Hntoli«k cerkven list* Danica izhaja 1.. 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja po poAti za cclo leto 3 gld.. za pol leu 1 &ld. ti«» kr.. \ ii-karnici sprejeman t na leto 1 gld. CO kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnc\i zadenejo v nedeljo ali praznik, i/.ide Danie« dan popiej Teč<\j XVII. V Ljubljani 20. vinotoka 1864. Ust ;io. (»"•Icdnjn l)aniča štev. 20 jc pisala, da vsak škof mora ali osebno ali pa po namestniku ob odločenih časih >\eti rimski prestol obiskovati. Takrat sc nam šc sanjalo ni. da bi bilo /.a našo »kotijo \»e to /.c dogotovIIjcno in pripravljeno: in vender jc bilo tako. Pretečem ponedeljek. I«, t. in., so sc podali ua pot proti Itiuio preea-titlji\i gospod stolni dekan dr. Janez Zlntoust Pogačar. poslani po m i I o s I n c m škofu Jerneju \idniarjn. da bodo v Njih iuicuii omenjeno dolžnost spolnili; llo; jim d»j srečno popotvati in to imenitno opravilo dobro dnvrršiti. Slovenci. Kranjci! Tc lepe priložnosti nc sinemo /.ovreči, da bi sc ur skazali trga. kar -»m« ali saj resnično želimo biti. namreč: zvesti katoličanje in sv etcniu Očetu rimskemu papežu prav pokorni in vdani otroci. Naš vesoljni oče rimski papež so zdaj v veliki sili in pomanjkanji, ker mi jim hudobni ljudje krivično vzeli nar lepši dežele iu posestva. Kavno zdaj jemljejo petdeset milijonov na posodo. Vsak škof ali njegov namrolotavrr. kadar pride v Itini sc jim poklonit, jim prinese tudi kakih darov iz svoje školijc. čc Ic more: mnogi jim darujejo veliko tavžent. Ali nc bomo mi. sicer nc bogati, pa verni Slovenci u tej lepi priliki saj toliko storili, da razodcncnio. kako dobri \jili otroci da smo. kako jih iiiilvamo v Njih nezmernih britkostih. ko morajo žc v visoki starosti %i«fliti toliko stisk, toliko sovraženjo in preganjanja svete Cerkve? Itadi pomagamo svojim bratom. s«>*tratii. žlahtnikoni. -os«-doni in drugim večkrat v njih stiskah: pomagajmo saj enkrat tudi svojemu Očetu! 1'rcčastitlji*i gospod stolni dekan ostanejo delj rasa v Kiuiu. 20. listopada želijo biti pričujoči, ko bodo častitljivega Petra Kanizija razglasili za zveličanega. Naša in družili veljavnih gospodov misel tedaj jc ta: Noj bi taki. ki uterpijo. do vsih Strtih poslali vred-ništvu Zgodnje Danice, ali pa kakemu drugemu aospodu v l.jubljauo svoj mili dar za »v. Očeta, in kmali po vsjh Svetih bi sc vsi darovi — v zlato ali srebro znienjani — poslali za prečnstitljhim gosp. stolnim dekanom v Kini. kteri bi jih pri poslednjem svojem zaslišanji sv. Očetu v imenu naše dežele z zapisnikom iu pristav Ijcuimi vošili, željami, prošnjami vred izročili. Jim vdanost in pokoršino naše dežele naznanili iu potrebnega blagoslova za deželo iu posebej za d a rov a vre izprosili. Kdor koli tedaj je dobre volje. sv. Očetu o tej priliki kuj darovati, naj pošlje *\oj dar saj do vsili Svetih do vredništva Zgodnje Danice, ktero bo skerbelo, do potem vse lepo gre dalje s\ojo pot. kakor smo ravno razložili. Ker smo pa omenili vošil. želj in prošenj, ki sc o taki priliki svetemu Očetu razodevajo, uaj povcuio. da laški listi. n. pr. ,.Unita cattoliea,*- ..Arnioiiia" id. neprenehoma zbirnjo darove za sv. Očeta v \jili sedanji veliki sili in stiski, ia verniki jih izročujejo z mnogoterimi prav priserčnimi