Ohvenskt ‘Ulitetj Pedagoška revija in glasilo Slomškove družbe v Ljubljani 4 Leto XLI 1940 »Slovenski Uči tel J« Izhaja mesečno. Uredništvo Je v LJubljnnl, Aleksandrova cesta lt. UpravnlStvn je v Ljubljani, Jenkova ulica (. Naročnina letno 5t din. Članke in dopise sprejema uredništvo; reklamacije, naročnino in članarino pa npravnUtvo. Izdajatelj In lastnik je »Slomfikova družba« v Ljubljani. — — Odgovorni urednik: Štrukelj Ivan. Tiska Jugoslovanska tiskarna v Ljubljani (Jože Kramarič). Vsebina 4, št.: Slovenski učitelj (Fister France). — K vprašanju naše meščanske šole (Vinko Brumen). — Nauk o duši (E. Bojc). — Iz mojega razreda (Anica Lebar). — Nadzorovanje šol in učiteljstva (B. Kajtimar). — Psiha slovenskega naroda (prof. Ema Deisinger). — Velik narodni in gospodarski pomen lipe (prof. Ema Deisinger). — Nekaj snovi za pouk v višji ljudski šoli (Rafael Zazula). — Telesna mladina in šola (Pavle Kveder). — Izvestje mladinske glasbe v šolskem letu 1938/39 (Makso Pirnik). — Razglednik. — Književne vesti. \ r Knjižne izdaje »Slomškove družbe«: A. Lebar: »Oskrba manjnadarjencev.« Cena 10 dinarjev. France Bevk: »Pastirčki pri kresu in plesu.« Cena 5 dinarjev. Rudolf Wagner: »Gremo v Korotan.« Cena 10 din. Rudolf Wagner: »Poglejmo v beneško Slovenijo.« Cena 10 din. Ivan Čampa: »Štirje zvonarčki.« Cena 6 din, vez. 10 din. France Bevk: »Grivarjevi otroci.« Cena 8 din, vez. 12 din. Marija Jezernik: »Vesele uganke.« Cena 8 din, vez, 12 din. Krista Hafner: »Kako naj se otrok uči.« Mala brošurica za starše. 2 din. Franc Ločniškar: »Vrtec« za leto 1938/39, vezan 25 din. »Slovenski učitelj« za leto 1938/39, vezan 55 din. Naročila sprejema »Slomškova družba« v Ljubljani, Aleksandrova c. št. 10, dvorišče, I. nadstropje. i Iz uredništva: Iz članka »Naše naloge v novem letu«, ki smo ga bili objavili v 2. številki »Slovenskega učitelja«, je bila izpadla ena tipkana pola, katero smo pa objavili v 3. številki pod naslovom »Še nekaj misli k članku ,0 naših nalogah v novem letu'«. Vstaviti bi ga bili morali v besedilo prvega članka, stran 26., in sicer za besedico — preosnova — v 5. vrsti, šteto od spodaj navzgor. — Urednik. »Slovenski Učitelj« izhaja prve dni vsakega meseca. Vsak društveni član mora biti naročnik lista. Sklep uredništva je 5. vsakega meseca. Naročnina za list znaša 50 din, članarina »Slomškove družbe« 5 din, prispevek za vzdrževanje lokala 12 din = skupaj 67 din letno. Položnica Poštne hranilnice za »Slovenskega Učitelja« ima št. 11.073. Člani »Slomškove družbe« in naročniki »Slovenskega Učitelja« morejo biti le redni plačniki. Uprava in uredništvo. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Slovenski ‘Učitelj Pedagoška revija in glasilo Slomškove družbe LetoXXXXI V Ljubljani 5. aprila 1940 Štev. 4 Fister France Slovenski učNelj (Konec.) Ali mar božje postave ne utegnejo spraviti v red vseh ljudi, osvoboditi jih in nagraditi z veseljem? Čudno to, da se nihče, ki je veren, ne čuti zasužnjenega, da je svojega dela vesel, da ne gleda bližnjemu v skledo, da ne sanja le o svojem trpljenju, o krivicah, da pozna še spoštovanje in ceno, da loči dobro in slabo na sebi. Kolikor materialistov poznam v življenju, v delavskih in kmečkih plasteh, lahko trdim, da je večina lenih, vsem delavnim v nadlego! Kako bi rekli človeku, ki bi stopil h kmetu na njivo in mu dejal: Revež, ki garaš v potu svojega obraza na vročem soncu, v dežju in mrazu, čemu se ne upreš? Poglej jih pijavk tam po salonih in toplih pisarnah, ki žive od tvoje slepote!? Ali ne bi bil to hudič, ki bi oropal kmeta miru in mu nasul polno mero zavisti? Pa če bi ga postavil za bankirja, bi ne bil srečen! Pri delitvi dela je v tem težava, ker eden drugega težav ne razume. Pa bo rekel kdo: Kaj pa kapitalisti, ki goljufajo? Te naj sodi država. Ali je potem vera zanič, ker uči, da ne kradi, da ljubi bližnjega kot samega sebe? Prepričan sem, da boli take hujskače le šesta božja zapoved! Če hočejo biti živina, zakaj tega na glas ne povedo?! Komur je ljubezen neutemeljena predpostavka, res ne bo prišel do človeka! Lenartu so očitali, da ni domoljub, ker se je smehljal svobodomiselnim frazam. Kdo ljubi bolj dom: vi, ki vam je hiša le streha pred dežjem in mrazom, ali jaz, ki sem v njem z vsem obrazom, ki mi je dom hram lepih sanj, spominov in sreče, blagoslova in ljubezni, dom molitve in življenja, dom rasti in hrepenenja? In še jih je Lenart zavračal: Saj ima jezik pomen, če je posoda plemenitih misli, ne pa izraz nizkih strasti, ne sredstvo barantiji in povod moriji! Jezik more biti lep le plemenitemu človeku. Lepota jezika, višina kulture in cena napredka, rasti in moči je le v globini našega življenja. Vse to je sad dela in hotenja in kaže smoter vsakega človeka. Lenart je bil prepričan, da je domoljub! Kot tak je izgubil tudi življenje! Bo rekel kdo: V današnji dobi, ko se delo deli, naj bo učitelj le v šoli. To je njegova stanovska zadeva, v drugo naj se pa ne vtika. To je ravno prekletstvo civilizirane dobe, da življenje reže na kose. Vse živ- ljenje je med seboj v zvezi, dokler živimo v odvisnosti zemlje. Kadar ne bi bilo nič več skupnega v ljudeh, takrat bi bili najslabši stroji! Roke se še navadijo mere, nihče pa ne bo misli vkoval! Končno pa, ali je to lepša bodočnost? Kaznjenec je kaznovan z odmero prostora in dela! Če se delo deli, je treba še jačjih duhovnih vezi, je treba enotne, poštene vesti, je treba enotnih, zdravih oči! Ali naj neuke plakati uče, živi, rdeči, v vseh barvah kričeči? Vsak trdi svoje in vsak samo prav! Ali naj agentje uče, ki jim nikoli ni za dobiček? Potem bi bil na zemlji pekel! Denar bi bil nad vsem gospod, kjer zdaj še ni. Kdo pri tem škodo trpi, če učitelj neuke uči in to za pošteno življenje? Pač, tisti, ki se dela boji in ga poštenost bode v oči! Na vasi so različni ljudje in rabijo koga, ki jim svetuje. Drugo pa je, da šola uspe, če vpliva na domače. 