KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 52 (1) INĐUSTRISKE SVOJINE Izdan 1. Avgusta 1930. PATENTNI SPIS ST. 7244 Ing. Ignaiz Gonyk, Wien, Avstrija. Šivalni stroj. Prijava z dne 13. avgusta 1929. Velja od. 1. januara 1930. Zahtevana prvenstvena pravica zdne 16. avgusta 1928. (Avstrija). Izum se nanaša na šivalni stroj, čigar ohišje in miza sestojita iz prešane pločevine. Ohišje samo je izvedeno dvodelno in stroj je konstruiran tako, da se more po razrešitvi nekolikih pritrdilnih vijakov ena polovica ohišja brez nadalnjega sneti tako, da je vse v ohišju se nahajajoče drogovje prosto dostopno. Stroj po izumu je bistveno enostavnejši, se da cenjene izdelati in ima pri večji odpornosti in prikupljivejšem izgledu znatno manjšo težo nego dosedaj rabljeni šivalni stroji. Risbe kažejo primerično izvedbeno obliko predmeta izuma, in sicer kaže sl. 1 naris stroja, deloma v prerezu z deloma pomaknjeno sprednjo steno ohišja. Sl. 2 kaže prerez po črti 2—2 sl. 1, sl. 3 prerez po črti 3—3 sl. 1, sl. 4 prerez po črti 4—4 sl. 1, sl. 5 in 6 del drogovja v dveh pogledih. Kakor kažeta sl. 1 in 2 sestoji ohišje 3 šivalnega stroja iz dveh delov, prednjega dela 1 in zadnjega dela 2, ki sta v bistvu simetrična in sta prešana iz pločevine. Uporabiti se more jeklena pločevina, medena pločevina i t. d. Vsled gladke površine komadov pleskanje ni potrebno. V danem slučaju se morejo deli galvanizirati. Na mizi 4 se pritrdi ohišje s pomočjo obroča 5, ki je zvezan z mizo na pr. potom vijakov 6. Na tem obroču, ki se vsled svoje oblike prilega na nogo ohišja, je pritrjen zadnji del 2 ohišja potom varjenja, sprednji del 1 pa lahko ločljivo potom vijaka 7. Medsebojna zveza delov ohišja se izvrši potom šin 9 oblike I, ki so oblikovane odgovarjajoče poteku robov delov ohišja in v čijih utore se vstavijo ti robovi. Smo-treno se šine 9 zvežejo s trdim delom ohišja 2 na pr. potom varjenja. Tudi mizna plošča 4, kakor tudi na znan način nameščena ležajna telesa 10 za dej-stvovalno drogovje vitla in pomikalo blaga, kakor tudi ležajna telesa 70 za ventil in pomikalo blaga samo, obstojajo iz prešane pločevine in so potom varjenja medsebojno zvezani. Vsled dvodelnega izobličenja ohišja je mogoče vležajiti glavno gred 8 stroja ponovno v krogličnih ležajih, od katerih sta narisana ležaja 11 in 14. Ta ležaja se ustavita v obroča 12, ki sta trdno zvezana s fiksnim delom ohišja 2. Snemljivi del ohišja 1 je opremljen s podpornimi ploskvami na katerih prosto počivata obroča 12. Eden ali več teh obročev 12 morajo nositi vijake 13, ki služijo za pričvrstitev snemljivega dela ohišja. Namesto da bise uporabil zunaj ležeči zamašnjak, se namesti več zamašnih mas v notranjosti ohišja, ki leže kolikor mogoče simetrično k ležajem, kateri se s tem zelo varujejo. Med ležajema 11 in 14 nosi gred 8 kolut 15, na kateri gredi je pritrjen palec 16 (sl. 4) za dejstvovanje vzvoda 17 pomikala blaga in kolut 18, na katerem sedi ekscenter 19, za ekscentov drog 20 v svrho pogona vitla. Med kolutom 18 in ležajem 14 leži sklopka 21, ki učinkuje Din. 20. istotako kot zamašna masa. Izven ležajev 11 i 14 ležita ročni kolut 22 in protiutež 23. Ročni kolut 22, kakor tudi zamašni kolut 15 sedita neposredno na steni ohišja odn. na ležaju 11 in držita vsled tega gred 8 v njeni pravilni aksijalni legi. Na