Lelo XXI., št. 4 PoStnlna plačana v gotovini V Ljubljani, 25. februarja 1934 V organizaciji Je moč, kolikor moči — toliko pravice Izhaja 10. in 25. dne v meseca. Dopisi morajo biti irankirani in podpisani ter opremljeni s Štampiljko dot. organizacije. Člani strokovnih organizacij, priključeni Strokovni komisiji za Slovenijo, dobivajo list brezplačno. Rokopisi se ne vračajo. Kaj je z uredbo o ukinitvi nočnega dela v pekarnah in sploh z uredbo o odpiranju in zapiranju obratov? — Anketa je bila, uredba je koncipirana, a zakaj je ban še ni podpisal? Strokovna komisija za Slovenijo v Ljubljani kot oblastni odbor U. R. S. S. J. c) strokovne organizacije, ki so priključene URSSJ in d) zastopniki centralne uprave URSSJ in njegovih oblastnih odborov. sklicuje na podlagi sklepa seje z dne 11. januarja 1934 in na podlagi statuta URSSJ in njegovega pravilnika za Oblastne odbore za 18. marca 1934 svojo OBLASTNO KONFERENCO. s sledečim dnevnim redom: 1. Otvoritev konference: a) Konstituiranje konference, b) Volitev verifikacijske komisije, c) Volitev komisij za poedine točke j dnevnega reda. 2. Poročila: a) tajnika, b) blagajnika, c) finančne kontrole. 3. Gospodarska politika in položaf delavstva. Referenta Filip Uratnik in Jurij Arh. 4. Socialna zakonodaja. Referenti: France Svetek, Lovro Jakomin, Franc Šober in Rado Čelešnik. 5. Volitev novega odbora in iinančne kontrole. 6. Razno. Konferenca se bo vršila dne 18. marca 1934 ob pol 10. uri dopoldne v veliki dvorani Delavske zbornice v Ljubljani. Pravico delegiranja na to konferenco imajo v smislu statuta in pravilnika URSSJ: a) Krajevni Medstrokovni odbori URSSJ na področju Strokovne komisije; b) Krajevni odbori (podružnice) Strokovni komisiji priključenih organizacij iz onih krajev, koder še ne obstojajo Krajevni medstrokovni odbori; Glasovalno pravico na konferenci imajo samo delegati, navedeni pod a) in b). Ti delegati se imajo delegirati po sledečem ključu: Do 100 članov enega delegata, na vsakih nadaljnjih 100 članov pa še enega delegata. Število članstva, na podlagi katerega se ima določiti delegate, se ugotavlja na podlagi povprečno vplačani kvoti za zadnjih 12 mesecev pred sklicanjem konference (t. j. za razdobje od 1. jan. 1933 do 31. dec. 1933). Delegacijske stroške nosijo na podlagi statuta in pravilnika URSSJ one organizacije in ustanove, ki jih delegirajo. Oblastni konferenci smejo stav-ljati svoje predloge v smislu statuta j in pravilnika URSSJ vse priključene organizacije, Krajevni Medstrokovni odbori in bo konferenca razpravljala samo o onih predlogih, ki bodo do 1. marca 1934 dostavljeni Strokovni komisiji. V Ljubljani, dne 13. januarja 1934. Predsednik: Franc Jernejčič, s. r. Tajnik: Joža Golmajer, s. r. Delavcem in socialistom Jugoslavije ! Utrinki o demokraciji (Predavanje pisatelja Angelo Cerkvenika na V. (XXIV.) delavskem prosvetnem večeru, 24. februarja 1934.). Demokracija pomeni ljudsko moč. Demokracija jie vsebinsko in oblikovno uveljavljanje moči, volje in hotenja vsega ljudstva v vseh očitovanijih izživljanja ljudske družbe. Demokracija pomeni v poslednji po sledici vladanje vsega ljudstva. Demokracija je tista velika vrednota, .ki raste na terišču tisočerih, da, celo miljonterih in miljonterih protislovij, je tista brezpr.imerna sila, ki iz boja med ognjem in vodo ustvarja parni stroj napredka in razvoja, je tista ču-dežpa moč, ki iz zmede neskladnih glasov oblikuje blagozvočno sozvočje življenja in vsakršnega gibanja volbče. Demokracija je bila, je in še dolgo, dolgo ho — zgolj ideal slehernega zdravega ljudskega bitja. Demokracija je umrla! Prav bučno poudarjajo. Demokracija je v krizi! Še bučneje