 12 TIM 1 • 76j77 modelarji »RAKETA« TREMAŽMI VEZANI MODEL Matjaž Kaltnekar Pred vami je načrt trenažnega letalskega modela. Načrt je zaradi enostavne gradnje primeren za začetnike, zadovoljil pa bo tudi potrebe naprednih modelarjev. V letalo se da po želji vgraditi 2,5—3,5 ccm motorček. Model je primeren za trenažo, kasneje pa z njim lahko tekmujete v zračnem boju, če dobite primernega partnerja. Sedaj pa h gradnji. Začnimo s krilom, ki je osnova vsakega letala. Izdelava je zelo preprosta. Najprej 'izrežemo iz 2,5 mm ve¬ zane plošče šablone, med katere nabodemo 26 reber iz 3 mm balse, ki nimajo utora za pomožni nosilec. Nato pa naredimo še 8 reber z utorom. Od tega jih je 6 'iz balse, srednja 2 pa sta iz 1,5 mm vezane plošče. Nato narežemo še sprednjo in zadnjo letev, ki lima presek trikotnika. Pomožni nosilec pa zlepimo iz treh kosov. Pri gradnji si pomagajte s kosovnim seznamom, kjer so podane vse mere. Zdaj pa pride na vrsto sestavljanje krila. V prvo in zadnjo letev vpiiimo utore za rebra. Razdalja med sre¬ dinami reber je 30 mm, le na sredini krila je razdalja med roboma reber 25 mm, to je toliko, kolikor je širok trup. Nato vstavimo rebra med prvo in končno letvijo in jih za¬ lepimo. Na koncu vlepimo še letve glavnega in pomožnega nosilca. Pred glavni nosilec nalepimo še kose 3 mm balse, da dobimo C nosilec. V utor v pomožnem nosilcu vle¬ pimo z dvokomponentnim lepilom glavno podvozje, ki ga pred tem ukrivimo po načrtu. Hkrati upognemo kolesa tudi nazaj za 56°. Ko krilo pobrusimo, ga prekrijemo z japon¬ sko svilo, razen sredine, kjer vstavimo krilo v trup. Na koncu nalepimo še končni rebri. Levo rebro ima dve luknji, kamor napeljemo žico za vodenje letala. Izdelava trupa je malo težja. Najprej izža- gamo sprednji del trupa, ki je narejen iz 4 kosov. Med desno polovico balse in ve¬ zane plošče vstavimo 10 mm za glavnim no¬ silcem os vagice, ki jo naredimo iz 3 mm jeklene žice dolžine 50 mm. Ko vstavimo vagico, ki smo jo ukrivili po načrtu, vse dele zlepimo. Zadnji del trupa predstavljata 2 letvici 3 x 15 dolžine 230 in 280 mm. Na to nalepimo še oplato in zadnje rebro (lipova letvica 3 X 15 X 39 mm) in zadnji del trupa je gotov. Vanj sedaj vrežemo utor za hori¬ zontalni stabilizator. Krmilce in stabilizator povežemo s trakovi nylona. Smerni rep nalepimo na trup in krmilce zalepimo za 3° v desno, da bo vleklo model iz kroga. Oba repa naredimo iz 5 mm balse, ki jo po¬ brusimo v simetričen profil. Krmili višin¬ skega krmila povežemo z 1 mm klavirsko žico, ki jo oblikujemo po načrtu. V krmilo smernega stabilizatorja zalepimo ročico kr¬ mila, ki jo povežemo z vagico z 2 mm varilno žico. Pri tem moramo paziti, da povezava nima več kot 1 mm prostega hoda, ker drugače model ne uboga komand. V sprednji del trupa naredimo utor, kamor vlepimo sprednje podvozje, ki ima kot 115° naprej. V narejeno odprtino privijemo še rezervoar, ki smo ga naredili iz bele pločevine. Za pri¬ trditev vzamemo del 23, ki ga prispajkamo na rezervoar, z drugim koncem pa ga privi¬ jemo v trup. Utor za motor naj si vsak pri¬ redi svojemu motorju, važno je le, da je obrnjen za 2° iz kroga, da drži napete ko¬ mande. Na koncu pobrusimo robove, da ima lepši videz, in ga pobarvamo v živih barvah. Na načrtu je kabina narisana črtkasto-pikčasto in jo pobarvajte belo. Barva mora biti ob¬ stojna na metanol. Krilo spojimo s trupom tako, da ga name¬ stimo v zato pripravljene utore 'in ga pritr¬ dimo z gumicami. Palčke za pritrditev krila so iz 3 mm jeklene žice dolge 60 mm. Za¬ lepimo jih v zato pripravljene luknje nad krilom. Sedaj vam ostane samo še to, da se lotite dela. Pomnite pa, da se vsaka po¬ vršnost pokaže šele v letu, zato delajte natančno. želim vam veliko uspeha pri preizkusu na terenu. TIM 1 • 76|77 13 14 TIM 1 • 76|77 16 TIM 1 • 76|77 TIM 1 • 76|77 17 18 TIM 1 • 76|77 Ko izdelek obrusite, ga pobarvajte, in sicer spodnji del s svetlo rdečo barvo, zgornji del pa s prozornim lakom. Nato izvrtajte luknjo za jambor; ob boka palube zabijte žebljička, dolga približno 10 mm, na katera boste kasneje privezali vrvico in s tem boč¬ no pritrdili jambor. Pred jambor in za njim pa v palubo zavrtajte kaveljčke, da boste dobili še dodatno oporo za jambor in jadro. Jambor (detajl 5) je letvica iz smrekovega lesa s prerezom 5X5 mm, ki pa mora biti ravna in brez grč. Obdelajte jo najprej z gro¬ bim in nato s finim steklenim papirjem ta¬ ko, da se bo proti vrhu zoževala. Za prečno letvico pri jadru (detajl 6) uporabite spilo, ki jo prav tako prej obrusite. Prečno letev spojite z jamborom z jekleno žico (premer 0,5 do 0,8 mm) — pisarniško sponko, spoj pa ovijte z nitjo in zalepite. Jadro (detajl 7) je iz tanke bele tkanine ali igelita. Pred striženjem tkanino po obodu v širini 5 mm natrite z lepilom »Herkules«; obrobljanje sedaj ne bo potrebno. Jadro pri- šijte k jamboru in prečni letvici z belim sukancem. Oporne vrvice jadra in jambora (detajl 8) morajo biti močnejše. Nazadnje izdelajte še podstavek — stojalo iz letvic, ki imajo prerez 5X5 mm. Nanj boste polagali jadrnico, kadar jo boste je¬ mali iz vode. Model preskusite najprej na mirni vodni gladini. Smer plovbe je mogoče uravnavati s pritegovanjem in s popuščanjem opornih vrvi. JADRNICA »VAL« Prevedla Anica Cedilnik Jadrnica je namenjena modelarjem, ki se uče obdelovati les z rezljanjem. Prednosti tega modela so: malo dela, dobre jadralne sposobnosti in minimalna vodna površina za spuščanje jadrnice, pa še brezplačna gonilna sila. Potrebujete balsov ali lipov (v skrajni sili tudi smrekov) les, desko, debelo 10 do 12 mm in široko 70 mm, na katero s po¬ močjo kopirnega papirja prerišete obris pa¬ lube (detajl 1) in trupa s podladjem (detajl 2). Oba glavna dela nato previdno izrez¬ ljajte z žagico in obrusite s finim stekle¬ nim papirjem. Detajl 2 prilepite k detajlu 1 glede na središčno os slednjega. Pazite to¬ rej, da bosta zlepljena kosa drug na dru¬ gega pravokotna. V izreznino na spodnjem delu podladja poprej prilepite iz lesa izrez¬ ljan detajl 4 z merami 2 X 15 mm, s čimer zavarujete obtežilno 6 mm debelo svinčeno ploščico (detajl 3). TIM 1 • 76|77 19 20 TIM 1 • 76(77 TIM 1 • 76] 77 21 ENOSTOPENJSKA MODELARSKA RAKETA LIBRA Vasja Pirc Izdelava te rakete ni zahtevna, zato se je lahko loti vsak začetnik. Najprej naredimo trup iz šeleshamerja. Od¬ režemo trak dolžine 202 mm, ga ovijemo okoli palice ali cevi s premerom 20 mm in na robovih zalepimo. Stabilizatorje naredimo iz balse debeline 1,5 mm. Te na zunanjih robovih obrusimo. Naredimo 4 kose. Konico izdelamo iz balse, vendar je dovolj dobra lipovina ali samba. Najbolje je, če konico izdelamo na stružnici. Ko je konica gotova, s spodnje strani vanjo privijemo še pokrovček od lepila UHU ali OHO. Vodila so iz šeleshamerja, ki ga ovijemo okoli lansirne rampe. Raketo še pobarvamo z živimi barvami, da jo po pristanku laže najdemo. Rakete ne spuščajte v vetrovnem vremenu! RAKETNO LETALO Tudi med šolskim letom si boste sem ter tja utrgali kak trenutek za igro. V ta na¬ men bo kot nalašč letalce, ki ga vidite na sliki. Naredili pa ga boste takole. Puščičasto izoblikovano krilo in rep izreže¬ mo iz trše lepenke. Trup je iz dveh zama¬ škov, ki ju nataknemo na približno 20 cm dolgo letvico, enega spredaj, drugega na sredini letvice. Zamaška imata na vsaki strani zarezo, v katero z lepilom utrdimo krilne in repne površine. Letalce bo prav gotovo hitro narejeno, vendar ga moramo še uravnotežiti. Poma¬ gamo si z žebljički ali koščki svinca, s katerimi povečujemo težo na nosu letala toliko časa, dokler pri metu iz roke ne leti počasi proti tlem in mehko pristane nekaj metrov daleč. Da bo letalce zares »raketno«, ga izstre¬ ljujemo z gumico. Slednjo napnemo na klju¬ kico za obešanje perila, tako kot kaže sli¬ ka. Kot puščica bo šinilo v zrak, doseglo tudi 10 m višine in se potem polagoma spustilo na tla. 22 TIM 1 • 76)77 PODEL MOTORNEGA ČOLNA »NAUTIC« Vasja Pirc Model