pesti 24 sklopke 21 sedi vrtljivo sklo-pilni kolut 25 in premično zagozdena mufa 26. V svrho premikanja mufe služi obroč 28, ki je pri 27 v zadnji steni ohišja vrtljivo vležajen in ki vprijema v obtekajoči utor 29 mufe. Obroč nosi ročaj 30, ki sega skozi razporo 31 sprednje stene ohišja. Za fiksiranje obeh skrajnih položajev obroča 28 služi oproga 32, ki vstopa v primerne izdobline razpore 31. Vprijem mufe 26 s kolutom 25 se povzroči potom v mufi se nahajajočih osnoparalelnih čepov 33, ki vstopajo v luknje 34 koluta. Vležajenje delov 25 in 26 na pesti 21 se izvrši potom kroglic 35 in 36, ravnotako so med mufo in obročem 28 nameščene kroglice 37, ki sede v vmesnih komadih 38, ki so vrtljivi v obročih. Sklopilni kolut 25 služi istočasno za pogon gredi 8 in je v to svrho opremljen z žljebom 39; zunanja stena 40 tega žleba je ločljivo zavijačena s kolutnim telesom v svrho, da bi se v žlebe vstavili vložni komadi 41 iz usnja ali sličnega v svrho zvišenja trenja pogonskega organa. Vložni komadi imajo obliko krožnih segmentov in so v žlebu 39 razvrščeni drug za drugim. Na njih zunanji strani pokazujejo žleb 42, v katerega se vloži za pogon uporabljena žična vrv 43, kar je boljše nego splošno za pogon uporabljani usnjati jermen. Ta žična vrv vodi skozi luknji 44 (sl. 3) vložnega komada 45, ki je vložen v razporo obeh delov ohišja 1 in 2 in je zvezan s fiksnim delom ohišja tako, da se more snemljivi del ohišja vzeti raz njega. Zadnja stena ohišja ima odprtino 71 (sl. 3), ki se da zapreti potom pokrova 72, ki se da čvrsto privijačiti, in skozi katero se more opazovati sklopilna in pogonska priprava. Kakor že omenjeno nosi zamašni kolut 15 palec 16 za vzvod 17 pomikala blaga. V svrho reguliranja gibanja tega vzvoda in s tem pomikala blaga je vzvod pri 47 vležajen na kretniku 46, čigar vrtišče je prestavljivo. V to svrho je kretnik 46 pričle-njen na ročico 48. Ta ročica sedi skupno z luknjastim kolutom 49 vrtljivo na čepu 50, katerega nosi stena 51, ki je zavijačena s snemljivim delom 1 ohišja. Ta stena nosi razven tega oko 52, v katerem se vrti čep 63, ki nosi po eni strani kolo 54 s šiljki in po drugi strani ročaj 55, ki je opremljen s kazalcem 56, kateri se giblje po skali. Kolo 54 tvori skupno z luknjastim kolutom 49 kotno gonilo, ki dovoljuje prestavljenje kretnika 46 od ročaja 55. Ročaja 55 in 50 presfavilnih priprav za premikalo blaga in za sklopko se moreta odvijačiti od svojega nosilnega čepa. Ako se ju odstrani in se razreši pritrdilna vijaka 7 in 13 snemljivega dela 1 ohišja, tedaj se more slednje-ga brez nadaljnega sneti od fiksnega dela 2 ohišja. Dela 17 in 20 drogovja in deli, ki se na slednja priključujeja in kateri vodijo gibanje od glave gredi 8 k pomikalu blaga in k vitlu in ki so vležajeni med pari osli 57, 58 in 59, pokazujejo običajno obliko, vendar pa novovrstno konstrukcijo. Sl. 5 in 6 kažeta kot primer med ostmi 57 vležajen del. Slednji obstoja iz tule 60 iz prešane pločevine. Za vležajenje služijo v tuljko vtaknjeni vložni komadi 61, ki imajo pro-tekajočo izvrtino 62, ki zunaj pokazuje za vležajene služeče razširenje 63 in znotraj razširenje 64, ki je zaprto potom zamaška 65 in služi za vzprejem mazilnih sredstev. Na tuljki 60 sedi še palec 66 in dve ročice 67 in 68, kateri deli so zvezani s tuljko najbolje potom