'U mladosti so otroci doma in le peti del hodijo v šolo! Nič nimam proti delitvi dela, sem pa proti delitvi človeka, ki je ustvarjen za svojo rast. Večina tudi priča o tem, da je enaka vest dana vsem in manjka, kjer je posoda preslaba! Če smo učitelji, nam ne sme biti vseeno, kakšna je barva javnega mnenja. Ali naj ždimo v šoli in pišemo kroniko novega časa, ko dela vse okrog nas? Ali naj le ugotavljamo in se pripravljamo, dokler imamo še kaj moči? Kakšno srce ima pastir, ki se na zapečku greje med tem, ko v čredi volk razsaja? Ali naj čakamo, da se bo zlo samo razjedlo? Ali res kri ne prevpije laži, ali pesti prav nič ne zlomi? Ko bi vsi spregovorili, ko bi vsi zagrabili in to z vso močjo, kdo dvomi v zmago? Kot se osat iz sebe množi, se tudi zlo iz sebe poraja. Pač, v resničnosti naše ideje je zlomljivost človeške laži, v naši odpornosti konec nasilja, v božji pomoči konec pesti! Za srečo, blaginjo in rast, za osebno svobodo in čast, za svobodno zemljo in last svojega ljudstva se mora boriti slovenski učitelj! Vinko Brumen K vprašanju naše meščanske šole* I. Meščanska šola je prava pastorka med našimi šolami. Menda nihče ne ve, kak je njen namen in pomen, malokdo pa je, ki se vsaj trudi, da bi ta namen in pomen našel. Vse polno je kritikov, ki širom sveta razglašajo njene hibe in napake; manj ima zagovornikov, pa še ti so večkrat zelo nespretni in nesrečni v svoji obrambi. Včasih se človeku zazdi, da je danes kar v modi očitati meščanski Prim. tudi mo|' članek v »Ped. zborniku« XXXV. (1939)! šoli vse mogoče grehe. Pravijo, da so bivši učenci meščanskih šol manj rabni v višjih šolah, ker znajo premalo slovenščine in računstva; da so manj rabni v praktičnih poklicih, ker ne znajo ne strojepisja, ne tesno-pisja ter jim manjka še marsikaj drugega. Pravijo, da jih ni mogoče primerjati z absolventi nižjih gimnazij, ki so izdelali šolo z enakim uspehom. Vse to pravijo, nikomur pa se ne zdi niti malo potrebno, da bi svoje trditve skušal tudi dokazati. Na vsak način bo treba takim dejstvom posvetiti več pažnje. Ne smemo pa pozabiti, da nobena šola ne more svojih učencev pripraviti istočasno za nadaljnji študij in za takojšen prestop v praktičen poklic. Dalje ne smemo pozabiti, da prihajajo v mnoge naše meščanske šole skoraj le otroci, ki niso mogli v gimnazijo ali so odpovedali v njej, torej duševno šibkejši, pri katerih tudi meščanska šola ne more delati čudežev ter se zelo verjetno ne bodo mogli kosati z bistrejšimi tovariši iz gimnazije, dasi bodo v teku let šolo zmogli. Na stran pustimo, da ti učenci, ki lahko stopijo v meščansko šolo brez vsakega sprejemnega izpita ter jih šola ne sme zavrniti, niti kasneje izločiti, tišče navzdol ves nivo dela na meščanski šoli ter zato tudi brihtnejši ne morejo poleg njih pridobiti tega, kar bi mogli v drugačnih okoliščinah. Prav tako za sedaj prezrimo, da prihajajo v meščansko šolo v glavnem revnejši učenci, ki poleg ostalih nevšečnosti često nimajo niti najpotrebnejših učnih pripomočkov, niti jih ne moreš terjati od njih, če imaš količkaj srca. Delo je potem posebno težavno, seveda tudi skromnejše, in absolvent meščanske šole je šibkejši ko njegov tovariš iz gimnazije. Toda vse to so čisto zunanja dejstva, ki notranjega bistva meščanske šole niti malo ne izražajo. Ne smemo pa prezreti tudi tega, da se v meščanskih šolah uspeh računa na zelo neroden način. Poleg učnih predmetov dobi učenec ocene iz cele vrste »veščin«, v katerih so običajno boljši tisti, ki učne predmete manj zadovoljivo zmagujejo. Ti se potem s pomočjo veščin postavljajo v vrsto prav dobrih učencev, ko vendar prav za prav niti dobri niso. Ponovno se je v moji kratki šolski praksi zgodilo, da smo dvomljivega učenca z zopetnim izpraševanjem rešili ene ali celo dveh »dvojk« (slabo) ter mu prisodili »tri« (dobro); in s tem je takoj pridobil prav dober uspeh, ker je slučajno bil dober telovadec, risar, pisar, pevec itd. Samo računajte: v prvem razredu meščanske šole dobijo učenci v izpričevalo trinajst redov; med temi je pet veščin (risanje, lepopis, petje, telovadba, ročno delo); potem je verouk, kjer se reduje običajno po drugih vidikih in mileje, ko v ostalih predmetih. Ni težko najti učenca, ki je s težavo prilezel do »trojke« v slovenščini, srbohrvaščini, nemščini, računstvu in geometriji, torej v petorici težjih predmetov, povsem zaslužil »trojko« morda v zemljepisu in dobil »štirico« v prirodopisu; če je v veščinah boljši in si je tam nabral pet prav dobrih ocen ter jim pridružil še eno v verouku, ima vsega sedem prav dobrih in šest dobrih redov ter je prav dober učenec, kljub temu, da je v vseh glavnih predmetih komaj zlezel. Po pravilni ocenitvi je največ dober, toda kako to izkažete z njegovim izpričevalom? Boste mu morda hoteli poslabšati rede v nekaterih veščinah? Temu se bo uprl učitelj veščine, ki mora ocenjevati lepe storitve s »štirico«. Morda ga boste »vrgli« v učnih predmetih? Tudi s tem bi mu mogli napraviti krivico in poleg tega zdrkne takoj s prav dobrega na slab uspeh, oziroma neuspeh. Da bo ironija še večja, se v završnem spričevalu ocene nekaterih predmetov (slovenščina + srbohrvaščina, zemljepis -f- zgodovina, računstvo + geometrija) seštevajo v en red, dočim se to ne zgodi z veščinami. Tako postane vpliv veščin na celoten uspeh še močnejši. Nočem podcenjevati pedagoškega pomena veščin, naglasiti hočem le, da marsikak učenec in absolvent meščanske šole ni prav dober v učnih predmetih, četudi ima prav dobro razredno ali