oznanjajo. Nihče pa ne pomisli, da ne more umreti, kar se niti rodilo ni, le redki so, ki se zavedajo, da ne more biti v krizi, česar še nikdar ni bilo! Demokracije namreč še ni bilo. Demokracija je bila in je samo ideal. Bili s,o samo plahi poskusi demokracije, bila je komaj bleda in papirnata podoba demokracije. Pa že ta bleda podoba grške, rimske meščanske demokracije se nam zdi v dobah, ko jo prevlečejo s čopičem, omo-čenim v barve mraka in teme, tako zelo lepa, vsega poželjenja in hrepenenja vredna, da nehote vzklikamo: Demokracija je umrla! Demokracija je v krizi! Kako čez vse mere čudežna bi bila šele resnična demokracija! Ali je takšna demokracija sploh možna? Ne samo možna. Resnična in popolna demokracija je samo vprašanje časa! Toda! Najprej se mora ustvariti osnova, dovolj široka in čvrsta osnova, da bo moči na njej zgraditi ogromno stavbo! Koliko tisočletij se ta osnova že gradi! Koliko dragocene ljudske krvi je vbetonirano v tej podstavi! Ne smemo trditi, da ni doslej človeštvo doseglo pomembnih uspehov! Vprav nasprotno! človeštvo je tik pred tem, da bo to podstavo dogradilo! To najjasneje očitujejo stremljenja po odpravi sleherne demokracije! Čudna in maloreisna trditev, mar ne? Pa je vendarle tako, zakaj želja po za-tretju oblikovne demokracije ni nič drugega nego želja po poenotenju celokupnega ljudskega hotenja, volje in moči, mrzlična želja po hitrem, naglem, čudežu podobnem izenačenju življenjskih sil in očitovanj slehernega in poslednjega uda človeške družbe. Na dlani je, da bi potem demokracija bila kaj lahko dosegljiv — ideal! Prav ti ljudje, ki s posebno bučnim poudarkom oznanjajo blagovestje genijev, ki naj bi bili odrešeniki ljudstev in človeštva, prav ti ljudje v isti sapi pozabljajo, da ni, niti ne bo na svetu nikdar dveh ljudskih bitij, ki bi si bila do popolnosti enaka! Ni ju, kakor ni na svetu dlveh atomov katerekoli snovi, ki bi si bila tako enaka, kakor je samo teoretično enaka matematična cnojka matematični enojki. Podobnost je, enakosti ni! Le-ta je zgolj pojem, kakor n. pr. v matematiki ali v geometriji. Globoko smo prepričani, da je ena in ena d've, da sta si dve kocki enaki, ne zavedamo se pa, da \ dejanskem in otipljivem življenju ni ter niti biti ne more dveh ©not, ki bi bili prav zares enaki. Kadar seštejemo dvoje . ljudi ali dVoje živali, imamo dejansko vedino samo enega in še enega človeka eno in še eno žival, zakaj dvoje ljudi in dvoje žiivali — oboje je samo matematična resnica, ki deluje zgolj s pojmi! Kljulb usodni zmoti pa vedarle slutijo, da je nekakšna enakost prav zares potrebna, da je za ostvarjenje demokracije neob-hodmo potrebna! Ta enakost pa je drugačnega kova! Ta enakost je najpopolneje dosegljiva enakost Delavski razred v Avstriji se herojsko upira naklepom fašistične reakcije. V tem boju je padlo mnogo žrtev, za katere se moramo zavzeti. Delavski razred in socialisti Jugoslavije stojijo z globokimi simpatijami na strani avstrijskih delavcev in socialistov. Da bi dali temu vidnega izraza je treba, da se zavzamemo za žrtve tega težkega boja in da pomagamo tistim, ki se obračajo na nas. Zato pozivamo delavce in socialiste Jugoslavije, da hitro zbirajo denarne prispevke za avstrijske sodruge, ki se nahajajo pri nas. Delavci, socialisti, pokažite, da pravice do uživanja dobrin vse proizvodnje ljudske družbe. Z drugimi besedami: Takšna enakost se bo dala ostvariti samo v družbi, ki bo vsa proizvajalna sredstva podružabila. Kadar bodo vsi ljudje nasproti proizvajalnim sredstvom v enakem razmerju, bo možna resnična in najpopolnejša demokracija! Najtežja ovira resnične demokracije je — gospodarska neenakost! Zakaj