|3 (rt * Maribor °* STUD. KNJIŽNICA V STJEPAN RADIČ Predstoj. HRSS. TEMELJNI NAUK ALI PROGRAM HRVATSKE REPUBLIKANSKE SELJAČKE STRANKE (HRSS), razložen v 4, seji hrvatske republikanske kmet¬ ske večine banskego Hrvatskega dneva. 5. in 6 marca 1921., sprejet v 5. seji tiste republikanske poslanecike večine na 9. aprila 1921., in prekli¬ can v seji z 26. junija 1921. v glavnem mestu Zagrebu. Temeljni nauk ali program Hrvatske Republikanske Seljačke stranke (HRSS) Temelji kmetske mirotvorne republike, I. Glavna obiležja mirotvorne kmetske republike, 1. Popolnost in neprekinjenost narodnega vrhovništva (suverenosti). Republika. Narodno vrhovništvo je popolno in učin¬ kuje neprekinjeno, a ljudstvo ga izvršuje z ozi¬ rom na teritorijalna in ustavna vprašanja s ple¬ biscitom, v vprašanjih zakonodajstva pa s pra¬ vico inicijative (pravica predlaganja) in z re¬ ferendumom (splošnim glasovanjem). Iz te popolnosti in neprekinjenosti narod¬ nega vrhovništva izvira popolno in neomejeno pravo do narodnega samoodločevanja na polju celokupnega notranjega državnega reda. 2, Vlada kmetske večine. Po ustaljenih načelih ustavne demokracije odločuje v vseh državnih poslih ob splošnih po¬ litičnih volitvah izvoljena večina poslancev. Na Hrvatskem (in v Sloveniji) ima kmetski stan kot ogromna večina vsega naroda nepo- 3 bitno pravico do tega odločevanja, čim je to ve¬ čino v resnici dobil ob splošnih volitvah. 3. Mirotvornost in nevtralnost. Po svetovni vojni je za vsak majhen narod prvo vprašanje njegovega obstanka, da se mu prizna poleg pravice do samoodločbe tudi po¬ polna nevtralnost ob vsakem mednarodnem spopadu. Velika stalna armada uničuje posebno pri kmetskem narodu temelje morale (pošte¬ nja), gospodarstva, kulture in svobode. Zato je hrvatska ( in slovenska) kmetska politika mirotvorna in nevtralna ter odklanja veliko stalno armado, toda vsi državljani mo¬ rajo biti usposobljeni po posebnem brambov¬ skem zakonu za obrambo doma in domovine, Najpotrebnejša vojaška izobrazba mora bi¬ ti vedno združena s splošno izobrazbo, s poseb¬ nim gospodarskim podukom in s splošno delov¬ no dolžnostjo. V svrho notranje varnosti urejuje zakon posebno narodno redarstvo. 4, Osiguranje človečanskih pravic brez o- zira na državljanstvo, Mirotvorna kmetska republikanska politi¬ ka osigurava vsakemu človeku, ki biva na Hr- vatskem (ali v Sloveniji) stalno ali mimogrede, na podlagi človečnosti tele pravice: a) Osebno varnost in nedotakljivost. Oseba je nedotakljiva. Nikogar se ne sme zapreti niti mu sploh vzeti osebne svobode brez pismenega sodnijskega z zakonom razloženega ukaza. Ta ukaz se mora dotičnemu prečitati in vročiti pred aretacijo. Varnostni organi imajo pravico vstopa v tuje hiše ali stanovanje samo v slučajih umora, 4 razbojstva, požiga in tatvine na delu zasačene¬ ga krivca takoj aretirati in imajo dolžnost do- tičnega takoj izročiti sodišču, Ako sodišče v enem ali drugem slučaju v roku 24 ur po aretaciji ne odredi preiskoval¬ nega zapora, je dotičnega izpustiti na svobodo. Preiskovalni zapor ne sme trajati v nobe¬ nem slučaju dalje ko mesec dni. V slučaju, da sodnijski organi ne izvršujejo teh dveh naredb ima aretiranec, da se sam od¬ strani in nihče ga ne sme v tem ovirati. Kdorkoli greši proti tej naredbi, posebno varnostni in sodnijski organi, bodo osebno od¬ govarjali zakonu in se ne morejo opravičiti z ukazom višjega. Preiskovanec ima, ako ga sodišče oprosti, pravico