Okrajno nadzorstvo — posest vadniških učiteljev. V spomenici, ki jo je predložilo »Društvo vadniških učiteljev« na merodajnem mestu za izboljšanje gmotnih in pravnih razmer vadniških učiteljev, je tudi izražena želja, da se naj učna uprava pri imenovanju okrajnih šolskih nadzornikov pred vsem ozira na vadniške učitelje. Po njih mislih in željah naj bi bilo zanaprej okrajno šolsko nadzorstvo nekaka posest imenovanih učiteljev. Želimo tovarišem po vadnicah, odkrito povedano, obilo uspeha njihovim prizadevanjem, a oproste nam naj, da nam nikakor ne gre v glavo, da bi ravno oni imeli vse tiste zmožnosti, ki jih mora — ali bi jih vsaj moral — imeti okr. šolski nadzornik. Vse spoštovanje marsikomu, ki je res vsestransko izvežban v šolskih vedah, ki je mož na vadnici na svojem mestu, morda tudi kot okrajni šolski nadzornik I Odkrito priznavamo, da je pa tudi dosti takih, ki so le po imenu to, kar bi morali biti v resnici. Kakor med drugim učiteljstvom, je tudi med vadniškimi učitelji lepo število takih, ki ne kažejo več, kakor da so c. kr. vadniški učitelji. Če pomislimo, kako oddajajo mesta v pretežni večini, ko je znanost, vednost in pedagoška spretnost postranska stvar, odločuje pa največ hlapčevstvo, politiška omahljivost in pred vsem protekcija, tjainsem tudi kake ekscelence — potem se ni čuditi, če sede na teh stolicah tudi Ijudje, ki kažejo svoje znanje in svojo moč v tem, da praktiške nastope učiteljskih kandidatov kratkomalo zavračajo kot nepovoljne, namesto da bi jim dajali potrebnih navodil in jih bodrili k delavnosti in vnemi za poklic, ki se pripravljajo zanj. Kakor rečeno, niso vsi vadniški učitelji taki, ki so pretirano ponosni na svojo uniformo, a je med njimi tudi d sti takih. Pa vzemimo, da je kdorkoli izboren učitelj in vk.1 na svojem mestu kot vadniški učitelj, a zato še nikakor in nikjer ne stoji zapisano, da je že sposoben za okrajnega šolskega nadzornika. Kakor je važno mesto vadniškega učitelja, rič manj, če Še bolj ne, jevažnotudi mestozadrjj ga. gorskega učitelja, ki širi kulturo in napredek med vse drugim materijalom nego je oni na c. kr. vadnicah. Tedaj ni lepo, tega zapostavljati in mu odrekati vsako zmožnost. Sploh pa ne zadošča, da je kdo sposoben za okrajnega šolskega nadzornika, ako obvlada razne metode in ima, recimo, formalne stopnje v mezincu. Za pedantnost in šikane je kmalu kdo sposoben. Nadzornik mora biti mož na svojem mestu, ki mora poznati ne samo metode, ampak tudi okoliŠčine. Poznati mora zapreke, ki se mora z njimi boriti učiteljstvo. Odstranjevati mora znati, brez oziza na gorin dol, coklje, ki ovirajo ves napredek v pouku. On mora čutiti z uči teljstvom ; mora bit i učitelj učitelj ev, ki pozna njih bedo in trpljenje ter potem, vse to uvažujoč, uravnati svoje delovanje in postopanje. Biti mora značaj, ki se ne boji povedati resnice in ki zna bodisi pred tem ali onim zagovarjati dobro stvar. Res, dandanes so redki taki nadzorniki, saj jih je velika večina le bolj zaradi časti nego zaradi s t v a r i same. Dvomimo — saj imamo bridke izkušnje — da bi imeli ravno vadniški učitelji vse te zmožnosti, ki jih sme in mora zahtevati napredna doba in novo stoletje — seveda ne na višjih mestih! — Nadzornik mora poznati vse okoliščine, če hoČe biti pravičen in objektiven sodnik. Zdaj pa pomislimol Koliko vadniških učiteljev je pa delovalo prej na kmetih in si pridobilo to zmožnost, da so torej res vsestranski usposobljeni za okrajnega nadzornika f Dalje hočejo nam drugim, ki nismo tako srečni, da bi kazali svoje znanje na vadnici, dati brco, ker nam odrekajo vsako večjo sposobnost. Tudi tukaj ni vse tako! Poznamo može, ki sicer niso vadniški učitelji, a odtehtajo z veliko lahkoto marsikatero kapaciteto na vadnici. Pa pustimo vse rekriminacije in resumirajmo vse zgoraj navedeno: Ako se čutijo vadniški učitelji za edino sposobne za nadzorniška mesta in hočejo imeti te častne funkcije za svojo posest, tedaj ni treba, da se sami vsiljujejo, zakaj dobro blago povsod iščejo in se tudi samo hvali brez vsakega vsiljevanja in vsake reklame. In tako bodi tudi tukaj I Kdor je sposoben za ta posel, tega že dobi javnost in bodi potem vadniški ali zadnji gorski učitelj. Zal sicer, da se dandanes v velikih slučajih ne ozirajo na to, pač pa na vse drugo, kar bi smeli upoštevati šele kot stransko — zadnjo stvar!