pristav ki. prošnjami in vošili. ki sc potem razglasujejo. Naj posnamemo nektere take pristavke iz ..Armoiiijc." ki izhaja v Torinu, da vidijo tudi Slovnici, kako serčno vdane sv. Očetu so katoliške serca tudi na rovarskem Laškem: Notar Nikolaj, oče obilne deržine, daruje Piju IX papežu-kralju na novo svoj darek 10 lir iu prosi apostolj-skega blagoslova. — Neki Torinec, v preklic zoper Ernest - Kenanove preklinovauja, poklada k nogam sv. Očeta .">0 lir ter kliče: Živi Jezus Kristus, pravi Bog in človek! Živi Pij l\ papež-kralj! — Neka vernica, prosijoč blagoslova Njih svetosti za svnjo deržino, daruje 2 liri 55 centezirnov. — I). M. V. I1., goreč. sv. Očetu popolnoma vdan katoličan, ki se zanese v popolno zmago zoper sovražnike sv. Cerkve in zato prosi apostoljskega blagoslova zase iu za svojo deržino, spoštljivo daruje 7G lir 50 ceutez. - Gospa Orengo Antonija vdova Bclia ponuja darček 1» lir, rekoč: Sveti Oce: blagoslovite mene, mojega ljubega brata iu mojo edino hčerko, da bi rastla kakor v starosti tako v modrosti, in mi zamogla biti tolažba v vdovski zapušenosti. — Skof D'Ambrosio (pregnan v Sorcnto) 5 cekinov, arhidiakon Skojni cekinov, pcnitenciar Biankini 5 cekinov, za sprobernjene Bolgare pa 20 cekinov s pristavkoin: ..Oui habitat in eolis irridebit eos." — Neka uboga vdova n Veliki noči ( 18t>3 ) za pirhe sv. Očetu 73 ccntez. prosijoč sv. hlago-lova zase in za svojo deržino. Adelhajda Franzini, dekla, 2 liri 12 c. — Deklica iz M »deneškega . da bi prav opravila pervo sv Obhajilo 1 liro 20 c. — Kloštcrska deržina daruje sv. Očetu 20 lir zavolj neke prejete milosti, in prosi apo-'..l|«kcga blagoslova. — Previsokemu, nepremagljivemu, neugasljivemu Piju l\ papezu-kralju ."»(K) frankov t žc petnajsti dar | s prošnjo apost. blagoslova: „l*od tvojo pouioč pribežimo." — Markeza I zabela Gavoti vdova Lama Doria llMl ti. prosijoi blagoslova zasa in za svojega ljubljenega sina. — Iz Brešje Krkoli Katarina daruje sv. Očetu zlat perstan milujoč tiste žene, ki bi zoper vsako čedno čutilo rade vitlile, da bi bili sv. Oče oropani. — Mladeneč poklonuje velikemu Piju zla* perstan, dragi dar drage svoje matere. „0h, naš oče ua zemlji, prosite za nas našega Očeta, ki je v nebesih'" Neka uboga žena daruje namestniku Jezusa Kristusa 1 liro, da bi dosegla od Boga neko duhovno dobroto. — S Petrom in le samo s Petrom do smerti. Amen. 4 lire. Ali niso take iskrice, kterlb je po laških časnikih že več let na tisoče in tisoče, naj slajši tolažilo sv. Očetu v njih silnih skerbeh in težavah ter v tolikih mokab in stiskah sv. Cerkve ? Pokažimo tedaj tudi mi z malim darom (kdor uterpi brez vsake sile in šknde). da imamo gorke serca za Boga, za sv. katoliško Cerkev in za Jezusovega namestnika, rimskega papeža. fjSLS SV. P&TRA. f novojorškem kat. časniku Fr. Ilahn. Sami vihar in rrlnir gre Naprej naprej tje na morjr. Proti na nnrjadr klečet V globinah rib-ki čeln požref. Je preč. je preč! kriče bedaki! Poginil črln ho v borbi taki! Že plove osemnajst -lo let Po morju. vsak ras je »trt; (> tud ga obdaja rrroa noč. Nad njim -r stare vsaka moč; Bedakov krir nir nr zalržr. Krr rrlnir »M-lrj hrrg doseže. On. ki ima v roki grom. vihar. Jr tud krrmilni gospodar. ki slesal ga je sam terdno. Zre