PROMETNA VARNOST OTROK IN MLADINE V LJUBLJANI Koristi, ki nam jih prinašata motorizarija in promet, so — žal — združene tudi z nevarnostmi. Dnevno beremo o prometnih nesrečah in njih posledicah, Id so tako hude, da vedno zahtevajo znova človeška živ-Ijenja; o posledicah, zaradi katerih trpi vedno več Ijudi in se množijo vrste invalidnih ter za delo nesposob-nih Ijudi; o posledicah, zaradi katerih je vsako leto na tisoče izgubljenih delovnih dni in povzročena ogro-mna družbena skoda. Taka je temna stran našega prometnega vsakdana. Tudi v Ljubljani — kot drugod pri nas in v svetu — skušamo na različne načine in z različnimi oblikami ter sredstvi preprečevati to nevarno zlo sedanjega časa. Poleg vrste promet-no-tehničnih ureditev in izboljšav ter drugih posegov v vsakdanje pro-metno življenje ima zelo pomembno mesto tudi prometna vzgoja vseh udeležencev v prometu. Prometno-etična osveščenost občanov zelo ve-liko prispeva k preprečevanju pro metnih nesreč in posledic. V našem mestu so nosilci promet-novzgojne aktivnosti občinske komi-sije za preventivo in vzgojo v cest-nem prometu v koordinaciji z dejav-nostjo medobčinskega organa za preventivo in vzgojo v cestnem pro-metu skupščine mesta Ljubljane, ki v sodelovanju z drugimi organi in or-ganizacijami že vrsto let deluje na področju prometne vzgoje. K uspeš-nemu in učinkovitemu delu z občani na področju prometne varnosti ve-liko prispeva tudi poznavanje pro-metnovarnostnih razmer, v katerih se znajdejo udeleženci v prometu. Razne analize s tega področja so naj-boljši kazalci o najpogostejših vzro-kih prometnih nesreč in o tem, ali se prometna varnost izboljšuje ali ne. oziroma kateri ukrepi bi bili najbolj potrebni, da bi se zmanjšalo število in posledice prometnih nesreč. Da bi seznanili občane Ljubljane o tem, smo pripravili kratko analizo stanja prometne varnosti otrok in mladine za obdobje preteklih treh Iet. Nenehni porast motorizacije v Ljubljani in povečani priliv »zuna-njega« prometa, ki pogojujeta stalno naraščanje števila prometnih nesreč na eni strani, pa nenehna prizadeva-n ja za zmanjšan je teh nesreč na drugi strani, dajejo naslednjo sliko: Število promejnih nesreč, pri kate-rih so bili udeleženi otroci in mladi- Skupaj 286 330 346 Prometno nezgodništvo otrok in mladine v Ljubljani zadnja tri leta narašča; v letu 1976 sicer ne tako izrazito kot leto dni prej, ko se je število nesreč povečalo kar za 44. Ta zelo preprosti pregled števila prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi otroci in mladina, nas vodi do nekih ugotovitev, namreč da se je lani število prometnih nesreč v obči-nah Bežigrad in Center zmanjšalo v primerjavi z letom 1975, pa tudi da se je v letih 1974 in 1975 prav v ob-čini Bežigrad število teh nesreč močno povečalo, in sicer kar za 25. To je obenem največji letni porast števila prometnih nesreč v zadnjih treh letih na območju Ijubljanskth občin. Tako obravnavani podatki nam nudijo le splošni pregled stanja pro-metne varnosti otrok in mladine v Ljubljani. Zanimivejši je najbrž po-datek o tem, koliko teh nesreč so povzročili otroci sami, tj. da so ne-sreče nastale zaradi prometne na-pake najmlajših udeležencev v pro-metu. Tu so številke, razumljivo, precej manjše. Že površna primerjava podatkov obeh kazalcev nam pove, da je tu »krivda« deljena približno na pol, tj. približno vsaka druga nesreča se zgodi zaradi napake, ki jo povzročijo otroci, oziroma v vsakem drugem primeru so za nesrečo krivi drugi, predvsem vozniki motornih vozil. Druga zanimivost, podobna ana-lizi prve razpredelnice, je ugotovitev, da je tudi teh nesreč manj na ob-mocju občin Bežigrad in Center. Največji porast je zabeležen na ob-močju občin Vič-Rudnik in Moste-Polje. V nadaljnji analizi izstopa poda-tek, ki nara kaže na precej velik po-rast števila prometnih nesreč te vrste v letu 1975 in precej manjši porasl v letu 1976. Naslednja analiza nam prikazuje udeležbo otrok in mladine v promet-nih nesrečah po starosti. Obravna-vane so nesreče, ki so nastale po krivdi otrok. Glede na tri starostne