FRANCE ŠTUKL SLIKAR IN POZLATAR FRANC LEDERWASCH (1712—1787) Ob izteku Zirovske kotline proti Fužinam leži na levem bregu Poljanščice majhna vasica Ledinica z znano božjepotno cerkvijo sv. Ane. Cerkev se na škrbini nad vodo in poljem razgleduje po kotlini. Prvikrat je cerkev dokumentirana šele v poznejšem pripisu iz dvajsetih let 16. stoletja v urbarju iz leta 1501. Takrat je že bila žirovska podružnica, posvečena sv. Ožboltu.1 V drugi polovici 17. stoletja so staro stavbo skoraj v celoti podrli. Šele temeljite talne in zidne preiskave bi mogoče odkrile stare stavbne elemente. Sicer pa so stavbo popolnoma na novo baročno pozidali v takšni obliki, kot jo že poznamo iz delavnice loške cerkvene baročne arhitek ture in opreme, ki smo jo obdelali v lanskih Loških razgledih.2 Kdaj so cerkev posvetili sv. Ani, ni znano. V tlorisu je stavba sestavljena iz pravokotne ladje, še nekako manieristično dolge, in enako širokega prezbiterija, ki ga od ladje loči le močan slavolok. Prezbiterij je kvadratičen s porezanimi ogli. Obokan je s plitvo kupolo s so- svodnicami. V ladji sta bočno levo in desno po ena plitva kapela, ki bi utegnili biti podobno kot pri Sv. Volbenku že iz druge polovice 18. stoletja. Poleg obeh bočnih kapel, ki širita ladjo, zavira vzdolžni potek ladje rahlo nakazana pilastr- ska arhitektura, ki na banjastem stropu izzveni v svodne kape. Vertikalno rast notranjščine omejuje v celotnem prostoru masiven venčni zidec. Okenske odprtine so pravokotne, nad venčnim zidcem so polkrožne lunete. Sosvodnice so po robovih obrobljene z značilno modelno ornamentiko, ki jo pozna predvsem nam že znana loška delavnica. Zunanjščina je baročno poživljena s pilastri. Levo ob prezbiteriju je prilepljena nadstropna zakristija z letnico 1758 na zu- nanjščini pod fabijonom nad zunanjimi vrati. Zvonik je ob vhodu v stavbo. Ura je delo Jurija Oblaka iz Lučin iz leta 1899. Stare zvonove je vzela prva svetovna vojna, sedanji mogočni železni so bili uliti pri Kranjski industrijski družbi v železarni na Jesenicah leta 1922. Leta 1910 so nameravali prekriti zvonik in cerkev, popraviti line pri zvo niku in osušiti cerkvene stene. Konservator Franke je priporočal, naj pri zvo- nikovi strehi obdrže staro obliko in jo prekrijejo z bakreno pločevino. Steber v linah pri zvonovih naj popravijo v kamnoseški izvedbi in ne s cementom. Za cerkveno streho je odsvetoval eternit in priporočil opeko. Stene naj ne za- mažejo z bitumnom in jih osuše z znižanjem terena okrog cerkve in z izvedbo strešnih odtokov in drenažo okrog cerkve. Popravijo naj tudi oporne zidove okrog cerkve.3 Na zvoniku so pri prekrivanju strehe leta 1913 odkrili letnico 1771, kar kaže, da je takrat dobil še sedaj ohranjeno baročno kapo. Streho so leta 1913 obnovili v stari obliki in jo pokrili s skrilom. Pred nekaj leti so streho spet obnovili z bakreno pločevino. 