završno izpričevalo ter ga zategadelj ne smemo vedno primerjati s prav dobrim tovarišem iz gimnazije, kadar se srečata na kaki srednji strokovni ali enakovredni šoli. Če bomo torej kdaj toliko pošteni, da bomo skušali statistično ugotoviti, kako se obneso v nadaljnjem šolanju in v poklicih absolventje nižje gimnazije in meščanske šole, bomo morali med ostalim uvaževati tudi pravkar ugotovljena dejstva. Ne bomo torej smeli brez nadaljnjega primerjati prav dobrega absolventa nižje gimnazije s prav dobrim absolventom meščanske šole. Kadar bomo hoteli primerjati taka dva dijaka, si bomo morali najprej pogledati, kje in kako sta prav dobra. Če je bil gimnazijec prav dober v jeziku, ga primerjajmo z absolventom meščanske šole, ki je bil tudi prav dober v jezikih, ne pa z onim, ki je bil prav dober le v telovadbi in v lepopisju. Saj lahko pripustimo rezultat, da bo po takem primerjanju gimnazijec bolje odrezal ko dijak meščanske šole, ker pač gimnazija jezikovni nadarjenosti bolje ustreza, toda morda vendar ne bo tako neugoden za meščansko šolo, kakor se zdi na prvi pogled. In morda bomo odkrili kak tip nadarjenosti, ki bi mu bolj prijala in ustrezala meščanska šola tudi v svoji dosedanji izgradnji. Saj nočem trditi, da se notranji izgradnji meščanske šole ne da nič prigovarjati in da je to idealen tip šole. Ni, kakor druge niso. Ker pa ni idealna, vendar še ni nepotrebna in vredna le prezira, temveč jo je treba le popraviti in izboljšati. Ne moremo pa v ta namen kar brez ugovora sprejeti raznih cenenih receptov, ki hočejo iz meščanske napraviti nekako nižjo strokovno šolo ter opustiti njen dosedanji, čeprav nedosledni obči izobraževalni pravec. Gotovo je tudi poseben vmesen tip obče izobraževalne šole v celotnem šolskem sistemu prav tako potreben, kakor tip ljudske šole ali gimnazije. Željam po večji, strokovni in čisto tehnični izšolanosti absolventov meščanske šole pa bi se morda dalo ustreči kako drugače. Mogli bi namreč dati štiriletni meščanski šoli čisto obče-izobraže-valno nalogo in bi začasno pustili še tiste »praktične« predmete, ki jih danes goji. S tem bi šola učencem dala solidnejšo občo, oziroma temeljno izobrazbo, kakor pa jim jo more dati v svoji dosedanji izgradnji. Šele nato bi se mogli vpisati v poseben »peti razred«, kjer bi se v prvi vrsti učili strokovnih vednosti in spretnosti. Kdor pa bi hotel dobiti več strokovne in poklicne izobrazbe, bi je tudi v prihodnje iskal v strokovnih Šolah. (Dalje.) E. Bojc IVauL o duši Naloga in pomen dušeslovja (Dalje.) Naloga dušeslovja kot izkustvene (empirične) vede je dvojna: opisov a 1 n a (deskriptivna) ter pojasnjevalna (eksplikativna). Vendar ima današnja psihologija pretežno analitično-deskriptivni značaj. Človek kot družabno bitje mora razumeti duševna stanja in razpoloženja svojih bližnjih. Kolikor se komplicira družba, toliko nujnejša postaja za njene člane pravilna dušeslovna orientacija. Posebno pa je dušeslovno znanje važno in potrebno za vse one, ki oblikujejo mladino. A poleg poklicnih vzgojiteljev je nujno potrebno dušeslovno znanje tudi vsem onim poklicem, ki imajo opravka s človekom: duhovnikom, pravnikom, zlasti kriminalistom in mladinskim sodnikom, medicincem, zlasti psihiatrom, pa tudi zakonodajalcem, narodnim in vojaškim predstavnikom, narodnim gospodarstvenikom, umetnikom, jezikoslovcem i. p. Različne dušeslovne smeri, sorodne in pomožne vede Dušeslovne vede oziroma panoge so: a) normalno dušeslovje (človeško, živalsko): kulturno, rasno, narodno dušeslovje, dušeslovje gospodarskih, družbenih razredov, poklicev, stanov in slojev, dušeslovje poedinca (individualno, diferencialno), socialno dušeslovje, razvojno dušeslovje (pedologija); b) patološko dušeslovje (človeka, živali), ki raziskuje abnormalne duševne pojave kot variacije duševnega dogajanja. Zamenjati ga ne smemo s psihopatologijo, ki skuša kot del patologije razumevati duševne bolezni in duševne motnje kot bolezenske simptome. Metodično ločimo še te-le dušeslovne smeri: fiziološko (biološko), duhoslovno, analitično, sintetsko, globalno, celostno ali likovno oziroma strukturno, teoretsko pa uporabno dušeslovje. Izkustvo nam dokazuje, da je med telesom in dušo tesna zveza. Duševno življenje je zavisno od telesnega (na primer: zdravje — bolezen, svežost — utrujenost itd.) in obratno zavisi tudi telesnost od duševnosti (značaj oziroma temperamenti, različni telesni tipi v odnosu do značaja, življenjska potrtost, obup, pesimizem na eni strani in življenjska vedrost, pogum, optimizem na drugi, duševne bolezni itd.). Tu so na delu funkcije človeškega živčnega sistema. Vendar niti anatomija niti fiziologija ne moreta zaznati vsega o človeku, namreč duševnih pojavov, ki se z njimi bavi duše- s 1 o v j e. Zato v širšem smislu besede vse te tri vede skupaj sestavljajo antropologijo, ki jo navadno v ožjem smislu dele le na vedo o sestavu človeškega telesa, odnosno njigovih telesnih organov — na anatomijo ter na vedo o funkcijah ter organov — na fiziologijo. Sorodna veda dušeslovju je tudi filologija, veda o jeziku, etnologija, veda o postanku in razvoju naroda, zgodovina in leposlovje, ki nudita neizčrpne podatke o doživljanju človeka v najrazličnejših oblikah in položajih. Še bolj tesno je z dušeslovjem povezano vzgojeslovje, pa tudi logika, etika in estetika, karakterologija, grafologija, dednostna teorija. Telesne osnove duševnosti Živčni sistemi, živčni centri in mozeg Preko našega doživljanja je duševnost vedno v zvezi z živčnim sistemom. O tem nas n. pr. že prepričajo udarci na glavo pri raznih pobojih. Treba se je zato seznaniti s sestavo in delovanjem živčnega sistema. O sistemu govorimo tu zato, ker so živčni