IVAN ROBNIK: Zdaj je čas! Zdaj je čas, da je vsak izmed nas graditelj; zdaj je čas, da sestavljamo, primerjarno, odobravamo in ugovarjamo, pa tudi zadnji čas, da se odločimo in dovršimo delo za vedno. Predzadnji »Učiteljski Tovariš« mi je razodel misli tov. Ljud. Potočnika 0 načrtu preosnove šolske in narodne vzgoje. Kakor so hvalevredni in priporočljivi njegovi nasveti glede uvedbe iger in predstav na posebnem šolskem odru v primernem prostoru, glede nameščanja potovalnih učiteljev, ki naj bi prirejali javna predavanja 0 vzgoji in šoli, glede nastavljanja učiteljstva in uvedbe kmetijskega pouka za prehodno dobo, tako neopravičen je njegov strali pred ravsom in kavsom s cerkvenimi činitelji zaradi nadzorovanja otrok pri mašah in verskih vajah. Zahteva, »da mora povsod, kjer se zbirajo otroci, biti zraven pedagog«, lahko dovede tako daleč, da bo učitelj primoran nadzorovati otroke tudi na igrališčih ob vasi. trgu ali mestu, kamor jih privedejo počitnice v večjem številu. Ista zahteva pa bi lahko vodila učitelja na pašo kot višjega pastirja otrok in živine. Nič se ne strašite, ako pravim, da kot vzgojitelj podpiram in gojim v šoli le tisto našo vero, ki je moralna po vsebini in sredstvih, torej je pravo vzgojno sredstvo. Ne poznam pa nobenega takta in pietete do kakršnegakoli piškavega oreha, ki ga. že sam v vojni izkušeni naš narod odločno zavrača. Ce bi v onih krajih, kjer je samo en duhovnik. ki obenem ne more verskih vaj vcditi in otroke nadzorovati, moral to storiti učitelj, potem bi zadela ta policijska služba ravno učitelja na nižje organizovanih šolali, najhuje v zakotni vasi, kjer se ubija učitelj na enorazrednici ali dvorazrednici. Kdo pa tu nadzoruje otroke namesto učitelja, ko le- - ta sedi pri pičlem obedu? Mu pride li na pomoč gospod katehet, ki bi v to svrho lahko obedoval pred 12. uro? Ne službujem v gorski vasi, niti na enorazrednici ali dvorazrednici, pa to povem, ker se mi tovariš-sosed smili. Prav trdi naša pogumna Poldka, ki pravi v istem »Učit. Tov.«: »Ako pa kaplana ni pri fari, naj bi bili pa mežnarji ali cerkmoštri kot policisti, ki so itak v cerkvi uslužbeni in plačani.« Tako je! Če ni bilo poniževalno za starodobnega učitelja, da je bil mežr.ar, in ni poniževalno za novodobnega, da je organist, prisiljen pevec pri procesijah in slabo plačan odrekovalec pri pogrebih, potem tudi ne more biti poniževalno za cerkovnika ali cerkvenega ključarja, ako nadzoruje otroke. Sigurno bo to opruv> Bogu bolj dopadljivo, kakor pa nabiranje darov v škrabico med mašo. Staroavstrijskitn Kranjcem povem še to-le: ob nedeljah in praznikih se bere maša za farane, torej za starše in otroke. Učitelj pa je namestnik staršev le v šoli, nima pa dolžnosti niti odgovornosti takrat, ko je roditelj navzoč pri otroku. Cemu nasilno trgati otroka iz rok staršev? Kje je paragraf, da je učiteljica pestunja, učitelj pa stražmojster? Kateri drugi stan — razen učiteljskega — si upate siliti s paragrafom v cerkev? Ali je prava pot iz nasilne in birokratične Avstrije v svobodno in demokraško Jugoslavijo? Končno še eno: dobVa vera sama nadzoruje in vodi človeka, je njegov pravi angel varuh. — § 6. načrta šolskega zakona naj ostane torcj neizpremenjen! Po predloženem načrtu šolskega zakona naj bi se okrajni šolski nadzornik zval »višji šolski vodja«. Ne odgovarja njegovernu poklicu edinole naslov »šolski svetnik«? Naj li tudi v Jugoslaviji naslov »šolski svetnik« samo klobuke zmiče in hrbte krivi, sicer pa doma na zapečnem prestolu sedi? Pozdravljam prav presrčno tovariša Gangla misli o Uniji jugoslovanskega učiteljstva. Učiteljski stan »leži po svetu razmetan; da kip njegov bi vam podal, raztresene sem ude zbral«. Strankarske strasti, strankarski viharji so naš stan v Sloveniji raztelesili; stanovska zavednost, narodna dolžnost in človekoljubje naj nas zopet zedinijo in vodijo k vstajenju! ln sodnik bo narod sam. Na desno: »Tu moj vzgojitelj, tu mqj delavec! Kje drugi ste stanovi?« In na levo: »Tu viharja, strasti in sovraštva ste sinovi, sinovi strank!«