■ i 'K 10 i Poštnina plačana v gotovini. POPOTNIK PEDAGOŠKI IN ZNANSTVENI LIST. LETNIK XLVIII. APRIL 1927. ŠTEV. 8. DR. M. ROBIC: VERA STARIH SLOVANOV V LUČI PRIMERJAJOČE ZGODOVINE VERSTVA. Bili so časi, ko so se ne samo pri nas, marveč tudi povsod drugod zanimali izmed vseh panog staroslovanske kulture najbolj za staroslo-vansko mitologijo ali vero. Zadnja desetletja je pri nas zanimanje za to mitologijo zelo popustilo; drugod pa proučevanje verstva Starih Slovanov in sploh vseh slovanskih starožitnosti ali starin ni počivalo in je cclo lepo napredovalo. Tako se je zgodilo, da je tudi po novejših slovenskih knjigah, ki se dotikajo tega predmeta, najti mnogo zastarelih trditev, zato pač ni neumestno, ako podamo baš v »Popotniku« vsaj v glavnih orisih sliko verstva naših poganskih prednikov, slonečo na današnjem stanju proučevanja tega vprašanja, in to v zvezi s primer-jajočo zgodovino verstva, ker le tako pride naš predmet v pravo luč. I. Pomožne znanosti. 1. Gradivo za sliko vere Starih Slovanov nam nudita predvsem arheologija in zgodovina. Arheološka izkopavanja so nam odkrila posebno mnogo staroslovanskih grobišč in s tem osvetljujejo staroslovanske nazore o posmrtnem življenju. Glavni vir za spoznavanje staroslovanske vere pa so poročila srednjeveških pisateljev. Treba pa 4 je povdariti, da nam nobeden teh starih pisateljev ni podal celotne slike našega predmeta, marveč so vsa ta poročila več ali manj slučajna in nesestavna. Iz dobe, ko so bili še vsi Slovani trdi pogani, imamo eno edino kratko poročilo, ki nam ga je podal bizantinski zgodovinar Pro-kopios v sredi VI. stoletja po Kr. o Slovanih ob #>lenji Donavi. To edino poročilo svoje vrste zasluži, da ga navedemo v celoti. Glasi se v slovenskem prevodu sledeče: »Verujejo pa, da je en bog, tvorec bliska, edini gospod vsega in mu žrtvujejo goved in vsakovrtne žrtvene živali. Usode pa ne poznajo in tudi sicer verujejo, da nima nobene moči v člo« t veških zadevah. Ce jim pa je že smrt za petami, ko jih ali bolezen tlači ali se odpravljajo na vojno, obljubljajo, da bodo, če se rešijo, takoj opravili bogu žrtev za življenje, in rešivši se, žrtvujejo, kakor so obljubili, in menijo, da so si rešitev s to žrtvijo odkupili. Častijo pa tudi reke in nimfe in neka druga božanstva; in tem vsem žrtvujejo; pri teh žrtvah pa vedežujejo.« (Prokop. Bell. Got. III. 14.). Potem molčijo zgodovinski viri vse do IX. in X. stoletja. Tedaj je bilo slovansko preseljevanje v glavnem že izvršeno in Slovani so že stali na prehodu iz poganstva v krščanstvo. Zato nam je vobče možno dati samo sliko slovanskega poganstva tik ob njegovem koncu, ko radi obsežnosti slovanskega ozemlja že ni bilo več enotno. O Rusih nam poročajo najstarejši ruski letopisi, predvsem Kijevski, dalje Slovo o polku Igorjevem, životopisi svetnikov, apokrifi in starejši bogoslovni spisi, naperjeni proti žilavim ostankom poganstva. Najstarejša poljska poročila so šele iz XIV.—XV. stoletja. Glavna vira za Čehe sta Kozmasov letopis in opatoviški homilijar (okoli 1. 1100.). O veri polabsko-baltskih Slovanov nam poročajo razmeroma mnogo latinski zgodovinski spisi germanskih misijonarjev, zlasti merseburški škof Dietmar (t 1018. I.), bremenski kanonik Adam- (okoli 1. 1050.), župnik Helmold (XII. stol.), danski duhovnik Saxao Grammaticus (XII. stol.) ter trije životopisi bamberškega škofa Otona (iz XII. stol.). O poganstvu južnih Slovanov imamo iz starejše dobe par kratkih beležk. Omeniti nam je končno še arabske pisatelje, ki so: Mašadi (X. stol.), Rosteh (zač. X. stol.), Kardisi (XI. stol.) in Ibn Fadlan, ki slika pogreb ruskega velmoža 1. 922. po Kr. Vsa ta stara poročila je bilo treba kritično oceniti. Zbral jih je Lu-bor Niederle v svojem velikem delu »Slovanske starožitnosti«, v katerem obsega vera Starih Slovanov posebno knjigo (iz 1. 