Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 193 Recenzije gospodarske odvisnosti vseh narodov na na{i sedanji iracionalni stopnji politi~nega razvoja, na kateri nobena svetovna politi~na ureditev ne ustreza snovnemu poenotenju sveta (str. 219). Zaklju~uje z ugotovitvijo, da prehod v svetovno politi~no dru‘bo predpostavlja voljo do skupnega ‘ivljenja, ki je razvita pri vseh ljudeh, {e posebno pri velikih narodih. Brez tak{nega soglasja bi bil kakr{enkoli napor v tej smeri neuspe{en in prej povod za nasilje kot za vspostavitev miru. Delo ^lovek in dr‘ava je prvo delo Jacquesa Maritaina, ki je prevedeno v sloven{~ino, kljub temu, da je avtor v svetovno filozofsko zakladnico prispeval pomemben dele‘. Maritaina je kot misleca in ~loveka v kraj{i {tudiji slovenski javnosti leta 1981 predstavil Alojz Rebula. Prevod knjige ^lovek in dr‘ava bo skupaj z razpravo Alojza Rebule gotovo pomembno prispevalo k poznavanju Maritaina in njegovega dela v Sloveniji. Njegov druga~en pogled na {tevilne probleme sodobnosti (od zmotne predstave o posameznih pojmih pa do nove umestitve Cerkve v dru‘bo) je pomembno obogatil korpus slovenske literature o politi~ni filozofiji. Literatura: Alojz Rebula: Jacques Maritain, ~lovek in mislec. Ljubljana: @upnija Marijinega oznanjenja v Ljubljani, 1981. Franc Tr~ek Izokrat, Lisija, Demosten, Ciceron, Evmenij: Antologija anti~nega govorni{tva. Ljubljana: [tudentska zalo‘ba, zbirka Claritas, 2001 335 strani (ISBN 961-6356-56-9), 6.500 SIT prevod in dodatno besedilo Matej Hriber{ek, Sonja Capuder, David Movrin, Matja‘ Babi~, Kozma Aha~i~ V antologiji, ki v svojem naslovu izpostavlja vanjo vklju~ene velikane anti~nega govorni{tva, zvedavi bralec pri~akuje cvetober mojstrov te tako ~islane in pomembne dejavnosti v antiki. Da je to zelo te‘avna naloga se zaveda tudi urednik antologije Brane Senega~nik, ki ‘e na zavitkih zbornika v izhodi{~u predstavitve antologije trdi, da je pomen govorni{tva v antiki “te‘ko ustrezno predstaviti”. Kljub te‘avnosti pa si je urednik zadal nalogo, da na omejenem obsegu predstavi v antologiji ob ‘anrski razvejanosti in prikazu najpomembnej{ih govornikov anti~nega sveta tudi histori~no plat razvoja in zatona te za antiko tako zna~ilne dejavnosti. Ambiciozne naloge se je urednik lotil skupaj s sodelovanjem skupine prevajalcev, ki naj bi tudi skozi “raznolikost prevajal- skih pristopov” obogatili zbornik. Pri prikazu anti~nega govorni{tva so ustvarjalci zbornika izbrali obi~ajno histori~no predstavitveno strategijo. Tako se zbornik za~ne z Lisijo in nadaljuje z Izokratom, obema prvotno uspe{nima atenskima logografoma. Nadaljuje se z Demostenom, ki velja za najslovitej{ega govornika gr{ke retorike. Sledi obdobje rimske retorike, ki je predstavljeno skozi delo Cicerona. Prikaz pa se zaklju~i z galskim retorjem iz tretjega stoletja Evmenijem, ki ob navedenih {tirih predhodnikih, velikanih retorike, izstopa kot minorna figura ob izteku obdobja anti~nega govorni{tva. Vsak od navedenih v antologijo vklju~enih govornikov je najprej predstavljen s strani prevajalca v razli~no dolgih in uredni{ko neusklajenih orisih njihovega ‘ivljenja in dela. Temu sledi za govornika stilisti~no zna~ilni izbrani govor. V zadnjem delu zbornika pa Matej Hriber{ek na {estdesetih straneh posku{a podati sumarni pregled anti~ne retorike, ki mu sledi kraj{i izbor bibliografije ter na slabih dvajsetih straneh slovar govorni{kih pojmov. Sestavila sta DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 193 Black 194 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 Recenzije ga David Movrin in Kozma Aha~i~. V slovarju so pojmi predstavljeni skozi najbolj zna~ilne primere iz zakladnice anti~nega govorni{tva. Prvi vtis, ki ga dobimo, ko prelistamo zbornik, je ob~utek, da je urednik dal prevajalcem, kljub prostorski omejenosti obsega zbornika, svobodo tako pri pisanju orisov posameznih izbranih govornikov kot tudi glede opremljenosti