I.etnik II. (LVII.) V Ljubljani, 29. januarija 1904. List 4. DANICA. CERKVEN ČASOPIS ZA SLOVENSKE POKRAJINE. Papeža Pija X. „motu proprio — iz lastnega nagiba". Papež Pij X. je izdal nedavno .motu proprio" (iz lastnega nagiba), pismo v italijanskem jeziku in povzel v njem najvažnejše misli iz raznih eneiklik pokojnega si prednika Leva XIII. Namen, ki je vodil sedanjega papeža ob njegovi velikopastirski izjavi, je pač ta, da bi dosegel edinost med italijanskimi katoličani. A govoril je v svojem pismu ne samo tem, nego katoliškim vernikom sploh. .Danici" je pretesan okvir, da bi mogla do pičice objaviti znamenito papeževo pismo, to je naloga dnevnim listom. In te zadeva to pismo tudi prav posebno. Naš list naj označi le poglavitne točke papeževe izjave „Iz lastnega nagiba". Od italijanskih katoličanov zahteva papež, da naj se ondotna krščanska demokracija omeji na nepolitično polje in podredi posebnim odborom, ki naj so v zvezi med seboj. Duhovne pisatelje poziva Pij X., da naj si oskrbe za svoje spise odobrenja škofov. Druga navodila papeževega pisma pa ne zadevajo samo italijanskih katoličanov, nego ves katoliški svet. V njih naglasa Pij X. naravno neednakost stanov, ki so spojeni organsko med seboj in vsi Bogu enako odgovorni. Povdarja istinito lastninsko pravico do premične in nepremične imovine, ki si jo pridobiva posameznik ne le neposredno z delom, nego tudi posredno. Papež spominja razlike med pravnimi dolžnostmi in med dolžnostmi ljubezni. Le prve vtemeljujejo pravno zahtevo, kakoršna je 11. pr. med podjetniki in de- lalci. Nasproti se dolžnosti ljubezni n. pr. med bogatini in ubožci ne morejo pravno zahtevati, katnoli izsiliti. Pij X. priporoča naprave, ki pospešuje) blaginjo; omišljajo naj jih podjetniki, a tudi delalci sami med seboj. Za bistveni znak, ločeč krščansko demokracijo «»d socijalne, r< *-glasa sv. oče pripoznavanje krščanskih verskih 111 nravnih resnic in priznavanje svetosti zasebne lastninske pravice. Važni so ukazi, ki jih daje Pij X. katoliškemu č a s n i k a r s t v u. Edinost zahteva, da mora zmernost vladati v obliki. Kadar >i nasprotujejo različna menenja, naj se javno ne do-žene prepir, nego naj se obrneta stranki na cerkveno oblast, ki naj poravna stvar pravično. Ako ta oblast izreče kako grajo, naj se uboga brez godrnanja in pridržka iu naj se opušča javno pritoževanje zoper njo. V skrajnem slučaju je odprta prizivna pot. Papež naposled ponavlja prepoved, da se ne sme oz 11 a no vat i sovraštva med ljudskimi sloji. Kadar se branijo ubožnejši sloji ljudstva, ne sme se tako govoriti, da bi se vzburjalo ljudstvo proti višjim slojem. Pravne dolžnosti naj se ne zahtevajo, kjer se more govoriti le o dolžnostih, ki jih nalaga ljubezen. Znamenito je vsekako papeževo navodilo za časnikarsko delovanje. Sv. oče opominja, da naj se pazi, da ostra, pikra oblika ne odtuji raznih slojev katoliški veri. Namen katoliškemu časnikarju bodi: sovražnike pridobivati, ne odbivati. Njegova dolžnost je: oznanjevati krščansko ljubezen, ne pa sovraštva med stanovi. s. Na Svečnico. Moji* »ni so videle . . . luč /a razsvetljenje nevernikom in tast svojemu ljud>tvu Izraelu (l.uk. 2.1 Bil jo osodepoln večer S. decembra 1 