1916.). O staro-slovanskem pogrebu govori Niederle na drugem mestu istega velikega dela. Iz tega Niederlejevega dela so vzeti zgodovinski podatki za pričujoči oris. 2. Poleg starih poročil nas more tudi moderna folkloristika v marsičem poučiti o veri naših poganskih prednikov. Folkloristika je zbrala ogromno gradivo o tem, kaj preprosto ljudstvo še dandanes veruje poleg svojega^krščanskega nazora. Vendar pa ni vsaka sedanja viaža staroslovanska, ker je mnogo tujega prišlo pozneje po različnih potih k Slovanom. Zato je treba pri uporabi folklora za vero Starih Slovanov skrajne previdnosti, kar se žal mnogokrat ni storilo. Načelno se sme smatrati izmed sedanjih bajk, pravljic, vraž, običajev itd. samo to za staroslovansko, kar je izrecno zgodovinski izpričano ali vsaj v popolnem skladu z zanesljivimi zgodovinskimi poročili. Vse drugo je dvomljive starosti, za mnogokatero stvar se pa da naravnost dokazati poznejši tuji izvor. 3. Nadaljna pomožna znanost primerjajoče zgodovine verstva je tudi primerjajoče jezikoslovje. Od njega se je sredi preteklega stoletja pričakovalo jako mnogo, če ne vse. Te velike nade se niso izpolnile, vendar pa je tudi jezikoslovje marsikaj dognalo, dasi-ravno so se številne razlage besed (etimogologije) morale kot napačne ali dvomljive opustiti. Najvažnejši je nauk Hermanna Usenerja, ki je dokazal za evropske narode, da se je človeško mišljenje razvilo od poedin-skih pojmov k občnim in tako tudi verstvo od trenotnih in posebnih Dogov, ki so imeli skrajno omejen delokrog, k višjim bogovom. 4. Zelo važna pomožna veda je končno e t n o g r a f i j a ali naro-k aopisje, ki opisuje predvsem življenje primitivnih ali prirodnih narodov v vsem njegovem obsegu in zato obravnava tudi vero teh narodov. F-tnografi so zbrali ogromno gradivo o gmotnem in duševnem življenju skoro vseh narodov zemlje in etnografija se trudi, da obdela to ogromno gradivo strogo znanstveno. II. Primerjajoča zgodovina verstva. Primerjajoča zgodovina verstva je kot znanost razmeroma jako mlada, ker segajo njeni začetki kot posebne znanosti samo v drugo polovico XIX. stoletja. Zato ni čudno, da še ni prišla povsod do splošno sprejetih naukov in da še celo v osnovnih načelih ni popolnega soglasja. 1. Že na vprašanje o početku vere nam odgovarja mnogo teorij, od katerih so nekatere mnogo starejše kot naša znanost. Navesti hočemo samo najvažnejše. Tu je najprej vrsta nacionalističnih teorij, ki jim je vsem skupno, da smatrajo vero za nekak nauk, ki se kot tak obrača predvsem do našega razuma (lat. ratio). Tako pravi na primer Euhemeros, grški filozof, ki je živel okoli 1. 300. pred Kr., da so bogovi in heroji slavni, hrabri in mogočni ljudje preteklosti. 2e stari Stoiki pa so učili, da je vera samo stremljenje, naravne pojave razumno razlagati, njim je bil Zeus samo nebo, Apollon in Artemis solnce in luna itd. Še mnogi racijonalisti XVIII. stoletja so po zgledu grških sofistov učili, da vera ni nič drugega kakor iznajdba premetenih svečenikov in drugih mogočnikov. — Degeneracijska teorija uči prvoten monoteizem (enoboštvo), katerega da so ohranili samo Izraelci, drugi narodi pa da so-pravi nauk pozabili, od njega odpadli in zapadli v poli-teizem (mnogoboštvo). Vse te teorije so stopile v ozadje, odkar je nastopila moderna evolucij oni stična (razvojna) teorija, ki načeloma pravilno uči, da je razvoj tudi v verstvu moral iti od nižjega k višjemu, dasi še primerjajoča zgodovina verstva, ki je sprejela to razvojno načelo, n e more dati količkaj podrobnejšega načrta tega razvoja. 2. Tudi na vprašanje o b i s t vu vere nam primerjajoča zgodovina verstva zaenkrat še ne more dati končnega in zadovoljivega odgovora. Tudi tu je vrsta teorij. Tako so že stari Epikurejci smatrali strah za duševni vir verovanja. Izmed novejših teorij je meteorološka šola videla v poganski veri samo poosebljenje nebeških teles in podnebnih pojavov ter gnala to smer do skrajnosti. Dolgo časa je imela v etriografiji in primerjajoči zgodovini verstva mogočen vpliv teorija, ki jo je njen ustanovitelj Ty!or 1. 1871. nazval a n i m -i z e m (lat. anima — duša, animus — duh) in kateremu so se pridružili številni drugi učenjaki. Ta teorija ima po Tylorju dva dela: oduhovljenje prirode s strahovi in duhovi ter češčenje umrlih prednikov. Tej teoriji sledi v glavnem tudi Niederle. Ker pa sta to dve bistveno različni stvari, je mnogo umestneje, govoriti o vsaki posebej, o n a turi z m u kot oduševljenju in poosebljenju narave in njenih pojavov na eni strani ter o manizmu (manes lat. — domači ali hišni bogovi) na dragi strani. Neoporečno dejstvo je, da je oduševljenje v širšem smislu podlaga vsemu verstvu in da zavzema tudi manizem, t. j. češčenje umrlih prednikov, predvsem plemenskih in rodbinskih poglavarjev, kraljev in drugih mogočnikov, v verovanju primitivnih, pa tudi kulturnih narodov važno mesto, vendar pa tudi Tylorjeva teorija ne more povoljno razložiti vseh pojavov primitivnega verstva. 