''"nt, Izhaja zvečer vsak prvi in tretji ictrlek mesec*. Ako je ta dan prainik, izide dan poprej. Cena rnu je 80 kr. na leto. Inserati se sprejemajo in plačujejo po dogovoru. Slovenskemu ljudstva v poduk in zabavo. Spisi in dopisi se pošiljajo: Uredništvu „Domoljuba«, Ljubljana, ScmeniSke ulice il. i. Naročnina in inserati pa: Upravnlštvu .Domoljuba*, Ljubljana, Kopitarjeve ulice it. 3. Št. 8. V Ljubljani, dnd 18. aprila 1901. Delajmo za prihodnost! Spoštovanje do duhovskega stanu je prav za prav zraščeno z našim narodom V zmedali, ki so vr-ale preko naše slovenske domovine, jc bilo to spoštovanje tista krepka pečina, ob kateri so se ra/.bili vsi sovražni navali. Tuji so bili našemu ljudstvu njegovi gospodarji -graščaki, tuja mu je bila gosposka, ki mu je gospodovala, le duhovniki — njegovi lastni sinovi, zvezani z njim po krvi in po (iuliu, so mu kazali pot krščanskih resnic. Ni čuda, da ne jc hvaležnosti napolnilo načemu ljudstvu srce in da je to hvabžnost podedoval sin od očeta od roda do roda. Ko ni bilo drugod tolažbe, pa se je zatekel Slovenec k svojemu duhovniku; ko ni bilo drugod prisrčnega, ljubezni polnega pouka, pa ga je dobil pri svojem dušnem pastirju; ko se je povsod drugod zaničeval njegov jezik in prezirala njegova stara šega, pa je dobil zavetja za oboje v belih božjih hramih po naših gričih in dolinah in pri stanu, ki je v njih opravljal božjo službo. Ali so dfi vse to pozabiti? Ali je mogoče, da bi vsi ti sveti spomini oble deli? Ves poduk, vsa vzgoja je slonela na duhovniškem stanu. Kar je bilo ljudem potrebnega za dušno življenje, nauk o najvišjih in najpomenljivejših stvareh, — podajal je duhovnik svojim vernikom. Zraven mu je pa tudi dajal poduka v vseh drugih zadevah. Šole so pričenjali duhovniki; vse, kar smo jih imeli pred pol stoletjem, so bile zvezane s cerkvijo, sad duhovniškega truda in duhovniške ljubezni do naroda. Bukve, iz katerih se je učilo Leto XIV. ljudstvo, so pisali samo duhovniki; samo oni so jih širili med narod. Tako zgodovino imajo tudi drugi narodi; tudi drugod se je vzgoja še pred nedavnim časom vršila do mala le po duhovnikih, pri nas pa prav brez izjeme. Gospode svoje, plemičev svojih nismo imeli; kar jih je prišlo iz našega slovenskega roda, so ga zatajili in se potujili. Le priprosto ljudstvo je bilo vedno naše in njemu ob Btrani je stalo slovensko duhovništvo še mnogo pomembneje nego pri drugih večjih narodih. Zato pa vidimo, da so se duhovniki brigali za vse potrebe med ljudstvom: z besedo in pismom so ga učili, peli mu pesmi, pisali povesti, izdajali podučne knjige. Tako je bilo; tako je še dandanes. Ko bi slovenski duhovniki ne bili druzega storili nego da so osnovali in okrepili družbo svetega Mohorja, bi jim moral biti hvaležen vsak poštenjak. Ta družba je edina vez vseh Slovencev, edino naše znamenje skupnib moči, ker se je vse povsod udeležuje. Duhovniki so pa vedno tudi skrbeli, da niso ostali ljudje brez duševnih voditeljev. Skrbeli so, da so se nadarjeni, pridni mladeniči učili po šolah in pomagali so jim do boljšega kruha. Ne samo duhovniki, marveč tudi drugi posvetni gospodje, ki so izšli iz našega naroda, se imajo po večini zahvaliti duhovniški podpori in požrtvovalnosti, da so mogli priti do izobrazbe in s tem do višjega stanu. Starejše štipendije v podporo dijakov so do mala brez izjeme duhovniško delo. Koliko so storili razni duhovski zavodi za podporo učeče se mladine, koliko posamni duhovniki! O vsem tem vemo vsi, vedo iz lastne skušnje -^zlasti ti, ki danes vodijo vojsko proti slovenskim duhovnikom. O tem ve dr. T a v 6 a r, ve dr. Slane, vedo, njuni pristaši. In vender, kako se ponašajo! Naše ljudstvo ne more postati tako neumno, da bi tega ne izprevidelo. Dobro čuti, da se podere vse, prav vse, če izgine spoštovanje do duhovnikov iz njegove srede. Dobro ve, da tam kjer se blatijo duhovniki, tudi nobena druga oblast, nima nič veljave. Prepričani so, da otroci, ki bi so vzgojili v duhu Slov. Naroda, Rodoljuba ali Gorenjca, ne bodo zaničevali sanio duhovnikov, marveč tudi očeta in mater in vsako oblast. Kdor ruši spoštovanje do duhovnikov, podira stebre, na katerih sloni vse naše življenje, naš red. naš mir, naš napredek. Dr. Tavčarja so poslanci sami vrgli izmed svoje srede. Z njim nočejo več skupaj sedeti. Ali ni to nauk za nas? Tem bolj moramo mi vsakega, kedor drži s Slov. Narodom, pognati iz javnih zastopov. Sklenimo: pri nobeni občinski volit vi, ali volitvi v kak cestni odbor, v deželni zbor ali druge zbore ne sme priti noben pristaš zaničevavcev naše vere in našega duhovništva. Delajmo po tem, saj to ne bo za nas, marveč za naše potomce, za bodočnost našega ljudstva. Škofova beseda o našem političnem gibanju. 