Iz deželnega zbora kranjskega. oslanec dr. Tavcar je obširno govoril. Tudi njerau proračun ne vzbuja veselja. Nedavno smo čuli, kako rastejo troški za deželne dobrodelne zavode, a danes se vzbuja nov vecji strah, ko vidimo pred seboj dolge številke proračuna. In še ta se nam je lepši naslikal, nego je v istini. Treba iskati vzrokov, zakaj so troški za ljudske šole tako narasli in še naraščajo. V prvi vrsti je slaba administracija. Okrajni glavarji, večinoma tujci, v vsakera kotu pomnožujejo šole po nepotrebnem (?), ker se hočejo prikupiti navzgor. Sole se zidajo potratno (?), troški so mnogo preveliki. Po 6000, 7000 gld. stanejo šole, pa bi zadoščale po 3000 gld. To raora prenehati. Okrajni glavarji pospešujejo nemščino na ljudskih šolah, čeravno je to brezuspešno delo. Novi šolski zakon je postal za našo kronovino bolezen. Kar na jedenkrat so hoteli ves napredek raztresti po deželi, in tako smo se ga preobjedli. Izraža veselje, da se ni ustavilo zopet onih 600 gld. za neobligatni pouk, a euje se, da hoče vlada po ovinkih to doseči in dajati podpore, kar pa bi bilo proti sklepu deželnega zbora. Na to govori obširno o oddaji nadučiteljske službe v Radovljici. Ta slučaj je značilen za mizerijo naših šolskih razmer. Okrajni glavar sam je hodil prosit zanj. Učitelj je med teni prišel v disciplinarno preiskavo. Mislimo vender, da pri nas vlada deželni predsednik, ne pa okrajni glavarji. Deželni predsednik baron Winkler zagovarja postopanje okrajnih glavarjev. So napake, a večina očitanj je neopravičena. Obžaluje, da se je tu govorilo o po drobnostih disciplinarne preiskave. To bi moralo ostati tajno na tem mestu. Predno kdo ni obsojen, ne sraemo ga zavreči. Deželno šolsko oblastvo bode nepristransko storilo svojo dolžnost. Za nagrade se je ustavilo 500 gld., in sicer onim učiteljem, ki poučujejo nadnormalno število ur. Poslanec baron S c h w e g e 1 tudi izraža strah zastran troškov. Pravi, da je prijatelj šole brez ozira na narodnost. Graja pa, da se je v zboru govorilo o slučaju, ki nc spada v javnost. Poslanec H r i b a r graja postopanje šolskih oblastev. Dalje polemizira z barononi Sch\veglom, govori še o radovljiški aferi. Nemščina je v sedanjih razmerah potrebna za srednje šolo, a nikakor ne za priprostega kmetiškega dečka. l