Predstavitveni zbornik 4. mednarodne poslovne konference Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo pri Kranju, 9. junij 2016 www.feel-leadership.si Taktika Plus - efektivni management Ljubljana, 2016 Elektronska publikacija je v pdf formatu brezplačno dostopna na povezavi: http://feel- leadership.si CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 174(082)(0.034.2) POSLOVNA etika in konflikti vlog [Elektronski vir] : predstavitveni zbornik 4. mednarodne poslovne konference, Kongresni center Brdo pri Kranju, 9. junij 2016 / [avtorji predstavljenih prispevkov Kim Strom-Gottfried ... [ et al.] ; urednika Jan Kovačič in Sanja Sever]. - El. knjiga. - Ljubljana : Taktika plus - efektivni management, 2016 ISBN 978-961-285-346-4 (pdf) 1. Strom-Gottfried, Kimberly 2. Kovačič, Jan, psiholog 285350656 2 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 V Društvu za poslovno etiko in etično voditeljstvo smo se skupaj s svetovalnim podjetjem Taktika plus odločili, da tudi v letošnjem letu 2016 organiziramo 4. razvojno konferenco o poslovni etiki in etičnem voditeljstvu – FEEL2016. Letošnja konferenca poteka pod naslovom POSLOVNA ETIKA IN KONFLIKTI VLOG. Poslanstvo poslovnih razvojnih konferenc FEEL vidimo v ozaveščanju in promociji poslanstva in razvojne vizije poslovne etike in etičnega voditeljstva prihodnosti. V tem vidimo doprinos vseh sodelujočih na konferenci k oblikovanju uglednjšega poslovnega okolja v Sloveniji in k razvoju uspešnejšega in učinkovitejšega poslovanja gospodarskih in drugih subjektov. In ne nazadnje, doprinos k večjemu zadovoljstvu in blagostanju državljanov. Z etiko do boljše družbe. Člani društva si v vsakem trenutku poskušamo prizadevati za korektno, pravično in odgovorno delovanje, ki ustvarja zaupanje in trdne vezi. Naše poslanstvo je ozaveščanje javnosti in širjenje koncepta poslovne etike, etičnega voditeljstva in etike v širšem smislu, v gospodarstvu, javnih ustanovah in civilni družbi. Društvo si prek svojih aktivnosti prizadeva za ustvarjanje etičnega poslovnega okolja, ki bo omogočalo pravično, pošteno in učinkovito sodelovanje med poslovnimi subjekti, izobraževalnimi ustanovami, vladnimi in nevladnimi organizacijami, akademskim svetom in civilno družbo. Verjamemo, da imamo v Sloveniji že veliko dobrih praks iz različnih okoljih, vendar jim ne posvečamo dovolj pozornosti. Vse preveč smo usmerjeni v iskanje napak in razreševanje problemov manj pa v implementacijo dobrih praks v vsakdanje aktivnosti, v vsa okolja, v katerih se gibljemo. Zato tudi odločitev za promocijo etičnih vedenj in etičnega odnosa do dela. V povezavi z ostalimi organizacijami, ki imajo podobno vizijo, želimo ustvariti takšno etično poslovno okolje, ki bo osnova za učinkovito delo in sodelovanje ter zadovoljstvo celotne družbe. Začnimo pa že danes za boljši jutri! www.feel-leadership.si Vabljeni, da nas obiščete in kontaktirate! Tel: 01 42 14 400 E-pošta: konferenca@taktika-plus.si 3 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 PROGRAM Uradna otvoritev konference FEEL2016 - Poslovna etika in konflikti vlog 09.00 - 09.30 Matej Mušič, predsednik Društva za poslovno etiko in etično voditeljstvo Boris Koprivnikar, predstavnik vlade RS in minister za javno upravo POSLOVNA ETIKA V JAVNEM SEKTORJU IN KONFLIKTI VLOG 09.30 - 11.00 dr. Kim Strom – Gottfried, UNC School of Social Work, ZDA dr. Ana Sobočan, Fakulteta za socialno delo, Univerza v Ljubljani Koordinatorica vsebinskega sklopa: dr. Ana Sobočan, FSD UL. 11.00 - 11:30 Voden pogovor dr. Kim Strom – Gottfried in dr. Ane Sobočan z udeleženci konference 11:30 - 12:00 Odmor GLOBALNI POGLEDI NA POSLOVNO ETIKO IN KONFLIKTE VLOG dr. Edward Freeman, University of Virginia, Darden School, ZDA, video konferenca dr. Igor Pribac, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani 12:00 - 13:30 dr. R. Boyd Johnson, Indiana Wesleyan University, ZDA Matija Blažič, Bureau Veritas Ljubljana mag. Uroš Gunčar, Slovensko združenje za kakovost in odličnost Meta Berk Skok, Zavarovalnica Triglav Ljubljana Koordinatorica vsebinskega sklopa: asist. Darija Aleksić, EF UL 13:30 - 14:00 Voden