Cerkljanski rojak dr. Franc vitez Močnik se je rodil 1. oktobra 1814 v Cerknem. V počastitev matematika, pedagoga in pisca matematičnih učbenikov praznuje občina Cerkno občinski praz- nik prav na ta dan. Vsako leto se tega dogodka spomnimo tudi na naši osnovni šoli z matematičnim kvizom, ki poteka že od leta 1997 na pobudo takratne učiteljice Cirile Metode Močnik v sodelovanju z Izidoro Podgorelec, Milanom Koželjem in Ireno Zajc, ki so bili snovalci prvih kvizov na naši šoli. [ S l i k a 1] Razstava v avli OŠ Cerkno Ob letošnjem jubileju pa smo na OŠ Cerkno še posebej pri- pravili več prireditev in delavnic. Učenci so bili s tem praznikom seznanjeni že maja leta 2014. Kot članici šolskega strokovnega aktiva in veliki privrženki slavnega cerkljanskega rojaka, se mi Zaznamovanje 200. obletnice rojstva Franca Močnika Celebration of the 200 th anniversary of the birth of Franc Močnik Mija Bavcon Venko Osnovna šola Cerkno α Matematika v šoli ∞ XXI. [2015] ∞ 82-85 083 predstavili matematiko na drugačen način. Odgovarjali so na vprašanja: Kaj imajo veri- ge skupnega z verjetnostjo? Kako se gremo matematiko z zavitki papirja? Kako si lahko v matematiki pomagamo z barvicami? ... So- delovalo je precejšnje število učencev, skupaj 38, ki jih matematika zanima. [ S l i k a 3] Močnikove delavnice: verjetnost β Z vrlino in delom 30. septembra 2014 pa so učenci pripravili gle- dališki skeč na temo matematične naloge dr. Franca Močnika kot popestritev odprtja mu- zejske razstave »Z vrlino in delom«, šola pa je prispevala tudi strokovno razpravo o Močni- kovem didaktičnem poslanstvu v znanstveni katalog razstave. Na dan občinskega praznika in Močnikovega rojstva, v sredo, 1. oktobra, pa so učenci pomembno sodelovali pri pro- tokolu odkritja Močnikovega spomenika na novi lokaciji ob stavbi muzeja. γ Matematika živi skozi zgodovino Osrednji dogodek praznovanja, ki je bil hkrati tudi prispevek Cerkljanske v projektu je porodila ideja, da bi vsi učenci, od šestega do devetega razreda na različne načine sode- lovali pri tem praznovanju. S kolegico Bar- baro Carli, učiteljico matematike, sva začeli spodbujati in zbirati tudi literarne izdelke, in sicer pesmice na temo matematike. Mate- rial smo še naprej zbirali v letošnjem šolskem letu. Poleg tega smo se z učenci dogovorili, da izdelke tudi razstavimo v avli naše šole. α Matematične delavnice Že 24. septembra 2014 smo v sklopu teh dejavnosti pripravili posebne matematične delavnice za učence višjih razredov na po- budo naše nekdanje učenke, domačinke iz Cerknega in danes asistentke na Fakulteti za matematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije (Famnit) Univerze na Primors- kem, Ane Zalokar. Tako so bile prvič izve- dene tako imenovane Močnikove delavnice za učence od šestega do devetega razreda. [ S l i k a 2] Močnikove delavnice: matematika z za- vitki papirja Na njih sta sodelovala tudi asistentka Kar- la Ferjančič in študent magistrskega študija matematike Tadej Vodopivec, oba z omenje- ne fakultete. Zainteresiranim učencem so 084 Zaznamovanje 200. obletnice rojstva Franca Močnika Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slove- nije pod geslom Dediščina gre v šole, pa je potekal 2. oktobra 2014 na naši šoli, in sicer večpredstavnostni matematični kviz z naslo- vom Matematika živi skozi zgodovino, pok- lon vitezu Francu Močniku. Scenarij zanj je napisal kolega matematik Rok Ozebek. Kviz je vseboval pet nalog, ki so se povezovale v celoto in predstavile kmečko življenje iz tis- tega časa. Prizori iz leta 1824 so bili posne- ti na stari, dobro ohranjeni kmetiji v bližnji vasi in tudi v živo odigrani. Na prireditvi so poleg omenjenega sodelovali še Šolska radiotelevizija pod mentorstvom Braneta Breliha, mladi matematični literati, šolska skupina »Ko račun ne gre v glavo...« pod mentorstvom kolegice Petre Jenko ter vokal- na skupina D BUTLS iz Šebrelj. V avli šole smo postavili razstavo izdelkov učencev, ki so literarno ustvarjali na temo matematike. Večinoma so bile pesmice, nekaj zapisov iz starih časov in risbe, ki so jih ustvarili deve- tošolci pri izbirnem predmetu likovno sno- vanje pod mentorstvom likovne pedagoginje Uršule Batistuta. V dveh vitrinah pa smo razstavili dragocene računice Franca Močni- ka iz 19. stoletja, ki so jih prispevali učenci oziroma njihovi starši. [ S l i k a 4] Matematični kviz: snemanje prizora iz časa dr. F. Močnika [ S l i k a 5] S prireditve, 2. 10. 2014: matematični li- terati [ S l i k a 6] Šolska skupina: »Ko račun ne gre v glavo« δ Festival znanosti 9. oktobra 2014 smo matematični kviz že tra- dicionalno predstavili na 20. Festivalu zna- nosti v ljubljanskem Koloseju pod okriljem Slovenske znanstvene fundacije. Uvodoma smo obiskovalcem, učencem dveh osnovnih šol, predstavili film o Francu Močniku, nato 085 smo jih skozi zgodbo ter avtentično drama- tizacijo šolarjev iz 19. stoletja spretno vodili s posnetimi prizori, ob katerih so se s Šols- ko radiotelevizijo vrnili v šolo Močnikovega časa z zastavljenimi nalogami iz avtentičnih Močnikovih računic. [ S l i k a 7] Pred Kolosejem v Ljubljani, na festivalu znanosti [ S l i k a 8] Krava Liska se predstavi v Koloseju na matematičnem kvizu Za konec objavljamo še eno izmed pes- mic, ki so jih ob tej priložnosti ustvarjali učenci naše šole. MATEMATIKA Ko še v vrtcu smo bili, znali šteti smo do tri, kasneje v šolo smo vstopili in računati do deset se naučili. Naslednje leto še + in – smo spoznali, z njima radi se igrali, tudi če še majhni smo bili, matematiko smo že obvladali. Skozi leta matematično znanje smo pridobili, tudi do milijon šteti se že naučili, zdaj v devetem razredu smo pristali, kar nekaj matematičnih nalog že za sabo dali. Od množenja do deljenja pa vse do Pitagorovega izreka in dvočlenika kvadrata v osnovnošolskih letih smo se naučili, naslednje leto pa skozi srednješolska vrata polni znanja bomo vstopili. Anja Sedej in Nika Poljanšek, 9. b