elementi pri živih organizmih in človeku med seboj tako povezani, da ob normalnih prilikah delujejo kot ena celota. Živčni sistem se pri človeku deli v dvoje: animalni (cerebrospi-nalni) in v vegetativni (simpatični). Animalni organski sistemi so čutila in gibala (sklepi z mišičjem), ki nam služijo bodisi tako, da dobiva duševnost preko njih vsebino (receptivni), bodisi da se preko njih na zunaj udejstvuje (eksekutivni). — Vegetativni organski sistemi pa so v službi človeka kot telesnega bitja, skrbe za njegovo življenjsko ekonomijo ter delovanje prej omenjenih organov šele omogočajo. Tako animalni kakor vegetativni živčni sistemi so zgrajeni iz dveh vrst živčnih sestavov: iz živčnih celic in živčnih vlakenc. Ena živčna celica ima lahko več vlakenc, a najvažnejše vlakence se imenuje nevrit. Nevriti so lahko različno dolgi, do enega metra. Živčna celica, iz katere izstopa vlakence, se imenuje n e u r o n. Takih neuronov je v živčnem sistemu na milijarde. Te živčne celice (neuroni) imajo celična jedra in plazme, ki lahko rastejo ali okrnejo, ne morejo se pa deliti in množiti kot druge celice. Živčne celice niso izolirane, ampak so nagomiljene na poedinih mestih in stvarjajo tako živčne vozle (ganglije). Iz živčnih celic gredo izrastki v obliki drevesnih vej (dendriti) ter okrogložične živčne niti (nevriti), ki se zraščajo in narahlo stikajo z drugimi živčnimi celicami (neuroni). Živčne celice so obdane s kožico, ki je brezbarvna, dočim so gangliji sivordeči. Celotni živčni sistem obstoji iz: 1. perifernih živcev, ki sprejemajo dražljaje, prihajajoče po zunanjih vplivih na čutila, in jih oddajajo dalje po senzoričnih živcih k središčnim na dovajalen (centripetalen) način; 2. subkortikalnih centrov, ki sestoje iz hrbtnega mozga in njegovega podaljška v malem možganju, nahajajočem se pod velikim. Ti dražljaje od perifernega živčevja po eni strani dovajajo na pristojna mesta v velikih možganih, po drugi strani pa po centrifugalnih (motoričnih) živcih dovajajo v mišičje in žleze. To se vrši n. pr. pri odporu, refleksih, dihanju, jedi i. p. To delovanje je razvojno starejše kot ono velikega možganja; 3. možganska masa je nameščena v lobanjski duplini. Deli se na štiri dele: velike, srednje, male možgane in podaljšani mozeg. — Mali možgani se nahajajo nad podaljšanim mozgom in so težki o 140 g. Pri zavestnih duševnih pojavih ne igra nikake vloge, marveč služi le za telesno ravnotežje, povečavanje elasticitete in energije mišičja. — Srednji možgani so najmanjši možganski del in se nahajajo nad malimi in pod velikimi možgani. Sestoje iz treh delov, katerih funkcije pa še niso dovolj preiskane. Veliki možgani so v sprednjem in gornjem delu možganske lobanje. Razdeljeni so na dve enaki poluti (hemisferi), katerih vsaka je močno nagubana. Povrh je siva možganska skorja, notranjost pa je izpolnjena z belkasto maso živčnih vlaken. Glavni dušeslovni značaj ima možganska skorja, ki se smatra za organsko duševno središče zavesti, dočim služijo vlakna kot vez med poedinimi deli te skorje ter med temi in drugimi možganskimi deli (subkortikalnimi centri) in končno med čutili in mišičjem. Možganska skorja sestoji iz ogromnega števila živčnih celic. Njena debelina znaša o. 3 mm, dočim je različna površina pri poedincih, kar zavisi predvsem od zavojev, ki omogočajo, da na čim manjšem prostoru stoji čim večje število živčnih celic. Veliki možgani obsegajo o. 2000 cm'-', dočim mali možgani o. 800 cm2. Vzdrčevanje kemično razkraja živčno substanco (disimilacija), ki jo spremljajo električni pojavi, in se plazi potem kot žareča iskra na vži-galni vrvici po živčnih nitih z majhno hitrostjo dalje. Možganska skorja služi duševnemu življenju z vso svojo površino, in dokazano je, da so poedine vrste duševnih pojavov lokalizirane na posebnih poljih ali centrih te možganske skorje, t. j. da so v zavisnosti od fizioloških funkcij, omejenih na posamezna mesta skorje. Prvi je to lokaliziranje duševnih pojavov dokazoval nemški anatom J. Gal v začetku preteklega stoletja. Kolikor bolj človek duševno oziroma duhovno dela, toliko bolj se mu razvija tudi mozeg. Tako je n. pr. dokazano, da povprečna teža možganja najkulturnejše ljudske rase (kavkaške) znaša 1400 g, dočim povprečna teža drugih, manj kulturnih ras prilično zaostaja, zlasti naj-nekulturnejše črne rase. Možganska teža n. pr. podekvatorskih črncev, ki so skoraj brez vsake kulture, ne znaša več kakor 800 g. Tudi možganje razumnikov je težje kot ono ročnih delavcev, posebno visoko težo pa izkazuje možganje nadpovprečnih duhov človeštva. Tako je ugotovljeno, da je znašala teža možganja filozofa Kanta 1650 g, pesnika Bayrona 1807 g, angleškega državnika Kromvela celo 2231 g itd. Nekateri idioti imajo možganje, katerega teža ne sega preko 500 g. Izjeme tukaj — se zdi — le to pravilo potrjujejo, četudi še niso pojasnjene. Med živimi bitji ima človek najvišjo relativno težo možganja. Čeprav namreč n. pr. pri slonu znaša možganska teža o. 5400 g, je vendar to relativno mnogo manjša možganska teža kot pri človeku, če primerjamo razmereje telesne teže in teže možganja, ki znaša pri človeku 1:42, dočim pri slonu 1:800, kar pomeni, da je njegova možganska teža skoraj 20 krat manjša kot človeška. (Dalje.) Anica Lebar Iz mojega razreda (Dalje.) Odgovori so bili dobra slika otroškega duševnega življenja, celo boljša kakor odkritja pri igrah. Sliki krojača in družine sta več tednov viseli na stenah, ko smo jih opazovali in se o njih razgovarjali v stvarnem pouku. — Ti dve povprečni vprašanji, ki jih do tedaj nisem stavila, naj bi otrokom pokazali, da si ne znajo predstavljati in reproducirati predstav, in naj bi jim zato zbudili hotenje za