slovenski duhovniki v Ameriki. Res je tudi, kar pravi tajnik v tem poročilu, da je .dober duhovnik vzoren narodnjak v vsakem narodu". Zato se ni čuditi, ako so taki duhovniki .vobče spoštovani in priljubljeni" mej ljudstvom. Da bi ta svoj vzvišeni namen dosegli, prispevajo tudi znatnimi svotami. Tako so samo v enem letu skupaj spravili 1020 dolarjev, to je 5100 K av. denarja. Ako vpoštevamo malo število udov 23 jih je samo - in, da so to duhovniki, ki jih plačujejo verniki sami, spoznavamo veliko njih požrtvovalnost za blagor rojakom. Naj bi pač dobri Bog zdatno blagoslovil njihovo delovanje, da bi mogli obilo koristiti ubogim rojakom, katere je skrb za vsakdanji kruhek gnala v to dalnjo tujino in da bi mogli jih ohraniti zveste veri in narodu! <> K Iz domovine. Popotni sporni nji na Do len s k o. J.vpa naša domovina." Hrvatska nar. pesem. (Dalje). Kar zamigljalo mi je pri srcu, ko smo bili na postaji Litija. Godba uniformirane litijske požarne brambe igrajoč narodno koračnico: .Naprej zastava slave" in mnogo litijske gospode iu naroda nas je pričakovalo tu. Po običajnem pozdravu odboru na čelu stoječega gospoda šmartinskega dekana, vesoljnega druž-binega tajnika Antona Žlogar-ja in vnetih besedah gospice Mešekove do družbinega prvomest-nika smo se podali v bližnjo gostilno pl. gosp. Wurzbach-a, pred katero je bil skupščinarjem na čast postavljen čez cesto razpet slavolok z napisom: .Prisrčno pozdravljeni!" Ves prostor ob cesti in pred gostilno je bil opasan z mlaji, zastavami, venci in zelenjem. Pl. g. Wurzbach je baje po rodu Nemec. A, ker živi med našim narodom, spoštuje ga, čuti ž njim, ter deli njegovo žalost in veselje. Slava takemu poštenjaku! Saj mi Slovenci damo vsakemu radi, kar je njegovega ; a varujemo pa tudi to, kar je našega. Sloga med narodi je pa ljuba Bogu ter vsakemu pravičnemu človeku. Proti 9. uri smo se podali zopet nazaj na kolodvor, kjer smo pričakovali društvenikov, ki naj pridejo od spodnje dolenske strani, tudi iz Stajarske in Koroške. Do tega sprejema se je bilo sešlo zdaj še več naroda in odlične gospode, nego do našega prihoda poprej. Ko pridrdra vlak, pozdravili so zopet vršeča godba in gromoviti živijo - klici došle goste. Zdaj, po obi- čajnih pozdravili, nagovorih in odgovorih, smo se vsi zbrani skupščinarji napotili čez most v onkraj Save ležeči trg Litijo. Konec mosta je stal zopet krasen slavolok z napisom: .Le k nam, ker naši ste!" Ta naslov se je vjemal z ogovo-rom, s katerim je došle skupščinarje ogovorila gospa Ditrihova. Mislim, da je skupščinarje pozdravil tudi tnal učenček; a stal sem predaleč zadaj, da nisem zamogel vsega razumeti. A čul sem zvonki deški glas. Med temi pozdravili so nas obkolile litijske deklice v narodni noši. noseč v ličnih posodah nebroj dišečih cvetličnih šopkov. Vljudno so nam pripenjale na prsi cvetličnih na-kitov. Konec teh srčnih pozdravov smo se napotili naprej v trg, ki je bil menda do zadnje hiše nakrašen z neštevilnimi plapolajočimi narodskimi zastavami. Res! To je bil za Litijo in za vse došle skupščinarje pravi pravcati narodski praznik. Ob 10. uri je bila sv. maša v litijsni podružui cerkvi, ki je posvečena sv. Nikolaju. Omenjeno naj bo, da so sv. Nikolaja