3. Tako vlada med učenjaki velika needinost o magiji ali čarovništvu. Dočim nekateri starejši, tako na pr. Edvard Lehmann, smatrajo magijo za predstopnjo verstva, drugi na pr. Karel Beth, magiji odločno zanikajo vsako versko jedro, ker je magija po svojem bistvu verski indiferentna in se nahaja poleg vseh različnih stopenj verstva, vendar pa priznavajo, da lahko stopi v zvezo z vero in kultomu Izgleda, da ima Beth prav. 4. Veliko preglavic dela končno učenjakom neutajljivo dejstvo, da imajo mnogi sicer popolnoma primitivni narodi razmeroma visoko stoječe nazore o božanstvu. Tako imajo na pr. južni Avstralci poleg demonov, katerim žrtvujejo, tudi boga, ki ga imenujejo Bajami ali Darumulun in ga nazivajo očeta in stvarnika ter čuvarja nravnosti, vendar pa mu ne donašajo nobenih žrtev, medtem ko je z a vse primitivno verstvo s slovanskim vred značilno, da nima nobenega pravega, nravnega jedra, ampak kvečjemu samo slabotno nravno kal, in ne igra v nravnosti nobene večje vloge, ker se še nravnost na tej stopnji vobče krije z običajem. Tudi poganskim Slovanom vera v naj- višjega boga ni bila popolnoma neznana (glej pogl. III. 10.). Dočim eni smatrajo te verske nazore sicer primitivnih narodov za izposojene iz višjih verstev ali za bežne predstave in temne slutnje nečesa višjega brez prave nravne vrednosti, stavi Andrew Lang te pojave poleg na-turizma in manizma na začetek verskega razvoja in se s tem jako približuje degeneracijski teoriji. Končne besede o tem pojavu še ni mogoče izreči. 5. Važno vlogo v verovanju igra brezdvomno tudi s o c i j a I n a stran človeške narave. Jasno je, da si narodi ne morejo stvoriti višjih verskih pojmov, kakor to odgovarja celotni kulturni stopnji, na kateri se nahajajo. Dokler se še posamezniki niso povzpeli do zavesti lastne osebnosti, ampak so še samo člani rodbine ali roda, tako dolgo si predstavljajo tudi nadčutna bitja kot roj demonov brez individualnih potez. Pogoj individualnih bogov je, da se je že človek sam povizpel do zavesti svoje osebnosti. Emile Durkheim je celo postavil trditev, da je ravno socijalno življenje s svojimi omejitvami osebne svobode ono, ki je privedlo človeka k prepričanju o bivanju dveh svetov in o njegovi pripadnosti tudi k nadčutnemu svetu. To naziranje gre očividno predaleč, četudi je gotovo, da vera ni zgolj izadeva posameznikov, ampak tudi družbe, saj ni vere, ki bi bila popolnoma brez, če tudi še tako primitivne organizacije, in tudi verski napredek je kakor ves kulturni napredek samo v socijalnem življenju mogoč. 6. Kakor enotne razvojne črte, tako zgodovina verstva kljub mnogim poskusom tudi še ni mogla dati popolnoma povoljne klasifikacije in razdelitve ver. Najbolj zadovoljiva je delitev v naturne (pri-rodne) in etične (nravne) vere brez nadaljnje delitve obeh oddelkov. Radi vseh naštetih težav in mnogih nasprotujočih si teorij je zaenkrat najboljše, če označimo bistvo vere kar najbolj splošno, in tu je dobra Bethova določitev, po kateri je religija vera v nadčutno silo, s katero stopa človek v osebno razmerje s tem, da jo priznava in se ji klanja. (Dalje prih.) MIRO ŠIJANEC: RIMSKI KLASIKI V PEDAGOGIKI. II. M. F. Kvintilijan. (Dalje.) Ko je otrok dovolj razvit in se začne resno in zares učiti, ga izročimo javnim šolam in lavnim učiteljem! Sicer so bili nekateri za privatno vzgojo ter povdarjali, da ta hitreje in sigurneje svojo nalogo reši ter se lažje in bolje skrbi za nravstvenost otrok, ako jih obvarujemo spačene družbe v dobi, ko lahko in najčešče grešijo; končno tudi, da učitelj več in bolje izvrši, ako porabi več časa in posveti več moči posamezniku. Toda četudi občevanje z drugimi otroki mnogokrat škoduje nravstvenosti, je ta doma v družbi s slabimi učitelji in sužnji često bolj izpostavljena