do odškodnine, ki je določena po za¬ konu. Vsako kršenje osebne varnosti in nedotak¬ ljivosti ima pravico vsak odrasli človek sodnij- sko zasledovati, b) Človečansko kazen, ako kaj zakrivi. Smrtna kazen je odpravljena. Vsak mora v zaporu delati, obsojenec ne¬ ravno delo svojega poklica, preiskovanec pa samo delo svojega poklica. Trajanje, način in prisilnost dela se ima urediti z posebnim zako¬ nom. Telesnih kazni ni. Vsako telesno zlostav- ljanje preiskovanca ali obsojenca se kaznuje, ako v tem ni drugo kaznjivo dejanje, najmanj s takojšnjim odpustom iz službe, c) Svoboda gibanja. Vsak odrasli človek gre kamor hoče in stanuje, kjer hoče na terito¬ riju države; nihče ne more biti niti interniran, 5 niti konfiniran, niti izgnan iz občine ali iz države. Tudi tuji državljan ne more biti izročen zaradi dejanja, ki se v njegovi državi smatra kot politični zločin. d) Nedotakljivost doma (stanovanja). Dom (stanovanje) je nedotakljiv, Samo so¬ dišče more s pismenim na zakonu osnovanim odlokom v kakšnem domu (stanovanju) določiti hišno preiskavo, ki jo mora izvršiti sodnik sam. Varnostni organi smejo v stanovanje samo te¬ daj, ako ih domačini na pomoč pokličejo. Za izvrševanje teh naredb so odgovorni sodnijski in varnostni organi osebno zakonu, K domu (stanovanju) spada dvorišče z vsemi gos¬ podarskim poslopji (s postranskimi stanovanj¬ skimi prostori). e) Osiguranje pismene tajnosti in poštne dostave. Država jamči vsakemu za vse poštne po- šiljatve, posebej pa za dostavo pisem in časo¬ pisov. To jamstvo daje posebni zakon, ki obenem osigurava nedotakljivost tajnosti dopisovanja, brzojavljanja in telefonskih razgovorov, 5, Svobodni kmetski dom. Kmetska država jp organična zajednica svobodnih in urejenih domov. Za vsestranski napredek kmetskega doma se ustvarja poseben zakon o kmetskem dednem pravu in gospodarski svobodi v duhu starega običajnega zadružnega prava, toda v skladu z današnjim mišljenjem in potrebami kmetskega ljudstva; ravnotako zakon, s katerim se kmet¬ ski dom izločuje od prisilne dražbe in zakon o hišnem redu in poslušnosti, s katerim se obe- 6 nem urejuje svobodno ustanovljanje novih hiš¬ nih zadrug. 6, Urejena obitelj. Obitelj jet prvi iaktor poštene vzgoje za gospodarstvo in kulturo, S posebnim zakonom se ima urediti vzgojna, gospodarska in kulturna naloga obitelji. 7. Popolna enakopravnost žene. Moški in ženske imajo v vsem popolnoma enake pravice. II. Načela za organizacijo mirotvorne kmetske republike. Kmetska republika je moralna zajednica miselnih bitij. a) Svoboda sestajanja. Sestajanje kot najprirodnejša ljudska po¬ treba je popolnoma svobodno. Nobena oblast ne more v nobenem slučaju in iz nikakšnega vzroka prepovedati nobenege sestanka in nobenega shoda. Za sestanke in shode v privatnih poslopjih daje dovoljenje lastnik (gospodar). Na že navadnih javnih pro¬ storih naznani shod katerikoli sklicatelj pri¬ stojni varnostni oblasti najpozneje pred začet¬ kom shoda ali s pismeno ali z ustmeno prijavo, ki jo lahko pribije tudi na uradna vrata. V javnih poslopjih, že običajnih ali priprav¬ nih za shode, kakor so javne šole, posvetoval¬ nice itd. imajo politična društva ali stranke sho¬ de po vrsti, kakor so jih prijavili, drugače pa enako, kakor, na javnih mestih. Svoboda govora na shodih se ima zajam¬ čiti z zakonom o svobodi sestajanja po načelu, da je vsako motenje govora in reda na shodih 7 kršitev najprirodnejših pravic, brez