ko v nevesto vanj zvesto: Ko b' stožeri -e neha slerli, Ne bodo ga valovi žerli! Gospodova je volja bla. Naj krog in krog sveta vesla. In kakor tekajo zvezde. Tud reln nemoten dalje gre; Ce tud mu veter, val kljubuje. Do konca časov on potuje. Ko Mozrsa v košarici. Tako ga morje v ras' dervi; Že dostkrat bil kervi ruileč, Ko mertvecev prepoln rrlnrr; In glejte! vselej boj kervavi Življenje novo mu napravi. In čelnu v varno-t in zavet Svetilnik brez preneha svet'; Ta reln jr velik, polu časti. V svitlobi rajski mergoli; To milost Božjih so pogreze. Na čelnu skrinja je zaveze. Je Peter kliral kdej brilko: ..Otini Gospod, poginjunio !** Gospod pn. glejte! je rujor : Bojecnost vsa le proč . le proč! Ce mor sovražna bolj razsaja. Pomor z nebes liitrrj prihaja. Je sprt Gospod na videz spal, Al Prtrr sr nič ver ui bal. Ko skala v veri bil močan, Ma čelnu vozil sr serčan. Enako vsi možje na skali Za Petrom rrlnir so veslali. O ki krrmil' zdaj v roki imaš. Cvrrsto voziti tud ti znaš! Ognjeni zloba piha žar. Nezmerni Cerkvi dela kvar; In ti. o Pij! pohlevno, mirno V pomoč nebeško upaš verno. O krii od križa! Ti a rak*. Derži- na stremena zriuljo; ki prstan rihški velikan. Pa »ad okove v*r močan Objemal zemljo ho povsodi. Dokler aa aji žive ■ a rodi Obsega svet okolj okolj. Pa počil prrstan ni nikolj; Dal za nevesto ga jr Bog. In glejte papržrv vsili krog. kako je h klrpu klrp priprt. Nikjer ne nič ne da razdrrf! ..Se sneti mora zdaj en klrp !** Tako kriri hudobni step. Potrm bo v živ al vsak sladkost. Krr »vet dosrgel bo prostost. ..Jr prrr. jr prre." krirr bedaki, ,.P«ginil rrln bo v borbi taki!" Žr plovr osrmnajst sto Irt Po morju, vsak ras jr otrt: O tud ga obdaja rrrna nor. Nad njim sr starr vsaka mor: Brdakov krir nir nr zalržr. Krr črluič vselej hrrg dosržr. Ki znamnja Božjr vidite, Nr vrsto glrjtr! lepa je: Prostost je. kjer jr Božji duh. To priča Pij. posluh, posluh! O živi Pij in zdrav nam bodi! Ohrani Bog Tr med narodi! Svitoslav. MLaho se fe eesenfe se. Xolburge razširilo po Miran I shem. (Konec.) Častita gospa Marija Terezija žl. Petenak, redovnica v Velesovem, je dobila na levi roki rudečo lišajnato liso, ki se je čedalje bolj razširjala in bila je kmali velika černa, ostudna oteklina. Zdravnik je poskušal vse, kar je vedil in znal, pa nič ui pomagalo; bilo je zmirom hujši in na zadnje ni kazalo drugega, kakor roko odrezati. Bolna začne sv. Notburgo na pomoč klicati, in da v Grobljah nji na čast sv. mašo brati. Precej nato se ji je začela bolna roka boljšati, zdravnik je opustil sklep jo odrezovati, iu gospa se je do čistega ozdravila. Andrej Kolada (morebiti Koleda?) iz Podgorice v mengeški fari je to-lc poterdil: Njegovo hčerko so v povoje (Flatschen) povijali, ko je bila še majhen otrok, kakor jc navada; če/, pol leta pa, ko sojo hotli na noge postavljati, so spazili, da ste nogi vsi terdi iu čisto nepregibljivi. Otrok ni mogel nikoli na nogah stati, temuč kakor lesena klada je mogel v postelji ležati. Kar koli so vedili in znali, so poskušali, da bi se terdi nogi začeli pregibovati, pa ves trud je bil zastonj. V ti sili je inati pomoči iskala pri sv. N»tburgi, gre na božjo pot v Groblje iu dene na altar od-strižene otročje lase iu vošeno podobo ženske