nevarnostim, naj si bodo starši še tako dobri. Sploh pa je vse delo odvisno od dispozicije, darovitosti in ravnanja. Se li prevladajočemu nagonu k slabemu pridruži še nemarnost v izobraževanju in obvarovanju mladinske sramežljivosti, tedaj nudi samota ravno toliko prilik za pregrehe kakor občevanje z mnogimi. Kjer pa je dobro srce, a brezskrbnost staršev ni slepa in skrita, tam izberemo vedno najboljše učitelje in izvajamo najstrožje straho-vanje ter damo sinu starejšega prijatelja ali osvobojenca (sužnja) za vodjo. Lahko tudi domači pouk združimo in spojimo z javnim: kjer pa to ni mogoče, tam ima luč dobre šole še vedno prednost pred temno samoto domače vzgoje, ker se vsak jak učitelj vpričo večjega števila učencev čuti počaščenega in dvignjenega, dočim navadno nesposobnejši (učitelji) v zavesti svoje slabosti vise na enem in ne smatrajo pod svojo častjo, izvrševati delo dečkovodij.1 Razen tega, da se uči učenec doma le to, kar se pove njemu samemu, v šoli pa tudi to, kar velja drugim in kar mu prinaša koristi, bodisi graja ali hvala. Kogar poučujemo samega, ta ob vstopu v življenje s svojim znanjem, kljub vročemu solncu tako rekoč otemni in zadene ob vsako novo stvar: v samoti pa se njegov duh omehkuži in prilično zarjavi, ali pa zaide v domišljavosti, ker se ne more z nikomer primerjati. »Iz lastne izkušnje vem, kako izborna je bila metoda mojih učiteljev, da so porazdelili dečke na več razredov ter jih po spoznanju njihovih zmožnosti pustili po vrsti predavati; slušalci so pri tem tvorili razsodišče ter sodili o večji ah' manjši sposobnosti posameznikov; in biti prvi v kakem razredu, je veljalo za najlepše. Vsakih 30 dni se je boj obnavljal, da zmagovalec ne bi popustil, premagan pa, gnan od svoje bolesti, da bi izbrisal sramoto.« Častiželjnost je vzgojevalno sredstvo, ki ga moramo že zgodaj obuditi: ako je otrok kaj vedel, ga moramo pohvaliti, ker se pohvale veseli; ako pa kedaj česa ni vedel, moramo v njem obuditi ljubosumnost ali samoljubje s tem, da pokličemo in poučujemo drugega. Zelo napačna je navadna tožba, da je le malo ljudi od narave tako obdarovanih, da shvatajo ono, kar učitelj predava (uči), in da je pri 1 Ne smemo pozabiti, da so v starem in še novem veku sloveči učitelji imeli največ učencev, kakor še sedaj najboljši vseučiliški profesorji največ slušateljev. Delo in oblast pedagogov, t. j. dečkovodij pa je bilo nekaj inferiornega napram, rekel bi, strokovnim učiteljem za posamezne predmete. / mnogih čas in trud izgubljen zaradi počasnosti ali brezbrižnosti duha. Nasprotno pač najdemo, da kaže pretežna množica ljudi lahkoto v mišljenju in spretnost v učenju. Kajti kakor je ptiču dana sposobnost za letanje, konju moč za bežanje, divji zveri prirojena neukrotljiva bes-nost, tako ima človek od narave zmožnost za mišljenje in živahnost duha. Seveda ima ta več sposobnosti kakor oni, toda le v toliko, da lahko več ali manj stori. Posebno pri malih otrokih je prvi in poglavitni znak izbor n i h duševnih moči spomin, ki ravno tako hitro sprejema, kakor zvesto odbrži in obnavlja. Drugi znak je posnemanje; tudi to kaže dobro glavo, ako mladi ljudje o priliki zopet uporabijo to, kar vidijo. Poleg tega je dobro nadarjeni nravstven in prost zaspane lenobe. Kar ga učimo, shvata brez posebnih težkoč. In po marsičem bo ukaželjen povpraševal, a marsikaj bolj sledil nego predhitel; zakaj prezgodnji cvet duha ne postane kaj lahko sad. Hitro naraščanje seveda dopada v mladih letih, toda kmalu potem stoji vse tiho in tuje občudovanje neha. Kakor hitro je učitelj spoznal sposobnosti in preizkušal učenca, naj i z, s 1 e dl ui j e, kako mora ravnati z učenčevim duhom. Nekateri učenci so spričo nepri-ganjanja čmerikavi, ozlovoljni, drugi zopet si ne puste ukazovati ali ne prenašajo poveljniškega tona. Nekatere zadržuje strah in nekaterim jemlje pogum. Druge zopet ubija neprestani napor. Pri tretjih povzroča naporno delo, da se jim z rastočimi težavami veča moč in jih spodbuja k zmagi. Želeti pa je tak značaj, ki ga hvala podžiga, ki ga čast draži in ki joče, kadar se mu dokažejo napake. Častiželjnost njegovo marljivost poveča, ukor ga gane, čast ga bodri. — Raziskovanje in spoznavanje