39 O obnovi stavbe v tem času govori tudi pisani vir; leta 1770 so založili 100 gld. deželne veljave ali 85 gld. nemške vrednosti za popravila pri cerkvi.4 Prav gotovo je cerkev dobila tedaj tri nove oltarje, če že ne kar vseh pet. Veliki oltar je posvečen sv. Ani. Levi stranski oltar ob slavoloku v ladji je po svečen sv. Ožboltu, prejšnjemu zavetniku ledinške podružnice. Njegov dvojček na desni strani je posvečen Jobu in Janezu Nepomuku. V bočnih kapelah je na levi oltar sv. Križa, na desni pa sv. Florijana. Najbolj zanimivi so veliki oltar in oba stranska oltarja ob slavoloku. Emili- jan Cevc je že ugotovil, da jih je izdelal Franc Lederwasch s sodelovanjem sina in hčere.5 Pozneje je dodal k Ledenvaschovi družini še sodelovanje rezbarja Petra Janežiča.6 Sergej Vrišer je Lederwaschovo delo še bolj razčlenil. Po nje govi misli je bil Frančišek Ledenvasch predvsem slikar. Po Steletovih terenskih zapiskih iz leta 1914 je Ledenvaschu priznal delo dveh stranskih oltarjev iz leta 1773.7 V isti knjigi je pozneje pripisal oba stranska oltarja gorenjsko-posav- skemu mojstru, ki je deloval med leti 1730—1770.8 Tudi veliki oltar je pozneje pripisal temu mojstru. Se z enim mojstrom lahko gotovo poistovetimo našega slikarja. »Franči šek iz Stražišča« je leta 1758 naslikal sliki za stranska oltarja v Naklem. Sliki nista ohranjeni.10 Na predeli velikega oltarja na Ledinici je za tabernakljem napis- »DIESSER ALTAR UND SAMBT DEN ZWEI SEITEN ALTAR SIND GEMACHT UND AUFGERICHTET WORDEN UNTER DEM WOHL. EHRWUERDIGEN GEIST- LICHEN HERRN HERRN LUCAS RANTH PFAHRER ZU SAIRACH UND SIND VERGOLDT UND VERVERTIGT V/ORDEN DURCH DEN FRANZ LE- Veliki oltar sv. Ane in levi stranski oltar sv. Ožbolta 40 DERWASCH MALER UND VERGOLDER ZU STRASCHISCH. SAMBT SEINER TOCHTER MIZA UND SOHN NIKOLAUS — DEM 14. SEPTEMBER 1774.«11 Štefan Šubic je oltar leta 1864 renoviral, vendar oltarne arhitekture ni spre minjal. Zamenjal je le svetnike: Notburgo, Frančiška Ksaverija, Valentina in Emo. Osrednjo oltarno nišo s kompozicijo sv. Ane obdajata dva para stebrov, med katerimi sta figuri sv. Frančiška in sv. Valentina. V rokokojski atiki je vstali Kristus. Tabernakeljska partija na oltarni mizi posnema v malem celotno oltarno arhitekturo. Oltarna slika kaže Joahima z Ano in Marijo. Ožboltov oltar je še bolj rokokojsko razgiban tako v arhitekturi, oltarni niši in okrasju. Podpisan je na predeli: VERVERTIGT FRANZ LEDERWASCH 1773. Desni Jobov oltar je dvojček levega. Slika kaže trpečega Joba. Slikarsko delo na Ledinici sem, podobno kot nekateri starejši umetnostni zgodovinarji (Veider), pripisal loškemu slikarju Antonu Tušku.12 Lederwaschov podpis slikarja in pozlatarja me je vse bolj prepričal, da je slikarska dela opra vil naš mojster in ne Tušek. Ob ugodni svetlobi sem ob drugem obisku cerkve na Jobovi sliki odkril v sredini spodaj inicialki F L (Franc Lederwasch). Mogo če sta bili tako signirani tudi ostali dve oltarni sliki, vendar sta obe podnožji na sliki nejasni. Slika sv. Ožbolta je bila že verjetno nekoč ob spodnjem robu zaradi vlage popravljena in preslikana. Slika na velikem oltarju pa je v spod njem delu že skoraj popolnoma uničena zaradi vlage. Sredi 19. stoletja so stavbo spet