številka 1, letnik 1, februar 2009 26 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Ravnanje z znanjem s poudarkom na uporabi preglednice znanja – primer globalnega podjetja Scania CV AB Vesna Vodopivec Scania E.A.R. d.o.o., Ljubljana e-pošta: vesna.vodopivec@scania.si Povzetek V d a n a š n j e m č a s u z n a n j e p o m e n i k on k u r e n č n o p r e d n o s t p o d j e t i j t e r j e k l j u č d o u sp e š n o s t i p o s l o v a n j a i n p r i l a g a j a n j a p o d j e t j a h i t r i m sp r e m e m b a m v p o s l o v ne m o k o l j u . P o m e m b n a t e k m o v a l n a p r e d n o s t p o d j e t i j s o p r a v z a p o s l e n i s s v o j i m z n a n j e m i n sp o s o b n o s t m i . Z a p o s l e n i m o r a jo p r a v o č a s n o z a z n a v a t i sp r e m e m b e v o k o l j u , s e n a n j e o d z i v a t i t e r h i t r o p r i l a g a j a t i s s v o j i m z n a n j e m i n u č e n j e m . P o d j e t j a p o t r e b u j e jo v p e l j a n si s t e m r a v n a n j a z z n a n j e m , k i z a g o t a v l j a c i l j n o u č e n j e i n t a k o p r i d o b i v a n j e p o t r e b ne g a z n a n j a z a p o s l e n i h . S c a n i a C V A B j e p o d j e t j e z i z r a z i t o v e l i k o i n t e l e k t ua l ne g a k a p i t a l a , s a j z a p o s l u j e l j u d i v r a z v o j u i n r a z i s k a v a h , k i t a k o p o m e n i jo ne o p r e d m e t e n o p r e m o ž e n j e p o d j e t j a . N j e n u sp e h n a t r g u j e o d v i s e n o d i n o v a t i v n o s t i p r o i z v o d a , k i n a e n i s t r a n i z a d o v o l j u j e p o v eč a ne p o t r e b e k u p c e v , n a d r u g i s t r a n i p a v e d n o v i š j e z a h t e v e z a k on o d a j e . Z u v e d e n i m r a v n a n j e m z z n a n j e m o m o g o č i m o p r e n o s t i h e g a z n a n j a m e d z a p o s l e n i m i , pridobivanje, uporabo in njegovo delitev. Ključne besede: z n a n j e , r a v n a n j e z z n a n j e m , p r e g l e d n i c a z n a n j a , u č e n j e , i z o b r a ž e v a n j e . 1 Uvod V d a n a š n j e m č a s u z n a n j e p o m e n i t e k m o v a l n o p r e d n o s t p o d j e t i j t e r j e k l j u č d o u sp e š n o s t i p o s l o v a n j a i n p r i l a g a j a n j a p o d j e t j a h i t r i m sp r e m e m b a m v p o s l o v ne m okolju. Pomembna tekmovalna prednost podjetij so prav zaposleni s svojim znanjem in sposobnostmi. Zaposleni m o r a jo p r a v o č a s n o z a z n a v a t i sp r e m e m b e v o k o l j u , s e n a n j e o d z i v a t i t e r h i t r o p r i l a g a j a t i s s v o j i m u č e n j e m i n z n a n j e m . N j i h o v o z n a n j e p a n i i z o l i r a n o i n ne o d v i s n o , t e m v eč p o v e z a n o s s o d e l a v c i , s k a t e r i m i s o u s t v a r i l i ustrezne odnose, zato podjetja potrebujejo vpeljan sistem r a v n a n j a z z n a n j e m , k i z a g o t a v l j a n a m e n s k o u č e n j e i n t a k o p r i d o b i v a n j e p o t r e b ne g a z n a n j a z a p o s l e n i h . Z d r u ž b a d a ne s v s r e d i š č e d e l o v a n j a p o s t a v l j a razum, znanje in ideje (Gorišek, 2000, str. 89). Zaposleni z inteligenco, talenti, znanjem in sposobnostmi pomenijo z a zd r u ž b o g l a v n o t e k m o v a l n o p r e d n o s t . V e k on o m i j i znanja so najpomembnejši produkcijski dejavnik. Te z a p o s l e ne l a h k o i m e n u j e m o z n a n j s k i d e l a v c i ( a n g l e š k o knowledge worker ) ( T i s s e n , A n d r i e s s e n , D e p r e z , 1 9 9 8 , s t r . 1 0 5 ) . V s l o v e n š č i n o s e t a i z r a z p r e v a j a k o t d e l a v e c z n a n j a , delavec z znanjem, umski delavec in znanjski delavec (Rant, 2002, str. 297). Ravnanje z znanjem je postalo popularno v d e v e t d e s e t i h l e t i h , k o s o r a v n a t e l j i p o d j e t i j sp o z n a l i , d a j e u sp e h n j i h o v i h zd r u ž b o d v i s e n o d z n a n j a . V p o d j e t j i h j e v e l i k o p o s a m e z n i k o v , k i i m a jo d o l o č e n o z n a n j e , z a t o j e t r e b a n j i h o v o z n a n j e r a z v i j a t i i n u p o r a b l j a t i . K a k o d o s eč i u s t r e z n o z n a n j e ? D o z n a n j a p o s a m e z n i k i p r i d e jo z u č e n j e m , z a t o j e t r e b a d o s eč i , d a j e t o u s t r e z n o i n u č i n k o v i t o , t e r z a g o t o v i t i t u d i p r i m e r n o r a v n a n j e z znanjem. Naloga ravnanja z znanjem je zagotoviti namensko pridobivanje in uporabo znanja vseh povezanih zaposlenih tako , d a zd r u ž b a l a h k o d o s e ž e zastavljene cilje. Naj še omenim, da bom angleški izraz knowledge management prevajala kot ravnanje z znanjem. V literaturi se pogosto uporabljajo še management, menedžment, upravljanje, vodenje in poslovodenje znanja, kar pa je vsebinsko neustrezno ali tuje. Beseda ravnanje ali ravnateljevanje se v organizacijski znanosti ne uporablja za nobeno drugo vsebino in je tudi zgodovinsko utemeljena. 2 Opredelitev ravnanja z znanjem Ob pregledu opredelitev ravnanja z znanjem ugotavljam, d a g a a v t o r j i v e l i k o k r a t m e ša jo s p r o c e s o m u č e n j a zd r u ž b e . C i l j r a v n a n j a z z n a n j e m n i u s t v a r i t i s k l a d i š č e z n a n j a , a m p a k p o v e z o v a t i p o s a m e z n i k e , d a l a h k o r a z m i š l j a jo skupaj (Sarvary, 1999, str. 96). Prav tako ni njegova naloga številka 1, letnik 1, februar 2009 27 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek procesiranje znanja, njegovo oblikovanje, prenos in u p o r a b a . T o j e p r o c e s u č e n j a zd r u ž b e o z i r o m a v zd r u ž b o p o v e z a n i h p o s a m e z n i k o v . R a v n a n j e z z n a n j e m j e p r o c e s , k i z a g o t a v l j a u č i n k o v i t o i n n a m e n s k o o b l i k o v a n j e , p r e n o s i n u p o r a b o z n a n j a . P r i o p r e d e l i t v a h r a v n a n j a z z n a n j e m o p a z i m o r a z l i č ne p o g l e d e a v t o r j e v i n m e ša n j e » u č e n j a zd r u ž b e « z r a v n a n j e m z z n a n j e m . M c E l r o y ( 2 0 0 3 , s t r . 1 0 , 5 4 ) j a s n o z a h t e v a r a z u m e v a n j e razlike med obema pojmoma v smeri razumevanja r a v n a n j a z z n a n j e m . U č e n j e zd r u ž b e j e p r o c e si r a n j e z n a n j a posameznikov, ravnanje z znanjem pa je zagotavljanje n a m e n s k e g a u č e n j a , p r i d o b i v a n j a i n u p o r a b e z n a n j a v zd r u ž b a h p o v e z a n i h č l a n o v . N a m e n s k o s t z a g o t a v l j a u s m e r j e n o s t k c i l j e m zd r u ž b e . Da je ravnanje z znanjem uspešno, morajo biti njegove naloge naslednje: Ravnanje z znanjem mora na strateški ravni • vzpostaviti v znanje usmerjeno mentaliteto (Lank, 1997, str. 406–412); zagotoviti, da podjetje analizira i n n a č r t u j e p o s l o v a n j e v s k l a d u z z n a n j e m , k i g a trenutno ima, in v skladu z znanjem, ki ga bo p o t r e b o v a l o v p r i h o d n o s t i (P u č k o , 1 9 9 8 , s t r . 