osebe. Drugi dan so starši vidili, da se otrok v postelji pokonci ravna, vender so bile pa noge kakor poprej. Kmali potem pride ▼ hišo duhoven iz Meugša na navadno biro. Starši mu povedo, v kako žalostnem stana je njih otrok, in razode-oejo oerčno željo, da bi radi najeli mašo aa čast sv. Nol-burge, da pa nimajo denara. Ponudili so za mašo malo pšenice, kar je kaplan tudi rad sprejel in jim obljubil, da bo tretji dan v Grobljah maševal na ča>«( hv. Notburge. Določeni dau pridejo starši v to cerkev in imeli so seboj tadi bolnega •troka. Kaplana pa je bilo tehtno opravilo odvernilo, da ni mogel obljube spolniti iu ljudje so šli doma brez opravila. Četerti dan se je brala obljubljena masa v Grooljab ia ravno tisti dan, ravno da je maša minula, se bolni otrok doma v postelji pokonci zravna, brez čigar si bodi pomoči vstane, in stermeli ho vsi kteri ho ga poznali, ker uogi ate bili za hojo popolnoma pregibljivi. Udom družbe sr. Uršule in tudi drugim r spodbudo. (konec.) III. V npcdbuilo, da bi se bratovšina hv. Uršule bolj ra zširjala. bo morebiti »lazil kratek pogled na ujeu začetek in razširjanje. PriložuoHt k tema je dala mična, prav stara podoba »vete Uršule in njenih svetih tovaršic; vse velik venec objema. nad seboj imajo tri krone, pod seboj na straneh dve goreči lampici iu v sredi je tica pelikan sedeča ua mladičih, kar ima vse prelep pomen. Veliki venec pomeni njih »lavno zmago zoper vse dušne sovražnike, meno , svet iu satana; tri krone pomenijo njih irojno čast, de so uevice dče-nico in muienice; z gorečimi lampicami so šle modre device Žtninu naproti, kakor »e bere v svetem evangeliju; in pelikan, ki se pravi, de svoje mladiče, jih smerti za žejo oteti. z lastno kervjo napaja, pomeni ljubezen. To mično podobico je bila pred 20 leti pobožna ženica podala duhovnemu pomočniku v Bevkah *>) verhuiškc fare z ustnim zročilorn. kako so nekdanji muihi v Bistri Kartusjani, imenovani , ) sveto Uršulo in njene svete tovaršice visoko častili, iu častiti priporočali, pa terdili. de so zraven Jezusa, Device Marije in svetega Jožefa naj ime-nitnejši pomočnice na smertni postelji, ko je grešnemu človeku, ki ga svet in vse posvetno zapuša, naj bolj pomoči od zgoraj treba. Iu to se je ljudem o dobrih prilikah pripovedovalo, kar so verni zveličanja željni kristjani ludi radi poslušali, sej srečna zadnja ura, na kteri je vse ležeče, vsacega močno skerbi, ako le ni popolno mavtarske vere, t. j. nobene, ter se vuemali za češenje sv. Uršule iu njenih svetih tovaršic. Urno so se jeli v spomin enajst tavžent uršulinskih devic v družbice ali vence enajsterih oseb enega spola nabirati s sklepom, da hočejo vsaki dan nekoliko njim na čast moliti, de bi se jim za pomoč na smertni postelji in za srečno zadnjo uro priporočali. Ker pa svetnike in svetnice Božje le takrat prav in vredno častimo, kadar se trudimo njih zglede posnemati, se je častivcem svete Uršule priporočevalo, da uaj se med seboj v resnicah svete vere, kolikor jc moč in pritožno, podutujejo, eden druzega hudega varujejo, k dobremu opominjajo. Tako se je osnovala ta bratovšina, za ktero se je v Rimu na znanje dalo, za poterjenje in odpustkov prosilo, in bila je 1858, 12. sušca v god sv. Gregorja, od sv. Oče Pija IX poterjena ter za