pogovor govorcev iz akademskega in svetovalnega okolja z udeleženci konference 14:00 - 14:30 Odmor www.feel-leadership.si Vabljeni, da nas obiščete in kontaktirate! Tel: 01 42 14 400 E-pošta: konferenca@taktika-plus.si 4 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 POSLOVNA ETIKA IN KONFLIKTI VLOG V ORGANIZACIJSKIH PRAKSAH Darija Aleksić, ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani Nina Potisek, Petrol Ljubljana 14:30 - 16:00 mag. Vesna Vodopivec, Nova Ljubljanska Banka Franc Props, SPL Ljubljana Marjan Mateta, Mitol Sežana Bernarda Škrabar, Detektivsko varnostna agencija Koordinator vsebinskega sklopa: Milan Terpin, Taktika plus Ljubljana 16:00 - 17:00 Zaključevanje konference ORGANIZATOR OPERATIVNI ORGANIZATOR SPONZORJA IN PODPORNIKI www.feel-leadership.si Vabljeni, da nas obiščete in kontaktirate! Tel: 01 42 14 400 E-pošta: konferenca@taktika-plus.si 5 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 Prof. Kim Strom-Gottfried,PhD Dr. Kim Strom-Gottfried is the Smith P. Theimann, Jr. Distinguished Professor of Ethics and Professional Practice at the UNC-Chapel Hil School of Social Work. Dr. Strom- Gottfried teaches in the areas of direct practice, education, and human resource management. Her scholarly interests involve ethics, moral courage, and social work education. She is the former chair of the National Association of Social Workers’ National Committee on Inquiry and is active in training, consultation and research on ethics. She has written over 60 articles, monographs and chapters on ethics and practice. She is the author of Straight Talk about Professional Ethics and The Ethics of Practice with Minors: High Stakes and Hard Choices and the forthcoming text Cultivating Courage. Dr. Strom-Gottfried is also the co-author of the texts Best of Boards, Direct Social Work Practice and Teaching Social Work Values and Ethics: A Curriculum Resource. Dr. Strom-Gottfried also holds an appointment as the UNC Institute for the Arts and Humanities Associate Director for the Academic Leadership Program, which helps prepare and support the next generation of academic leaders. She has recently been awarded the Excellence in Ethics Award, from the National Association of Social Workers’ Office of Ethics and Professional Review, as one of the first three experts to have ever received this award. She has held leadership and administrative positions in the public and non-profit sectors, as wel as in academic institutions. Naslov prispevka: Ethically Addressing the Role Conflicts of Leadership Today’s business leaders must balance responsibilities to their staff, the organization, to shareholders and to their own supervisors, all in an increasingly competitive environment. Drawing from concepts on authentic leadership and Giving Voice to Values, this presentation wil identify the principles and strategies for addressing competing roles with integrity and efficacy. Edward Freeman, PhD ameriški filozof in profesor na Univerzi v Virginiji (Darden School). Rodil se je 18. decembra 1951 v Columbusu (Georgia, ZDA). Doktoriral je na Univerzi v Washingtonu leta 1978. Je akademski direktor Business Roundtable inštituta za poslovno etiko (Corporate Ethics) in direktor Darden's Olsson Center za aplikativno/uporabno etiko. Leta 1994 je bil predsednik društva za poslovno etiko. Je eden izmed izvršnih urednikov revije Filozofija upravljanja/poslovanja (Philosophy of Management) in urednik revije Ruffin Series in Business Ethics iz Oxfordske Univerze. Leta 2001 je prejel nagrado za življenjsko delo Pioneer. Leta 2005 je prejel nagrado za izjemne (izstopajoče) dosežke. To mu je podelil Verginski državni koncil o visokem šolstvu. Naslov prispevka: Bussiness is about purpose* *ogled možen na naslednji povezavi Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 6 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 doc. dr. Ana M. Sobočan Dr. Ana M. Sobočan je docentka in postdoktorska raziskovalka na področju etike v družboslovnem raziskovanju, etike v socialnem delu, socialne pravičnosti, izključevanja ter ranljivih družbenih skupin. V