Mč »NAUTIC« je namenjen bolj zabavi kot tekmovanjem. Izdelava ni zahtev¬ na, zato se modela lahko loti vsak, ki je že kdaj naredil kaj podobnega. Za gradnjo bomo uporabljali furnir debeline 1 mm (naj¬ bolje mahagonij, vezano ploščo 3 mm, letvi¬ ce dimenzije 3x3 mm in pa seveda mo¬ delarsko orodje. Deli 1, 2, 3, 4 so rebra čolna, deli, ozna¬ čeni s črkami A, B, C, pa so rebra kabine. Del 5 je kobilica, ki ima odprtine za os in krmilo. Vsa rebra vključno s kobilico pre¬ rišemo na vezano ploščo in izžagamo, nato TIM 1 • 76|77 23 24 TIM 1 • 76)77 pa dele med seboj zlepimo. Ko se ogrodje osuši, odstranimo morebitne napake in za¬ čnemo s prekrivanjem. Najprej prekrijemo dno in nato še stranici. Ko s tem končamo, nataknemo rebra kabine A, B, C na rebra čolna in v utore zalepimo letvici dimenzije 3x3 mm. Počakati moramo, da se lepilo posuši, nato pa prekrijemo še kabino. Paziti moramo, da nam kabina lepo stoji v mo¬ delu. Del 6 naredimo iz celuloida, ki ga najprej ukrojimo in zatem ukrivimo v vroči vodi, ter ga zalepimo v kabino. Os je debeline 3 mm in ima na konceh ležaje. V model jo moramo zalepiti kar se da trdno. Naj povem še to, da lahko ustrez¬ no os s cevko kupite pri Mladem tehniku. Krmilo (7) naredimo iz bele pločevine in ga pricinimo na os debeline 2 mm. Čoln poganja motor EMT-1. čoln je tako gotov, treba ga je le še dobro zaščititi pred vodo in ga pobarvati. Naj¬ prej obrusimo model s finim steklenim pa¬ pirjem, nato pa prelakiramo z brezbarvnim nitrolakom z zunanje in notranje strani. Lakiramo 2—-3-krat z lakom, razredčenim z nitrorazredčilom v razmerju 1 : 1 (1 del laka in 1 del razredčila). Po vsakem laki¬ ranju model obrusimo s finim steklenim papirjem. Ko z lakiranjem končamo, si iz¬ beremo barve in model pobarvamo po lastnem okusu. (Zelo dobro se obnesejo barve tovarne Humbrol). TIM 1 • 76j77 25 daljinsko vodenje ANALOGNI SERVOMEHANIZEM TIM VIII-VMS Jan Lokovšek Uvod Večje število amaterjev je že zgradilo pro¬ porcionalni analogni sistem, objavljen v prejšnjih letnikih naše revije. Ker ima vsak proporcionalni sistem bolj ali manj kom¬ plicirano elektroniko servomehanizma, se navadno ostalim težavam pridružijo še te¬ žave, ki jih prinaša servomehanizem. Ugotovil sem, da mnogo naših amaterjev zelo malo uporablja integrirana vezja, ali pa jih sploh ne. No, v precejšnji meri je to tudi naša krivda, ker ne objavljamo po¬ trebnih načrtov. Priložnost se ponuja po¬ sebno še zdaj, ko prodaja izdelke zagrebške tovarne RIZ tudi naš Mladi tehnik. Izkori¬ stimo priliko in zgradimo elektroniko z in¬ tegriranim vezjem 741. To je operacijski ojačevalnik, ki ga srečate pod imeni pA741, LM741, CA 741, TBA 221 ali pa preprosto samo 741. RIZ ga označuje z IL 741. Naj posebej poudarim, da je ta elektronika kvalitetna, zaradi uporabe integriranega vez¬ ja pa tudi zelo enostavna za gradnjo. Na¬ menjena je prvenstveno servomehanizmu VARIOPROP Micro Servo. Za ilustracijo si poglejmo, kaj vezje 741 vse vsebuje. To najbolje ilustrira shema integriranega vezja na sliki 1. 26 TIM 1 • 76j77 Sl. 2 Priključki integriranega vezja 741 — pogled od zgoraj Ne prestrašite se! Shema je nedvomno res zeio komplicirana, vendar ni potrebno, da bi jo razumeli. To mora nujno poznati kon¬ struktor vezja, ostali pa si to lahko pri¬ voščite samo, če vas veseli. Sicer pa do¬ volj, da poznate funkcijsko shemo in pri¬ ključke, kot so narisani na sliki 2. Vedeti moramo še nekaj osnovnih podatkov: Napetost napajanja od 4 do 30 V Največja poraba maks. 50 mW Ojačanje odprte zanke tip. 200 000 Največje dovoljene vh. nap. + 15 V Mejna frekvenca 1 MHz Poleg tega ima to vezje že notranjo frek¬ venčno kompenzacijo in varovanje proti kratkemu stiku na izhodu! Tako je kot na¬ lašč za amatersko rabo. V našem vezju bo moral ojačevalnik 741 delati pri zelo nizki napajalni napetosti, vsega 3,5 do 3,6 V, zato sem moral upora¬ biti še nekaj posebnih prijemov. Preden se lotimo načrta elektronike, moram prav po¬ sebno poudariti dejstvo, da veljajo oznake priključkov integriranih vezij s pogledom od zgoraj! To je ravno nasprotno od tega, kar velja za označevanje priključkov pri tran- sistorjih! Poglejmo zdaj shemo elektronike na sliki 3. Potrebujemo le integrirano vezje 741, dva transistorja in deset uporov. Kot sem dejal prej, je ta elektronika namenjena predvsem Graupner-jevemu servomehanizmu VARIO- PROP Micro Servo. Zato sem konstruiral tiskano vezje na ploščici, ki ima mere le 16X26 mm. Napetost napajanja je 2x X 2,4 V = 4,8 V. Ojačevalnik 741 je sam prešibak, zato poganja elektromotorček s posredovanjem' dveh transistorjev. Ker je napetost napajanja tako nizka, sem moral zmanjšati vhodno napetost in jo pomakniti bolj proti + napajanju. To sem naredil z upo¬ rovnim delilnikom R3 in R4. Prav tako sem povečal napetost na sponki 6 (izhod) s kombinacijo uporov R9 in R10. Zanimiv je pristop napajanja posredniških transistorjev T1 in T2. Problem sem rešil tako, da sem v ta namen izkoristil sponke napajanja (in upora R7 in R8). Na tak način smo prihra¬ nili dva transistorja! Potenciometer P, elek¬ tromotorček in kondenzator C so že v ohišju servomehanizma. Upora R1 in R2 do¬ ločata hod krmilne ročice, upora R5 in R6 pa povratno vezavo oziroma ojačanje celega sistema. Gradnja Ploščica tiskanega vezja je dovolj majhna, da je celo vezje možno vgraditi v originalno ohišje servomehanizma. V merilu 1:1 jo prikazuje slika 4. Seveda je na tako majhni sliki nemogoče - oštevilčiti sponke. To sem naredi! na po¬ večani sliki ploščice na sliki 5. TIM 1 • 76j77 2 7 Sl. 4 Ploščica tiskanega vezja elektronike TIM Vlll-VMS v merilu 1 : 1 Sl. 4 Ploščica tiskanega vezja elektronike TIM Vlll-VMS v merilu 1 : 1 Sl. 5 Ploščica tiskanega vezja TIM VIII-VMS z oštevilčenimi sponkami Naredimo še tabelo vrednosti posameznih elementov in povezav. TABELA na 35 potenciometer a — 37, b — 38, d — drsnik na 39 vhod 40 Pri izbiri materiala moramo paziti le na upore. Če želimo vgraditi vezje v ohišje ser- vomehanizma, morajo biti upori dovolj majhni. Najmanjši Iskrini — 1/8 W so ravno pravšnji. Vezje 741 je lahko RIZovo ali ka¬ teregakoli drugega proizvajalca v okroglem ohišju. Kondenzatorjev v vezju ni. Pri spajkanju pazimo, da skupna višina ne preseže 9 do 10 mm, sicer ne bomo mogli zapreti pokrova servomehanizma. Na vse gole žičke uporov nataknimo bužirke. Najbolje je, če za priključevanje izkoristi¬ mo kar originalne kable skupno z 8-polnimi priključki. Seveda si moramo preskrbeti tu¬ di vtičnice. Sam sem vezal žice kabla tako: Ko je vezje narejeno, mora delovati takoj! Uglaševanje ni potrebno. Edina napaka, ki jo radi naredimo, je ta, da zamenjamo med seboj priključke elektromotorčka. Ta napa¬ ka se pokaže tako, da se krmilna ročica zaleti v skrajno lego, motorček pa kljub temu »vleče« velik tok (100 do 150 mA), skratka, ni ga mogoče krmiliti. Če želimo uporabiti to elektroniko za dru¬ ge tipe servomehanizmov, je koristno po¬ sredovalna transistorja T1 in T2 zamenjati s kakim močnejšim komplementarnim pa¬ rom npr. AC 187/188 ipd. Morda bo treba spremeniti še vrednost upora R6. Če se odločimo za višje napajanje npr. 7,2 V ali več, potem lahko opustimo upore R3, R4 in R10. Prostor za R4 in R10 pustimo pra¬ zen, sponki za R3 pa kratko sklenemo. Za konec pa si še oglejmo sliko 6, ki vam bo obenem v pomoč v gradnji. Sl. 6 Elektronika TIM VIII-VMS 28 TIM 1 • 76 77 radio amaterji ELEKTRONSKA PARNA PIŠČAL Božo Ropret Mnogi bi želeli, da bi jim mala parna loko¬ motiva na maketi zapiskala kot prava. Ven¬ dar vsi vemo, da bi bilo malce komplicirano montirati parni kotel z ventili ter piščal. Prav zato je elektronska parna piščal eno¬ stavnejša in cenejša rešitev. Pa si poglejmo, kaj pravzaprav je parna piščal in kako deluje vezje. Piščal je resonančni prostor, ki proizvaja ton, ko pihamo paro prek odprtine, ki pov¬ zroča zračne vrtince. Prav zaradi tega je ton sestavljen iz piska, ki ga določa veli¬ kost in oblika