Jože Ramovš MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST Izhajamo iz človeške potrebe po kakovostni starosti in iskanju vloge socialnega dela pri skrbi zanjo. Vprašanje je aktualno za dana- šnje socialno delo zlasti zaradi priprave stroke na bližnjo prihodnost ob dejstvu, da se zahodne družbe — slovenska seveda prav tako — hitro starajo (Olson 1994). Že danes, ko je na primer pri nas okrog 13% starih ljudi, je njihov delež najvišji v zgodovini. V naslednjih petindvajsetih letih se bo število starih ljudi dvignilo na več kakor petino prebivalstva, to pa bo eden najtežjih kro- ničnih in epidemičnih socialnih problemov doslej. Socialno delo ima na gerontološkem področju dva zaostanka. V preteklih deset- letjih se je izogibalo dela s starimi ljudmi, tako da se je začelo šele v zadnjem času po- svečati sistematičnemu razvijanju socialne gerontologije. Drugi zaostanek je vsebinski: socialno delo je bilo — podobno kakor druge antropološke vede — pozorno samo na nekatere človeške razsežnosti, navadno na družbeno ali pa na duševno. Za kakovost- no starost pa je nujna pozornost na celot- nega človeka. Zato se v tem članku najprej zaustavljamo ob integralni antropologiji kot izhodišču za sodobno socialno geronto- logijo, iz katere med drugim izhaja tudi po- vezanost vseh treh generacij v eno celoto. Osrednji del članka govori o konceptu kakovostne starosti, izhajajoč iz človeških potreb, v njegovem zadnjem delu pa bomo okvirno prikazali samopomoč kot primer- no pot h kakovostni starosti v prihodnje ter pomembno vlogo socialne stroke, ki naj bi ponujala ljudem pomoč za samopomoč in samoorganizacijo pri pripravi na kakovost- no starost in skrbi zanjo. INTEGRALNA ANTROPOLOGIJA - IZHODIŠČE ZA SOCIALNO GERONTOLOGIJO Temeljno znanstveno spoznanje pokojnega Antona Trstenjaka je, da je antropologija temelj vsake znanosti o človeku; vsebujejo ga vsaTrstenjakova dela, posebej razčlenju- jejo pa njegove tri sistematične antropolo- gije (Trstenjak 1968; 1985; 1988). To spo- znanje je samoumevno, saj je tudi izrečeno kot tavtologija. Vendar pa je zelo aktualno, saj so bili v preteklih desetletjih splošno uveljavljeni redukcionistični pogledi na človeka ter pristopi pri delu z ljudmi in za- nje v vseh antropoloških vedah in strokah: v družboslovnih predvsem sociologizem ali psihologizem, v medicini pa biologizem. Specifično človeške razsežnosti so vse vede in stroke bolj ali manj obšle. Ob koncu 20. stoletja je splošni trend vse bolj celostno, holistično in sitemsko gle- danje na stvarnost. V naravoslovju je že dalj časa udomačeno, tako da je postalo že del splošne ekološke zavesti, v družboslovju pa prihaja do tega pozneje, tako da se celostni pogled na človeka kristalizira šele zadnje čase pri vidnejših mislecih. »Zeleni« čut za skladno upoštevanje vseh človekovih raz- sežnosti se v gledanju na človeka in na med- človeške odnose pojavlja šele pri zelo ozave- ščenih posameznikih, ki pa tudi nimajo na voljo primerne »tehnologije« za uresniče- vanje temu ustreznega vedenja v sodobnih razmerah (Ramovš 1995a). Med znanimi psihologi je posvečal izrecno pozornost celostnemu gledanju na človeka Viktor E. Franki (1905-1997), ki je znan po tridimen- zionalnem konceptu človeka (Franki 1971), med našimi znanstveniki pa Anton Trste- 315 JOŽE RAMOVŠ njak (I9O6-I996), ki je bil že po svoji pro- fesionalnoti večdisciplinaren (filozof, teolog, psiholog, psihotrapevt), življenjsko pa najbolj predan celostni antropologiji. Gerontologija je bila večinoma biologi- stično somatizirana, pozorna le na zdravje v starosti, ali pa ekonomsko sociologizirana, pozorna samo na materialno preskrbljenost starih ljudi. Po teh redukcijah se zdi, da pri- haja v ospredje potreba po antropologi- zaciji gerontologije, ali z drugimi besedami, potreba, da na starega človeka gledamo v luči sistemske celovitosti vseh razsežnosti, ki so lastne človeku. Gre torej za menjavo paradigne, kakor jo Franc Pediček razčle- njuje za pedagoško področje, ki potrebuje po obdobjih psihologizacije in sociologi- zacije novo paradigmo antropologizacije (Pediček 1992; 1994). Socialna geronto- logija se temu približuje zlasti z interdisci- plinarnim pristopom, zato so novejša dela navadno zbirka številnih avtorjev (Red- burn, McNamara 1998). Sistemsko celostni ali holistični pogled na človeka, ki ga razvijamo na temelju Trste- njakove integralne antropologije v antropo- higieni (Ramovš 1990, 1996), upoševa: • vse človekove razsežnosti, ki se kažejo v prečnem preseku slehernega trenutka življenja, • vsa obdobja življenja, ki jih prehodi človek v razvoju od spočetja do smrti in • iskanje ravnotežja pri nihanju v te- meljni, to je količinsko kakovostni človeški polarnosti. Oglejmo si vsakega od teh treh vidikov celostne, sistemske ali holistične podobe človeka. ŠESTDIMENZIONALNI MODEL CELOSTNE PODOBE ČLOVEKA V PREČNEM PRESEKU Šestdimenzionalni model celostne podobe človeka smo razvili v antropohigieni za po- trebe preventivnega in terapevtskega dela. Izhajali smo iz osnovne tridimenzionalne podobe človeka v psihoterapiji Viktorja E. Frankla (1971: 30-35) in jo dopolnili s tremi sestavljenimi razsežnostmi. Po tem modelu je torej človek nedeljiva celota, ki jo se- stavlja šest razsežnosti. 1. Biofizikalna ali telesna razsežnost je osnova vseh višjih razsežnosti in skupni imenovalec človeka z drugo živo in neživo naravo. V telesno razsežnost sodi organi- zem z organi in organskimi sistemi, pre- snova in rast, razmnoževanje, zdravljenje in celjenje. Dinamični ali energetski potencial biofizikalne razsežnosti so vse organske potrebe in fizikalno-kemijske zakonitosti, ki jim je podvržen človek enako kakor vsa druga živa in neživa narava. 2. Psihična ali duševna razsežnost je komunikacijska izmenjava med človekom in okoljem na temelju razvitega živčnega sistema, ki je človeku skupen zlasti z višje razvitimi sesalci. V duševno razsežnost sodi zaznavanje okolja in sebe s čutili, intelek- tualna predelava informacij, čustvena barva dogajanja v zavesti, spomin, navade, obna- šanje; vse to na zavedni in nezavedni ravni. Dinamični ali energetski potencial psihične razsežnosti so vse človekove duševne po- trebe. 3. Noogena ali duhovna razsežnost je človekovo samoprepoznavanje in njegova zavestna orientacija v ekološki celoti pro- storsko-časovne stvarnosti. Njeni glavni last- nosti sta svoboda odločanja in odgovornost za svoje odločitve, kar predpostavlja zmo- žnost prepoznavanja več stvarnih možnosti in vrednostno orientacijo med njimi. Dina- mični ali energetski potencial noogene razsežnosti so človekove duhovne potrebe, zlasti potreba po svobodi. 4. Medčloveško-družbena razsežnost. Va- njo sodijo povezave med ljudmi na ravni temeljnih odnosov in parcialnih razmerij v temeljnih človeških skupinah in vsa razmer- ja v družbi. Dinamični ali energetski poten- cial medčloveško družbene razsežnosti je človeška potreba po soljudeh, komunikaciji in sožitju z drugimi, z vso ambivalentnostjo privlačevanja in odbojnosti med ljudmi. 5. Zgodovinsko-kulturna razsežnost ob- sega človekov individualni ali ontogenetski razvoj od spočetja do smrti in vrstni ali filo- genetski razvoj človeštva od hominizacije naprej. Ker temelji razvoj na človekovi učlji- vosti in ustvarjalnosti, lahko zgodovinsko kulturno razsežnost opazujemo na dejanski človekovi učljivosti in ustvarjalnosti ali pa na doseženem napredku. V tej razsežnosti 316 MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST temelji tudi delitev človeškega življenja na tri glavna obdobja, mladost, srednja leta in starost, in družbe na tri generacije, mlado, srednjo in staro. Človek sprejme v mladost- nem obdobju iz nakopičenega kulturnega zaklada vsa glavna spoznanja in izkušnje dvomilijonske zgodovine človeštva, pride zlasti v srednjih letih z delom in ustvar- jalnostjo do novih spoznanj in izkušenj, ki jih že sproti — dozorele pa v starosti vse do smrti — predaja soljudem in tako vdela v kulturni zaklad ter zgodovinski spomin. Dinamični ali energetski potencial zgodo- vinsko kulturne razsežnosti je človekova potreba po razvoju in napredku, po učenju in ustvarjalnosti. 