SKUPNA PAŠA V SODEVCIH OB KOLPI V BELI KRAJINI ANDREJ DULAR V belokranjski vasi Sodevci ob Kolpi hrani- jo »vasno knjigo«, na katero me je poleti leta 1989 opozoril kmet in vaški oskrbnik Jože Mihelič iz Sodevcev št. 11. Ta knjiga, ki je v bistvu v trde platnice vezan zvezek velikosti 41,5 X 17 X 2 cm, je služila za vpisovanje po- membnih vaških dogodkov od leta 1948 do današnjih dni. Vsebina zvezka (po zagotovilu domačinov vas pred drugo svetovno vojno takšne vaške knjige ni imela), je zanimiva tako za etnologijo kot za krajevno zgodovino, kajti nastala je mimo vzorcev šolskih in cer- kvenih kronik, predvsem iz vsakdanjih prak- tičnih potreb vaške skupnosti. Vpise v zvezek je opravljal vsakokratni va- ški oskrbnik, ki so ga vaščani izvolili na skup- nem sestanku ponavadi za več let, in je moral biti izveden in zaupanja vreden mož. Vpiso- val je podatke o skupnem delu vaščanov, na primer pri popravilu poti, elektrifikaciji vasi in gradnji vaškega vodovoda, izposoji vaškega orodja; vpisoval je denarne izdatke za skupne vaške potrebe in pa prejemke vaške skupnosti, ki so prihajali v vaško blagajno predvsem od prodaje pridelkov z vaških zemljišč, na primer od prodaje orehov, sadja, sena, stelje in lesa. Med najzanimivejše zapise lahko uvrstimo tiste, ki govore o skupni paši živine. V njih se zrcali organizacijska shema vaške skupnosti, ki je hkrati skupnost posameznih gospodar- skih enot, te pa so zaradi enakih potreb razvi- le posebno obliko gospodarjenja s srenjskimi zemljišči. Preden pa si ogledamo vsebino ne- katerih zapisov, ki se nanašajo na skupno pašo, se pomudimo še pri zapisih o občini So- devci v franciscejskem katastru. Le-ti nam dajo osnovno sliko o gospodarskih značilno- stih obravnavane občine v prvi polovici 19. stoletja. Soseska Sodevci je imela samo eno vas, tako da lahko številčne podatke, ki se nanašajo na sosesko, uporabimo za vas Sodevci. Vas je bila, tako kot je še danes, razdeljena na tri, v polkrogu razvrščene zaselke, ki jih domačini imenujejo Gorenjci, Srenjci (Sredinci) in Dolenjci.' Po štetju prebivalstva leta 1830 je imela so- seka Sodevci 94 moških in 110 žensk, ali sku- paj 204 prebivalce v 53 družinah. Ti so živeli v 26 slabih lesenih in s slamo kritih hišah. 51 družin se je ukvarjalo s poljedelstvom, dve družini pa z obrtjo. Po velikosti posestev so bili v soseski: Na poljih, ki so obsegala 8,5% celotne povr- šine soseske, so gojili pšenico, ječmen, ajdo, proso, oves, krompir in repo, poleg tega pa v precejšnji meri še koruzo, fižol in zelje. Pride- lek so dajali vinogradi, ki pa niso bili preveč kvalitetni, in sicer so ljudje na en joh v srednje kvalitetnih vinogradnih legah nad vasjo pride- lali okrog 20 avstrijskih veder vina. Posebno razvita je bila živinoreja, saj je bilo leta 1832 v soseski 15 konj, 58 volov, 10 krav, 112 koz, 200 ovac in 8 telet. Veliki posestniki so imeli po dva konja ali 2 do 4 vole in razen ene krave in enega telička še do 10 koz in 20 ovac. Prašičev je bilo malo in so jih nadomeš- čale ovce in koze. Vole so uporabljali predvsem kot vprežno živino na polju, konje pa za prevažanje in prenašanje tovorov. Drobnico so gojili zlasti zaradi mesa in volne, ki so jo spredli in delali