5 5 7 ) ; z a g o t a v l j a p r i m e r n o p o s l o v n o o k o l j e z a u č i n k o v i t e procese ustvarjanja novega znanja (Rastogi, 2000, str. 39–48). Na taktični ravni mora ravnanje z znanjem • z a g o t a v l j a t i p r i m e r n o i d e n t i fi k a c i jo s e d a n j e g a z n a n j a (Rastogi, 2000, str. 39–48); novo znanje mora biti p r i m e r n o s h r a n j e n o ( M a c i n t o s h v Č a t e r , 2 0 0 4 , s t r . 9 ) ; z a g o t a v l j a n j e n o v i h si s t e m o v , k i o m o g o č a jo u sp e š n o i n u č i n k o v i t o r a z p o r e d i t e v z n a n j a v p o d j e t j u ( A r g r o t e , I n g r a m , 2 0 0 0 , s t r . 1 5 0 – 1 6 9 ) . Na operacijski ravni naj ravnanje z znanjem • zagotavlja, da se znanje vsakodnevno uporablja in d a j e o m o g o č e n d o s t o p d o p r a v e g a z n a n j a o b p r a v e m č a s u , n a p r a v e m m e s t u ( G r a n t , 1 9 9 6 , s t r . 1 09 – 1 2 2 ; Decarolis, Deeds, 1999, str. 953–968). 3 Proces ravnanja z znanjem P r o c e s r a v n a n j a z z n a n j e m l a h k o p r e u č u j e m o n a d v e h r a v ne h . M n o g i a v t o r j i p o l e g n j i j u n a v a j a jo š e r a v e n t i m a . N j e g o v o v k l j u č e v a n j e b i z a m e g l i l o j a s n o s t p r o b l e m a , obenem pa ne gre za kvalitativne razlike. Prva raven je raven podjetja, n a k a t e r i p r o c e s p o t e k a o d n a č r t o v a n j a u č e n j a zd r u ž b e , p r e k i z v a j a n j a u č e n j a d o n a d z o r a u č e n j a . Na ravni posameznika p a p o t e k a o d n a č r t o v a n j a u č e n j a p o s a m e z n i k a , p r e k u v e l j a v l j a n j a u č e n j a p o s a m e z n i k a d o n a d z o r a , k o t p r i k a z u j e s l i k a 1 , k i i z v i r a i z sp l o š ne s h e m e ravnanja (Rozman, Sitar, 2007, str. 14). Načrtovanje znanja j e p o v e z a n o z n a č r t o v a n j e m poslovanja podjetja v celoti. Potrebno je načrtovanje znanja na ravni celotnega podjetja in na ravni posameznika. N a č r t o v a n j e p o s l o v a n j a p o d j e t j a s e s t a v l j a jo a n a l i z a poslovanja (notranja analiza), analiza okolja in napoved, postavitev vizije, ciljev in strategije. V te delne procese j e v k l j u č e n a a n a l i z a z n a n j a zd r u ž b e i n n a č i n o v n j e ne g a u č e n j a . I s k a ne s o p r e d n o s t i , k a k o b o l j e u s t v a r j a t i z n a n j e , g a u p o r a b l j a t i i n o h r a n j a t i . A n a l i z a o k o l j a p o k a ž e t r e n d e in gibanja v okolju v povezavi z znanjem in razvojem u č e n j a zd r u ž b e . Z a n a l i z o p r e p o z n a v a m o p r i l o ž n o s t i z a u č e n j e , n o v e s m e r i v r a z v o j u z n a n j a i n s a m o r a v n a n j e z z n a n j e m . Ž e l i m o u g o t o v i t i , v k a t e r o s m e r s e r a z v i j a z n a n j e t e r k j e s o p r i l o ž n o s t i i n ne v a r n o s t i . Z a n a l i z o SWOT (angleško strength, weakness, opportunities, threats) Slika 1: Proces ravnanja z znanjem Načrtovanje učenja posameznika prepoznavanje znanja • posameznika postavitev ciljev • posameznikovega znanja določanje nalog, odgovornosti in • avtoritete za učenje Uveljavljanje učenja posameznika zaposlovanje posameznikov s • potrebnim znanjem razlaga pomembnosti učenja • motiviranje za učenje • vodenje zaposlenih k • načrtovanemu znanju Nadzor učenja posameznika pregled prisotnosti v aktivnostih • učenja pregled doseženega znanja • nadzor odnosov za učenje • razvoj sistema merjenja znanja • in učenja Potek učenja ustvarjanje znanja • kodificiranje znanja • delitev znanja • prenos znanja • uporaba znanja • Nadzor učenja združbe pregled znanja in vrzeli v znanju • nadzor procesa učenja in • znanja razvoj sistema merjenja učenja • in znanja Načrtovanje znanja združbe analiza znanja in učenja • podjetja zunanja analiza znanja in učenja • želena raven znanja in učenja • prepoznavanje vrzeli v znanju • in postavitev strategij učenja Raven podjetja Raven posameznika Vir: Rozman, Sitar, 2007, str. 14. številka 1, letnik 1, februar 2009 28 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek u g o t o v i m o p r e d n o s t i , s l a b o s t i , p r i l o ž n o s t i i n ne v a r n o s t i v p o v e z a v i z z n a n j e m i n u č e n j e m zd r u ž b e ( R o z m a n , S i t a r , 2007, str. 15). Z naštetimi podprocesi analiziramo znanje zd r u ž b e i n n a č i ne u č e n j a . D e l n a č r t o v a ne g a r a v n a n j a z z n a n j e m j e n a č r t o v a n j e z n a n j a k o t ž e l e n i c i l j i n u č e n j a zd r u ž b e k o t n a č i n d o s e g a n j a t e g a c i l j a ( R o z m a n , S i t a r , 2007, str. 15). Na ravni posameznika prepoznamo trenutno z n a n j e p o s a m e z n i k a i n p o s t a v i m o c i l j e , n a č r t u j e m o , k a t e r o z n a n j e p o t r e b u j e i n k a j s e m o r a n a u č i t i . Č e o bs t a j a vrzel med sedanjim in potrebnim znanjem, zaposlenim n a č r t u j e m o i n d i v i d ua l ne c i l j e t e r d o l o č i m o n a l o g e , o d g o v o r n o s t i n a v t o r i t e t o z a u č e n j e ( R o z m a n , S i t a r , 2 0 0 7 , s t r . 1 5 ) . Z a p r i d o b i v a n j e z n a n j a i n u č e n j a s o o d g o v o r n i n j i h o v i r a v n a t e l j i s s v o j i m u s m e r j a n j e m i n ne p o s r e d n o zaposleni sami. Na ravni podjetja v koraku uveljavljanja proces r a v n a n j a z z n a n j e m v k l j u č u j e u v e l j a v l j a n j e u č e n j a o d u s t v a r j a n j a z n a n j a , n j e g o v e g a k o d i fi c i r a n j a , d e l i t v e , p r e n a ša n j a i n u p o r a b e . K e r p a s e v zd r u ž b i u č i jo posamezniki, je treba opredeliti ta korak v ravnanju z znanjem na osnovi posameznika. Na pripravljenost z a p o s l e n i h k p r i z a d e v a n j u i n v l a g a n j u v d e l o v n i p r o c e s pomembno vplivajo kadrovanje, komuniciranje, motiviranje in vodenje v ožjem smislu. Podjetja danes zaposlujejo prilagodljive ljudi z n o v i m i i d e j a m i , m a n j p a z a r a d i n j i h o v i h sp o s o b n o s t i i n m i n u l i h i z k u š e n j . P o m e m b ne s o o s e b n o s t ne sp o s o b n o s t i , k o t s o k o m u n i k a t i v n o s t , sp o s o b n o s t u č e n j a in izpopolnjevanja, zanesljivost, reševanje problemov itd.; pomembno je, kako delujejo zaposleni in razmišljajo, ne le k a j v e d o ( Sa l tz e r , B e n t l e y , 1 9 9 9 , s t r . 2 0 ) . Pomemben del ravnanja z znanjem je zaposlovanje l j u d i z ne k i m d o l o č e n i m z n a n j e m , k e r t a k o p o d j e t j e d o l o č i , k a t e r e sp o s o b n o s t i b o r a z v i j a l o . P o l i t i k a zaposlovanja mora biti povezana s strateškimi cilji z n a n j a (P r o bs t , R a u b , R o m h a r d t , 1 9 9 9 , s t r . 1 1 1 ) . V p r o c e s u zaposlovanja je pomembno, da podjetje izbere prave o s e b e t e r j i m z a g o t a v l j a p r a v i n a č i n i z o b r a ž e v a n j a i n r a z v i j a n j a p o t r e b n i h sp o s o b n o s t i . V k o r a k u u v e l j a v l j a n j a v p l i v a m o n a i z b r a ne l j u d i , d a s e b o d o u č i l i i n u p o r a b l j a l i z n a n j e . Z a t o j i h sp o d b u j a m o ( m o t i v i r a m o ) , p r e p r i č u j e m o (komuniciramo) ter vodimo z zgledi in drugimi vplivi. Vodenje m o r a b i t i u s m e r j e n o v z a p o s l e ne i n n j i h o v o znanje, saj zaposleni znanje in ustvarjalnost vlagajo v p o s l o v n i d o s e ž e k . V o d j e v p l i v a jo n a u č e n j e , n a t i m s k o d e l o i n z a u p a n j e . S e s t a n k i , n a k a t e r i h s e s r eč u j e jo z a p o s l e n i z r a z l i č n i m i m ne n j i i n r e š u j e jo p r o b l e m e , s o i d e a l ne p r i l o ž n o s t i z a u č e n j e ( V e r a , C r o s s a n , 2 0 0 4 , s t r . 