povezavi s svojim raziskovalnim in pedagoškim delom večkrat gostuje v tujini (v Avstriji, Belgiji, Nemčiji, na Japonskem, Kosovu, Nizozemskem ter v ZDA), kot Fulbrigtova štipendistka pa je leto dni gostovala tudi na Univerzi v Severni Karolini, ZDA. V zvezi z etiko se poleg raziskovanja in poučevanja udeležuje tudi konferenc in simpozijev v tujini, deluje kot urednica, recenzentka, prevajalka, mentorica, organizatorka konferenc in članica etičnih komisij (med drugim v Uradu varuhinje človekovih pravic). Deluje tudi kot podpredsednica Evropske zveze za raziskovanje v socialnem delu (ESWRA). Zaposlena je na Univerzi v Ljubljani, na Fakulteti za socialno delo, kjer je tudi doktorirala iz področja etike. Za svoje doktorsko delo je prejela Srebrni Znak ZRC SAZU za vrhunski doktorat iz področja družboslovja. Naslov prispevka: Poklicna etika: med konflikti vlog, vrednotami in ustvarjanjem poklicne identitete Trendi na področju obravnave poklicnih etik na različnih področjih kažejo premik onkraj sprejemanja dobrih, etičnih odločitev, ki naj bi temeljile na racionalni presoji (etika v smislu etičnega odločanja, ravnanja) in naj bi obsegale ravnanje v skladu s kodeksi etičnega ravnanja (etika v smislu eksterne regulacije). Odločitve in ravnanja, kijih presojamo z etičnega vidika, so vse pogosteje umeščene v širši družbeni, politični in kulturni kontekst, odgovornost pa vse pogosteje prepoznavamo v obsežnejšem, odnosnem smislu, ki sega tudi izven posamezne situacije ali institucije. Premislek in tehtanje, kako ravnati v poklicnem svetu (naj gre za poslovni svet, za področje izobraževanja, zdravstva, sociale, prava itd.), tako sega preko uveljavljenih poklicnih pravil in kodeksov in preko razumevanja, da ljudje delujemo kot samo- odločujoči in neodvisni akterji, ki naj bi bili primarno racionalni in predvsem statični. Razumevanju vidikov racionalnega presojanja v odločitvah in ravnanju je potrebno dodati še premisleke s področij čustev, odgovornosti, identitete in vlog. V prispevku naslavljam identiteto (dobrih) voditeljev kot fragmentaren in fluiden konstrukt, ki se spreminja s kontekstom in v soustvarjanju z drugimi, ter predvsem različne, pogosto konfliktne vloge, ki so inherentne poklicem tako v poslovnem svetu, kot na področjih zdravja, sociale in izobraževanja – še posebej v času, ki proizvaja tako številne ekonomske, politične, socialne in tehnološke izzive. Nina Potisek, direktorica Procesne podpore in Ravnanja s človeškimi viri Petrol Nina Potisek je po izobrazbi univerzitetna diplomirana pravnica in kot direktorica Procesne podpore odgovorna za ravnanje s človeškimi viri, pravno pisarno, skladnost poslovanja, kakovost in varnost ter splošne službe v Skupini Petrol. Od leta 2008 do 2016 je bila dva mandata predsednica Sekcije za trgovino pri Združenju delodajalcev Slovenije in članica Upravnega odbora Združenja delodajalcev Slovenije. Vodila je projekt prenove Petrolovih vrednot in uveljavitve kodeksa ravnanja, ki je bil nagrajen z večimi domačimi in mednarodnimi nagradami s področja komuniciranja. Od pristopa Petrola k Slovenskim smernicam korporativne integritete skrbi tudi za vzpostavljanje ustreznih mehanizmov za izvajanje smernic v podjetju. Naslov prispevka: Korporativna integriteta Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 7 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 izr. prof. dr. Igor Pribac Dr. Igor Pribac je izredni profesor za filozofijo. Od leta 1988 je zaposlen na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, kjer je med drugim nosilec predmetov: socialna filozofija, sodobna politična filozofija, praktična filozofija, okoljska etika in bioetika. V letih 2000- 2010 je bil odgovorni urednik zbirke Temeljna dela Založbe Krtina in skrbel za izdajanje knjig s področja njegovega poučevanja in raziskovanja. Med drugim je uredil prevode Hobbesa, Spinoze, Locka in Rousseauja ter nekaterih knjig, ki se ukvarjajo z etičnimi vprašanji sodobnih družb, zlasti tistimi s področja bioetike. O teh vprašanjih se občasno izreka tudi v množičnih medijih. Naslov prispevka: Poslovna etika in javnost Izraz »poslovna