obnavljali. Sergej Vrišer je zapazil kvali tetnejšo prižnico »s tradicionalno kvadratno in pri vznožju nabreklo obliko bal kona in kupolasto streho«.13 Poznobaročno tradicijo prenaša še v 19. stoletje in obdrži ob ornamentu tudi še kiparske figure evangelistov in slikana polja. Pod slikanimi polji je vsa popisana. Na polju, ki gleda proti ladji, je napis: Marmorirt von Anton Sirtz . . . Bildhauer 1856. Beseda za Sircem je nečitljiva. Pod sliko na drugem polju je velik Sircev podpis. Na tretjem polju, obrnjenem proti oltarju, je napis: »To prižnico je prenovil Jos. Šubic l. 1914. Priuifo leto je bilo zelo mrzlo. Celo leto se ni popolnoma ogrelo. Istega leta je neki zaveržen Serb umoril dne 28. junija njegova visokost prestolonaslednika Ferdinanda in njegovo soprogo. — Dne 10. julija so slovesno pripeljali novi veliki zvon v župno cerkev v Zireh. — Amen. — Sodeloval je tudi Jakob Jeršič podobar in slikar iz Rovt.« V šestdesetih letih 19. stoletja so nadaljevali z lepšanjem in obnovo stavbe. Kot smo že omenili, je Štefan šubic restavriral veliki oltar. Izdelal naj bi bil tudi oba stranska oltarja v bočnih kapelah ob ladji. Na oltar sv. Križa je na predelo napisal: »Iz novega narejen od Štefana Šubic 1864.« Njegovi sta zna čilna oltarna arhitektura in slika sv. Jožefa z Otrokom v atiki. Pripišemo pa mu lahko tudi kipe Kozma in Damjana, Terezije in Jederti. Njegov je mogoče še Križani, medtem ko sta Marija in Janez Evangelist ob križu verjetno delo istega kiparja, ki je izdelal veliki oltar. Tudi Kristus v grobu v oltarni menzi kaže na delo mojstra velikega oltarja. Desni stranski oltar sv. Florijana nosi letnico 1849. Po arhitekturi posne ma veliki oltar. Koliko je na njem še skritih starejših elementov? Marija sedem žalosti na menzi je prav lahko še iz druge polovice 18. stoletja. O Francu Lederwaschu in njegovi družini vemo zdaj le malo. Indeks k rojstnim knjigam od začetka 17. stoletja do konca 18. stoletja v župniji Šmartin, kamor spada Stražišče, pozna od srede 18. stoletja naprej le slikarjeve otroke. Oče Franc se je moral priseliti od drugod. Dne 19. aprila 1748 se je poročil z domačinko Barbaro Tonko.14 O ženi Barbari razberemo, da je med leti 1768 41 Levi oltar sv. Križa in desni oltar sv. Florijana v bočnih Kapelah in 1777 plačevala sedež v šmartinski cerkvi.15 Naselitev slikarja Lederwascha v Stražišču je do neke mere razumljiva. Cehovska zaprtost mu najbrž ni do puščala meščanstva v Kranju, pa se je naselil na mestnem obrobju. V rojstnih knjigah so navedeni tile slikarjevi otroci:16 Anton Franc Ksaver, roj. 29. 11. 1748; Ana Marija, roj. 13. 4. 1750; Jožefa, roj. 2. 3. 1752: Franc Serafin, roj. 7. 9. 1754; Janez Nepomuk. roj. 9. 4. 1756; Nikolaj Tolentinski. roj. 11. 2. 1760; Anton Padovanski, roj. 15. 4. 1762; Nikolaj, roj. 29. 8. 1764; Anton, roj. 5. 1. 