3 Duhovnik in politika O razmerju duhovnika do politike pravi ljubljanski knezoškof: „Res, duhovski stan ni poklican, da sc v prvi vrsti s politiko peča. Ako duhovnik točno in vestno opravlja svoje dolžnosti v spovednioi, na prižnici, pri oltarju, v šoli, pri bolnikih, v molitvi in se prizadeva lepo živeti, je spolnil svojo dolžnost, pa je tudi mnogo koristil državnemu in družabnemu življenju. ..Ta glavna naloga duhovskega stanu pa ne izključuje, da se posamezni duhovniki nekoliko bolj bavijo s pisateljevanjem, s časopisjem in s politiko, ako imajo čas, veselje in poklic. Toda morejo nastopiti časi, ko je ves duhovski stan poklican in dolžan v politiko in v družabno življenje globokeje in odločneje poseči. To takrat, ko se politično in družabno življenje začne sukati okoli vprašanj, katera so v tesni zvezi z verskimi nauki. V tem slučaju je cerkev dolžna govoriti, najpoprej papež, potem škofje in ž njimi složno duhovniki. Morali bodo a) podučevati tudi zunaj cerkve po raznih shodih, b) sodelovati pri časopisju in raznih knjigah in c> pri volitvah za može krščanskega mišljenja in življenja. Ta delavnost bo toliko bolj intenzivna a) kolikor manj jc svetnih gospodov la. jikov pripravnih v obrambo verskih načel in bj kolikor več je nasprotnikov verskih, kolikor bolj živahno se gibljejo in kolikor dalje svoje mreže razprezajo. „Sedanje politično in družabno gibanje je v prvi vrsti versko gibanje. Gre se za to, da se vse družabno življenje, katero se je v XIX. veku postavilo na protikrščanski temelj, postavi zopet nazaj na podlago naukov Kristusovih. To pomeni boj v celi Evropi in pri nas med Slovenci, posebno na Kranjskem. ..Nasprotnikov je premnogo: skoraj vsa inteligenca po mestih, večina učiteljev, gostilničarjev in trgovcev, posebno veliko trgovcev po deželi; imajo zase obilna sredstva: denar in časopisje. Nasprotuje tudi socijalna demokracija, katera si jc osvojila mnogo delavcev pri rudokopih in pri raznih tovarnah. Vsi ti nasprotniki delajo naporno, delajo vseobsežno in bi radi svoj vpliv do zadnje vasice raztegnili. »Prijateljev pa je med svetnimi izobraženci vrlo malo, da bi se v obrambo postavili za katoliški program v vsem njegovem obsegu, za najveco svetinje človeške, da bi šli v boj za Gospoda Jezusa in cerkev njegovo. -Zato moramo duhovniki na noge in povsod zavirati Kristusu sovražni vpliv: na shodih, po časnikih in knjigah, po vseh vaseh in hišah. To je naša dolžnost, kliče nas Bog! Ko bomo dobili I a -jikov voljnih in sposobnih, prav radi bomo njim prepustili delo in vodstvo. Samo spodbujevali jih bomo, podpirali jih tomo in pazili, da ostanejo v pravcu odkazanem po svetem evangeliju, na kar paziti je katoliška ccrkev po svojih organih dolžna." Iz teh besedi pač vsakdo lahko izprevidi, kako neosnovani so napadi na škofa in na duhovščino. Branimo se toliko časa, dokler sc moramo, V javnosti stojimo toliko časa, dokler smo v nji potrebni. Gospodstva ne iščemo, ampak ga radi prepustimo vsakomu, ki stoji na katoliškem temelju. Le, da se večne resnice ne teptajo, zato stojimo ne-vstrašeno v boju. V Lurd! Za romanje v Lurd se vzbuja bolj in bolj zanimanje. Zato bode umestno, da danes »Domo ljub« o tej zadevi izpregovori nekoliko več. Sveti Oče Leon XIII, so izrekli lansko leto željo, naj bi o svetem letu katoličanje v obilnejšem številu romali na grob bv. apostolov v Rim. Mnogim našim rojakom je še v spominu, kako slovesno so je izvršilo za nas Slovence romanje v Rim. A letos — na začetku dvajsetega stoletja — se obhaja sveto ltto po drugih krajih. In kako lepo bi bilo, da bi se Slovenci poklonili v Lurdu nebeški Materi Mariji in v Pare le-monial presvetemu Srcu Jezusovemu! To misel je začel širiti vneti misijonar Jezusove družbe po Hrvatskem, o. Mihael Gattin. Njegovi želji se je odzvalo hitro mnogo vernikov po raznih hrvatskih škclijah. Sklenili in obljubili bo tudi nekateri školje, da se osebno udeležč tega romanja. Med temi imenujemo Slovencem dobro poznatega nadškofa sarajevskega prem. g. J o s i p a Stadlerja, našega rojaka milo. g. biskupa krškega Antona Mahni č a in djakovskega pomožnega škofa V o r š a k a. A prišel je glsB tudi v Ljubljano. Tudi naš presvetli gospod knez in škof bo obljubili takoj, da se udeležč letošnjo leto romanja v Lurd, zlasti če se oglasi primerno število Slovencev. Ne dvomimo, da sc bodo te prilike oprijeli vsi oni, ki bo kdaj na-merjali potovati na kraj čudežev v Lurd. To bede potem prava izročitev Hrvatov in Slovencev prebla-ženi Devici Mariji in presvetemu Srcu božjemu. Dela se tudi že zastava, katero bodemo izročili v spomin svojega romanja v Pare-le-monial. Napis bode imela: »llr»ati i Slovenci« 1. 1901. »Tako Be bode Se v poznih letih vedelo, da bo na slovanskem jugu začetkom dvajsetega etoletja bivali verniki, ki se niso ustrašili dolgega pota, da se poklonijo božjemu Srcu. A treba se bede odločiti kmalu. Ako se oglasi primerno število Slovencev, bomo imeli govore na posamnih svetih krajih v slovenskem jeziku. Natančnih cen za pot &e danes ne bomo naznanjali, zakaj ne vemo 9e, če se bo oglasilo vseh romarjev toliko, da bi imeli svoj vlak. Samo to želimo, da se vsaj do konca aprila oglasijo vsi tisti, ki menijo kreniti na to sveto božjo pot. Ko bomo vedeli za število udeležencev, bomo kmalu objavili, koliko bo treba doposlati za potnino. To je getovo, če bomo imeli skupni romarski vlak, cene gotovo ne bodo višje, nego smo jih zadnjič naznanili. Tudi iz drugih slovenskih škofij radi sprejmemo romarje in želimo, da slovenski listi to svojim bravcem naznanijo. Ponavljamo pa še enkrat željo, naj se dolični hitro prijavijo, da bomo megli začasno vse potrebno ukreniti. Obetajo se nam prelepe slovesnosti na svetih krajih. Škoda bi