etika« je lahko oznaka področja, discipline in posebnih notranje skladnih odgovorov, ki jih disciplina dožene. Dognanja so različna in deloma celo nezdružljiva, kar zahteva množinsko obliko: govorimo o poslovnih etikah. Nujni formalni pogoj sprejemljivosti posameznega etičnega stališča je njegova univerzalizabilnost in pripravljenost njegovega zagovornika, da odgovarja na ugovore in alternativna stališča. V tem smislu vsaka poslovna etika vstopa v javni prostor, ne le v notranjo javnost podjetja ali deležnikov, temveč tudi v najširšo javnost. Poslovna etika nekega subjekta (podjetja, ustanove) je vitrinizirana, saj mora biti javno dostopna. Dostopnost omogoča, da zainteresirana javnost sodi o tem, ali se podjetje ravna po svoji etiki, in seveda tudi o tem, ali je razglašena etika zanjo sploh sprejemljiva. Nujni vsebinski pogoj sprejemljivosti vsake poslovne etike je gotovo skladnost z idejo človekovih pravic, ki pa je sama predmet kontroverznih interpretacij. Dva izmed najpomembnejših pristopov na področju poslovne etike delničarska poslovna etika (Friedman) in deležniška poslovna etika (Freeman) se lahko oba sklicujeta na idejo človekovih pravic. Kako se odločiti med njima? Prof. Boyd R. Johnson, PhD Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo Dr. Boyd Johnson is professor and Chair of the Ph.D. program in the Departmentof Leadership Studies. He has written a book on global issues and change, and edited four others on international business, intercultural ministry, and other subjects. Dr. Johnson has over 35 years of experience in international development and higher education, has lived in seven countries, and has carried out teaching, training, consulting, and research in over 60 nations. He teaches courses on research methods and a course on critical inquiry in the doctoral program in Organizational Leadership. Dr. Johnson's research interests include cross-cultural leadership and communication, with particular focus on the cross-cultural transferability of leadership theories. He is currently carrying out an extended research project in three countries in Eastern Europe. He also has studied and published on global development, third-world poverty and change, and the role of ideologies in societies. Naslov prispevka: Drivers and barriers of effective Leadership in the multigenerational workplaces Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 8 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 Mag. Uroš Gunčar Slovensko združenje za kakovost in odličnost Mag. Uroš Gunčar je evropski ocenjevalec po modelu EFQM od leta 2004 (ocenjeval podjetja kot so Dubai Port World, Ril Hazira v Indiji, Finančno ministrstvo na Slovaškem, idr. ) in od 1997 ocenjevalec PRSPO – po modelu EFQM. Licenčni predavatelj za samoocenjevanje in za ocenjevalce po modelu poslovne odličnosti EFQM (J2E, L4E). Vodil je več kot 100 projektov vzpostavitve različnih sistemov (odličnost, dokumentiranje procesov, izboljševanje in inoviranje procesov) tako doma kot v tujini. Idejni avtor IT aplikacije DNA – celovito dokumentiranje procesov, ocenjevanje in obvladovanje tveganj, sistem stalnih izboljšav, podpora za ISO 9001, ISO 14001, ISO TS 16949 ipd. Naslov skupnega prispevka z Matijo Blažičem (Bureau Veritas): Etično ravnanje na dolgi rok prinaša tudi ekonomske koristi Kaj je etika, kaj morala in kaj poslovna etika (kot izhodišče oziroma podlaga za razumevanje teh pojmov skozi referat) Pogled presojevalca Predmet presoje je ugotoviti: - skladnost delovanja organizacije z zahtevami izbranega standarda, zahtevami odjemalca in zahtevami organizacije - uspešnost delovanja organizacije Stanje v presojanih organizacijah nakazuje problem, ki izpostavlja izrazito neravnovesje med interesi kapitala (enostranski pogled na zaslužek) napram interesom ostalih skupin (zaposleni, dobavitelji, ...) Pogled nadzornika - Vloga menedžmenta (strategija, poslovni model) - Vloga NS (pri strateškem načrtovanju, usmerjanje poslovnega modela) - Dilema oziroma opredelitev problema iz vidika poslovne etike Model EFQM z vgrajenimi temeljnimi načeli Kot okvir za odgovor na