po teii krajih prebivalci že od nekedaj kakor pomočnika v vodenih silah posebno častili. Že na potu do leseni smo videli med postajama Laze in Kresnice na visoki gori onkraj Save cerkev sv. Nikolaja. V litijski dekaniji je pa sv. Nikolaja svetišče še: župna cerkev na Savi, podružnice tega svetnika v St. Lambertski, Polšniški in v Rateški duhovniji. V poslednji celo dve. Tudi Čemšeniška duhovnija (Moravške dekanije) ima podružnico imenovanega svetnika. Litijska cerkev je zidana bolj po starem, je dolgosti primereno visoka, prav snažno in lepo vrejena. Sv. mašo nam je daroval domači duhovnik g. Jernej Zupančič, litijske podružnice predsednik. Petje in orgljanje med sv. mašo mi je jako vgajalo. Slišal sem, da ga je obskrbovalo domače pevstvo. P«) s v. maši se je pričelo zborovanje za XVIII. upravno leto na prostoru ob hiši gosp. d a. Oblaka. Zborovanje pa jc bilo samo na sebi zelo zanimivo. Človek si želi obilo premoženja že z t:o. d i bi zdatno podpirati zamogel prekoristno Ciril Metodovo družbo. Žal, da meni ta možnost ni dana! Povem naj o tem toliko, da so se obravnave vršile po navadnem redu. Sledil sem jim sicer pazljiv.>. a vpisovati si natanko posameznih toček nisem zamogel, ker sem bil komaj dobil prosto stoječ stol, da mi stati ni bilo treba. Pri t tkem položaju je pisanje nemožno. Prijetna bližnja soseda st;l nii bila gg. Ivan Vrhovnik, župnik Trnov-ki jz Ljubljane in Franc Treiber, kanonik m župnik od sv. Ruperta ob Velik- vecu na Koroškem, ki vedno vsako leto pride na shod. Z njim sem h1 ze pred mnogimi leti osebno seznanil na sv. Višarjah. kjer je takrat opravljal romarsko b »žjo službo. Iz predloženega računa za I. PH>2. Miio razvideli. da je Ciril Metodova družba imela to leto prihodka 34.162 K 74 v; stroškov 3f».232 K 43 v; torej primankljeja 1069 K •>'» v. Po rubriki .Stroški" je bilo razvidno, kedo \si s,, |)i|j ,Kj družbe podpirani. Volja družbenega vojstva je pač najboljša, izborila: storiti namreč v društvenih zadevah se dokaj več. A težava je dandanes velikanska; kajti rodoljubom je dajati vedno več narodnega davka na vse strani, prihodi pa mnogokrat res niso naj-boiji. K » bi se avstrijski narodi hoteli ravnati po naredbi in volji božji, ki je vsaki narodnosti določila svoje meje, pač bi bilo lahko. Ciril Metodove družbe bi niti treba ne bilo. A zdaj nam je ona. da se t iko izrazimo: prepotrebna nadloga. Trije glavni sosedni narodni sovražniki: Nemci. Madžari in Talijani iztegujejo svojo roko po naši mladini. Iztrgati jo hočejo materi Slavi iz rok. ter storiti iz nje zagrizene odpadnike-po-turice. Čudom -e je res čuditi imenovanim trem narodom, da jim je dandanes njihova narodnost pravi pravcati molik. zatiranje druzih pa namen. Res ne zamore zadostno vsako leto načelništvo slavne Ciril Metodove družbe preprosti navzočih drustvetr.kov in članov, n j se vsak po vsej svoji moči trudi za prospeh družbe, (ie katera, pravična je ta prošnja in vredna vsaeega uvazevanja In v takih vročih željah se je zaključilo XVIII. glavno zborovanje v Litiji. Vsknpnega banketa se nisem vdeležil; povabljen sem bil namreč u.i gostoljubni dom pri- srčnih prijateljev. Tu nam je bilo tako dobro, da sem bil prisiljen sam pri sebi