nogavice,2 iz nje pa so tkali tudi sukno za zimsko obleko.3 Sodevčani pridelkov na splošno niso proda- jali, temveč so jih porabili za lastno prehrano in za živino. Njihova glavna prehrana so bili moka, mleko in zelenjava, samo ob posebnih priložnostih, oziroma opravilih, tudi meso in vino. Mleko so deloma porabili sami, deloma pa so z njim pitali mlado živino.4 Za živino je bilo seveda treba skozi vse leto stalno skrbeti. To na videz ni bilo težko, saj so bile živinoreji namenjene zemljiške površine precej večje, kot tiste, ki so bile določene za druge kulture. Razen tega so v zimskem času kmetje nekaj živine prodali ali pa jo namenili za hrano, posebno ovce. Tako so v Sodevcih travniki in pašniki zajemali kar 83% celotne površine soseske. Razmerje med poljskimi po- vršinami in pašniki je bilo 1:5,3, med polji in travniki pa 1:1,4. Kakor razberemo iz cenilnega operata fran- ciscejskega katastra, se je živina pasla na paš- nikih celo poletje tja do pozne jeseni. Živino so začeli odganjati na pašo kmalu potem, ko je skopnel sneg, na paši pa je bila vse do sv. Martina. Živina se je tako pasla več kot šest mesecev, kar pa je bilo razumljivo in potreb- no, saj je bilo dobrih travnikov, na katerih bi^ 71 Sodevci ob reki Kolpi, nad vasjo je Stari trg z župno cerkvijo. Foto Jernej Šušteršič, 1953 negativ hrani Belo- kranjski muzej v Metliki lahko nakosili dovolj dobrega sena za zimo, komaj okrog 3% celotne površine soseske. Travniki so bili na splošno slabi in so jih mo- rali vsako leto očistiti grmovja in kamenja, tako da so na enem johu nakosili komaj 6 do 8 centov sena.5 Zato je tudi razumljivo, da so pozimi pitali živino ne samo s senom, ampak tudi s slamo.6 Za živinorejo potrebni pašniki so ležali ve- činoma pol ure hoda severovzhodno od vasi. Bili so na skalnatem in z grmovjem ter dre- vjem poraščenem platoju nad reko Kolpo in so se razprostirali vse do ceste proti Staremu trgu. Gre za zemljišča, ki so v preteklem stole- tju pripadala okrajni gosposki Poljane, upra- vljala pa jih je sodevska vaška srenja. Ti skup- ni (soseski ali vaški) pašniki ali gmajna so me- riH 113 johov in 1591,60 kvadratnih klafter, kar je predstavljalo več kot 18% celotne povr- šine soseske. Ostale pašniške površine, ki so pripadale posameznim lastnikom (to so bile tako imenovane košenice, ker so jih tudi kosili in kasneje po njih pasH), so merile skupaj 171 johov in 1154,8 kvadratnih klafter ali 28% ce- lotne površine soseske. Kljub tako velikim površinam za živinorejo je bila goveja živina, ki je bila večinoma s Hr- vaškega, kakor ugotavlja J. Kobe za Poljansko dolino, »tako majhna, de enake nikjer še ni- sim vidil. Res je, de so v nekterih krajih stermi hribi in jako gerdi klanci; pa vender mislim, da bi se govedina srednjiga plemena lahko. imela«. Vzroka za takšno stanje Kobe ne vidi le v pasmi govedi, ampak tudi v tem, ker »med vsemi si Poljane po svojih stermih in kamnitih košenicah še nar več sena nakosi, ki ga več stane, ko je vredno, in ga potlej čez zimo kakim ušivim bušem jesti daja, ki so ko- maj tolike, kot dobre koze. Po občinskih paš- njah je germovje zaterl, ker je brinje in ternje popahl; de bi bil pa namesto uniga kaj koristniga zasadil, še ni poskrbel; zdaj se mu krava celi božji dan po praprotu na soncu pre- peka, in ko izstradana domu brez mleka pri- de, misli, de ji je zacoprano.