Zgodovina v Ijndski šoli. Govoriti od zgodovine Ijudskemu učitelju sicer ne prisiujp, kajti ljudska šola malokdaj presega navadno trojico, t. j. branje, pisanje in številjenje; toda nikakor se izobražcniin prištevati ne more, kdor ne ume zgodovine. Taki namreč, ki ne pozna zgodovine, tudi ne raore presojevati sedanjega gibanja narodov. Zgodovina nam pripovpduje od starodavnih časov, od inirodov, ki so živeli prtd nami, nara oznanuje, kako so- rastla in razpadala mogočna kraljestva. Ze Riinljani so zgodovino imenovali učiteljico v življenji. Človek, komur je zgodovina znana, bolje in živejše ljubi svoj narod; vsp, kar najde pri njem in v njem, mu je zanimivo; on tudi spoznava povsod božjo roko, ki vlada vesoljni svet, in se prepriča, da vsi mogočni gospodarji na svetu, silni vojskovodji i. t. d. so bili le orodje v roki naj Višjega, ki vlada osodo posaraesnega, pa tudi osodo vspga človeštva, in slehernemu povračuje že večkrat na tem svetu po njegovih delih. Na narodib in kraljeslvih se že na tem svetu kaže božja sodba. To vidimo posebno pri izraelskein ljudstvu; vidimo pa to tudi pri kerščanskih narodih, ako to pazljivo in z vernim očesom pregledujemo. Vse drugače zgodovinar opazuje staro kamenje, razpadlo zidovje, sled starih cest&, kakor dela to kak nevednež o tej reči, in kakor Indijarri po stopinjah v pesku sledijo moč in število svojih sovražnikov, tako tudi zgodovinarji iz starega kamcnja poznajo, na kakšni stopnji omike so biliJjudje, o kterih sled se tu vidi, ter iz tega še celd sklepajo na njih šege, narodnost in vpro. Ljudska šola naj odgaja zveste in sposobne dpržavljane, vnete delavne rodoljube, in za večino našega ljudstva, zlasti za poljedelce in rokodplcp je Ijudska šola edina učilnica. Iz tega namena iinajo pa tudi naša šolska berila raznoverstncga blaga, ter segajo v prirodopisje, zemljepisje in v zgodovino. Vprašamo tedaj, kako naj učitelj v Ijudski šoli obdeluje zgodovinske odlomke, ki jih ima v šolskih berilih; kako naj ravua, da bo z njimi zbujal deržavljansko zavest, spoštovanje in ljubezen do vladarja, do deželnih naprav, do oblastnij, do naroda, iz kterega izhaja, in čigar ud ne neha biti, in kaj zgodovinsko znanje sploh koristi slehernemu človeku. Vsako podučevanje mora opirati se na podlago kazavnega poduka; brez pravega spoznanja se ne bistri pamet, serce se ne ogreva, in kar človek do dobrega ne spozna, o teni tudi ninia pojma. Kakor je to pri drugib naukib , tako je to tudi pri zgodovinskera poduku. Kaj bi sploh pomagalo vedeti versto vsph vladarjov, cesarjev in papežev, zapominjati si, kdaj se je tn ali una rec zgodila, ko bi ne imeli v zgodovini drugega nampna, kakor spomin obogateti. Vse to pa ne stori človeka bolj umnega, pa tudi ne boljšega. Iz puhlega, poveršnega znanja v zgodovini ne prirastejo krcpki značaji, t. j. možje, ki bi bili pripravljeni žertvovati sp za vero, narod in domovino. Kako naj pa vendar učitelj ravna, da to izveršuje ? On zgodovine nr :iiore učiti, kakor se uče v srednjih -in višjih šolah. Naše šolske knjige imajo posamne slike iz te ali une dobe, nam kažejo krepke vladarje, n. pr. Rudolfa habsburskega, cesarico Marijo Terezijo, cpsarja Jožefa II. in tudi slavnega vojskovodja Radeckega, perve oznanovalce sv. vere, kakor Mohorja, Cirila in Metoda, Bonifacija, i. t. d. V tem okviru, kakor je osnovana šolska knjiga, učitelj uči zgodovino avstrijanske deržave in svoje ožje domovine. On tii ne tirja, da bi se učenci zapominjali vsa Ietna števila, vso vprsto vladarjev, kteri so sledili od ene do druge dobe; učitelj naj