LOUENSKI UČITELJ V. lietnik V Ljubljani 15. novembra 1904. Št. 11. Šolstvo na Kranjskem. (Poročilo deželnega šolskega sveta za leto 1902/3.) Iz zanimivega poročila g. dež. šolskega nadzornika F. Levca o stanju našega šolstva objavljamo najznamenitejše podatke, za sedaj brez pripomb. Javna meščanska šola je na Kranjskem samo ena in sicer trirazredna deška meščanska šola v Krškem z nemškim učnim jezikom. Javnih splošnih ljudskih šol je bilo konec š. 1. 1902/3 v naši deželi 339, in sicer 164 jednorazrednic, 89 dvorazrednic, 32 trorazrednic, 41 čve-terorazrednic, 10 petrazrednic, 1 šestrazrednica in 2 osemrazrednici. Deških šol je bilo 18, dekliških 12, mešanih 309. Poleg teh je bilo še 15 ekskurendo in 38 zasilnih šol, ki so pa vse mešane. Nemških ljudskih šol je bilo 27, slovenskih 302, slovensko-nemških 10. Zasilne šole so bile vse slovenske. Šol s celodnevnim poukom je 82, s poludnevnim 218, z deloma celodnevnim deloma poludnevnim 39. Šolskih poslopij je bilo v prav dobrem stanu 160, v dobrem 105, manj dobrih 72, slabi sta bili 2 poslopji. Za 37 zasilnih šol so se vzela poslopja v najem. Notranja oprava je bila prav dobra pri 141, dobra pri 129, manj dobra pri 61, slaba pri 8 javnih ljudskih šolah. Zasebne meščanske šole so bile na Kranjskem tri, vse tri dekliške, in sicer dve nemški in ena slovenska. Zasebnih ljudskih šol je bilo 15, od teh je imelo 14 pravico javnosti. Vseh meščanskih in ljudskih šol je bilo torej na Kranjskem 1. 1902/3 412 z 863 razredi. Vseh otrok, ki so dolžni hoditi v šolo, (torej od 6.—14. leta) je bilo konec š. 1. 1902/3 85061, med temi 43.014 dečkov in 42.047 deklic. Javne šole je obiskovalo 74.569, zasebne pa 3338 otrok, 700 otrok je vsled telesne ali duševne hibe ostajalo doma Iz različnih drugih vzrokov ni obiska valo šole 5105 otrok, 90 dečkov in 406 deklic pa je hodilo v šolo še nad dolžno starost. V primeri s prejšnjim letom je to šolsko leto obiskovalo šolo 2709 otrok več, otrok pa, ki nad 6. letom niso obiskavali šole, je bilo 1241 manj. Pospeševale so obiskovanje šole kazni, ki so se nalagale vsled neopravičenih šolskih zamud. Dalje so nekateri krajni šolski sveti delili otrokom brezplačno učna sredstva, podpirale so otroke hranilnice, posojilnice, različni odbori milosrčnih gospa, posebno o božičnem času. Nekateri otroci so dobivali tudi prosto hrano, vsaj juho. Najbolje so pospeševali obiskovanje šole učitelji s svojim vestnim delovanjem. Ovirale pa so obiskovanje šole nalezljive bolezni, revščina, pomanjkanje delavskih moči vsled izseljevanja, neugodne krajevne in podnebne razmere, preobširne šolske občine, prenapolnjene šole in slednjič prevelika popustljivost posameznih krajnih in okrajnih šolskih svetov glede šolskih zamud. Zanikerno je obiskovalo vsakdanjo šolo v ljubljanski okolici 817 otrok (9-79 %), v novomeškem okraju 436 (6 40 %), v postonjskem 240 (4'00 %) v logaškem 195 (335%), v krškem 205 (253%), v kamniškem 132 (2-41%), v kočevskem 148 (2-30%), v kranjskem 156 (2 30%), v črnomeljskem 81 (2*12%), v litijskem 110(1’95%), v radoliškem okraju 63 (1’60%) in v mestu Ljubljani 66 (125%) otrok. Zaradi šolskih zamud se je plačalo 10.321 K kazni, z zaporom je bilo kaznovanih 2389 oseb. Vseh učiteljev in učiteljic je bilo š. 1. 1902/3 762, in sicer 468 učiteljev in 294 učiteljic Učiteljev s spričevalom usposobljenosti je bilo 368, z zrelostnim spričevalom 44, brez spričevala 18; zasilnih učiteljev je bilo 38. Izmed 294 učiteljic je imelo 225 spričevalo usposobljenosti in 64 zrelostno spričevalo Pet učiteljic je bilo brez spričevala. Od prejšnjega leta se je število učiteljev zmanjšalo za 8, število učiteljic pa povečalo za 15. Veroučiteljev je bilo 373: štirje nastavljeni od šolske oblasti, 369 pa od cerkvene. Obrtnih učiteljic je bilo 81, šest s spričevalom usposobljenosti, 75 pa brez spričevala Dvanajst mest je bilo med šol. 1. 1902/3 praznih. Verouk je učilo pet svetnih učiteljev; telovadba se je učila na 277 šolah, toda primerno telovadnico ima le 9 šol. V ženskih ročnih delih seje poučevalo na 264 šolah. Šolski vrti so pri 244, knjižnice za učence pa pri 329 šolah. Kako so se obravnavali posamezni predmeti: a) Za nazorni pouk so si nekatere šole nabavile primerna sredstva in s tem se je nazorni pouk splošno povspel. Premalo pa se sem in tja pazi na glasno, pravilno izgovarjavo otrok in na vajo v izgovarjanju posebno v šolah na deželi, kjer se otroci težko izražajo. Splošno so dosegle učiteljice pri nazornem pouku več uspehov kot učitelji. b) Glede čitanja so učitelji na deželi navadno zadovoljni, če znajo otroci mehanično čitati. Po mestnih šolah čitajo otroci bolj živo in izrazno, vendar tudi ne povsod. Pri čitanju se navadno preveč povdarja slovnica in zato izgubi otrok z misel za etično vsebino berila. c) N a pamet se otroci uče pridno, toda tudi večkrat preveč mehanično. d) Z