ŠTIPENDIRANJE JE KADROVANJE - OBOJE PA ŠKRIPLJE Kako izvajamo družbeni dogovor iu samoupravne sporazunie o štipendiranju? Kdaj bodn izplačane štipendije? Kako preusmeriati štipendiste iz združenih sredstev na kadrovske štipendije? Ta in podobna vprašanja so se v zadnjih mesecih pogosto pojavljala v sredstvih informi-ranja, odgovori nanje pa so bili močno različni, pač glede na to, kdo jih je dajal. Skoraj za vse odgovore pa lahko rečemo, da odkrivajo le del resnice — ali morda še bolje poudarjajo samo njen del. Zavedamo se, da tudi naš sestavek ne bo mogel dati popolnega odgovora na vsa vprašanja o štipendiranju, vendar želitno delovne ljudi in občane, delavce štipcndiste in bodoče prosilce opozoriti na nekatere probleme, o katerih so spregovorili predsedstvo OK ZSMS, predsedstvo OK SZDL in svet zveze sindikatov v občini. Najprej in najbolj je treba poudariti, da je samoupravni sporazum o štipendiranju podpisan praktično 100-od-stotno, kajti podpisalo ga ni le 6 TOZD. Tudi odvajanje sred-stev pri obračunu osebnih dohodkov poteka nemoteno. Nadaljnji podatek je, da smo leta 1976 zbrali v občini za (nadaljevanje na 2. strani) (padaljevanje s 1. stntni) štipendije 6 milijonov dinar-jev. Od te vsote je bilo izpla-čano štipendistom v občini ok. 1,5 milijona dinarjev, mcdtem ko smo 4,5 milijonov v skladu z določili družbenega dogo-vora združevati za solidar-nostno štipendiranje upravi-čencev iz drugih občin. Po teh podatkih bi torej lahko ugotovili, da problemov ne bi smelo biti. Pa vendar so. Kje in kakšni? Prvi problem nedvomno izhaja iz planskih dokumen-tov OZD, kjer je kadrovska funkcija in potreba po delav-cih prav gotovo najšibkejša točka. Na prste lahko prešte-jemo TOZD, ki so v svojih srednjeročnih razvojnih pro-gramih zapisale tudi to, kako bodo pridobili za razvoj po-trebne delavce. To je tudi ra-zlog, da v občini ni enotnega pregleda potreb po delavcih posameznih poklicev. Ker pa tega ni, skupna komisija pod-pisnikov samoupravnega sporazuma o štipendiranju ne more izdclati seznama pred-nostnih poklicev. S tem pa že trčimo ob realnost republiške prioritete poklicev in ob dvojni cenzus, veljaven za štipendiste, ki se usposabljajo za prioritetne in druge pokli-ce. Podpisniki samoupravnega sporazuma bi morali o razpi-sanih in podeljenih kadrov-skih štipendijah stalno obveš-čati skupno komisijo podpi-snikov. Pa vendar tega nihče ne počne. Zato nam v občini manjka tudi podatek o številu in višini podeljenih kadrov-skih štipendij. Tudi pozivi in ponudbe izvršnega odbora podpisnikov samoupravnega sporazuma, s katerimi so OZD obveščali o prejemnikih štipendij iz zdru-ženih sredstev, z namenom, da jih prevzamejo OZD, tani niso naleteli na kakršcnkoli odziv. A tudi na drugi strani, pri štipendistih, stvari niso pov-sem čiste in urejene. Štipendisti namreč niso pripravljeni zamenjati šti-pendijc iz združenih sredstev za kadrovske štipendije. Vzrok je v tem, da kadrovska štipendija za nekaj let po končanem študiju štipendista veže na delo v tej OZD. To pa večini štipendistov ni preveč všeč. Člani predsedstva OK SZDL in sveta zveze sindika-tov so opozorili tudi na nelo-gičnost v praksi, da se namreč štipendistu, ki je s štipendijo iz združenih sredstev končal npr. srednjo šolo, dodeljuje taka štipendija tudi za študij na višji ali visoki šoli. Menili so, da je tak štipendist s po-močjo družbene štipcndije prišel do osnovnega poklica in si zagotovil socialno varnost. Če želi študij še nadaljevati, naj se prijavi na razpis za kadrovsko štipendijo. Prav tako so menili, da bi morala študentu, ki odkloni kadrov-sko štipendijo, ugasniti pra-vica do prejemanja štipendije iz združenih sredstev. Da bi bile vse te in druge napake in nedoslednosti čimprej odpravljene, so druž-benopolitične organizacije sprejele vrsto konkretnih sklepov. Naj navedemo le nekatere: — občinska konferenca ZSMS mora bolj kot doslej spremljati problematiko štipendiranja v občini, sodelovati pri konkretnem odločanju o podeljevanju štipen-dij iz združenih sredstev, ter bolj kot doslej vključevati štipendiste v delo svoje organizacijc, zlasti v krajevnih skupnostih. V ta namen bosta konferenca mladih v izo-braževanju in konferenca mladih delavcev ustanovili aktiv štipen-distov; — osnovne organizacije sindi-kata in ZSMS v TOZD morajo od kadrovskih služb v vsaki TOZD zahtevati poročilo o izvajanju kadrovske politike, znotraj tega pa posebno štipendiranja, zlasti o razpisih in podeljevanju kadiov-skih štipendij; — skupna komisija podpisni-kov samoupravnega sporazuma in njen izvršni odbor naj še nadalje pozorao sprcmljata izvajanje sporazuma in o njem obveščata delovne ljudi in občane ter pri-pravita predloge za morebitne spremembe in dopolnitve družbe-nega dogovora in samoupravnega sporazuma o štipendiranju; — Socialistična zveza in sindi-kat pozivata vse podpisnike, da — zavedajoč se pomena celotnega sistcma izobraževanja, kamor sodi tudi štipendiranje — sprejete samoupravne sporazume tudi dosledno izpolnjujejo. Ob koncu še nekaj besed o ob-javljanju »uradnih« podatkov. V časopisih smo večkrat zapo-red prebrali, da podatkov o šti-pendiranju za občine Ljubljana Moste-Polje ni. Take informacije je dajala strokovna služba skup-nosti za zaposlovanje Ljubljana tudi komiteju MK ZKS Ljubljana, vendar podatki niso točni. Res pa je, da strokovne službe (le-ta je v razliko od drugih občin v Ljub-ljani organizirana pri kadrovski službi skupščine občine) nihče ni zaprosil za potrebne podatke. To pa poraeni nepopolno in neobjek-tivno obveščanje delovnih ljudi in občanov ter gotovo ne prispeva k boljšemu reševanju že tudi sicer zapletene problematike. ERNEST JAZBINŠEK