per-votni sedež določena cerkev sv. Cecilije, kapucinskega reda v Celju na Štajerskem. Zdrugim pismom 30. vel. serp. 1858 so te odpustke vsem farnim cerkvam podelili, de se jih tudi oddaljeni udje uršulinskega društva vdeležiti zamorejo, de se le imena v celjski kapucinski klošter v zapis pošljejo. Nato se jc bratovšina sv. Uršule uruo razširjala po lavautinski, ljubljauski in kerški škofii, koder so se podružnice napravljale. Posebno važne so besede previsoko častit, gosp. knezoškofa kerškega v Celovcu, ki so jo z velikim veseljem sprejeli, rekoč: „Ni jc boljši in potrebam sedanjega časa tako primerjene bratovšine, kakor jc uršu-linsko društvo keršanskega podučevanja, ker dandanašnji si skoraj nihče nc upa bližnjemu resnice povedati, ga podučili. *) \ i-, čast. o. Andrejo Dolinšeka. zdaj v redu manjših bratov ev Frančiška v škotji Loki. Vr. ••J Ti >0 po-ebnn ostro živeli, nikdar mesnega nc jedli, se vedno po-tili. na terdi klupi spali, zmiraj umirali, le z resno besedo: Mcioeato mori — misli na t-niert ! — se pozdravljali, si v-ak svoj grob že v življenji kopali, terdo delali, ter puki oltar svete Uršule, ki bo v novi prelepo zidani cerkvi, kleri je malo enacih. To se pa tukaj posebno zato spominja, ker bia-tovski oltarji imajo to imenitno prednost, de so privilegirani, to je, maša za ranje brate iu sestre ua bralov-skeni oltarju so sklenjeue s popolnoma odpustki J. Ta spis, ki obsega kratko zgodovino bratovšine sv. Uršule. nje začetka do zdaj je zgodnji Danici v natis izročen, de se ne pozabi temuč za prihodnje čase ohrani. Scrčna hvala tudi gorečim in darežljivim udom, ki mnogoteruo sker-bijo za bratovšino in jo pomagajo razznanjati, ljudem pri-Ijubovati in razširjati. ter jo za prihodnje rodove ohraniti. Pri vsem pa, kar koli storimo, nikdar nc pozabimo dobrega namena ter si vselej mislimo in recimo: Naj bo vso Bogu na čast, našim dušam v zveličanje, iu k pomoči vernim dušam v vicah! Nekoliko o Bosni in Hercegovini. Spisal M. Močnik. (Dalje.) Pravi bosanski škofje, kteri imajo od leta 1701 svoj sedež v Diakovem, ki so ga ogerski kralji podarili, imajo le to ime, odkar imajo apostolski namestniki duhovsko vodstvo bosanske cerkvc v rokah, ker namestniki so podložni le propogandi. Bosanski menihi jih volijo izmed svojih in večjidel prebivajo v samostanu . v k tereni so prebivali, preden so bili izvoljeni. Frančiškani pa, kteri oskerbljujejo fare, so rojeni večjidel v Bosni. Prav za prav se ljudstvo ua dvoje razdeluje. v turke in pa v takošne, ki niso turki. v gospodovavce in gospo-darjene. Poslednji so večjidel kmetje, turki pa prebivajo po mestih in se pečajo bolj s terštvom iu obertnijo. kakor s kmetijo ali pa so agi (zapovedniki). beji t gospodovavci) in spalti (jahači). A ga je turški grajšak: od njega mora kmet zemljo v najem vzeti. Beji 1 begi) so potomci slovanske gospode, ktera sc je poturčila. da bi ne zgubila svojih zcrnljiš. Imajo pa vctjidcl -lovariske primke. siar«* pi-ma pa skerbno sliranujejo iu jih nočejo nikomur pokazali, na djajoči sc. da bodo zopet veljavni, kedar kristjani Bosno posedejo. >pahi so turški lenski vitezi I l.» ben-ritu 1 ). Jem Ijcjo od žita desetino, od ljudi glavni, od pre-uev zcrov •j /.eleti je. da bi bil tukaj pridjan vir. na