neizpodbitno je: Kolikor gospodarske moči — toliko politične, socijalne, kulturne in vsakršne moči sploh, toliko pravic! Gospodarske razmere so gonilna sila vsega življenja, vse življenjske delavnosti. Ni ga bolj zanesljivega merila za pomembnost v vsem družabnem se popolnoma zavedate svoje dolžnosti. Akcijski odbor za pomoč avstrijskim emigrantom: Dr. Živko Topalovič, tajnik centralnega sekretardjata Delavskih zbornic, Beograd; dr. Dragiša Gjurič, univerzitetni profesor, Beograd; Bogdan Krekič, tajnik Zedinjene delavske strokovne zveze Jugoslavije, Beograd; Luka Pavičevič, tajnik Delavske zbornice Beograd; Milorad Belič, Beograd; Dušan Stojiljkovič, Beograd; Milica Topalovič, Beograd; Bogoslav Ilič, Beograd, Bogoljub Čurič, Split; Jovo Jakšič, Sarajevo Bogoslav K. Jošt, Zagreb; Vladimir Pfeifer, Zagreb; Josip Petejan, Maribor; Viktor Eržen, Maribor; Alojz Sedej, Ljubljana; Jakob Klenovšek, Trbovlje; Johan Ba-her, Bačko Novo Selo; Arpad Vorteč, Novi Sad; Mirko Petrinec, Osijek. življenju, nego je gospodarska moč, s katero razpolaga posameznik, posamezna skupina ali posamezno ljudstvo. Saj tudi naše ljudstvo pravi: »Denar sveta vladar!« V trenutku, ko bo vsak človek razpolagal kot s svojo izključno lastnino zgolj s svojo delovno silo — se bo izpolnil pogoj najpopolneje dosegljive enakosti vseh članov ljudske družbe. Večje enakosti ne bo človeštvo nikdar ustvarilo. O popolni enakosti, ki bi bila enaka matematični .enakosti, ni mogoče govoriti. Takrat bo možna tudi najpopolnejša demokracija, zakaj demokracija pomeni moč ljudstva in ljudstvo bo vladalo, kadar bo gospodarska moč slehernega uda človeške družbe približno enaka! Vse dotlej pa bo demokracija ostala samo ideal. Ali naj to zategadelj zdaj zavržemo? Zavržen ideal je — zavrženo življenje. Odreči se idealu pomeni: odreči se smiselnemu življenju, Življenje pa. močno poudarjena želja — večnega gibanja! To vprašanje je bilo skoraj odvišno. Zaman bi namreč skušali demokracijo zavreči. Tudi če jo skušamo ,z besedami zavreči, tudi če še tako robantimo proti njej — mi vsi hrepenimo po njej. Vsi hočemo vladati, vsi hočemo temu življenju vizeti toliko, kolikor je vobče mogoče, vsi gledamo, da ne odidemo praznih rok. Da, 'celo naša sebičnost je porok za končno zmago demokracije! Tisti, ki se prezirljivo izražajo o mizer-nem plebsu, celo tisti lovijo njegove glasove, celo tisti z vsem poudarkom prosijo za njegovo priznanje, Celo le-ti si hočejo dati potrditi svojo domnevo in svojo vero, da jim je uspelo uniformirati voljo, hotenje in možgane vsega ljudstva. Celo ti se venomer sklicujejo na namišljeno dejstvo, da je vse ljudstvo z njimi. Celo ti, ki so v svojih glasilih v vsaki številki najmanj po desetkrat obsodili demokracijo na smrt, jo obsodili kot anahronizem starih, »gnilih« časov, celo le-ti v isti sapi in v istih člankih poudarjajo, da misli vse ljudstvo tako, kakor mislijo oni sami. Pa ne samo to! Oni gredo še dalje! Oni ne zanemarjajo najočitnejših dejanj demokracije; udeležujejo se ,z navdušenjem, ki se zelo pogosto prelevi v najbolj nizkotno divjanje vseh — volitev . . . Ob še tako malo pomembni zmagi, ki so jo pri tem izrazitem demokratskem dejanju dosegli, hitijo bobnati v svet, da je demokracija v krizi, da je ne rabimo, da je gnila tvorba še bolj gnile zahodne Evrope, odkoder je naposled prišla tudi njihova »ideologija« o odrešeni-ku-ge.niju . . . Če demokracijo dejansko in načelno odklanjajo, čemu se potem bojujejo pod zastavami, na katerih so napisana zgolj vodila ljudskih množic? Tudi demokracija, kakršno imamo danes, demokracija, ki je zgolj odsev gospodarske neenakosti, ki je značilna za današnji gospodarski