resonančnega prostora, ter nekakšnega šuma, ki ga povzroča pihajoča para. V elektronski piščali, ki je prikazana na sliki 1, imamo tri neodvisne dele. Ti pro¬ izvajajo potrebne efekte za tvorjenje zvoka, ki je podoben pravi parni piščali. To so: tonski oscilator, generator šuma in pa me¬ šalni ojačevalnik. Kot tonski oscilator je uporabljen oscilator z obračalnikom faze s tremi RC členi. Zvok pare pa simuliramo z generatorjem belega šuma. V ta namen je uporabljen transistor T2. Spoj baza — emitor priključimo v na¬ sprotni smeri ter nanj pripeljemo napetost, ki je višja od prebojne napetosti spoja. Tran- sistorja s tem seveda ne uničimo, saj je tok omejen z uporom R8. Zaradi efekta plazo¬ vite ionizacije dobimo na uporu R8 šum, ki ga uporabljamo za simuliranje zvoka pare. Izhoda iz oscilatorja in šumnega genera¬ torja mešamo z uporoma R7 in R9 ter signal peljemo na vhod ojačevalnika. Ko je tipka S2 odprta, transistor T3 ne prepušča signala, ker je njegov emitor na nekoliko višjem potencialu kot baza. Ko pa sklenemo stikalo S2, se napetost emitorja začne zni¬ ževati, kot se prazni kondenzator C9 prek upora R16. Ko pada napetost emitorja, se vse bolj povečuje napetost baza-emitor in transistor vse bolj prepušča signal. Ko pa stikalo S2 odpremo, emitorska napetost ra¬ ste, tako kot se polni kondenzator C9 čez upor R15. Ti dve časovni konstanti sta potrebni za simuliranje naraščajoče in pa¬ dajoče karakteristike zvoka parne piščali. Del izhodnega signala usmerimo in filtrira¬ mo z D1 in C10. To napetost potem vodimo na bazo transistorja T1, kjer postopno sla¬ botno znižuje višino piska, ko piščal piska. Najprimerneje je, da si vezje izdelate na tiskanem vezju. Načrt tiskanega vezja je po- TIM 1 • 76|77 29 dan na sliki 2. Na vezje najprej prispajkamo upore in keramične kondenzatorje, šele po¬ tem elektrolite in polprevodnike, pri katerih moramo paziti na polariteto. Največji problem pri izdelavi vezja je izbira transistorja T2. Za šumni generator ni pri¬ meren vsak transistor, zato bo najbolje, če eksperimentirate z različnimi transistorji. V vezju si odspajkajte upor R7, tako da iz¬ ključite tonski oscilator, vezje pa priključite na ojačevalnik. Potem menjajte transistorje T2 in izberite tistega z najmočnejšim šu¬ mom. Najbolje je, če izbirate med nasled¬ njimi transistorji: BC212, BC214, 2N 1893, BC108, BC109. Najboljše rezultate je dal transistor 2N 1893, pri katerem so bili sko¬ raj vsi razpoložljivi primerki primerni za generator šuma. Od ostalih primerkov pa so primerni le nekateri. Najlažje bo, če imate doma nekaj transistorjev, izmed katerih po¬ tem izberete najustreznejšega. Če da tran¬ sistor slab šum in ne morete dobiti boljše¬ ga, potem zmanjšajte upornost R9 in zve¬ čajte R7. S tem bo razmerje šuma in tona ostalo nespremenjeno, vendar bo skupni signal na izhodu šibkejši. Sicer pa vezje nima nobenih elementov, ki bi jih bilo treba nastavljati, tako da deluje takoj, ko priključimo napetost. Vrednosti kondenzatorjev C1, C2, C3 dolo¬ čajo višino piska, če uporabimo tri konden¬ zatorje 4.7nF, dobimo visok pisk, kakršnega imajo evropske parne lokomotive. Če damo 47 nF, dobimo nizko tuljenje ameriških to¬ vornih vlakov. Z drugimi kombinacijami se¬ veda lahko dobimo tudi drugačne zvoke. Vendar to prepuščam vaši domiselnosti. Vezje napajamo z napetostjo 18 V, za kar uporabimo dve 9 V bateriji. Izhod moramo priključiti na poseben ojačevalnik, lahko pa ga priključimo tudi na gramofonski vhod radijskega sprejemnika. V sestavku Boža Ropreta ELEKTRONSKA KOC¬ KA, objavljenem v 9/10. št., je izpadel na¬ slednji podatek: za diode od 05 do D8 lahko uporabite diodo 1N 914, katerokoli diodo z oz¬ nako BA (100, 103, 120, 511, 512), pa tudi diodo AA110 ali AA131. Za diode od Dl do D5 pa je podatek na shemi (4 X BY 234). 30 TIM 1 • 76|77 o NOVICE IZ MEHANOTEHNIKE Je že tako, da se človek o lepih in dobrih stvareh zlepa ne naveliča pogovarjati. Tudi mi nismo nič drugačni, ne moremo si kaj, da bi se vedno znova ne vračali k izdelkom tovarne igrač, Mehanotehnike iz Izole. To velja še posebej za garniture malih železnic, ki so ena od njihovih najbolj uspešnih in kot lahko presodimo po vašem odzivu na rubriko o malih železnicah, ki smo jo začeli v lanskem letu, tudi ena od najbolj pri¬ ljubljenih med vami. O teh garniturah smo pisali že večkrat, vendar nikoli brez raz¬ loga. Tudi tokrat imamo utemeljen razlog, pravi pa se mu garnitura HO T 333 s preho¬ dom z zapornicami. Ta garnitura je popol¬ na novost, sestavljajo pa jo krožna proga dolga 2,9 m, lokomotiva s tremi vagoni, ki vam jih predstavljamo v sliki, in nova iz¬ boljšana škatla za baterije, ki ima namesto dosedanjega drsnika poseben gumb, s kate¬ rim uravnavamo hitrost in smer gibanja vla¬ ka. še posebej pa je seveda zanimiv cestni prehod z zapornicami, ki zasluži, da ga pod¬ robneje opišemo. Poleg verno posnetih za¬ pornic je opremljen še s čuvajnico, ob obeh straneh so še zaščitne ograje, ki onemogo¬ čajo prehod nediscipliniranim pešcem, avto¬ mobiliste pa opozarjata nanj miniaturna An¬ drejeva križca in oznake na cestišču. Zapor¬ nici dvigamo in spuščamo s pomočjo po¬ sebnega mehanizma, ki ga lahko priredimo na elektriko. S to garnituro si torej že lahko zgradimo manjšo maketo, na kateri se poleg želez¬ niškega odvija tudi cestni promet. Morda boste vašo maketarsko kariero za¬ čeli prav z garnituro, ki smo vam jo danes predstavili. Ne bo odveč, če zapišemo, da imajo v trgovini Mehanotehnika v Ljubljani, Tavčarjeva 5 na zalogi še cel kup drugega materiala, ki je potreben za izdelavo make¬ te, o izdelavi makete pa se boste lahko po¬ drobno poučili v naši posebni rubriki. Cena garniture HO T 333 bo 380,00 din, v trgovini pa bo na voljo konec tega meseca. Na razpis NAREDI 161. POIZKUS, ki je bil objavljen v zadnji številki lan¬ skega letnika, se vas ni javilo kaj pri¬ da, zato je Mehanotehnika sklenila po¬ daljšati rok nagradnega razpisa do konca 1. oktobra. Da bi vas vzpodbu¬ dili k sodelovanju, objavljamo še se¬ znam nagrad: 1. nagrada — garnitura HO T333 2. nagrada — letalo Flipper 3. nagrada — transformator Pa še to: vaše predloge pošljite kar na uredništvo Tima. Izid žrebanja bo¬ mo objavili v novembrski številki. TIM 1 • 76|77 31 izumiteljski kotiček PISALA SKOZI ZGODOVINO Marko Drenovec Vsega si ne moremo zapomniti, nekaterih stvari ne smemo pozabiti, marsikatero po¬ membno sporočilo je treba ohraniti za ka¬ snejši čas. Treba je uporabiti nekaj trajnej¬ šega, kot pa je nezanesljivo ustno sporočilo. Treba je zapisati, narisati, morda celo vkle¬ sati v obstojen material. In prav vrezana in vklesana znamenja so po tem, kar nam je uspelo dognati doslej, najstarejša. Pračlovek in človek na kasnej¬ ših stopnjah razvoja sta v začetku z leseno paličko ali primerno oblikovanim kamnom zarisala v posušeno blato le malo časa obstojno znamenje. Kasneje so ta znamenja vrisali v posebne glinaste ploščice, ki so jih potem žgali, tako da so se ohranile vse do današnjih dni. Že ime teh ploščic nas pouči, na kakšen način so beležili pred davnimi stoletji. Čudovita izročila-barvne podobe so se ohra¬ nile v nekaterih jamah-bivališčih jamskega človeka. Barvo zanje je človek našel kar pod svojimi nogami, v zemlji, ki je zaradi kemične sestave lahko zelo pestrih barv. Risbe so izdelane tudi z ogljem, ki ga je prebivalec gozdov našel po kakšnem gozd¬ nem požaru. Oglje, ki nastane pri slabotnem gorenju ob majhnih količinah zraka, je še danes cenjen material v slikarstvu. Za do¬ mačo rabo ga lahko izdelamo tako, da pri¬ merne kose lesa zavijemo v glino in to žgemo. Kasneje glinen, zdaj že opečnat omot, razbijemo in že imamo primerno pisalo. Kar celo geološko obdobje v zgodovini zem¬ lje se imenuje kreda. O tem pisalnem pri¬ pomočku vam najbrž ni potrebno na dolgo in široko razlagati, kje se največ uporablja. Povejmo le, da je nastala iz lupinic morskih živalic, ki so odmirale, njihove lupine pa so