a slovnico se porabi mnogo časa, toda preveč se povdarja teorija, mehanično se uče slovniška pravila in definicije. e) Pri slovenskem pravopisu niso dosegle vse šole uspehe, ki bi jih lahko, ker otroci preveč prepisujejo in se jim premalo narekuje. Včasih otroci niti besed ne znajo deliti. /) V nemškem pravopisu se je doseglo premalo. Veliko težav dela novi pravopis v zvezi s prejšnjim, ki se še nahaja po knjigah. g) Pri spisju se tudi v začetku preveč prepisuje in premalo narekuje. V višjih oddelkih se učenci premalo navajaja na to, da bi sami popisali, kar so čitali, slišali, doživeli. Največkrat se učenci na pamet nauče kake stvari, katero potem napišejo. Pri spisju naj bi pokazal učenec svoje lastno delo. Hvale vredno je, da se po nekaterih šolah vadijo učenci v praktičnem spisju. h) Pisanje se mora temeljito izpremeaiti. Večkrat napiše učitelj na desko le nekaj besed, katere učenci prepisujejo, pravzaprav za učiteljem „slikajo“. Ploščice so se na nekaterih šolah popolnoma odpravile in nadomestile z zvezki. Drugi deželni jezik. Na vseh slovenskih štiri ali večrazrednih ljudskih šolah se uči nemščina, na jednakih nemških šolah pa slovenščina od 3. razreda dalje. Na obeh c. kr. ljubljanskih vadnicah, na c. kr. ljudski šoli v Idriji, na štirirazrednici v Toplicah-Zigorju in v Krškem, se poučuje nemščina od prvega razreda dalje Š t e v i 1 j e n j e se je splošno zboljšalo, odkar so se uvedle Grnivčeve računice. Navadno se pa slabo izbirajo naloge, pri katerih se številjenje uporablja. Mnogo šol pozabi preveč na potrebe praktičnega življenja, posebno na poljedelstvo in obrt. Zemljepis. Med realijami se je najbolj gojil zemljepis z domovino-znanstvom. O zemljepisju domače dežele in monarhije so otroci navadno dobro poučeni. Premalo pa se vadijo otroci v tem, da bi sami znali čitati z zemljevida. Tudi je slovenski zemljevid Baurjev pomanjkljiv. Mnogo uspehov bi dosegli šolski izleti. Zgodovina se ne obravnava vedno metodično pravilno, ker učitelji navadno razlagajo učno snov, ki je v knjigi, in zahtevajo od učencev, da si jo mehanično zapomnijo. Splošno znajo učenci dobro avstrijsko zgodovino od 1. 1740. dalje. Premalo se ozira na domače zgodovinske pravljice V naravoslovju so dosegle šole splošno dobre vspehe. Na mestnih večrazrednicah ima biologična metoda vedno več pristašev. li* Fizika pa se med vsemi realijami najbolj zanemarja. Največkrat ni nikakih učnih sredstev za ta predmet. Risanje se po mestnih šolah navadno pridno goji. V šolah po deželi pa je zelo zanemarjeno. Samo v treh šolskih okrajih se vadijo učenci predvsem v prostem risanju. V petju se otroci pridno vežbajo, telovadba pa ima malo uspehov, ker manjka navadno telovadnih pripomočkov. Ženska ročna dela večinoma dobro uspevajo. Semintja si učenke vsled revščine ne morejo omisliti potrebnih stvari za delo. Prav dobro porabnih je bilo 206 učenih moči, dobro po-rabnih 249, manj dobro 47, zanikrnih v službi je bilo 8. Pri tem 113 učnih moči ni bilo kvalificiranih. En okr. šol. nadzornik je bil bolan, eno mesto okr šol. nadzornika pa je bilo skoro cplo šolsko leto 1902/3 izpraznjeno. Od 38 zasilnih učiteljev je bilo dobro porabnih 12. manj dobro 5, 21 ni bilo nadzorovanih. Za nadaljno izobrazbo učiteljstva je služilo: a) 12.031 književnih del v okrajnih in lokalnih učiteljskih knjižnicah, b) okrajne učiteljske konference, ki so bile prav dobro obiskane, c) učiteljstva društva, (toda njihovo delovanje je namenjeno večinoma res potrebnemu zvišanju učiteljskih plač). d) različne hospitacije, e) stanovski listi „Laibacher Schulzeitung", »Popotnik", „Slovenski učitelj" in izvrstne objave »Slov. Šolske Matice". Uči t el j i š ča. a) V 1. 1902/3 to bila na Kranjskem tri učiteljišča, eno moško in 2 ženski, in sicer: 1) Moško učiteljišče v Ljubljani s 4-razredno deško vadnico, 2) žensko učiteljišče v Ljubljani z otroškim vrtcem in 4 razredno vadnico, 3) zasebno uršulinsko učiteljišče v Ljubljani s pravico javnosti. Učni jezik na teh zavodih je nemško-slovenski. Konec 1. 1902/3 je bilo na moškem uč. 119, na ženskem 161 in na privatnem učiteljišču 46 skupaj 346 gojencev. Na vseh treh zavodih je bilo 48 učnih moči, in sicer: 1 ravnatelj,, 1 voditeljica, 12 glavnih učiteljev, 4 glavne učiteljice, 5 vadn. učiteljev, 9 vadn. učiteljic, 1 učitelj telovadbe, 1 učitelj glasbe, 2 otr. vrtnarici, 8 po- možnih učiteljev, 4 pomožne učiteljice Vseh abiturijentov in abiturijentinj je bilo 83; 80 jih je dobilo zrelostno spričevalo: 20 abiturijentov, 59 abiturijentinj, 1 privatistinja. Kandidatov za izpite usposobljenosti je bilo 85: 12 za mešč. šole, 70 za ljudske šole, 1 za moderne jezike, 2 za posebne predmete. Od teh jih je dobilo 77 spričevalo usposobljenosti in sicer: 10 za mešč., 64 za ljudske šole, 1 za moderne jezike, 1 za posebne predmete. Spričevalo usposobljenosti za