katerih ni nobenega napredka in se ima kaznovati s po¬ sebno kaznijo. b) Svoboda tiska. Tisk kot glavno sredstvo širjenja človeške misli in človeškega znanja je popolnoma svo¬ boden. Cenzura se nikakor ne more vpeljati, a časopisa ni mogoče v nobenem slučaju ustaviti. Politične liste lahko izdajejo samo politična dru¬ štva ali stranke, a vsi politični članki in belež¬ ke in sestavki, v katerih je nekdo imenovan po imenu moraju biti podpisani s polnim imenom poleg točne adrese, Ravnotako morajo biti podpisani vsi letaki brez ozira na vsebino. Za izdajanje časopisov ni treba uradnega dovoljenja. Za sestavek odgovarja vedno pisec. Edino, ako je odsoten v inozemstvu, odgovarja pri političnih listih predsednik dotičnega poli¬ tičnega društva, oziroma stranke. Za razžalenja časti povzročenih s tiskopi- som se ima vpeljati s posebnim zakonom naj¬ krajše postopanje, c) Svoboda združevanja. Nobeno društvo, ki deluje javno in v kate¬ rem vršijo člani kontrolo nad upravo in premo¬ ženjem ne potrebuje za svojo ustanovitev in delo uradnega dovoljenja. Politične stranke, ki so se javno konstitu¬ irale na temelju določenega programa, so jav¬ na društva in redni organi političnega življenja. Članstvo tajnih društev se kaznuje po za¬ konu. 8 d) Odgovornost za dela javnih nameščen¬ cev. Vsak narodni nameščenec ima pravico sa¬ mo na posluh svojega naloga, kadar ga izdaje v mejah zakona. Za neposluh zakonitega naloga, oz. za nezakoniti nalog se odgovarja neposred¬ no pred rednim sodiščem po splošnem kazen¬ skem zakonu. Za škode, ki jih napravijo posa¬ meznikom državni ali avtonomni nameščenci od¬ govarja država ali dotično avtonomno telo (ob¬ čina, okrožje) oškodovancem pred rednim so¬ diščem, 2, Kmetska republika je organizacija gos¬ podarstva. a) Splošna dolžnost dela in pravica vsako¬ gar do človeka dostojnega življenja. Ni gospodarstva brez dela. Ni narodnega gospo¬ darstva brez vseobčega dela. Najočividnejša za¬ hteva pravičnosti je, da vsakemu pripadajo sa¬ dovi njegovega dela, Rekvizicije ni v nobenem slučaju, a razla- i stitev zaradi splošne koristi se mora urediti z zakonom. .. , . Država kot gospodarska zajednica vstvar- ja posebni zakon o splošni dolžnosti dela in po¬ sebni zakon o splošni ratarski praksi, ter za¬ kon o pravici vsakogar do človeku dostojnega življenja. Kmetska večina naroda dela na svojem svobodnem domu. Življenski interesi te večine se ne dajo lo¬ čiti od živi,jenskih interesov vseh ostalih gos¬ podarskih slojev. Kmetska država osigurava pravilno poslo¬ vanje vseh vrst gospodarstva, posebno pa osi- 9 gurava industrijalno produkcijo in urejuje vse to z zakonom o delavskem pravu, s katerim se uvažuje ves delavski mednarodni pokrct. Nihče ni dolžan delati komu kaj brezplač¬ no, Prenehajo vsi prisilni podvozi in prisilni dninarji. Pravo štrajka se ima urediti s posebnim zakonom. b) Temelj gospodarstva. Agrarna reforma. Svoboda poklica. Temelj gospodarstva je kmetsko gospodar¬ stvo. Gozdovi iz državne, cerkvene in privat¬ ne veleposetniške lastnine prehajajo v last na¬ roda po posebnem zakonu, tako da se s pašo in stavbenim lesem zadovolji potrebi vseh kmetskih domov, a s kurjavo potrebi vseh dr¬ žavljanov, kolikor je to mogoče. V istem duhu $e mora spremeniti zakon o premoženjskih ob¬ činah in zemljiških zajednicah. Vsa veleposestva TarezT ozira na gozdove tako državna, kakor cerkvena in privatna se načelno odpravijo. Nobeno posestvo ne sme biti