6. Eksistencialna ali bivanjska razsežnost pa je človekovo spraševanje, kaj je smisel posameznega dejanja, trenutka ali situacije v okviru ekološke ali sistemske celote re- sničnosti, njegovo iskanje smisla večjih obdobij svojega življenja in smisla življenja, zgodovine in celotne stvarnosti. Dinamični ali energetski potencial eksistencialne razsežnosti je človekova volja do smisla. Prvi dve od navedenih razsežnosti sta človeku skupni s celotno naravo in vsemi živimi bitji (biofizikalna) ali vsaj najvišje razvitimi živalmi (psihična), medtem ko so noogena med osnovnimi tremi in vse tri sestavljene razsežnosti izvirno človeške, značilne samo zanj. Dinamični ali energetski potencial je osnova značilnih potreb v vsaki razsežnosti. V vseh šestih razsežnostih motivirajo po- trebe človeka k iskanju možnosti za njihovo zadovoljitev. Zadovoljitev človeških potreb v vseh razsežnostih pa z drugimi besedami pomeni opravljanje človekovih življenjskih nalog ali kakovostno človeško življenje. Vseh šest razseženosti je nedeljivo vtkanih v sleherno človekovo doživljanje in ravnanje skozi vse življenje. Seveda delujejo nekatere zmožnosti že od trenutka člove- kovega spočetja, druge pa se vključujejo v razvoj pozneje, zlasti med nosečnostjo ter v zgodnejših otroških in mladostniških letih. Dejstvo je, da se človek razvija vse življenje, prav do smrti. Razvojni psihologi so večinoma obravnavali razvoj samo do konca mladostništva, ker so imeli pred očmi le telesno in duševno razsežnost. Celostna šestdimenzionalna podoba člo- veka daje socialni gerontologiji teoretsko podlago za razumevanje vseh potreb, s tem pa tudi možnosti in nalog v starosti. MODEL TREH OBDOBIJ ŽIVLJENJA V ČLOVEKOVEM VZDOLŽNEM RAVZOJU Model treh obdobij življenja v človekovem vzdolžnem razvoju od spočetja do smrti je drugi bistveni vidik sistemsko celostnega ali holističnega pogleda na človeka. Z vidika integralne antropologije prehodi človek v življenju tri obdobja: mladost, srednja leta in starost. 1. Mladost je razvojno obdobje človeka od spočetja do samostojnosti. V tem obdob- ju telesno dozori za razmnoževanje, v osno- vi pa se vključijo v delovanje tudi vse druge razsežnosti. Glavna naloga mladostnega obdobja je zdrava rast in temeljno učenje. Oboje se zraste v zmožnost za samostojno lastno družino in delo. Danes se mladostno obdobje čedalje bolj podaljšuje, njegova povprečna meja je v naših civilizacijskih raz- merah že prešla petindvajseto leto starosti. 2. Srednja leta so obdobje, ko ljudje ro- dijo in odgojijo svoje potomstvo (naslednjo generacijo) in proizvodno delajo za preži- vetje sebe, mlade in stare generacije. V naši civilizaciji sovpada to obdobje s službenimi leti do redne upokojitve. 3. Starost pa je obdobje, ko človek prepu- šča skrb za materialni razvoj naslednji gene- raciji, sam pa ob nadaljnji aktivnosti člove- ško dozori do polne samouresničitve. Svoja zrela življenjska spoznanja in izkušnje zmo- re predati neposredno soljudem ali posred- no kulturi. Dejavno kljubuje starostnemu usihanju in boleznim, če pa to ni mogoče, oboje sprejema v svoj življenjski svet, vključ- no s smrtjo, ki je zadnji mejnik življenja. Za socialno gerontologijo je pomembno, da razlikujemo tri starosti: • kronološko, ki jo pokaže rojstni datum (tretje življenjsko obdobje se v modernih družbah začenja z napolnjenim 65. letom življenja), • funkcionalno, ki se kaže v tem, koliko človek zmore samostojno opravljati temelj- na življenjska opravila, in 317 JOŽE RAMOVŠ • doživljajsko, ki se kaže v tem, kako človek sprejema in doživlja svojo starost in vse, kar je povezano z njo. Vsako od treh obdobij življenja se seveda deli na več podobdobij. Mladost je zelo dinamično obdobje in njeni posamezni deli so med seboj zelo različni. Razvojna psiho- logija se je posvečala zlasti mladostnemu razvoju človeka. Različni razvojni psihologi delijo mladostno obdobje pod določenim vidikom v različno število podobdobij; Erik Erikson na primer v šest (Erikson 1966). Mladostni razvoj je najbolj raziskan in opi- san, medtem ko se razvoja človeka v sred- njih letih in v starosti razvojni psihologi večinoma sploh ne dotaknejo. Med redki- mi, ki so razvojno shemo raztegnili skozi vse človekovo življenje, sta že omenjeni Erikson in Daniel Levinson (1978). Toda tudi Erik- son, ki ima za integralno antropologijo po- srečen pristop, se daleč največ posveča mla- dostnemu obdobju, ki ga deli, kot rečeno, v šest podobdobij, medtem ko srednjim le- tom in starosti dodeli po eno samo obdobje. Zaradi razlik v poteku njihovega trajanja je treba vsekakor razdeliti na podobdobja tudi obdobje srednjih let in starosti. Zdi se, da je za splošne namene ustrezna delitev vsakega na tri podobdobja glede na krono- loško in funkcionalno starost. Srednja leta delimo v: • zgodnja srednja leta od 26. do 35. leta; to je navadno čas priprave in začetkov lastne družine z majhnimi otroki, odhoda iz rodne družine in uvajanja v poklicno delo oziroma službo, • osrednja srednja leta od 36. do 50. leta s šolskimi otroki do njihovega osamosva- janja in čas poklicno službenega vrhunca, • pozna srednja leta od 51. do 65. leta, za katera je po navadi značilno, da so otroci že samostojni, čeprav dokaj pogosto živijo še pri starših; poleg tega je to čas postopne priprave na upokojitev, v številnih primerih so ljudje že upokojeni, nekateri že ovdoveli. Starost pa delimo v: • zgodnje starostno obdobje od 66. do 75. leta, ko se človek privaja na upokojensko svobodno življenje, po navadi je dokaj zdrav in trden ter živi zelo dejavno, • srednje starostno obdobje od 76. do 85. leta, v katerem se privaja na upadanje svojih moči in zdravja, večinoma mu umre partner in naglo izgublja vrstnike, • pozno starostno obdobje po 86. letu starosti, ko postaja kot prejemnik pomoči nemi učitelj zadnjih temeljev človeškega dostojanstva za mlajši dve generaciji, sam pa opravlja zadnje naloge v življenju. Z doživljajskega vidika pa je lahko človek enako mladostno svež v vseh starostnih ob- dobjih vse do trenutka smrti, če je seveda pri polni zavesti in dovolj osebnostno zrel. Vsak pozna stare ljudi, ki v poznih letih življenja niso manj mladostni, kakor so bili v mladosti in v srednjih letih. Doživljajska starost je pri starem človeku ogledalo do- življanja sebe, drugih in sveta v prejšnjih obdobjih življenja, in s tega vidika povsem drži slovenski pregovor: kakršno življenje, taka smrt. V današnji civilizaciji je starost tabui- zirana, podobno kakor je bil pred tem zače- tek življenja s spolnostjo. Iz tega izhajajo štiri vrste množične patologije v stališčih in ravnanjih glede starosti: • med generacijami ni povezanosti, • stara generacija ne sprejema svoje sta- rosti, • stari ljudje so marginalizirani v družbi, • srednja generacija zanemarja pripravo na lastno starost. Ob dejstvu, da bo v prvih dveh deset- letjih 21. stoletja prišlo do izjemno poveča- nega deleža starega prebivalstva v družbi — z manj kakor 8 odstotkov starejših od 65. let bo v obdobju enega človeškega življenja prišlo do 20 odstotnega deleža —, je nujna detabuizacija in s tem povezana spremem- ba omenjenih patoloških trendov v današ- nji družbi. Poznavanje in upoštevanje vseh obdobij življenja v človekovem vzdolžnem razvoju od spočetja do smrti daje socialni geronto- logiji teoretsko podlago za razumevanje sta- rega človeka iz njegove osebne življenjske zgodovine, prav tako pa za razumevanje posebnosti in medsebojne komplementar- nosti vseh treh generacij, o čemer bomo posebej govorili, saj je za model medgenera- cijskih skupin za kakovostno starost, ki ga razvijamo, značilno prav postmoderno medgeneracijsko povezovanje. 