«'' 72 Kobe je tu zadel v samo bistvo ekstenzivne poljanske živinoreje. Živino, ki se ni mogla pasti v dolini ob Kolpi, kjer so bila polja, so Sodevčani gonili na pašo na oddaljene skupne vaške pašnike. Glede na Korbanov zapis, da je »prva skrb staršev otroke na pašo z drobni- co pošiljati, ko so še komaj 7 ali 8 let stari; po- tem ko odrastejo, na polji neutegoma delajo in se trudijo vsakdašnjim potrebam doskočiti«, 8 pa lahko sklepamo, da so sredi 19. stoletja bili posebej pastirji za govedo in posebej za drob- nico. Čeprav Kobe in Korban poimensko ne omenjata krajev, kjer je bilo to v navadi (go- vorita le na splošno o razmerah pri Poljanci- h), moremo njune ugotovitve posplošiti, zlasti še, ker je bila skupna paša govedi znana tudi v Predgradu,9 Starem trgu,'O Kotu, Sodevcih, Radencih in tudi preko Kolpe na Hrvaškem v Blaževcih in Plemenitašu.'1 V vseh teh vaseh pa so redili tudi drobnico. Preden preidemo časovni okvir 19. stoletja, omenimo še zanimivost, ki se nanaša na skup- na vaška zemljišča - gmajno. Med največje so- seske pašniške parcele je ob začetku pretekle- ga stoletja štela parcela št. 453, ki je bila raz- deljena na več manjših pašnikov. Ti so bili raztreseni po Kuti in Nad Vrhom. Merila je 106 johov in 1128,18 kvadratnih klafter (oz. 61 ha 40 a in 49 m2).i2 Na parceli, kiji rečejo Nad vrhom, je bilo v začetku preteklega sto- letja postavljenih trinajst stavb - hlevov, katerih lastniki so bili sodevski gospodarji ozi- roma zemljiški posestniki. Devet lastnikov je imelo v posesti en hlev, štirje pa po dva. Veli- kost teh hlevov je bila v povprečju manjša kot 10 kvadratnih klafter; najmanjši je meril 4, največji pa 22 kvadratnih klafter.'3 Poleg hle- vov so bile na teh pašnikih tudi manjše njive. Skupna paša s pastirjem - črednikom Za čas med obema vojnama in tudi po drugi svetovni vojni lahko rečemo, daje bila skupna paša v Sodevcih značilna le za govejo živino vseh vaških gospodarjev. Drobnica se je pasla na gmajni nekako do preloma stoletja, ko je začelo njeno število upadati. Temu naj bi bil vzrok izseljevanje moških v Ameriko in pa to, da so ženske morale opravljati tudi moška dela. Tudi kasneje ni bilo v vasi nikdar toliko drobnice, kot v začetku 19. stoletja. To je ra- zumljivo tudi zato, ker ljudje niso več potre- bovali toliko volne, saj so jim pošiljali denar in oblačila sorodniki iz Amerike, pa tudi sami so lahko za poslani denar kupovali oblačila v domačih trgovinah. Preden pa se je skupna paša na gmajni zače- la, so morali vaščani ograditi vse poti po vasi in tudi poti do gmajne. S plotovi so morali biti ograjeni vrtovi, njive in košenice, zato je vaški oskrbnik sklical nekaj dni pred začetkom paše ljudi na skupno vaško delo. Vsaka hiša je mo- rala dati človeka, ki je na gmajni pomagal ob- noviti plotove, stajo in pastirsko barako ter očistiti kal za napajanje živine. Za skupno pašo živine so Sodevčani vsako leto najemali pastirja - črednika. Zanj se je moral vaški oskrbnik pozanimati že pred za- četkom paše. Pri tem so mu pomagali sovaš- čani, ki so vedeli, kateri pastirje