1 6 ) . V o d j e m o r a jo b i t i p o z o r n i n a p o t r e b e p o s a m e z n i k a p o u č e n j u in rasti. Spodbuda zaposlenim in zgled je individualno u č e n j e v o d i j , s a j s o v z o r i n m o d e l , k i g a p o s a m e z n i k i p o s ne m a jo i n s e o d n j i h u č i jo . P o t r e b n a s t a k o m u n i k a c i j a i n s o d e l o v a n j e z a d o s e g a n j e p o s t a v l j e n i h c i l j e v ( V e r a , C r o s s a n , 2 0 0 4 , s t r . 1 6 ) . Zaposleni so motivirani z a u č e n j e i n i n o v a c i j e . V o d j a j i h p o d p i r a , u s m e r j a t e r j i m s v e t u j e p r i u s t v a r j a n j u , p r e n o s u i n u p o r a b i z n a n j a t e r z a u č e n j e . U s t r e z e n j e d e m o k r a t i č e n s t i l v o d e n j a , s a j s p o d r e j e n i m i i z m e n j u j e s t a l i š č a , p o g l e d e , n a m e s t o p r i si l e u p o r a b l j a u č e n j e z a p o s l e n i h . M o t i v a c i j a i z h a j a i z p o t r e b e i n s e n a d a l j u j e z ne k i m d o l o č e n i m v e d e n j e m i n d e l o v a n j e m z n a m e n o m d o s eč i c i l j i n z a d o v o l j i t i p o t r e b o ( T r e v e n , 1 9 9 8 , s t r . 1 0 7 ) . P o m e m b n a j e s t r a t e g i j a n a g r a j e v a n j a , k i j e l a h k o fi n a n č ne a l i ne fi n a n č ne n a r a v e . Nagrajevalni sistem mora biti p o v e z a n s k u l t u r o zd r u ž b e . Č e t a si s t e m o d z a p o s l e ne g a z a h t e v a d o l o č e n o v e d e n j e , m o r a b i t i t o t u d i n a g r a j e n o p r a v i l n o (P i r c , 2 0 0 0 , s t r . 4 1 ) . Č e j e si s t e m n a g r a j e v a n j a s t r u k t u r i r a n n a o s n o v i d e l a a l i s t a r o s t i z a p o s l e n i h , t o ne p r i v a b l j a z n a n j s k i h d e l a v c e v ( R a n t , 2 0 0 2 , s t r . 3 0 0 ) . U č i n k o v i t o komuniciranje o m o g o č a p r e n o s z n a n j a v zd r u ž b i . K o m u n i c i r a n j e o m o g o č a t u d i p r e p r i č e v a n j e z a p o s l e n i h , d a s e b o d o u č i l i i n p r e n a ša l i z n a n j e . Č e j e intenzivno, se med zaposlenimi in oddelki prenaša tudi t i h o z n a n j e . L j u d j e v zd r u ž b i k o m u n i c i r a jo s t i s t i m i , k i i m a jo z n a n j e i n i z k u š n j e . C i l j k o m u n i c i r a n j a s t a š i r j e n j e z n a n j a i n u s t v a r j a n j e d o d a ne v r e d n o s t i ( M o ž i n a , 1 9 9 4 , str. 89). Za uspešno komuniciranje pa sta potrebna s o d e l o v a n j e i n z a u p a n j e . Z a u č i n k o v i t o k o m u n i c i r a n j e j e p o m e m b n a t u d i i n f o r m a c i j s k a t e h n o l o g i j a . Znanje posameznika in znanje združbe je treba meriti in nadzirati, da pridobimo informacije, ki so p o t r e b ne z a o d l o č i t v e v z v e z i z r a v n a n j e m z z n a n j e m n a o b e h r a v ne h . S p r e i z k u s o m u g o t a v l j a m o , a l i s o s e p o s a m e z n i k i n a u č i l i , k a r s m o p r i č a k o v a l i , i n t a k o d o s e g l i n a č r t o v a ne c i l j e , t e r u g o t a v l j a m o v r z e l i i n v z r o k e , d a l a h k o u k r e p a m o . E n a k o v e l j a z a zd r u ž b o . Č e s p r e i z k u s o m u g o t o v i m o , d a s o n a č r t o v a n i c i l j i d o s e ž e n i , l a h k o s s t r a t e š k i m n a č r t o v a n j e m d o l o č i m o n o v e c i l j e z a p o s a m e z n i k e i n zd r u ž b o . 4 Preglednica znanja T a k o v p r o c e s u n a č r t o v a n j a k o t n a d z o r a z a r a v e n p o s a m e z n i k a i n zd r u ž b e s e s m i s e l n o u p o r a b l j a preglednica znanja (angleško knowledge map ) . V eč i n a avtorjev ta izraz prevaja kot zemljevid znanja, sama ga prevajam kot preglednico znanja. Ta je podlaga za o p r e d e l i t e v t r e n u t n i h z n a n j i n p o t r e b ne g a z n a n j a z a n a č r t o v a n j e r a z v o j a p o s a m e z n i k a , o d d e l k a i n p o d j e t j a k o t c e l o t e t e r n a s t a ne n a s t o p n j i n a č r t o v a n j a r a v n a n j a z znanjem. Pomaga podjetju organizirati potrebna i z o b r a ž e v a n j a , s e s t a v l j a n j e t i m o v i n o d k r i v a n j e t a l e n t o v v p o d j e t j u . G r e z a p r i k a z p o t r e b n i h i n s e d a n j i h z n a n j posameznikov, timov, podjetja. Na stopnji nadzora p a s e m e r i d o s e g a n j e n a č r t o v a ne g a z n a n j a i n o d k r i v a v r z e l i . N a j p r e j j e p o t r e b e n n a d z o r u č e n j a p o s a m e z n i k o v , ki sestoji iz nadzora sodelovanja posameznikov v a k t i v n o s t i h u č e n j a i n n a d z o r a r a z v o j a z n a n j a s p o m o č jo r a z l i č n i h k a z a l n i k o v . N a d z o r u č e n j a zd r u ž b e v k l j u č u j e p r e g l e d v r z e l i v z n a n j u i n u č e n j u t e r n a d z o r p r o c e s o v u č e n j a ( R o z m a n , S i t a r , 2 0 0 7 , s t r . 1 6 ) . Prednost preglednice znanja je boljši pregled nad znanjem in njegovimi nosilci, vidne vrzeli v znanju in potrebe po razvoju, prepoznavni nosilci znanja in n j i h o v r a z v o j , p r e p o z n a v a n j e k o m p e t e n c i n p r e d s t a v i t e v kompetenc tretjim osebam. Slabosti so, da konkurenca l a h k o d o b i p r e g l e d n i c o z n a n j a i n z a č ne v a b i t i z a p o s l e ne , m o g o č e n a p a č ne i n t e r p r e t a c i j e , p r e o b r e m e n i t e v p o s a m e z n i k o v , s t r o š k i p r i p r a v e i n v zd r ž e v a n j e p r e g l e d n i c številka 1, letnik 1, februar 2009 29 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek z n a n j a t e r t e ž a v e p r i p r i k a z o v a n j u z n a n j a i z r a z l i č n i h d i n a m i č n i h p e r sp e k t i v ( V a si ć , 2 0 0 4 , s t r . 4 ) . P r i m a r n i cilj sta razvijanje znanja in njegova ponovna uporaba v poslovanju podjetja. 5 Proces ravnanja z znanjem v globalnem podjetju Scania CV AB s pomočjo pre glednic znanja 5.1 Predstavitev globalnega podjetja Scania CV AB Scania proizvaja, razvija in prodaja tovornjake z veliko skupno maso, namenjene za prevoze na dolge razdalje, in tovornjake za gradbeništvo in dostavo. Usmerja se n a p o d r o č j e p r o i z v o d n j e a v t o b u s o v z a v e l i k o š t e v i l o p o t n i k o v , t u r i s t i č ne i n m e s t ne a v t o b u s e . V eč i n a proizvodnje temelji na sodelovanju s proizvajalci kabin. Proizvaja tudi industrijske in ladijske motorje. Ustvarila je s e r v i s n o m r e ž o , k i k u p c e m z a g o t a v l j a s t r o š k o v n o u g o d n o r e š e v a n j e t e ž a v i n l a ž jo d o s t o p n o s t . U s t a n o v i l a j e s v o jo fi n a n č n o i n s t i t u c i jo , i m e n o v a n o S c a n i a C r e d i t , k i k u p c e m o m o g o č a i z b i r a t i n a č i n fi n a n c i r a n j a i n z a v a r o v a n j a . S e d e ž podjetja je na Švedskem, v Södertälju. S svojo dejavnostjo j e n a v z o č a v s t o t i h d r ž a v a h , i m a v eč k o t 1 0 0 0 l o k a l n i h d i s t r i b u t e r j e v i n v eč k o t 1 5 0 0 s e r v i s n i h t o č k . 