318 MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST ISKANJE RAVNOTEŽJA PRI NIHANJU V KOLIČINSKO KAKOVOSTNI ČLOVEŠKI POLARNOSTI Tretji bistveni vidik sistemsko celostnega ali holističnega pogleda na človeka je nenehno iskanje ravnotežja pri nihanju v količinsko kakovostni človeški polarnosti. Z vidika integralne antropologije in antropohigiene je človek bitje, ki nenehno niha med šte- vilnimi polaritetami v vsaki od šestih razsež- nosti, na primer med zdravjem in boleznijo, blaginjo in revščino, veseljem in žalostjo, navdušenjem in malodušjem, svobodo in ujetostjo, med osamo in medčloveško po- vezanostjo, delom in počitkom, ustvarjal- nostjo in omamnim regresom, uspehi in porazi, med doživljanjem smisla in občut- kom praznote... Za kakovost življenja je pomembna človekova zmožnost, da lahko v skladu z okoliščinami brez usodnih posle- dic za svojo osebnost niha daleč proti ene- mu ali drugemu polu in se pri tem vedno vrača v osebnostno in medčloveško odnos- no ravnotežje. Temeljna človeška polarnost pa je ni- hanje med količino in kakovostjo in iskanje ravnotežja pri tem. Kaj to pomeni? Martin Buber je izhajal iz dejstva, da je osnovna človekova determinanta odnosna povezanost, ta pa ima dve temeljni obliki: neosebno razmerje jaz-ono in osebni odnos jaz-ti (Buber 1999). Podobno je ugotavljal Erich Fromm, da sta temeljni usmeritvi člo- veka »imeti« in »biti« (Fromm 1976). V Trste- njakovih antropoloških delih je rdeča nit razločevanje med količinskim ali kvanti- tativnim vidikom pri človeku, ki mu je v osnovi skupen z ostalo naravo, in kako- vostjo ali kvaliteto, po kateri se dviga na specifično človeško raven. V tem smislu bi lahko navajali klasične filozofske ali sodobne odnosne avtorje, ki s tega ali onega vidika ugotavljajo temeljno človekovo polarnost med usmerjenostjo v količinsko merljive in oprijemljive cilje, ki mu omogočajo vsakdanje preživljanje, in v kakovost človeškega življenja kot celote, ki ni količinsko merljiva, temveč osebno doživljajska kategorija (Ramovš 1990a). Količinski pol je človekov delavnik, z njim si zagotavlja materialno osnovo za življenje, kakovostni pol je človekov praz- nik, z njim si oblikuje raven svoje samoures- ničitve, osebne sreče, medčloveških odno- sov in spoštovanja pri ljudeh. Količinski pol je porabnim njegovi dose- žki se dobesedno sproti porabljajo, presnav- Ijajo in kvarijo, kakovostni pol je presežni, njegovi dosežki ostajajo neuničljivo shra- njeni v kašči človekove osebne izkušnje, jav- nega spomina nanj, zlasti pa v obliki uresni- čenih nalog na svetu, tudi ko je že mrtev. Poznavanje in upoštevanje človekovih nihanj med številnimi polaritetami, zlasti med količinskim polom delavnika in kako- vostnim polom praznika, daje socialni gero- ntologiji teoretsko podlago za razumevanje dinamičnosti starostnega obdobja življenja, ko se smisel preveša od količinske skrbi za imetje k človeški samouresničitvi v osebno- stni kakovosti. VSE TRI GENERACIJE SO ENA SISTEMSKA CELOTA Razčlenitivi ene same celote človeškega življenja v tri glavna obdobja odgovarja na družbeni ravni delitev prebivalstva v tri generacije, mlado, srednjo in staro. Ustavili se bomo ob temeljnem antropološkem spoznanju o sistemski povezanosti vseh treh generacij v celoto družbe. V družbi vlada med generacijami dolo- čena napetost, ki se lahko sprevrže v pravo družbeno patologijo, na primer geronto- kracijo, evtanazijo nemočnih starcev, zane- marjanje otrok ipd. Manjše medgeneracij- ske napetosti so v družbi normalen pojav, vsaka večja medgeneracijska patologija pa najprej škodi eni generaciji, nato pa se njene škodljive posledice razširijo tudi na ostali dve. Temeljno medsebojno razmerje gene- racij je njihovo komplementarno dopol- njevanje, ki je osnovno gibalo človeškega razvoja. Komplementarno dopolnjevanje gene- racij izhaja iz njihovih naravnih značilnosti. Poglejmo to na primeru prve in tretje generacije. Temeljni smisel prvega obdobja življenja je, da otrok odraste v zrelega, samostojnega 319 JOŽE RAMOVŠ in uravnovešenega odraslega človeka. Da se to zgodi, potrebuje otrok - tako majhen ka- kor mladostnik — veliko investicijo vlože- nega časa, človeških čustev in osebnih živ- ljenjskih izkušenj od starejših dveh genera- cij. Kako je z razpoložljivim časom, čustvi in življenjsko izkušnjo srednje generacije? Srednja generacija po svojem temeljnem poslanstvu rojeva potomstvo in dela za preživetje vseh treh generacij, zato ima zelo malo časa za otroke in mladino. Prav tako nima dovolj čustev za potrebe prve gene- racije. Veliko se jih ji zgubi v neplodnih intrapsihičnih in odnosnih konfliktih in zgrešenih čustvenih naložbah. Srednji generaciji primanjkuje čustev celo za lastne medsebojne odnose, ki so temeljna vzgojna determinanta za mlado generacijo. Življenjska izkušnja pa dozoreva šele po prestani krizi srednjih let in v starosti. Navadno se v starosti človekova izkušnja izčisti do stopnje življenjske modrosti, ki je potrebna za medgeneracijsko prenašanje zgodovinskega spomina in kulture. Srednja generacija, ki je seveda primarna v starševski vlogi do prve generacije, torej sama ne more povsem zadostiti njenim raz- vojnim potrebam. Komplementarno dopol- nilo starševske generacije pri zadovolje- vanju razvojnih potreb otrok in mladine je tretja generacija. V čem? Stara generacija ima — če seveda spreje- ma svojo starost in jo živi kolikor toliko smiselno in kakovostno — svobodno na razpolago ves svoj čas. Del svojega časa so babice in dedki od nekdaj posvečali vnu- kom. Za čustva je značilno, da ostajajo sveža tudi v starosti — »čustva ne poznajo skle- roze«. V starosti dozorijo v smeri, kakor se je človek oblikoval v srednjih letih. Otroci občutijo pristna in zrela čustva, zato imajo tako radi svoje dobre babice in dedke. Zlasti pa dozori v starosti življenjska izkušnja. Naše izkušnje pri prostovoljskem družab- ništvu mladostnikov s starimi ljudmi nene- hno presenečajo s tem, kako pristno se po- veže mladostnik s starim človekom, ko se spoznata in ujameta. Tesen stik stare in mlade generacije je torej življenjskega pomena za dober razvoj prve generacije. Nič manj pa ni pomemben za tretjo generacijo. Mlada generacija je polna življenja, pre- šerno razposajena, zvedavo radovedna, s svojimi pogledi je na čelu razvoja, pred njo so vse življenjske možnosti. V nasprotju s tem pa se star človek približuje koncu življe- nja, njegove možnosti so vse bolj izčrpane, čedalje bolj je neokreten. Ob tesnem stiku z mladimi sodoživlja in vpija mladostne razsežnosti življenja, da lahko svojo starost živi polno in se bliža svojemu zatonu z upa- njem v življenje. Šele ob stiku z otroci in mladino se v starem človeku izkristalizira temeljno življenjsko stališče: starost je po- vsem drugačna, kakor sta bili mladost ali srednja leta, vendar pa je enako smiseln del življenja. Podobno bi lahko analizirali tudi kom- plementarnost srednje in stare generacije. Stara generacija potrebuje srednjo — če pomislimo samo na materialne