dober za ži- vino, kateri pa ne. Pred drugo vojno, ko je bila brezposelnost večja, so se pastirji prišli ponu- jat za službo kar sami. Največkrat so bili ose- benjki, ki niso imeli dovolj svoje zemlje, da bi preživeli sebe in številno družino, posamezni siromaki in osebenjski sinovi. Tudi po drugi vojni so prihajali za pastirje ljudje, ki jim je bilo pastirovanje osnova za preživljanje. Tako je v sodevski vaški knjigi zapisano deset pa- stirjev, ki so med leti 1948 in 1960 pasli živi- no na vaški gmajni. Stari so bili od petnajst do šestdeset let in čez. To so bili domačini iz So- devcev, iz bližnje vasi Radenci, iz hrvaških Blaževcev onstran Kolpe, pa tudi iz Kanižari- ce pri Črnomlju ali še bolj oddaljenega Moz- Ija, Vimola, Knežje Lipe in Vinjega Vrha. Dva izmed teh pastirjev sta pasla živino v So- devcih dve leti zapovrstjo, ostali pa le eno. Pri izbiri pastirja vaščani niso imeli vedno sreče. Morda je ta zjutraj rad spal in zamujal na pašo ali pa je rad pil in popoldne predolgo »držal živino na soncu v staji«, da se ni mogla pasti. Včasih je kateri tudi prezgodaj prignal živino s paše ali pa je katero »živinče izgubil in ga je potem iskala cela vas«. Redki so bili pastirji, s katerimi so bili popolnoma zado- voljni, saj nekateri med njimi tudi niso imeli pravega odnosa do živine. Čas, ko naj bi pastir začel goniti živino na skupno pašo, je bil odvisen od vsakoletnih vremenskih razmer. V glavnem živine na gmajni ni pasel pred sv. Jurijem (24. aprila), po drugi svetovni vojni pa je ponavadi začel pasti šele v začetku meseca maja. Točen zače- tek paše so vaščani določili skupaj na vaškem sestanku, na katerem je tudi bila sklenjena po- godba med lastniki živine (vaškimi gospodar- ji) in pastirjem. Skupna vaška paša v Sodevcih in prav tako tudi v drugih krajih v Poljanski dolini ob Kol- pi, kjer so jo pač imeli, je potekala po točno določenem redu. Ta red, ki ga je določila tra- dicija, zakoreninjena v ekonomskih in tudi drugih odnosih vaške skupnosti, so porušile šele gospodarske spremembe v začetku šestde- setih let tega stoletja. Dotlej pa je izkoriščanje gmajne, pašo živine in razmerja med vaško srenjo in pastirjem določal nenapisan »stari običaj«, ki je točno opredelil pravice in dol- žnosti pastirja in gospodarjev in so se vaščani nanj tudi sklicevali, ko so sklepali pogodbe. Te pogodbe so bile ustni dogovori na vaških sestankih, kasneje pa so dobile pisno obliko. V sodevski vaški knjigi je zapisanih deset po- 73 godb, ki so si med seboj bolj ali manj podob- ne. V njih so določila o začetku in trajanju paše, o višini plačila pastirju v denarju in na- turalijah, o morebitnem pastiijevem »dopu- stu« in nadomeščanju v času vojaških vaj. V pogodbi so bila še določila o pastiijevem rav- nanju z živino, o njegovih pomočnikih-poga- njačih, za katerih delo je bil pastir tudi odgo- voren in o postopkih zoper pastirjevo samo- voljno prekinitev pogodbe. Poleg plačila so vaščani po pogodbi morali pastirju za čas paše priskrbeti prenočišče in hrano ter mu za po- močnike-poganjače zagotoviti dovolj stare fante. Ena takšnih pogodb, ki je bila sklenjena 13. maja 1950, se glasi: »Vaščani Sodevci so sklenili pogodbo z tov. Brezar Jankotom, rojen 2.4. 