5.2 Ravnanje z znanjem v globalnem podjetju Scania CV AB V g l o b a l n i h p o d j e t j i h , k a r v e l j a t u d i z a S c a n i o , j e v s e b o l j m o g o č e z a z n a t i n o v e p o t r e b e p o z n a n j u z a p o s l e n i h , s č i m e r o h r a n j a m o p o l o ž a j p o d j e t j a n a t r g u i n j e z a t o t r e b a z znanjem ustrezno ravnati. Scania je multinacionalno p o d j e t j e s p o d r u ž n i c a m i p o v s e m s v e t u i n i m a v eč k o t 3 5 . 0 0 0 z a p o s l e n i h . P o m e n a z n a n j a i n r a v n a n j a z n j i m s e z a v e d a , s v o j e z a p o s l e ne v m a t i č ne m p o d j e t j u ne ne h n o u sp o s a b l j a i n i z o b r a ž u j e t e r u v a j a si s t e m e r a v n a n j a z z n a n j e m i n j i h m o d i fi c i r a . V p o d j e t j u S c a n i a s e n a jv eč k r a t uporablja metoda, imenovana ugotavljanje vrzeli znanja (angleško knowledge gap analysis ) . M e t o d a o m o g o č a u g o t a v l j a n j e p o d r o č i j , n a k a t e r i h j e p o t r e b n a n a d g r a d n j a z n a n j a , i n j e n a m e n j e n a r a v n a n j u z n a r a š č a jo č i m i p o t r e b a m i p o i z o b r a ž e v a n j u i n u sp o s a b l j a n j u . M e t o d a d o l o č a z n a n j e , k i g a i m a m o d a ne s , i n z n a n j e , k i b o p o t r e b n o v p r i h o d n o s t i . V n a d a l j e v a n j u p r i sp e v k a p r i k a z u j e m r a v n a n j e z z n a n j e m v m a t i č ne m p o d j e t j u Scania. P o d j e t j e p r i r a v n a n j u z z n a n j e m l e p r i b l i ž n o sledi korakom v procesu ravnanja z znanjem, kot sem g a o p r e d e l i l a v p r e j š n j i h p o g l a v j i h , t e r p o t e k a p r e k n a č r t o v a n j a , u v e l j a v l j a n j a i n n a d z i r a n j a . R a v n a n j e z z n a n j e m s e j e v p o d j e t j u r a z v i l o i z d ne v n i h p o t r e b , ne p o t e k a n a v s e h p o d r o č j i h , v s e b u j e p a v e l i k o e l e m e n t o v i z p o s a m e z n i h p r e j o m e n j e n i h k o r a k o v , z a t o g a b o m a n a l i z i r a l a k o t p r o c e s , s e s t a v l j e n i z n a č r t o v a n j a , u v e l j a v l j a n j a i n n a d z i r a n j a . N a d o l o č e n i h p o d r o č j i h i m a p o d j e t j e n a t a n č n o d o l o č e n p r o c e s i n t e h n i k e , n a d r u g i h p o d r o č j i h p a ne . A n a l i z a r a v n a n j a z z n a n j e m j e s m i s e l n o p r i r e j e n a p o f a z a h p r o c e s a r a v n a n j a z z n a n j e m , s a j p o d j e t j e n i m a j a s n o l o č e n i h k o r a k o v i n s e e l e m e n t i velikokrat prepletajo ali celo podvajajo. S c a n i a j e d o l o č i l a v p l i v ne d e j a v n i k e , k i z a h t e v a jo v eč a n j e z n a n j a . G r e p r e d v s e m z a r a z v o j p r o i z v o d o v i n p o v eč a ne z a h t e v e k u p c e v . Načrtovane aktivnosti izobraževanja in učenja so l a h k o u s m e r j e n j e n a p o d l a g i t e a n a l i z e t e r t a k o o m o g o č a jo n a jv eč jo u p o r a b o v i r o v i n s t r o š k o v n o u č i n k o v i t p r o c e s g l o b a l ne g a u č e n j a . S c a n i a veliko investira v proces mrežnega usposabljanja z n a m e n o m i z b o l j ša t i u č i n k o v i t o s t i n o s k r b e t i p o d j e t j e s p o t r e b n i m z n a n j e m . M r e ž n o u sp o s a b l j a n j e z a g o t a v l j a u p o r a b o i n n a č r t o v a n j e g l o b a l n i h v i r o v t e r o r g a n i z a c i j s k i h p o t r e b i z o b r a ž e v a n j a . V p r o c e s u s o n a t a n č n o o p r e d e l j e ne v l o g e , n a č r t o v a ne o d g o v o r n o s t i t e r o d n o si m e d m a t i č n o t o v a r n o , t r g o v c i i n d i s t r i b u t e r j i . Z o s r e d o t o č e n j e m n a r a v n a n j e z z n a n j e m n a j b i S c a n i a d o s e g l a v eč jo p r o d u k t i v n o s t p r o c e s a u sp o s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a t e r uporabo orodij in metod. Proces je prilagodljiv z namenom u s k l a j e v a n j a g l o b a l n i h s t a n d a r d o v i n l o k a l n i h p o t r e b . Z a d n j i k o r a k v s m e r i u č eč e s e zd r u ž b e s t a p o v eč a n j e k on k u r e n č n o s t i i n p o z i t i v e n v p l i v n a p o s l o v a n j e . Za ravnanje z znanjem mora podjetje načrtovati potrebna znanja in analizirati sedanje znanje. Taka d o l o č i t e v j e p o m e m b n a t u d i z a n a d z o r r a v n a n j a z z n a n j e m . S l i k a 2 p r i k a z u j e k o t p r i m e r p o t r e b n a p o d r o č j a z n a n j a z a m e h a n i k a , k i s o r a zd e l j e n a n a g l a v n a p o d r o č j a i n p o d p o d r o č j a . V s a k o p o d r o č j e j e s e s t a v l j e n o i z p e t i h ravni, vsaka raven ima svoje cilje. Slika 2: Področja znanja mehanika PODROČJA Raven 1 Raven 2 Raven 3 Raven 4 Raven 5 10 zavorni sistem X X X X X 10 motor X X X X X 10 zavorni sistem-diski X X X X X 10 zavorni sistem-bobni X X X X X 10 zavorne pnevmatike X X X X X 10 dovod zraka X X X X 10 krogotok zavor X X X X 10 ABS* X X X 10 CP12 X X 10 Wabco C X X 10 politika podjetja, rutine X X X X X 10 elektronika X 10 kakovost, proizvod X X X X X 10 diagnostika X X X X X Vir: S c a n i a T r a i n i n g M a n a g e m e n t T o o l b o x , 2 0 0 3 , s t r . 1 . številka 1, letnik 1, februar 2009 30 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Na prvi ravni mora posameznik imeti znanje o zgodovini podjetja, prepoznavati proizvode, poznati o k o l j e v a r s t v e n o p o l i t i k o , p o z n a t i r u t i ne , d i a g n o s t i č n i sistem in servisne storitve, poznati poslovanje podjetja i n s t a n d a r d e k a k o v o s t i . C i l j i s o k o m e r c i a l n o z n a n j e , z m o ž n o s t p o v e z o v a n j a p r o i z v o d o v s p r o c e si v p o d j e t j u , i m e t i p o t r e b n o z n a n j e o k u p c i h i n n j i h o v i h p o t r e b a h . N a d r u g i r a v n i j e p o t r e b n o z n a n j e o p r o g r a m i h v zd r ž e v a n j , p o z n a v a n j e v s e h f u n k c i j v o z i l a t e r p r e v e n t i v n i h o p r a v i l n a v o z i l i h . C i l j i s o p o z n a v a n j e povezave med stroški in potrebnimi popravili ter med p o s a m e z n i m i o p e r a c i j a m i i n i n t e r v a l i v zd r ž e v a n j a . N a t r e t j i r a v n i j e p o t r e b n o z n a n j e o v s e h k o m p one n t a h v vozilu, prepoznavanje vzrokov za nepravilno delovanje. C i l j i s o n a t a n č n o p r e p o z n a v a n j e n a p a k i n v z r o k o v . N a č e t r t i r a v n i s o p o t r e b n a z n a n j a o e l e k t r on s k i h si s t e m i h i n k o m p one n t a h , p o z n a v a n j e n a d z o r n i h sistemov vozila, znanja za postavitev diagnoze s si s