Kdo vzgaja uskoke? (BSloveneuu it. 171. — Dopis iz kroga mlajših.) Spoznanje je moogokrat tudi ono, kar privede čloreka do konfiikta z razumom. Prijatelj, dopisnik nSlovencau, tako ti! Popolnoma osebni predsodki, malenkostue nevšečnosti, osebno sovraštvo in princip, ki si z njim prestopil — koristolovstvo, je ono, zaradi česar si se obrnil od nas — in sedaj si se mislil maščevati. Če te črevelj iuli, ga sezuj ! Torej to so tvoji predsodki, to je ono, po čemer ti obsojaš organizacijo! Ti ne vidiš v organizaciji ničesar drugega oego le dvoje skupin ljudi! Ti ne vidiš v organizaciji ničesar drugega nego predsednika in njegOTO individualnost, ki je odvisna od slučaja ? Ti vidiš le slučaje, a ne pojmiš bistva organizacije, ne pojmiš načel. Potem se ni čuditi, da te niso upoštevali, o čemer jadikuješ — da Jelenčeva avtoriteta ni pustila mlajših do besede. Torej besede si si želel? Upam, da si jo dobil! Vkljub temu pa moram konštatirati, da De veš, kaj je bistvo organizaeije — kar se bo še pozneje izkazalo — da bistvo ni skupina Ijudi, predsednikora osebnost in slučajne razmere, temveč so bistvo tu skupna nač e 1 a. Nisi upošteval pri taki obsodbi bistva, zato si se spustil na nivo osebnosti, slučajev in zabavljanja. Ne Teš torej, da se naša organizaeija ne bori za Jelenčero osebo, ampak za aapredno načelo! Da, saj morebiti še ne veš, da si s tem, ko si prestopil iz organizacije v nasprotno organizacijo, pripozual tudi nasprotno načelo! Morebiti se ematraš še za naprednjaka! ? Pnjatelj! Poglej zgodovino človeštva, po- glej kulturno zgodovino, zgodovino znanosti — in videl boš črno črto, ki je vedno nasprotovala kulturi in znanosti. In šola, tovariš? — Ali šola znanost zametuje? Ali hoče šola tudi kulturo zatirati ? Morebiti se tudi tebi zdi prav, da dandanes človeku ni potreba nikakega znanja ? Mi stojimo na stališčn, da mora šola znanje širiti in dvigati kultnro! In ta črna črta, prijatelj, ki nam jo kaže zgodovina, to je klerikalizem! — Torej klerikalizem je nasproten šolstvu, ker je nasproten kulturi, znanosti. In ti pospeševalec šolstra, si pokazal klerikalno načelo in to potrdil 8 svojim prestopom — o, ironija! — saj načel niti poznai nisi! Saj si sedel še včeraj pri naši mizi! In danes? — Kaj te je privedlo do tega, si povedal v BSlovencu"! Ti nisi bil kulturno zarzet, zakaj kul turna izprememba — če se vrši — se vrši polagoma; tekom več let dobi naša duša nore temeljne nazore o svetu in šele potem je posledica, da zaradi kulturne izpremembe prestopi človek tudi politiško, ako se to zadnje ne zgodi iz grdega egoizma. Smer politike se nararno krije s smerjo kuiture. — In troje politiško prepriiaoje? — Iz članka povzeto, je bilo odvisno popolnoma od drugih ia je temeljilo na osebnih predsodkib in slučajnib razmerah, brez nekakšne kulturne podlage. — In kdor prestopi od danes do jutri, on je politiški begun in kulturni izdajalec, ako je bil sploh kulturno zavzet. Njegov prestop ne izvira is kulturnega uverjenja, nego iz prikritib, često osebnih nagibov. Bil si razoSaran, ko ei prestopil, zato si se t »Slovencu" obrnil zopet do svojih tovarišev, si jim povedal, kaj ti ni bilo v organizaciji všeč, si nasvetoval, kaj naj se odstrani in namignil — da potem prideš nazaj! Jelenčeva oseba ti ni všeč! Res je, da je že potreben počitka, zakaj opravljal je dolgo in težavno delo, ko ni bilo skoro nič delavcer — a sedaj, ko ne bo več balasta v organizaciji, ko se je izčistilo — sedaj bo nekoliko lažje, ne bodo orirali dela vsaj lastni tovariši! Sieer se vam pa ni bati, da ni zmožne moči za vodstvo, in vam rečemo, da vas bo ta ob nastopu še bolj skrbela, ker nje moči še niste ubili in vam bo segla še globlje v dušo. — 0 složnem nastopanju pa molčite, ker ravno vi, ki vasniyeč, nistepoznali nikake discipline. Tudi svežega življenja ne potrebuje nZaveza". Saj se je ono, z zastarelimi in škodIjivimi nazori samo