potrebe —, da z delom proizvaja vse potrebno za vsak- danjo potrošnjo, da ji z mesečnimi prispev- ki za pokojninsko zavarovanje omogoča redno prejemanje pokojnine, da ji v zdravst- venih, socialnih in drugih ustanovah opra- vlja usluge, ki jih potrebuje, da kdo bolnega ali onemoglega starega človeka oskrbuje. Tudi v drugih razsežnostih so potrebe sta- rega človeka v marsičem komplementarno povezane s srednjo generacijo. Povsem isto velja za srednjo generacijo. Kolikšna je materialna pomoč upokojenih staršev v gospodinjstvu in pri varstvu otrok, občutijo tiste mlade družine, ki nimajo v bližini nikogar od staršev; težko je rešljiv že problem, kdo bi zVečer popazil na maj- hne otroke, ko bi partnerja šla v gledališče... Človek srednjih let ima nešteto potreb v vseh razsežnostih, ki terjajo za svojo polno zadovoljitev sodelovanje s tretjo generacijo. Odločilna pa je eksistencialna potreba po doživljanju smisla celote življenja, vključno z doživljanjem smisla starosti, ki jo je mo- goče prav zadovoljiti le z osebnim pozna- njem starih ljudi, ki sprejemajo svojo starost kot smiselni del življenja. Brez tesnega stika s starim človekom v njegovem starostniš- kem šarmu kakor tudi v njegovi predsmrtni nebogljenosti se človek srednjih let ne more pripravljati na lastno kakovostno starost, kakor se otrok brez učitelja ne more izšolati za poklic. 320 MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST ČLOVEŠKE POTREBE - PRIMEREN PRISTOP H KONCEPTU KAKOVOSTNE STAROSTI Dober pristop k razumevanju človeka so njegove potrebe, še zlasti pa je njihovo poznanje pogoj za kakršno koli smiselno delo z ljudmi in za ljudi. Potrebe so temeljni mehanizmi živih bitij, da se ohranjajo in napredujejo. Vsaka potreba je informacija, kaj živo bitje tre- nutno potrebuje za svoj obstoj in napredek, obenem pa je motivacijska energija za dose- go ali uresničenje tega. Živo bitje občuti ta notranji energetski potencial kot napetost, stisko ali nujo, dokler energija ni porab- ljena, oziroma potreba zadovoljena. V vsem živem svetu se odvija pojavljanje in uresničevanje potreb samodejno in neza- vedno po instinktih, človek pa se svojih po- treb bolj ali manj zaveda in mora zavestno iskati načine, kako jih bo zadovoljil. Vse- kakor so potrebe tudi pri človeku glavna motivacijska energija; stiska ob njihovi nezadovoljenosti poganja osnovni socialni imunski vzgib pri človeku, to je samopo- moč (Ramovš 1992). Zadovoljevanje narav- nih potreb, ki jih ima v vsaki od razsežnosti, je pogoj za normalen človeški razvoj in samouresničitev. Utemeljitelji psihoterapij so večinoma izhajali iz določene psihične potrebe in njene frustracije, na primer Sigmund Freud iz potrebe po užitku in njene zavrtosti ali Alfred Adler iz potrebe po veljavi in ugledu in njene blokade. Na potrebi, ki so jo imeli v žarišču svoje pozornosti, so navadno zgradili podobo človeka in svoj psihotera- pevtski pristop. Kakovost človeškega življenja se meri po tem, v kolikšni meri in v kakšni medsebojni skladnosti ima zadovoljene vse potrebe. Še tako dobro zadovoljevanje nekaterih po- treb ob zanemarjanju drugih pomembnih potreb povzroča življenjske motnje, lahko pa izniči vse zadovoljstvo obstoječe zadovo- ljitve. Pogosto na primer opažamo pri starih ljudeh, ki imajo idealno zadovoljene mate- rialne potrebe, so zdravi in duševno zmo- žni, da so popolnoma nezadovoljni, ker so osamljeni in frustrirani na področju med- človeških odnosov. Pri velikem številu najrazličnejših člove- ških potreb se najlažje orientiramo, če ima- mo pred očmi vse njegove razsežnosti. V vsaki od šestih razsežnosti, ki smo jih pri- kazali zgoraj, ima človek specifične potre- be, kot na primer: • v biofizikalni razsežnosti potrebe po rasti, zdravju, hrani in tekočini, toploti, gibanju itn., • v psihični potrebe po informacijah, užitku, varnosti, veljavi ipd., • v noogeni potrebe po svobodi, odgo- vornosti in življenjski orientaciji, • v medčloveško-družbeni razsežnosti potrebe po temeljnih medčloveških odno- sih in funkcionalnih razmerjih, po ugledu v družbi, po smotrni organizaciji družbe in redu v njej itd., • v zgodovinsko-kulturni razsežnosti po učenju, razgledanosti in napredovanju, po ustvarjalnosti in delovni uspešnosti, po predajanju svojih življenjskih spoznanj in izkušenj drugim in v petrificiran kulturni zaklad, • v eksistencialni razsežnosti pa ima člo- vek zelo močno »voljo do smisla« (Franki), to je, potrebo po doživljanju smisla posame- znega trenutka ali posamezne situacije, v kateri živi, posameznih razdobij v svojem življenju in svojega življenja kot celote, pa tudi splošneje po doživljanju smisla zgodo- vine in celotne resničnosti. Človeku se v slehernem trenutku pojav- ljajo potrebe po določeni zakonitosti. Pred- nostno hierarhijo potreb je ugotavljal že klasik v psihološkem raziskovanju potreb in utemeljitelj humanistične psihologije, Abraham Maslow. Potrebe je razvrstil v osnovne (biološke), njim pa sledijo potreba po varnosti, potreba po ljubezni in pripad- nosti, po ugledu in samospoštovanju, po- vsem na vrhu vrednostne piramide pa je potreba po samouresničitvi (Maslow 1954). Višje človeške potrebe se prebudijo v glav- nem šele potem, ko so nižje zadovoljene. Značilnost nižjih bioloških potreb je tudi, da delujejo kot direktna nuja, ki ne trpi veliko časovnega odlaganja niti vsebinskih modifikacij v zadovoljitvi; dihanje, uživanje tekočine in hrane in podobne potrebe mora človek zadovoljiti bolj ali manj take, kot so, in takrat, ko se pojavijo. Potrebe v višjih človeških razsežnostih so bolj gibljive: 321 JOŽE RAMOVŠ njihovo zadovoljitev je mogoče dalj časa odlagati, deloma pa tudi nadomeščati z drugačno. Odlaganje zavodovoljitve potreb in nadomeščanje direktne zadovoljitve z bolj smiselno v dani situaciji je pri človeku do neke mere potrebno za poln razvoj svo- bode, nesmiselna pretiravanja v tem pa po- vzročajo psihično bolestne ali nevrotične motnje. Naj poudarimo še to, da poteka zado- voljevanje nekaterih osnovnih bioloških potreb povsem samodejno po nagonskih vzgibih; mnoge potrebe zadovoljujemo ru- tinsko, ker smo se tega navadili z učenjem, nekatere pa lahko zadovoljujemo le z vsako- kratno zavestno odločitvijo in ob polni zavesti. V razhčnih obdobjih življenja so pred- nostno dejavne različne človekove razsež- nosti, zato se tudi potrebe pojavljajo skoz življenjski razvoj različno: nekatere skoz vse življenje enako, druge z različno inten- zivnostjo v posameznih obdobjih, tretje pa so značilne samo za določeno obdobje živ- ljenja. V predporodnem obdobju, V otro- štvu in mladosti je najmočnejša potreba po telesnem in duševnem razvoju, v srednjih letih so v ospredju zlasti noogene potrebe po svobodi odločanja in odgovornosti in po plodnem medčloveškem sožitju, ker je od njihove zadovoljenosti odvisna dejavna in rodovitna ustvarjalnost zrelega življenj- skega obdobja. V starosti pa so v ospredju precej dru- gačne potrebe kakor v mladosti ali srednjih letih. Tudi v starosti imajo prednost — enako kakor v mladosti in srednjih letih — temelj- ne telesne in materialne potrebe, kar je s kančkom prijetne ironije izrazil že rimski pregovor, da je treba najprej živeti, potem pa filozofirati (primum vivere, deindephi- losophart). Osnovna zadovoljenost nižjih potreb je izhodišče za normalno zaznavanje in zadovljevanje višjih potreb. Toda šele zadovoljitev višjih potreb omogoča specifi- čno človeško raven življenja, tako da lahko parafraziramo Bubrovo spoznanje o člove- kovem porabnem razmerju in osebnem odnosu, da brez zadovoljitve osnovnih telesnih in duševnih potreb človek ne more