1935 v Kanižari- ci K.L.O. Loka pri Črnomlju. Pogodba se je sklenila med pastirjem in vaščani takole: prvič Janko Brezar se zaveže vaščanom, da bo začel odganjat živino na pašo 15 maja tega leta in bo končal 11 nov. tega leta za pogoje- no vsoto 500 din od sake glave živine katero bo odganjal po 15 maju v to pogodbo si je pa- stir izgovoril da mu bojo vaščani kupili 1 par novih čevljev št 44. in tri dane dopusta med službo. Podpis pastirja Brezar Janko Obveza vaščanov prvič da bojo pastirja držali redno po sta- rem običaju drugič da bojo dali dobre poganjače nad 14 let stare tretjič 11 novembra bo pastir izplačan strtič Vaščani bojo kupili pastirju čevlje po enem mesecu službe petič koliko bo kateri vaščan odganjal živi- ne po 1 juliju mora pastirja plačat gori nave- deno svoto in držat do konci pogojenega roka, v slučaju če bi komu živina med pogodbo poginila bo samo plačal ne pa držal.« Vasni odbor (15 podpisov vaščanov) 14 Nekaj dni po tem, ko so izbrali pastiija in podpisali pogodbo, se je skupna paša živine začela. Število živine, ki se je posameznemu gospodarju pasla na skupni paši, je bilo različ- no. Odvisno je bilo od premoženjskih razmer posameznih gospodarstev. Veljalo pa je pravi- lo, da mora gospodar plačevati in prehraniti pastirja glede na število pašne živine, ki jo je le-ta odganjal na pašo po 15. maju. To je bilo potrebno zato, ker se nekatere živali niso mo- gle vključiti v skupno čredo in so bile na ta način približno štirinajst dni »na preizkušnji«. Govedo, ki se po tem času ni priključilo skup- ni čredi, so morali lastniki pasti posebej, morebitno nastalo škodo, ki bi jo ta živina po- vzročila, pa tudi poravnati. Vaški oskrbnik, ki je zapisoval dogodke v vaško knjigo, je vedno zapisal tudi čas, ko je bilo konec paše; ponavadi je bilo to 11. no- vembra, pred drugo svetovno vojno pa tudi 25. novembra, to je na Katarinino. Zapisal je še, pri kateri hiši je paša prenehala. To je bilo pomembno zaradi vrstnega reda, po katerem je moralo v naslednjem letu posamezno gos- podarstvo pastirja »držat«, to je oskrbovati ga s hrano in prenočiščem ter mu zagotoviti po- ganjača. Število oskrbovalnih dni je bilo od- visno od števila živine, ki jo je pasel pastir po- sameznemu gospodarju. V navadi je bilo, da je za vsak par govedi moral gospodar skrbeti za pastirja en dan (za eno govedo torej pol dneva). Da bi ne bil pri tem katerikoli gospo- dar prizadet ali oškodovan, predvsem pa, ker ni bilo smotrno, da bi »držali« pastirja pol dneva, so poznali sistem skupne paše, ki sta ga sestavljala cikel velike in cikel male črede, ali velika in mala čreda, kakor so ju imenovali Sodevčani. Velika in mala čreda Tako v veliki kot v mali čredi je tekla ob- veznost gospodarjev do pastirja od hiše do hiše, ponavadi po hišnih številkah. Pomem- bno pa je, da se je vsakoletna skupna paša vedno začenjala z malo čredo in da je obvez- nost do pastirja začenjal sosed gospodarja, pri katerem se je paša jeseni zaključila. Tako je v ciklu velike črede vsak gospodar s parnim šte- vilom govedi »držal« pastirja toliko dni, koli- kor parov govedi je imel (za en par en dan, za dva para dva dni itd.). Gospodar z neparnim številom govedi pa je moral »držati« pastirja