odstranilo. Ia mlajše moči, te se ne bodo veb okuževale in prišle bodo do besede, ker jim ne bodete več vi zastrupljali nazore. „0 drugem lieu" še celo ni govoriti, ker bi se z novimi idejami, ki bi prišle po naraščaju, lice BZaveze" le osvežilo, a nikakor ne izpremenilo DJe bistvo. In ti si upaš t dvomu reči in doslovno zapisati: „ Ali bi res ne bil mogoč dan sprave celokupnega slovenskega učiteljstva z mislimi in težnjami večine slovenskega ljudstva?" In še pristavljaš: BStara z birokratskim libe- ralizmom prepojena kri sereda ne prenese t a kih predstav, kaj šele istine!' Tudi mlajša kri ue prenese takih predstav, ker ne stoji r vrsti onih idealistor, ki nepreneboma jadikujejo po učiteljski in slovenski slogi in le v popolni slogi vidijo svojo rešitev. Mi hočemo v prvi vrsti uvaževati dejaDski položaj in računati z realnimi razmerami. Prepričani smo, da je sloga spričo dejanskega položaja in spričo človeške narave prvič nemogoča in drugič je pa taka sloga, ki si je žele razni fantasti, tudi povsem nepotrebna, da, celo škodljiva. Nas ločijo načela, prvo kulturi in šolstvu prijazno, drugo kulturi in šolstvu neprijazno, nasprotno, klerikalno načelo. Med načeli ni kompromisa i n j e b o j n e i z o g i b e n ! če bi se pa vendar nasprotje med načeli izkušalo na umeten način prikriti, bi bilo to nesmiselno slepljenje saraega sebe, ki se končno maščuje na eni ali drugi strani in stvari le škoduje. Sicer je pa ravno v živahnem boju tudi živahno življenje. Seveda ne tam, kjar vlada strast in zaradi osebnega boja tudi osebno 8ovraštvo; tam, kjer vse prevladuje osebne koristi; ampak saino tam, kjer je boj stvareninsebojuje z d o k a z i !*) Te nastare člankar, ki si jih nastavil našemu učiteljs t v u na deželi, ostanejo prazne, zakaj vsakdo spozna njih namen in se ne da varati! In mrtvo telo »Zaveze" bo zopet oživelo, ker se ne bo potreba bati izustiti vsake besede v lastnih vrstah, ker ni več onih, ki neso to, kar so včeraj zvedeli pri nas, ko so se nam hlinili kot prijatelji, v sovražni tabor; ker ni onih, ki takorekuč ukradejo rokopis n a m in ga n e s o nasprotniku, da ga on natisne. Tako daleč moralno propalih nimamo več!**) 0 zborovanjib. okrajnih učiteljskih društev ne vemo, če ae je člankar prepričal, kako delujejo na deželi. Gotovo pa je, da v članku ne dobimo posebne duhovitosti in je popolnoma nararen sklep, da ti potem gotovo ni bilo mnogo na predavanjih in le odtod izvira oni tvoj neznanski — dolgčas. Da bi pričakovali od takih članov predavanj — še celo ne! Isto velja tudi o udeležbi drugače na deželi, drugače v Ljubljani. Sicer se pa tudi ni čuditi, da se ravno v Ljubljani ne dobi smisla za sestanke, če upoštevamo dejanski položaj, da je ravno tu koristolovstvo najbolj razTito in si je naš deželni šolski svet vzel za princip, pošiljati sedaj vse nb o I j š e" v Ljubljano. Prezreti pa ne smemo, da je člankar računal le z razmerami na Kranjskem in pri tem popolnomaprezrldrugekronovine. Če so na Kranjskem z mnogimi častnimi izjemami razmere za Slomškarijo še dokaj ugodne, se ne sme potem že izreči splošne sodbe, zakaj gotovo je, da se je to, kar se je pridobilo, privleklo z naJTečjim pritiskom in nasiljem. — 0 članih, kakor že rečeno, imamo razen Ljubljane *) Dr. Lampe je n. pr. na zadnjem shodu v Vodmatu izkušal z dvema neresnicama utemeljiti svoje in pa svoje stranke sovraštvo do učiteljstva. Dasi smo mu dokazali 1 a ž, vendar je ni preklical. Tak boj ni stvaren, ampak nevreden je lnoža! Uredn. **) Ob ugodni priliki bomo govorili jasneje. Uredn. in Kranjske tudi druge kronovine in tudi v Ljubljani je težišče na naši strani. rZavezinau zborovanja — tudi to je točka, pri kateri smo res spoznali, da so člankarjeve besede resnične; zakaj vidi se tu . res medlost njegovega obraza in nesmisel njegovega prihajanja k zborovanjem. Nepotrebnost računskih zaključkor, referatov itd. — kar se poudarja — koncertov, to pa kvalifikuje dopisnikovo razumnost in smisel za umetna proizvajanja, potem ni čudo, -da ne pojmi pozitivnih uspehov, ker jih morebiti pričakuje takoj na mestu in jib pogreša. Jelenčeva obešenost na — liberalni frak! Ironija, da vleče to poštene in značajne učitelje od BZaveze". Kdo ima daljši frak od naše duhovščine,- pod katerega ste zlezli? Le vprašaaje nastane. ali ste zlezli iz časti do njih ideje ali iz koristolovstva; imate rnorebiti že spisan dekret, ali pričakujete službe v Katoliški tiskarni, li mogoče ste v nevarnosti, da pridete v disciplinarno preiskavo, vas je li privedel strah sedanje vlade, se li ne zavedate točnega izpolnjevanja s?ojih stanovskih dolžnosti? Tudi glede izstopa rZaveze" iz narodno napredne stranke vladajo precej nejasni pojmi. Najprej moramo clankarja poučiti, da mi razlo&ujemo oficialen izstop organizacije kot take iz stranke, a še ni s tem rečeno, da mora pasti vsak posameznik že t ekstremno mišljenje. ^Zaveza" se je smatrala od posm«znikov kot nekak agitacijski odsek narodno napredne stranke in je ravno s tem oficialnim izstopom zavrgla to mišljenje in pokazala, da se ue da vezati na politiške stranke, če je zadeva učiteljskim in šolskim interesom škodljiva. Ni pa pri tem misliti, da je s tem kaj grešila proti naprednemu načelu, zakaj gotovo je, da je to načelo vsakemu učitelju neobhodno potrebno in je le napredn mu šolstvu prijazno. Torej je posameznega učitelja moralna dolžnost, truditi se za povzdigo tega načela, in najsibo to predsednik nZaveze" ali kak drugi član, ker on ne izjavlja, da se smatra naprednjakom kot predsedDik »Zaveze", temveč kot učitelj. Torej je ravno s tem izstopom pokazalo učiteljstvo, da ima strogo stanovsko organizacijo, ki ne pripada oficialno nobeni poltitiški stranki, akoprav ee smatrajo nje posamezni člani kot pristaši te ali one stranke. Seveda je pa pri tem pripomniti, da se mora ^Zaveza", ako hoče povzdigniti žolstvo, v tem oziru pridružiti naprednemu načelu, ki nam ga podaja moderni svetovni nazor. In tista klofuta pri nadomestni deželnozborski volitvi! Tudi tu moramo člankarju oporekati, ker ta nima neposrednega stika z naprednim načelom in je le napaka taktike in postopanja narodne napredne stranke, ki pa s tem ne izpremeni načela samega v bistvu nič. Jelenc, postavljen za kandidata kot predsednik BZaveze", torej reprezentant učiteljstva, je bil primoran izvajati konsekvence napačnemu postopanju stranke, izreči oficialen izstop stanovske organizacije iz stranke, a s tem nikakor ni izjavil tega zaradi svoje osebe, temveč kot tak član BZaveze". Sicer pa po taktiki nar. napr. stranke na Kranjskem ni obsojati enakih strank drugih dežela, in ima učiteljstvo izvajati konsekvence, da se to popravi, le na Kranjskem, zavzema pa tudi pri tem popolnoma drugo stališče v slovenskih obmejnih deželah. Ni pa posledica tega, da bi se moralo učiteljstvo na Kranjskem izneveriti napredni ideji in je popolaoma opraviženo, da obdrži sroje mandate, zakaj sprejelo jih ni kot zastopništvo rZaveze", temveč kot osebe same, zaradi svoje delavnosti, osebuosti itd. 0 protestnih shodih zaradi diseipliniranja naj se člaokar spomni na to, da živimo sedaj v popolnoma drugib razmerah nego pred leti. Discipliniranje v tej meri kakor ga proizvajajo slavni gospodje danes, je bilo pred leti nemogoče. Gladovanje in preganjanje ni bilo priacip, temveč je moral biti že izreden slučaj, kakor n. pr. Jakličev. Dandanes ni več na Kranjskem zmernosti in pravice. In niti v obmejnih deželah, kjer so zastopniki oblastev naši narodni nasprotniki, se ne postopa z učiteljstrom tako kakor na Kranjskem! In vi se dičite z Jakličem, ki vas samo zaničuje in bije po vas po shodih! Imate ga za lep zgled in hodite za njim! Le tako naprej! — Ponašati se boste začeli še s Smrdelom! Tudi za učiteljski stan je dobro, da se je našel kotiček, kamor se izločajo .. . Dixi.