bilo zamuditi ugodno priliko. Političen razgled. Državni poslanci so odšli za 14 dnij na velikonočne počitnice. Danes, 18. aprila, se zopet snidejo na Dunaju, kjer bodo najbrže zborovali do meseca junija. Potem pričnei deželni zbori svoje delo. Tavčar na cesti. Sporočili smo zadnjič, da je pokazal hrvatsko-slovenski klub na Dunaju pobožnemu" dr. Tavčarju prav uljudno — vrata. Pobrati jo je moral s svojimi „kvedri" vred iz družbe jugo ■ slovanskih poslancev. Vsakega pravega poslanca, čeprav ni kranjski „klerikalec", je torej sram, sedeti s Tavčarjem pri eni mizi. Tistega Tavčarja, ki je rekel, da bo moral brisati stole za katoliškimi poslanci, če bi bil z njimi v enem klubu, prav tistega Tavčarja se sedaj ogiblje vsakdo kakor cestnega blata. Pri drugih strankah že prej ni imel nobenega ugleda; no, zdaj so mu priložili prav uljudno brco še hrvatski poslanci, ki so ga prej vzeli pod streho. V „Narodu" se je skušal dr. Tavčar opravičiti, delal se je, kakor da je prostovoljno izstopil. Seveda so ga tudi njegovi najzvestejši prijatelji po-milovali in z njim vred žalovali. Drugi trije liberalni poslanci, Ferjančič, Plantan in Gabršček so videli, da tudi zanje ni več med drugimi poslanci prostora, zato so pobrali šila in kopita in „izstopiIi" iz kluba. S tem je pa tudi odstranjen kolikor toliko prepad, ki je ločil naše poslance v „slovanskem središču" od hrvatsko-slovenskcga kluba. Veliko lažje bodo odslej delali skupno za svoje volivce, čeprav morebiti popolnega združenja še ne moremo pričakovati. Z burskega bojišča ni čuti posebnih novic. Toliko vemo, da se Angležem ne godi posebno dobro. Pravijo, ako ne pošljejo v južno Afriko 30.000 novih izurjenih vojakov, da utegne vojna trajati še več let. Pravih poročil ne dobimo nikoli, ker izvemo vse, kar poročamo, le od Angležev; da pa Angleži čudovito radi lažejo, je znano. Po strani se je izvedelo, da sc je pred kratkim v 5 dneh vršilo 33 bojev med Buri in Angleži, in to vse na različnih krajih. Vender angleški časopisi ne poved6 drugega, kakor da so ugrabili angl. vojaki Burom nekaj vozov, ali da so Buri prevrnili kak vlak z angleškimi vojaki. Ne poved«) pa, da so v zadnjem času zasedli Buri celo vrsto mest, ki so že bila v angleški oblasti, med temi devet važnejših. Prav nič se niso razveselili Angleži, ko so začuli, da sta se združila dva burska generala Devvet in Botha v Transvalu, in imata skupno do 13.000 mož. Vsakdo mora občudovati to res železno vstrajnost burskih trpinov. . Rusija ima veliko skrbij z domačimi in zunanjimi nemiri. Doma se snujejo razne zarote proti carju, posebno dijaki rujejo proti njemu. V vzhodni Aziji ji pa dela preglavice pogodba s Kitajsko. Nekatera poročila trdijo, da je kitajska vlada že davno podpisala pogodbo glede Mandžurije, z druge strani pa trdijo, da je Kitajska odklonila pogodbo. Našuntale so jo baje druge države, v prvi vrsti Angleška, Japonska in Amerikanci. Vendar še danes ne vemo, kaj je na vsem resnice, ker si poročila preveč nasprotujejo. Skoro gotovo se ne bo dala Rusija tako lahko odpraviti. Videli bomo v kratkem, kaj se zgodi. Cvetko Krivelj. Jelite, tako ime vam je všeč? Cvetko Krivelj — ali ne doni prijetno in blagoglasno? Vem, da vam bo še žal, da se vi ne imenujete tako. Kriva cvetka ali cvetka, ki se rada krivi, bote rekli, to mora biti vsekako nekaj posebnega. V tem imate čisto prav: kajti o takih se še na visokih šolah ničesar ne sliši. Seveda bi bil Cvetko tudi lahko Florijan, Flerjan ali celo Ferjan, kar je isto kot Cvetko. Toda Florijan Krivelj — ali se to skupaj sliši lepo. Mislim, da že z glavo majete, da ne. In pa Florijan je vsak lahko. Cvetko pa ne. Torej našemu junaku se reče Cvetko, piše se pa za Krivlja Spada v vrsto tistih ljudij, ki v svoji neokretnosti menijo, da so vsakemu na petu; zato ne manjka dosti, da se ne opravičujejo, da so sploh na svetu. Za tako mnenje o njem nam daje pravico že njegovo prvo. ne ravno modrp dejanje, da si je izbral tako preproste starše. Oče mu ]e bil reven vaški brivec, tiste čase ponižni in pokorni sluga častitljivih občanov, zlasti še zato, ker je bil odvisen od njihovih milodarov, brez katerih bi bil zaradi pičlih dohodkov s svojo mnogoglavo družno moral trpeti lakoto Ker so bile torej razmere take, ali je čuda, da se je Krivelj starejši zanesel samo na dve stvari: na široka usta, katera je znal odnošajem primerno zategniti v prijazen, uslužen nasmeh, in pa gibčen hrbet, ki sc je dal z veliko spretnostjo kriviti v laskav poklon Zaradi zadnje lastnosti so trdili nekateri ljudje, ki hočejo \se vedeti, jc dobil ime Krivelj. Toda ljudem ni vsega verjeti; kolikokrat kaj govore, kar ni res. Zgodovinsko dokazano pa je, da je brivec Krivelj vedel, da se z uljudnostjo pride na konec sveta in še nekoliko dalj. Zato je svojemu prvorojenemu Cvetku, ko ga je odpravljal v mestne šole, skrbno naročal: »Denarja in drugih takih reči ti ne morem da jati. Dam ti pa nauk, s katerim lahko še marsikaj dosežeš na Bvetu, če se boš ravnal po njem: bodi uljuden in jemlji o pravem času klobuk z glave. Ne kaži samo z roko, kje imaš pokrivalo, in ne privzdiguj ga samo, kakor bi se bal prehladiti ali kakor delajo fantje po deželi, ki se boje, da bi jim tiči ne ušli izpod klobuka. S tako hitrostjo in edločnostjo seveda tudi ni treba ravnati, kakor sem že videl nekatere, ki tako zamahnejo s klobukom, da bi jim pol ure daleč odletel, če bi jim ušel iz roke, in bi te zadeli po buči. Kakor poYBodi, tako tudi tukaj hodi srednjo pot. Zapomni si to, bodi srečen in hodi z Bogom!