boljše opazovanje in večjo pažnjo. Seveda je bila važno, da se je preizkušnja odgovorov vršila ob obeh slikah s sodelovanjem vsega razreda. Od 14 učencev(-k) je odgovorilo na prvo vprašanje le 8 pravilno, na drugo vprašanje le 5, na tretje vprašanje 6, četudi smo slike tri tedne ogledovali. Zanimivo je tudi to, da so bile to samo učenke, kar dokazuje smisel deklic za podrobno opazovanje. — Kako so se vsi čudili, da tega niso točno zadeli! Podrobnosti, ki jih je dal ta poizkus, pa so bile zlasti za vzgojo in presojanje posameznika velike važnosti, a jih tu izpustim, ker se nanašajo le na milje posameznega otroka in njegovo socialno sožitje. Na enak način sem obravnavala tudi čtivo »pismeno«. Na podlagi čitanega berilnega sestavka, ki smo ga vsestransko obravnavali, sem pripravila nekaj vprašanj, na katera je bilo mogoče odgovoriti z eno ali dvema besedama. Ta način se je otrokom tako priljubil, da so po obravnavi vsakega berilnega sestavka opozarjali: »Gospodična, od tega berila pa še nismo nič pisali.« Kako veseli so, ko vidijo, da so si tako dobro snov prisvojili in jim je prav to močan nagib, da pri novi učni snovi napno vse sile, da si jo čim pravilneje prisvoje. Veliko veselje je bilo tudi otrokom, če so smeli dopolniti manjkajoče besede v stavkih. Napoved: Vzemite tablice! Za take splošne vaje jih kaj radi porabljamo na pomožni šoli. — Povedala vam bom več stavkov. V vsakem stavku pa bom eno besedo izpustila. To morate uganiti in jo napisati na tablico! N. pr.: Oče je bil bolan. Mati mu je stregla (podnevi in ponoči). Itd. Pričeli smo s takimi lahkimi stavki ter jih stopnjevali do težjih. Po kakih šestih stavkih je treba izdelek pregledati, ali tablice zamenjati, narekovati besede, ki so manjkale, in naročiti otrokom, da pregledajo ter spodaj napišejo število pomot. Da sem to potem pregledala tudi še sama, je umevno. Število in vrsta teh pomot da dobro sliko praktične inteligence otrok. Ne le da se pri tem dobro formalno izšolajo, ampak morajo nehote misliti in sodelovati. Izredno uspešna za razvoj mišljenja in zanimanja ter pažnje je tudi nastopna »igra«. Igra smo jo imenovali, ker otrokom ni mogoče raztolmačiti, da je to podrejanje pojmov. Vršili pa smo jo takole v tretjem šolskem letu: Imenovala bom več reči, vi pa boste zraven napisali, kaj je vsaka reč. Poskusimo: Vijolica. Kaj boste napisali? Cvetica. — Lipa. Kaj boste napisali? Drevo. Le dobro pazite, da boste pravo pogodili! Narekovala sem na koncu tretjega šolskega leta 14 učencem te-le besede (imena): Vijolica — rešeno 13 krat pravilno. Jabolko — 7 krat. Lipa — 13 krat. Škrjanec — 9 krat. Omara — 6 krat. Pivo — 2 krat. Ljubljana — 13 krat. Božič — 7 krat. Sreda — 12 krat. September — 11 krat. Zima — 2 krat. — Poskušnja je trajala 20 minut. Pregled sem izvršila sama. Tako določanje pojmov je izvrsten poskus za splošno izobrazbo. Podobno, zelo razgibano delo je tudi rešitev besedne mešanice v pravilen stavek, kakor jih porabljamo tudi pri inteligenčnih preizkušnjah. Izvedli smo jo na koncu tretjega šolskega leta. Ko smo prvič to »igro« igrali, je otrokom tako ugajala, da so jo drugi dan takoj zopet želeli. Pričeli smo seveda pri kratkem, tribesednem stavku, da so bolje razumeli: Miš, mačka, lovi. Nadaljevali smo s štiribesednim stavkom: Sladko, Tonček, je, hruško. In potem še s petbesednim stavkom: Šolsko, včeraj, nalogo, pisali, smo. — Ko smo se tako ustno dodobra nasmejali, razumeli, naučili, smo poskusili pismeno; jaz na tablo mešanico, otroci pravilni stavek na list. (V, smo, počitnicah, na, bili, ledu. — Minuli, prazniki, so, božični, lepi. — Oče, težko, sosedov, je, za, umrl, boleznijo.) Petero jih je bilo, ki so nalogo prav hitro rešili, ostali le počasi, trije pa si niso znali najti rešitve. Zelo dolgo sem iskala primernp »igre« za računstvo. Kar je bilo v računici, je vse samo abstraktno. Praktične uporabne naloge pa so bile otrokom takoj preoddaljene, če se niso nanašale neposredno na njihovo življenje. Treba je bilo nečesa, kar naj bi abstraktno računsko delo olajšalo. Zopet je bilo treba seči po samopomoči. Narezala sem iz kartona kartice (3X5 cm), in sicer 30; na vsako sem narisala številčno sliko s pikami (od 1 do 10). Otroke sem razdelila v skupine po štiri, da so sedeli obrnjeni drug proti drugemu pri mizi. Otrok je bilo 12, torej tri skupine. K vsaki skupini sem položila kupček kartic. Po vrsti je vzel vsak po eno kartico in preštel, koliko pik ima. Kdor je po zadnji kartici, ki jo je dvignil, imel največ pik, je »zadel«. Kdor je zadel, je smel prihodnjič prvi pričeti. Nikoli niso tako pazno poslušali mojih nalog, kakor sedaj, ko so šteli pike. Seveda to ni bilo zgolj štetje, ampak tudi primerjanje in presojanje, ki je za otroke pomožne šole velike važnosti. — Drugič smo rabili kartice za odštevanje. »Vsak si misli, da ima 10 pik, pa odšteje od 10 toliko, kolikor ima na karti. Zadel bo pa tisti, ki bo imel nazadnje najmanj pik.