Metodologija Design+Science (Oblikovanje + Znanost) Univerza v Ljubljani November 2023 Kazalo Intro v D+S Tema in strokovnjaki Udeleženci Mentorji Končna predstavitev Podporne dejavnosti Učni izidi Evalvacija Partnerji ECTS točke Kaj je Design+Science? Intro Projekt Design+Science se je začel kot multidisciplinarna poletna šola, ki spodbuja raziskovanje in eksperimentiranje na stičišču oblikovanja in različnih znanstvenih področij. Vodijo ga priznani strokovnjaki. Zakaj? Cilj je promocija multidisciplinarnega sodelovanja in razvoja sodobnega načina poučevanja na širšem področju oblikovanja in znanosti, ki odgovarja na izzive današnjega sveta skozi moderne učne pristope. Študente postavlja v središče učnega procesa. Kako uporabljati priročnik? Metode, ki smo jih uspešno preizkusili na treh izvedbah poletne šole, smo spremenili v odprt izobraževalni vir. Ta je na voljo mednarodni izobraževalni skupnosti. Čeprav je priporočljivo slediti zapisanemu procesu, so situacije, ko to ni mogoče in je možno izvesti prilagojen ali skrajšan učni proces. Ključna je izbira pravilne metode za dosego zastavljenega cilja. Struktura metode D+S Generalno je proces razdeljen v štiri faze: D+S je prilagodljiva metoda poučevanja, ki sloni na interdisciplinarnem povezovanju med študenti umetniških, humanističnih in znanstvenih panog. To omogoča s pomočjo skupinskega dela, učenja skozi prakso ter strnjenim, interaktivnim učenjem, ki ima v svojem središču tudi medvrstniško učenje. Celoten proces spremljajo sodobni interaktivni elementi poučevanja, kot so izleti, delavnice, Predavanja in delavnice Vhod izobraževanje skozi prehranjevanje, svetovnih strokovnjakov dajo izobraževanje skozi izkušnjo, ogled večpred- študentom uvid v določeno stavnostnih vsebin in oblikovalski sprinti. Potek področje, ki ga naslavljajo izvajanja poletne šole je zasnovan tako, da se udeleženci od jutra do večera nenehno družijo Iz Skupinsko delo v majhnih hod med seboj, s strokovnjaki in pripravljavci poletne skupinah pod vodstvom šole. S tem omogočamo interakcijo med vsemi mentorjev s ciljem razvoja skozi celoten potek šole. prototipnih rešitev, ki naslavljajo izbran izziv Skupinska predstavitev rešitev z zunanjimi evalvatorji, ki dajo Predstavitev študentom povratne informacije R Koliko časa traja? efl Samostojna refleksija študentov eksija na izobraževalni proces in lastno Traja pet dni, mogoče je izvesti tudi v treh ali delo ter strokovna evalvacija štirih dneh v skrajšani obliki. zunanjih strokovnjakov Organizacija D+S Ker poteka metoda v obliki intenzivne delavnice, se je potrebno predhodno Pripraviti promocijske materiale dobro pripraviti, spodaj je 'plonk' listek, ki lahko pomaga pri organizaciji. Pripraviti infopack (ključne informacije) za udeležence Rezervirati nastanitve in prevoze za gostujoče predavatelje Izbrati temo, lokacijo in termin Rezervirati prostor za delavnico Izbrati strokovnjake in se z njimi dogovoriti o temi predavanja ter načinu podajanja znanja (spodbujamo interaktivne oblike) Organizirati hrano in odmore v času izvajanja delavnice Izbrati mentorje in se z njimi dogovoriti o metodah poučevanja Organizirati prevoze, če je potrebno Postaviti spletno stran ali pdf s ključnimi podatki o delavnici Narediti urnik in obvestiti vse vpletene Pripraviti vabilo za udeležence in Poskrbeti za listo prisotnosti ga razširiti po ustreznih kanalih Zagotoviti komunikacijsko ekipo in fotografa Izbrati udeležence in določiti skupine Zasnovati načrt obveščanja udeležencev Pripraviti scenosled celotne poletne med dogodkom in ga izvajati šole in delegirati odgovornosti Pripraviti dnevne evalvacije za udeležence, Sestaviti podporno ekipo, ki bo skrbela da se lahko že znotraj procesa uredijo za nemoteno izvajanje