varjenja. Vilice, ki součin-kujejo s palci, kakor jih pokazujeta na pr. ručica 68 in vzvod 17 pomikala blaga, imajo vložke 69 iz brona ali sličnega, v svrho zmanjšanja obrabe. Onstran ležaja 11 glavne gredi 8 ležeči del 73 stroja je znane izvedbe in je vsled tega predočen zgolj v pogledu. Patentni zahtevi: 1. Šivalni stroj, označen s tem, da obstoja ohišje iz dveh v bistvu simetričnih, iz pločevine prešanih polovic, katerih stikajoči se robovi so držani, skupaj potom posebnega zveznega člena, ki poteka vzdolž ločilne raspore. 2. Šivalni široj po zahtevu 1., označen s tem, da služijo kot zveza obeh delov ohišja šine prereza oblike I, v čijih utore se vstavijo robovi delov ohišja in katere so smo-treno trdno zvezane z enim delom ohišja 3. Šivalni stroj po zahtevu 1., označen s tem, da služi za pritvrditev ohišja na mizo šivalnega stroja obroč, ki se prilega v nogo.ohišja in ki je na mizi pritrjen. 4. Šivalni stroj po zahtevu 3., označen s tem, da je obroč zvarjen z enim delom ohišja, dočim se more drugi del sneti raz njega. 5. Šivalni stroj po zahtevu 1. in 4., označen s tem, da so ležaji glavne gredi vstavljeni v obroče, ki so zvezani s fiksnim delom ohišja, dočim počivajo nepritrjeno na podpornih ploskvah snemljivega dela ohišja. 6. Šivalni stroj po zahtevu 1., označen s tem, da so položene zamašne mase glavne gredi v notranjost ohišja in so porazdeljene kolikor mogoče simetrično k ležajem, 7. Šivalni stroj po zahtevih 1. in. 6., označen s tem, da ima žleb pogonskega koluta usnjato oblogo, da se omogoči pogon zv žično vrvjo. 8. Šivalni stroj po zahtevu 7., označen s tem, da je ena stena žleba v svrho na-nesenja usnjate obloge snemljivo pritrjena na kojutu. 9. Šivalni stroj po zahtevih 6. iri 7., označen s tem, da proieka pogonska vrv skozi luknjo vložnega komada, kateri sedi v raz-pori ohišja in je zvezan s fiksnim delom ohišja, k pogonskemu kolutu, ki leži v no-tranjosji ohišja. 10. Šivalni stroj po zahtevih 6. in. 7., označen s tem, da služi pogonski kolut kot sklopilni kolut izmikalne sklopke, katere gibljivi del se more potom iz ohišja molečega ročnega gumba dejstvovati. 11. Šivalni stroj po zahtevih 1. in 6., označen s tem, da se prestavljalna uredba za vležajenje droga v svrho dejstvo-vanja pomikal blaga dejstvuje s pomočjo kotnega gonila potom čepa, ki je vrtljivo vležajen v steni ohišja. 12. Šivalni stroj po zahtevu 1., označen s tem, da sestojajo deli drogovja za pogon pomikala blaga in vitla iz prešane pločevine, pri čemer so za ležajna mesta predvideni vložni komadi. 13. Šivalni stroj po zahtevu 12., označen s tem, da imajo pri ostnem viežajenju vložni komadi razširjeni votel prostor, ki se priključuje na ležajno ploskev, kateri prostor je na drugi strani zaprt potom zatvornega komada. 14. Šivalni stroj po zahtevih 1. in 12., označen s tem, da so s palci součinku-joče vilice drogovja za prenos opremljene z drsnimi ploskvami iz brona ali sličnega. 15. Šivalni stroj po zahtevu 1., označen s tem, da sestoja mizna plošča šivalnega stroja iz prešane pločevine in so z njo potom varjenja zvezani ležajni deli za dro-govje za prenos, kareti deli so ravnotako prešani iz pločevine. fiO!)oq ,,.y ihk 3^i.o|aoft eb ,rri9t g ' -oil h s jlab t : ‘i ■ . Adpatent broj 724-4 Z ' ^ i3 & 33 j^Ja' •• ‘ ' l''-. , • .-'i ■ . Adpatent broj 7Z¥t. 60 6S 6k