učiteljice ročnih del je dobilo 14, za otroške vrtnarice 12 privatistinj. Zavodi za otroke, katerih še ne veže šolska dolžnost, in nadaljevalne šole: a) V Ljubljani je zavod: za preskrbovanje malih otrok (Kinder- bewahranstalt) s tremi otroškimi vrtnaricami. Vzdržuje ta zavod ljubljansko gospejno društvo, b) Otroški vrtci so trije javni v Ljubljani, 9 jih je zasebnih, c) Obrtnonadaljevalnih šol v zvezi z ljudskimi šolami je 13 in 3 priprav-ljavni tečaji. Kmetijskih nadaljevalnih šol ni. Zavodi za nenormalne, zanemarjene otroke. Na Kranjskem sta dve gluhonemnici, in sicer v Ljubljani z 31 dečki in 4 deklicami, 2 učiteljema, 2 učiteljicama in 3 pomožnimi učitelji in gluhonemnica šolskih sester de Notre Dame v Šmihelu. b) Za zanemarjene otroke na Kranjskem ni zavoda, pač pa bi lahko smatrali kot takega šolo v prisilni delavnici z 32 otroki in 1 učiteljem. ‘) Stroški za ljudsko šolo. Za ljudsko šolo se je 1. 1902/3 izdalo: 1) iz normalnošolskega zaklada 994.673 K 70 h, 2) iz deželnega zaklada za podpore 10.500 K, in 3) za pokojnino učiteljem 122.362 K 71 h, skupno 1,127.536 K 41 h, za 57.997 K 16 h več kot lansko leto. Za obe učiteljišči se je porabilo 115.328 K 07 h. Zasebni pouk. Na vseh zasebnih šolah deluje 8 učiteljev in 82 učiteljic. Na zavodu „Huth-Hanss“ v Ljubljani poučujejo v realijah srednješolski profesorji isto-tako na mestni dekliški šoli. Sicer oskrbujejo na zasebnih šolah pouk: V Marijanišču in v Repnjah šolske sestre svetega Frančiška, v Lichtenthumovi sirotišnici in v sirotišnici v Kočevju usmiljenke sv. Franč. P., na vnanji in notranji dekliški ljudski in mešč. šoli v Ljubljani ter na vnanji ljudski in na notranji ljudski in mešč. šoli v Škofji Loki uršulinke, na dekl. ljudski šoli v Trnovem in v Šmihelu šolske sestre de Notre Dame — vse s priznanja vredno požrtvovaljnostjo. Nemški „Schulverein“ vzdržuje ljudski šoli v Ljubljani in Majerle ter dve tovarniški šoli v Domžalah in na Fužinah. Ščle za glasbe so na Kranj kem 3: šola .filharmoničnega društva" v Ljubljani in šoli „Glasbene Matice" v Ljubljani in Novem mestu. Šolska oblastva. C. kr. dež. šol. svet je imel 1. 1902/3 10 sej in je rešil 5641 ulog. V posameznih šol. okrajih je bilo 89 sej, rešilo se je 26.982 ulog. Največ ulog so morali rešiti šolski nadzorniki sami. Nadzorovalo se je skupno 551 dni: v ljubljanskem mestnem šolskem okraju 143, v postojnskem in logaškem 91, v kočevskem, novomeškem 'in črnomeljskem 61, v ljubljanski okolici in v kamniškem okraju 42 dni. 211 razredov t. j 24 45% ni bilo nadzorovanih. Krajni šol. nadzorniki navadno nimajo drugega kot ime. *) Kaj pa zavod na Rakovniku? Ljudska šola na Kranjskem. (Piše Viktor Steska.) (Konec.) 11. Ljudska šola od 1. 1814—1868. Ob reokupaciji kranjske dežele so se oblasti močno trudile za povzdigo-šolstva. Da delo ni bilo lahko, je umevno. Francozi so deželo izsesali; vojska je neugodno vplivala na trgovino; ljudje so bili nemirni in so s strahom pričakovali, kaj jim prinese prihodnjost. V prvi dobi po reokupaciji se je vlada najbolj zavzela za nedeljske ali ponavljalne šole. Ukazala je že 1 1814., naj se vpeljejo povsod, kjer je mogoče. L. 1815. je izšel poseben navod za katehete v tem oziru. Gubernialni odlok 22. nov. 1816. določa o ponavljalni šoli: Povsodi, kjer je redna šola, naj se oskrbi tudi ponavljalna šola za odraslo mladino. Tu naj se ne ponavlja samo prejšnje, ampak naj se uči tudi novo. Pisanje, branje in računanje naj bodo glavni predmeti. Vprašanje, kedaj bodi pouk ob sabotah ali nedeljah, dopoldne ali popoldne, se prepušča dušnim pastirjem, ki naj se posvetujejo s krajevno gosposko in z okrajnim šolskim nadzornikom. Otroci od 12. do 15. leta morajo ponavljalno šolo obiskavati. Izvzeti so gimnazijci, normalci in otroci veljakov, ki si spopolnjujejo svoje znanje doma. Če je le mogoče, naj bodo otroci po spolu ločen', to je, ure naj bodo različne. Obisk šole naj se točno zapisuje v zapisnik. Pod kaznijo 50 tolarjev naj ne dobi noben vajenec izpustnice od svojega mojstra, ako ne donese spričevala ponavljalne šole. Globe se bodo namenile ubožnemu zakladu dotične občine. Vsled odloka 16. sept. 1816. so dobivali pridni učitelji za ponavljalno šolo nagrade po 25—30 gld. Gubernialni odlok 2. marca 1821. pa naznanja, da se bodo odslej marljivi učitelji imenovali za uzorne učitelje, in še-le taki, če so že deset let učili na ponavljalni šoli, imajo pravico do denarne nagrade. Vlada je želela, da bi se nedeljska ali ponavljalna šola lepo razvijala, zato je gubernialni razglas 20. jan. 1815. naročil: 1> Naj ima vsak katehet zapisnik šolo obiskujočih otrok in naj vanj vpisuje pridnost, obisk in napredek učencev. 2) Naj pregovori kakega mojstra, da bo redoma pričujoč pri pouku in bo s tem pomagal k večjemu redu. Izkušnja bodi vedno vpričo župnika (če ni sam katehet) in vsaj enega mojstra. 