delavnice stvari, ki udeležence frustrirajo. Tema in strokovnjaki Kako izbrati temo? Pred začetkom organizacije izobraževalnega procesa je potrebno definirati temo oziroma raziskovalno vprašanje, ki bo motiviralo udeležence in pomagalo izbrati pravilne strokovnjake. Teme lahko vari rajo od bolj usmerjenih (npr. sintetična hrana) do zelo abstraktnih (npr. sobivanje). Pomembno je, da je tema aktualna ter omogoča vključitev različnih profilov udeležencev. Kako izbrati strokovnjake? Ko imamo izbrano temo, jo je zaželeno razdelati na manjše sklope in razmisliti, kako lahko različne stroke pripomorejo k boljšemu razumevanju (pri temi o sobivanju so sodelovali sociolog, tehnolog, arhitektka, kulturolog .. ). Na podlagi tega povabimo različne profile iz akademskega sveta, področja civilne družbe, kulturnega sektorja, podjetij. Ti izvedejo kratko predavanje ali delavnico (do ene ure) na izbrano temo. Spodbuja se interaktivne in participativne metode izobraževanja. Udeleženci Kako velike so skupine? Idealna velikost skupine je od 20 do 25 udeležencev, ki jih razdelimo na tri skupine. Te imajo od 5 do 9 članov. To omogoča učinkovito komunikacijo in skupinsko delo. Skupina je lahko tudi manjša, če ni dovolj udeležencev. Če je skupina večja, jo je zaželeno razdeliti na več manjših. Priporočljivo je, da ima vsaka skupina svojega mentorja. Kako sestaviti skupine? Komu je namenjeno? Pomembno je sestaviti uravnotežene skupine, kjer se mešajo udeleženci različnih strok, Pristop poletne šole temelji na multidi-starosti, narodnosti in ostalih atributov. sciplinarnem skupinskem delu. Odprt je To zagotavlja širšo perspektivo, bolj za udeležence s področja oblikovanja in poglobljene debate ter razumevanje teme. znanosti, pa tudi za vse povezane prakse, Ni priporočljivo, da se udeleženci razdelijo kot so arhitektura, umetnost, računalniške sami. Če se metodologija izvaja znotraj vede, družbene vede, naravoslovje in druge. posameznega letnika, je zaželeno pomešati Namenjen je magistrskim in doktorskim študente različnih ozadij in uravnotežiti študentom ter mladim strokovnjakom. komunikativnost v skupinah. Struktura tedna in ključni mejniki Mentorji Spoznajte ekipo med seboj, delite Prvi dan izkušnje, zgradite medsebojno razumevanje razumevanje teme in poskušajte najti bolj specifična področja, ki vas zanimajo. Poiščite težave in potencialne Drugi dan priložnosti. Na kateri ključni izziv bi definicija želeli osredotočiti pozornost? Kako bi lahko pristopili k njemu? Vloga mentorjev Vloga mentorjev je usmerjati udeležence k doseganju kvalitetnih rezultatov, vodenje Razvijte odzive na izziv, ustvarite Tretji dan scenarije in razvijte celovit koncept skozi učni proces in usmerjanje debate. ideacija skupinskega projekta, ki razmišlja o Mentorji sicer lahko prispevajo k dialogu v širših implikacijah projekta. skupinah, ampak naj spodbujajo razvoj idej pri udeležencih. Eksperimentirajte, razvijte hitre Četrti dan prototipe in jih testirajte z ljudmi. prototipiranje Preizkušajte, iščite pravilne ukrepe Kako izbrati mentorje? in testiranje ter nove in boljše rešitve. Pri izbiri mentorjev je pomembno, da imajo izkušnje z akademskim delom oziroma Predstavite svoje delo na jasen in Peti dan z vodenjem delavnic. Poznavanje metod vključujoč način. predstavitev oblikovalskega mišljenja in oblikovalskega sprinta je zaželeno. Končna predstavitev Format predstavitve Končna prezentacija ni omejena s pdf ali powerpoint prezentacijo, ampak naj bo interaktivna ter vključuje publiko. Končna predstavitev je lahko v obliki fizičnega izdelka, videa, nastopa, okrogle mize, razstave ali v katerem koli formatu, ki ustreza projektu. Pomen končne predstavitve Povratna informacija Cilj končne predstavitve je zaključiti