« — Zelo pogosto je bilo pri tovrstnem računstvu kar preveč živahno. Navadno je zadostovalo, da sem ob koncu vsake take vaje sprejela zmagovalca, ki je »zadel«, in da sem določila, kdo bo kartice mešal. Tudi to je namreč važno, ker so otroci zelo nerodni in je to zanje prav izvrstna vaja. (Dalje.) H1 Nadzorovanje šol in učNeljsrfva Iz nadzorniških krogov (Dalje.) Da bodi ljudska šola vzgojevalnica, to je že kar splošno spoznanje, ki je rodilo tudi splošne vzgojne zahteve. Te zahteve morajo uvaževati predvsem gg. nadzorniki, dalje šolski upravitelji in končno tudi učitelji. Ze okolica šole, šola sama in vsi njeni prostori bi morali biti šolski mladini in ljudstvu vzor snage in reda. Kjerkoli je to mogoče, povsod tam naj bi šolska poslopja imela na šolskih oknih cvetiče-lončnice. Naš slovenski narod jih ljubi. Priče za to so kmečke hiše, zidane in lesene, ki imajo polna okna nageljnov, rožmarina, begonij, fuksij itd. Marsikje je lesena vaška koča lahko zgled ljudski šoli v vasi, trgu ali celo mestu. Pa ponekod že vidimo tudi šole s cveticami na oknih, kar kaže, da se v učiteljstvu vedno bolj vzbuja estetski čut, ki vpliva vzgojno na šolsko mladino in ljudstvo, posebno pa na tujce, ki prihajajo k nam. V Ljubljani se odlikujeta v tem pogledu I. deška ljudska šola na Ledini in dekliška licejska gimnazija na Bleiweisovi cesti. V šolskem poslopju si oglejte najprej pisarno šolskega upravitelja. Če boste našli tu red, ga boste našli tudi po drugih učnih sobah. Zgledi vlečejo. Prezreti vam ni tudi sobe za učila, posebno tedaj, če najdete učila po kotih učnih sob. Tu se prepričajte, ali uporablja učiteljstvo učila, ali so zgolj muzejska zbirka brez potrebnih katalogov, brez seznamov, kdo in kdaj si je učilo izposodil. Važno je tudi to, ali so učila že stara in še s starimi imeni, dasi je bilo poslovenjenje že zdavnaj uradno ukazano. Ako najdete veliko učil raztrganih, lahko sklepate na disciplino v šoli. Tam pa, kjer učitelji sami popravljajo in izdelujejo učila, zaslužijo boljši red, če delajo to iz ljubezni do pouka in niso posebej plačani od krajnega šolskega odbora. Veliko učil pa lahko izdelajo in popravijo učenci pri deških ročnih delih pod vodstvom učitelja. Odprite tudi knjižnične omare, da se prepričate, v kakšnem stanju so knjige šolarske in učiteljske knjižnice. Knjižničarji naj vam pokažejo sezname izposojenih knjig tako učiteljske kakor šolarske knjižnice. Ne gre pa soditi knjižničarja po tem, če ima knjige lepo vezane in urejene po omarah, ampak po tem, koliko knjig so učenci prebrali. Nekdaj je imel nekje šolski upravitelj silno lepo urejeno knjižnico. 2e več let stare knjige so bile kot nove. Na nadzornikovo vprašanje, kako je to, je odgovoril: »Če bi jih izposojeval, bi bilo kmalu po njih, Le otrok ne zraven!« Kjer obstoja še stara navada, da je en sam učitelj knjižničar za vso šolo, jo je treba pač odpraviti. Knjiga je vzgojno sredstvo, zato jo mora uporabljati razredni učitelj. Uvedite povsod razredne knjižnice. Tudi imajo po nekod še navado, da začnejo izposojati knjige šele meseca novembra, pa jih izposojajo tja do Velike noči. To kaže, da so še učitelji, ki ne vedo, čemu so knjige. Poučite jih, da morajo poznati duševno ' mu. Namenjena je zgolj redovnicam in iz' ročena varstvu Device Marije vnebovzete. Ministrstvo prosvete je s posebnim dekretom dalo odobrenje za ustanovitev tega učiteljišča in dovolilo iste pravice, kakor jih imajo državne učiteljske šole. Na novem . zavodu bodo mogle redovnice doseči tudi doktorat iz slovstva in vzgojstva. Potreba verske izobrazbe. V Združenih državah Sev. Amerike je že dalj časa v razgovorih in razpravah vprašanje verske izobrazbe, ki jo mladina tako pogreša. Člani ameriškega parlamenta so dobili v roke predlog, ki ima namen uvesti med državljane versko zavest, »kajti vera je bistven del državljanskega življenja«. V belo hišo v Washingtonu so bili poklicani zastopniki katoliške duhovščine in tudi drugih veroizpovedi, med njimi mnogo pedagoških oseb, da se izjavijo, kako ustreči ameriški mladini glede verstvene izobrazbe, kljub temu, da sta Cerkev in država v Združenih državah ločeni. — Povsod v Ameriki se je dosegel ogromen napredek v tehniki in znanstvenih izsledkih; velika nevednost pa obtežuje vse stanove v vprašanjih verstva in nravstve-nosti. Odgovorni so za ta usodni nedostatek predvsem starši, ki se — sami zaverovani v tostranstvo in zakopani v materializem — premalo brigajo za duhovno stanje in za versko-nravni napredek svojih otrok. Tako je ta važna zadeva vendar tudi v Ameriki prišla do resne razprave v časopisih, v javnosti in v kongresu. Pri nas smo slišali odločno besedo glede zboljšanja našega šolstva v banskem svetu. Tam se je sicer priznavalo, da se skuša z raznimi reformami v šolstvu doseči kar največ zunanjega znanja, in da se sedanja mladina uvaja v poznavanje skoraj vseh panog novodobne vednosti; slišale so se pa od vseh strani tožbe, da šolski otroci zaostajajo v duševni kulturi, da je veronauk degradiran na stopnjo šolskega učnega predmeta, ko bi moral prežemati in prekvašati ves ostali pouk, ko bi moral biti temelj vsemu učenju in vsej vzgoji. Dobro je zapisal dnevnik »Slovenec«, ko je v razmotrivanju o tem velevažnem vprašanju postavil tole zahtevo: »Šolo je treba predvsem preosnovati tako, da jo postavimo na edini trdni temelj krščanske vere, krepke nravstvenosti in duševne kulture. Pouk mora biti v celoti naslonjen na ta temelj, ker more le v pre-šinjenosti z versko in nravstveno idejo roditi resnične in koristne sadove za življenje. Šola ne more in ne sme biti indiferentna in nevtralna nasproti najvišjim vzorom, zato tudi ne sme biti odtegnjena vplivu največje vzgojevalke — Cerkve.« Sodbo o koedukaciji je izrekla zveza nacionalnega učiteljstva v Mehiki, ko je vložila poziv pri vladi, naj se skupna vzgoja dijakov in dijakinj na srednjih šolah odpravi. Svojo zahtevo so podprli z nravstvenimi in pedagoškimi razlogi: Koedukacija je napravila žalostno nravstveno zmedo med mladino; v vzgojnem oziru koedukacija ne ustreza, ker ne upošteva posebnosti, ki so lastne vsakemu spolu. Uredništvu »Slovenskega učitelja« 2e osem šolskih let poučujem I. razred. Najprej sem v I. razredu uporabljala Vidro-vo, pozneje, ko iste ni bilo več dobiti, pa Majcenovo z vsemi slovničnimi napakami. Nujno sem si želela čitanke, ki bi veselila otroke, pa bi tudi sicer bila primerna. Za Fleretovo čitanko se nikakor nisem mogla navdušiti, ker so tukajšnji rudarski otroci siromašni in si ne bi mogli preskrbeti stavnic, ki bi jim bile pač ob pomanjkanju čtiva v čitanki potrebne. — Ko pa je lani izšla čitanka »Preljubo veselje, oj kje si doma«, sem si jo takoj ogledala. 