dileme, kako v organizaciji vgraditi poslovno etiko in obenem dosegati odlične poslovne rezultate (razlaga na strani rezultatov, kjer se pričakuje ravnovesje iz štirih vidikov: vidik odjemalca, vidik zaposlenih, vidik družbe in poslovni vidik oziroma vidik lastnika; sledi še razlaga na strani pristopov, kjer so zajeti predvsem pristopi v vezi zaposlenih, odjemalcev in partnerjev). Primeri dobre prakse: Petrol – SLO, Ril Hazira - Indija, Privat klinike Beckr Ortodontie – Luxemburg, Žale - SLO. Menedžment z etičnimi načeli kot pogoj za to, da deluje organizacija v smeri usklajenih interesi ključnih interesnih skupin in ob tem dosega tudi odlične poslovne rezultate. Skupno predstavljenim primerom je, da prinaša usklajenost z interesi različnih skupin, boljši rezultat in kot pogoj osebna etika menedžmenta, ki pomembno vpliva na oblikovanje poslovne etike v organizaciji. Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 9 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 mag. Vesna Vodopivec Direktorica Sektorja za upravljanje s kadri in razvoj organizacije NLB, Nova Ljubljanska banka Vesna Vodopivec has been Director of HR and Organisation Development in NLB since January 201 . Her main responsibility is planning and implementing the HR and organisation development strategy, change management in the field of know-how and processes, performance management, talent and career management and compliance with the employment and labour law in the NLB Group. Before she worked for six years in the Scania EAR d.o.o., where she was responsible for the HR function, PR activities and sales promotion. In 2014 she was commended by the Slovenian Association for Quality and Excel ence for an exemplary implementation of structural changes in NLB based on best practices and for openly communicating it. In April 2015 she received a prestigious award »HR Manager of 2015« awarded by the Planet GV and Slovenian HR Association. In 2016 the Bank received a prestigious Top Employer certificate from the Netherlands, which confirmed with an independent survey that the HR management practices are on the high international level. Knowing how important it is to promote the HR function, she actively participates in several HR associations making a solid contribution to the development of the HR profession. Naslov prispevka: How to be an ethical, high-integrity leader? Something to learn or something to be? Where to find integrity? Imagine an iceberg. Most of it is below and only a smal part of it can be seen above the water surface. Like our behavior, conduct, decisions that can be seen by the people around us. But the core values are below the surface. They are not easy to see or recognize. What should we change then? Is it our behavior or values? And is it real y true that we need to change the values to behave ethical y, moral y and with high integrity? Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 10 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 mag. Meta Berk Skok Zavarovalnica Triglav Mag. Meta Berk Skok je v maju 201 prevzela mesto predsednice Uprave Triglav, Zdravstvene zavarovalnice, d.d., kjer so, poleg vodenja družbe, njene glavne naloge in pristojnosti v pripravi strategije delovanja družbe, upravljanju s tveganji, razvoju, financah in računovodstvu, trženju in prodaji, notranji reviziji in pravni službi. Pred tem je bila od leta 2008 zaposlena na mestu izvršne direktorice sektorja za pokojninska zavarovanja v Kapitalski družbi, d.d. Dokončala je mednarodni magistrski študij bančništva in financ na Ekonomski fakulteti v Ljubljani. Je članica in namestnica predsednika v nadzornih svetih družb Triglav Skladi, d.o.o. in Nama, d.d.. Redno se udeležuje različnih izobraževanj in konferenc, med drugim se je v letu 2016 že drugič udeležila izobraževanja na Harvard Business school v Bostonu. Na mednarodni konferenci Odličnost managerk 2012 je prejela priznanje Artemida, ki ga podeljuje Planet GV in Združenje Manager, za trajni prispevek k razvoju ženskega managementa. Naslov prispevka: Etična sprejemljivost in vloga zdravstvenih zavarovalnic pri