preživeti, brez zadovoljitve potreb v višjih štirih razsežnostih pa človek ne živi na člo- veški, ampak zgolj na živalski ravni (prim. Buber 1999: 32). Kakor v vsakem obdobju življenja imajo torej tudi v starosti prednost telesne po- trebe po hrani, obleki, toplem stanovanju, čistoči, zdravljenju bolezni, razvedrilu, kar največji samostojnosti v gibanju in komuni- kaciji. V tem okviru so za pozno starost in terminalno obdobje prav značilni nekateri poudarki v telesnih in duševnih potrebah. Tak primer je potreba po telesnem stiku in kožnem kontaktu. Znano je, kako osamljen star človek kar steguje roke, da bi mu jih drugi stisnil, za umirajočega pa je komaj kaj bolj pomirjujočega, kakor da ga najbližji ljubeče držijo za roko. Upoštevajoč povedano pa moramo po- udariti, da v tretjem življenjskem obdobju izstopajo predvsem višje tri človeške razsež- nosti, medčloveško-družbena, zgodovinsko- kulturna in eksistencialna, s svojimi specifi- čnimi potrebami: • po temeljnem ali osebnem medčlo- veškem odnosu, • po predajanju svojih življenjskih izku- šenj in spoznanj mladi in srednji generaciji ter • eksistencialna potreba po doživljanju starosti kot enako smiselnega obdobja živ- ljenja, kakor so bili mladost in srednja leta. Seveda so v starosti žive še druge nema- terialne in višje človeške potrebe, na primer verske, za katere sistematično skrbijo reli- gije. Navedene tri so izrazito socialnega zna- čaja. Socialna stroka se mora sistemsko spra- ševati o fenomenologiji njihove narave, o patoloških posledicah, če niso zadovoljene, in o metodičnih pogojih za njihovo zadovo- ljevanje v današnjih družbenih razmerah. Na kratko se bomo ustavili ob vsaki od njih. POTREBA PO TEMELJNEM ALI OSEBNEM MEDČLOVEŠKEM ODNOSU Potreba po tesni medčloveški povezanosti z nekim »svojim« človekom je najbolj pereča nematerialna socialna potreba v starosti. Bogat in zdrav star človek je lahko povsem na tleh, ker nima nikogar, za katerega bi občutil, da ga jemlje resno kot človeka, da 322 MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST ga sprejema takega, kakršen je, da rad pri- sluhne njegovi besedi, pa naj je vesela ali žalostna, da ceni njegove življenjske iz- kušnje... Star človek potrebuje reden osebni stik z nekom, ki ga ima za svojega. Ko rečemo »svojega«, je to pomenilo v tradicionalni družbi krvnega družinskega člana in so- rodnika ali morda soseda, s katerimi je prej desetletja živel in prijateljeval. Z zatonom tradicionalne družbe pa krvno sorodstvo in krajevno sosedstvo v precejšnji meri izgubljata to vlogo. Nadomešča ju nekrvno »sorodstvo« in nekrajevno »sosedstvo«, kjer so ljudje povezani po lastni iniciativi na prijateljskem principu. Medgeneracijske skupine za kakovostno starost in individual- no prostovoljsko družabništvo s starim člo- vekom, ki jih razvijamo, so taka postmoder- na oblika rednega osebnega stika starega človeka z nekom iz prve ali druge gene- racije, ki drug drugega čutita kot »svojega«. Lahko je tesno ob starem človeku na desetine ljudi, toda če nikogar od njih ne doživlja kot »svojega«, je osamljen. To se staremu človeku navadno dogaja pri biva- nju v bolnišnici ali v domu za stare ljudi. Veliko število specializiranih »tujcev« lahko staremu človeku odlično zadovoljuje vse telesne potrebe in nič več — še čustvenih ne, kaj šele, da bi se jim lahko star človek odprl s svojimi stiskami ali pa s svojim bogastvom življenjske izkušnje. Za temeljni osebni odnos je dovolj eden, ki ga star člo- vek čuti kot svojega in je gotov v trdnost in trajnost odnosa z njim. Ta eden je staremu človeku zadosten most do vseh priložno- stnih in stalnih stikov z drugimi, »tujimi« ljudmi, da jim zaupa in njihova storitev pri njem doseže svoj polni človeški namen. Osamljenost v starosti je ena najhujših tegob. Osamljeni stari začno doživljati tudi vso svojo bogato življenjsko preteklost kot nekaj praznega in nevrednega; pogosto rečejo: »Saj se ni nič splačalo!« Duševno se zaprejo sami vase, gledajo predse v tla ali srepo v daljavo in začno duševno čedalje bolj životariti. Osamljenost je za starega človeka enako huda kakor telesna podhranjenost. Tudi po- sledice so podobne: od telesne podhranje- nosti začene hirati in napadejo ga bolezni, če ga muči osamljenost, pa izgubi tek in spanec in prav tako pogosto se ga nato lotijo tudi razne bolezni; mogoč odziv starega člo- veka na osamljenost paje tudi, da kar naprej dremajoče čemi. Po prihodu v dom za stare se na primer nadpovprečno dvigne smrt- nost; poleg tega, da v dom pogosto prepe- ljejo skoraj umirajoče ljudi, se to dogaja tudi z ljudmi, ki so bili prej še kar zdravi. Po pre- selitvi iz znanega okolja se star človek po- čuti osamljenega in malodušnega, zato mu pade odpornost in oboleva. Isto zakonitost kažejo tudi podatki v nasprotni smeri: ko se stanovalci v domu za stare vključijo v medgeneracijske skupine za kakovostno starost, niso več osamljeni in občutno upa- de njihova poraba zdravil in obolevnost. Če star človek nima zadovoljene potrebe po temeljnem ali osebnem medčloveškem odnosu s kom, je osamljen, pa naj je okrog njega še toliko ljudi. Osamljenost v starosti je lakota po bližini nekoga od svojih ljudi. Prav osamljenost pa je ena najbolj razšir- jenih in najhujših stisk današnih starih ljudi. POTREBA PO PREDAJANJU SVOJIH ŽIVLJENJSKIH IZKUŠENJ IN SPOZNANJ MLADI IN SREDNJI GENERACIJI Za starega človeka je bistveno, da doživlja svoje dotedanje življenje kot nekaj vred- nega in smiselnega. To pa se zgodi, če drugi — zlasti mlajši od njega — njegove življenjske izkušnje jemljejo resno. Človekove življenj- ske izkušnje so njegovo najbolj osebno in največje bogastvo, so temelj, ki daje vrdnost vsemu drugemu premoženju. Če si je, na primer, kdo v življenju pridobil materialno premoženje, pa se drugi zanimajo le za to, se star človek čuti v temelju razvredno- tenega, zato bogati ljudje neredko zapustijo svoje imetje nekomu ali nečemu (funda- ciji), ki ceni, upošteva in ohranja njihovo osebno življenjsko izkušnjo. Človek je bitje napredka, saj vsaka gene- racija nadaljuje zgodovinski razvoj tam, kjer ga je prejšnja končala. Ta proces temelji na človekovi temeljni potrebi, da v drugem, zlasti pa v tretjem življenjskem obdobju pre- da svoje življenjske izkušnje in spoznanja drugim ljudem in kulturi nasploh. 323 JOŽE RAMOVŠ Pri tem je treba poudariti dejstvo, da so bile v preteklosti pomembne zlasti mate- rialne in porabne izkušnje starih ljudi, to je, izkušnje o delu in delovnih postopkih in orodjih. Te so bile odločilne za preživetje ljudi. Danes paje materialni napredek tako hiter, da tehnologija in delovne izkušnje zastarajo že v nekaj letih, zato so tovrstne izkušnje starih ljudi prvič v zgodovini mlaj- šima generacija nepotrebne in nekoristne. Pač pa so čedalje bolj iskane življenjske iz- kušnje o medčloveškem sožitju in o oseb- nem spoprijemu z življenjem. Te pa doslej niso bile v ospredju pozornosti ljudi, zato se jih slabo zavedajo in o njih navadno ne znajo govoriti. Za sedanjo srednjo genera- cijo je ena od odločilnih nalog pri pripravi na starost tudi večja pozornost na osebno- stni razvoj in na medčloveške odnose in komunikacijo. Ta prioriteta se seveda po- stavlja zlasti zato, da bo srednja generacija sama živela in so-živela bolj zadovoljivo, toda pomembno je tudi, da bo potem, ko ostari, imela kaj zanimivega in smiselnega iz svojih izkušenj povedati mladi in srednji generaciji. Če v starosti človek ne more zadovoljiti potrebe po predajanju svojih življenjskih izkušenj in spoznanj prvi in drugi gene- raciji, doživlja svoje dotedanje življenje kot