2e prvi vtis je bil zaradi res lepih slik in bogatega čtiva najboljši. Ko sem si enkrat zagotovila naročitev knjig, sem si jo med počitnicami res temeljito ogledala. Premislila sem način obravnave in si celo snov I. dela knjige razdelila v tedne, da bi ob polletju ne stala razočarana pri ugotovitvi, da nas je čas prehitel. Tako sem jeseni dobro pripravljena pričela s poukom v čitanju in tiskanju. 2e koj v začetku sem opazila, da so se učenci z veseljem poprijeli učenja prvih črk, katere so jim tako lepo pojasnje- vale in ponazorovale slike, iz katerih je res dihal košček njihovega življenja. Ko smo pri čitanju prišli do strani 14, 15, 16, 17, sem pa s strahom ugotavljala, da jim prsti pri čitanju ostajajo le pri slikah med besedilom, dočim so si besedilo kar zmišljevali, odnosno so si ga koj zapomnili. Ko pa so na naslednjih straneh postajale slike bolj redke, so se brez truda kar sami začeli zanimati tudi za besedilo. In ker je bilo mnogo veselja, pa tudi ne dvojnega dela s čitanjem in pisanjem, so se nam črke kar silile k hitri obravnavi, in 6. decembra smo že či-tali lepi pesmici o sv. Miklavžu. Pesmic o živalih pa sploh ni bilo treba obravnati, bile so tako zanimive, da so se jih otroci kar sami učili na izust. — Ostal mi je torej le strah, kako bo s čitanjem drugega dela v čitanki. Toda lepe, vabljive pesmice kakor »Nacek-pacek«, — »Ringa, raja«, — »Sneženi mož se poslavlja«, dalje povest »Palček in rogač« so jih tako privlačevale, da so me že prej povpraševali po neznanih črkah. In tako znajo danes sredi februarja vsi brez izjeme gladko zlogovno, največ že tudi besedno gladko čitati kar koli. — In kaj je s pisanjem? Kdaj smo prešli iz tiskanja v pisanje, skoraj ne vem. Vidim le, da pisave niso slabe. In še ena težava je po zaslugi te knjige odpadla. In ta je: Uporaba velike črke za piko in pri pisanju krstnih imen. Saj jih je knjiga že od druge strani (»Eva«) dalje na to opozarjala. Knjiga je po mojem mnenju zelo dobra, kar najlepše izpričuje izjava učencev: »Mi imamo lepšo in lažjo knjigo, kakor na sosedni šoli v Velenju.« Želim le, da bi imeli slične knjige tudi v drugih razredih. Omenjena knjiga naj bi se uvedla splošno v vse elementarne razrede. Treba bo pa tudi v nekaterih ljubljanskih knjigarnah povedati, da je knjiga »Preljubo veselje, oj kje si doma«, odobrena in priporočljiva. Med počitnicami sem namreč imela priliko slišati, da ta knjiga ni odobrena. Stranka bi bila to verjela, da ji nisem jaz pravočasno povedala resnice. Bog ve koliko strank so iz knjigarne na ta način odpravili. — Reven Pepca, učiteljica, Škale pri Velenju. Važno za sadjarje. Pravo vrednost ima dandanes samo po kakovosti neoporečno, prvovrstno namizno sadje. Tako sadje pa ne zraste kar samo od sebe brez sodelovanja sadjarja. Treba je zato smotrno urejenega, intenzivnega obdelovanja. Najvažnejši del sodobne sadne kulture je pa varstvo sadnega drevja pred zajedavci. In to varstvo se na noben drug način ne da popolnoma zanesljivo izvesti kakor z obdelavo sadnega drevja z določenimi in v dolgoletnipraksi preizkušenimi škropivi. Škropljenje sadnega drevja je brezpogojna zahteva sodobne sadne produkcije. Brez tega ni kvalitetnega sadja, ni sadne kupčije. To delo pa ni tako preprosto, ker je uspeh zavisen od raznih okolnosti, kakor od škropiva, od dobe škropljenja, od vremena itd. Zato je neogibno potrebno, da vsak sadjar to velevažno kulturno delo na vse strani in do dobrega prouči, kajti le potem ga more opravljati s pravim umevanjem, s potrebno spretnostjo in z zanesljivostjo. Kje pa naj dobi sadjar vsa tozadevna navodila in pojasnila? V knjigi »Škropljenje sadnega drevja«, ki jo je spisal po 20 letnih lastnih skušnjah splošno znani, odlični strokovnjak, ravnatelj banov, vinarske in sadjarske šole v Mariboru g. Josip Priol in ki jo je pravkar izdalo v 2. izdaji »Sadjarsko in vrtnarsko društvo v Ljubljani«. Kako potrebna je ta knjiga in kako je sadjarjem z njo ustreženo, nam izpričuje dejstvo, da je bila 1. izdaja tiskana v 5000 izvodih in razprodana v pičlem letu. Druga izdaja tega poljudnega navodila za zboljšanje našega sadnega pridelka v množini in kakovosti je na podlagi najnovejših lastnih izkušenj ter domačega in tujega slovstva temeljito predelana, izpopolnjena in povečana. S pridom bo služila ne samo začetniku v škropljenju, ampak tudi že bolj izkušene- mu sadjarju, čeprav ima morebiti že prvo izdajo. Knjiga obsega 20 poglavij, v katerih se izčrpno obravnava sledeča tvarina: pomen škropljenja sadnega drevja, kako se pripravi sadovnjak za škropljenje, zimsko škropljenje posameznih sadnih plemen, kako pripravimo škropiva (bakrena, žveplena in druga škropiva), katera škropiva smemo mešati, previdnost pri arzenikovih škropivih, drevesne škropilnice, ali se škropljenje izplača, koliko stane 100 litrov škropiva, škropilni koledar. Noben sadjar, ki mu je na tem, da bi pridelal obilo prvovrstnega namiznega sadja, ne bo brez te knjige. Dobi se pri Sadjarskem in vrtnarskem društvu v Ljubljani in po vseh knjigarnah. Za društvene člane stane 12 din, za nečlane in po knjigarnah pa 15 din izvod. Juliusz Slovvacki, Oče okuženih. Pesnitev. Prevedel dr. Tine Debeljak. V Ljubljani 1939. Knjižica, ki je ponatis iz Doma in sveta, obsega najprej uvod pesnikov v pesnitev, nato pesnitev v Debeljakovem prevodu, končno pa še Debeljakovo študijo o Sto-wackem. Pesnitev je po tragiki glavne osebe prav blizu današnji usodi Poljakov. Po-leg tega pa smo dobili prevod prav ob stoletnici pesnitve, ki je izšla 1. 