3) Dan izkušnje naj se vpiše v zapisnik in spričevalo pošlje po župniku učenčevemu mojstru. 4) Dovoljeno je, da sme biti nedeljska šola tudi ob sabotah ali ob nedeljah dopoldne, posebno tam, kjer otroci ne hodijo pridno h krščanskemu nauku ob nedeljah popoldne, i) Za nedeljsko šolo so se posebno trudili in bili zato pohvaljeni: Janez grof Lichtenberg, ki je vzdržaval v Semiču šolskega pomočnika, ribniški ') Kn. Sk. ordin. arhiv. dekan Humi, ravnatelj ljubljanske normalke Mešutar, profesor Metelko, učitelj Čižman, katehet Šlakar, dekana Praprotnik in Prešeren, župniki Grofi, Ko-petzky, Albrecht, Pušavec in loški grajski upravitelj Hradezky.') Kljub velikemu trudu raznih oblasti pa šolstvo na Kranjskem vendar ni tako napredovalo, kakor v sosednjih deželah na primer na Tirolskem, ali Nižje Avstrijskem. Ovir je bilo le preveč. Primanjkovalo je šolskih poslopij in stanovališč za učitelje; ni bilo zadostnih zalog za učiteljske plače, saj je skoro vsa šola slonela le cerkvi na rami; ni se zglašalo dovolj učiteljskih kandidatov. Glavni vzrok je bila torej ubožnost. Deželna vlada pa je pride-jala še svoj vzrok, namreč, da se nemščina preveč v kot potiska. Gubernij je namreč vedno hrepenel, da bi se nemščina po ljudskih šolah na Kranjskem kolikor mogoče širila. Na Dunaju pa so bili drugega mnenja, in zato je cesar vsled predloga centralne organizacijske komisije (17. oktobra 1814) določil 9. jan. 1815, naj se na Kranjskem, kjer je slovenščina deželni jezik v slovenskem jeziku poučuje na trivialkah; tudi šolske knjige naj se natiskujejo v slovenskem jeziku; na glavnih šolah, po mestih in večjih trgih naj se pa poučuje v nemškem in slovenskem jeziku, in tudi knjige naj se natiskujejo v obeh jezikih. Samo na Kočevskem so ostale nemške šole. L. 1817. so prosili, naj se tiskajo tudi šolske knjige za nedeljsko šolo v slovenskem jeziku. Gubernij je sporočil 1. 1818. konzistoriju, da bo moral biti vsled dvornega ukaza slovenski jezik učni jezik na Kranjskem, a v večjih krajih naj se ne zanemari nemščina. Naj višji odlok 26. maja 1829. je skoro dobesedno potrdil naredbo iz 1. 1815. Gubernij je vprašal, kako je nastal konzistorialni šolski fond. Šolski nadzornik Anton Wolf je odgovoril 21. marca 1815, da je morala vsled najvišjega odloka 24. marca 1806. vsaka duhovnija plačati šolskemu nadzorniku za nadzorstvo po 5 gld. V ta namen so prispevale duhovnijske cerkve po 5 gld., podružnice pa po 2 gld. 30 kr. za poseben šolski zaklad. Te zneske so dekani vsako leto nabrali in poslali konzistoriju; ta pa je plačeval dekanom potnino, drugo pa shranil kot zaklad za učne potrebščine. Ker dekani niso zahtevali potnine, se je denar nabiral in uporabljal za dežel, šolskega nadzornika (za potnino), za c. kr. komisarje, inženirje, stavbne mojstre, za šolski kodeks, za šolske tabčle, za darila, nagrade in podpore. Odlok z 28. junija 1811. je znižal potnino na 3 gold. — Organizacijska dvorna komisija je z 7. jul. 1814. pojasnila, naj se konzistorialni šolski zaklad nič več ne oživi, marveč naj se iztirjavajo le še prispevki po 40 kr. od duhovnijskih cerkva, od podružnic pa po 30 kr. Zaklad je torej prenehal, mali ostanek pa se je porabil za pisarniške knjige in za podporo preparandov. O šolstvu je nadzornik Wolf sporočil 31. marca 1815. guberniju: 1. V Ljubljani so vse šole redne. 2. Na Igu je pouk v teku. 3. V Šent Vidu, v Preski in na Sori se otroci sicer poučujejo v šolskih predmetih, a prave šole ni. 4. V Dobu se je šola pričela. 5. V smleškem okraju ni šole, pouk pa je v Smledniku, Zapogah, Šmartnem pod Šmarno goro. 6. V Mengšu je šola ‘) Dr. Anton WeitS. Die iisterr. Volksschule. Graz. 1904. II, 951. oživljena, isto tako v Komendi. 7. V Kamniku je dobra šola, želeli bi jo še v Spodnjem Tuhinju. 8. V Moravčah se je šola zopet pričela. 9. Na Vačah šola posluje; v Zagorju še ni prave šole; pouk je menda le v branju. 10. V Preddvoru je le na pol šola; v Cerkljah je popolnoma urejena. Treba bo ustanoviti šole še v Veleso vem in v Št. Juriju. 11. Kranjska šola, ki se je ponižala do trivialke, se zopet dviga do glavne šole. 12. Na Bledu se bo ustanovila farna šola. 13. V Kropi je dobra šola, v Begunjah pa prav dobra. 14. V Tržiču je urejena trivialka. 15. V Kranjski gori šola deluje; na Jesenicah se bo težko oživila 16. V Loki posluje uršulinska šola in trivialka za dečke; v Poljanah šola deluje. Šol je treba še v Selcih, Železnikih in na Trati. To poročilo se ozira le na Gorenjsko. Da bi se povišalo število učencev, je gubernij določil 13. sept. 1820. sledeče: 1. Šolnina naj se odmeri za celo leto, ne pa za posamezne tedne ali mesece. Če pa pokrije občina znesek, odpade šolnina. 2. Okrajna gosposka mora skrbeti pri vsaki večji šoli za prostorno sobano. 