nesmiselno, s tem pa je povezana tudi bi- vanjska praznota in brezciljnost v doživlja- nju same starosti, kar je pogosta tegoba današnih starih ljudi. POTREBA PO DOŽIVLJANJU SMISLA STAROSTI V starosti je zelo živo vprašanje smiselnosti. Staremu človeku se ob neuresničenih živ- ljenjskih zamislih in čedalje manjšem social- nem pomenu vsiljuje vprašanje, kolikšno vrednost in kakšen pomen je imelo prizade- vanje v njegovem življenju. Ob pojemajočih telesnih in duševnih močeh, boleznih, osa- mljenosti, zavesti zmot in krivde v življenju, bližajoči se smrti in drugih starostniških tegobah se mu čedalje ostreje zarezuje v zavest vprašanje o smislu vsega tega, o po- menu in vrednosti sedanjega trenutka, o smislu življenja v celoti. Če teh vprašanj ne reši, se ga polašča bivanjska praznota ali eksistencialni vakuum (Franki 1971:18-21) — huda noogena motnja, ki usodno vpliva na celotno njegovo doživljanje in ravnanje. Viktor Franki je odkril in razčlenil, da je človekova volja do smisla temeljna človeška energija, ki omogoča uporabo vseh drugih številnih človeških sil. Če je volja do smisla zablokirana, postanejo zaradi tega neučin- koviti tudi vsi drugi viri človeške energije. Star človek, ki ne doživlja smisla svoje sta- rosti, ostane brez energije za opravljanje številnih nalog, ki bi jih sicer zmogel, in za klubovanje starostniškim težavam. Človek doživlja potrebo po smislu kot brezpogojno možnost, da je življenje smi- selno v celoti, s slehernim trenutkom ali situacijo; če obstaja ena sama situacija v živ- ljenju, ki ne bi vsebovala nikakršne smisel- ne možnosti za človeka, bi to pomenilo, da življenje kot celota nima smisla. Če star člo- vek ne doživlja smisla svoje preteklosti, smi- sla svojega sedanjega trenutka z vsemi staro- stniškimi tegobami vred in smisla prihod- nosti z bližajočo se smrtjo vred, se mu vse njegovo življenje zdi prazno in brezciljno. Franki je moral kot Jud preskusiti pristnost in moč eksistencialne človeške potrebe po smislu v skrajno okrutni situaciji nacisti- čnega koncentracijskega taborišča, kjer so se mu potrdila njegova prejšnja akademska in klinična spoznanja o možnosti smisel- nega stališča do tragike, bolečine, krivice, krivde, zmote in smrti (Franki 1946). V mladosti in srednjih letih človek od- kriva in uresničuje smisel zlasti v ustvar- jalnem delu in v doživljanju narave, kulture, sebe in drugih ljudi — to je, v ljubezni in medčloveških odnosih. V starosti pa je pred njim vse več neizogibne tragike v obliki trp- ljenja zaradi bolezni, zavesti o zmotah in krivdi v življenju, ob umiranju bližnjih in bližajoči se lastni smrti. V nerešljivi tragiki se lahko človek po Franklovih ugotovitvah uresničuje le z vztrajnim iskanjem smisel- nega stališča do svojih hudih izkušenj. Tudi v starosti sta ustvarjalno delo in do- življanje bogastva medčloveškega sožitja, narave in kulturnega bogastva dve poti, ki imata prednost pri uresničevanju smisla življenja, vendar pa v tem obdobju življenja gotovo ne moremo mimo zahtevne naloge iskanja smiselnega stališča do tragike. Star 324 MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST Človek se ji izogne le, če se tako ali drugače omamlja, kar pa je že v osnovi beg iz člo- veške zavesti in od samouresničitve. Predpogoj za osebno iskanje smisla sta- rosti je torej sprejetje starosti z vsemi nje- nimi specifičnimi možnostmi in omejit- vami, ob prepričanju, da je to enako smi- selno obdobje življenja, kakor sta mladost in srednja leta. In prav tako upoštevanje dejstva, da je iskanje smiselnega stališča do tragike veliko težja naloga, kakor je doživ- ljanje smisla, ko človek ustvarjalno dela ter bogato doživlja soljudi, sebe in svet. Volja do smislu je torej osnovna človeška potreba in energija. Če ni zadovoljena, doživlja človek svoje življenje kot prazno; mladi zasvojenci radi rečejo, da je vse »brez veze«, stari ljudje pa, da »se tako in tako ni nič splačalo«. Nezadovoljenost potrebe po doživljanju smisla starosti se kaže kot brez- ciljnost in bivanjska praznota starih ljudi. Ta motnja je čedalje bolj pogosta in povsem onemogoči kakovostno starost. Ob koncu razpravljanja o potrebah v sta- rosti si postavimo še dve vprašanji. Prvo je, kako so danes zadovoljene različne potrebe stari ljudi. Pregled pisanja in govorjenja o starosti v javnih občilih (v tem je bilo izjemno plodno zlasti mednarodno leto starih ljudi 1999) pokaže, daje skorajda vse usmerjeno na področje materialnih potreb starega člo- veka — v vse tisto, kar se da kupiti z denar- jem: stanovanje, hrana, zabava, potovanja, kulturna ponudba, zdravstveno varstvo, so- cialna nega, fiziterapija, družbeni položaji in službe... Čim več denarja ima star človek, tem bolje si lahko poskrbi za zadovoljitev vseh materialnih potreb in želja. Poudarili smo že, da so materialne in telesne potrebe osnova, ki omogoča pojav- ljanje in zadovoljevanje vseh višjih člove- ških potreb. Zato bi se bilo nesmiselno truditi za kakovostno zadovoljevanje višjih človeških potreb, ki so za starost specifične, ob zapostavljanju osnovnih. Vendar pa te nevarnosti dandanes sko- rajda ni. V razvitih modernih družbah so materialne potrebe starih ljudi zadovoljene neprimerno bolje, kakor so bile kdaj koli v dosedanji človeški zgodovini, hkrati pa so stari ljudje bolj osamljeni, doživljajo svoje življenjske izkušnje kot manj plodne, svojo starost pa kot bolj brezciljno in nesmiselno, kakor je to bilo v preteklosti. Kakovost živ- ljenja na stara leta pa je skupna raven urav- notežene zadovljenosti vseh potreb v vseh šestih razsežnostih človeškega življenja. Če gledamo s tega vidika, je treba opraviti veli- ko nalog, da dosežemo v razvitih modernih družbah kakovostno življenje na stara leta. Navedene tri temeljne potrebe v med- človeški, kulturno-zgodovinski in eksisten- cialni razsežnosti so specifična pogonska energija za kakovost življenja v tretjem živ- ljenjskem obdobju. Raven njihove zadovo- ljitve je odločilni pokazatelj kakovosti živ- ljenja v starosti oziroma starostne človeške samouresničitve. In še drugo vprašanje o potrebah v staro- sti. Kdo in kako je zadovoljeval razne po- trebe starih ljudi v tradicionalni družbi, kdo in kako jih danes v moderni in prehodni postmoderni družbi? V tradicionalni kmečko-obrtniško-sta- novski družbi je starim ljudem dajala mate- rialno varnost njihova družina in deloma krajevna soseska in sorodstvena mreža. V izjemnih primerih, ko so krvne in krajevne socialne mreže odpovedale, je blažila stisko solidarnost v širši skupnosti, zlasti dobro- delnost verskih skupnosti, na primer z raz- deljevanjem hrane in z ubožnicami, ki so jih imeli verski redovi in bratovščine. V tej mreži so stari ljudje zadovoljevali tudi svoje nematerialne socialne potrebe. Bili so vtka- ni v tesno medčloveško povezanost, zlasti z vnuki, ki so jim s pripovedovanjem pre- dajali svojo življenjsko izkušnjo. V tradicio- nalni družbi so torej stari ljudje doživljali materialno varnost in človeško bližino sa- mó v krvni družini in krajevnem sosedstvu. Industrijska družba je materialno var- nost starih ljudi socializirala. Socialno prav- ni sistem države zagotavlja mreže pokojnin- skega, invalidskega in zdravstvenega zava- rovanja in zavarovanja za nego na starost, pravice do socialnih prejemkov, domove za stare ljudi in negovalne bolnice. Dvogene- racijska nuklearna družina in krajevno so- sedstvo v medčloveško odtujenih urbanih naseljih sta v veliki meri izgubila stisk s starimi ljudmi, zato ne moreta več skrbeti za zadovoljevanje njihovih nematerialnih 325 JOŽE RAMOVŠ socialnih potreb. V industrijsko-porabniški družbi so bile nematerialne potrebe na- sploh odrinjene napol v pozabo, napol pa je vladalo prepričanje, da stacionarne in druge socialne institucije za starostnike zadovoljijo vse njihove potrebe s svojimi storitvami. Toda to prepričanje je iluzija. Uslužbenci socialnih institucij lahko ponudijo vsakemu staremu človeku zelo dobro materialno pre- skrbo, na področju nematerialnih potreb pa to ni mogoče. Uslužbenci morajo oprav- ljati storitve za vse, oseben medčloveški odnos pa se ne da zapovedati ali izsiliti, tem- več se zgodi spontano, od srca do srca; ne more ga imeti eden do stotih ljudi, ampak je omejen na enega ali na peščico ljudi. Medicinska sestra, ki veliko let zavzeto dela v domu za stare ljudi, je takole zapisala svojo izkušnjo o tem, da ustanova ne more zado- voljiti vseh potreb starega človeka: »Malo je starostnikov, ki jih odhod v dom za stare po svoje ne ubija.