« To si je nadepolni Cvetko vzel k srcu ter je vselei 11 reje snel pokrivalo, preden je kje potrkal za malo popotnico V mes'u si je srečno izprosil hrano za vseh sedem dni v tednu. Hodil je jest vsak dan drugam, kar ima tudi svoje dobre strani; če drugega ne, vsaj nekoliko razlike. Pri tem popot' \anju za hrano od luSe do hiše je moral marsikaj pretrpeti od poulične mladeži. To pa zlasti zaradi t.-ga, ker je njegova zunanjost vzbujala precejšnjo pozornost. Bil je namreč dolg, tenak in grd; kaj take-iza pa nnstni paglavci le prehitro opazijo in izkoristijo Cvetko jt imel že mlad nekam velo, zastarelo obličje. Vse poteze in gube so držale navzdol; ielo njegovi ndkosejani. dolgi bdorumcnkasti lasje so imeli isto smer, enako teženje k tlom. TumpdBt p< bit nos in sivkast. pegaste oči ga tudi niso deiai«; ravno prikupljivt ga. Obleka mu je bila povsem prt kratka, in dolg in slok. kakor je bil, bi bil prav d. |>er za ližolov natik ali pa kot stra&ilo za v turšico. Pri učenju bi je izbral srednjo pot. Da je v sredi v strdeni skleeli, je že demtikrat slišal še kot samosrajčnik In da je sploh srednja pot najb ii»a pot, to je že jel uvidevati nam Če je človek j.ie-več med prvimi, ga vedno h\ali,o in stavije* drugim za zgled, po tem je pa ne>varn< st, da se prevzame*« in podaneš ošaben in napubnjen. A prostovoljno podajati se v nevarnost, je Vh»j predrzno, če večne Da bi pa bil m< d najslabAimi. ti*to pa tudi ne ka| takega bi ga bilo pa vendarle sram. In mirnega spanja imajo taki premalo. Spanje kratiti je pa. zlasti za mladega človeka, nezdravo, če več ne. Pa še nekaj ga je vleklo, držati se- srednje poti. Izkušnja kaže, da srednji dijaki i ajbolje izhajajo. Slabiči počepajo in se poizgub6; /.daj odleti eden, zdaj drugi ter si izvoli stan, za katerega ni tre ba tako strasno učene glave. Dobri ali recimo, najboljši pa tudi ne dost žejo toliko v življenju, kot bi pričakovali. Navadno preveč zaupajo v svoje zmožnosti in pri tem zanemarjajo pridnost; ali pa preveč terjajo od življenja, tako da tistiga ne morejo doseči, po čemer hrepene, b tem pa. kar imajo, niso zadovoljni. Sploh je prevelika nadarjenost nevarna, ker se včasi kar čez noč izpremeni v »udarjenost«. Večkrat je Cvetko pač sanjaril o tem. kako bi bilo lepo, če bi v šoli veljal takole bolj za prvega in bi se součenci zavidljivo, a vendar obenem spoštljivo ozirali nanj; toda ostal je rajši ponižen ter ni hotel segati preveč visoko, ker mu je ravno bilo — previsoko. Saj poznate basen o lisici in prekislem grozdju. Srečno je preprosil in prelezel gimnazijo. Kaj pa zdaj ? Marsikdo si že misli: zdaj bo seveda šel v Irmonat'. Zakaj bi pa ne šel? Saj nima vzroka hoditi drugam. Toda Cvetku to ni dišalo. Pove očetu, da namerava iti na vseučilišče. Ta mu reče nekoliko iznenaden — videlo se je, da je mož pričakoval kaj takega, a vendar se je ustrašil, kn je prišlo —: »Pojdi, kamor te veseli. Jaz bi bil seveda rad videl, da bi se bil odločil za semenišče; toda ne silim te nikamor.« Malce se mu je tresel glas pri teh besedah; komaj se je potajil, da ni izdal, kako malo mu gred6 te besede od srca. »Od inene, veš, da ne moreš pričakovati ničesar. Sam glej. Kakor ni boš postljal, tako boš spal.« Tako je govoril in imel precej prav Cvetkov oče. Torej vseučilišče . . . Ondi se mu tudi ni godilo kdovekako dobro. Nekaj ljudi je že pod tako zvezdo rojenih. Nesreča ga vzame v svojo naročje ob rojstvu in itn ne pusti iz svojih rok, čeprav odraste in bi lehko izhajal brez njenega varstva. ( vetkovi premožnejši tovariši so hodili po društvih ali po gostilnah in kavarnah ter si privolili marsikaj slastnega; on je moral hoditi okrog samostanov, kjer se mu je prijazno odkazala kakšna samotna, tiha sobica, kjer je použil svoje skromno kosile e. In to ga jc stalo dokaj »Bog plačaj!« in ponižnih poklonov. Vedno mu je še prav hodil modri nauk, ki mu ga je dal (če, ko ju prvikrat odhajal v tujino. Zjutraj in zvečer je bil navadno ,ob svojem', če ni po treči pri kakšnem odvetniku s prepisovanjem zaslužil par dcsctic. Pa tiste je bilo tako najprej treba dati za stanovanje. Večkrat mu |e prišlo na misel, da hi zaradi bUI ih gmotnih razmer popustil nadaljnje študiranjo ter si izbral kak drug poklic, kjer bi si vsaj prislužil \sakdanji kruh. Toda žel|a po višjem, želja po nekaj posebnem ga je gnala dalje in dalje. Ostal je stanoviten Hotel je na vsak način preučiti pravo, postati veščak v pravoslovju Srečno napravi prvo državno izkušnjo. S to se že lehko gre prakticirat. Cvetko dobi pri deželnem sodišču domače prestolnice mesto praktikanta za skromno dnino od časa do časa. Jelo mu je iti boljše, a dobro mu zmerom še ni bilo. Brez stalne plače in brez zunanje pomoči prebiti najmanj dve leti do druge državno izkušnje ni kar tako. Kot prak-tikantu je bila Cvetkova glavna skrb, dobiti ugled pri jiredstojniku svojega urada; če je pri tem enkrat dobro zapisan, potem že