prevodov. Tako ima vede‘eljni bralec na eni strani obse‘ne uvode v ‘ivljenje in delo Lisija, Izokrata in Cicerona, ki jima sledijo s {tevilnimi opombami “obogateni” prevodi zna~ilnih govorov, na drugi strani pa zelo skromen nekajstranski zapis o velikanu retorike Demostenu in le nekoliko obse‘nej{i o Evmeniju. Problem neusklajenosti med posameznimi deli zbornika pa se ponovi tudi v pregledu anti~ne retorike. Prvi obse‘nej{i del predstavitve, ki je namenjen pregledu gr{ke retorike, je pisan zelo zgo{~eno in skorajda pretirano na{tevajo~e, medtem ko je v drugem delu, namenjenem pregledu rimske retorike, isti avtor ubral druga~en stil, v katerem nam posku{a v ve~ji meri pri~arati ob razvoju rimske retorike tudi kulturno- zgodovinske orise posameznih dob. Ob poglabljanju v lepoto anti~nega govorni{tva se ta navedena avtorska svoboda, v projekt antologije vklju~enih sodelavcev, za~ne vede‘eljnemu bralcu vedno bolj pojavljati kot problem. Pri tem ne gre v tolik{ni meri za problem v predstavitvenih orisih in prevajalskih pristopih posameznih filolo{ko-ekspertnih poznavalcev oziroma prevajalcev, ampak za vpra{anje, komu je sploh namenjen tako koncipirani zbornik? ^e gre za predstavitev anti~nega govorni{tva bralcem, ki jim ta tematika ni {tudijsko in profesionalno blizu ali celo primarna, lahko re~emo, da je zbornik pisan nekoliko preve~ suhoparno in ekspertno zaprto. Verjetno bi neukemu bralcu bilo zanimivo zvedeti ve~ o izbranih velikanih govorni{tva in uspe{nosti njihovih osebnih biografij ter o njihovih stilisti~nih bravurah in poseb- nostih, ter manj o obse‘nosti in pristnosti njihovih neohranjenih, polohranjenih in ohranjenih bibliografij. Mogo~e bi s temeljitej{im uredni{kim pristopom dobili po obsegu bolj uravnove{ene ter za bralca zanimive orise ‘ivljenja in dela v zborniku predstavljenih velikanov anti~nega govorni{tva in hkrati s tem prihranili tudi na prostoru, ki bi ga lahko sestavljalci antologije namenili {e ka{nemu prevodu ve~. Ko pogledamo obseg, ki je v zborniku namenjen samo prevedenim govorom, ugotovimo, da ti vsi skupaj v obsegu okrog sto strani predstavljajo zgolj slabo tretjino zbornika. To je vsekakor {koda, glede na redke prilo‘nosti izdaje tovrstnih kompendijev v novej{em ~asu. ^e pa je bil namen avtorjev zbornika izdati z vsem strokovnim in{trumetarijem podprto, izrazito kriti~no in komparativno utemeljeno strokovno predstavitev anti~nega govorni{tva, pa spet zaradi pristopa in tudi verjetno omejenega obsega niso dosegli zastavljeni cilj. Da bi ohranili lepoto anti~ne retorike kot izziv za bralce, ne bomo v nadaljevanju recenzije {li v opise posameznih, v antologiji predstavljenih govorov. Je pa potem, ko se prebijemo skozi antologijo, zanimiva analiza pomena govorni{tva in usod velikanov govorni{tva. Ti so pogosto bili tujci ali potomci tujcev z omejenimi dr‘avljanskimi pravicami (Lisija) ali na druga~en na~in pahnjeni v relativno rev{~ino (Izokrat, Demosten) in so bili prisiljeni za~enjati svoje poklicne poti kot logografi, pisci govorov, ki svojim retori~no manj uspe{nim strankam niso ponudili le pouka retorike, ampak so jim napisali celotne za sodi{~e potrebne govore. Ta praksa je bila posledica neposredne demokracije pe{~ice svobodnih dr‘avljanov, ki so ravno skozi govorni{tvo vzpostavljali sebe znotraj hierahije formalno enakopravnih dr‘avljanov, in tudi sodne prakse v gr{kih polisih, ki je narekovala, da se morajo sodni spori dore~i v enodnevni obravnavi pred {tevil~nimi porotniki. Tako ne presene~a, da so bili {tevilni politiki in vojskovodje v gr{kem in rimskem obodbju anti~ne retorike tudi zelo cenjeni in kvalitetni retoriki, kar na primer ka‘ejo ‘e opisi klju~nih junakov v Homerjevih epih Iliada in Odiseja. Da pa je nekdo dosegel javno priznan status dobrega govornika, je moral predhodno biti kvalitetno izobra‘en. To se lepo ka‘e na eni strani skozi biografije najuspe{nej{ih retorikov, retorjev in politikov, vojskovodij, na drugi strani pa tudi v humanisti~nem izobrazbenem idealu, ki ga je izoblikoval Izokrat. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 194 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 195 Recenzije Ob tem pa je iz zgodovine obstoja in delovanja anti~nih mestnih demokracij in rimske republike, ter iz usod v antologiji predstavljenih velikanov, pomembna ugotovitev, da je ve~ina od njih imela zelo turbulentne ‘ivljenjske zgodbe polne vzponov in padcev. Ve~inoma so le-te bile posledice premo~rtnosti v zagovarjanju svojih pogledov. ^e je bilo govorni{tvo najpome- mbnej{e orodje za javno delovanje, potem so bile posledice izre~enih besed tudi temu primerno usodne. Usodne ne le za konkretne govornike, ampak tudi pogosto za celotne dru‘be. Tako je z dana{njih pozicij razumevanja politike, kljub modnosti novodobnih “PR logografov”, te‘ko doumeti, da lahko neuspe{ni govor pomeni poraz ali celo izgubo ozemlja. Vsekakor pa nam v antologiji predstavljena zgodovina anti~nega govorni{tva jasno poka‘e ranljivost in zapletenost demokracije, ki se mora vedno znova vzpostavljati in z vso pozornostjo varovati pred propadom oziroma zdrsom v tiranije. Kljub humanisti~nim idealom se je to zgodilo v antiki, in kot pravi eden od avtorjev v zborniku, “naravnost o{abno bi bilo pri~akovati, da se kaj takega ne bo zgodilo nikdar ve~”. Kaj na koncu {e re~i o antologiji, ki nas s svojim kanoni~nim naslovom mikavno vabi? Vsekakor je verjetno pozitivni u~inek tako nesre~no se{ite antologije dejstvo, da uka‘eljni bralci ostanejo potem, ko se prebijejo skozi zbornik, nepote{eni v svoji vedo‘eljnosti. Za‘elijo si {e ve~ velikanov anti~ne retorike, ki bi bila za laike iz obdobij po koncu klasi~nih gimnazij, pisana na prijaznej{i, bolj teko~ sovretovski na~in cvetoberov. Bo{tjan [aver Matja‘ Plesec, Mojca Doupona Topi~: Nogomet in dru‘ba: preporod nogometa v Sloveniji. Ljubljana: Zavod za {port, Fakulteta za {port, In{titut za {port, 2002 112 strani (ISBN 961-90629-6-5), 4.340 SIT spremna beseda Gregor Tomc, Igor E. Bergant V sedemdesetih letih se je v mednarodnem prostoru {port zakoreninil kot legitimna domena sociolo{kega raziskovanja. Histori~no so se sprva kot poglavitni pojavi sociolo{ke analize slikali pojavi v domeni politi~ne ekonomije in struktur ideolo{ke mo~i ter dominacije: dru‘beni razredi, kapital, religija, razli~ne kulture ipd. Kot da bi dru‘bo hoteli slikati v lu~i velikih sociolo{kih epov, pri tem pa izpustiti najbolj samoumevne in globoko dru‘beno zakoreninjene pojave. [port je tudi ali predvsem dru‘beni pojav. Prav tako je dejstvo, da v sociolo{kem raziskovanju {e vedno obstaja tabu, ki se nana{a dolo~enih dru‘benih praks. Denimo ~e dru‘beni razredi predstavljajo na~in stratifikacije, urejanja {ir{e skupine ljudi, in so sredstva, s katerimi ti razredi razpolagajo zelo okrnjena, ~emu potlej {ele sedaj prihajamo k temu, da je pre‘ivetje vseh teh potla~enih mno‘ic povezano ne le s kruhom, temve~ tudi z igro? Skratka vsak tekst je hkrati tudi naracija, prek katere se podaja natanko tisti okvir, skozi katerega ho~emo uzreti dru‘bo. Vendar pri tem se je potrebno zavedati, da je le ta eden izmed mnogih. Danes je {port kot dru‘beni pojav dosegel tolik{no mero kompleksnosti, da ga je te‘ko zapopasti v eni sami dimenziji. Prepleta se s {tevilnimi drugimi dru‘benimi pojavi od ekonomije do politike, od izobra‘evanja do religije, od vsakdanjega ‘ivljenja do konstruiranja nacionalnih mitologij, od medijev do popularne ikonografije, od medi- cine do arhitekture, od urbanizma do antropologije, od mno‘i~ne kulture do kulture telesa itd. V tem aspektu avtorja pri~ujo~e knjige Matja‘ Plesec in Mojca Doupona Topi~ v svojem delu sicer razkrivata le droben del dru‘bene dimenzije {porta, vendar na simbolni ravni s tematiko nogometa in njegovega odseva v slovenski dru‘bi signifikantno prebijata neko~ ‘e prebiti led. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 195 Black