in družabni red, je nujna, je neobhodna in je naposled celo — dobra! Tudi še tako meglena oblikovna demokracija, celo senca čeprav le oblikovne demokracije je boljša nego kakršnakoli resnična diktatura, zakaj oblika je nasprotstvo vsebine, ki naposled prehajata druga v drugo in ustvarjata tretjo vrednoto’ —• nepretrgano spopolnjcvanje demokracije. Vsaka vsebina menja obliko in vsaka oblika menja vsebino. Pozabiti ne smemo, da je prav embrio demokracije bil tista sila, ki je baš majhnemu človeku in majhnim narodom dala jamstvo za obstoj in možnost za razvoj. Zakaj demokracija je kakor voda. V vodi se naučiš plavati, v demokraciji se naučiš bojevati in zmagovati . . . Brez demokracije ni različnih organizacijskih tvorb, brez demokracije si ne moremo misliti tako neoihhodno potrebnih oči-tovanj rniljon in miljonterih nasprotstev, ki so neizbežen pogoj za ustvarjanje novih vrednot, napredka in razvoja, Kje bi bilo danes toliko majhnih narodov, kje bi bila danes tako mogočna delavska gibanja, da ni bilo vsaj nekakšne sence demokracije. Sicer pa je to vprašanje zgolj teoretično, zakaj demokracija, kolikorkoli je je bilo, kolikorkoli je je, je bila in je nujna posledica razvoja gospodarskih razmer. Pa vendar! Izločimo za bežen hip to ugotovitev ter ponovimo še enkrat to vprašanje. Ali bi n. pr. skandinavske dežele pomenile danes brez demokracije to, kar danes pomenijo? Ali je morebiti šel pisati Karl Marx svoj »Kapital« iz absolutistične Nemčije v bolj demokratično Anglijo zaradi meglenega londonskega zraka? Ali se je v katerikoli absolutistično vladani deželi moglo razviti kakšno mogočno ljudsko gibanje? Uredništvo in uprava: Ljubljana, poštni predal 290. Čekovni račun štev. 13.562. Teleion interurban št. 3478. Vedno si je moralo ustvariti najprej vsaj neko senco demokracije! Naj nas ne moti dejstvo, da je danes to gibanje 'V nekaterih deželah na videz in s silo zatrto. Pregloboko se je prav v dobi demokracije vkoreninilo v krvi ljudskih množic, da bi ga mogla reakcija v resnici zatreti. On živi kljub vsem naporom reakcije, živi in celo — zcri! Dozorela pa bo ob prvi gospodarski in politični katastrofi, ki utegne zadeti vsako izmed dežel, ki so zatrle obl -kovno demokracijo, še naprej! Ta katastrofa bo iaih.ko nov svetovni pokolj, ki si ga nilhiče ne želi, ki se ga vsakdo z vsemi štirimi ibrani, ki pa bo kljub temu neizbežno iprišel, zakaj nasprotstvo med produkcijsko oibliko in nemožnostjo zadovoljitve produktivnih moči, t. j. delovneiga ljudstva, bo v iskanju tujih eksiploatacijskih ozemelj in virov, nujno privedlo do korcflikta, ki se na obzorju že zdaj grozeče pojavlja. Da bodo na videz zatrta gibanja živela svoje podzemeljsko vulkansko življenje s podvojeno življenjskostjo dalje, se morejo zahvaliti izključno le demokracijam, ki so jih prej omogočila in gibanjem, ki žive ter se nemoteno razvijajo v sosednih deželah. Le v demokraciji se morejo roditi in razviti velika ljudska, res ljudska gibanja. Le v demokraciji so se rodili največji umetniki in znanstveniki ter modreci! Velike umetnine, velik napredek znanosti — vse je bilo v tesni zvezi in odvisnosti z manj ali bolj popolno demokracijo. Vselej, kadar se je demokracija močneje razmahnila, vselej je tudi življenje močneje in bičneje utripalo. Demokracija živi tako rekoč od trenutka, ko je človeku zaživela. ADRIA< PRAŠEK JE BOLJŠI! PRIPOROČAMO TRGOVINO JOSIP OLUP, Ljubljana, Stari trg štev. 2, na vogalu. Velika izbira- moških oblek in perila iz lastne tovarne TRIGLAV. — Kamgarni in modne potrebščine stalno na zalogi — Dobro blago, najnižje cene. — Priporočam tudi svojo gostilno Pod gradom, Stari trg štev. 1. ter