t e m a t i č n o u p o r a b o v s e h r a z p o l o ž l j i v i h i n f o r m a c i j . C i l j i s o n a t a n č n o p r e p o z n a v a n j e p o v e z a v e m e d v e d e n j e m v o z n i k a i n p o r a b o g o r i v a t e r v s e h v z o r c e v p o t r e b n i h z a oblikovanje informacij. N a p e t i r a v n i j e z n a n j e o e l e k t r on s k i h si s t e m i h n a n a jv i š j i r a v n i i n z n a n j e , k i o m o g o č a n a t a n č n o p o v e z o v a n j e delovanja elektronskega sistema z nadzornimi sistemi v o z i l a , p o z n a v a n j e m e d s e b o j n i h v p l i v o v k o m p one n t , z n a n j e o m o g o č i h ne p r e d v i d e n i h n a p a k a h v n a d z o r ne m sistemu. S c a n i a n a č r t u j e r a z l i č ne n a č i ne u č e n j a , g l e d e n a p o s t a v l j e n o s t r a t e g i jo r a v n a n j a z z n a n j e m i n d o l o č e n a p o t r e b n a z n a n j a n a p o s a m e z n i h p o d r o č j i h . N a j p r i m e r ne j š i n a č i n a l i k o m b i n a c i j a r a z l i č n i h n a č i n o v d o l o č a t u d i organizacijo, vodenje in na koncu še nadzor. N a s t o p n j i n a č r t o v a n j a m o r a jo r a v n a t e l j i p r a v i l n o d o l o č a t i , k a t e r i z a p o s l e n i p o t r e b u j e jo d o l o č e n o o b l i k o u sp o s a b l j a n j a a l i i z o b r a ž e v a n j a i n k a t e r i n a č i n j e p r i m e r e n , d a b o d o s e ž e n n a č r t o v a n i c i l j . U v e l j a v l j a n j e z a m i š l j e ne g a i z o b r a ž e v a n j a i n u sp o s a b l j a n j a s e z a č e n j a ž e s k a d r o v a n j e m . R a v n a t e l j i s o odgovorni za zagotavljanje kadrovanja k o m p e t e n t n i h i n p r e d a n i h z a p o s l e n i h . U p o r a b l j e ne m e t o d e z a g o t a v l j a jo ne ne h e n r a z v o j n a p o d r o č j u r a v n a n j a s č l o v e k o v i m i z m o ž n o s t m i . Z a p o s l u j e m o m o t i v i r a ne i n k o m p e t e n t ne k a n d i d a t e . I n t e r n a p o l i t i k a z a p o s l o v a n j a z a h t e v a s t i m u l i r a n j e t r e n u t n o z a p o s l e n i h , z n a m e n o m n a d a l j n j e g a r a z v i j a n j a k o m p e t e n c i n o d p i r a n j a d e l o v n i h m e s t z a t i s t e , k i i š č e jo i z z i v . V t e m p r o c e s u i š č e jo n a č i n z a p r e d s t a v i t e v podjetja okolju, skušajo pritegniti nove, sposobne in i z o b r a ž e ne z a p o s l e ne . P r o c e s s e v e d n o z a č ne z d o l o č i t v i jo , k a k š e n p r o fi l z a p o s l e n i h p o d j e t j e z a h t e v a i n p o t r e b u j e . N a p r v i s t o p n j i s o z a h t e v e p r e d s t a v l j e ne s e d a n j i m z a p o s l e n i m . P r i i z b i r a n j u j e d o l o č e n p o s t o p e k i z b i r a n j a z a p o s l e ne g a . Opravi se zdravniški pregled, pregleda ponudbo in d o g o v o r j e n o p o g o d b o o b e h u d e l e ž e n c e v v p o s t o p k u , predstavi se tudi individualni predstavitveni program. Sam proces mora biti na koncu analiziran in ocenjen. A n a l i z a j e s e s t a v l j e n a i z p r a k t i č n i h m e r i t e v , k o t s o š t e t j e š t e v i l a p r e j e t i h p r o š e n j , š t e v i l a u s t r e z n i h i n ne u s t r e z n i h p r e j e t i h p r o š e n j , š t e v i l a o p r a v l j e n i h r a z g o v o r o v , p r e g l e d s t r o š k o v z a p o s l o v a n j a . U g o t o v i m o t u d i p o t r e b e n č a s , indeks zadovoljstva zaposlenega in indeks zadovoljstva k up c e v. Z a z a g o t a v l j a n j e z a h t e v a ne g a z n a n j a j e p o d j e t j e n a t a n č n o o p r e d e l i l o v l o g e v o d i j i n r a v n a t e l j e v p r i izbiri zaposlenih za izobraževanje in usposabljanje. V podjetju p o t e k a jo i z o b r a ž e v a n j a i n u sp o s a b l j a n j a n a r a z l i č n i h r a v ne h . Koordinator izobraževanj o r g a n i z i r a p e r i o d i č ne sestanke s podrejenimi inštruktorji glede potrebnega i z o b r a ž e v a n j a z a p o s l e n i h . N a p o d l a g i n a č r t o v a ne g a z n a n j a i n u g o t o v l j e n i h v r z e l i v z n a n j u i z b i r a z a p o s l e ne z a i zo b r a že v a n j e . Tehnični inštruktor n a p o d l a g i n a č r t o v a ne g a t e h n i č ne g a i z o b r a ž e v a n j a i z b i r a z a p o s l e ne , k i p o t r e b u j e jo s a m o t e h n i č n o u sp o s a b l j a n j e . V p r v i v r s t i s o t o n a n o v o z a p o s l e n i , ž e z a p o s l e n i p a s o i z b r a n i t a k r a t , k o p o d j e t j e u v a j a t e h n o l o š k e n o v o s t i . Inštruktor za komercialno področje, enako kot prejšnja dva, izbira zaposlene, ki potrebujejo i z o b r a ž e v a n j e . Z a p o s l e n i s o i z b r a n i n a s t o p n j i n a d z o r a , p r i č e m e r s t e s t i r a n j i i n v p r a ša l n i k i u g o t a v l j a m o v r z e l i v znanju. Enako velja tudi za inštruktorja voznikov. Inštruktor prodajnega osebja izbira zaposlene za i z o b r a ž e v a n j e i z p r o d a j e , i n ž e n i r s t v a , n a d g r a d n j e i n sodeluje z zunanjimi sodelavci podjetja. Zaposlene izbira n a p o d l a g i u g o t o v l j e n i h v r z e l i v z a h t e v a ne m z n a n j u s p o m o č jo p r e g l e d n i c z n a n j a i n m a t r i k e z n a n j a , k i j e p o d l a g a z a n a č r t o v a n j e u sp o s a b l j a n j i n i z o b r a ž e v a n j . Ravnatelji morajo komunicirati z zaposlenimi, vsak zaposleni pa mora prevzemati odgovornost nad svojim delom, slediti vrednotam podjetja, prispevati k ne ne h ne m u r a z v o j u i n i z b o l j ša v a m t e r sp r e j e m a t i odgovornost za svoj osebni razvoj. Podpora ravnateljev pri doseganju potrebnega znanja ima usodni pomen. Zaposlene je treba seznanjati s procesom nastajanja preglednic znanja, z razlogi z a t o , o p o z o r i t i j i h j e t r e b a n a k on k r e t n a v e d e n j a , k i v o d i jo k v eč j i d e l o v n i u sp e š n o s t i . Z a v s a k o n a v e d e n o p o d r o č j e z n a n j a n a s e z n a m u j e t r e b a p r i p r a v i t i n a t a n č e n o p i s z n a č i l ne g a v e d e n j a , s a m o n a š t e v a n j e o p i s o v n i d o v o l j . Z g l e d u j e s e l a h k o p o p o s a m e z n i h z a p o s l e n i h , k i n a d p o v p r eč n o d o b r o o b v l a d a jo k a k š n o d e l o v n o p o d r o č j e . Nadrejeni mora svojega podrejenega poznati. Zaposleni ocenjuje svoje znanje s štirimi ocenami. Zavedati se mora, da nezadostna ocena ne vodi k negativnemu obravnavanju nadrejenega. Ocena naj opozarja, katera s o t i s t a p o d r o č j a , k i p o t r e b u j e jo d o d a t n o u sp o s a b l j a n j e i n i z o b r a ž e v a n j e . O c e n a v i s o k e s t o p n j e k a ž e , d a j e m o g o č p r e n o s p o t r e b ne g a ( t i h e g a ) z n a n j a m e d z a p o s l e n i m i . Podporni proces je nenazadnje tudi nagrajevanje zaposlenih za doseženo znanje in uspešno usposabljanje. S c a n i i n p r o c e s n a g r a j e v a n j a z a p o s l e n i h zagotavlja, da nagrade vplivajo na delovne vrednote, t e m e l j i jo n a u sp e š n o s t i d e l a i n p r i v l a č i jo