skupine so podatki naslednji: Skupni podatki za območje Ijub-ljanskih petih občin: Starost 0 — 7 8 — 14 15 — 19 Skupaj 115 144 176 Tudi ti podatki nam povedo, da je sorazmeroma veliko predšolskih otrok, ki nastopajo kot »krivci« prometnih nesreč, posebno še, če ra-čunamo, da se otrok te starosti ne-kako samostojno giblje zunaj do-mače hiše nekako šele po 4. lelu sta-rosti. To poglavje je za starše otrok te starosti zelo zanimivo. Odkriva nam nekaj, česar mnogi starši doslej niso vedeli ali se niso zavedali, namreč, da je promet za otroke brez potrebne in ustrezne prometne vzgoje nevaren. Prav neverjetno je, kako lahkomi-selno dostikrat puščamo ali celo poši-ljamo naše najmlajše v prometni vrvež, kjer otrok sam ne ve, kaj sme, česa ne sme storiti, kaj je prav in kaj ni. Drugo starostno skupino v pro-metnem nezgodništvu te vrste pred- V razpredelnici so obravnavane posledice prometnih nesreč, nastalih zaradi napake otrok in mladine v prometu na ljubljanskih cestah. Po-sledice vseh prometnih nesreč z ude-ležbo otrok so seveda precej večje. Tak davek, ki ga plačujejo naj-mlajši Ljubljančani v prometu, je prav gotovo mnogo prevelik. Preveč in odveč je vsaka nesreča, če pa je v njej udeležen otrok, je to še bolj za-skrbljujoče. stavljajo osnovnošolski otroci. Teh je nekaj več kot tistih iz najmlajše starostne skupine. Toliko več, da se poprečno zgodi v Ljubljani tedensko po ena prometna nesreča zaradi ne-previdnega koraka osnovnošolca. Bolj zaskrbljujoči so podatki, ki prikazujejo sorazmeroma veliko udeležbo krivcev prometnih nesreč med mladino od 15. do 18. letastaro- , sti. Ta starostna kategorija zasluži posebno pazljivo obravnavo zaradi vrste dejavnikov, ki v neki meri po-gojujejo tako stanje. Predvsem mo-ramo upoštevati starostno obdobje, ko otrok teži po popolni neodvisnosti in samostojnosti tudi v cestnem pro-metu ter istočasno kot obdobje, ko je mladina te starosti udeležena v pro-metu ne samo kot pešec, ampak zelo pogosto tudi kot voznik. Med temi vozniki pa so zelo številni vozniki koles z motorjem in celo mopedov in ne nazadnje tudi mladi traktoristi. V okviru take obravnave bo prav gotovo zanimivo vedeti, kateri vzroki botrujejo prometnim nesrečam otrok in mladine. Na prvem mestu so prometne ne-sreče, ki so se zgodile zaradi nenad-nega, nepredvidenega prečkanja ceste. Te nesreče so daleč na vrhu le-stvice vzrokov. To je razumljivo, saj je otrok-pešcev največ. Na drugem mestu so prometne nesreče, ki so jih povzročili otroci-kolesarji. Zanimivo je, da zlasti zadnji dve leti te vrste prometnih nesreč po številu ne zao-stajajo dosti za nesrečami otrok-peš-cev. Neposredni vzroki teh nesreč so najpogosteje neprevidno vključeva-nje v promet in izsiljevanje prednosti vožnje. Na tretjem mestu so prometne ne-sreče, ki so jih povzročili vozniki *" koles z motorjetn in mopedov. Zna-čilne napake te kategorije voznikov so podobne tistim, ki so jih delali otroci-kolesarji, pri čemer je treba dodati še neprimerno hitrost vožnje. Temu sledijo še drugi vzroki, ki pa se pojavljajo v mnogo manjšem šte-vilu, npr. hoja po nepravi strani ceste, hoja čez ceste zunaj označe- ¦ nega prehoda za pešce, nenadna sprememba smeri vožnje in drugo. Tolikšnemu številu prometnih ne-sreč otrok botruje tudi dejstvo, da se vozi s kolesom in kolesom z motor-jem še vedno veliko otrok, ki za to še nimajo dovolj izkušenj in znanja pa tudi ne ustreznega dovoljenja. ' Končno naj zapišemo še, kako drago so bile plačane vse te prometne nesreče. V treh letih je na cestah ob-močja mesta Ljubljana oziroma na območju Ijubljanskih občin izgubilo življenje 5 otrok, 430 pa je bilo tele-sno poškodovanih. Podrobnejši pre-gled je takle: Zavedamo se, da tudi tako obde-lani podatki prometnih nesreč in obrazložitve še ne morejo prikazati prave problematike prometne var-nosti otrok in mladine. Želeli smo predvsem na to opozoriti, opozoriti na vprašanje, kateremu morarao vsi posvečati mnogo več pozornosti. Predvsem mislimo nastarše, mislimo na šole in na motorizirane udele-žence v prometu. MARJAN METLJAK