pojde. Bil jc ta iz višjega plemstva, zato je ponižni Cvetko zrl nanj kot na nekaj višjega. Gospod baron je njegovo uporabnost in delavnost kmalu spoznal in vedel izkoristiti. In dasi je videl, da ima Cvetko sposobnosti_ea višje službe, ga le ni hotel priporočati na pristojnem mestu, ker bi potem izgubil ž njim vestnega delavca. Zato je preteklo precej let, preden je Krivelj postal opravnik ter tako dobil stalno plačo. Dasi šele v tridesetem letu, je bil vendar opravnik Krivelj podoben že starejšemu možu; vse na njem je težilo navzdol. Na njegovem nekam kijastem nosu so tičala velikanska očala, skozi katera so nemirno bliskale njegove sivkastopegaste oči. Nosil je kapo z veliko strehico, velikanskega goljufa, belo, visoko in trdozavito zavratnico, nekoliko kratek, rjav in obnošen površnik in hlače, ki so komaj segale do členkov. Toda vkljub vsem zunanjim nedostatkom se mu je vendarle posrečilo, pridobiti si naklonjenost neke Malke, mlade vdove umrlega pristava Fru-mana. Mislila sta se poročiti, kakor hitro bi Krivelj Bam postal pristav. Toda čakala sta zastonj leta in leta zaželjnega povišanja in ž njim izpolnitve srčnih želj. Cvetko si ni znal razlagati, zakaj so ga že tolikokrat preskočili. Saj vendar ni mogel v službi biti bolj vesten, kakor je bil. Mogoče, da ga njegova bolj smešna prikazen in prevelika ponižnost nista priporočali za sodnika; sposoben pa je gotovo bil, vsaj to je bilo razvideti iz njegovega dosedanjega poslovanja. Ker je pa svojemu predstojniku, gospodu baronu deželnemu sodniku, prevzel in izvršil toliko opravil, ga ta seveda ni hotel priporočiti za višjo službo. Revež čaka leta in leta. Končno pa se tudi njemu odpro oči; spozna, daje bil doslej samo kužek gospoda barona in da je edino ta kriv njegovega preziranja. Dobil je namreč slučajno pred oči popis, ki ga je napravil deželni sodnik o njegovi osebi in delovanju za ministerstvo. Reklo se je ondi: »Sicer vesten v službi, pa vendar nesposoben za višja mesta, ker si zaradi svoje nerodnosti ne zna dosti pomagati in mu manjka potrebne odločnosti in samostojnosti. Tudi njegova zunanjščina ne odgovarja sodniškemu dostojanstvu itd. itd.« Od tistega časa je bil opravnik Krivelj ves drugačen. Neko trpko čuvstvo se je polastilo njegovega srca, kakršnega doslej še ni poznal v svojem življenju. Zdaj se mu je šele začelo svitati, zdaj se je šele jel zavedati sebe in svojih zmožnosti. Ha, pomanjkanje odločnosti in samostojnosti! V tem je imel deželni sodnik prav, toda hudir naj bo odločen in samostojen, če mora človek vedno računiti s samimi helarji in se boriti za ljubi kruhek. Vdova pristava Frumana mu svetuje, naj sam gre v glavno mesto ter se osebno predstavi ministru. Menila je tudi, da bi morebiti bilo dobro, če eksce-lenco spomni na njenega umrlega moža, ki je bil vrstnik in v mladih letih velik j prijatelj ministrov. Čas bi bil sedaj za kaj takega jako pripraven, ker je uprav v sosednjem Štorovem izpraznjeno mesto pristavovo, za katero bi takoj iehko prosil. Krivlju se ta nasvet ni zdel povsem napačen. S tem korakom bi tudi sodniku lehko eno zagodel, kar bi se mu prav prileglo, ker ga je tako grdo črnil pri ministerstvu. Gospod baron se je navadil, da stvari, ki jih je izdelal opravnik Krivelj, ni nikoli pregledal, ampak kar tako podpisal. Zato je Krivlju padla v glavo dobra misel, da bi napisal sodniku smrtno obsodbo ter mu jo dal podpisati. V smešnošegavem tonu opiše kaznivo zložnost sodnikovo in še marsikaj drugega, potem pove, kako je njega »hvalil" pri višjih instancah, in nazadnje še dostavi, da se gospod baron zaradi naštetih pregreškov obsodi k smrti na vislicah. Dotično listino opravnik z drugimi spisi vred predloži sodniku, da se podpiše. Ta res lepo postavi tjekaj svoje ime, ne meneč se, kaj je pisanega v nji; potem še pritisne uradni pečat, kakor terjajo predpisi. Krivelj nato prosi /.a. dopust ter s tem pisanjem deloma peš, deloma s poštnim vozom, potuje v glavno mesto k pravosodnemu ministru. (Halje., Tonej se da fotografirati. ' (l»o Reimmicblnu priredil l.o»ro.) »Kaj že sedaj po mestih vsega ne spravijo skupaj — to že ni več, kaker bi imelo biti — to je že res čudno; človek bi ne verjel, če ne bi videl z lastnimi očmi. — Pomislite vendar — tam imajo kolesa, čisto ozke stvarce — pa ti eden sedi gori, in kolo začne hoditi in tekati, tako hitro, ali pa Se hitreje kakor železnica. — Pa ni vprežen kakšen konj ali pes, ne, Bog vari — stvar gre sama od sebe . . . samo z nogami malo brca okrog sebe. kdor sedi na njem. Najprej sem zmeraj mislil, da je kakšen parnik; pa ni bilo nikjer nobenega dima in strojevodja je bil popolnoma trezen.