duševnih dispozicij in oziranje nanje je tudi pri pouku potrebno; učitelj mora pri vsakem učencu postopati različno ter se s primernimi sredstvi ozirati na individualnost. Če se kaže pri katerem učencu posebna nadarjenost in veselje do kakega predmeta, naj učitelj te prirojene vrline s poukom posebno goji, da se učenec izreja zlasti v tem, v čemur se odlikuje. Ta ima posebno nagnjenje do zgodovine, oni do pesništva, tretji do pravoznanstva, dočim je za nekatere bolje, ako jih pošljemo k plugu. Ako najdemo dobro prirojeno stran, je ne smemo zanemarjati in zamuditi, marveč jo krepiti in to dostaviti, kar še manjka. Pri tem pa se moramo izogniti dvema napakama: da ne poizkušamo nečesa, kar je neizvršljivo, in da ne odvajamo učenca od tega, v čemer stori največ ter ga vodimo k temu, v čemer more manj storiti. Slabim glavam moramo v toliko prizanašati, da jih po vedemo tja, kamor jih kliče njegov nagon, zakaj tedaj izvrše vsaj to, za kar so sposobne. Ako pa najdemo duh, ki je nadebuden, n. pr. za govornika, tedaj mu ne smemo prikrivati slabosti v govorništvu. — Pri vsem pouku, kakor tudi pri strahovanju, pa moramo ravnati z otroki prizanesljivo in lepo, prizanesljivost ne sme prekoračiti meje. Ako jo popolnoma odrečemo, zbudimo le sovraštvo do ved: ako pa jo kažemo preveč, napeljujemo k lenobi ali zanikrnosti. Kakor pa se v človeškem življenju resno delo sploh menjava s počitkom, tako je tudi učencem treba dati odmora in počitka, ker njihove nežne duše še ne morejo prenašati neprestanega truda in gole resnosti. S počitkom se pospešuje ukaželjnost, ki je posebno v počitih in nanovo okrepljenih učencih. S silo pa se naj učenec ne priganja k učenju, zakaj vnetost za učenje izhaja iz volje, ki se ne da prisiliti. Pa ne samo počitnice, tudi kratki prestanki med poukom se naj dajo učencem, posebno začetnikom, katerih pazljivost še ni vztrajna. Zatorej naj se dnevni pouk razdeli na več delov in učenec si bo v posameznih poglavjih predavano tvarino tem bolje zapomnil, čim' večji je bil odmor med urami. — Nadalje svetuje Kvintilijan učiteljem, naj dopuščajo učencem tudi igranje. Kajti tudi igre koristijo pri vzgajanju, ker bude veselje do življenja, napravijo dečke živahne in bistrijo njihov um. Posebno blagodejno vplivajo na razvoj značaja, ki se kaže pri igranju boij naravno in neovirano; in če tudi bi se pri tej priliki menilo, da najprva mladost ni preslaba za spoznavanje tega, kaj je dovoljeno in kaj ni, da mladina ravno tedaj dobi najboljšo izobrazbo, ko je še nesposobna, zatajiti svoj značaj in ko najrajši uboga nadziratelja. — Nikdar pa ne smemo uporabljati telesnih kazni! Pretepanje učencev je prišlo v šole le po zanikrnosti in nesposobnosti učiteljev; stalno nadziranje stori pretepanje nepotrebno. S tepe-njem se pouk nikakor ne pospešuje, in če je kateri učenec tako poreden, da se z opominjanjem ne poboljša, utrdi se kakor najzlobnejši suženj gotovo tudi proti udarcem. Najbolj kvarljivo pa vpliva pretepanje na učenčev značaj. Otroke tepsti se pravi: ne navajati jih k blagemu in pravemu, po opustitvi tega pa jih kaiznovati. In če si otroka k čemu prisilil z udarci, kaj šele hočeš storiti z mladeničem, ki se ne boji kazni in ki naj se uči kaj boljšega? Pri udarcih klone duša pod sramoto. Prestrogo kaznovani učenci postanejo kaj lahko potuh-njenci. Pri takem ravnanju učitelj tudi ne more spoznavati učenčeve nadarjenosti ali nedostatnosti. Kadar pa učenci za vselej ostavijo take šole-tepežnice, kažejo celo drug značaj, kakor so ga hlinili učitelju-strahonji; dostikrat, pa se njihov pogum tako pohabi, da se ljudi celo ogibljejo in se jim gnusi vsak dotik z njimi. Ona doba, ki je sposobna za razvoj značaja, je sposobna tudi za pouk. Navadnemu mnenju, da se pouk pred sedmim letom ne sme pričeti, se Kvintilijan upira; deček, ki že zna govoriti, naj se takoj primerno poučuje. In če s tem poukom le količkaj pridobi, koristi ta dobiček za dovršenost. Naloga učiteljeva je, pridobiti gojenca za vse resnično, lepo in blago. Kakor pa se enako dosega le z enakim, tako mora učitelja, ki si hoče zagotoviti povoljen uspeh, voditi in navdajati do gojenca ljubezen, najsi kaznuje ali hvali, vzgaja ali poučuje. Pravega