se kopičile na dnu oceana. Potem se je Zemlja zaradi notranjih pritiskov gubala in lomila, prej kopno zemljo je poplavilo morje, morsko dno pa se je dvignilo in postalo kopno, in tu so zdaj nahajališča krede. Ogljik je kristaliziran v obliki izredno trdega diamanta, pa tudi kot amorfni grafit, ki je od prejšnjega mehkejši in zaradi lepe sle¬ di, ki jo pušča na primer na papirju, zelo uporaben za pisanje. Od grafita do svinčnika pa ni več daleč. Ta je sestavljen iz osrednje paličice grafita, ki je obdana z držalom iz lesa ali kakšnega drugega materiala. Svin¬ čnik uporabljamo predvsem za risanje in pisanje. Poznali so ga že v srednjem veku, izraz »svinčnik« pa izhaja od tod, ker so bili v srednjem veku prepričani, da je grafit ena od agregatnih stanj svinca, prvotni svin¬ čniki pa so imeli mino iz zlitine svinca in kositra, ki pušča podobno sled kot grafit. Ime grafit pa izhaja iz grške besede »gra- phein« — pisati. Najprej so za izdelavo svinčnikov uporabljali surov grafit, tak kot so ga nakopali v rud¬ niku, ne da bi ga kakorkoli obdelovali ali predelovali. Kasneje, ko je surovega grafita v kosih začelo primanjkovati, so svinčnike (izdelovali (iz mešanice dveh delov grafitnega prahu in enega dela žvepla. Danes pa izde¬ lujejo mine tako, da mešajo fino zmleto zelo kvalitetno glino iin grafitni prah, maso stisnejo v prešah in žgejo pri temperaturi približno 1000° C. Po še nekaterih kemičnih obdelavah, ki dajo grafitu želene lastnosti, ga zaščitijo z leseno oblogo in svinčnik je gotov. Kvaliteta svinčnika je odvisna pred¬ vsem od kvalitete grafita in gline, njune zrnatosti in temperature pečenja. Poznamo trde in mehke svinčnike: kolikor več je v mešanici gline, toliko bolj bo svinčnikova mina trda. Če pogledate svinčnik, opazite poleg oznake proizvajalca na njem tudi ozna¬ ko, npr. HB. Za različne namene rabimo raz¬ lično trde svinčnike in prav ta oznaka nam pove trdoto izbranega pisala. V svetu velja tale označitev: 6B 5B 4B 3B 2B B HB F — za risanje HB F H 2H 3H 4H 5H 6H 7H 8H 9H — za pisanje 32 TIM 1 • 76|77 Slika 1 tlačna cevčica s 5 vodili mala vzmet Svinčnik z oznako 6B je najmehkejši, tisti z oznako 9H pa najtrši. Merilo za stopnjo trdote je odpornost proti »brušenju«, ki ga na svinčnik izvaja papir. Večja poraba go¬ vori o večji mehkosti in obratno. Oblike svinčnikov so različne, tako je naj¬ pogosteje valjasta paličica, za posebne na¬ mene poznamo še drugačne oblike, tesar¬ ski in zidarski svinčnik imata npr. pravoko¬ ten prerez, že dolgo je znan tudi tehniški ali mehanični svinčnik, kjer je mina vstavlje¬ na v kovinsko cevčico in jo lahko po po¬ trebi s pritiskom na poseben mehanizem pred uporabo izvlečemo in nato spet zašči¬ timo pred lomljenjem. Že dolgo je znano tudi pisanje s črnilom ali kako drugo obarvano tekočino. Peresa iz bambusa in ločja so delali že v starem Egiptu. Kot pisalo so se dolgo časa obdržala prirezana ptičja peresa. Železna peresa, ki jih vstavimo v leseno držalo, peresnik, so poznali že v 18. stoletju. Najprej so bila ročno izdelana. Problem pa je vedno pred¬ stavljala konica, ki se je hitro obrabila, načenjale pa so jo tudi kemikalije, ki se¬ stavljajo črnilo. Odkar pa izdelujejo peresa iz nerjavečega jekla, se jim je trajnost zelo povečala. Pisar pa je moral kljub temu nositi s seboj stekleničko s črnilom. Leta 1884 pa je neki Američan naredil prvo na¬ livno pero. Pni tem je črnilo spravljeno v rezervoarju v držalu in zaradi kapilarnih sil priteka po obrobnih kanalih do konice pe¬ resa. črnilo lahko načrpamo v rezervoar s pomočjo dveh sistemov: z batom ali s po¬ močjo plastičnega mehurja-patrone. Ko črnilo izteka, priteka v rezervoar zrak, tako da je pritisk na črnilo v njem vseskozi nespremenjen. Važen del nalivnega peresa je še termični regulator, ki odvzema odveč¬ no črnilo, ki bi priteklo do peresa zaradi segrevanja ali nizkega zračnega pritiska in naredilo packo. Nekateri pa še vedno niso bili zadovoljni z nalivnim peresom. Motilo jih je, da je treba pero občasno polniti s črnilom, poleg tega pa so se peresa lomila ali pa zahtevala brušenje. V začetku tega stoletja sta živela na Ma¬ džarskem brata Biro, eden od njiju je bil kipar in drugi kemik, že pred drugo sve¬ tovno vojno sta naredila prve vzorce ke¬ mičnega svinčnika. Pri tem pisalu se v ko¬ nici mine vrti kovinska kroglica, jemlje pi¬ salno maso iz cevke in jo nanaša na papir. Ti prvi vzorci so bili dobri, problem je bila le pisalna masa — črnilo, ki ni smelo biti ne preredko ne pregosto. Za najprimernejša so se izkazala mastna barvila vezana na olein. Ko se mina iztroši je enostavno za¬ menjamo z novo, polno. Smo našteli vsa pisala? Prav gotovo ne! Po¬ mislimo samo na čopič, ki je še posebej priljubljen na Kitajskem in Japonskem. Pa še flomastri in še in še bi lahko naštevali. TIM 1 • 76|77 33 TIMOVA NALOGA Kar ostanimo pri današnji temi, to je pri pisalih, iin sicer pri nalivnih peresih ter ke¬ mičnih svinčnikih. Prav gotovo je, da ta dva prepotrebna pripomočka še nista do kraja dognana in da je tu še veliko prostora za razmišljanje, izpopolnjevanje in novator- stvo. Zato bo zanimivo vedeti, kaj o tem mislite vi. Izpopolnitev teh dveh pisal je vaša prva letošnja naloga, in upamo, da boste prav zdaj na začetku, ko ste še spo¬ čiti in polni energije, zagotovo predlagali kakšno zanimivo rešitev. Poizkusite predvsem v smeri polnjenja pe¬ resa s črnilom in pritekanja črnila do ko¬ nice peresa. Isto velja tudi za kemični svin¬ čnik, čeprav menimo, da je možnosti za iz¬ boljšave tu manj. Mogoče pa se motim in mi boste v svojih pismih dokazali nasprotno? NAŠ RAZGOVOR Precej dolgo že deluje raketarski klub v Celju. Po dveh načrtih raket — upajmo, da ne bo ostalo le pri tem, pa smo izvedeli, da se z raketami ukvarjajo tudi na drugem koncu naše ožje domovine. Prišli sta dve pismi, ki sta nam jih poslala vsak posebej brat in sestra Marija in Sandi Batistič iz Nove Gorice. Zanimivo je, da se je Marija odločila kar za pravo raketo, ki bi v celoti merila 50 m. Imenovala jo je ASPARAGUS (slika 1j. K sliki je napisala naslednji komentar: »I. raketno stopnjo tvorita dve 30 m visoki ra¬ keti, povezani z glavno raketo. V vsaki ra¬ keti je po en motor, ki ga poganjata tekoči vodik in kisik. Gorivo iin oksidant sta vskla- diščena v posebnih rezervoarjih z dvojnimi stenami, med katerimi je vakuum. Ko go¬ rivo po ceveh priteče v električne črpalke, ga te potisnejo v izgorevalno komoro, kjer pomešan z oksidantom zgori. Prva stopnja porabi dvakrat po 80 ton goriva in prav to¬ liko oksidanta. Druga stopnja je motor po¬ stavljen v spodnji del glavne rakete. Vžge se, ko prva stopnja izgori in odpade. Druga stopnja porabi 100 ton goriva in oksidanta. Motor tretje stopnje pa porabi 20 ton goriva in 20 ton oksidanta. V tretjii stopnji so tudi krmilni giroskopii in elektronski krmilniki, ki usmerijo raketo na že prej določeno pot. Tu so tudi radijske naprave za popravo sme- >1 Slika 1. Raketa ASPARAGUS: 1 —tovor-sate- Iit, 2 —krmilni giroskop, 3 —lil. raketna stopnja, 4—elektronska krmila, 5 —radijske naprave za popravo smeri z zemlje, 6—II. stopnja, 7—cevi za dotok goriva, 8—I. stopnja, I.—oksidant (te¬ koči kisik), il— gorivo (tekoči vodik), lil— izgo¬ revalna komora, 4 —električne črpalke ri z zemlje. Prav tako je v konici te stopnje tovor — umetni satelit.