Pred novimi namesttfvami fn premestitvami uiitelistva. Namcstitve in premestitve učitaljstva sp najtežji in najdelikatnejši del p^rspnalne prpsvetne pplitike. ¦¦¦'•"•¦.' • Zgpdpvina učiteljskega stanu nas uči, da se je s kpruptnimi nameščanji zanašalp najvcč nemorale- v učiteljski stan. Svpje čase sp upprabljale nameščcnja in premeščenja pplitične stranke kot sredstvp, da sp si z njimi pridpbivale strankarske pristaše \n so si utrjevale svpjp strankarskp mpč. Nisp ppmislile, , da, s, tem kprumpirajo;;*učiteljskAtstan in z njim zanašajp nempralp tudi v narpd. Ob razpisu in razppredu pri nameščanjih sc vplivale na svpje cksppnente na merodajnih mestih, ki sp prcštevali kpsti vsakega učitelja, ali je več »liberalnih« ali »klerikalnih« tcr sp na ppdlagi tega nameščali na bpljša mesta same svoje pristaše v ppedinih krajih brez pzira na strpkpvnc spospbnpsti in dplpčbe zakpna. ..,..,,, ., , o Za zlp mpramo srrtatrati, da se je v ppcdinih dpbah dajalp pri namestitvah tudi prednpst vsem mpgočim izvenšplskim pzirom in mpmentpm, s katerimi sp pTihajali ppslanci in lajiki pred pblast ter sp se vmešavali v učiteljska nameščanja.in prerneščanja. Uradniki na merpdajnih mestifi sp sami pdpirali glede namestitev vrata lajiškim psebam, kcr sp se ozirali na njih zahtcve in. pripcmbc ter so jim dajali ppjasnila v zadevah, ki sc njih nisp niti tikale ih vkaterih je še vprašanje, akp sp se imeli splph pravicp vtikati in; žahtevati pojasnil. S tem se je rahljalo kprektnp službcnp ppslpvanje in se je uničila vsaka službena in uradna tajnost, pa bpdisi še v takp ppverljivih zadevah. Bridki sp sppmini marsikaterega učitelja, . ki je bil žrtev tedajijih razmer — na te žalpstne čase. Kdo jc vee.-trpel.pri-4en* kGt-učiteljstĄO in špla sama. r Službene in strpkpvne vreMpte so iz* ' gubljale popplnpma svojo Vredij^it m ni dpbil službe pni, ki je bil dpbcr ia.Jttajbpljši učitelj v špli in izven nje, ternv^ii; oni, ki je prednjačil po vseh drugih vrednptah — četudi sp bile za šolp in prpsvpto dvpmljive vrcdnosti. ¦«——- Zakpn in službeni predpisi, s.e nisp uppštevali in sp izgubili svpjp vrednpst, razpisi ~so pestali - iluzorni in strah jc moralo posta-" jati vsakega resno mislečega šplnika za šplo, kep je rpdilo tp vedno hujše reakcije in i zarezavalo vednp globlje brazdc nemorale • našega javnega šplskega življenja. ,; Kar sc ni širilo ncmpralc v javni,:gb]iki, t-\ sc je razširjala ista še bplj z nameščanji »ppd ž| roltp alj ppd klpbtikpm«, pri čemer sp' šode|| lpvali vsi mpgpči tajni »minerji«, ki sp pp> lagali »mine« ppd službenp in stanpvskp mp^ JjJ ralo učiteljstva in s tem pod zdravp prpsvet-^ l|np perspnalnp politikp in bpdpčnpst zdraveK ga razvoja jugpslpvanske šple. Trkali sp ti l" »minerji« na vrata pblasti pod firmp raznih ; strank, ppd firmp raznih štrankarskih in na, cionalnih društcv.ali ppd firmo osebnega pri-.. |j jateijstva^in stikpv z raznimi »višjimi« psefe!;;• npšlmi fn funkcionarji in z njihpvimi vizitkafe mi — in ,pd,pirala. sp se jim vrata na stcžaj f ter se jim je ugpdilb vse...'' *' -' ;. Stnah.ia mraz pretFepa-'člpveka, ko poJ mišlja 'na tfe čase! ' :n '!:;¦ Ali jc čuda, čc sp S6 .pričeli nod f-.:':;nr' Mrmcumi učitclji posluževati potov, ki so jim bila cdina mpžna za dpsego ciHc^ ker pp zakpnu in redni ppti nisp mpgli doseči svpjih pravic? Ali je čudo, če je bil s ppedinci v nevarnosti celpkupen učiteljski stan, da ppdleže nemprali? ' ' . * : *" Bpgu bpdi hvala, da je učifeeljski stan sam nrvi izprevidel ppgubpnpsnoši nadaljevanja take ppti in se je sam uprl faki persphalni nrosvetni pplkiki ter je ppkazal. da se nada^ Hc kprumpirati ne da in se je odlpčil sam pnP četf s čiščenjem ter razgaljati pne, ki sp bili odgovprni in krivi teh razmer! ,..' '', Pozneje je