učitelja naj ne vodi pri vzgoji in pouku le dolžnost, temveč udanost do roditeljev in ljubezen do učencev. Ker je tedaj prvi pouk tako važen in težaven, naj se upotrebljava takoj spočetka najboljši učitelj. ___(Dalje prih.) IZ ŠOLSKEGA DELA. JOSIP BRINAR: Pomen Kosovega za deklice. Razpravljajoč o pomenu tragičnih dogodkov na Kosovem, slika učitelj mladini — ali slavnostni govornik poslušalcem — največ ie junaška dejanja pogumne srbske vojske, beseda se plete o turški sili po smrti Dušanovi, riše se potek bitke na Kosovem in odlična dejanja posameznih junakov ter se razlaga pomen poraza za Srbe in krščanstvo. Vsi ti orisi, naslonjeni na pestre slike v srbskih narodnih pesmih, vplivajo z vso svojo živahnostjo najbolj na dečke, ki ljubijo silna dejanja, mogočne junake, neustrašenost in pogum. Sicer tudi deklicam zagore lica, ko slušajo o divnih junaštvih in silnih bojih, vendar pa duševnosti učenk nikdar ne morejo vsa ta dejanja tako do dna pretresti in zavzeti, kakor se navadno godi v dušah dečkov, dostopnejših za velika dejanja in junaštva. Zategadelj naj bi si učitelj(ica) na dekliških šolah (oziroma tudi na mešanih šolah) poiskal v ciklu kosovskih dogodkov tudi takih motivov, ki so sposobni in primerni, da sežejo nežneje ubrani ženski duši do dna. Ob pozornem prebiranju srbskih junaških epov bomo našli marsikatero zrno, mnogotero zlato misel, ki more v nežnih dušah pognati globoke korenine. Seveda se pri tem ne bomo toliko ozirali na suha zgodovinska dejstva, marveč bomo črpali iz bistrega vrelca narodne poezije, kjer se dogodki zrcalijo vse bolj čisto, vse bolj po domače, tudi otroškim dušam bolj razumljivo. Namesto gole zgodovinske resnice o junaškem sodelovanju in bojevanju Vuka Brankoviča na Kosovem, bomo ohranili pripoved narodnega pevca o Vukovem izdajstvu. Spotikali se ne bomo ob dejstvu, da je carica Milica bila prav za prav Nemanjine krvi, hčerka kneza Vratka iz roda Vukanova, ne pa — kakor pravi pesem — hči starca Jug-Bog-dana in sestra deveterih bratov Jugovičev. Kosovska devojka in majka Jugovičev, dve idealni podobi narodne domišljije, naj ostaneta tudi naši mladini realne osebnosti. Narodna pesem srbska pripoveduje o dveh hčerah carice Milice, o Vukosavi in lepi Mari, ki sta bili omoženi z voj- vodoma Vukom Brankovioem in Milošem Obiličem. Vendar pa Miloš Obilic ni bil resnično zet kneza Lazarja, ampak ga je samo narodni pevec oženil z njegovo hčerjo, da more tem izraziteje pokazati usodno sliko rodbinskega spora. Saj so še v veliko večjem obsegu prepletali zgodovinske dogodke iz liki narodne domišljije drugi slavni narodi, kakor n. pr. stari Grki, Rimljani in Germani, in vendar si je njih mladina ob čudovitih epih ob llijadi, Nibelungih i. dr., ogrevala svoje navdušenje in krepila voljo za odlična dejanja. Pa saj nam ni treba niti tako daleč v davnino posegati. Spomnimo se le na toli slavljeno italijansko »zmago« ob koncu svetovne vojne! »Vitorio Venetto« je na ustnah slehernega Italijana, četudi je morda sam na svoje oči gledal in doživljal, kako se je razkrojena vojska nasprotnikov umikala, zavedajoč se, da je vse končano... Saj ne gre toliko za zgodovinsko resnico, ampak za namišljen, z domišljijo ožarjen svet, ki se poraja v narodni duši ter se prenaša od roda do roda. Opirajoč se torej na žive slike narodnih pesmi iz cikla kosovskega, se bo tudi za naše deklice našlo dokaj vidikov in prizorov, ob katerih se bomo ustavili in poglobili vanje. Posebno tri srbske pesmi so, ki odpirajo globok pogled na dno ženske duše: 1. Pesem o Vuku Brankoviču i Milošu K o b i 1 o v i č u, kjer je ženska niče-murnost vzrok usodnim prepirom, iz katerih se rodi tragična nesreča vsega naroda, 2. Spev o Kosovski d e v o j k i, ki kaže žensko v vzvišenem zvanju samaritanke in 3. večno lepo pesem o Smrti m a j k e J u g o v i č e v, ki je najvišja himna materinske ljubezni in vse žrtvujoče ljubavi do domovine. * * * Vuk Brankovič i Miloš Kobilovič. Narodna pesem nam pripoveduje: Milica, žena kneza Lazarja, je sedela pri oknu in z njo obe njeni hčeri, soprogi Vuka Brankoviča in Miloša Kobiloviča (Obilica). Ko je Milica ugledala Lazarja in oba svoja zeta, jezdeča proti gradu, je vzkliknila: »L'jepo ti je Lazara medu zetom pogledati, ma bih dala Milica moje u glavi črne oči, da je Vuče Brankovič ko i Miloš Kobilovič.