ktefga -e r« opica \ re«! nino. Kedar je vojska pokličejo spahije skupej in nosijo opravo, ktera je husarski podobna. Seg ali običajev na Bosanskem turško gospodarstvo ni skoraj nič preminilo, kakor tudi jezika ne. Po mestih so v navadi turške šege, ali slovanski živelj ima veliko več moči do zmagajočega ljudstva, kakor uasproti turški. Pri potomcih poturčeuih Bošnjakov so se ohranili običaji in šege, ktere opoiiiiuajo ua njih slovansko-keršanski rod. Tako castc skrivaj še zmiraj patrona svojih preddedov, in večkrat bej na skrivnem poprosi keršanskega duhovna, da moli na grobu njegovih preddedov keršanske molitve in še celo turki se obernejo do frančiškanov, ko nc pomagajo molitve njih duhovnov pri bolnikih. Keršanski Bošnjaki brez razločka ver imajo vse tiste lastnosti in običaje, ktere zapazijo nad Morlaki. Gostoljubnost, očakovsko družinsko življenje, hrabrost in bojaželjnost, stanovitnost v veri. poštenje med sabo iu zvestobo v pri-jatelstvu; pa tudi tisto sovraštvo, ki se ne da utolažiti. ker-vavo osveto ali maščevanje iu samopašuost. Bližnja turška vera je to brezskerbuost le šc po\ekšala. „Tako je sudjeno,44 slisi sc pri vsaki priložnosti, in pri veselih in žalostnih osodah pristavijo brez daljnega besedovanja vselej: ,.Fala Bogu !** Gcrški kristjani so sploh šege svojih prednikov nar čistejše ohranili; derze se pa tudi nar holj kosmatih vraž. Njih duhovšina ie vecjidel premalo podučena, da hi razjasnila teme nevednosti, in ludi nima pripomočkov izobraževati se. ker so vladiki le bolj na to mislili, da bi dnarje spravljali. s kterimi so kupovali svoje škofije od patriarha v Carigradu, kakor vezirji svoje dežele od sultana. Katoliški duhovni so bili podučevani ua l.aškcm iu na Ogcrskem in so po svoji znanosti popolnoma sposobni, vspešno podučevati sebi izročeno ljudstvo. Pri katoličanih vraže čedalje bolj zgiujujejo, in čc se v Bosni zamore govoriti od izobraženja. izobraženi so Bošnjaki katoliške vere veliko bolje inemo drugih. Bošnjaki posluževali so se od starodavnih časov svoje lastne abecede — ..azbuke bosanske.44 Ima ravno toliko pismen (čeik) . kakor staroslovcnska cerkvena abeceda; Ic nektere čerke so drugačne zavoljo števil, ktere zaznam-nujejo; ludi je oblika rokopisna drugačna, kakor v cerkveni staroslovcnšini. Rokopis so namreč imeli za vsakdanjo rabo, krasuopis pa so rabili Ic za bukve in za važuc pisma, iu pozneje so v njem slovenske cerkvene bukve na-tiskovali. Naj starši do sedaj znani rokopis je iz 13. stoletja; obsega pogodbo med županom Rodoslavoin iu Du-brovničani 22. maja 1251. Od 16. stoletja so ludi po samostanih očetov frančiškanov iu po prebivališih župnikov vse zapisovali v bosno -cirilskem pisu, in od 17. stoletja tiskovali so tudi v Benetkah rimsko - katoliške molitvene bukvice v bosanski abccedi. Ker so se pa Dubrovčani, Dalmatinci in ogerski Slovenci latinske abecede poprijemali in ni bilodiugod bosno — cirilskih tiskarnic, razun v Rmu. so tudi v Benetkah dajali Bošnjaki uatiskovati svoje bukve z latinskimi pismeni. I.e Bošnjaki greške vere, kteri so prav redkokrat rabili bosanski alfabet, so natiskovali. kakor nekdaj, svoje bukve s cirilskimi cerkveno - slovenskimi pismeni. i Dalje nasledje.) Offlert po Slovenskem in flopisi. Iz Ljubljane. Pretočeno nedeljo so v šcnklavški cerkvi ob !» 