Fizika v šoli 1 Strokovni prispevki Spoštovani bralci, pred vami je prva številka revije Fizika v šoli, letnik 2019, katere vodilna tema je učenje z raziskovanjem/preiskovanjem (v nadaljevanju učenje z raziskovanjem). Glede na to, da bo vodilna tema enaka tudi v naslednji številki, uvodnik začenjam s povabilom vsem vam, da svoje izkušnje, ideje, primere dejavnosti ali zgolj razmiš- ljanja delite z nami. Učenje z raziskovanjem je proces, ki učečega človeka spremlja vse živ- ljenje. Je proces, ki ni vezan na starostno obdobje niti na raziskovanje zgolj naravoslovnih pojavov/procesov. Učenje z raziskovanjem je uni- verzalni pristop, ki vključuje spoznavne postopke (procesna znanja in veščine), je pot, ki vodi od poznavanja dejstev, pojavov/procesov k razumevanju le-teh. In pot k razumevanju ni vselej lahka. Kljub temu je lahko zanimiva in razburljiva za vse, tako za učence in dijake kot za učitelja. Kako? Nekaj idej lahko preberete tudi v tej in prejšnjih številkah revije Fizika v šoli. Ena od pomembnih dimenzij učenja z raziskovanjem je tudi učitel- jevo raziskovanje lastne prakse. Ker na to temo ni napisanega veliko, si želimo vaših izkušenj, kaj je vas prepričalo v spremembe in kje vi- dite prednost uporabljenih oblik in metod dela, skratka, kaj po vašem mnenju v razredu »deluje«. Pogosto učitelji preizkušamo nove strate- gije in niso vse učinkovite. T e strategije opustimo tako, kot opustimo možno razlago pojava, ki se izkaže za napačno, vendar je tudi to spoz- nanje dragocena informacija tako za načrtovanje lastnega dela kot tudi za vse nas. Kako sploh »izmeriti« učinkovitost uporabljenih oblik in metod dela? Kako sploh »izmeriti«, kaj »deluje«? Možnih pristopov je več, vse pa spremlja skrbna meritev. Eden izmed pristopov je opisan v nadaljevan- ju revije. Prav je, da se zavedamo in smo ponosni na velike uspehe svojih otrok v mednarodnih raziskavah, in prav je, da se zavedamo, da smo lah- ko skupaj še uspešnejši. V eliko se lahko naučimo drug od drugega. Z vsakim, še tako majhnim korakom vsakega izmed nas bo Zemlja manj ravna, beseda astrologija vedno bolj prazna in eksperiment ved- no višja avtoriteta. Za konec vas lepo vabim, da se nam pridružite tudi na 5. konferenci za učitelje naravoslovnih predmetov – NAK, ki bo 23. in 24. oktobra 2019 v kon- gresnem centru hotela Thermana Park Laško. Želim vam prijetno branje. Jaka Banko PACS 01.40. –d, 01.50. –i, 01.55. +b ISSN 1318-6388 FIZIKA V ŠOLI letnik XXIV, številka 1, 2019 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Odgovorni urednik: Jaka Banko Uredniški odbor: dr. Vladimir Grubelnik, dr. Tomaž Kranjc, dr. Marko Marhl, Milenko Stiplovšek, dr. Barbara Šetina Batič, dr. Saša Ziherl, dr. Mojca Čepič, Goran Bezjak, Tatjana Gulič Jezikovni pregled: Andraž Polončič Ruparčič Prevod povzetkov Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec, s. p. Urednica založbe: Andreja Nagode Oblikovanje: Simon Kajtna, akad. slik. Fotografije: avtorji člankov Ilustracije in tehnične risbe: Davor Grgičević Računalniški prelom in tisk: Design Demšar d. o. o., Present d. o. o. Naklada: 400 izvodov Prispevke pošljite na naslov: Zavod RS za šolstvo, Uredništvo revije Fizika v šoli, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: revija.fizika@zrss.si. Naročila: Zavod RS za šolstvo – Založba, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, faks: 01/30 05 199, e-naslov: zalozba@zrss.si Letna naročnina (2 številki): 22,00 € za šole in ustanove, 16,50 € za fizične osebe, 8,50 € za študente, dijake in upokojence. Cena posamezne številke v prosti prodaji je 13,00 €. Revija je vpisana v razvid medijev, ki ga vodi Ministrstvo za kulturo pod zaporedno številko 570. © Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2019 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela te revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij). Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. Uvodnik Fizika v šoli 1 Učenje z raziskovanjem