3. Globe naj se določujejo le takim staršem, ki nalašč otrok ne pošiljajo v šolo. 4. Vsled najvišje izjave naj se nemščina temeljiteje goji po vseh trivialkah in naj se ne nastavljajo učitelji, ki nemščine ne znajo. Gubernij je razglasil 5. februarja 1810. ukaz, da morajo tudi slepi otroci v šolo, kolikor jim je mogoče, dokler se ne uredi poseben pouk zanje. Ker je vlada želela povzdigniti risarski pouk, je objavila 24. marca 1820. odlok glede na zahteve, ki se stavljajo pri razpisu služb risarskih učiteljev, in 4. maja 1821. je naznanila, da se bodo na normalki delila risarska darila na pr. načrti raznih vrst stebrovja itd. ’) Šolski zakonik za vso Avstrijo do 1. 1869. je bil šolski kodeks, zato se šolstvo v tem času ni bistveno izpremenilo. Izšlo je sicer mnogo malenkostnih odredb, a večjega pomena jih je bilo le malo. Kabinetno pismo 9. aprila 1818. je zaukazalo revizijo posameznih oddelkov ljudskega šolstva. Ta revizija pa se je le polagoma vršila. L. 1818. so bila posvetovanja glede organizacije prvih treh razredov ljudskih šol in o njih razmerju k latinskim šolam; 1. 1826. so se posvetovali o boljši organizaciji 4. razreda; 1. 1839. o nastavljanju posebnih lepopisnih učiteljev in 1. 1845. o izkušnjah zasebnih učencev.2) Črkarska pravda ni bila brez vpliva na šolstvo. Kakor pa je zamrla metelčica v splošnem slovstvu, prav tako so ji dali slovo tudi v šolstvu. Posvetovanja pa so trajala več let Po odhodu Francozov 1.1813. je bil zopet Walland imenovan za deželnega šolskega nadzornika. Ko je odšel 1. 1815. za gubernialnega svetnika v Trst, mu je nasledoval Anton Alojzij Wolf. Ko je bil Walland 1. 1816. premeščen v Ljubljano, je odšel Wolf v Trst za gubernialnega svetnika (c. kr. „po-glavarsk posvetovavic* so takrat Slovenci pisali), nadzornik je pa postal Urban Terin 1. 1817. Temu sta nasledovala Janez Novak in Juri Zavašnik. ’) Arhiv kn. šk. ordinarita ljubljanskega. *) Dr. \Veiss. O. c. II., 49. Ker je bil Walland pravzaprav prvi kranjski šolski nadzornik, naj mu posvetimo tu nekoliko vrst.1) Jožef Walland je bil rojen 28 januarja 1763. v Novi vasi pri Radolici. Oče mu je bil Jožef Walland, mati pa Barbara roj. Fister. Šolo je obiskaval najprej v Ljubljani, bogoslovje pa na osrednjem semenišču v Gradcu. V maš-nika je bil posvečen 15. novembra 1789. Eno leto je izpopolnjeval svoje učenje na Dunaju in se potem povrnil v svojo domovino. Kot kapelan je služil v Kresnicah in Laščah, dokler ga niso nastavili za kateheta na ljubljanski nor-malki. L. 1798. je s to službo združil še profesuro nravoslovja (morale) in pastirstva na liceju. Pomagal je tudi v dušnem pastirstvu v stolnici, vodil več let semenišče in bil nekoliko časa veroučitelj in propovednik na modro-slovni šoli. Leta 1805 je postal stolni kanonik in vsled Schluderbachovega odstopa deželni šolski nadzornik. Za francoske vlade je bil voditelj šol (rč-gent des čcoles) in profesor bogoslovja. Po odhodu Francozov iz Ljubljane je ostal profesor morale in pastirstva do 1 1815. To leto je odšel za guber-nialnega svetnika v Trst, a že leta 1816. se je zopet povrnil v isti časti v Ljubljano. Leta 1818. je bil imenovan za goriškega škofa. Ljubljanski škof Avguštin Gruber ga je posvetil 22. novembra v ljubljanski stolnici. V Gorici je slovesno nastopil 10. jan. 1819 L. 1830. je bila goriška škofija povzdignjena v nadškofijo, zato je Walland prejel nadškofovsko znamenje „palij“. Kratka bolezen ga je ne dolgo potem preselila s tega sveta 11. maja 1834. Pokopal ga je njegov rojak in prijatelj tržaški škof Matej Ravnikar. Kandidatov za učiteljišče se je le malo zglašalo L. 1815. so napravili konzistorialne izkušnje: Janez Strnišče iz Metlike, Peter Warthol, pomočnik na Raki, Gašpar Prevec, začasni učitelj v Mokronogu; 1. 1816: Tomaž Pust, Josip Peharc, Franc Avsenik, Mat. Mazek, Matej Magister, Leopold Stattin in Jos. Glaser; 1. 1817: Jakob Demšar, Karel Gotzl, Lovro Juvančič, Jakob Kranjc, Gregor Križnar Franc Lusner, Simon Maček, Valentin Nothar in Frančišek Pibernik; 1. 1818: Valentin Ravnikar, Jos. Pintar, Jos. Hirsch, Juri Podrekar, Lenart Sluga. Da bi se učiteljem lažje izplačevale plače, je izšel 1. 1818. odlok, naj se združijo povsod orglarske in cerkvenske službe z učiteljsko. S potujočimi učitelji so hoteli poskusiti tudi na Kranjskem n. pr. 1. 1815. za Velesovo in 1. 1816 za Svibno. . Ko bi hoteli podati nadaljno zgodovino posameznih šol, bi ta popis sicer ne bil brez zanimivosti, a nakupičilo bi se toliko gradiva, da bi pošla potrpežljivost celo najmarljivejšim bravcem Zato hočemo podati le splošen pregled o razvoju ljudskega šolstva do 1. 1868. Glavne šole so dobro napredovale. Učencev so imele: 1. 1820. 1. 1821. 1. 1823. normalka v Ljubljani 1314 1300 1415 uršulinska šola v Ljubljani 460 424 469 „ , v Škofji Loki 113 107 121 ‘) Glej „Illyr. Blatt“, 1834, str. 93, 94. — Carniolia 1839, 327. O 1. 1820. 1. 