toliko dni, kolikor je imel parov, povrhu pa še en cel dan za eno govedo (npr. za eno govedo en dan, za tri goveda 1 dan + 1 dan; za pet go- ved 2 dni + 1 dan itd.). Ko se je cikel velike j črede pri zadnjem gospodarju v vasi iztekel, se je začel pri prvem gospodarju cikel male čre- de. Pri mah čredi so gospodarji s parnim števi- lom govedi »držali« pastirja enako število dni kakor v veliki čredi, gospodarji z neparnim številom govedi pa so svojo obveznost za ne- parna goveda poravnali že v ciklu velike črede in jim je v ciklu male črede ostala le obvez- nost do parnih govedi. Tako v mali čredi gos- podarji z enim govedom niso »držali« pastirja, s tremi govedi so ga »držali« en dan, s petimi dva dni itn. Po tem sistemu je terjala velika čreda daljši, mala čreda pa krajši čas, kar ka- žeta tudi imeni obeh ciklov. Velika in mala čreda sta se tako menjavali skozi ves pašni čas. Pastirjev delovni dan Pastirjev delovni dan se je začel že okrog štirih zjutraj, ko je pastir začel buditi gospodi- nje, da so šle pomolst krave. Okrog pol petih 74 Rog sodevskega pastirja iz petdesetih let. Narejen je iz volovskega roga, podaljšanega s pločevino in ima lesen ustnik. Rog je last sodevske vaške skupnosti je prišel na zajtrk v hišo, ki je tisti dan skrbela zanj. Gospodinja mu je pripravila belo kavo in žgance ali cvrtje, pogosto tudi prežganko in zmesni kruh. Po zajtrku je pastir stopil pred hišo in zatrobil v vaški rog. Gospodinje, ki so do takrat pomolzle krave, so odgnale živino iz hleva na pot. Pastir pa je s poganjačem, ki ga je morala dati hiša, ki je skrbela tudi za pastir- ja, začel zganjati živali v skupno čredo. Na- vadno je šel pastir z enega, poganjač pa z dru- gega konca vasi, tako da se je živina zbrala okrog pete ure pri vaški kapelici sredi vasi, od koder je vodila pot na gmajno. Poganjač je no- sil v torbi suho hrano zase in za pastirja. Gos- podinja jima je največkrat pripravila črn ali zmesni kruh s slanino ali šunko, čebulo, kas- neje tudi paradižnik, za žejo pa sta imela vino in vodo. Živina se je do velike maše (15. avgusta) pasla le na gmajni. Po tem času so morale biti košenice pokošene, seno pa spravljeno v ogra- jene stoge ali v senike in hleve na gmajni. Plo- tove, s katerimi so bile košenice ograjene, so' podrli, tako da so se živali po njih in po stelj- nikih lahko prosto pasle. Dopoldne so se živa- li pasle nekako do 11. ali 12. ure, ko sta jih pastir in poganjač odgnala v stajo. Poganjač je nato odšel v vas po južino za pastirja ali pa jo je prinesla gospodinja. V staji je živina poči- vala med največjo sončno pripeko vse do četr- te ali pol pete ure popoldan. Pastir in poga- njač sta med tem časom počivala v enem od hlevov ali senikov na gmajni. Ti seniki in hle- vi, v katere so kmetje v zimskem času spra- vljali jalovo živino, da je »delala« gnoj za nji- ve na gmajni, so med drugo vojno pogoreli. Po vojni so vaščani postavili na gmajni bara- ko, ki je bila namenjena pastirju in poganjaču za počivališče in zatočišče pred hudo uro. Po popoldanski pripeki sta pastir in poga- njač živino spet odgnala na pašo, navadno na drug del gmajne, in tu pasla vse do večera. Ko je odzvonilo zdravamarijo, sta čredo odgnala proti