govoriti: Škoda, da so nam taki prijetni trenutki le preredko dani v življenju! (Dalje pride). Nadučitelj Jos. Levičnik. Iz književnosti. Sv. Pavel, apostol sveta in učitelj narodov. (Dalje.) Naslednje poglavje: .Sv. Pavel, pisatelj". Apostolov list do Rimljanov je kakor sijajno nakitjeno vratovje do krasnega svetišča ostalih Pavlovih listov. Veliko spravno daritev božjega Sinu na Golgoti nam riše ta list kakor središče zgodovine in kakor vir vseh milosti in vse sreče za grešni človeški rod. Po obliki in po vsebini je ta list velikansko mojstrsko delo. Odličnjak v nadarjenosti, sv. Hieronim ta lev krščanske kritike ga je čitajoč mnogokrat odložil žalno vzdihnivši: .Pavel, Pavel, ti pač nočeš biti razumljen, nočeš biti raztolmačen!" Le list do He-brejcev se mu bliža glede na visoke misli in jasne dokaze. Naj govori tu še Martin Luter. Mož, ki bi bil lahko bolje porabil svojih bistrih talentov, pravi o listu do Rimljanov: Dieser Brief ist das redite Haupstiick des N. T. und das aller-lauterste Evangelium, vvelches wohl wiirdig und \vert ist, dali es ein Christenmensch nicht allein von Wort zu Wort auswendig wisse, sondern tag-lich damit umgelie als mit taglichem Brod der Seele". V tej sodbi, da je Pavlov list do Rimljanov vreden, naj bi ga vsakedo znal na um se pač ni motil Luter. — V listu do Hebrejcev riše Pavel večno božje veličje in božje više du-hovstvo Jezusa Krista. — Najmilejši in najlju-beznivši mu je pa listič do Filipljanov. Cerkvena občina Filipljanov je bila Pavlova prav prava Sarepta in Betanija. — V listu do K o 1 o š a-n o v slika božjo vzvišenost krščanstva, v listu do F t e ž a n o v proslavlja sv. cerkev kakor skrivnostno Kristovo telo. Oba ta 2 lista sta apostolski paladij, sta cerkvena panaceja zoper vse krive uke vsake dobe; sta, da tako dem: summa contra haereticos. Že carigrajski patrijarh, zlatousti Ivan, je občudoval vzneseni jezik pisma do Kološanov ter se divil tej brezmejni apostolovi ljubezni do Jezusa Krista, kojo diše v tem listu vsaka versta in vsaka beseda. — List do lahkovernih Gala-čanov je glede na formalni značaj najizbornejše delo sv. apostola. V nobenem drugem niso izrazi tako jedroviti in ognjeviti. Posamezni izreki so mu kakor blisk, ki vdari v človeka stoječega v megli — da ne ve, od kod, kako in zakaj. Ti strme hribove maloazijske Galaeije obljudujoei časih surovi Galačanje so potomci iz Evrope došlih keltskih rodov Trokmov, Tolistobojev in Tektozagov. Govorili so še za dobo apostola Pavla tisti keltski jezik, ki se je razlegal krog sedanjega nemškega mesta Triera. Temu je priča jezični genij, Stridovčan Hieronim, ki se je sam mnogo mudil v keltskih pokrajinah in pripoto-vavši v Galacijo prispodabljal to galatsko s trier-skim narečjem. Prvi list do Korinčauov nam kaže mogočno valovitanje Pavlovih občutkov: od najgloblje žalosti do najmileje prijaznosti, od resnobe do radosti mu pluska v njegovem svetovnem srcu. Drugi list pa nam je naravnost odprtina do Pavlove duše. Ni je strune v človeškem srcu, da bi je ne zagibal tu Pavlov prst. Vse ti done brez izjeme. Ni, da bi ga v drugih listovih ne bilo; a v tem listu ima Pavel zagrebeno svoje nad mero živo srce. V dušno-pastirskih listih: enega