m o t i v i r a ne zaposlene. Nagrada je kompenzacija za prispevek k u sp e h u p o d j e t j a . N a g r a j e v a n j e m o r a t e m e l j i t i n a p o t r e b a h p o d j e t j a , o d r a ž a t i m o r a o d g o v o r n o s t p r i d e l u i n p r i u sp e š n o s t i o p r a v l j a n j a d e l o v n i h n a l o g . V p r o c e s u n a g r a j e v a n j a s e n a z a č e t k u u sp o s a b l j a n j a a l i i z o b r a ž e v a n j a ( p a t u d i p r v e z a p o s l i t v e ) d o l o č i r a v e n u sp e š n o s t i , k i n a j s e d o s e ž e , k o m p e t e n c e ( z n a n j e , ž e l j a i n z m o ž n o s t ) z a v s a k e g a z a p o s l e ne g a s e d a j i n v p r i h o d n j e . številka 1, letnik 1, februar 2009 31 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek V s e n a š t e t o t e m e l j i n a p o s e b n i h d e j a v n i k i h u sp e h a , p r i č a k o v a n i h r e z u l t a t i h i n n a z a h t e v n o s t i d e l a . P r i opredelitvi pojma uspešnost je pomembno, da se meri m e t o d o l o š k o i n u p o š t e v a d o s e g a n j e p o s t a v l j e n i h c i l j e v . V s e o m e n j e n o s e m o r a o d r a ž a t i v s a m e m n a g r a j e v a n j u . N a g r a j e v a n j e j e s e s t a v l j e n o i z p o v eč a n j a p l a č e , d o d a t n i h b on u s o v , d o d a t n i h d n i l e t ne g a d o p u s t a i n s a m e g a napredovanja. Usposabljanje in izobraževanje zaposlenih sta izvedena neposredno po stopnji uveljavljanja. Slika 3 p r i k a z u j e , k a k o s o l a h k o r a z l i č n i m e d i j i u sp o s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a u s t r e z n i z a r a z l i č ne c i l j ne s k u p i ne z a p o s l e n i h . D o l o č e ne s k u p i ne z a p o s l e n i h p o t r e b u j e jo p r a k t i č n o u sp o s a b l j a n j e s p o m o č jo v o d i j . R a v e n p r a k t i č ne g a u sp o s a b l j a n j a p o m e n i , d a p o s t a ne jo s t i l i u č e n j a b o l j i n t e r a k t i v n i . R a v n a t e l j i p a u p o r a b l j a jo d r u g e n a č i ne u sp o s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a , k i s o b o l j t e o r e t i č n a i n m a n j p r a k t i č n a . V e l i k p o t e n c i a l p a v s e e n o o bs t a j a pri pokrivanju splošnega in osnovnega znanja prek modulov predznanja, ki se razdeljuje prek inštruktorja. Usposabljanje z vodenjem inštruktorja (angleško ILT- instrucor led training ) s e l a h k o z a č ne n a v i š j i r a v n i o z i r o m a g a j e m o g o č e č e z č a s t u d i s k r a j ša t i . T o p o m e n i m a n j š e s t r o š k e , k r a j š i p r o d u k t i v e n č a s i n d o s e g a n j e v i š j e r a v n i znanja. Pri izobraževanju pa je pomembno usklajevanje, k o t k a ž e s l i k a 3 . P o v e z a n si s t e m s o d e l o v a n j a r a z l i č n i h p o d r o č i j v p o d j e t j u m o r a r a v n a t e l j s t v o u s k l a j e v a t i . Pomembno je sodelovati in komunicirati. Koordinatorji usposabljanj neposredno sodelujejo z ravnateljstvom, m e d s e b o j i n z d r u g i m i t r e ne r j i v m r e ž i . Slika 3: Mediji usposabljanja in izobraževanja Vir: Learning Vision & Strategy, 2004, str. 9. Slika 3: Usklajevanje izobraževanj Vir: Scania Master Program and Training Recommendation, 2004, str. 5. 5.3 Uporaba preglednice znanja N a d z o r n a č r t o v a ne g a z n a n j a o m o g o č a preglednica znanja, k i k a ž e r a v e n d o s e ž e ne g a z n a n j a p o s a m e z n i k a o d n a č r t o v a ne g a ( s l i k a 4 ) . P r i v n o s u p o d a t k o v s o v uporabi tri metode, potem so rezultati vneseni v matriko znanja , k i o m o g o č a n a d z o r r a v n a n j a z z n a n j e m n a r a v n i celotnega podjetja. V podjetju nadzor poteka na ravni celotnega podjetja in na ravni vsakega posameznika. D o s e ž e n o n a č r t o v a n o z n a n j e p o s a m e z n i k o v sp r e m l j a m o v preglednici znanja. Ugotovljena odstopanja podjetje u r a v n a v a z d o d a t n i m i i z o b r a ž e v a n j i i n u sp o s a b l j a n j i . P r a v številka 1, letnik 1, februar 2009 32 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek t a k o j e r e z u l t a t n a d z o r a o s n o v a z a n a d a l j n j e n a č r t o v a n j e potrebnega znanja. Preglednica znanja in pozneje matrika znanja sta orodji pri zagotavljanju sistemov kakovosti v podjetju. Servisne delavnice so zavezane k d o s e g a n j u s t a n d a r d o v o d l i č n o s t i , k i j i h o p r e d e l j u j e i n t e r n i d o k u m e n t . T a j e v e l j a v e n z a v s e p o d r u ž n i c e i n v s a p o d r o č j a p o t r e b ne g a z n a n j a . N a č r t o v a n a k a k o v o s t s t o r i t e v , k i t e m e l j i n a d o l o č e n i r a v n i z n a n j a , m o r a b i t i d o s e ž e n a , d a p o s a m e z n a s e r v i s n a e n o t a d o b i d o v o l j e n j e m a t i č ne g a p o d j e t j a z a d e l o v a n j e . O c e n j e v a n j e m a t i č ne g a p o d j e t j a Slika 4: Preglednica znanja Vir: Mapping the network using the Scania Master Technician Matrix, 2004, str. 8. številka 1, letnik 1, februar 2009 33 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek p o d r u ž n i c p o t e k a v s a k o l e t o , z a t o s k r b z a d o s e g a n j e n a č r t o v a ne g a z n a n j a i n n j e g o v n a d z o r p o m e n i t a o s n o v o i z p o l n j e v a n j a t e h s t a n d a r d o v . P r v a m e t o d a j e p r e v e r j a n j e z n a n j a z a p o s l e n i h v p o d j e t j u o d o l o č e n i t e m i o z i r o m a p o d r o č j u . A n a l i z o v o d i ne k d o , k i d o l o č e ne g a z a p o s l e ne g a p o z n a z e l o d o b r o . Druga metoda je bolj kompleksna, imenuje se razdeljevanje (angleško distribution). Znanje se razdeljuje ali prenaša n a r a z l i č ne r a v n i i n n a r a z l i č n a p o d r o č j a z n a n j a . G r e z a prevajanje usposabljanja v samo matriko znanja. Tretji n a č i n j e p r e v e r j a n j e . Z a p o s l e n i o d g o v a r j a jo n a z a s t a v l j e n a v p r a ša n j a ( t a s e n a h a j a jo v m a t r i k i z n a n j a ) . U p o r a b a t e m e t o d e j e m o g o č a , č e p r e j š n j i d v e n i s t a u p o r a b l j e n i a l i pa sta nejasni. Pri vsem naštetem pa Scania na samem z a č e t k u d o l o č i , k a j sp l o h j e ž e l e n o z n a n j e z a p o s a m e z n i k a in podjetje kot celoto. M a t r i k a z n a n j a t e m e l j i n a g l a v n i h s k u p i n a h i n p o d s k u p i n a h z d o l o č e n o o s n o v o p o d r o č i j z n a n j a . Č e z n a n j e z a g l a v ne s k u p i ne n i d o v o l j n a t a n č n o o p r e d e l j e n o , uporabimo preglednico znanja s podskupinami. Ko je p o d r o č j e z n a n j a o p r e d e l j e n o , j e t r e b a d o l o č i t i t u d i r a v n i znanja. Matrika je razdeljena na pet ravni. Vedno je treba o d g o v o r i t i n a v p r a ša n j e , k a j r e s n i č n o ž e l i m o m e r i t i . Pomembni dejavniki so znanje, izkušnje in sposobnost informacije prenesti v dogajanje, razumevanje in sp o s o b n o s t n a p i s a n a p r a v i l a sp r e m e n i t i v p r a k