« Tako je razlagal Mertov Drejče pri Kolarjevib, kjer je vasovala večja družba. »To še vse ni nič proti novi iotografični ma-šini«, pripomni Jamarjev Tonej; »veš, Um te naredi s kožo in laBmi, od glave do pete, prav, kakor si... In pri tem mu ni treba nobenih barv, nobenega čopiča, in vsa stvar ne traja še pol dne ne. V trenutku si gotov! — Veš, fotograf kar eno črno škatljo prinese - in notri ni nič, čisto nič, samo nekaj črnega zraka. Nato vtakne glavo v tisto škatlo, potem se kar naenkrat odpro majhna vratca, ravnotako kot pri urah s kukavico - klip, klap, ena, dva - pa te ima notri kakor miš v pasti, in ven ne uideš več... Potem nese dedec škatlo s teboj vred v temno sobico. In ne traja dolgo, pa že prinese podobico; in še lep okvir ima; ti ne provrjameš, kako hitro vse to gre. — Toda obraz in roke imaš črne kakor liašper v božičnih jaslicah Cel teden, vsak dan po vrsti, te mora potem fotograf umivati z zeliščnim milom in sodavodo, tako dolgo, da postaneš bel. Potem si pa tudi na podobici tak, kakršen si v resnici — ne manjka nobenega laBU, nobene bradavice, nič... Da je le enkrat ena podoba narejena, z drugimi je stvar še veliko hitrejša; lehko si jih ddi narediti sto ali tisoč, to je prav vae eno; se ve, slane pa. stane! — Vendar če človek zna. te tri ali štiri pcdobice le ne stanejo več kot ena... Veš, lotegraf sicer res zavpije, preden se odpro tista vratca: »Zdaj pa, prosim, mirno!« Če se pa ti malo zganeš in poziblješ semintja, pa dobifi potem takoj štiri ali pet obrazov na eni podobi, in to ne stane nič več; samo prebrisan moraš biti'« Vse se je smejalo; najbolj pa jc ugajalo doma čemu hlapcu Jožetu. »Ti, Tonej, ali si se ie kdaj dal fotogralirati'« vpraša nazadnje. »Sam ravno ne; toda svojo ženo sem hotel enkrat dati. To je bi'o tako: Veš, moja Mica je sicer najboljša ženska; toda enkrat ni hotela govoriti celih pet tednov. Ce jo tista prime, potem je vse zastonj; ne reče ne bev, ne mev, sploh nič.. . za stotak ne spraviš iz nje prijazne besede; je zastonj. — In zakaj jc bila takrat taka? . . . No, zato, ker sem ga na velikega Šmarna dan malo preveč potegnil ter nekoliko bolj neroden prišel domov, veš, od onegš, od On-čarja ... Pa sem si mislil, le počaki, trma kujava, ti bom že posvetil, že vem za aredstvo; pa sem šel v mesto k fotografu in sem mu dejal: »Spoštovani gospod — sem dejal — ali bi mi mogli ,namalati' mojo ženo?« »Zakaj pa ne«, odgovori; »toda kje jo pa imate?« »Kje jo bom imel?« pravim. »I doma je!« »Ja, mora že sem priti.« »Žena? Da bi ona prišla sem? S tremi pari volov je ne spravite z doma.« »Ce ne pride sem, vam ne morem narediti podobe.« »A takovo?« pravim jaz in hočem iti. »Pa se dajte vi sami enkrat fotogralirati!« »In res, kar malo veselja sem že imel — p« stvar je le nekoliko preveč čudna . . . Veš, v zadnjem čaBu so iznašli nov stroj; s tem fotografirajo ljudi tudi od znotraj. Tu potem vse postane očito, karkoli si naredil v svojem življenju ... Če bi, recimo, kdo tule Kolarico hotel fotografirati od znotraj —» »Bodi no, bodi no ...« se je branila gospodinja. »No, no, saj ne pravim, da bi storil to v resnici, jaz navajam to samo za zgled ... Torej ko bi kdo fotografiral Kolarico od znotraj, tedaj bi takoj prišlo na dan, kolikrat Bkrivaj kaj dobrega sne, kolikokrat je ie za jajca vzela kavo namesto denarja..-Pasti me no, naj povem! — Stvar je ravno zelo čudna; jaz sem se prav bal, da me dedce nazadnje od znotraj .gorvzame' — meščanom ni dosti upati — in veste, če bi se ie prav pokazale moje čednosti in moja dobra dela, .za tisto mi že ni ravno toliko .. . toda zaradi ponižnosti ... S stvarjo tore ni bilo nič, a toliko pa pravim, enkrat me mora \se eno eden ,vzeti gor'!« »To se lehko takoj zgodi«, se smeje hlapec Jože; »fotografirati znam jaz ravno tako dobro, kot kakšen fotograf v mestu.a »Ti seveda, ti . .. v blatu, kadar ga prevei imaš!« se jezi Tonej. »Ce nečeš verjeti«, odvrne Jože, »pa poskusimo Jaz imam novo mafiino; sto kron sem dal zanjo .. seveda znam fotografirati samo od zunaj; za notranjščino nimam prave plofičc.« »Reži no, da bi ti kaj znal, t aleksandrijskih Slovencev in njihovega dušnegi pastirja : postaviti ob Nilu toliko potrebno lastno cerkev za Slovence! (Opomba uredništva: Naš list je drage volje pri pravljen sprejemati v ta namen poslane darov t m jih priobčevati.) Velikonočne procesije so se izvršile v Ljubimi ob ugodnem vremenu in dokaj obilni udeležbi črnega ljudstva. Sijanja je bila potresna pi.ee-sija velikonočno nedeljo popoludne. ki jo jc \odil presvetli knezoškof k uršulinski cerkvi. Smelo trdimo, da se je vdeležilo nad 10.i0 milijonov angleških podanikov pošilja kralju Edvardu 1000 pisem in 2—3000 časopisov na dan. Ruski car jih dobi 650, italijanski kralj 500 in kraljica Vilje-mina 100 do 150, katera vse sama prebere. French ujet. Iz Londona se poroča pariškim listom, da so po vesteh iz Exeterja Buri izra-bifSi gosto meglo, vjeli uglednega generala F r e n c h a s petsto možmi. Stoletnica Slatinskega kopaliiča Slatinsko kopališče obhaja letos lOOletnico, odkar je v posesti štajerske dežele. Prvi zaznamek gostov je izkazal 654 obiskovalcev, lanski pa 3000! Vsako leto sc razpošlje nad 1,250.000 steklenic zdravilne slatinske vode. Pomladni viharji v Ameriki so bili letos siloviti. V Birminghamu je pulil vihar drevesa iz zemlje. Podrl je nekaj hiš. Izpod razvalin so potegnili 25 ubitih oseb. Bolnice so prenapolnjene s ponesrečenci. Na več železnicah jc bil promet nemogoč. Pri Columbus je vihar vzdignil iz relsov stroj vlaka, ko je vlak vozil po visokem nasipu. Skoro vsi vozovi so padli preko nasipa in sc zdrobili. K sreči je bil samo tovorni vlak. V katoliško katedralo svetega Andreja v Grand Rapid Mich. je udarila strela in cerkev je do tal pogorela. Na reki Milvvaukee so se zajezile