do Tita in dveh do T i -m o t e j a so narisana vekovečna pravila, po katerih naj bi vladali predstojniki cerkev božjo. Vse čednosti in prednosti, ki naj bodo duhovnikove, znamenovane so tu notri. — Kar nareka latinski pesnik Horacij (de arte poet.): „Vos exemplaria graeca — nocturna versate manu, versate diurna" glede ukovitosti grških književnikov svojemu času — to isto pravilo bi ponavljali tu mi: „V nočni in v dnevni uri naj ti bodo, katoliški duhovnik, priročni Pavlovi dušnopastirski trije listovi. Ne-vsahljivi viri najzanesljivejih nasvetov za vse člane cerkvene hierarhije so in bivajo namreč za vselej ti trojepastirniki. Duhovnik, ki se trudi po njihovih naukih, a ne le duhovnik vsak kjersi-bodi na čelo postavljeni svetovnjak, ki mu je mar teh naukov tu notri in je izposluje, vsak sme zaklicati vtolažen v trenutku, ko bo izročal Stvarniku svojo dušo z besedami 2. lista do Timoteja (4.) „Bojeval sem dobri boj, dopolnil tek, vero ohranil. Že mi je pripravljen venec pravice, katerega mi podeli tisti dan Gospod, pravični sodnik". — Dragi čitatelj! Trdno se zanašaj tudi ti: pripravljen ti je la venec. Najstareja listina sv. pisma pa je 1. list do glede naše zgodbe o pokristijanjenju tako bližnjih nam Solunčanov. Oba lista do Solunčanov sta nam presunljivo opisovanje konca sveta, splošnjega vstajenja in pa Gospodnjega častnega prihoda do zadnje vo potolažile vžaljenih src in okrepile obupajočih? — V 13. poglavju lista do Rimljanov v 7. prvih vrsticah naglasa apostol državno oblast kakor božjo napravo ter zapoveduje pokorščino tej oblasti kakor sv. dolžnost. Za tega izpolnitev je človek odgovoren Bogu ne človeku. Teh malo Pavlovih vrstic je koristilo državnim oblastem torej mirnemu razvoju človeškega rodu več. nego so koristile vse inodroslovne in vednostne razprave o državi iu o pravicah države začenši od Platona in Aristotela tja do Hugona Grocija iu Putendorta, do Stalila in Bluntschlija in noter do Schulteja in katerega koli novejšega državo-slovca. V veči prid, nego so bili vsi sostavi mo-droslovcev o državi, je ta najkrajše znamovani Pavlov nauk vladarjem m javnemu miru. Preklinja je v korenini zadušena, če se ljudstva in posamezniki vedejo po Pavlovem nauku: da dobivajo vladarji oblast od Boga samega in da se, kedor se Slian 32 D A N 1 C A Letnik II. (LVII.) tiMaviji njihovi oblasti, ustavlja božji, in ne človeški tiatciibi. Ne da se tajiti, da je nesrečni latinski pesnik Ovidij, prognanec v Pontu, pravna kratko ::i kar najiočneje označil boj med mesom m aj tako dobro opisal ta notranji boj v človeku, ko je dejal: .Dobrega, kar hočem, ne delam; nii.vec hudo, cesar nočem, to včinjanr. (k:inlj. 7. i 7 i v)l> nagnjenju do hudega je vsklik-nii Pavei milo tožeč: Jaz nesrečni človek, kedo me oime iz telesa te smrti?" (Rimlj. 7, 24.) Nobeden uuiosiovec ni odgovoril do danes pametno in p<»voljno temu človeški rod pretresajočemu vprašanju. A veleumni Pavel je pogodil vprašanja > kratkima dvema besedama: „Gratia Dei" milost božja-. (Rimlj. 7.25.) In ko je Pavel zopet o krat irtdležno prosil božje pomoči, ki naj ga resi prejel je večnega spominja vredni odgovor: .Sunicit tibi gratia mea zadostuje ti m o j a m i I o s r. (Kor. 12, 9.) Naslednje .Nastavek o slogu sv. Pavla". Kedor -v je le nekoliko vglobil v pisatelja Pavla, la je v stanu takoj spoznati. Ce piše Pavlovo pero ah pise kedo drug. K.