« Tako Marija. Sandi pa opisuje raketo, ki meri okoli 180 cm. Dal ji je lepo ime VENUS (slika 2). To je dvostopenjska raketa. Prvo stopnjo po¬ ganja tekoče, drugo pa trdno gorivo. Prva stopnja je visoka 106 cm, poganja pa jo te¬ koče gorivo (alkohol) in oksidant — vo¬ dikov peroksid. Obojega skupaj porabi prva stopnja 2,5 I. Med delovanjem prve stopnje na njenem vrhu tiktaka ura, ki naredi elek¬ trični stik v trenutku, ko so zaloge tekočega goniva izčrpane in s tem vžge drugo stop¬ njo. Pride do ločitve, izrabljena prva stopnja pade na zemljo, druga pa nadaljuje pot. Druga stopnja ima petmetrsko padalo, s po¬ močjo katerega se po opravljenem poletu varno vrne na zemljo. Gorivo za pogon dru¬ ge stopnje je sestavljeno iiz žvepla in oglja ter oksidanta kalijevega manganata. Višina te stopnje je 70 cm. Morda je Sandi to ra¬ keto že (zdelal in preizkusil, če smo uga¬ nili, bi nam moral o tem pisati posebej, 34 TIM 1 • 76|77 saj bi na ta način njegov opis dobil veliko večjo težo. Upamo, da se nam bo še kaj oglasil, morda kar z načrtom za izdelavo. Slika 2. Raketa VENUS: 1—padalo, 2—bat, ki ščiti padalo in ga ob obratnem polnjenju izvrže, 3—trdo gorivo za izmet padala, 4—počasi go¬ reča plast, 5 —motor na trdo gorivo, 6—ura, ki po končanem delovanju I. stopnje vžge II. stop¬ njo na trdo gorivo, 7—oksidant (vodikov perok¬ sid), 8—gorivo (čisti alkohol), 9—cevi za do¬ tok goriva, 10—črpalka, 11—izgorevalna ko¬ mora »Tu vam pošiljam načrt, kako bi jaz naredil zaporni mehanizem pri klavžah.« Tako se začenja pismo Mateja Sršena iz Ljubljane (slika 3 in slika 4). Slika 3 Za tremi slikami, od katerih objavljamo le dve, je le tale kratek opis: »Vrata, ki so je¬ klena, se pomikajo po vodilih gor in dol, odvisno od tega ali olje pod batom priteka ali odteka. Vsaka od vrat se lahko odpirajo neodvisno druga od drugih. Črpalko vklo¬ pimo s stikalom, ki je na vrhu jezu-klavže.« Najbolje bo, če tudi naslednje pismo, ki govori o tem, kako bi ukrivili kovinsko cev, objavimo dobesedno: »Cevi sem že večkrat krivil, zato vam lahko opišem delovni postopek. Če krivimo cev z majhnim premerom, vstavimo vanjo cev in jo ukrivimo. Po cevi udarjamo z gumastim ali lesenim kladivom, če je premer cevi v razmerju z debelino stene velik (npr.: iz¬ pušna cev mopeda), napolnimo cev z miv¬ ko, ki jo nekoliko stisnemo in nato na obeh koncih zapremo z lesenim čepom (sl. 6 in 7). Dalje delamo kot pri krivljenju z vzmetjo.« Danilo Škrabi, Kristan vrh 48, 63241 Podplat Pošte za izumiteljski kotiček proti koncu šolskega leta in med počitnicami ni bilo veliko, tako da je bilo težko prisoditi na¬ grado. Kljub temu pa smo se odločili, da jo tokrat dobi Danilo, zlasti zaradi tega, ker sloni njegov opis na praktičnih izkušnjah, to pa nam je še posebej všeč. TIM 1 • 76|77 35 36 TIM 1 • 76(77 male MALE ŽELEZNICE — ELEKTRIČNA NAPELJAVA IN RAZNE PODROBNOSTI Matjaž Zupan I. Tehnične podrobnosti Kot lani bom tudi letos vodil rubriko za mlade maketarje — železničarje. Za vse, ki niso brali mojih lanskih člankov, pa naj¬ prej nekaj tehničnih osnov. Vse male železnice niso enake. Poglejmo si bistveno razliko. To je razmerje pomanj¬ šave. Po razmerju tudi označimo sistem. Največkrat boste naleteli na sistem HO, ki je pomanjšan v razmerju 1 : 87, manj pogo¬ sto pa na sistem N, v razmerju 1 : 160. Ta dva sistema uporablja tudi naša tovarna Me- hanotehnika. Sistem N je bolj primeren za vse, ki Imajo malo prostora, je pa po drugi strani zelo droben in manj pregleden. Po¬ leg teh dveh sistemov pa v tujini izdelujejo še celo vrsto drugih, Z (1 : 220), TT (1 : 120), I (1 : 32), O (1 : 45) in tako naprej. Za HO sistem se dobi tudi ozkotirna industrijska proga, ki je ravno tako v razmerju 1 : 87, uporablja pa tračnice sistema N (označi se s HOe). če ste se odločili za izdelavo makete, si najprej izberite sistem, nato pa kupite iz¬ delke proizvajalcev, ki se sestavljajo med seboj, kajti izdelki različnih tovarn se lah¬ ko precej razlikujejo, kot boste videli v drugem in tretjem poglavju. Nato poiščite prostor, kjer bo stala ma¬ keta. Končno naredite načrt železniškega omrežja in seznam potrebnih tirov in kret¬ nic in stopite v trgovino ponje, če uporab¬ ljate izdelke Mehanotehnike, boste vse po¬ trebno dobiti v Ljubljani na Tavčarjevi 5. Ko imate vse potrebno doma, sestavite tire in preizkusite, če se vse ujema. Nato pri¬ trdite proge z žebljički ali majhnimi vijaki na desko. Zdaj lahko začnete graditi pokrajino po na¬ vodilih iz lanskega letnika revije TIM. Letos pa bom opisa) najprej električno napeljavo, nato pa še razne podrobnosti, kot so želez¬ niške postaje, jezera, reke in podobno. II. Mala železnica Mehanotehnike Ker največ uporabljate izdelke tovarne Me- hanotehnika, sem stopil v njeno trgovino. Prodajalec mi je povedal, da pošiljajo ma¬ terial tudi s pošto, po povzetju. Oglejmo si, kaj imajo: 10 vrst lokomotiv v sistemu HO in nekaj v sistemu N (od 80 do 200 novih din), veliko raznih vagončkov v obeh sistemih, transformatorje po 220 din (vse cene so v novih dinarjih), tire raznih dolžin — 5, 10, 15, 20, 23 centimetrov ravne in ukrivljene, ter 90 centimetrov dolge, ki jih lahko poljubno krivimo. Imajo tudi kretnice, ki imajo priloženo tipkalo, tako da električno reguliramo smer odprtja kretnice (45 din kos). Prodajajo tudi križišče dveh tirov, ki se križata pod pravim kotom, in zaključni odbijač za konec slepega tira z lučko, ki jo napajamo prek transformatorja, stane pa 9,50 din. Mehanotehnika izdeluje večinoma modelčke ameriških lokomotiv in vagončkov, ena ev¬ ropskih diesel lokomotiv pa je na sliki 1 (150,00 din). Slika 1. Diesel lokomotiva nemških železnic, ki jo izdeluje Mehanotehnika, stane pa 150 dinarjev lil. Tuje znamke malih železnic Oglejmo si nekaj tujih znamk malih želez¬ nic, ki imajo žal dve napaki — drage so in pri nas se jih ne dobi. Nekatere so upo¬ rabne tudi za maketo narejeno iz tirov Me¬ hanotehnike. Nemške znamke so: Marklin, ki se je ne da mešati z Mehanotehniko, Fleischmann, ki uporablja enake tračnice TUVI 1 • 76]77 37 in enosmerno napetost od 0 do 14 voltov (Mehanotehnika pa 0—12 V) in se ujema z našo železnico, Trix international, ki se po¬ polnoma ujema z Mehanotehniko, in pa Trix- express. Arnold Rapido pa je najbolj znana znamka male železnice v sistemu N in ust¬ reza našemu sistemu N. Avstrijski znamki sta Kleinbahn, ki ima ena¬ ke tirnice, vendar napetost 0—16 V, kar je več kot Mehanotehnika, zato ne razvije pol¬ ne hitrosti, ter Liliput, ki je ravno tak. V Italiji pa je najbolj znana znamka Riva- rossi, ki ima enake tračnice in napetost 0—15 V, kar se dovolj dobro ujema. To pa še zdaleč ni vse. Vidimo, da se Me¬ hanotehnika dovolj dobro ujema z večino tujih znamk, zato jih lahko kombiniramo med seboj. Paziti pa moramo na to, kakšne so spojke za sklapijanje vagonov med seboj, te so namreč zelo različne, Fleischmann in Trix-express imata drugačne spojke. Markli- novi vagončki pa imajo kovinske vagone in osi, zaradi česar povzročajo kratek stik. V tujini je še veliko manjših tovarn, ki izdelujejo maloserijsko zelo natančne po¬ snetke lokomotiv, so pa astronomsko drage. V neki tuji reviji sem zasledil lokomotivo za 70.000 din (sedem starih milijonov!). IV. Električna napeljava Da spravimo lokomotivo v tek, jo moramo priključiti na električno napetost. To pa ne gre kar na 220 voltov, kot jih dobite na vtičnici. Uporabiti moramo transformator, ki napetost zniža, pri večini znamk ne presega 24 V. Večina uporablja istosmerno napetost, zato rabimo poleg transformatorja še usmer¬ nik. Od transformatorja vodimo dve žički do tirnic. Pri večini znamk damo na eno tir¬ nico pozitiven, na drugo pa negativen pol. Smer vožnje lokomotive pa obrnemo tako, da zamenjamo pola. Elektrika gre nato prek koles lokomotive in posebnih odjemalcev napetosti na elektromotorček, ki poganja lo¬ komotivo. Žal pa je pri tem sistemu kom¬ plicirano delati pentlje, kot jo kaže slika 2. Pride namreč do kratkega stika, oziroma če izoliramo progo pri kretnici, do menjave smeri lokomotive, ki tako ne ve, kam bi šla. Na eni strani izolacije gre namreč na¬ prej, ko pa pride čez, se ji obrne smer in gre nazaj in tako skače sem ter tja. Obsta¬ jajo posebna stikala, ki to preprečijo, vendar se jih pri nas ne dobi. Temu pa so se izog¬ nili pri Marklinu, kjer sta obe tračnici zem¬ lja, napetost pa pobira s posebnih zobcev na sredi med tirnicama. Gre za izmenično na¬ petost, zato ima za menjavo smeri vsaka lo¬ komotiva vgrajen preklopnik, še ena tovarna izdeluje progo, ki ima med tračnicama še tretjo tračnico, to je Trix-express. Ta pa ima na srednji tračnici zemljo, na obeh stranskih pa pozitivno napetost. Na vsaki tračnici je drug izvor napetosti, tako da lahko vodimo dve lokomotivi neodvisno dru¬ go od druge. Transformator, ki ga izdeluje Mehanotehni¬ ka, zniža napetost 220 V na 12 V, ima regu¬ lator za spreminjanje napetosti od 0 do 12 V, usmernik in še dodaten izhod za stalno iz¬ menično napetost 12 V, ki služi za napajanje kretnic, luči in črpalke za vodo. Žičke prispajkamo na tračnice sami, na spodnjo stran vsake tračnice po eno žičko. Žičk z več jedri se pri nas ne dobi, zato stopite po žičke v trgovino z elektromate- rialom in kupite tanke žičke, kot se uporab¬ ljajo za telefonske napeljave. Če imate večjo maketo, lahko posamezne kose tračnic med seboj izolirate, kot piše v naslednjem poglavju, in vsakega napa¬ jate s svojim transformatorjem, tako da lahko vozite več lokomotiv hkrati po sosed¬ njih tirih neodvisno drugo od druge. 