t i č n o operacijo ter aplikacijo in sposobnost opraviti nalogo pravilno. Novo znanje mora biti postavljeno in opredeljeno z a v s a k o p o d r o č j e p o t r e b ne g a z n a n j a . V p r e g l e d n i c i z n a n j a s o u p o r a b l j e n i n a t a n č n o d o l o č e n i k on c e p t i z n a n j a t e r s t e m p o t r e b n a u sp o s a b l j a n j e i n i z o b r a ž e v a n j e . V p r a k si g r e z a v p i s v s e g a o s e b j a , p o l o ž a j e v z a o p r a v l j e n a u sp o s a b l j a n j a . O z n a č e n a s o t u d i p o d r o č j a i z o b r a ž e v a n j , k i j i h j e t r e b a š e o p r a v i t i . V i d n o j e znanje v podjetju in vrzeli v njem. Matrika znanja na ravni podjetja je bolj izpopolnjena izvedenka preglednice znanja za posameznike, ki temelji n a o p r e d e l j e n i h s t o p n j a h z n a n j a ( 5 r a v n i ) . S t o p n jo z n a n j a z a p o s a m e z n o s k u p i n o i n p o d s k u p i n o d o l o č a r a v n a t e l j p o p r o d a j e . P o z n a t i m o r a u d e l e ž e n c e i n n j i h o v o usposobljenost. M a t r i k a z n a n j a ( s l i k a 5 ) t e m e l j i n a n a s l e d n j i h s t o p n j a h : n a p r v i j e o s n o v n o z n a n j e S c a n i e , n a d r u g i j e i z v a j a n j e v zd r ž e v a n j , l a ž j i h i n sp l o š n i h p o p r a v i l , n a t r e t j i s t o p n j i s t a i z v a j a n j e m e h a n i č n i h , p ne v m a t i č n i h i n h i d r a v l i č n i h p o p r a v i l , sp l o š n i h e l e k t r i č n i h p o p r a v i l i n o s n o v n a u p o r a b a r a č u n a l n i š k e d i a g n o s t i k e . N a č e t r t i stopnji so poznavanje sistema, napredno znanje uporabe r a č u n a l n i š k e d i a g n o s t i k e i n n a p r e d n o z n a n j e n a p o d r o č j u elektrike ter na peti stopnji sta iskanje in odstranjevanje napak, reševanje problemov z vibracijami in delovanjem i pd . Z u p o r a b o n a š t e t i h s t o p e n j j e t r e b a d o l o č i t i p o t r e b n o z n a n j e z a v s a k e g a m e h a n i k a i n z a v s a k o d e l o v n o p o d r o č j e . R a č u n a l n i š k i p r o g r a m e x c e l o m o g o č a u g o t a v l j a n j e z n a n j a i n n j e g o v o m e r j e n j e v o d s t o t k i h , i s k a n j e v r z e l i v n j e m t e r merjenje kompetenc v podjetju. M a t r i k a s e u p o r a b l j a v r a z v i t e m si s t e m u m r e ž ne g a usposabljanja. Skupni rezultat posameznega ocenjevanja j e p o s t a v l j e n v o d s t o t k e i n k a ž e , k a k š n o z n a n j e i m a s e r v i s z a p o s a m e z n i m o d u l . C e l i c e z o d s t o t k i s o r d eč e , z e l e ne i n rumene barve. Zeleno polje pomeni dober in zadovoljiv r e z u l t a t . R u m e n o p o l j e k a ž e p o v p r eč n o z n a n j e , r d eč e p a si g n a l i z i r a v eč jo v r z e l v z n a n j u . S k u p n i r e z u l t a t j e si c e r l a h k o p o z i t i v e n , v e n d a r s e b o p o l j e o b a r v a l o r d eč e , č e o bs t a j a v r z e l v p o d s k u p i n a h . V o d j a s e r v i s a m o r a n a t a n č n o a n a l i z i r a t i g l a v ne s k u p i ne m o d u l o v i n n j i h o v e p o d s k u p i ne t e r n a j t i p o d r o č j a , n a k a t e r i h s t a p o t r e b n a u sp o s a b l j a n j e i n i z o b r a ž e v a n j e . V primeru vrzeli v znanju podjetje za posameznike v z p o s t a v l j a i n d i v i d ua l ne n a č r t e u č e n j a . D o l o č i jo c i l j e u č e n j a , p o t r e b e n č a s i n v i r e t e r m e t o d e m e r j e n j a d o s e ž e n i h r e z u l t a t o v . N a d g r a j e v a n j e z n a n j a o z i r o m a njegovo pridobivanje podjetje usmerja z letnimi r a z g o v o r i i n p o s t a v l j e n i m i i n d i v i d ua l n i m i n a č r t i r a z v o j a . Slika 5: Matrike znanja 20 Level 1 (100%) Level 2 (80%) Level 3 (60%) Level 4 (40%) Level 5 (20%) 0. GENERAL 95,0% 95,0% 89,3% 60,7% 16,4% 1. ENGINE 95,0% 95,0% 95,0% 73,3% 34,4% 2. COOLING SYSTEM 71,3% 71,3% 71,3% 57,5% 1,3% (A) COOLING SYSTEM 95,0% 95,0% 95,0% 75,0% 0,0% (A1) MECHANICAL FAN (A2) ELECTRICAL FAN 95,0% 95,0% 95,0% 65,0% 5,0% (A3) HYDRAULIC FAN 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% INTERCOOLER 95,0% 95,0% 95,0% 90,0% 0,0% 3. FUEL AND EXHAUST SYSTEM 95,0% 95,0% 94,0% 60,5% 25,0% 4. CLUTCH 95,0% 95,0% 95,0% 95,0% 80,0% 5. GEARBOX 95,0% 95,0% 95,0% 72,5% 33,2% 6. PROPELLER SHAFT 95,0% 95,0% 95,0% 80,0% 40,0% 7. FRONT AXLE 95,0% 95,0% 95,0% 65,0% 0,0% 8. REAR AXLE 95,0% 95,0% 95,0% 65,0% 0,0% 9. HUBS & WHEELS 95,0% 95,0% 95,0% 80,0% 45,0% 10. BRAKES 95,0% 95,0% 95,0% 78,2% 46,8% 11. FRAME 95,0% 95,0% 95,0% 75,0% 10,0% 12. SUSPENSION 95,0% 95,0% 95,0% 80,0% 50,0% 13. STEERING 95,0% 95,0% 95,0% 74,3% 13,6% 14. ENGINE CONTROL 95,0% 95,0% 95,0% 75,0% 50,0% 16. ELECTRICAL SYSTEM 95,0% 95,0% 82,5% 57,1% 7,9% 17. INSTRUMENTS 95,0% 95,0% 95,0% 75,0% 23,1% 18. CAB 95,0% 95,0% 93,3% 77,3% 30,7% 19. COMPLEMENTARY SYSTEM 95,0% 95,0% 95,0% 80,0% 40,0% V i r : M a p p i n g t h e ne t w o r k u si n g t h e S c a n i a M a s t e r T e c h n i c i a n M a t r i x , 2 0 0 4 , s t r . 1 0 . številka 1, letnik 1, februar 2009 34 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Pomembni sta komunikacija in motivacija, za kateri s o o d g o v o r n i p o s a m e z n i r a v n a t e l j i o d d e l k o v . M a t i č n o p o d j e t j e ne ne h n o i z o b r a ž u j e r a v n a t e l j e v p o d r u ž n i c a h n a t e m p o d r o č j u , j i m d a j e u s m e r i t v e i n p o t r e b n a o r o d j a . N a d z o r s p o m o č jo z e m l j e v i d o v z n a n j a o m o g o č a n a t a n č n o n a č r t o v a n j e n a p o d l a g i u g o t o v l j e n i h v r z e l i i n t a k o d o l o č a š i b k e j ša p o d r o č j a z n a n j a , s a m o n a č r t o v a n j e p a v s k l a d u s c i l j i o m o g o č a p o t r e b n a z n a n j a z a t e k m o v a l n o prednost podjetja v primerjavi s konkurenti. Z uvedbo preglednic znanja, ki se ne razlikujejo med p o s a m e z n i m i p o d r u ž n i c a m i ( v p o p r o d a j i ) , s o o m o g o č e n i c e n t r a l n o n a č r t o v a n j e i n k o o r d i n i r a n j e i z o b r a ž e v a n j a i n u sp o s a b l j a n j a t e r v eč j a d e l i t e v v i r o v . 