1821. I. 1823. glavna šola V Kranju 222 235 204 J5 V Kamniku 133 128 112 H « V Novem mestu 212 209 264 » n v Idriji 536 554 480 L. 1843. je imela ljubljanska normalka 764 učencev in sicer v I. razredu 107 -(- 205, v II. razredu 221, v III. razredu 183, v IV. razredu 31 + 16. Pripravnikov je bilo 48; v glasbeni šoli je bilo 22, in v nedeljski šoli 270 učencev. L. 1823. je bilo v ljubljanski škofiji 5 glavnih, 66 trivialnih, 6 dekliških, 5 obrtnih šol. Šolo je obiskovalo 6605 otrok. Nedeljskih ponavljalnih šol je bilo 20. nedeljskih elementarnih pa 89; šolarjev je bilo 732 + 4844. Učiteljev je bilo 118, pomočnikov 16. Šol je bilo 29 lastnih, 26 najetih in 20 prepuščenih v porabo. L. 1824. je bilo prav toliko šol, število učencev je bilo 6547. Nedeljskih šol je bilo 29 + 80, učencev 1010-[-4123 Učiteljev je bilo 119, po- močnikov 21, šolskih poslopij 32, najetih 30, prepuščenih 13. Leta 1825 je bilo 6 glavnih, 65 trivialnih, 6 dekliških, 5 obrtnih, nedeljskih šol 53 79; učencev 6462 -j- 1126-)- 4621; učiteljev 123, pomočnikov 16, šol 32 —j— 30 —j— 13. V Šnofji Loki so dobili glavno šolo. L. 1831. je bilo 6 glavnih, 67 trivialnih, 6 dekliških, 5 obrtnih, 40-(-61 nedeljskih šol; šolarjev 6028-j- 1490-]-3916; učiteljev 129, pomočnikov 16, šol 42 + 26 + 10. L. 1840. je bilo 7 glavnih, 78 trivialnih, 4 dekliške, 5 obrtnih, 69-j-78 nedeljskih šol; učencev 7241 -j-3120-j-4230; učiteljev 137, pomočnikov 25. L. 1842. je bilo 7 glavnih, 79 trivialnih, 4 dekliške, 6 obrtnih, 67 + 85 nedeljskih šol; učencev 7985 —J— 2972 —)— 4882; učiteljev 145-[-23; šol 66 + 20 -j- 4. L 1843. je bilo 7 glavnih, 81 trivialnih, 5 dekliških, 6 obrtnih, 74 -)- 103 nedeljskih šol; učencev 8977-[-3238-(-5913; učiteljev 147-(-21. L. 1844. je bilo 7 glavnih, 82 trivialnih, 5 dekliških, 5 obrtnih, 65 -f-107 nedeljskih šol; učencev 9044 -(- 2991 -f- 6014; učiteljev 105 -f- 23 ; šol 70 + 19 + 4. Leta 1849. je bilo 7 glavnih, 93 trivialnih, 4 dekliške šole; učencev 11.970 + 8179; šol 80+17 + 3. L. 1851. je bilo 7 glavnih, 94 trivialnih, 4 dekliške, 5 obrtnih, 116 nedeljskih šol; učencev 12.296 + 10.205; učiteljev 121 + 20 + 33 obrtnih; posebnih šolskih poslopij 81. Slovenskih šol je bilo 61, mešanih 33, nemških 11 šol. L. 1860. je bilo 13 glavnih, 155 trivialnih šol; obrtne 4, učencev 24.171, ponavljalnih šol 238, ponavljalcev 22 907. Učiteljev 258, šol 143 + 23 + 8. L. 1861. je bilo 13 glavnih, 158 trivialnih, 4 obrtne, 242 nedeljskih šol; učencev 22.875 + 22.173; učiteljev 261 (= 182 + 28 moških, 33+14 + 4 ženskih); šol 144 + 22 + 7. L. 1862. je bilo glavnih šol 14, trivialnih 161 —57 nepravilnih, obrtnih 6, nedeljskih 201; učencev 29 122 -|~15 999; učiteljev 194-)- 28, 24-f-22-]-4; šol 152 —17 —|— 6; slovenskih šol 122, mešanih 91, nemških 19. L. 1865. je bilo vseh šol 226. Leta 1866. je bilo 14 glavnih, 238 trivialnih šol; učencev na glavnih šolah 5327, na trivialnih 24 849, na nedeljskih 15.026. L. 1868. je bilo 14 glavnih, 248 trivialnih (med temi 54 nepravilnih) šol; učencev na glavnih šolah 5882, na trivialnih 27.033, na ponavljalnih 14.941 ; šol 178-)- 17. Glavne šole so bile: v Ljubljani 3, v Škofji Loki 2, v Idriji, Postojni, Kranju, Kočevju, Vipavi, Novem mestu, Kamniku, Tržiču (od 1. 1860), Črnomlju (od 1. 1860). V Ljubljani je bila ustanovljena glavna šola pri Sv. Jakobu 1. 1862. L. 1868. je bilo pripravnikov 24. Velike premembe v šolstvu so se izvršile vsled zakona z dnč 25. maja 1868., ki določuje razmerje med šolo in cerkvijo, in vsled ljudskošolskega zakona z dnč 14. maja 1869. Nadzorstvo se je vzelo cerkvi, prepustilo se ji je pa, da oskrbuje, vodi in nadzira verski pouk in bogoslužje na ljudskih šolah. Nadzorstvo šol je sprejela vlada. L. 1883. 2. maja je bil ta zakon nekoliko izpremenjen, sicer pa je ostal veljaven do danes. Ustroj sedanjih šol je pa že znan vsakemu čitatelju „Slov. Učitelja*. O notranji ali logični zvezi katehizma. (Konferenčno poročilo). Ako hoče katehet pri razlagi katehizma doseči stvarnih in trajnih uspehov za življenje, se mora ozirati celo šolsko leto, 2lasti na notranjo zvezo med posameznimi poglavji, in še bolj med posameznimi vprašanji. Majhen uspeh v primeri s trudom doseže katehet, ki od ure do ure razlaga posamezna vprašanja in od enega poglavja mehanično preide na drugo. Začenjam praktično. Pred seboj imam učence tretjega oziroma četrtega leta, ki imajo v rokah srednji katehizem. Da temeljito razložim namen verouka in namen človekov, pritegnem k vpr. 1. in 2. že iz malega katehizma znano vpr. 83. v katerem je obsežena že vsa razdelitev katehizma; kajti Boga „s p o zn a vati" se učimo po veri (I. p.), „častimo* ga z molitvijo (II. p.), »ljubimo" ga, če izpolnujemo zapovedi (III. p.). Prvi člen I. poglavja je tako važen in težek, da je potem treba vsaj eno uro odmora in ponavljanja. S tem dobe učenci pregled in zvezo. Angeli in prva človeka služijo obenem za zgled v pojasnilo poglavitnih