38 TIM 1 • 76|77 maketa nosilna deska plošča Slika 3. Tako pritrdimo kos vezane plošče pod desko makete. Skozi špranjo med desko in plo¬ ščico vodimo žičke električne napeljave Slika 4. Električna mala železnica Žičke kretnic in lučk vodimo skozi luknjo, ki jo zvrtamo v desko, pod maketo do sti¬ kal in tipkal, ki jih imamo na komandni mizi poleg transformatorja. Žice vodimo v rav¬ nih linijah, ki so pravokotne ena na drugo, tako da ne pride do zmešnjave. Pritrdimo jih tako, da privijemo od spodaj na desko kos vezane plošče, kot kaže slika 3. Žičke vodimo med ploščico in desko. Večina tujih tovarn pa izdeluje tudi modele električnih lokomotiv. Seveda delajo tudi električno napeljavo, ki je posnetek prave napeljave na elektrificiranih železniških pro¬ gah. Električne lokomotive lahko napajamo prek koles, kot parne in dieselske, ali pa prek žic, kar nastavimo s posebnim stika¬ lom. Če jo vodimo prek žic, lahko hkrati napajamo prek koles drugo lokomotivo z drugim transformatorjem in tako lahko vo¬ zita po istem tiru dva vlaka neodvisno drug od drugega. Na sliki 4 pa vidite model elek¬ trične napeljave. V. Vezava kretnic in izključenih tirov Oglejmo si, kako vežemo kretnice in izklju¬ čene tire. če hočemo, da nam vozi le ena lokomotiva, imamo pa jih več, naredimo to tako, da en del tračnic, ponavadi slepi tir ali tir na postaji, električno izoliramo od ostalega omrežja in ga preko stikala po¬ vežemo na transformator. Poglejmo, kako napravimo izolacijo. Nekateri delajo tako, da tračnico prežagajo, zadostuje, da prežagamo eno tračnico, kajti tako je tokokrog že pre- prežagano U U ir Ij u Slika 5. Tako prežagamo eno tračnico za pre¬ kinitev tokokroga. Žagamo, ko smo tir že pri¬ trdili na desko kinjen. Paziti morate, da ostane odprtina med tračnicama, kot kaže slika 5. Lepše pa je, če na spoju dveh kosov tirov eno spojko odstranimo in pustimo odprtino med koso¬ ma tračnic. Paziti moramo, da obakrat pre¬ kinemo isto tračnico. Slika 6 kaže, kako odstranimo spojko med tračnicama. Lahko pa poskusite tudi tako, da pri spojki med Slika 6. Tako odstranimo spojko za prekinitev tokokroga. Odstranimo jo, preden sestavimo tire na maketi tračnicama namestite kos izolacijskega ma¬ teriala, kar je lahko kos papirja, ki naj bo nekoliko debelejši. Na izolirano tračnico prispajkamo žičko, ki jo vodimo do stikala. Stikalo pa povežemo na izhod 0—12 V izme¬ nične napetosti na transformatorju. Posa- TIM 1 • 76|77 39 Slika 7, Navadna kretnica, trojna kretnica in križišče, izdelek tovarne Marklin Slika 8. Kretnice z dvojno krivino, navadne kretnice in komplicirano križišče, kakršne do¬ bimo v tujini mezne izolirane kose tirov, jaz jim pravim kar izključeni odseki, označimo s črkami, ki jih napišemo zraven tira in na stikalo, da jih ne zamešamo med seboj. napetosti, ki jo priključimo na transformator direktno. Drugi dve žički pa vodimo na tip¬ kalo, ki ima dva vhoda. Na vsak vhod damo Kretnice služijo za usmerjanje vlaka na že¬ leni tir. Poznamo kretnice, kjer spreminja¬ mo smer ročno, in take, ki imajo za to vgra¬ jen elektromagnet, imenujmo jih električne. Iz kretnice vodijo tri žičke. Ena je za dovod stikalo transformator Slika 9. Shema vezave kretnic, lučk in iz¬ ključenih tirov na transformator. Črpalko ve¬ žemo enako kot lučko! Levi izhod transforma¬ torja daje stalno izmenično napetost 12 V, na¬ petost na desnem izhodu, ki je istosmerna, pa reguliramo na transformatorju 40 TIM 1 • 76]77 eno žičko. Tipkalo pa ima izhod, ki ga ve¬ žemo na transformator na sosednjo luknjico k prejšnji žički. S pritiskom na eno ali dru¬ go tipko odpremo tokokrog tako, da elektro¬ magnet premakne kretnico enkrat v eno, drugič pa v- drugo smer. V tujini se dobi tudi električno križišče, pa trojna kretnica, kot jo kaže slika 7, in še bolj komplicirane sestave, kakršna je tudi na sliki 8. Poglejmo še razliko med stikalom in tipka¬ lom. Stikalo služi za prižiganje in ugašanje lučk, izklapljanje elektrike na izključenih ti¬ rih in podobno. Pri stikalu teče električni tok ves čas, dokler je en gumb pritisnjen, ne teče pa, kadar je pritisnjen drug gumb. Tipkalo pa služi za premikanje smeri odprtja kretnice. Dokler držimo prst pritisnjen na eno tipko, teče električni tok tako, da elek¬ tromagnet v kretnici spremeni smer, ko pa ga spustimo, tok ne teče več. Ko pritisnemo drugo tipko, pa elektromagnet obrne kret¬ nico v drugo smer. Nikakor ne smemo držati tipke predolgo ali pa celo priključiti kretni¬ ce na stikalo, ker jo prežgemo, nakar ne deluje več. V trgovinah imajo stikala in tipkala, pri Mehanotehniki so oboja po 8,70 din, so pa dvojna, torej za dve kretnici ali dve lučki. Razlikujejo se po barvi. Tipkalo za kretnice je sivo, stikalo pa je rdeče. Oboja imajo na eni strani vtičnico, na drugi pa vtikač, tako da jih lahko staknemo skupaj več, zato na¬ peljemo na transformator le eno žičko. Na sliki 9 pa vidimo, kako vežemo kret¬ nice, lučke in izključene tire. Na transfor¬ matorju sta označena dva izhoda. Eden je za izmenični tok 12 V. nanj priključimo kret¬ nice in lučke, drugi pa za regulacijo napeto¬ sti od 0 do 12 V za pogon lokomotiv, na katerega pridejo glavni priključek in izklop¬ ljeni tiri. Kupimo pa lahko tudi signale, imajo jih tudi pri Mehanotehniki. Nekateri imajo do¬ dan preklopnik, ki sam izklaplja tir, kadar je signal zaprt. Signale vežemo prek stikala, bolj podrobno vezavo pa si oglejte pri vsa¬ kem signalu posebej na priloženem navo¬ dilu, ker se med seboj precej razlikujejo. Kot sem že na začetku omenil, sem bil v trgovini Mehanotehnike. Našel sem še ne¬ kaj zanimivosti, ki vam bi jih rad opisal. če se še spomnite, sem v lanski dvojni številki TIMa, 9/10, pisal, da se v tujini dobijo tramvaji, ki zares vozijo po ulicah. No, sedaj jih imajo tudi pri nas. Stanejo pa okoli 100 din enojni in okoli 150 din taki s priklopnikom. Uporabljajo tračnice Mehano- tehnikinega sistema HO, prav tako tudi vso ostalo električno napeljavo. Če jih boste uporabili na maketi, morate na mestnih ulicah pragove pri tračnicah prekriti s sivim papirjem oziroma kartonom, ker na cestah ni lesenih pragov. če želite imeti vas v ozadju makete, upo¬ rabite vas sistema N. Ker so hiše manjše, bodo naredile vtis večje oddaljenosti. Ima¬ jo vas s štirimi hišami in cerkvico v kom¬ pletu po 208 din, kar je mnogo ceneje od posameznih hiš. Lahko pa železnico kombinirate z avtocesto, z avtomobili, ki zares delujejo. Trenutno, to pišem poleti, imajo zalogo kompletov, do¬ datnih cest, transformatorjev, ročnih regu¬ latorjev hitrosti, ograjic in sponk, žal ni¬ majo dodatnih avtomobilčkov. še nasvet za vse, ki nimate lepila za pla¬ stiko. V Astri v Ljubljani na Titovi imajo lepilo PANG po 6 din tubica, ki je zelo pri¬ merno za vse modele iz polistirola. Prihodnjič pa bomo naprej odkrivali skriv¬ nosti malih železnic, med drugim si moramo ogledati še reke in jezera, železniške po¬ staje in tovarne. Slika 10. Za konec pa še slika, na