1767. Prvorojenec Anton Franc je že 7. decembra 1748 umrl.17 Priimek Leder- wasch je krstitelj različno pisal, kar kaže. da mu je bil tuj. Pisal je tudi Leder- boseh, tudi Leder-Wasch, itd. Pri prvem otroku Antonu Francu Ksaverju so bili gosposki botri: D(ominus) Antonius Hubmerhoffen De Sibenagl. Tudi po zneje srečamo še večkrat gosposke, celo iste botre, pa tudi navadne stražiške Kose in Hafnerce. Včasih, posebno pri prvih vpisih, sta pri očetu Francu in materi Barbari naziva »gospod« in »gospa«. Tudi dvojna imena pri najstarej šem sinu in hčerki kažeta na odličnejšo družino. Imeni Miklavž in Franc se javljata dvakrat, Anton celo trikrat, verjetno zaradi smrti starejšega otroka s tem imenom. Mrliških datumov za otroke nisem iskal. Škofijski arhivar Franc Pokom nam je zapustil v rokopisni zapuščini le zapis o sinu Frančišku, ki je bil leta 1780 posvečen v duhovnika in je umrl leta 1810, vendar ne v Stražišču. Za naše razmišljanje sta zanimiva otroka Mica in Nikolaj, ki se omenjata na Ledinici, Mica je bila pri delu na Ledinici že zrela, 24-letna ženska, in jo je Emilijan Cevc prištel med prve omenjene slovenske umetnice.19 Sin Nikolaj je bil še mlad vajenec. Ce je šlo za starejšega, je imel takrat 14 let, v drugem primeru pa celo samo 10 let. 42 Mojster Ledervvasch je umrl zaradi vodenice 3. decembra 1787 v Stražišču h. št. 96 star 75 let.20 Duhovnik je njegov smrtni vpis posebno lepo izpisal, lepše od drugih, kar kaže na pokojnikovo pomembnost. Hiša št. 96 je po poznejših statusih spadala med kajže. 2e konec 18. stoletja se Ledenvaschi izgubijo iz virov. Domovina Ledenvaschov je bila na Salzburškem. Bili so znana podobarska družina, ki je delovala od 17. do 19. stoletja.21 Anica Cevc navaja Janeza Vin- cenca Lederwascha, ki je bil rojen 1755/56 v Tamswegu na Salzburškem in je delal pri nas na Štajerskem kot freskant in oljni slikar — portretist.22 Viktor Steska je poznal slikarja Janeza plemenitega Ledervvascha, ki je bil rojen 1756 v Obervvolzu na Gornjem Štajerskem. Pri nas je naslikal fresko Zadnje večerje za cerkev sv. Barbare v Halozah.23 Prav zanimivo bi bilo nadrobneje preiskati rod našega Franca Ledenvascha, ki verjetno prav tako izhaja iz Salzburškega. Viri nikdar ne omenjajo Ledenvaschovega porekla in poklica. Mislim, da veliki D(ominus) pred priimkom odtehta več kot navedba podobarskega po klica. V zapisu na Ledinici je mojster zapisan kot slikar in pozlatar. Pri delu sta mu pomagala otroka, prav gotovo pri pozlatarskem opravilu, saj je slike lahko izdeloval doma. Kakšen je bil delež drugih umetnikov na Ledinici? Ali je po magal gorenjsko-posavskemu mojstru ali rezbarju Petru Janežiču? Zdaj osta nejo ta vprašanja še odprta. Opombe 1. P. Blaznik, Urbarji Freisinške škofije, Viri za zgodovino Slovencev 4, 1. raz red SAZU 1963. str. 362. Isti, Skofja Loka in Loško gospostvo (973—1803), Skofja Loka 1973. str. 104. 2. F. Štukl, Posnemanje loške cerkvene baročne arhitekture in opreme na Do lenjskem. Loški razgledi (= LR) 28 (1981), str. 172—177. passim. 3. MDZK (1910), str. 454, 507. 4. F. Kos, Doneski k zgodovini Škofje Loke in njenega okraja, Ljubljana 1894. str. 696, 700. 5. E. Cevc, Umetnostni pomen škofjeloškega okoliša. LR 1 (1954). str. 74. 