vasi, nad vasjo pa je pastir zatrobil v rog in tako oznanil, da se živina vrača. Živali so potem kar same našle pot v domači hlev. Po večerji z družino se je pastir odpravil spat na seno na senik, v pozni jeseni, ko so bile noči že hladne, pa je spal v hiši »na kakšnem sta- rem modrocu«. Pastir se je selil iz hiše v hišo, od enega do drugega gospodarja. Z vsakokrat- no selitvijo je dobil tudi novega pomočnika- poganjača, ki je bil največkrat eden od starej- ših gospodarjevih sinov. Če gospodar ni imel primernega sina, je moral na pašo sam (kar se je redko zgodilo) ali pa je poganjača najel. Fantje so šli med počitnicami radi za poganja- ča, da so si kaj zaslužili. Monotoni ritem pa- stirjevega življenja »med pogojenim rokom« pa so le redko razgibali poletni večeri ob dru- ženju z vaško mladino, ob petju in pitju. 75 Pastirjevo plačilo Plačilo je bilo določeno s pogodbo. Pastirji so vedno dobivali denar, po dogovoru pa še obleko, obutev, živila in cigarete. V nekaterih primerih je dobil pastir po nekaj dneh paše predujem v naturalijah in kasneje večkrat tudi v denarju, kar pa so mu ob končnem obraču- nu odšteli. Višino plačila so vedno določili za celo pašno dobo, in sicer za eno glavo govedi. Vsak gospodar je nato plačal toliko, kolikor živine je imel v skupni čredi. Račun s pastir- jem so vaščani sklenili ob koncu paše. Na Martinovo se ni več paslo, saj je ta dan pastir hodil od hiše do hiše in pobiral svoj zaslužek. Iz zapiskov v vaški knjigi lahko razberemo, da se je denarni znesek nominalno večal iz leta v leto, medtem ko je bilo plačilo v krompirju, fižolu in koruzi skoraj vedno enako. Tako je na primer vaški črednik Trampuž dobil leta 1948 za eno glavo živine 140 din v denarju, poleg tega pa še 4 kg krompirja in pol kg fižo- la. Ker je pasel 48 glav, je dobil skupaj 6720 din, 196 kg krompirja in 24 kg fižola.'5 Kak- šna je bila dejanska vrednost pastirjevega pla- čila, lahko razvidimo iz pogodbe s pastirjem Jožetom Bedenkom leta 1953, s katero se je zavezal, da bo pasel 57 glav govedi od 7. maja do 11. novembra (to je več kot šest mesecev) »za svoto 500 din od ene glave in 2 kg koruze in 2 kg krompera.«'6 Pri tem je kot predujem prejel 14, junija od vaškega gospodarja Jurija Mašiča »en par novih čevlov v vrednosti 3500 din, eno srajco v vrednosti 1200 din in v goto- vini 900 din, skupaj 5600 din.«17 Zaslužek so pastirju lahko zmanjšali zaradi njegove odsot- nosti (tistemu, ki ga je nadomeščal, je moral plačati dnevnico) in zaradi povračila škode, ki jo je naredil iz malomarnosti. Pastirjev socialni položaj ni bil zavidljiv. Pasel je v glavnem zato, da se je preživel. Ra- zen živil, ki jih je dobil ob koncu paše in jih odnesel domov, denarja skoraj ni privarčeval. Čeprav se ni velikokrat zgodilo, da bi pastirji med pašo zboleli, so se vaščani v pogodbi z mladoletnimi pastirji zavarovali tako, da so morali starši prevzeti vso skrb za svojega bol- nega otroka. Pastirjev socialni položaj se je zr- calil tudi v odnosu vaščanov do njega: »Bil je siromak in se mu je zato večkrat pogledalo skozi prste«. Po končani skupni paši in izpla- čanem plačilu niso imeli vaščani do pastirja nikakršnih obveznosti več. Zaton ekstenzivne živinoreje in