Matematika v šoli XIX. [2013] 093-095 7. matematini raziskovalni tabor za srednješolce MaRS 2012 Boštjan Kuzman Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta The 7th Mathematical Research Camp MARS 2012 for Secondary Schoolboys MARS je enotedenski matematični raziskovalni tabor za sred- nješolce, ki poteka že od leta 2006. Lanskoletni MaRS je potekal v Fari, Kostel, od 17. do 24. avgusta 2012, udeležilo pa se ga je 24 dijakov iz vse Slovenije. Za udeležbo se lahko načeloma prijavi vsakdo, ki ima veselje do matematike in raziskovanja ter želi ak- tivno preživeti teden dni počitnic v družbi vrstnikov, kandidati pa morajo k prijavi priložiti motivacijsko pismo in tako izkazati pristen interes za udeležbo. Med sicer kar številnimi razisko- valnimi tabori in poletnimi šolami za mlade v Sloveniji je tabor MARS iznašel razmeroma izviren koncept, kako mlade tudi med počitnicami naučiti kaj strokovnega, jih soočiti z lastnimi meja- mi in sposobnostmi ter jih navdušiti za ambicioznejše razisko- valno delo in izbiro življenjske poti. Program tabora vsebuje različne aktivnosti, tako strokovne (predavanja, delavnice, priprava projektov) kot tudi tiste, ki so namenjene predvsem druženju, izmenjavi izkušenj ter razvoju osebnosti in poklicne kariere. Strokovno jedro MaRS predstav- 7. matematini raziskovalni tabor za srednješolce MaRS 2012 94 ljajo delavnice, v katerih dijaki pridobijo nova teoretična in praktična znanja (npr. iz- brane vsebine matematične stroke, uporaba tehnologije za simbolno računanje, dinamič- no geometrijo, programiranje), ter priprava skupinskih projektov dijakov, ki jih dijaki ob zaključku tabora tudi predstavijo. Temat- sko so projekti zelo raznoliki in prilagojeni predznanju avtorjev, običajno pa vsebujejo samostojen študij krajšega strokovnega član- ka, izdelavo modelov (npr. s pomočjo raču- nalnika) in pripravo predstavitve. Letošnje teme projektov so bile denimo Problem pra- vične delitve, Celoštevilsko linearno progra- miranje in Mrežni mnogokotniki s področja kombinatorične optimizacije, Lov na komete s področja geometrije stožnic, Marsovec v hribih s področja polinomske aproksimacije, Problem tibetanskih menihov s področja teo- rije grafov, Peanova krivulja iz elementarne analize ter Vigenerjeva šifra iz kriptografije. Kljub morda nekoliko zastrašujočim naslo- vom so bili projekti izbrani tako, da vsebina za dijake ni bila prezahtevna, kot vsako leto pa je med njimi nastalo nekaj odličnih izdel- kov, ki daleč presegajo običajno šolsko raven znanja. Vodilna tema letošnjih marsovskih delav- nic pa je bila kriptografija. Niz predavanj iz tega področja je za udeležence pripravil dr. Jernej Tonejc, matematik z bogatimi izku- šnjami na industrijskih projektih s tega pod- ročja. Piko na i pa strokovnim aktivnostim na MaRS vsako leto dodajo večerna predavan- ja, ob katerih vabljeni ugledni raziskovalci predstavijo aktualne znanstvene probleme, svoje raziskovalno delo in karierno pot. Di- jaki so letos poslušali odlična predavanja Pri- jatelji in sovražniki v družabnih omrežjih (dr. Jure Leskovec, Stanford University, ZDA), [Slika 1] Marsovci in celoštevilsko linearno pro- gramiranje [Slika 2] Dr. Jure Leskovec, Stanford University, je dijakom predaval o Prijateljih in sovražnikih v socialnih omrežjih. [Slika 3] Dr. Jernej Tonejc, Univerza v Ljubljani, je pripravil niz predavanj na temo Kriptografija. 95 Rodovne funkcije (dr. Matjaž Konvalinka, UL FMF), Optimalni vzpon na goro (dr. Gašper Jaklič, UL FMF), Kako deluje Google (dr. Helena Šmigoc, University College Dublin), ter Computation in Brains and Computers (dr. Barak A. Pearlmutter, Hamilton Insti- tute, Ireland). Vsi predavatelji so z dijaki ra- dodarno delili tudi bogate izkušnje iz lastne študijske in poklicne poti, ki jih je vodila po nekaterih najuglednejših univerzah in razi- skovalnih ustanovah v tujini. Poleg kakovostnih strokovnih aktivnosti MaRS udeležencem nudi primerno socialno okolje, ki ga izstopajoči in nadarjeni mlados- tniki v šolah včasih pogrešajo. Skupinsko delo na projektih jih spodbuja k sodelovanju in delitvi odgovornosti, po drugi strani pa lahko posamezniki zainteresiranim vrstni- [Slika 4] Dijakinji Anja Petković in Vesna Iršič med predstavitvijo raziskovalne naloge kom predstavijo svoje dosežke (na primer raziskovalne naloge ali udeležbo na medna- rodnih tekmovanjih) brez zadrege in odpora, ki bi ga bili kot izstopajoči deležni pri svojih sošolcih. Tako so letos med šolskim letom izdelani raziskovalni nalogi predstavili dijaki Rok Gregorič (Parakompleksna analiza) ter Vesna Iršič in Anja Petković (Matematični model sprotnega in kampanjskega učenja), svoja doživetja z mednarodnih olimpijad v znanju pa Rok Kaufman, srebrni v lingvistiki in kemiji, V esna Iršič, bronasta v matematiki, ter Jan Šuntajs, udeleženec fizikalne olimpi- jade. MaRS vsako leto popestrijo tudi številne druge družabne aktivnosti, denimo Vzlet (spoznavni večer), vsakodnevna Marso- vska telovadba z anekdotami iz zgodovine matematike, Velika marsovska avantura (matematično-orientacijsko tekmovanje), Marsovski piknik in Pristanek (zaključna predstavitev), ki so vse šaljivo povezane z idejo raziskovanja neznanega planeta. Ko se udeleženci po preživetem tednu na taboru vrnejo v šolske klopi, se zares počutijo kot pravi marsovci. Več o njihovih podvigih lah- ko izveste na spletni strani http://mars.dmfa. si. MaRS 2013 bo predvidoma potekal 3. te- den v avgustu, več informacij o njem pa bo na spletni strani na voljo v aprilu 2013. V odja programa MaRS pri DMFA Slovenije je dr. Boštjan Kuzman.