božjih lastnostij (vsemogočen, neskončno dobrotljiv, svet, pravičen, itd.). Učenci žive pod utisom, kako strašen je greh. To je treba izrabiti; zato se razloži precej za 1. členom nauk o osebnem ali dejanskem grehu (V. p). Peto poglavje združiti s prvim je praktično že zato, ker skušnja vsacega kateheta uči, da do Velike noči s težavo pride do četrtega poglavja. Potem pa ves čas do konca leta vzame priprava na prvo sv. obhajilo, in tako peto poglavje navadno izostane. Ob priliki nekega nadzorovanja se je izrazil višji nadzornik: „Čudno se mi zdi, da nobeden katehet nič ne praša iz petega poglavja." Omenjam, da katehet, ki pedantično zahteva, da se otroci uče na pamet razne vrste grehov in čednosti, in s tem smatra pripravo za sv. obhajilo za dovršeno, ne razume svoje naloge. Nadaljna obravnava prvega poglavja je itak popolnoma logična. Pre-koristne je, nauk o Odrešeniku spopolniti z zgodbami, da imajo učenci pred seboj popolno in vzvišeno podobo Zveličarjevo, po katerem hrepeni srce in katerega ljubi. Povdarjati je treba, da vse božje lastnosti ima tudi druga in tretja božja oseba. Po dokončanem prvem poglavju sledi nauk o štirih poslednjih rečeh ker to spada k »v eri". Kje smo se učili o smrti? (Adam, Eva, }ezus), O vicah? O sodbi, o vicah, o peklu, o nebesih ? (VII., IX., XI. in XII. člen). Sledi, ponavljanje vse tvarine dve uri. Za prehod od prvega na drugo in tretje poglavje so namestu besede največjega kateheta sv. Avguština: Vzbujati v srcih učencev povsod ljubezen do Boga. To bodi tvoj končni namen. Z ozirom na ta najvišji namen „kar pripoveduješ, pripoveduj tako, da poslušalec vsled pripovedovanja veruje, in ker veruje upa, ker upa, ljubi.* Preide lahko tako: Otroci danes o upanju! V prvem poglavju smo se učili verovati, kar je že bilo (stvarjenje ... kaj je sv. kat. cerkev, odpuščanje grehov ...). Kaj pa VII., XI. in XII člen? Ali se je to že zgodilo? Šele pričakujemo, upamo od Boga! Le kdor v to veruje, more tudi to upati od Boga! Tretje poglavje ljubezen. Vera nam kaže naš namen upanje z molitvijo nas podpira, je naša pot do zveličanja, ljubezen nas priganja, nas miče in vleče do Boga, večne ljubezni. Ker je nauk o popolni ljubezni težak, je na mestu edino psihološka metoda (Perpetua, Tomaž, Moor ect.), druga in tretja cerkvena zapoved se pridruži tretji božji zapovedi. Na koncu vsacega poglavja se razloži dejanje vere, upanja, ljubezni in potem se z učenci moli pred ali po uri. Po pregledni ponovitvi vseh treh poglavij se doseže splošen pregled, še lepša notranja zveza in logičen prehod na četrto poglavje; kajti to je bila priprava na — milost. Saj o tej govore vprašanja: 71., 72., 83., 84., 86., 90., 93., 124, 163., 164., 218., 224., 268., 291., 657., 658. Imenitno poglavje! Učenci se ne uče samo o milosti. To tudi prejemajo pri sv. zakramentih. Umestna je pri razlagi le sintetična in psihološka metoda. Nauk o sv. pokori praktičen katehet razlaga pred naukom o sv. Rešnjem Telesu. Katehet, ki se pri razlagi katehizma ozira na njegovo logično sestavo, ki vestno porabi ne samo vsako učno uro, ampak tudi vsako minuto vsake ure in res opravlja svoj vzvišeni poklic, recimo najimenitnejši posel svoje pastirske službe iz ljubezni do Jezusa in njegovih „malih“, bo dosegel tudi pri slabejih učencih vsaj povoljen uspeh. Cas za verouk je skromno odmerjen, zato ga je treba prav porabiti. Zato upam, da te vrstice, ki temelje na večletni praksi in ljubezni do katehetske službe, posebno mladim tovarišem ne bodo odveč. m. Škerjanec. Risanje v ljudski šoli z ozirom na zahteve sedanjosti. (Konferenčno poročilo.) (Dalje.) III. Ali naj se uporabljajo predloge? Do Pestalozzija so po šolah risanje poučevali izključno le po predlogah. Ta metoda se je pozneje še večkrat vrnila v šole in je še Sedaj mnogokje v rabi. Za učitelja je pripravna, ker mu ne nalaga preveč dela, mnogo vrednosti pa nima. Nekaj zmisla ima samo tedaj, ako učenci rišejo v povečani ali pomanjšani meri, ker si pri tem kolikor toliko urijo oko; ne zaleže pa dosti, ako prerisujejo v isti velikosti. Tako prerisovanje učence prerado zapelje, da se skrivaj poprimejo nepoštenih sredstev, ako jih učitelj posebno strogo in neprenehoma ne nadzira, a jih niti ne utegne, ako jih je večje število. Risanje po predlogah pa je zavreči tudi še z druzega stališča. Bistvo in smoter risanja je, da se telesnost treh razsežnosti prenese na planost dveh razsežnosti. To pa je vse kaj druzega nego s planega prenašati na piano. Kdor se hoče naučiti, risati telesa na planem, se mora najprej navaditi telesa prav videti. Tej spretnosti se pa pri posnemanju predlog nikakor ne priuči, pač pa se navadi shematizovati, in če takega risarja postaviš v naravo, češ, da naj po njej riše, ti prav pošteno obsedi, ako ni slučajno rojen umetnik. Risanje po predlogah nikakor ne more doseči svojega