zagotavljanju zdravja Marjan Mateta, univ. dipl. inž. direktor podjetja Mitol Sežana Rodil se je 1.8.1951 v Postojni. Gimnazijo je obiskoval v Postojni. Leta 1976 diplomiral na Biotehniški fakulteti v Ljubljani – Lesarski oddelek. Istega leta se je zaposlil v tovarni Lesonit kot raziskovalec v Razvojnem inštitutu. Do leta 1994 je opravljal različne funkcije, nazadnje kot direktor podjetja. Marjan Mateta od leta 1995 opravlja funkcijo direktorja delniške družbe Mitol. Skozi leta si je pridobil številna znanja in izkušnje s področja gospodarstva in vodenja, kot tudi tehnološkega razvoja in zato aktivno sodeluje oz. predseduje različnim odborom in združenjem. Na vseh funkcijah se zavzema za pospeševanje raziskovalno - razvojne dejavnosti in pospešen tehnološki razvoj ter za izboljšanje konkurenčnega položaja gospodarstva. Naslov prispevka: Poslovna etika in konflikti vlog: trajnostni razvoj, etika, morala, družbena odgovornost Naslov »Poslovna etika in konflikti vlog« daje veliko prostora za razmišljanje in razpravo. Pestra dogajanja v zadnjem desetletju na tem področju pa še več. V kratki predstavitvi se bom dotaknil te problematike v SME podjetju. To ne pomeni, da je v majhnih podjetjih lahko manj poslovne etike, ampak ravno nasprotno. S pomočjo Carrollove piramide družbene odgovornosti bom prikazal, kakšni konflikti se lahko v zvezi s tem pojavljajo v SME podjetjih. Resnično družbeno odgovornost moramo iskati v dobro premišljenih aktivnostih, da bomo lahko ohranili čisto vest pred samim seboj in drugimi. Poslovna etika je zato po mojem prepričanju v Carrollovi piramidi najpomembnejša in vse družbe, ki ji posvečajo pravo mero pozornosti, se izognejo marsikateri krizi ter lažje krmarijo v turbulentnih časih. Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 11 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 mag. Franc Props Generalni direktor podjetja SPL d.d., Ljubljana Mag. Franc Props je od 1.4.201 generalni direktor družbe SPL d.d., član nadzornega odbora Sklada za razgradnjo NEK in član upravnega odbora Predilnica Litija holding d.d. in član UO ZPN pri GZS od leta 2011. V letu 2013 pa je prevzel predsedovanje UO ZPN. Dosedanje izkušnje je pridobival kot vršilec dolžnosti direktorja Inštituta za vode RS, kot sekretar v kabinetu ministra za okolje in prostor ter z dolgoletnim vodenjem področja upravljanja z nepremičninami v SPL d.d. Naziv magister iz poslovodenja in organizacije je pridobil na Ekonomski fakulteti univerze v Ljubljani in je Quality System Manager po zahtevah izobraževalne sheme European Organization for Quality. Na mednarodni poslovni konferenci o menedžmentu poslovnih procesov v letu 2008: Kako do konkurenčne prednosti? je objavil strokovni članek v sekciji: Metode in orodja za zagotavljanje prenove in informatizacije poslovanja ter procesne usmerjenosti, predstavitev metod, orodij in projektov. S prispevkom pod naslovom Sistem upravljanja in vzdrževanja stavb v etažni lasti - vidik izvajalca storitev upravljanja, je sodeloval na mednarodni konferenci v Beogradu, ki jo je septembra 2012 organizirala Stalna konferencija gradova i opština Srbije, z namenom seznanitve s praksami v regiji ter pred-izdelave akcijskega načrta za spremembo obstoječe zakonodaje na področju upravljanja in vzdrževanja večlastniških zgradb. Sodeloval je na 9. Slovenski nepremičninski konferenci, 30. in 31. maja 2013, s prispevkom: Kaj razumemo, da je upravljanje stavb in na kaj bi se morali v resnici osredotočiti pri upravljanju tako naročniki (lastniki) kot ponudniki teh storitev? Njegov prispevek z naslovom: Optimizacija stroškov in standardne rešitve za vzdrževanje in upravljanje večstanovanjskih stavb, je bil objavljen tudi na predstavitvi mednarodnega projekta AFTER v katerem sodeluje SPL in sicer na 22. Posvetu poslovanje z nepremičninami (november 201 ) z naslovom: Optimizacija stroškov in standardne rešitve za vzdrževanje in upravljanje več stanovanjskih stavb. Naslov prispevka: Kaj (lahko) podjetju prinese raziskava organizacijske etične kulture? Kot posamezniki si redko postavljamo vprašanja glede etičnosti našega ravnanja, saj je