kateri vidite, kako majhna je lokomotiva, pomanjšana v raz¬ merju 1 : 220 (sistem Z), ki tudi deluje. Dolga je 45 milimetrov TIM 1 • 76|77 41 HIŠA, KI JO OGREVA SONCE Prevedla Anica Cedilnik Tradicionalna goriva, ki so nastajala milijone let, niso neizčrpna, zato njihova vrednost nenehno narašča. Prav slednje je vzrok inve¬ sticijskim vlaganjem v izrabo sončne ener¬ gije. To pa seveda ne pomeni, da bo ta si¬ stem ogrevanja nadvladal dosedanje običaj¬ ne sisteme ogrevanja, saj je sicer sončna energija zastonj, ne pa tudi oprema in na¬ prave, ki to energijo akumulirajo. Celo vrsto takšnih sistemov so že praktič¬ no preizkusili. Eden izmed njih izkorišča pare kot produkt sončne energije in tako ogreva ah ohlaja zrak v hiši ali pa proiz¬ vaja električni tok. Izračunali so, da bi črpal¬ ka, ki pri tem igra pomembno vlogo, mogla glede na podnebje izkoristiti približno 60 do 80 odstotkov sončne energije. Iz vodnega zbiralca se v poletnem ohlajevai- nem ciklu (slika 1) črpa hladna voda v zbi¬ ralce sončne energije na strehi. Ko se voda segreje, nadaljuje pot k zgornjemu delu akumulacijskega zbiralca toplote. V tem zbi¬ ralcu je izolacijska pregrada, ki se dviga oziroma spušča glede na stanje mrzle in tople vode v njem. S sončno energijo segreta voda izhlapeva freon 12 (ali podobno prekapnino) tedaj, ko se spremeni temperatura. Pare freona pre¬ hajajo skozi ekspander (razširjeno odprtino) v črpalko. Ko poženejo lopatice v njej, se pare izgubijo in tlak pade. Pare iz ekspan- derja (energetski ciklus) se nato spojijo ozi- 42 TUVI 1 • 76j77 Slika 1. Hlajenje: 1 — zbiralci sončne energije, 2 — zunanja cevasta spirala, 3 — notranja cevasta spirala, 4 — redukcijski ventil, 5 — črpalka, G — toplotna črpalka, 7 — uravnalnik temperature, 8 — akumulacijski zbiralnik toplo¬ te, 9 — bojler Slika 4. Prerez zbiralca sončne energije: 1 — kaljeno steklo (Herculite), 2 — zračna vrzel, 3 — glinen absorber sončne energije, 4 — izo¬ lacija iz steklenih vlaken, 5 — pocinkana povr¬ šina izolacije roma premešajo s paro iz kompresorja (oh- lajevalni ciklus) in skupno prehajajo skozi zunanjo cevasto spiralo, kjer se konden¬ zirajo. Del kondenziranih par se od tod vrne v uravnalnik temperature, kjer se ponovi energetsko-ogrevalni ciklus, drugi del pa prehaja prek redukcijskega ventila v notra¬ njo cevasto spiralo, kjer kondenzat zaradi toplega zraka v hiši znova izpareva freon, ki se spet vrača v ekspander. Ves ciklus se seveda ponavlja. Pozimi (slika 2) deluje celoten aparat na enak način, le v obrnjenem vrstnem redu. V uravnalniku temperature pogreta voda iz strešnih zbiralcev spet izpareva freon, pare, ki poganjajo lopatice kompresorja s tem, da Slika 2. Ogrevanje Slika 3. Črpalka: 1 — vrtljive lopatice, 2 — vrtljivi zgornji del lopatic, 3 — generator na vretenu črpalke, 4 — kompresor, 5 — ekspan¬ der prehajajo skozi ekspander rotirajoče črpalke. Vlogi notranje in zunanje cevaste spirale pa sta tokrat zamenjani. Pare freona, ki pri¬ hajajo iz rotirajoče črpalke, pomešane s pa¬ rami, ki prihajajo iz kompresorja, sedaj od¬ tekajo v cevasto spiralo znotraj hiše, kjer roma toploto, ki se pri tem sprošča, se zrak v hiši ogreje. Utekočinjeni freon se spet črpa delno v uravnalnik temperature, delno pa preko redukcijskega ventila v zu¬ nanjo cevasto spiralo, kjer zaradi znižanega tlaka in spremembe temperature tekočina znova izpareva. Pare freona prehajajo nato v kompresor, kjer se zbirajo za nadaljnji kurilni ciklus. Toplotna rotirajoča črpalka (slika 3) je skon¬ struirana tako, da se pare freona premešajo na skupnem vretenu kompresorjevih lopatic (hlajenje in ogrevanje) in ekspanderjevih lopatic (energetski ciklus). Ekspander, ki ga TIM 1 • 76|77 43 poganja sončna energija, hkrati poganja še kompresor, če je sončna energija šibka, deluje naprava kot motor, pri večji toplotni energiji pa kot generator. Lopatice so skon¬ struirane tako, da je koeficient trenja iz¬ redno majhen (0,003). Naprave tudi ni po¬ trebno mazati. Oba cikla, toplotni in ohlaje- valni, je bilo mogoče združiti v eni sami napravi prav zato, ker ekspander in kompre¬ sor poganja ista kapnina (npr. freon). Na ta način je bila konstrukcija sistema ogre¬ vanja že v temelju poenostavljena. Obstaja še vrsta drugačnih sistemov sonč¬ nega ogrevanja, vsem pa so skupni zbiralci sončne energije. Toplotno energijo, ki jo le-ti vsrkavajo, lahko prenašata v notranjost kapnina (najpogosteje voda) ali plin (zrak). Oba načina imata svoje dobre lin slabe stra¬ ni. Zbiralci kapninskega tipa so ugodnejši, ker je koeficient prenosa toplote med kap- nino in absorpcijsko površino velikokrat večji kot je med zrakom in absorpcijsko površino. To pomeni, da je površina zbiralca lahko pri prvem načinu manjša in s tem celotna naprava dosti cenejša. Da bi voda v zbiralnikih ne zmrznila in uničila napravo, ji je potrebno dodati etilenglikol in sredstvo proti rji. Kapnino, ogreto s sončno energijo, je mogoče uporabiti ne le za ogrevanje prostorov, ampak tudi za ogrevanje vode v gospodinjstvu, za ogrevanje bazenov in za vse vrste hlajenja. Veliki stroški so s cevmi zbiralca na strehi, ki pa jih mislijo v bodoče nadomestiti s kanalčki iiz steklenih vlaken, kar bi bilo ceneje. Absorpcijsko površino zbiralca sončne ener¬ gije predstavlja valjani aluminij, bakrene plošče ali kaljeno steklo. Novejše konstruk¬ cije lahko celo popolnoma nadomeste obi¬ čajno streho. »Sončne hiše« niso utopija, saj so že na¬ prodaj. Cena takšne hiše je približno od 30 do 50 tisoč dolarjev. Od leta 1957 ogreva svoj dom s sončno energijo eden izmed začetnikov s tega področja, George Lof. V New Yorku bo kmalu zgrajen nebotičnik, na strehi katerega bodo zbiralci sončne energije, ki bo rabila za klimatizacijo okolice. Ogrevanje s sončno energijo je privlačno tu¬ di z gledišča onesnaževanja okolja, saj ta sistem ne proizvaja nikakršnih škodljivih stranskih produktov. timova fantastika Isaac Asimov KAKO JE MORALO BITI ZABAVNO Prevedel Božidar Grabnar To je Marjetka tisti večer celo zapisala v svoj dnevnik. Na strani datirani 17. julij 2155 je stalo: Danes je Tomaž našel pravo knjigo! Knjiga je bila zelo stara. Marjetkin dedek ji je nekoč pripovedoval, kako mu je njegov dedek, ko je bil še čisto majhen, pripove¬ doval, da je bil čas, ko so bile vse knjige tiskane na papirju. Obračala sta porumenele, zmečkane liste. Tako zabavno je bilo brati besede, ki so mirovale, namesto, da bi se premikale, kot bi bilo edino prav — na zaslonu, saj veste. In če sta se vrnila na prejšnjo stran, so bile na njej še vedno tiste besede kot prej, ko sta jih prebrala prvič. »Joj,« je vzkliknil Tomaž, »kakšna zaprav¬ ljivost! Ko takole knjigo prebereš, jo najbrž vržeš kar stran, se mi zdi. Na našem tele¬ vizijskem ekranu pa mora biti milijon knjig in še je prostora za mnogo več. Tega že ne bi vrgel vstran.« »Na mojem prav tako,« je rekla Marjetka. Bilo ji je enajst let in še ni prebrala toliko knjig kot Tomaž, ki jih je imel trinajst. Vprašala ga je: »Kje si jo našel?« »Doma,« je odgovoril, ne da bi se ozrl, ker je pravkar vneto bral, »na podstrešju.« »In o čem piše?« »O šoli.« Marjetka se je namrdnila, »šoli? Le kaj naj bi pisalo o šoli? Ne maram je.« Marjetka nikoli ni marala šole, zdaj pa jo je sovražila bolj kot kdajkoli. Mehanični učitelj ji je zastavljal test za testom iz zemljepisa, ona pa jih je reševala vse slabše in slabše, dokler ni njena mama žalostno zmajala z glavo in poslala po inšpektorja. 