« Iluzija, da ustanova zadovoljuje tudi nematerialne socialne potrebe svojih os- krbovancev, je podobna iluziji, da lahko država ali družba človeku zagotovi srečo. Celo Edvard Kardelj, ki je bil vse življenje ideolog kolektivistične zamisli srečnega sožitja v komunistični družbi, je to iluzijo proti koncu svojega življenja spregledal, ko je dejal: »Sreče človeku ne more dati niti država niti sistem niti politična partija« (Kardelj 1978: 9.) Pač pa je osnovno merilo kakovosti po- nudbe sodobne socialne ustanove za stare ljudi, koliko pozornosti posveča sistemskim pogojem za osebni medčloveški odnos, za predajanje življenjskih izkušenj in za uresni- čevanje smiselnih nalog v starosti. Eno je skrb ustanove za dobre pogoje in razmere, v katerih lahko ljudje zadovoljujejo te in druge nematerialne socialne potrebe, nekaj povsem drugega pa je iluzija, da te potrebe zadovoljuje ustanova s svojimi sistemizira- nimi storitvami. Spet gre za isto zakonitost kakor pri sodobni socialni državi, ki mora zagotoviti le ugodne pogoje in razmere, da v njej ljudje lahko najdejo svojo srečo, ne pa jim načrtovati in vsiljevati svoje »sreče«. Industrijska družba je torej naredila ko- rak naprej na področju materialne varnosti za stare ljudi in korak nazaj na področju skrbi za zadovoljevanje njihovih nemate- rialnih socialnih potreb. Življenje pa v spremenjenih razmerah vedno najde nove poti za zadovoljitev vseh temeljnih potreb. Današnja prehodna postmoderna družba teži za tem, da ohrani in izpopolni mreže za zadovoljevanje materialnih potreb v sta- rosti. Institucije se skušajo odpirati tako, da se povezujejo s svojci oskrbovancev, s svojo krajevno okolico, da pritegujejo prostovolj- ce za osebno družabništvo starim ljudem in na podobne načine. Zlasti pa se uveljav- ljajo nove formalne mreže (Hojnik 1999: 104 s\., Program 1997): • pomoč in nega na domu, • pomoč družini s starim človekom, • prilagojena stanovanja za stare ljudi: od povsem samostojnih prek »stanovanj za babico«, ki so napol povezana z stanova- njem mlajših dveh generacij, do stanovanj- skih stavb s servisi, varovanih in oskrbova- nih stanovanj, • dnevno varstvo za stare ljudi, • gerontološki centri, • pomoč pri samostojnosti starega člo- veka s tehničnimi pripomočki za zboljše- vanje njegovih funkcij, zlasti s telekomu- nikacijskimi sredstvi, ki mu omogočajo po- vezanost z družbo, z oddaljenimi svojci ter povečajo njegovo zdravstveno in osebno varnost. Nič manj pomembna novost v post- moderni družbi niso neformalne socialne mreže (Hojnik 1999:133 s., Program 1997). Vanjo sodijo neštete oblike individualnega in skupinskega povezovanja s starimi lju- dmi, ki nastajajo spontano na temelju pro- stovoljstva in solidarnosti. Družino in for- malne mreže dopolnjujejo pri materialni oskrbi starih ljudi. Njihov glavni prispevek je medčloveško zbliževanje in medgene- racijsko povezovanje. To so sodobne oblike nakrvnega »sorodstva« in nekrajevnega »sosedstva«, ki odlično rešujejo problem osamljenosti na stara leta in na postmo- derni ravni znova povežejo generacije v celoto. V celoti se tej nalogi posveča model skupin starih za samopomoč (Ramovš in sod. 1992) oziroma mreža medgeneracij- skih skupin za kakovostno starost (Ramovš 1999). 326 MEDGENERACIJSKA POVEZANOST, SAMOPOMOČ IN KAKOVOSTNA STAROST Rapravljanje o potrebah starega človeka povzemamo v tri misli: • Potrebe v starosti so smerokaz pri pri- zadevanjih za kakovostno starost. • Materialne potrebe so ena noga kako- vostne starosti, nemateriale pa so druga. • V starosti so medčloveški odnosi enako pomembni kakor materialna preskrblje- nost. V socialani gerontologiji lahko torej ka- kovostno starost očrtamo z zadovoljenostjo splošnih in posebnih potreb starega člo- veka, ki jim odgovarjajo splošne in posebne možnosti in naloge v starosti. SAMOPOMOČ IN POMOČ ZA SAMOPOMOČ - POT DO KAKOVOSTNE STAROSTI V PRIHODNJE Med številnimi nihanji človeka je tudi ni- hanje med socialno blaginjo in socialnimi problemi. Blaginja je ugodna in zaželena, človeku omogoča varno življenje in napre- dek. Probleme pa človek doživlja kot od- vratno stisko in njihov smisel mu ni jasno razviden. Podrobnejši antropološki pogled pa odkrije pomembno vlogo stiske. Človeka v marsičem ne usmerjajo več avtomatizmi nagonov in drugih nezavednih zakonitosti, ampak se mora sam zavestno. Stiska, ki jo človek doživlja v socialnih težavah, je pri tem energetski naboj in sprožilec njego- vega zavestnega ukrepanja za reševanje pro- blemov, pa tudi za preventivno izogibanje novim težavam s krepitvijo socialne kleno- sti. Stiska je torej temeljna energija človeške zavestne samopomoči. Samopomoč pa je človekov osnovni socialni imunski vzgib, podobno kakor je bolečina pri bolezni ali poškodbi osnovni sprožilec zavestne skrbi za zdravljenje v človekovi telesni razsež- nosti. Ta povzetek socialne imunologije, ki jo razvijamo in obširneje obravnavamo drugod (Ramovš 1992, 1995: 60-74), nam tukaj rabi kot orientacija pri iskanju usme- ritve prizadevanj za kakovostno starost danes in jutri ter za iskanje vloge socialnega dela pri tem. STISKE STARIH LJUDI SO ENERGIJA ZA DVIGANJE KAKOVOSTI ŽIVLJENJA NA STARA LETA Če star človek nima uravnoteženo zadovo- ljenih glavnih potreb, doživlja stiske. Dana- šnje stiske zaradi nezadovoljenosti nekate- rih potreb starih ljudi so glavna motivacija in energetiski potencial za dviganje kakovo- sti življenja na stara leta. Ta proces pa se ne zgodi nujno, zlasti pa ne samodejno. Energija človekove stiske ima vedno dva možna izhoda: porabi se za delo, ki rešuje težavo in dviga kakovost življenja, ali pa uničuje človeka, ga pohablja in mu pušča brazgotine. Razdiralna uporaba stiske je navadno nezavedna, zavita v kopreno bol- nih osebnostnih in odnosnih obrambnih mehanizmov (Brajša 1982: 87-108; 1983), ki jih za Freudom razčlenjujejo številne smeri psihoterapije. Neredko pa človek stisko zablokira s katero od neštetih oblik omamljanja. Ko omenjamo omamo, smo se dotaknili še drugega razloga, da človek ne doživlja stiske ob nezadovoljenih ali neurav- noteženo zadovoljenih potrebah: to so umetne potrebe, zlasti škodljive, s katerimi deloma nadomesti zaznavanje in zadovolje- vanje svojih naravnih potreb v vseh člove- ških razsežnostih. Najbolj očiten primer tega so razne oblike zasvojenosti in omam- nih motenj in razvad pri zadovoljevanju naravnih potreb. Pa tudi javno mnjenje, družbeni pritiski, moč reklame in podobni vplivi zameglijo človekovo osebno zavest, da ne doživlja stiske ob nezadovoljenosti naravnih potreb in da ne ukrepa za njihovo uravnoteženo zadovoljevanje. Ugotovili smo, da današnji stari ljudje pogosto nimajo zadovoljenih zlasti višjih človeških