KRALJEVINA JUGOSLAVIJA ft? UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZF^ED 19 (2) INDUSTRISKE SVOJINE IZDAN 1 SEPTEMBRA 1938. PATENTNI SPIS ST. 14340 Gradbeno podjetje Ing. Jos. Dčdek, Ljubljana, Jugoslavija. Plaznica za zaokrožitev robov reg v cestiščih in tlakih iz betona ali drugih strjujočih se mas. Dodatni patent k patentu štev. 13936. Prijava z dne 23. oktobra 1937. Velja od 1 aprila 1938. Najdaljši čas trajanja do 31 oktobra 1962. Predležeči izum se nanaša na plazni-ce, s katerimi se izoblikujejo zakroženi robovi reg v cestiščih in tlakih iz betona ali drugih strjujočih se mas. katere rege so se izdelale po postopku in s pripravami po patentu št. 13936. Pri postopku po tem patentu se izdelujejo rege s pomočjo dvodelnih železnih vložkov, katerih spodnji del, to je jezdec, ima obliko črke H, zgornji del, to je klin, pa razkreči pri vložitvi v spodnji del gornja kraka jezdeca. Če se napravi v smislu navedenega patenta vložek tako, da je pri vloženem klinu njegov zgornji rob nekoliko nižji kakor sta zgornja robova jezdeca, se dobi tako vodilni utor za plaznico, s katero se zaokrožije robovi rege preden se beton strdi. Predmet izuma se nanaša na to plaznico. Po izumu je plaznica napravljena tako, da služi za istočasno zaokrožitev obeh robov rege in za zgladitev površin cestišča obeh sosednih polj ob regi. Do sedaj splošno uporabljene plaznice za zaokrožitev reg pri betonskih cestiščih so bile enostranske ter se je z njimi vsak rob zase obdelal. Tako so mogle nastati razlike v nivoju dveh sosednih polj betonskega cestišča predvsem ob regi, zaradi česar je plaznica zelo razširjena na vse strani, zlasti v prečni smeri k regi. Robovi plaznice so na vse štiri strani zaokroženi, da se ne poškoduje površina cestišča, ki v času zaokrožitve robov reg še ni strjeno. Spodaj dolbi plaznica med zakrivljeni- mi oblikovalnicami, ki služijo za zaokrožitev obeh robov reg, podolžno rebrasto vodilo, ki teče po prej navedenem vodilnem utoru v zgornjem delu vložka. Četudi se položijo vložki za izdelavo reg v točni nivelski razliki napram cestiš-čni površini, se vendar lahko pripeti, da potisne stroj za izdelavo betonskega cestišča (vibrator r'i slični stroji) nekatere vložke nekoliko bolj globoko v beton. Te razlike sicer niso zelo velike, dosežejo pa lahko do 10 mm in celo pri zelo skrbni postavitvi vložka do nekaj milimetrov. Zaradi tega je rebrasto vodilo, s katerim drsi plaznica v vodilnem utoru vložka napravljeno po izumu nastavljivo, tako da se lahko prilagodi globini, v kateri je vložek pod nivojem cestišča. Izum je podrobneje razložen na podlagi priloženega načrta, v katerem pomeni sl. 1 prerez skozi rego z vloženim vložkom in višje narisano plaznico. Sl. 2 pa kaže podolžni naris oziroma prerez skozi polovico plaznice. V sl. 1 pomeni 1 gornjo betonsko plast, 2 pa spodnjo betonsko plast. A je jezdec, B pa klin vložka. Na vrhu vložka nad klinom je podolžni utor 16. v katerem drsi rebrasto vodilo 17 plaznice C. Plaznica sestoji umestno iz kovinske plošče 18, ki ima dve zakrivljeni oblikovalni ploskvi 19, ki služita za zaokrožitev robov 15 rege. Spodnji zunanji in vzporedno k smeri drsanja plaznice ležeči robovi so zaokroženi v 20, istotako pravokotno Din. 10 k smeri drsanja ležeči robovi 21, katere zaokrožitve naj preprečujejo, da bi se okrasila površina betona, ki še ni strjen. Iz istega vzroka, predvsem pa da se doseže točno ista višina obeh robov rege in površine sosednih polj, so spodnje ploskve 22 zelo široke v prečni smeri k regi, da leži plaznica polno z veliko ploskvijo na betonu cestišča. 23 je ročaj plaznice, ki je v sl. 1 samo delno narisan, medtem ko je popolnoma narisan v sl. 2. Med zaokroženimi oblikovalnicami 19 leži vodilo 17, ki ima obliko podoilžnega rebra. Vodilo 17 je lahko fiksno združeno s ploščo 18 plaznice, vendar je bolje, da je prestavljivo, ka-koršno je po slikah. Pri izvedbenem primeru po sliki 1 in 2 se doseže prestavi ji-vost vodila potom vijačnih svornikov 24, ki sta aksialno s spodnjim koncem nepremakljivo, toda sicer gobljivo pritrjena v vodilu 17, a ležita z navojem vsak v svojem matičnem komadu 25, ki je trdno zvezan s ploščo 18 plaznice. Vijačni svor-nik se zavrti na vrhu potom ročaja 26, nakar se lahko fiksira v svoji legi z matico 27. Razume se, da je možno doseči pre-stavljivost vodila v navpični smeri tudi na poljuben drug način’na primer s klini itd. Plaznica se izdeluje prednostno iz železa oziroma jekla, ker se tedaj najmanj obrabi. Lahko pa je iz drugega primernega materiala, na primer kake lahke kovine, itd. Patentne zahteve: 1.) Plaznica za zaokrožitev robov reg v cestiščih in tlakih iz betona ali drugih strjujočih se mas, po patentu štev. 13936 sestoječa iz plošče (18) z ročajem (23), označena s tem, da ima dve zakrivljeni oblikovalnici (19) za istočasno zaokrožitev obeh robov (15) rege, ki preidejo v široko ravno ploskev (22) za zgladitev sosednih ravnih površin cestišča, da se doseže točno enak nivo sosednih polj vzdolž rege. 2) Plaznica po zahtevi 1, označena s tem, da je vodilo (17) prestavljivo v navpični smeri na primer z vijačnimi svorni-ki (24), da se lahko izpremeni višina oibli-kovalnic (19) nad dnom vodilnega utora (16) vložka (A, B). Plaznica po zahtevi 1 in 2, označena s lem, da so vsi robovi plošče (18) plaznice zaokroženi navzgor (20, 21). / Ad pat. br. 14240 \. $i2 17 '