\ migne leonem. iz ene stopinje spoznaš gla> leva - mogočnika. Pisal je Pavel, kakor je govoril, naglo prehajaje od prednu.a do predmeta, urno dalje hiteč, kakor kedo; ne more m ne mir- in nidi noče zamuditi niee>ar In inu ni h bila v proroškem duhu slikana n .sa doba. ko je začrtal v drugem listu do Timoteja (ii. i .">.) besede: „Pride čas, ko ne bodo trpeli zdravega nauka, teiiiuč si bodo •zbirali po svojih željah ucenikov, ki ščegečejo use> i, m bodo od resnice odvračali usesa, obračali pa se bodo do basni". In p. de naj materijalist. darvinist, spiritist, sebični politik naj pride danes m pride naj naj-podleji kruhoborec vsak ti je bolji nego mirni svojo dolžnost vršeči kristijan in skoraj prave vere li odtekajo, ee se ne zglasis koj čez noč za m tolpo m se tuliš tisti blaženi nauk, ki so ti ga prva vcepljala verna mati ter so mu poz-:-ie priliv ali in ga gojili vekov ita jim hvala za ». tvoji dobri učeiiiki. Da .Izbirali bodo po svojih željah učenikov" in gorje ti, če raje prisluškuješ Pavlu, nego tem modernim Savlo n. (Dalje prihodnjič) Zrnje. Kako veliki Irec O' Connell označa katoliškega duhovnika. Naše duhovnike zmerjate? Ali jih poznate? Ali veste, kaj ti delajo, katerih sveti značaj tako nedostojno teptate z nogami? Ali veste? Naj vam tega povem. Ti možje postanejo radovoijno opora, zaslomba — kaj pravim sluge postanejo bolnikom in ubožcem. Ako nedostaje komu ničesa več, če ga zapuste njegova rodbina, njegovi sorodniki, njegovi nekedanji tovariši, ostane mu vender prijatelj: katoliški duhovnik. S svetskim gnusom obtovorjeni iiududclec, kojemu preti božja in posvetna pravica, najde tolažitelja; in ta to-lažitelj kedo je mar? Katoliški duhovnik! Ubožec, kojemu nedostaje poguma in moči, da bi nagovoril javne dobrotvornosti, kaj naredi? Svoj položaj zaupa katoliškemu duhovniku, in ta išče pri bogatincu nnlodara iu podpore, da pomaga nesrečnežu. Poglejte za kužno boleznijo obolelega moža na njegovem ležišču, poglejte ga polnega ran. Glejte, kako beže od njega celo njegova žena in njegovi otroci. Hden pa se mu približa, vztraja pri njem, stoj; ob njegovem vzglavju, od kjer diha vanj morda smrt. In ta eden se smrti ne boji, nego skrbi samo za to, da spravi z Bogom dušo umirajočega. In ta je duhovnik. Ali veste, kaka služba je to? Ali ste že ležali kedaj na postelji bolečin? Z ne-spoštovanjem govorite o katoliških duhovnikih. Zatorej Cujte, kar vam jaz pravim: Ako je kedo nositelj, reči hočem mučenik človečnosti, dolžnosti, dobrodelnosti in sporazumljenja ljudi z njihovim Bogom, je to vedno katoliški duhovnik. Tako O'Connell. Tega želimo, da bi odmevale tudi med nami O' Connell-ove besede. Po .Arner. Slovencu". .I>an.;i- i/'i..j.i v-,k ;>ruk na celi poli iu velja |>o pošti /.a vs. leto b kron, za pol leta 3 krone, za četrt leta 1 kron >«• vin /unij Avstnj,- velja /a vse let., 7 kron; za Ameriko l.) kron. Ako 1» bil petek praznik, izide .Danica" dan poprej \ I iuMj.up >, dobivajo j osjinezne številke po 10 vinarjev v tahakarni: Makso Brusovi, pred škofijo 12.