ZGODOVINA Številka 1 Letnik XXV 2017 ISSN 1318-1416 V ŠOLI REVIJI NA POT - ZGODOVINA v ŠOLI je OSVEŽENA Od zadnje prenove revije Zgodovina v šoli je minilo že osem let. Tedaj je bila dobila prepoznavno modro zunanjost, notranjost je ostala črno-bela, vsebinsko pa je s strukturo rubrik še naprej sledila smernicam, postavljenim leta 1999. Člani uredniškega odbora smo jo zato sklenili osvežiti, pred tem pa pridobiti mnenja bralcev o njej ter jo primerjati s sorodnimi revijami v tujini (britanska Teaching history, nemška Praxis Geschichte, hrvaška Povijest u nastavi). Mnenja bralcev smo pridobili s spletno anketo med 22. 9. in 18. 11. 2016, v kateri je sodelovalo 76 učiteljev, v celoti pa jo je izpolnilo 49 učiteljev. Revijo redno bere 55 %, občasno pa 45 % sodelujočih učiteljev. Največ bralcev bere tematske strokovne članke in primere dobre prakse (obakrat po 84 %), sledijo tematski didaktični članki (80 %), članki o eksternih preverjanjih znanja (53 %), članki iz zgodovinopisja (47 %) in o tekmovanjih iz znanja zgodovine (41 %). Anketiranci so za dobre ocenili teme številk (86 %), uporabnost revije (49 %), rubrike revije (31 %) in obliko revije (8 %). Glede predlogov novih tem so izpostavili teme iz slovenske novejše zgodovine, primere dobre prakse, teme za maturo in aktualne dogodke. Revija se jim ne zdi preobsežna, saj jih 49 % želi, da bi bila celo obsežnejša, 29 % pa si jih želi manjši obseg. Cena je sprejemljiva 73 % sodelujočih učiteljev. Glede predlogov sprememb se je največ odgovorov nanašalo na več primerov dobre prakse in na članke za popestritev pouka, zanimivosti iz zgodovine, načine življenja ljudi in na strokovno preverjena nova dognanja v zgodovinopisju, nekaj pa jih je menilo, da uvajanje sprememb ni potrebno. Glede na mnenja v anketo vključenih učiteljev, primerjave z izbranimi tujimi revijami (zgradba revij in zgradba rubrik) in uredniško politiko Založbe Zavoda RS za šolstvo je uredniški odbor zasnoval vsebinsko osvežitev revije z novimi temeljnimi rubrikami: • Izpostavljamo, v kateri so članki s področja zgodovinske vede ali didaktike zgodovine, in sicer o temah, ki najbolj pestijo učitelje v osnovnih in srednjih šolah oz. se nanašajo na izsledke novih raziskav ali novih didaktičnih smeri pouka zgodovine. • Iz zgodovinopisja je rubrika, ki obsega različne članke s področja sodobnega zgodovinopisja. • Iz didaktike zgodovine prinaša članke o teoriji sodobne specialne didaktike in metodike pouka zgodovine. • Izmenjujemo izkušnje je rubrika, v kateri so članki o praktični uporabi sodobnih didaktičnih pristopov pri pouku zgodovine, ki jih pišejo inovativni in ustvarjalni praktiki iz osnovnih in srednjih šol. • Pisani svet zgodovine je raznolika rubrika, ki vključuje članke o muzejih in arhivih ter šolah, tekmovanjih, zgodovinskih popotovanjih (terensko delo pri zgodovini, zanimive ekskurzije), zanimivih zgodovinskih virih (npr. glasba, razglednice, literarni viri, dela umetnosti ipd.), prvih korakih mladih zgodovinarjev, znamenitih zgodovinskih osebnostih/dogodkih, znamenitih Slovencih idr. Članki so napisani zgoščeno in privlačno, učiteljpa jih lahko inovativno in kreativno vključuje v pouk zgodovine. • Predstavljamo pa je rubrika, ki prinaša ocene knjig, učbenikov, priročnikov, porta-lov, spletnih strani, e-gradiv, e-storitev in razstav. Poleg vsebinske osvežitve z novo strukturo rubrik, v katerih bo še večji poudarek na primerih dobre prakse (Izmenjujemo izkušnje), spodbujanju sodobnih didaktičnih Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Uredniški odbor: Gregor Antoličič, Zgodovinski inštitut Milka Kosa, ZRC SAZU, Bojana Aristovnik, Zgodovinski arhiv Celje, Dragica Babič, Gimnazija in ekonomska srednja šola Trbovlje, Janja Bec, Osnovna šola Prule Ljubljana, Mateja Drnovšek, Osnovna šola Polje Ljubljana, Štefan Harkai ml., Osnovna šola Puconci, Brigita Praznik Lokar, Osnovna šola Danile Kumar Ljubljana, Damjan Snoj, Osnovna šola Preserje, dr. Mojca Šorn, Inštitut za novejšo zgodovino, Srečko Zgaga, Gimnazija Poljane Odgovorna urednica: dr. Vilma Brodnik Naslov uredništva: dr. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo OE Ljubljana, Dunajska 104, 1000 Ljubljana, tel.: 01/236 31 19, faks: 01/236 31 50, e-naslov: vilma.brodnik@zrss.si Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Tine Logar Prevod povzetkov v angleščino: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec s. p. Oblikovanje: Studio Aleja d. o. o. Računalniški prelom: Design Demšar d. o. o. Tisk: Present d. o. o. Naklada: 450 izvodov Slika na naslovnici: Slika sončnega zahoda z atmosferskimi spremembami, na katere je verjetno vplival izbruh vulkana Tambora leta 1815. Avtor je slikar William Turner (vir: https://commons.wikimedia.org/wiki/ File:TUR_William_Turner_Sunset_ Scarlet_D24666_10.jpg, dostop: 12. 4. 2017). Naročila: ZRSŠ - Založba, Nataša Bokan, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: zalozba@zrss.si, faks: 01/300 51 99 Naročnina: Letna naročnina (2 številki): 33,00 EUR, fizične osebe imajo 25 % popust; cena posamezne številke v prosti prodaji je 20,00 EUR. V cenah je vključen DDV. © Zavod RS za šolstvo, 2017 Revija je vpisana v razvid medijev, ki ga vodi Ministrstvo za kulturo pod zaporedno številko 578. Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela te revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij). 1 pristopov in uvajanju novih izsledkov raziskav (Izpostavljamo) ter na zanimivostih za pouk zgodovine (Pisani svet zgodovine), je revija dobila tudi novo oblikovno podobo, saj je prvič v celoti natisnjena v barvah. Barvni tisk zagotavlja še večjo uporabnost v reviji objavljenih prispevkov pri pouku (zlasti delovnih listov in drugih učnih gradiv, ki omogočajo večjo nazornost in vživljanje v zgodovinsko dogajanje) ter tudi lepšo vizualno podobo revije. Osveženo tematsko številko revije Zgodovina v šoli smo namenili formativnemu spremljanju in vrednotenju znanja zgodovine, ki je predstavljeno s teoretičnim didaktičnim člankom, tremi primeri dobre prakse in člankom o študijskem obisku Škotske, kjer je formativno spremljanje in vrednotenje znanja sestavni del šolskega sistema. Članek o izbruhu vulkana Tambora v Indoneziji leta 1815 prinaša izsledke novih raziskav o vplivu izbruha na gospodarskem, družbenem, političnem in kulturnem področju v svetu in na Slovenskem. Preostali članki predstavljajo uporabo slikarskih, kiparskih in arhitekturnih del kot zgodovinskih virov za učenje zgodovine, potujoči arhiv, ki ga je možno povabiti na šolo, in strokovno literaturo za pouk zgodovine. Prijazno vabljeni k branju, predvsem pa vas znova vabimo, da nam pošljete prispevke o uspešnih izvedbah učnih ur s sodobnimi didaktičnimi pristopi in zlasti tudi članke z avtorskimi barvnimi fotografijami, npr. o izvedbah zgodovinskega terenskega dela. Dr. Vilma Brodnik, odgovorna urednica IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA SOLSTVO 'g) m V letu 2016 smo izdali priročnik o formativnem spremljanju, ki ga bo nadgradila zbirka priročnikov za posamezne predmete. Nov priročnik Formativno spremljanje v podporo učenju - Zgodovina, ki bo izšel jeseni 2017, prinaša: • zakaj s formativnim spremljanjem podpreti učenje zgodovine, • kako s formativnim spremljanjem obogatiti pouk zgodovine, • primere dobrih praks vključevanja formativnega spremljanja, • primere orodij formativnega spremljanja. Zavod Republike Slovenije za šolstvo