to, da smo etični samo po sebi razumljivo. Kadar nas drugi vidijo drugače to pogosto pripisujemo njihovi napačni predstavi o naših vrlinah, obnašanju, ravnanju. Kot posameznik si morda to lahko celo privoščimo, če pa na to enako gledamo iz nivoja organizacije, se lahko pojavi veliko posledic za organizacijo samo in tiste s katerimi je v razmerju. Z neetičnim ravnanjem organizacije, ki ni skladno s pričakovanji, ogrožamo zaposlene, kupce, dobavitelje, širšo družbo in uspeh ter dolgoročni obstoj organizacije. Raziskava organizacijske etična kulture nam omogoča spoznati, koliko so vrednote posameznikov, predvsem vodij, skladne z vrednotami, ki jim je zavezana organizacija. Raziskava pa pokaže tudi ali je razumevanje zaposlenih kaj je pomembno za podjetje enako tistemu kar podjetje, kot pomembno, predstavlja na ven. Šele ko se zavemo, da med vrednotami posameznikom in vrednotami organizacije obstaja vrzel, imamo osnovo da poiščemo načine, kako vrednostni sistem posameznikov čim bolj zbližati z vrednotami, ki jih podjetje komunicira do okolja, predvsem kupcev od katerih je odvisen obstoj. Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 12 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 Bernarda Škrabar Direktorica Detektivsko varnostne agencije, d.o.o. Bernarda Škrabar, direktorica podjetja DETEKTIVSKO VARNOSTNA AGENCIJA, d. o. o., je ženska z mehkim srcem in železno voljo in živi za to dejavnost. Je drugačna, prodorna, v ospredju, a ne glede na to dobro ve, da brez tima ne bi bila tu, kjer je. Je le viden vrh gore, za njo stoji tim, ki je dovolj velik za obsežne preiskave in ima znanje in izkušnje za reševanje najbolj kompleksnih primerov. Že kot otrok sem bila drugačna, nenavadna, samosvoja. Od malih nog veliko berem. Zelo rada delam z ljudmi, sem kreativna, inovativna, sem vizionar z občutkom za estetiko. Vsakodnevno se ukvarjam z reševanjem negativnosti v primerih, ki jih rešujemo, zato nujno potrebujem obdobja miru in samote. Vedno najdem dobro v ljudeh, rada pomagam in delujem povezovalno. Sem neodvisnega in borbenega duha in v svoj posel vlagam celo sebe. Ne maram polovičarstva in nedela. Verjamem v to, da se dobro z dobrim vrača. Po maturi sem se vpisala na Fakulteto za varnostne vede. Izpite in študij sem opravila med prvimi. Na fakulteto se še vedno redno vračam in s profesorji ohranjam pristne stike. Po diplomiranju sem čez par mesecev pristopila k detektivskem izpitu, ga takoj opravila in dvignila licenco za opravljanje detektivske dejavnosti. Že pri samem učenju za izpit sem napisala skripto, ki je bila dolga leta učno gradivo za večino kandidatov. Poklic je bil ljubezen na prvi pogled, ki še vedno traja. Ob neki prirojeni danosti, ki jo moraš imeti za to dejavnost, sem bila še ob pravem času na pravem mestu in imela srečo, da sem lahko to danost v polnosti razvila. Ljubim to, kar delam. V kolikor ne delam, pa razmišljam o tem, kaj bi se dalo izboljšati, kaj se je potrebno še naučiti, itd. Zadeve niso nikoli tako dobre, da ne bi morale biti še boljše, sploh v dejavnosti, ki se razvija, spreminja s časom in razpoložljivo tehniko. Moj vzornik je Al an Pinkerton, detektiv, vreden vsega spoštovanja in občudovanja, saj je s svojo etično in pronicljivo držo v 19. stoletju vodil detektivsko agencijo, ki je širom ZDA reševala zapletene primere. Ko ženske niso imele niti volilne pravice, kaj šele, da bi bile zaposlene, npr. v policiji, je v svoji agenciji ustanovil ženski oddelek in izjavil, da so ženske za detektivsko dejavnost nepogrešljive ter v mnogočem boljše kot moški. Verjamem, da to velja pri občutku za ljudi, intuiciji, čutu, preciznosti, natančnosti, več-opravilnosti, gibkemu razmišljanju in družbeni odgovornosti. Naslov prispevka: Etični detektiv V širši javnosti žal še vedno prevladuje mnenje, da je detektiv čudaški samotar, vohun, ki pri delu ne izbira sredstev, zasleduje ljudi, predvsem nezveste može in žene, pri tem pa ni zavezan kakršni koli morali ali etičnem kodeksu in se mu tako pripisuje praviloma negativna konotacija. Isto ugotavlja tudi Maier (2001), ki pravi, da je delo detektiva po javnem mnenju večinoma