ledene plošče in voda je preplavila celo okolico. Nekatere manjše hiše je voda dvignila in odplula ž njimi. Odneslo je vse polno dreves. Utopljencev je ogromno število. Slovarček nenavadnih besed. Normalen pomeni toliko kakor „navaden". Navadni poštni vozovi imajo ime normalni vozovi. Navadne šole, kakršne so po deželi, sc imenujejo normalne šole. Človek, ki ima navadno, zdravo pamet, je normalen. Ako pa nima več navadnega razuma, ako opažamo na njem kaj nenavadnega, na primer kak „šus", tedaj pravimo, da do-tični človek ni več „nor-mal", ampak „mal-nor". Formalno je, kar je le navidezno, le »zaradi lepšega", ali kar je zgolj zunanjega. Včasih je sodba neveljavna zaradi formalne napake. To sc zgodi, če se sodnik ni zmotil v kaki važni reči, ampak le v kaki zunanjosti, na primer, če jc ukazal protokol zapisati v napačne bukve. 1'rodukclja jc beseda, ,ki jo dandanes vedno beremo in slišimo. Produkcija Je vsako ročno delo, ki ima kaj taccga sadu, da sc lahko p rime. Zato zaznamujemo s to besedo najrazličnejše stvari, na primer čevljarstvo, krojaštvo, mizarstvo, sploh vsako rokodelstvo, tovarniško delo, poljcdljestvo itd. Če ima delo dve lastnosti, to je 1. da jc ročno delo, 2 da sc sad tega dela lahko prime, pa žc dotično delo zasluži ime produkcija. Ni pa produkcija, če oče sinčka s šibo našvrkajo. Seveda je to tudi ročno delo, toda nima takega sadu, da bi ga mogel kdo prijeti. Tudi potenje ni produkcija, čeprav se sad potenja, to jc pot, lahko prime. In zakaj to ni produkcija? Zato, ker potenje ni ročno delo. Konkurenca. Konkurcncc je dovolj povsodi, kjer sc kaj prodaja. Na trgu v Ljubljani sedita morda dve kmctici, recimo jima: Lenka in Urša, ter prodajata jajca; obe dajeta jajca po 6 helerjev. Ljubljanske kuharice pa kupujejo skoraj vse le od I.enkc, od Urše malokatera kaj vzame. Uršo to razjezi in načne prodajati jajca po pet helerjev. Zdaj pa vse kupujejo le od t rše in Lenka ne prodajiič več. Tako jc Urša napravila konkurenco. Če bi hotela pa zopet Lenka napraviti Urši konkurenco, ali z drugo besedo ž iyo konkurirati, bi morala dajati jajca žc po štiri helerje; tega pa nc bo storila, marveč bo svoje blago prihranila za drug dan, ko morda ne bo treba z nikomur konkurirati Podjetje jc vsako večje delo. Podjeten jc človek, ki sc nc ustraši tudi najtežavnejšega dela, ampak sc ga pogumno loti. Emincnca (prevzvišenost) je naslov, ki sc spodobi kardinalu. Plakat. Plakati so veliki, z debelimi črkami natisnjeni papirji, ki so po mestih prilepljeni na hišah ob oglih ulic. S plakati sc naznajajo ali napovedujejo vcsclice, važni dogodki, razprodaje i. t. d. Kkselenca se pa pravi ministrom in knezom, pa tudi grofom in baronom, ako so v cesarki službi, n. pr. ccsarki svetniki. Eksclcnca sc pravi slovensko „prcsvetli". Naia nervozna dftba, ki jej tolikanj očitajo Zg. kot taki, vendarle tudi sama po sebi proizvaja po- ^ močke, da oblažu.e izmučno dretenje in vrvenje za tS? mucami u a vuia^ujc iaiiiuvuv uiviv»|v ... ...—¥ - — . ^ Al zaslužkom s BkrbnejSo hranitvijo, ki pospeSuje zdravje Jg. C* ter tako ljudstvu zvišuje občno blaginjo In moč. Tem pomočkom je treba najprej prištevati Kathreinerjevo tv* Al Kneippovo sladno kavo. Ta se je v zdravstvenem |g. C1, oziru itkazala za jako blagodejno primes zrnati kavi; ^ *9t obenem pa omogočuje ob istih troSkih uporabo bolje- VSS Al vrstne pijače, s čimer se bistveno poplemenituje ukus Jg. C, vsakdanje kavine pijače. Kjer pa je treba gledati na ^ •JR večji prihranek, daje Kathreinerjeva Kneippova sladna ISJ Al kava tudi brez zrnate kave prijetno, jako prijajočo pijačo. Sama na sebi iia namreč ukus zrnate kave, i Al ki jej ga po Kathreinerjevem izdelnem načinu daje Zg. izvleček iz kavine rastline. Lahko prebavna je, krvo- tvorna in redilna; vobče jo zdravniki priporočajo tv Al ženskam in otrokom, takisto onim, ki jim je sploh Ig. prepovedana zrnata kava. Nobena gospodinja in mati *5z naj ne odlaša več uporabljati to pristno rodbinsko tSJT Al kavo; samo pazi naj pri nakupovanju natančno na Ig. ;?: izvirne zavoje z varstveno znamko »župnik Kneipp« *5?I in-imenom »Kathreiner«. t>T Tržne cene v Ljubljani. od dnč 7. aprila do dn6 13. aprila. K A! Goveje meso I. v. kg- 1 28 PSenična m. 100 kg. 27 70' » » 11. » » 1 Koruzna » » » 16 60 » » III. » » 9(1 Ajdova > » » 29 80 Telečje meso . » 1 32 Fižol, liter . . • — 20 Prašičje » sveže » 1 6J — 40 » < prek. » 1,60 Leča, > . . . • — 20 KoStrunovo meso » — 80 KaSa, > . • • > — 20 Uaalo . . . . > 2 60 Ričet, » . . . • — Surovo maslo . » 2 — Pšenica 100 kg J8 _ i Mast praSičja » 1 40 Rt . . . » » 15 Slanina sveža > 1 32 Ječmen > > 14 60 » prekajeoa » 1 60 Oves . . » > 14 80 » 1 32 Ajda . . » » 40 Jajce, jedno . . — 6j Proso, belo, » » 16 80 Mleko, liter . . — 20 » navadno» » 14 — Smetana liter — 80 Koruza . . » » 13 Med .... kg — 80 Krompir » » 6 20 Krompir . . . » — b Drva, trda Befcenj 7 —J Piščanec . . . 2 80 » mehka, * 6 —J Golob . . . . - 00 Seno, 100 kg . . 4 Raca . . . . — Slama, » » • 4 40! — — Stelja. » » . . — -1 DnnaJ, 13. aprila Gradec, 13. apr.la Line, 0 aprila Trst, fi aprila 31 19 7 57 87 83 64 78 21 28 21 62 ir, 64 6 33 63 10 48 17 Prihodnja številka »DOMOLJUBA" izide dne 2. maja 1901 zvatar. Učenec se sprejme takoj za sedlarsko obrt. f. Wlzjan, sedlar Ljubljana, Rimska cesta 11. 