6 Sklep P o d j e t j e S c a n i a C V A B i m a i z r a z i t o v e l i k o i n t e l e k t ua l ne g a k a p i t a l a , s a j z a p o s l u j e l j u d i v r a z v o j u i n r a z i s k a v a h , k i p o m e n i jo ne o p r e d m e t e n o p r e m o ž e n j e p o d j e t j a . K e r j e p o d j e t j e g l o b a l n o i n d e j a v n o v m n o g i h d r ž a v a h , r a v n a n j e z znanjem pomeni tekmovalno prednost podjetja. Njegov u sp e h n a t r g u j e o d v i s e n o d i n o v a t i v n o s t i p r o i z v o d o v , k i n a e n i s t r a n i z a d o v o l j u j e p o v eč a ne p o t r e b e k u p c e v , n a d r u g i s t r a n i p a v e d n o v eč j e z a h t e v e z a k on o d a j e . B r e z p o u d a r j e ne g a r a v n a n j a z z n a n j e m , k i b i o m o g o č i l o p r e n o s t i h e g a z n a n j a m e d z a p o s l e n i m i , p r i d o b i v a n j e , u p o r a b o i n njegovo delitev, obstaja bojazen, da tako znanje iz podjetja i z g i ne z o d h o d o m z a p o s l e n i h . G l o b a l n o p o d j e t j e S c a n i a C V A B s e z a v e d a p o m e n a r a v n a n j a z z n a n j e m . M a t i č n o p o d j e t j e j e r a z v i l o si s t e m e i z o b r a ž e v a n j a i n u sp o s a b l j a n j a s v o j i h z a p o s l e n i h t e r s v o j n a č i n r a v n a n j a z z n a n j e m , p o s e b n o n a p o d r o č j u p o p r o d a j e i n s e r v i s n i h s t o r i t e v . R a v n a n j e z z n a n j e m s o povezali s sistemom zagotavljanja kakovosti. Sodelujejo t u d i z u n i v e r z a m i i n z u n a n j i m i s t r o k o v n j a k i , v m a t i č ne m podjetju imajo poseben oddelek, ki se ukvarja s temi v p r a ša n j i . P o s t a v i l i s o si s t e m z a g o t a v l j a n j a p o t r e b n i h znanj na ravni posameznika in podjetja kot celote, tako m e r i jo r a v e n d o s e ž e ne g a z n a n j a i n z m e t o d a m i d o l o č a jo p o d r o č j a , n a k a t e r i h j e p o t r e b n o d o d a t n o u sp o s a b l j a n j e z a p o s l e n i h . P r e g l e d n i c e z n a n j a z a s e r v i s n o o s e b j e s o e n a k e v v s e h p o d r u ž n i c a h , k a r p o d j e t j u o m o g o č a c e n t r a l i z i r a n o n a č r t o v a n j e p o t r e b n i h i z o b r a ž e v a n j i n u sp o s a b l j a n j t e r z a t o p o t r e b n i h o r o d i j . P o l i t i k a r a v n a n j a z z n a n j e m z a p o s l e n i h j e t e s n o povezana s strategijo podjetja in cilji poslovanja. Ravnanje z z n a n j e m j e p o d j e t j e p r e d l a g a l o t u d i h č e r i n s k i m p o d j e t j e m , o bs t a j a jo p a p o d r o č j a , n a k a t e r i h t e g a n i . V e l i k p o u d a r e k j e n a m e n j e n p o d r o č j u p o p r o d a j e , m a n j p a p r e o s t a l i m p o d r o č j e m , k o t s o p r o d a j a , m a r k e t i n g , logistika in podobno. Bibliografija A r g o t e , L . i n I n g r a m , P . ( 2 0 0 0 ) : K n o w l e d g e T r a n s f e r : A B a si s f o r C o m p e t i t i v e A d v a n t a g e i n F i r m s . O r g a n i z a t i on a l B e h a v i o r & H u m a n D e c i si on Processes, 82 (1), 150–169. Č a t e r , T . ( 2 0 0 4 ) : T h e R e l e v a n c e o f t h e K n o w l e d g e - B a s e d S c h o o l o f T h o u g h t on t h e S o u r c e s o f F i r m ’ s C o m p e t i t i v e A d v a n t a g e . M a n a g e m e n t , 6 ( 1 ) , 1 – 2 6 . D e c a r o l i s , D . M . , i n D e e d s , D . L . ( 1 9 9 9 ) : T h e I m p a c t o f Stocks and Flows of Organizational Knowledge on F i r m P e r f o r m a n c e : A n E m p i r i c a l I n v e s t i g a t i on o f t h e B i o t e c h n o l o g y I n d u s t r y . S t r a t e g i c M a n a g e m e n t Journal, 20 (10), 953–968. G o r i š e k , K . ( 2 0 0 0 ) : Z a d o v o l j s t v o z a p o s l e n i h : n a š e razumevanje danes – naše potrebe jutri. Kadri, 11, 89–93. Grant, R. M. (1996): T o w a r d a K n o w l e d g e - B a s e d T h e o r y o f t h e F i r m . S t r a t e g i c M a n a g e m e n t J o u r n a l , W i n t e r Special Issue, 17, 109–122. G r u b a n , B . ( 2 0 0 3 ) : H R M : » Č l o v e š k i v i r i « a l i l j u d j e z n o v i m i v r e d n o t a m i ? H R M , 1 ( 1 ) , 1 – 1 3 . Lank, E. (1997): L e v e r a g i n g I n v i si b l e A s s e t s : T h e H u m a n Factor. London: Long Range Planning, 30 (3), 406– 412. Learning, Vision and Strategy, 2006. M a p p i n g t h e ne t w o r k u si n g t h e S c a n i a M a s t e r T e c h n i c i a n M a t r i x , 2 0 0 4 . M c E l r o y , M . W . ( 2 0 0 3 ) : T h e N e w K n o w l e d g e M a n a g e m e n t : C o m p l e x i t y , L e a r n i n g a n d S u s t a i n a b l e I n n o v a t i on . A m s t e r d a m : B u tt e r w o r t h H e i ne m a n n . M o ž i n a , S . ( 1 9 9 4 ) : O s n o v e v o d e n j a . L j u b l j a n a : Ek on o m s k a fakulteta. P i r c , A . S . ( 2 0 0 0 ) : O r g a n i z a t i on a l L e a r n i n g a n d K n o w l e d g e Management. Magistrsko delo. Ljubljana: Ekonomska fakulteta. P u č k o , D . ( 1 9 9 8 ) : P o s l o v o d e n j e z n a n j a i n v p l i v n a s t a t e š k o poslovodenje ter analizo. Organizacija, Kranj, 31 (10), 557–565. P r o bs t , G . , S t e ff e n , R . , R o m h a r d t , K . ( 1 9 9 9 ) : M a n a g i n g K n o w l e d g e : B u i l d i n g B l o c k s o f S u c c e s s . C h i c h e s t e r : J o h n W i l e y &S on s . R a n t , Ž . ( 2 0 0 2 ) : L j u d j e v p r o c e s n i o r g a n i z a c i j i . Organizacija, Kranj, 35 (5), 296–302. Rastogi, P . N. (2000): Knowledge Management and I n t e l l e c t ua l C a p i t a l : T h e N e w V i r t u o u s R e a l i t y o f C o m p e t i t i v e ne s s . H u m a n S y s t e m s M a n a g e m e n t , A m s t e r d a m , 1 9 ( 1 ) , 3 9 – 4 8 . R o z m a n , R . , S i t a r , A . S . ( 2 0 0 7 ) : I m p a c t o f O r g a n i z a t i on on Organizational Learning and Knowledge M a n a g e m e n t . T h e 2 3 rd E G O S C o l l o q u i u m V i e n n a , July 5-7, 1–19. Sa l tz e r , K . , B e n t l e y , T . ( 1 9 9 9 ) . T h e C r e a t i v e A g e : K n o w l e d g e a n d S k i l l s f o r t h e ne w E c on o m y . D E M O S , 1 – 2 0 . Sarvary, M. (1999): Knowledge Management and C o m p e t i t i on i n t h e C on s u l t i n g I n d u s t r y . C a l i f o r n i a Management Review, 41 (2), 95–105. Scania Master Program and Training Recommendation, 2004. S c a n i a T r a i n i n g M a n a g e m e n t T o o l b o x , 2 0 0 3 . T i s s e n , R . , A n d r i e s s e n , D . , D e p r e z , F . L . ( 1 9 9 8 ) : Value B a s e d K n o w l e d g e M a n a g e m e n t C r e a t i n g 2 1 st C e n t u r y C o m p a n y . K n o w l e d g e I n t e n si v e , P e o p l e R i c h . A m s t e r d a m : A d d i s on - W e s l e y Lon g m a n . številka 1, letnik 1, februar 2009 35 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek T r e v e n , S . ( 1 9 9 8 ) : M a n a g e m e n t č l o v e š k i h v i r o v . L j u b l j a n a : Gospodarski vestnik. V e r a , D . , i n C r o s s a n , M . ( 2 0 0 4 ) : S t r a t e g i c L e a d e r s h i p a n d O r g a n i z a t i on a l L e a r n i n g . A c a d e m y o f M a n a g e m e n t Review, 29 (2), 1–16. V a si ć , V . ( 2 0 0 4 ) : P r e n o s z n a n j a v g o r e n j u – z e m l j e v i d znanja. Pridobljeno 1.12.2007 s h ttp : / / www . Gorenjegroup.com/filles/strokovni_ prispevki/ p r e n o s _ z n a n j a _ v _ g o r e n j u 1 . pd f Mg. Vesna Vodopivec je bila rojena 24. 10. 1974 v Postojni. Na Ekonomski fakulteti v Ljubljani je diplomirala na Visoki poslovni šoli, smer management. Nato je končala specialistični študij, smer management, in pridobila univerzitetno izobrazbo. Leta 2008 je opravila magistrski študij, smer poslovodenje in organizacija. Zaposlena je v multinacionalnem podjetju Scania East Adriatic Region (Scania E.A.R. d.o.o.) v Ljubljani, kjer je odgovorna za področje stikov z javnostmi in pospeševanje prodaje v regiji (države Slovenija, Hrvaška, BiH, Srbija, do leta 2006 tudi Bolgarija). Od januarja 2009 naprej pa je odgovorna tudi za področje HRM.