da je samo na take prošnje pripravljeno razgovarjati. Delavstvo je z ogorčenjem odklonilo, češ, ker so obratni zaupniki zakonito izvoljeni in ni njih naloga klečeplaziti okrog obratnega vodstva, ampak da zahtevajo od ravnateljstva to, kar zahtevajo delavci, ki so jih izvolili. Namreč: takojšnji pristop k prejšnjim razgovorom. Predlagana je bila tudi resolucija o isti zadevi. Sklenilo se je, da, če je ravnateljstvo ne sprejme od starešine obratnih zaupnikov, jo bo prineslo vse delavstvo vevške papirnice. In ta resolucija se glasi: RESOLUCIJA sprejeta na sestanku celokupnega papirniškega delavstva dne 18. febr. 1934 v Dev. Mar. v Polju. 1. Delavstvo najodločneje ’ protestira proti netaktnemu ravnanju ravnatelja Jabna, kateri je odklonil razgovor z obratnimi zaupniki, češ, da vloga z dne 22. jan. t. 1. ni bila pisana v obliki prošnje. 2. Delavstvo povdarja, da se mora obratne zaupnike smatrati kot zakonite zastopnike, ter ne dopusti, da bi se jih poniževalo s tem, da se jih sili prosjačiti okoli zastopnikov podjetja. 3. Zahtevamo, da podjetje takoj pristopi k razgovoru s celokupnim zaupniškim zborom o vseh točkah zavrnjene spomenice. 4. Zahtevamo, da podjetje že vendar prične z rednim obratovanjem in naj zato preskrbi potrebna naročila. Če -pa se to kljub prizadevanju podjetja ne da doseči, naj se pa zaposli pri zmanjšanem obratovanju čim več delavstva, ker nikakor ne gre, da podjetje gleda samo na svoj nezmanjšani dobiček, a delavstvo pri tem trpi pomanjkanje. Potem naj se gleda na to, da posamezni delovodje in mojstri ne bodo delavstva pošiljali domov, kadar se jim zdi, ker je dela kljub temu dovolj s čiščenjem strojev, ki so vsled pretirane štednje skrajno zanemarjeni in so požarne katastrofe na vidiku ter živ-ljenska varnost delavstva ogrožena. 5. Najodločneje zahtevamo, da se Šti-brič Francu povrne škoda v iznosu 1400 Din, katero je utrpel radi nepotrebne premestitve k slabše plačanemu delu. To zahtevamo iz razloga, ker je Štibrič po izjavi ravnatelja Jabna popolnoma nedolžen. 6. Zahtevamo, da podjetje svojemu vratarju Petru Slaparju ne dopušča avstrijskih feldvebelskih manir, ki delavstvo samo razburjajo in ustvarjajo sovražno razpoloženje tudi proti podjetju, ki take manire tolerira. 7. Delavstvo najodločneje zahteva, da se ta resolucija upošteva in pripominja, da stoji za svojimi zaupniki v enotni fronti ter jih tako ščitilo z vsemi razpoložljivimi sredstvi pred morebitnim preganjanjem V Vevčah, dne 18. febr. 1934. Govorniki so na kratko orisali zgodovino delavskega gibanja, ki ni nič drugega kot en sam boj, boj za izboljšanje delavskega vprašanja, ki se je vršil včeraj v takšni obliki in danes v drugačni in se bo jutri še v drugačni! Podčrtali so potrebo organizacije in to za današnje čase zelo močne organizacijske skupnosti, kar je delavstvo z burnim odobravanjem in z vzkliki odobravalo. Naj žive zavedni vevški papirničarji, katerim želimo mnogo uspeha v obrambi delavskih interesov! Papirničar. Kultura. Ivo Žic-Klačič: Ispovest roba Ivana s predgovorom dr. Mladena A. Horvata. Zbranih je niz pesmi in motivov, ki so prav lepi. Med njimi je lepa pesem »Slovenske gorice kjer »U jaruzi pokraj druma pijani harmonikaš Franček promuklo peva: .Dekle je na vrtu iplela . . .’« Rnfoel Salmič urar in zlatar Celje (Narodni dom). Vsakovrstne ure, zlatnina in srebrnina, jedilno orodje, razne poročne prstane, birmska in krstna darila v veliki izbiri vseh vrst. Vse po najnižjih cenah. Vršim tudi popravila vseh vrst. Izdaja konzorcij »Delavca«. Predstavnik Iv an Vuk, Ljubljana. — Urejuje ter za tiskarno odgovarja Josip Ošlak v Mariboru. — Tisk Ljudske tiskarne d. d. v Mariboru.