smotra, namreč samostojnega, smotrivnega risanja in je jako nedostatno za izobrazbo este-tiškega čuta. Vsled tega pa še nikakor ne trdim, da bi bile predloge odveč; ne vsaka risalnica naj bi imela zbirko predlog v vseh tehnikah. — seveda le vzornih — a ne za prerisavanje, temveč zato, da učenec na njih vidi, kako mu je delati v tej ali oni tehniki s poljubnim materijalom, ker sam iz sebe tega ne more vedeti, videti pa mora nekje. Učitelj načeloma ne sme risati v učenčevi risbi; da mu le na robu pokaže, ne zadošča; z besedo povedati se tudi ne da Zato so dobre predloge potrebne. Bolj kot risanje po predlogah se bliža prostemu risanju risanje po stenskih tablah, osobito tedaj, ako je na njih kar najmanj pomožnih črt Stenske table so pri ornamentalnem risanju metodiški izvestno povse upravičene, če so le opremljene po zdravstvenih in pedagoških zahtevah IV. Kaj pa: Ali naj se riše po vzorcu? Prvi je zahteval Pesta-lozzijev učenec Ramsauer, naj učitelj riše na tablo pred učenci. Tudi že prej omenjeni ministrski ukaz z dnč 6. maja 1874. 1, št. 5815, zahteva v „navodilu za pouk v prostoročnem risanju na ljudskih šolah“, točka 2., da mora učitelj vse oblike, katere učenci rišejo, pred razredom kolikor je moči, v velikem merilu naprej risati na šolsko desko in to tako, da morejo učenci risati za njim. Pravijo, da zbuja učencu zanimanje, ko vidi, kako risba polagoma nastaja, in da nestrpno pričakuje in ugiblje, kaj neki bode iz tega. Izkušnje nas pa uče, da to zanimanje biva bolj v domišljiji nego v istini. Pa naj si bo, sezimo stvari do dna in poglejmo, koliko koristi ima učenec od omenjenega postopanja. Vsakdo mi prizna, da morem le tedaj pravilno narisati predmet, ako natančno poznam njegovo razmerje in lego posameznih delov med sabo in z ozirom na celoto — ako imam, kakor pravijo, čut za razmerje. Čut za razmerje je torej bistvena podlaga vsemu risanju, in zato je prva zadača dobrega risarskega pouka, ta čut takoj od početka neprestano gojiti. Razmerje pa morem videti le na celoti. Doseže li torej učenec kdaj čut za razmerje, ako nima nikdar prilike, da bi videl to razmerje, katero nastane šele v hipu, ko je risba završena? To vprašanje moramo odločno zanikati, in s tem je že obsojena tista metoda. Obsoja se pa še tudi z druzega stališča. Višji smoter vsakega pouka je, učenca usposobiti za samostojno delovanje Jasno pa je, da z omenjenim postopanjem tega smotra ne dosežemo. Učenec ne deluje prav nič samostojno, temveč le mehanično posnema črto za črto, kakor vidi na šolski tabli. Da bi bi bilo tako ravnanje za učenca zanimivo, tudi jako dvomim. Ako pa že nastane potreba, da učitelj riše na tablo pred učenci, bodisi, ker je risba zapletena, ali ker jim hoče kaj posebnega pokazati, tedaj naj ima na drugi tabli izgotovljeno podobo, na katero naj pri risanju vedno in vedno opozarja. Učenec mora vedno vedeti, kaj ima storiti biti si mora v svesti, zakaj mora ravno tako postopati in ne drugače. V. In sedaj preidem k zadnjemu, najvažnejšemu vprašanju : A1 i n a j s e riše po naravi? Zahteva, naj se riše po naravi, je že piecej stara. Že oče moderne pedagogike Pestalozzi je izrekel tele besede: „Narava otroku ne d& črt, ampak mu da le reči, in črte se mu morajo dati le zato, da reči prav vidi; toda ne smemo mu vzeti reči, da bi videl le črte.“ Učenci Pestalozijevi pa njegovih besed niso prav umeli in zašli so na napačna pota. In še pozneje nismo prišli na pravo pot, ko je že tudi „učni črtež za risanje in geometrično oblikoslovje na ljudskih šolah" (ministrski ukaz z dnč 9. avgusta 1873. 1., št. 6708) določal, „da je učenca vaditi v meri po očeh in v zmožnosti upodabljanja, uporabljaje pri tem priproste predmete, kakor jih podaje življenje." Seveda, da smo zašli na nepravo pot, je mnogo zakrivil učni črtež sam, k-’ je preveč povdarjal geometrijske oblike, popolnoma pa prezrl življenjske oblike. Šele s Prangom je stopila metodika risarskega pouka mahoma na čisto drugo stališče. Doslej običajna geometrijska metoda se je potisnila med staro šaro in to po vsej pravici. S svojo dolgočasnostjo je zamorjevala v mladini vse veselje do risanja, in otroci, ki s tolikim veseljem, tolikim zanimanjem prično risati, končno komaj čakajo trenotka, ko se morejo oprostiti tega neljubega jim predmeta. S kolikim veseljem riše otrok že doma, in ko pride v ljudsko šolo, komaj čaka, da bi kaj „namalal“. Nazorni pouk je še dosti zanimiv ; v tej dobi rišejo različne reči. Toda brž ko se prične zistematiško risanje, je vsega veselja konec in z veseljem je seveda konec tudi uspehov. Zdaj otroci leto za letom ne rišejo druzega nego črte, ki jim nič ne pomenijo in jih čisto nič ne zanimajo, in katerih niti ne razumejo. Ni čuda, da i jih mine vse veselje do take suhoparnosti. Učiteljeva dolžnost pa je, da v otroku budi veselje do predmeta, ker, kar otroka ne veseli,