delavnico s kratko predstavitvijo (največ 15 minut), ki Po zaključku predstavitve je prostor za vprašanja pojasni delovni proces in predstavi predlagan in kritičen diskurz med udeleženci in publiko. projekt. Udeležence zjutraj seznanite z Na zaključni dogodek vedno povabimo osnovami dobre predstavitve, da bodo lažje strokovnjake različnih disciplin, da komentirajo opravili naloge predstavitve in se sprostili pred delo študentov, kar jim daje še dodatne uvide in zaključnim srečanjem. potrditve v njihovo dobro delo. Podporne dejavnosti Primeri podpornih aktivnosti: Izlet v institucijo ali prostor, ki omogoča izkustvo teme Ogled filma, ki govori o temi Uvodne aktivnosti, ki povežejo udeležence na začetku delavnice Kaj so podporne dejavnosti? Dogodek, ki omogoča neformalno povezovanje To so sodobni interaktivni elementi poučevanja, ki spodbujajo interakcijo med udeleženci in Hrana, ki spremlja delavnico zagotavljajo celostno izkušnjo izobraževanja. Ta ni omejena na delo v razredu. Sem sodi Družbena omrežja, ki informirajo vse od skupinskega dela do izletov in od o poteku delavnice družabnih dogodkov do hrane. Poskrbimo, da se udeleženci počutijo dobrodošli in da lahko Dogodki za širšo javnost, ki dokazujejo delajo v varnem okolju. pomembnost izobraževalnega procesa. Zakaj podporne dejavnosti? Vloga hrane Podporne aktivnosti so tiste, ki naredijo vtis Hrana je v osnovi velik povezovalec skupnosti, na udeležence. S tem, ko premislimo, kako jim dobra hrana naredi atmosfero dogodka. S tem, udeležbo na aktivnosti osmislimo z dodatnimi ko poskrbimo za dobro hrano, udeležence dejanji, jih še bolj povežemo in jim dodamo med sabo še bolj povežemo, jim predstavimo elemente, o katerih lahko kasneje razmišljajo in raznovrstno kulinarično ponudbo Slovenije in reflektirajo. jim damo dodaten element, ki jih lahko navduši. Pogovori o hrani in pogovori med tem, ko delimo hrano, so zato veliko bolj navdihujoči in bogati. Po evalvacijah sodeč pa je tudi udeležencem to eden ključnih elementov povezovanja in navdušenja. Učni izidi Metoda D+S je oblikovana na naslednjih učnih izidih: Razvoj ustvarjalne samozavesti Razumevanje vloge oblikovanja in znanosti v družbenem kontekstu Razvoj veščin za učinkovito sodelovanje v interdisciplinarnih ekipah, medvrstniško učenje in izmenjava znanja z drugimi študenti Razvoj veščin za prilagodljivost in prilagajanje različnim učnim okoljem Praktično učenje in sposobnost uporabe znanja v realnih situacijah Aktivno učenje in sodelovanje pri interaktivnih nalogah Učinkovito sprejemanje informacij iz strokovnih predavanj in delavnic Razumevanje vpliva ustvarjalnosti skozi oblikovalski proces, ki temelji na resničnih scenarijih Pridobitev vpogleda v sinergijo sodelovanja med interdisciplinarnimi področji Razvoj prototipnih rešitev Krepitev samozavesti in spretnosti javnega nastopanja ter pripovedovanja zgodb Samorefleksija in sposobnost samoocenjevanja lastnega dela Analitične sposobnosti za razumevanje strokovne evalvacije s strani zunanjih strokovnjakov. Evalvacija Evalvacija aktivnosti je proces, ki vključuje sistematično zbiranje, analizo in interpretacijo informacij za ugotavljanje učinkovitosti in uspešnosti. Med aktivnostjo izvajamo evalvacijo na več nivojih: Evalvacija pred aktivnostjo udeležencem pošljemo kratek vprašalnik o njihovih kompetencah in pričakovanjih Sprotna evalvacija je proces ocenjevanja, ki poteka med izvajanjem projekta ali dogodka. Njena ključna vloga je spremljanje napredka, ki omogoča spremljanje izvajanja projekta v realnem času, da bi se pravočasno prepoznalo izzive. Na Glavni cilji evalvacije so: podlagi odzivov udeležencev potem sproti prilagajamo tudi program in ostale stvari Merjenje doseženih ciljev evalvacija omogoča ugotavljanje, Celotna