1839. SIo-wackemu je pesnitev lep spomin na čas, ki ga je preživel v karanteni v palestinski puščavi, ko je hotel na svojem potovanju priti iz Egipta v Palestino. Tedaj mu je pripovedoval starec žalostno zgodbo in ta je bila osnova, vsaj v glavnem, njegovemu »Očetu okuženih«. Tu peva pesnik pretresljivo zgodbo o očetu, ki je bival v puščavi v karanteni s svojo družino. A prišla je kuga in vzela mu je po vrsti hčerke in sinove. Komaj doživi eno smrt, pride druga. Oče je ostal zdrav, čeprav je poljubljal vsa telesa okuženih otrok, ali žena je nenadno zakrilila in zastokala — tudi njo je zgrabila kuga. Pred smrtjo je še šla na grob najmlajšega, ga izkopala, ga poljubila na ustnice in umrla. In sedaj odhaja oče iz morilne puščave sam, samo Boga ima nad seboj, pred seboj negotovo pot v svet. To epsko snov je odel S!owacki v tenčico najžlahtnejših srebrnih niti prelepe poezije in sodoživetja v bližnji naravi. Po tragičnosti snovi pa vzbuja v nas misel na toliko sinov naroda ob Visli, ki stopajo od doma v svet sami. Zanimanja vredna je tudi dodana študija o Slowackem, ki spada v trozvezdje največjih poljskih pesnikov Mickiewicz-Slowacki-Krasinski. Slowackega odlikuje orlovsko krilata domišljija, skoraj ves navdih mu daje izredna domišljija, ki je že skoraj premalo realistična. Najlepše stvaritve njegove so »V Švici«, »Anhelli« in »Oče okuženih«. Drugo delo imamo Slovenci že v prevodu V. Moleta. Delo je odlično prevedel dr. Debeljak, ki dobro pozna poljsko dušo in literaturo. Pesnitev je tudi v vzgojnem pogledu pomembna. Risbe Bare Remčeve dobro po-nazorujejo prizore. Dr. M. Gorjanec. PoSioJtiGa dhužAutt& pOjcbajLŽjnic Podružnica Slomškove družbe za krški in brežiški okraj je zborovala dne 3. februarja v ljudski šoli na Vidmu. Po vzornem nastopu šolske upraviteljice gospe Ivanke Gojničeve v I. raz. osn. šole, ki je pokazal vzgojno in učno silo otroškega samoudejstvovanja, močnega doživljanja in spretnega neprisiljenega duhovnega vodstva učiteljice pri najmlajših. Referirali so: gospod Dušan Len-ščak o mladinskem tisku, katerega važnosti danes nihče ne prezre. Govoril je o vzrokih razvoja mladinskega tiska, kaj zahtevamo od katoliške revije, podal je pregled mladinskih revij in prilog doma, za mejo in pri izseljencih. Poročal je o mladinskih knjigah in kritiki mladinske literature. Referat je odgovor polemiki, ki se je razvila v začetku šolskega leta za naslov katoliškega mladinskega lista. Izvajanja je podkrepil s citati in tehtnimi dokazi. Delo je posvetil Ivanu Tomšiču, pionirju slovenskega katoliškega mladinskega lista in sotrudnikom 70 let izhajajočega »Vrtca«. Gospod Šubert Miro je govoril o kompetenci krajnih šolskih svetov in sedanjih krajevnih šolskih odborov v luči zahtev in reform sedanje prosvete. Zgodilo se je že, da je slepec vodil človeka z zdravimi očmi tako, da je še ta oslepel, česar ni več želeti. Izvajanja je podkrepil s citati iz »Zbirke zakonov in ukazov o ljudskem šolstvu na Kranjskem«, iz konferenčnih zapisnikov in šolske kronike. Svoje misli je izrazil v točkah, ki so jih člani prevzeli kot resolucijo na merodajne činitelje, ki naj bi jo upoštevali pri morebitni spremembi kompetence sedanjih krajevnih šolskih odborov. Gospod Fister France je povedal, kako potrebna je knjižica, naslovljena kmečkim staršem, da bi jih ustavila pri kopici otrok. Ti odgajajo večino slovenske mladine! Kaj vse se počne na kmetih pred otroki, ki ždijo na peči in jim nobena reč ne gre mimo oči. Kar šola postavi, dom često poruši s slabim zgledom in je navadno ves proti njej. Kako malo podpirajo starši šolsko prizadevanje, podpre z resničnimi primeri. Za pisca pa velja: če konj ni v voz za-prežen, vozu nič ne pomeni, dvakrat nič pa, če skače po svetu, kjer se ne morejo obrniti kolesa. Gospod Bonča Leopold je govoril o potrebi primernih računic in strokovnih čitank. Knjige za kmečke šole naj ustrezajo njihovemu učnemu in vzgojnemu namenu. Tudi vsi čevlji se ne delajo po isteim kopitu! Fister France pripomni, da postane dobra in praktična učna knjiga tudi domačim potrebna, čeprav je namenjena otrokom. Take knjige pa naj ne bodo zbirke postriženih teoretičnih izvlečkov iz srednješolskih učnih knjig. Tudi strokovne knjige naj bodo doživljajske, polne zanimivega in ilustriranega življenja, kot ga je svet poln. Gospod Lenščak Dušan govori k 40 letnici »Slovenskega učitelja«. Kritika knjig, ki so jih izdali člani Slomškove družbe, je zaradi bolezni referentke odpadla. Vsa izvajanja so bila izčrpna in so jim navzoči z zadovoljstvom sledili. Prihodnje zborovanje bo 6. aprila v Sevnici v zvezi z vzornim nastopom. Pri skupnem obedu so se člani v družbi okrajnih šolskih nadzornikov gg. P,etja Ignacija in Volavška Antona prijetno razvedrili. JUGOSLOVANSKA TISKARNA V LJUBLJANI NAJMODERNEJE UREJEN GRAFIČNI ZAVOD KAMNOTISK / OFFSETTISK / BAKROTISK / KLIŠARNA KVALITATIVNI IZDELKI V TISKARNI IN KNJIGOVEZNICI JUGOSLOVANSKA KNJIGARNA V LJUBLJANI ZALOŽBA ŠOLSKIH IN DRUGIH KNJIG ZALOGA DOMAČEGA IN TUJEZEMSKEGA DOBREGA TISKA PODRUŽNICA „NIČMAN“ V LJUBLJANI: BOGATA ZALOGA DEVOCIJO-NALIJ, KNJIG, ŠOLSKIH IN PISARNIŠKIH STVARI HRANILNICA DRAVSKE BANOVINE LJUBLJANA KOČEVJE MARIBOR CELJE VLOGE OBRESTUJE PO NAJVIŠJI OBRESTNI MERI CENENA POSOJILA DAJE NA REDNO ODPLAČEVANJE ZA NJENE VLOGE JAMČI DRAVSKA BANOVINA Tovariši! Zbirajte oglase, ker s tem podpirate svoje strokovno glasilo! Upravništvo. Največji slovenski pupilarnovarni zatfod Mestna hranilnica ljubljanska Stanje vlog Din 420,000.000 Lastne rezerve „ 28,650.000 Dovoljuje posojila proti vknjižbi Za vse obveze hranilnice jamči — MESTNA OBČINA LJUBLJANSKA