učitelistvn izrtiibHo; sfaliofet Aa službenem mestu. Pravt razpisi službcrilh mest, ki so nekpč dajali šolstvu nekp stalpej- '-¦~\ šo in trdnejšp ppdlagp in vrednpsit'sopi*eliehali. V vsch dpbah so se pa: vršila tiidi prideljevanja učiteljstva. S tera je pa nastal kaos, da niti učiteljštvo'-ni' vedelp, kjc jc prav za prav službenp mestp ppedincev in tudi pblastva si čestp niso bila na jasnem katera namestijev. je;pTipoediDcih' prava. Ministrski pdloki se nisp izvajali in su sejosporavali. Učitelje z ministrskimi dekreti sp se zadržavali na drugih mcstih. osporavali 8d sc z vsempgpčimi argumcntacijami — da bi bili tam nadštevilni, pri tem sp sc pa prav na iste šaie nameščale npvc učnc osebe. Vse. tp je bilp na veliko škpdp yrejenim razmcram, je tp bilppa škpdp šolstvu in avtpriteti upravč. . % Gptovp je, da j^ bila taka perscmalna politika preteklih dni na velikp škpdp šplstva in našega stanu, da je bila nezdrava in nenačelna. Kakp je danes? Za sedan.jp dpbo mora pstati za naš personalna prpsvetna politika šc nepppisan kos papirja, ki ga bpmp pppisali, ko sc bpdp izvršila imenpvanja zadnji čas pbjavljenih službcnih mest. Opazpvali bpnip in beležili ter videli, kplikp bpmp deležni načelne perspnalnc prpsvetne politike v šedanji dpbi in kpliko bp gpri pmenjenih hib. Med objavljenimi mcsti sp bile tudi Križe pri Tržiču. Gptpvo sp kompetira'1'i tudi družinski pčetje z ptrpki, ki bi šplali svoje ptrokc v Tržiču ali Kranju. Objava prostega mesta ni bila ukinjena. Toda. še prcd potekpm razppreda in imenpvanj je bil na tp mestp imcnovan mlad tpvariš, ki še hi dvc leti na svpjem sedanjem službenem mestu. Pppplnpma nič nista kriva na tem ministrstvo in oblast, na jasnem smp si v tem pogledu. Vemo, da so provzročili ta primer oni, ki so v pzadju. 2al nam je, ker bo ta primer vzbudil mnogr nejevolje rned učiteljstvpm. Vkljub temu hpčemo krepiti mpralo v uciteljstvu, hpčemo utrjevati vero v pravicp, hpčemp se bpriti prpti dempralizaciji in kprumpiranju učiteljskih vrst in hočemo dvigati službeno moralp med učiteljstvpm, kar je nalpga in dplžnpst nas vseh. ... Drugp je stališče in vprašanje stanpvskc prganizacije v takih primerih! Edino sredstvp, ki ga ima, je pbspdba in čiščenje v lastnih vrstah! Letpšnja banpvinska skupščina bp morala podvzeti mere v tem pziru in se poslužiti pravice, ki jp ima pp pravilih. Drugp je, kaj se pričakuje pd predstpječega razppi^eda glede učiteljskih nameščanj in premeščflnj[; Učiteljstvp si ne, želi drugega, kakpr da zavlada v tem ppgledu enkrat ravna črta. Da bpdp nem<3gpca imenpvanja mimp banske upravc ter ida se bp izvajal zadnji ministrski odlpk, da bp vsakdp disciplinskp kaznpvan, kdpr bp vl^gal prpšnje in zahteval imcnpvanje drrektno od ministrstva. Da se ne bo- dajala prednost dpbrp preskrbljenim pprpčenim učiteljijeam na službena mesta, dpkler čaka. na stoj^ne učiteljskih abiturijentpV na službe, — Brez kruha. Učiteljstvp si ne želi drugega, kakpr da se strogo ppstppa pp zatonu in. \*eljavnih predpisrh; da se bpdp rr--o upoštevali šplskp delp in uradni ppdatki ter se bodp pdklanjali neuradni la.jiški vplivi na učiteljska nameščenja. V sedanje težki gpspodarski krizi pričakuje. da se službena mesta ne "bpdp pddajala brez ¦ pbjav in možnosti pptegpvati se za ista tudi družinskim pčetom, ki težkp čakajp že leta in leta, da bi prišli v bližinp srednje šple, pd kpder tfpdp lahkp šplali svpje ptrpke, ter da se bpdp v prvi vrsti za taka mesta uppštevali. -Učiteljstvp pričakuje, da se bpdp pri sedar Bjem razporedu pppravile ,tudi> vee'jake p6•?|reške iz preteklosti. u'' • ;i>':';;;'" !'¦' ':¦ ';'}"'¦ S tem želimb^e^dobrp so)fi'in harpdji.'|Ziato pričakujemb, da priderno enkra,t na ravnp črto zdr.ave r pcršonalne prpsveiji|ije' prjliti^ke.,