VZGOJA IN IZOBRAŽEVAN J \E 6 2001 XXXII UVODNIK DRUGAČE V DRUGAČNO ŠOLO ... Tako nekako se je glasila pred leti pobuda, ki je v marsičem pripravila temelje za sedanjo devetletno osnovno šolo. Plod razmišljanja, dela in pogajanj številnih strokovnjakov za šolstvo je navkljub vsem dvomom, dilemam in pranju umazanega perila končno zaživel v praksi. Pravi odgovorna vprašanje, ali uspešno ali ne, prinaša tokrat praksa sama oz. tisti, ki so se bili pripravljeni spoprijeti z nečim tako novim: učiteljice in učitelji, vzgojiteljice, ravnateljice in ravnatelji, svetovalne službe, predvsem pa učenci in starši. Iz njihovih izkušenj in refleksij lahko sklepamo, da je vprašanje, ali je prenova osnovnega šolstva uspela ali ne, pravzaprav zgrešeno. Ne gre namreč toliko za vprašanje »da ali ne«, temveč bolj za vprašanja: kaj nam je uspelo, kaj pa morda ne; na katerem področju smo postorili dovolj, kje pa so šibke točke ... Najlažje je nastopati z izključujočimi ugotovitvami in diskvalifi¬ kacijami, težje pa je prenašati breme neenoznačnosti in večplastnosti izzivov in se nenehno reflektirati in izbolj¬ ševati svoje delo. V priprave na devetletno osnovno šolo je bilo v teh letih vloženega ogromno truda in tudi povsem osebnega entuziazma in poguma in že učinki tega so zagotovilo za uspeh projekta. Vprašanje pa je, kateri mehanizmi bodo vzdrževali začetni zanos in njegove pozitivne učinke v prihodnjih »krogih«, ko bo iniciativnost vse bolj zame¬ njevala časovna stiska in morebiti celo občutek pahnjenosti v nekaj, za kar nisi najbolj pripravljen. Prav zato smo z informacijami o spremembah, ki jih prinaša devetletna osnovna šola, predvsem pa z izkušnjami prvih dveh let njenega delovanja Želeli seznaniti širšo strokovno javnost in prepričati tiste, ki jih vstop v devetletko še čaka, da je vredna truda in premagovanja izzivov in da so prav zato potrebne čimprejšnje priprave nanjo. Tudi zato, ker izkušnje udeležencev in izkušnje tistih, ki so poskus spremljali, kažejo, da gre za velike premike: ne le na papirju in v organizaciji dela, ampak predvsem - v glavah!