« Te besede materine so zbudile v ženi Vukovi črno zavist, da je materi zbadljivo odgovorila: »Al je Vuka rodila l'jepa od grada vladika, a Miloša Kobilica jedna mlada Vlahinjica, Vlahinjtica rodila, pod kobilom othranlila.« To je seveda hudo pogrelo Miloševo soprogo, ki je ogorčeno odvrnila: »Istina je, sestrice, što govoriš svekoliko, da je Vuka rodila Pjepa od grada vladika, a mojega vjerenika jedna mlada Vlahinjica, Vlahinjica rodila, pod kobilom othranila, a zato se on zove Milošu Kobilovilču. Ma bi ona kobila do dva vuka priskočila, i njemu bi izbila zadnjom nogom prednje zube. On se Vuče podnosi kuniinam i risovinam, a Kobiloviič Milošu Tjepom svilom i skerletom.« Zdaj pa je bil ogenj v strehi. Vukova žena je vsa razjarjena udarila svojo sestro po belem licu, in ker je nosila na roki zlat, demanten prstan, jo je ranila v obraz, da se ji je pocedila kri. Razžaljena sestra odhiti na vrt, kjer se v senci pomarančevca bridko joče in si briše črno kri :z obraza. Ko prijezdi medtem knez Lazar s svojima zetoma domov, odhiti Miloš na vrt in poišče svojo ženo, ki mu potoži svojo žalost in sramoto. Razjarjen plane Miloš na svaka Vuka, ga zgrabi za vrat, vrže na tla ter ga z nogo tako suva v glavo, da mu izbije dva zoba. Šele ko prihiti knez Lazar, more ukrotiti Miloša in pomiriti oba razljučena svoja zeta... S tem dejanjem se zaključuje narodna pesem. Toda spor med obema junakoma, ki sta ga zanetili rodni sestri, tli še dalje. Užaljeni Vuk Brankovič očrni svaka Miloša in ga obdo5ži, da namerava v bitki izdati srbsko vojsko. A to mu še ne Zadostuje. V svoji nepomirljivi osvetoželjnosti prestopi Vuk v bitki na Kosovem na stran Turkov ter povzroči tako propast domovine. Iz neznatnega, malopomembnega povoda se porodi tolika gorja ne le za rodbino knezovo, marveč za ves srbski narod! In potrjuje se stara resnica: Prokletstvo zlega dejanja je to, da vedno znova zlo poraja! In še neko dejstvo dobi v tej narodni pesmi svojo podkrepitev: Kakor često pri mnogih drugih važnih dogodkih, tako je tudi ob porazu na Kosovem iskati prvotni vzrok zgodovinskega dogodka — pri ženskah. Spominjajoč se francoskega izreka »Chercheiz la femme!« se nam bo marsikaj pokazalo v pravi luči! Junaška dejanja, krvave prevrate so res največ izvršili odločni možje, ki so v zgodovini zapisani z zlatimi ali pa krvavimi črkami; toda ako gremo v pomembnih dogodkih do najglobjih korenin, kaj pogosto naletimo na ženske, ki sejejo zlata zrna ali pa sade strupene sadike. In ko zrna dozore v klasje in sadike dora-stejo do vrha, pa se divimo krepkim rokam, ki spravljajo pridelke v domači hram. Zato naj bi pač ženske s svojo plemenito dušo, sprejemljivejšo za blažja čuvstva človeška, oblažujoče vplivale na trdo delo moških, ki režejo globoke brazde na njivi čioveškega napredka. Usodne posledice, ki jih rodi prepir obeh Lazarjevih hčera, nam pa morejo služiti v svarilen zgled, ki naj ga učenkam pogosto postavljamo pred oči — v trajen, neizbrisen spomin! Iz kako ničevnega, malenkostnega vzroka se porodi pogubonosno sovraštvo! Katera izmed obeh sester da ima boljšega, odličnejšega moža?! Prepirček se na prvi hip zdi kakor šaljivo zbodikanje, navadno med ljudmi, ki se imajo radi. Vendar pa je baš takale zavist med ženskami, prepir, katera ima ve-ljavnejšega moža, še dandanes čestokrat povod najostudhejšemu sovraštvu. Je že res: skoraj nihče na svetu ne bi rad utonil v morju neznat-nosti, vsakdo se skuša ohraniti na površju takozvane »javne zavesti«. Preden se človek potopi v globočino nepomembnosti, se lovi tnagari za drobno bilko, da se le za nekoliko povzdigne vsaj nad svojo najbližjo okolico, ako že ne more splavati višje v strujah družabne veljavnosti. Še v stanju popolne resignacije, ali celo v trenutkih, ko se, že duh odpravlja v »boljši svet«, še takrat tolaži človeka misel in mu daje oporo čuvstvo, da bo tam na »onem svetu« boljše, t. j. da se povzdigne više, bliže luči, visoko nad izavržene ... To hrepenenje po veljavnosti, ki je tako globoko v dušo ukoreni-čeno, daje človeku moč za