1 pridigali mil. škof o sedanji oliki in bodo še delj časa nadaljevali, kakor so obetali. Iz Ljubljane. Vprašanja pri duhovskih p o-skušnjah. I. Iz pastirstva. 1. ( Času s conscientiar «juoad impedimenta matrim. i 2. Dokazati: da so med drugim tudi a J dobi a tovaisija ali prijatelstvo, b) spodobno duhovno oblačilo, cj spodobna pametna obnaša med ljudmi, imenitne lastnosti duhovnega pastirja, da pri svoji čedi zadobi in ohrani spoštovanje, veljavo, zaupanje in ljubezen. 3. Dolžnosti duhovnega pastirja, posebno fajmoštra, pri raz-porih med zakonskimi ljudmi. Pridiga. Na roženkrausko nedeljo. Od praznika. Keršanski nauk. 8. zapoved.... Jožef Zupan. — II. Ex Exegesi b i b I i c a. Paraphrastice explanetur: 1. S. Joannis Evangelii caput XII. v. 37—50. 2. S. Pauli epistolsc secuudte ad Timotheum caput secun-dum a versu 3. usque ad decimum tertium. Dr. Mat. I.eben. — III. E Theologia morali. 1. An anliquorum di-ctum: „Duo cum faciunt idem, non est tainem ideni" in ethica quoquc christiana valet? 2. Definiantur officia quoad esum et potum ac uiomentum virlutis temperantia> iu vita morali evplicetur. 3. guosuam fructus Spes christiana pro-ducit. ubi in mente vere eiistit? Dr. Mat. I.eben. — IV. Ex Jure Ca no nic o. 1. Ou?enain servauda veuiunt animarum curatori a) in recipieudis in siiium ecclesia* aca-IholiciN. ct b) in baptizanda prole pareutum acatholicorum? 2. tjuid censura ccclestiastica in genere? tjuid suspensio in et quales ejusdem suspcnsioiiiseffectus? 3. nam causa^ pr»-sto esse debent, ut separationi conjugum a thom et mensa locus dari qucat?j Dr. I.e o Von čina. — V. E theolo-logia d o g matica. 1. yuid est vaticiniuin? (Jua1 vatici-niorum vis probandi? (Jme sunt pnecipua vaticinia Messiana iu I. M os i s occurrentia? 2. (Juomodo probatur protoparen-tes in paradiso constitutos fui.sse in sauctitatc et justitia? Iii quo consistit sauctitas et justitia originaria? 3. Estne benedietio matriinonii de nceessitate saeramenti ? Dr. Joan. C h r v s. P o g a č a r. Iz Ljubljane. R i h a r j c v s p o m i n c k je dodelan prav lepo in vkusno iz nabreziuskega marmorja. Komur je drago, ga more viditi pri kamuarju g. Tonianu v Kravji dolini. 17. t. m. je odbor iz nekterih predlogov še napis zgotovil, in določil, da duhovno opravilo pri sv. Krištofu, prenašanje merliča iu blagoslovljcnjc spominka se bo obhajalo tisti dan po Vsih vernih dušah, to je 3. listopada ob desetih. Prijatli in spoštovavci ranjcega gosp. Riharja so tedaj priljudno povabljeni, da bi se tc slovesnosti obilno udeležili. Iz Kamnika. Na severozahodu našega mesta vzdiguje se homec Zale s cerkvijo sv. Jožefa, ki je bila postavljena I. 11)75. Zraven cerkve ua verhuncu še nekoliko višem je pa kapelica sv. Križa, po domače Kalvarija imenovana. Na Žalah pri cerkvi sv. Jožefa je sedaj razuu podgorske soseske pokopališe vse kamniške fare. Posebno zanimiva na tem pokopališu je kapelica bo/.jega groba, ki je zidana v ravno tistem zlogu in v ravno tisti razmeri, se ve da po velikosti poslopja, kakor cerkev božjega groba v Jeruzalemu. Od žalske cerkve do Kalavarije je dober streljaj. Pri kalvarski kapelici je prelep razgled na Kamnik in njegovo okolico. Torej tu