44 TIM 1 • 76|77 Bil je majhen okrogel in rdečeličen mo- žiček s polno torbo orodja, merilnikov in žic. Nasmehnil se ji je, ji dal jabolko, nato pa razdrl učitelja na kose. Marjetka je upala, da ga ne bo znal več sestaviti, toda prav dobro je vedel kako. V eni uri ali kaj takega je bil učitelj že spet nared, velik, črn in grd, s širokim zaslonom, na katerem so bile spet vse lekcije in vsa vprašanja. Pa to še ni bilo tako slabo. Najbolj jii je bil odvraten tisti del, v katerem so bile reže. Vanje je morala potiskati liste z domačimi nalogami in testi. Tii so bili napisani s posebno luk¬ njičasto pisavo, ki so jo naučili, ko je bila stara šest let. Učitelj je vedno bliskovito izračunal oceno. Ko je bil inšpektor gotov, se je nasmehnil in jo pobožal po laseh. Dejal je mami: »Nii njena krivda, gospa Jones. Mislim, da je zemljepisni del neko¬ liko prehiteval. To se včasih zgodi. Narav¬ nal sem ga na starost nekaj nad deset let. V resnici je nivo njenega znanja čisto zado¬ voljiv.« In še enkrat je potrepljal Marjetko po glavi. Bila je razočarana. Upala je že, da bodo odpeljali učitelja za zmeraj. Nekoč so odpeljali Tomaževega za cel mesec, ker je zgodovinski del popolnoma odpovedal. Zato je rekla Tomažu: »Zakaj bi kdorkoli ho¬ tel pisati o šoli?« Tomaž jo je pogledal zelo zviška: »Zato, ker to ni šola naše vrste, trapa. To je šola stare sorte, taka, kot so jo imeli pred sto in sto leti.« Domišljavo je še dodal, izgovarjajoč skrbno vsako besedo: »Pred stoletji.« TIM 1 • 76|77 45 Marjetka je bila užaljena: »Dobro, pač ne vem kakšno šolo so imeli takrat:« Nekaj časa je brala knjigo prek njegovih ramen, potem pa dodala. »Kakorkoli že, imeli so učitelja.« »Seveda so imeli učitelja, toda to ni bil pravi učitelj. Bil je človek.« »Človek? Kako naj bi človek učil?« »Tako pač, da je pripovedoval deklicam in dečkom stvari, jim dajal domače naloge in jim zastavljal vprašanja.« »Človek ni dovolj pameten za kaj takega.« »Pa je. Moj oče ve prav toliko kot učitelj.« »Ni res. Nihče ne more vedeti toliko kot učitelj.« »Skoraj prav toliko ve, ti pravim.« Marjetka ni hotela več razpravljati o tem. Rekla je: »Tujega človeka že ne bi marala v hiši, da bi me poučeval.« Tomaž je planil v smeh: »Ti pa res ne veš veliko, kaj? Učitelji niso učili po hišah. Za to so imeli posebno poslopje in vsi otroci so hodili tja.« »In vsi otroci so se učili iste stvari?« »Seveda, če so bili istih let.« »Toda moja mati pravi, da mora biti učitelj prilagojen vsakemu otroku posebej in da je treba vsakega otroka poučevati drugače.« »Pa vseeno takrat niso učiti tako kot danes. Če ti to ni všeč, ti ni treba brati knjige.« »Saj nisem rekla, da mi ni všeč,« je rekla Marjetka hitro. Želela si je brati o teh ne¬ navadnih šolah. o O o Nista še prišla do polovice, ko je že pokli¬ cala Marjetkina mati: »Marjetka, šola!« Marjetka je dvignila pogled. »Ne še, mama.« »Takoj!« je rekla gospa Jones. »In najbrž je čas že tudi za Tomaža.« Marjetka ga je vprašala: »Bom po šoli lahko spet brala knjigo?« »Mogoče,« je Tomaž brezbrižno odvrnil. Od¬ šel je žvižgajoč, s staro, prašno knjigo pod pazduho. Marjetka je odšla v svojo šolsko sobo, ki je bila tik njene spalnice. Mehanični učitelj je bil že vklopljen in je čakal nanjo. Vedno se je vključil ob istem času, vsak dan ra¬ zen sobote in nedelje, zakaj njena mati je bila prepričana, da se majhne deklice bolje uče, če imajo učne ure vsak dan ob isti uri. Ekran je bil osvetljen in na njem je pi¬ salo: — Matematična naloga za danes — seštevanje pravilnih ulomkov. Prosim, vsta¬ vite včerajšnjo domačo nalogo v ustrezno režo. — Marjetka je z vzdihom ubogala. Razmišljala je o šolah, ko je bil dedek njenega dedka še otrok. Vsi otroci iz soseščine so hoditi tja, smejali so se in razgrajali po šolskem dvorišču. Skupaj so sedeli v šolskih klopeh, skupaj hodili domov po šoli. Učili so se iste reči, pomagali so si med seboj pri do¬ mačih nalogah in se o njih pogovarjali. In učitelji so bili ljudje ... Mehanični učitelj je pravkar zapisal na za¬ slon: če seštejemo ulomka 1/2 in 1/4... Marjetka pa je razmišljala o tem, kako so v starih časih otroci radi hodili v šolo. O tem, kako je moralo biti to zabavno. 46 TIM 1 • 76|77 zanke in uganke f* KRIŽANKA VODORAVNO: 1. planet, na katerem živi¬ mo, Zemlja, 5. zvok, ki ga dela človek z govorilnimi organi, 9. svojeglavost, 10. ve¬ čanje obsega, 11. nasičeni alifatični oglji¬ kov vodik, 13. kratica za »košarkarski klub«, 15. halogeni kemični element (J), 16. ke¬ mični znak za telur, 17. geometrijski pojem, 19. najvišji del krivulje, 20. žleb različnega prereza, utor, 22. plaha gozdna žival, 23. sol ocetne kisline, 25. srebrno bela kovina, ki jo pridobivajo iz cinkovih rud (Cd), 27. ovalni krožnik, 29. reka v jugovzhodni Si¬ biriji, ki z Ingodo tvori šilko (950 km), 31. mlečni izdelek, 33. oče, 34. kemični znak za mendelevij, 35. sukanec. 37. vrhunski šport¬ nik, 38. za življenje nujno potreben plin, 40. živec, 42. samostojen nastop, 44. razšir¬ jeno motorno vozilo, 45. žabja okončina. NAVPIČNO: 1. krhka prozorna snov za okna, 2. avtomobilska oznaka Vranja, 3. žensko ime, 4. odličen sovjetski šahovski velemoj¬ ster (Mihail), 5. utrjeno bivališče srednje¬ veških fevdalcev, 6. industrijska rastlina, 7. začetnici ameriškega vesoljca Allana Sheparda, 8. gornji del stavbe, 12. del ce¬ lote, 14. splet las, 16. rastlinska bodica, 18. igralec, ki kocka, 19. z vrtanjem izdelan pre¬ hod skozi zemeljsko površje za iskanje rud¬ nin ali nafte, 21. znano športno moštvo iz Madrida, 22. ime slovenskega dirigenta Hu¬ bada, 24. kratica za »telovadno društvo«, 26. slovenska narodna jed iz kuhanega fižo¬ la in kislega zelja, 27. osmi del, 28. eden od čutov, 30. naval, napad, 32. ocet, 35. gladina, raven, 36. tiskanje, 38. žival, ki živi v rovih pod zemljo, 39. pevski zbor, 41. oznaka za »elektronski volt«, 43. kemični znak za lantan. SKRITA MISEL PAV, TOMOS, BILO, NAMA, PRIPOR, AVA, IVER, OSEL, JEK, VESA, JOD, SVAK, RATO, TAKT, BRAT, KOGAN, KUPE, SIMO, INTKA, KARAT, KROG, KAP, RODAN, MOČ. V vsaki gornji besedi prečrtaj po eno črko, ostale pa beri po vrsti in prebral boš hu¬ domušno misel o najbolj razširjenem mo¬ tornem vozilu. REBUS arrm^K KEMIČNI ZNAKI NIKELJ + KALIJ + KISIK + LANTAN = ? TELUR + ŽVEPLO + LANTAN = ? Imena kemičnih elementov nadomesti z nji¬ hovimi kemičnimi znaki in dobil boš ime in priimek slavnega jugoslovanskega izumi¬ telja. 10. julija 1976 je preteklo 120 let od njegovega rojstva. TIM 1 • 76|77 47 KOCKE Po eno telo iz prvega stolpca (kjer so ozna¬ čeni s številkami) in po eno iz drugega stolpca (označeni so s črkami) združi v kocko. Na ta način boš dobil pet kock. Ka¬ teri pari (številk in črk) spadajo skupaj? UGANKA Kadar hitiš, si jo želiš, ko ti je lepo, napodil bi jo. REBUS ZNANSTVENIKI ŽUŽELKE .. PSI . PTIČI . GOVOR .’. OKO . LEDENIKI ... ORNITOLOG — ENTOMOLOG — LOGOPED — KINOLOG — GLACIOLOG — OKULIST K vsaki besedi na levi pripiši na pikčasto črto znanstvenika, ki se ukvarja s tem po¬ dročjem. Znanstveniki so navedeni zgoraj. Primer: VREME — METEOROLOG. Če boš znanstvenike pravilno razporedil bodo dale njihove začetnice — brane nav¬ pično — znanstvenika, ki raziskuje, kako žive živa bitja in njihovo razmerje do okolja. Samo vodoravno: 1. spretnost, izurjenost, 2. rastlina, ki »speče«, 3. praznina, v kate¬ ri zaznamo tvarne predmete, 4. trojna vrsta. Ob pravilni rešitvi boš na poljih s krogci prebral ime pasivnega elektronskega ele¬ menta, na poljih med debelejšima navpični¬ cama pa ime krmiljenega polvodniškega ventila z usmerjevalnimi lastnostmi. REŠITEV IZ LANSKE 9., 10. ŠTEVILKE NAGRADNA SLIKOVNA KRIŽANKA. Vodoravno: elementi za (elektroniko), namestitev, era, Ist, rama, lar, LO, LL, esei, Indija, KT, es, Barjan, tlačani, Nana, riba, ost, ona, OG, rum, NS, vla¬ dika, itrij, oko, Sm, Kveder, ruta, ona, eta, pik, Ibar, Oka, števec, grad, baterija, La, mer, Ted, OM. NAGRAJENCI IZ 9., 10. ŠTEVILKE 1. Zoran Bezlaj, Na otoku 8, 61000 Celje 2. Orlando Mekiš, Prekomorskih brigad 3, 66310 Izola 3. Franci Ahčin, 61315 Velike Lašče 48 TIM 1 • 76|77 | Q nagradna slikovna križanka Fred a. Geoffrey Hoyle: PETI PLANET, NOVELE 419 str. vez. 60,00 din Zanimivo branje za mladino in odrasle. Naročite pri Tehniški založbi Slovenije znanstveno fantastiko. Naročniki TIMa imajo polec/ ugodnosti plačevanja na ob¬ roke še 20 % popust za vsako knjigo. Najmanjši obrok je 50 din mesečno.