vztrajno delo, vzpodbuja ga za velika dejanja. In dokler se hrepenenje po veljavnosti poslužuje sredstev, ki bližnjega ne ogrožajo in mu ne škodujejo, je ta borba človeštvu koristna, za socialni napredek celo prepotrebna. Le poglejmo veleume, odlične 4 znanstvenike, genialne umetnike, ki so se iz lastne notranje moči povzdignili visoko v »socialni zavesti« ter s tem odprli tudi drugim pot nakvišku! Vendar pa se večina ijudi ne poslužuje tako idealnih sredstev v svoji borbi za priznanje v družbi. Često vidimo, da si baš slabotne osebe iščejo imenitnejših, visoko stoječih ljudi, na katere se potem priklepajo, se z njimi vežejo, hoteč tako po imenitnih »koneksi-jah« sami pridobiti na veljavi, na imenitnosti. Čisto naravno, da se posebno šibkejše ženske prav rade poslužujejo takih visokih »zvez«, da se z njimi v družbi uveljavljajo. Ako vihar poruši hrast, ki se mu ovija drobni bršljan, bo seveda z mogočnim drevesom vred uničena tudi slabotna ovijaika. Zato pa se tudi ženske tako živo, strastno bore in trudijo, da ne izgubijo na veljavnosti in na družabnem ugledu možje, ob katere jih je usoda priklenila. Ko Kobilovičeva žena pokaže na telesne vrline svojega moža-junaka, brž ji sestra oponese nizek rod njenega izvoljenca ter povzdiguje plemenito rodovino svojega lastnega moža. Strastna tekma obeh sester, kateri obeh junakov, Miloš ali Vuk, je odličnejši, znamenitejši, povzroči na vse zadnje usoden spor. Ne srečujemo li tudi za naših dni ob vsakem koraku takihle prepirčkov o veljavnosti zakonskih mož, o imenitnosti očetov in bratov, ali o odličnosti visokih »protektorjev«? Končno bi bili ti prepirčki o imenitnosti oseb, s katerimi nas je usoda slučajno zvezala, prav za prav silno smešni in naj bi človek preziraje jih hodil mimo. Toda to smešno tekmovanje — ta prepir tenkoprstnih bršljanov o imenitnosti mogočnih hrastov — poraja v človeški družbi tdiiko zlih posledic, da jih niti v vzgoji ne smemo puščati v nemar. A baš pesem o Vuku Brankoviču in Milošu Kobiloviču nam daje lepo priliko, da moremo pojasniti pogubnost prepirov, izvirajočih iz namišljene odličnosti in veljavnosti oseb, s katerimi smo slučajno v tesnejših zvezah. Seveda se more iz te srbske narodne pesmi razbrati še marsikatera druga misel, ki bi bila posebno za žensko mladež potrebna vsega po-vdarka. Tako n. pr. poglavje o ničemurnosti, ki ima svoj izvir prav v tistem neusahljivem studencu hrepenenja, da se osebnost uveljavi za vsako ceno v »socialni zavesti«. Za mladino, ki je literarno že bolj naobražena, bi bila tudi jako poučna in nadvse zanimiva paralela, ki bi jo očrtali med prepirom obeh srbskih sester-tekmovalk in prepirom v pesmi o Nlbelungih, kjer nastopata sovražnici BrunhiMa in Siegfriedova žena Kriemhilda. Kosovska devojka. Dočim nam pesem o »Vuku Brankoviču i Milošu Kobiloviču« slika usodne posledice ženske zavisti in ničemurnosti, nam nasprotno »Kosovska devojka« kaže srbsko deklico v vzvišenem zva-nju samaritanke, ki lajša ranjenim junakom trpljenje, jim leči rane in jih okrepčava z jedjo in pijačo. Še pred vzhodom žarkega solnca se odpravi devojka na krvavo bojišče, pa si zaviha bele rokave do laktov, »na plečima nosi hleba bela, u rukama dva kondira zlatna; u jednome hladane vodice, u drugotne rumenoga vina.« Hodeč po bojišču čestitega kneza, preobrača po krvi junake, in kogar najde še živega, »umiva ga hladanom vodioom, pričeščuje vinom crvenijem i zalaže hlebom bijelijetn.« Neutrudljivo hodi blagodušna srbska deklica po krvavem bojišču, izniiva grozne rane stokajočim junakom, jih tolaži v smrtnih grozotah in jim iajša ure neznosnega trpljenja. Naposled naleti na mladeniča Or-loviča Pavla, kneževega zastavonošo. Najde ga še živega, četudi »desna mu je ruka osečena i lijeva noga do kolena, vita su mu rebra izlotnljena, vide mu se džigerice bele.« Ko mu devojka izmije rane in ga pokrepča s kruhom in rdečim vinom, ga povpraša o usodi najdražjih ji junakov, o vojvodi Milošu, Ivanu Kosančiču in Milanu Toplici. Pa ji odgovori zastavonoša Pavle: »Sestro draga, Kosovska devojko! Vidliš, dušo, ona kopija bojna, ponajviša a i ponajgušča, onde j' pala- krvca od junaka, ta dobrome konju do stremena, do stremena i do uzen