6. E. Cevc. Slovenska umetnost, Ljubljana 1966, str. 133. 7. S. Vrišer, Baročno kiparsko v osrednji Sloveniji, Ljubljana 1976, str. 208. 8. S. Vrišer, o. d., str. 217. 9. S. Vrišer, Baročne prižnice v osrednji Sloveniji, Zbornik za umetnostno zgo dovino (= ZUZ), n. v. 16 (1980). str. 19. 10. V. Steska, Slovenska tmietnost I. Slikarstvo, Prevalje 1927, str. 200. Isti, Lju bitelj krščanske umetnosti, Maribor 1914. str. 208. 11. F. Stukl. Umetnostna topografija Poljanske doline, diplomska naloga 1966 (tipkopis), str. 60. 12. F. Stukl. Slikar Janez Anton Tušek (1725—1798), LR 20 (1973), str. 148, 149; J. Veider, Umetna obrt na škofjeloškem ozemlju. Skofja Loka in njen okraj v luči gospodarskih in kulturnih prizadevanj. Škofia Loka 1936, str. 34. 13. S. Vrišer. ZUZ n. v. 16 (1980). str. 19. 14. Nadškofijski arhiv Ljubljana (= NškaLj). župnija Smartin pri Kranju, po ročna knjiga 1737—1779. 15. NškaLj, popis cerkvenih sedežev 1739—1777. 16. NškaLj, rojstna knjiga 1747—1779. 17. NškaLj, mrliška knjiga 1736—1755. 18. NškaLj. F. Pokorn. Pomembnejši šmartinski jarani, rokopis. 19. E. Cevc, Slovenska umetnost, str. 133. 20. NškaLj, mrliška kniiga 1780—1820. 21. Thieme-Becker, 22/534. 22. A. Cevc, Stari tuji slikarji II (katalog NG), Ljubljana 1964, str. 15, 29. 23. V. Steska, Slovenska umetnost I, Slikarstvo, Prevalje 1927, str. 200. 43 Zusammenfassung DER MALER UND VERGOLDER FRANZ LEDERWASCH (1712—1787) In der Wallfahrtsfilialkirche St. Anna in Ledinica. einem Beispiel der barocken Kirchenarchitektur des Gebiets von Škofja Loka aus der 2. Halfte des 17. Jh., be- finden sich nicht weniger als fiinf Altare. Beim groBen und zwei Seitenaltaren wirkte Franz Lederwasch in den Jahren 1773 und 1774 mit. Dieser Maler und Ver- golder stammt vermutlich aus der angesehenen Salzburger Familie Lederwasch. die aus der Zeit zwischen dem 17. und 19. Jh. bekannt ist. Er lieB sich etvva um 1748 in Stražišče nieder, \vo er sich mit der hier einheimischen Barbara Tonko vermiihlte. Von neun Kindern halfen ihm bei der Arbeit in Ledinica die Tochter Mica und der Sohn Nikolaj. Der Maler starb im Jahrc 1787 in Stražišče im Alter von 75 Jahren. Archivalisch bezeugt ist seine Malerei zweier Seitenaltare in Naklo, doch sind beide Bilder vernichtet. In Ledinica hat sich der Mcister auf der Predella des Oswaldaltares, hinter dem Tabernakel des groBen Altars und mit Initialen auf dem Gemiilde des Job untcrschrieben. Auf dem groBen Altar bcfindct sich eine umfang- reiche Inschrift iiber seine Arbeit als Maler und Vergolder und iiber die von den Kindern geleistete Hilfe. Franz Ledervvasch \var vor allem Maler und Vergolder. StilgemaB und im Ausdruck steht er stark unter dem EinfluB graphischer Vorlagen und crinnert somit in hohcm Grade an Janez Anton Tušek aus Skofja Loka, dem bisher die Bilder der Altare in Ledinica zugeschrieben wurden. Offen bleibt so die Frage nach den Autoren der Altararchitekturen, die moglicherweise als Arbeit des Peter Janežič oder des Meisters der Landschaftcn Gorenjska und Posavje anzusehcn sind. 44