skupne paše Zadnji pastir, ki so ga Sodevčani najeli za skupno pašo živine, je bil Marko Kobe iz so- sednje vasi Radenci. Po njegovi smrti leta 1960 so vaščani še dve leti zapored pasli živi- no skupaj, in sicer tako, da sta v prvem ciklu (v mali čredi) pasla čredo vsak dan po dva gospodarja. Začetek paše je bil namreč težav- nejši, ker so se morale živali na skupno čredo šele privaditi in je bilo zato treba bolj paziti na živino. V vseh naslednjih ciklih, kolikor je trajala paša, pa je vsak dan za živali skrbel le po en gospodar. Seveda se je pastirska dolž- nost tudi tedaj prenašala od soseda k sosedu, od hiše do hiše. 18 Po letu 1962, ko skupne paše v Sodevcih ni bilo več, so gospodarji vsak zase pasli svojo ži- vino. V šestdesetih letih je nato število živine začelo hitro upadati, zlasti zato, ker so se v vasi pojavili poljedelski stroji, ki so nadome- stili živali pri poljskem delu in vožnjah. Ra- zen tega je začelo gozdno gospodarstvo gmaj- no pogozdovati. Tako seje ta vse bolj zarašča- la z grmovjem in drevjem in na njej ni bilo več mogoče pasti. Sedemdeseta leta so nato prinesla možnosti za zaposlitev v obratu metliške tekstilne to- varne Komet v Starem trgu, kjer so našli posa- mezniki boljši in lažji kos kruha. S pomočjo črnomaljske Kmetijske zadruge pa so v tem času organizirali tudi odkup poljščin, zlasti kumaric, zelja, rdeče pese za potrebe industri- je Belsad v Črnomlju in mleka za Ljubljanske mlekarne. Tako so pospešili v sicer odročnih Sodevcih intenzivno poljedelstvo in hlevsko živinorejo. Skupne paše pa ti gospodarski pre- miki niso več obudili, čeprav ljudje pravijo, da je bila živina takrat, ko se je še pasla na gmajni, bolj zdrava in je imela tudi bolj kako- vostno mleko. OPOMBE 1. Krajevni leksikon Slovenije, Ljubljana 1971, str. 57. — 2. Catastral Shätzung Elaborat der Gemein- de Schöpfenlag, 29. 11. 1832, str. 2, (AS - N št. 254). — 3. J. Korban, Kratek ozir na Poljance, No- vice VII, 1849 (8.8.), št. 32, str. 140. — 4. kot opo- mba 2. — 5. Castrai Schätzung Operat der Steuer- gemeinde Schöpfenlag, 8. 7. 1830, str. 50, 54, (AS - 254). — 6. kot opomba 2. — 7. J. Kobe, Beli Kranj- ci unkraj hribov Gorjancev in Kočevarjev ob reki Kolpi od Metlike do Osilnice, Novice V, 1847 (20.10.), št. 42, str. 167. — 8. kot opomba 3. — 9. Marija Makarovič, Predgrad in Predgrajci, Ljublja- na 1985, str. 131-145. — 10. TZ (terenski zapiski) Stari teg ob Kolpi (16.9.1981). — 11 TZ Sodevci (15.6.1990). — 12. Protocoll sömmtlicher Grund und Bau Parzellen in der Gemeinde Schöpfenlag, 15. 3. 1823, (AS - N št. 254). — 13. Protocoll der Bau Parzellen der gemeinde Schöpfenlag, 15. 3. 1832 (As - N 254). — 14. Vaška knjiga Sodevci, str. 4. — 15. Vaška knjiga Sodevci, str. 2. — 16. va- ška knjiga Sodevci, str. 19. — 17. Vaška knjiga So- devci, str. 20. - 18. Vaška knjiga Sodevci, str, 58. USTNI VIRI Jože Barič, nekdanji vaški pastir, Sodevci 4 — Ma- jerle Kristina, gospodinja. Stari trg 1 — Jurij Mašič, kmet, Sodevci 5 — Jože Mihelič, kmet in se- danji vaški oskrbnik, Sodevci 11 — Jurij Mihelič, povratnik iz Amerike, Sodevci 11 — Marija Mihe- lič, gospodinja, Sodevci 11 — Jože Rade, kmet. Gornji Radenci 4 — Mihael Šterk, kmet, Sodevci 10 76