336 (1-1) Kmetijsko društvo v Rtbnioi ima na prodal 3000 Md-rudečeSa ribniškega Ifžola za seme. Cena po dogovoru. Na prodaj je iz proste roke v Gornjih P i r n i č a h štev. 82, pošta Medvode, htia, gospodarsko poslopje in nekoliko rodovitnega polja blizo železniške postaje. Vse je v dobrem stanu, cena ugodna. — Natančneja pojasnila daje Alojzij šetina ravno tam- 334 (1-1) Spretnega 331 1 mizarskega * * * * p 9 pomočnika sprejme Jakob Homovc, i • sli i mojster v Cirknici. 338 Učenca i—i za prodajalno z mešanim blagom, krepkega, čvrstega dečka, ki je 4razrednico prav dobro izvršil, ali tudi žc srednje šole obiskoval in je 14-16 let star, sprejme takoj Val. Trev«n v Idriji. 335 (1—1) Koverte s firmo vizitnice in trgovska radon« priporoča Katol. tiskarna Davni j p.ilrjeno ilijelet.. kosmat sredstvo umazanje) za krepčanje in utrjevanje kit in mišic člove-Skega telesa. Kwizdov fluid. Znamka: Kača (tekočina za turiste.) Turisti, kolesarji in jezdeci uspešno ra-liijo la fltnd za krepčanje in Doživljanje po daljnih turah. 76 8 7 g Cena: cela steklenica - K, pol steklenice 1 K 'JO h. Pristno je dobiti v vseh lekarnah. Glavna zaloga: Okrožna lekarna v Korneuburgu pri Dunaja. ? fr.^ Proti malokrvnosti. v Zeleznato vino lekarnarja G. Pioooli v Ljubljani dvornega zali znika Nj. Svetosti papeža >r ima < sepj QQkrat več železa kakor druga po reklami nezaslužno sloveča china-železnata vina, katera često ni majo več železa v sebi, kakor vsako ceno namizno vino. 7 — 12 Vsled tega največje jamstvo za izdatnost tega vina pri malokrvnih, nervoznih ah vsled bolezni oslabelih osebah, kakor tudi Se posebno pri bledih, slabotnih in bolehavih otrocih. II 590 50-42 Dobiva se v steklenicah po pol litra. Svarilo! Govorica, katera jc že dolgo trajala med ljudstvom je dnč 9. aprila t. 1. na c. kr. okrajni sodniji v Ptuju zatrta-' in jaz sem, kakor tudi po pravici, za nedolžnega spoznan. Svarim tedaj vsakogar, kdor še v tej zadevi kai nasprotno mčni. «... franc plohi. V G a b e r n i k u , dni, 14. aprila 1901. prodajalnica katoliškega tiskovnega društva (prej H. Ničman) Ljubljana, Kopitarjeve ulice itev. 2 priporoča molitvenike: ■brejo 2 K tO h, z zlat>. obr večjimi črkami, v pol usdj w Večna molitev, i rudečo Osem ur pred »v R T. i v celo usnji 1 K. ...... Nebeška mana, v uunji 1 K 60 h. i slato obr. 2 K zn Kruh nebeški, v usnji 1 K »O b, / zlatu obr 2 K 4> Vedno 6eš6enje v usnji 2 K 10 h, i ilal- • br t K Filoteja sv Frančiška Sal*»k«'f» v u*ojt I K HO h. / obrezo 2 K 40 h. Pot v nebesa živi enje udov lil. reda, v u»nji 1 h « ilato obrezo 2 K 40 h. Marija naša pomočnloa. v ustji 1 K *0b / zl obr 2 K ■> Marija Devica, v u«nji 2 k 40 h. z zlat« obr 3 K " Pravi Marijini služabnik v usnji 1 K BO h t si. »br 2 K Presveto Sroe Jezusovo v um,j 1 K« h, / zl. obr 2 k . Hvaljen bodi Jezus Kristus, v usnji obrezo 3 K 40 h. Razlaganje sv. maše. v pol usnji 2 K z zlato obreio 3 K 80 h. Rafael, voditelj odrasli mladini, platno 1 K 50 b, u-nj«- 1 K 60 h, zlata obreza 2 K. Spomin na Jezusa, molitvenik /a otroke trdo vezan 4" ! v usnje 70 h, z zlato obrezo S»fi h. Jezus dobri pastir, molitvenik la otroke, trdo vezan 4' v usnji 72 h, z zlato obrezo 1 K Sroe, spoznanje in zboljšanje človeškega sroa, v u- 1 K 80 h. z zlato obrezo 2 K 40 b. Zgledne maine ln molitvene bukve, v usnji 2 K 1 z zlalo obrezo 3 K 20 h. Dnini vodnik, molitvenik za slabe oči, z zelo velikimi črk,i: i. v nsnji 2 K, z zlato obrezo 2 K 60 h. Zvonček nebeški. molitvenik za otroke. z zlato obrezo 1 K 60 h. Jezus na krliu moja ljubezen, za mla 60 h. z zlato obrezo 2 K. Nevesta Kristusova, v usnji 2 K 48 h, 2 K 48 b. s /.i'.i !>0 h, v uunji l K, v usnji 1 K 10 h, i lino. v usnji 1 K z zl. obr. 3 K 4o i, Ura moliti Jezusa v vednem češčerji presv. H. T., mehk<> vezana 24 h, trdi vezana 40 h. Častna straža Jezusovega presv. Srca, 24 h. Oetzemanl ln Golgata, v usnji 2 K 60 h, z zl. obr. 3 K 4 i h. Sv. Alojzij ali 6 nedelj na pobožnost. v usnji 1 K40h,zzialo obrezo 1 K 80 h. Razne knjige za Marijine druibe itd. itd. Tudi ima v zalogi: Veliko zbirko rožnih vencev, navadnih, po pet oddelkov, kakor tuili rožnih vencev „N a 3 e ljube Gospe bratovi me „Pomoč dušam v v i ca h," „2 a los tnc m a te re božje" — lesenih, koščenih, iz kokosa, iz bisernice — po različni ceni. Svetlnjloe za bratovščine „Naša ljuba Gospa*, „Sv. !!>•-nedikta", „Sv. Alojzija", „Sv. Frančiška*, „Sv. Antona", .lire?-madtžnega spoče'ja", „Sv. družine" itd. Srebrne svetlnjloe s podobo .Brezmadežnega spočetja", po 90 h in višje. Na razpolago so raznovrstni ikapulirjl, kriti s stojalom in za na steno, svete podobloe, manjše in večje — od naj-priprostejših do najfinejših — tudi podobe 8» Okvir Naj še imenujemo: Spominjske podobloe za «v. birmo, sto skupaj 4 K 40 h; — Spomin na prvo apoved. sto kosov 2 K 40 h, 4 K 40 h in višje; - Spomin na prvo »veto obhajilo, sto skupaj 2 K 20 h, 4 K 40 h. 8 K in višje; -Spomin na sv. misij on, sto kosov 1 K 70 h. Litanije preiv. Sroa Jezusovega, sto kos. l K 60 h. Vsa naročila ne hitro izvršujejo ~s3f Izdajatelj: dr. Evgen Lampe. Odgovorni urednik: Ivan Rakovec. Tiska .Katoliška Tiskarna"