evalvacija ali so bili zastavljeni cilji doseženi omogoča ključni vidik – zagotavljanje kakovosti. Pomaga zagotoviti kakovost Izboljšanje procesa izvajanja projekta in doseganje postavljenih identificira težave in izzive ter ponuja ciljev. Vsako leto lahko na podlagi evalvacije priporočila za izboljšave v prihodnosti. spremenimo projekt in ga prilagajamo. Partnerji Nekaj vodil pri sklepanju partnerstev vam lahko ponudimo iz izkušenj: Medsektorsko sodelovanje sodelovanje različnih sektorjev prinaša raznolikost perspektiv, virov in strokovnih znanj. To lahko vodi k bolj celovitemu pristopu in boljšim rezultatom Sodelovanje s partnerskimi inštitucijami to so partnerji, ki imajo podobne cilje ali interese. Lahko omogoči večjo učinkovitost in možnosti za izmenjavo virov Pomembnost partnerjev EUTOPIA v sklopu projekta EUTOPIA, ki stremi k bolj na Partnerji so ključni za uspeh projektov in študenta osredotočenemu pristopu, smo postali dogodkov. V procesu smo razvili pomembnost tudi primer učne skupnosti. Skozi učne skupnosti lahko še razvijamo svoje modele učnih aktivnosti partnerstva za dosego širših ciljev in razširjanje glasu o aktivnosti. Začeli smo s Organizatorji povezovanjem dveh fakultet različnih panog dobra jedrna ekipa, ki redno dela na odnosih in in ene nevladne organizacije. Kasneje pa opravlja naloge po določeni časovnici, je ključ smo k sodelovanju povabili še mednarodne do uspeha. Obdajte se s pravimi ljudmi, ki imajo partnerje iz Gradca in Splita, ki nam prinašajo podobno vizijo in želijo prispevati k razvoju tudi mednarodno dimenzijo. Pomembno je, da se partnerji v projektu ali dogodku Strokovni komentatorji zaključnega dogodka razumejo, sodelujejo in prispevajo k skupnim k sodelovanju povabite ljudi, ki so izven organizacijske ekipe, in strokovnjake, ki so sodelovali pri ciljem, saj lahko to prispeva k boljšim predavanjih in delavnicah. Tako se zagotovi čim rezultatom in lažjemu izvajanju projekta. širša povratna informacija z različnih vidikov. Priznavanje Pot do tja: aktivnosti Pred najavo poletne šole pedagog, ki vodi poletno šolo odda učni načrt na senat, ki potrdi ECTS-je v obliki ECTS-točk Izvedba poletne šole Udeleženci morajo biti evidentirani na eni izmed fakultet, ki sodeluje v projektu Izvesti je potrebno uvodni dogodek, sodelovati na aktivnosti in oddati zaključno nalogo Aktivnost se zaključi s pridobljenim certifikatom in tremi kreditnimi točkami. V vsakem primeru je potrebno udeležencem izdati certifikate, ki imajo podatke o: Sodelujočih predavateljih Aktivnost bo za udeležence zagotovo bolj zanimiva, če bodo poleg uporabe znanja in Obsegu ur, ki so jih uporabili za sodelovanje na aktivnosti; mreženja dobili tudi priznane obveznosti. Profesorju, odgovornem za izvedbo oz. Mi za našo aktivnost podeljujemo 3 ECTS-točke. o članih organizacijske ekipe in dekanu. Metodologija Design+Science (Oblikovanje + Znanost) To je kratek vodič, ki lahko služi kot začetek spoznavanja povezovanja med oblikovanjem Avtorji Boštjan Botas Kenda, Maja Drobne, Emil Kozole in znanostjo. Vsaka delavnica, predmet Oblikovanje ali poletna šola imajo svoje omejitve in Studio Ljudje specifike, ki se jim je treba prilagoditi. Jezikovni pregled Mojca Mežik Izdala Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Univerza v Ljubljani Ljubljana, 2023 Organizatorji D+S Univerza v Ljubljani, Univerza v Splitu, FH Joanneum & PiNA Ekipa D+S Boštjan Botas Kenda, Maja Drobne, Borut Jerman, Jernej Kejžar, Marina Klemenčič, Emil Kozole, Ana Markežič, Sigrid Bürstmayr, Birgit Bachler, Daniel Fabry, Ivica Mitrović Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.Sl-ID 182978307 ISBN 978-961-7009-26-2 (PDF) Document Outline Metodologija D+S Metodologija Design+Science 31