potreb, kar zelo znižuje kakovost življenja na stara leta, srednji generaciji pa onemogoča pripravo na lastno starost. Če je tako, bi morali čutiti množično stisko med ljudmi. Pa jo izrecno zaradi tega le tu in tam, bolj ali manj pritajeno. Razlog za to je današnja tabuizacija starosti, ki v najšir- šem obsegu blokira zavedanje problema kakovostne starosti in zastira vpogled v možnosti njegovega reševanja. Tabu starosti in konca življenja v današnji družbi deluje zelo podobno, kakor je deloval v preteklosti 327 JOŽE RAMOVŠ tabu spolnosti in začetka življenja: veliki problemi, ki jih je prikriva, se kažejo pre- oblečeni v druge stiske, na primer v stiske odrinjenosti starih ljudi zaradi družbene marginalizacije ali v grozeče slutnje mate- rialnih problemov v prihodnje zaradi pove- čanega števila starih ljudi. To dvoje sta resni- čna problema, toda pot do njune rešitve pelje prek sprejemanja starosti, njenih spe- cifičnih potreb in možnosti, kar sprosti potrebne energetske potenciale za samo- pomoč in samoorganizacijo ljudi pri skrbi za kakovostno starost. Naše izkušnje pri uvajanju skupin starih za samopomoč in pri medgeneracijskem povezovanju to spozna- nje povsem potrjujejo. Izkazalo pa se je tudi, da ima socialna stroka pri tem pomembno vlogo. SOCIALNO DELO LAHKO POMAGA PRI PREBUJANJU IN ORGANIZIRANJU SAMOPOMOČI ZA KAKOVOSTNO STAROST DANES IN JUTRI Omenili smo, da tabuizacija starosti v so- dobni družbi blokira zavedanje o možno- stih in nalogah skrbi za kakovostno starost in s tem energije za samopomoč in samoor- ganizacijo. Prav tako smo omenili dejstvo, da bo izjemno povečan delež starega prebi- valstva v naslednjih desetletjih eden najhuj- ših socialnih problemov doslej. Naj dodamo še dejstvo, ki je značilno za postsocialistične dežele. Politično onemogočanje civilne samoorganizacije, osebne pobude in ose- bne odgovornosti in sorazmerno uspešna socializacija preskrbe človekovih potreb v socialistični socialni državi, kar je trajalo dve generaciji, se je v ljudeh internaliziralo in povzročilo zakrnitev osebne in civilne pobude in odgovornosti, prav tako pa čuta in izkušenj za civilno samoorganizacijo pri zadovoljevanju raznih potreb. V tej situaciji je bila zelo na mestu prva predvolilna paro- la prenovljene komunistične stranke: po- moč za samopomoč. Ob navedenih dejstvih in prihajajočih problemih staranja prebivalstva so tri akut- ne naloge: 1. Srednja generacija se mora takoj ove- deti lastne nujne naloge, da se pripravi na kakovostno starost. Priprava na starost je namreč mogoča samo v srednjih letih, ena- ko kakor je v mladosti nujna priprava na poklicno in družinsko življenje za srednja leta življenja. 2. Nemudoma je treba detabuizirati sta- rost in v družbi demarginalizirati stare ljudi, kajti priprava srednje generacije na lastno starost je mogoča le v tesni povezanosti srednje s staro generacijo. 3. Takoj je treba oblikovati nove socialne mreže za postmoderno zadovoljevanje ne- materialnih socialnih potreb v starosti. Ob- likovanje socialne mreže za zadovoljevanje posameznih potreb namreč terja obdobje cele generacije, če je temu posvečena iz- recna skrb; sedanja stara generacija je na primer potrebovala petindvajset let, da je pri nas postavila dobro mrežo domov za stare ljudi. V navedeni situaciji je najboljša rešitev zavestna in organizirana pomoč za samo- pomoč in samoorganizacijo. To nalogo imata država s pravno in finačno regulativo in socialna stroka in druge s svojimi stro- kovnimi spoznanji in metodičnimi tehni- kami. Posebej ustrezna metoda za to so razvojni akcijskoraziskovalni projekti, ki temeljijo na prostovoljstvu, stroka pa oprav- lja zlasti razvojno in izobraževalno delo. Odločilni pomen in velike možnosti social- ne stroke pri pomoči za samopomoč in samoorganizacijo na področju socialne gerontologije so se v zadnjih desetih letih pokazali pri projektu uvajanja in širjenja skupin starih za samopomoč in mreže medgenracijskih skupin za kakovostno sta- rost. O tem je veliko napisanega, med dru- gim je projektu posvečena glavnina prvih dveh letnikov revije Kakovostna starost (1998 in 1999); tukaj ga le omenjam kot ponazorilo teze, ki sem jo skušal prikati v članku in jo povzemam v sklepno spo- znanje. Socialna stroka ima ob prihajajočem pro- blemu povečanega deleža starega prebival- stva velike možnosti in naloge zlasti pri strokovni pomoči za samopomoč ljudem srednje generacije v pripravi na kakovostno starost in pri samoorganizaciji postmoder- nih socialnih mrež za zadovoljevanje ne- materialnih socialnih potreb . 328 medgeneracijska povezanost, samopomoč in kakovostna starost Literatura P. Brajša (1982), Človek, spolnost, zakon. Ljubljana: Delavska enotnost. — (1983), Freudova psihoanaliza in individualni obrambni mehanizmi. V: J. Rugelj, Uspešna pot. Ljubljana: Rdeči križ Slovenije (156-166). M. Buber (1999), Dialoškiprincip. Ljubljana: Dvatisoč. E. Fromm (1976), Haben oder Sein. Stuttgart: Deutche Verlags-Anstalt. E. H. Erikson (1966), Identität und Lebenszyklus. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. V. E. Franki. (1993), Kljub vsemu rečem življenju da. Celje: Mohorjeva družba. — (1994), Zdravnik in duša. Celje: Mohorjeva družba. L HojNiK Zupanc (1999), Samostojnost starega človeka v družbeno—prostorskem kontekstu. Ljubljana: Znanstv^ena knjižnica FDV. Kakovostna starost: Časopis za socialno gerontologijo in gerontagogiko (1998,1999). Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka. E. Kardelj (1978), Smeri razvoja političnega sistema socialističnega samoupravljanja. Ljubljana: ČZP Komunist. D. J. Levinson (1978), The Seasons of a Man's Life. New York: Alfred A. Knopf. A. H. Maslow (1954^, Motivation and personality. New York: Harper and Row. L. K. Olson (1994), The Graying of the World. New York etc.: The Haworth Press. F. Pediček (1992), Pedagogika danes: Poglavja za antropološko snovanje slovenske pedagogike. Maribor: Založba Obzorja. — (1994), Edukacija danes: Poglavja za pedagoško antropologijo. Maribor: Založba Obzorja. Program razvoja varstva starejših oseb na področju socialnega varstva v Sloveniji do leta 2005 (1997). Ljubljana: Ministrstvo RS za delo, družino in socialne zadeve. J. Ramovš (1990), Sto domačih zdravil za dušo in telo 1 : Antopohigiena. Celje: Mohorjeva družba. — (1990a), Doživljanje, temeljno človekovo duhovno dogajanje. Ljubljana: Založništvo slovenske knjige. — (1992), Socialni imunski sistem. Socialno delo XXXI, 1-2: 130-143. — (1995), Slovenska sodala med včeraj in jutri. Druga, predelana in dopolnjena izdaja. Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka. — (1995a), Današnja kriza vzorcev vedenja za medgeneracijsko prenašanje vrednot v družini. V: Družina: Zbornik predavanj na osrednjih strokovnih prireditvah v Sloveniji v letu družin. Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka (263-288). — (1996), Logotheoretische Grundlagen der Anthropohygiene./owrnß/i/es Viktor-Frankl-Instituts. An Internationalfournal for Logotherapy and Existential Analysis 4,1 (Spring 1996): 78-96. — (1999), Mreža medgeneracijskih skupin za kakovostno starost v domu za stare ljudi. Kakovostna starost 2, J. Ramovš, T. Kiadnik, B. Knific in sod. (1992), Skupine starih za samopomoč. Ljubljana: Inštitut za socialno medicino in socialno varstvo. D. E. Redburn, R. p. McNamara (1998), Social gerontology. Westport etc.: Auburn House. A. Trstenjak (1968), Hoja za človekom. Celje: Mohorjeva družba. — (1985), Človek bitje prihodnosti. Ljubljana: Slovenska matica. — (1988), Človek končno in neskončno bitje. Celje: Mohorjeva družba. 329