na področju razvez zakonskih skupnosti in s tem povezanim špijoniranjem skozi ključavnico. Taka podoba je seveda zelo potvorjena, predvsem je posledica vtisov, ki si jih ustvarijo gledalci na podlagi tujih filmov in nanizank, v katerih ne manjka akcije, hitrih avtomobilov, orožja, zagonetnih in nato čudežno hitro rešenih primerov in podobnega. Detektivsko delo je v realnosti sicer kdaj tudi akcijsko obarvano, v sami srži pa je detektivsko delo resno, odgovorno delo, ki zahteva celega in neoporečnega človeka. Detektiv je torej intelektualni avanturist (Balažič, 1998), saj mora biti vedno pripravljen na nepričakovano, biti mora odziven in kreativen, samoiniciativen (Brown, 2003). Detektiv ne more biti kdorkoli, saj je narava tega dela takšna, da zahteva osebne kvalitete, sposobnosti, veščine in širok spekter izobrazbe in izkušenj (Klavora, 2012). Biti detektiv ni samo poklic, ampak je tudi stil, način življenja, saj pri svojem delu detektiv nima ustaljenega ritma, vse je odvisno od primera, ki ga je prevzel, kateremu prilagodi svoj dan, teden, na katerem dela, dokler ga ne reši (Škrabar, 2011). Stranke najamejo detektiva na točki, ko same ne morejo, ne znajo ali nimajo časa za rešitev določenega problema, ugotovitve dejanskega stanja. Uspeh detektiva pri odkrivanju, razkrivanju in preiskovanju je rezultat njegovih prizadevanj, ki so sestavljena iz strokovnosti, discipline, vestnosti, nadarjenosti, ustvarjalnosti ipd. (Škrabar, 2011). Detektiv nima prepisanega delovnega časa, pogosto dela v zgodnjih jutranjih, poznih večernih urah, ob vikendih, praznikih. Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 13 Poslovna mednarodna konferenca FEEL2016: Poslovna etika in konflikti vlog Kongresni center Brdo - 9. junij 2016 Ugotovitve iz naših dolgoletnih delovnih izkušenj in tudi iz tujih virov so, da so detektivi visoko izobraženi in izkušeni profesionalci, strokovnjaki, ki služijo ljudem z zaupanjem. Ljudje, ki neizurjeni in brez licence in brez dovoljenja opravljajo detektivsko delo, izjemno škodijo moralnemu ugledu te industrije, prav tako pa predstavljajo nevarnost. Darija Aleksić Mlada raziskovalka, Ekonomska fakulteta, Univerza v Ljubljani Sem mlada raziskovalka in študentka doktorskega študija na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani (FELU), smer Management in organizacija. Sem tudi asistentka za področje managementa in organizacije na FELU ter raziskovalka na Centru odličnosti za biosenzoriko, instrumentacijo in procesno kontrolo (CO BIK). Trenutno me raziskovalno zanimajo predvsem ustvarjalnost in inovacija, zanos, etično vedenje in management znanja. Sem zelo motivirana za raziskovanje zanimivih pojavov, saj uživam v raziskovanju in učenju novih stvari. V svoji denarnici skrbno čuvam časopisni izrezek ga. Elinor Ostrom, prve dobitnice Nobelove nagrade za ekonomijo. Slednji me nenehno spominja, kaj bi rada počela v življenju – dosegala velike dosežke, ki bodo temeljili na mojem znanju in osebnem prizadevanju. Naslov prispevka: Poslovna etika z vidika različnih deležnikov Etika pomembno vpliva na ugled podjetja, blagovno znamko, zaupanje kupcev in vlagateljev, kar nakazuje, da etika v poslovnem svetu ni več luksuz in ne možnost, temveč gradnik dobrega poslovanja. Investitorji, zaposleni, kupci, posebne interesne skupine, pravni sistem, in skupnost pogosto določajo, ali je določena dejavnost, ukrep pravilen ali napačen, etičen ali neetičen. Ravno zato morajo današnje organizacije pri svojih odločitvah upoštevati interese vseh omenjenih deležnikov, saj lahko le-ti pomembno vplivajo na percepcijo o tem, kako etično je podjetje in posledično na uspešnost poslovanja. Usklajevanje interesov in vlog različnih deležnikov pa je izjemno kompleksen in zahteven izziv, ki zahteva uspešno identificiranje in reševanje morebitnih konfliktov interesov. Ključna misel: O tem, kako etično je podjetje, odločajo različne skupine deležnikov. Uspešna podjetje morajo zato vsem deležnikom nameniti enako pozornosti in pri sprejemanju odločitev upoštevati interese vseh ključnih deležnikov. Društvo za poslovno etiko in etično voditeljstvo 14