večje od največjega kmetskega posestva v is¬ tem okružju. Izjeme tega načela se morajo ure¬ diti z ozirom na kmetijsko školstvo, na zadruž¬ no (kooperativno) napredno gospodarstvo in agrarno industrijo z posebnim zakonom. Ravno- tako se ima urediti z posebnim zakonom o do¬ mačem preseljevanju na tistem skupnem zem¬ ljišču, ki ga dobimo z odpravo veleposestva za kmetsko preseljevanje. Ta isti zakon določuje o neobdelanem zemljišču in o kmetskih domo¬ vih brez otrok. Z posebnim zakonom se ima urediti način, kako morejo priti do svojega doma tistji kmet- 10 je, ki so poljski delavci in taki nekmetje. ki so zadovoljili zakonu o splošni ratarski praksi. Od vseh veleposestev se mora narodu (zem¬ ljiškim zajednicam, hišnim zadrugam in posa¬ meznikom) predvsem vrniti vse ono, kar mu je vzeto po krivici ali vsled netočne izpeljave se¬ gregacije. Pri tem se uvažujejo pridobljene pra¬ vice vseh gospodarjev, kolikor niso v nasprot¬ ju s temi načeli. Pri odmerjevanju odškodnine za zemljo je glavna stvar vprašanje, kako je dotično vele¬ posestvo pridobljeno. Odškodnina se ima ure¬ diti z posebnim zakonom. Vsakdo se svobodno peča z vsakim pokli¬ cem, posebno z vsako obrtjo, kakoršno zna in kolikor jo zna. Za poklic pa, ki se tiče človeš¬ kega življenja in zdravja, ali pa je drugače po¬ sebno važen za ljudstvo, se določa z zakonom tako usposobljenost kakor nadzor nad njim. Vsa trgovina je popolnoma svobodna, toda prometne ugodnosti uživajo samo zadruge pro- izvajateljev in potrošačev. Carine načelno ni. Z zakonom se uvaja sa¬ mo carina na predmete razkošja (luksus), a na drugo blago šele tedaj, kadar na to sili trgov¬ ska politika katere druge države. e) Denarništvo in kredit. Vsesplošno denarništvo mora pomnoževati in spopolnjevati proizvodnjo posebno ratarsko. Denar kot sredstvo z izmenjavo dobrin in za plačevanje izdaja republika, ki obenem jam¬ či za -njegovo, vrednost, S posebnim zakonom se omogoča in pos¬ pešuje osebni kmetski kredit in kooperativno (zadružno) zbiranje kmetskih prihrankov za po¬ li trebe kmetskega ljudstva, kakor tudi nadzor za poslovanje vseh denarnih zavodov. Pogoj za pravilni razvoj vsesplošnega na¬ rodnega gospodarstva je pravilna ureditev ob¬ činskih, deželnih in državnih financ. Glavna na¬ čela o ureditvi teh financ določa ustava. d) Splošno zavarovanje. Da nihče brez svoje krivice ne ostane brez sredstev za življenje se uvaja z zakonom sploš¬ no zavarovanje za slučaj delovne nezmožnosti, posebno starosti. Da nikogar ne zadene brez krivde škoda na premoženju, se na isti način uvaja zavarova¬ nje vsega premoženja za slučaj elementarnih nesreč (požara, povodnji, toče in potresa) in ži¬ vinske kuge (nalezljivih bolezni). 3, Republika je organizacija kulture, a) Vera, Vera je temelj moralni kulturi. Vera sploh, a krščanski nauk posebej je temelj poštene vzgoje. Krščanske cerkve in vsa javna verska u- druženja so popolnoma svobodna v poučevanju in izpovedanju vere, v izvrševanju vseh verskih obredov in v verskem občevanju s svojimi ver¬ niki in svojimi verskimi poglavarji tudi iz ven mej republike. b) Pravosodje. Ločitev sodstva od zakonodaje in od vlade, kakor tudi neodvisnost sodnikov je zajamčena z posebnim zakonom o avtonomiji sodnikov. Ni ne vojaških, niti kakšnih drugih izjem¬ nih sodišč, tudi ne posebnega policijskega in upravnega sodnijskega postopanja. 12 Sodi se redno v središču gospodarske ob¬ čine, oziroma po potrebi na licu mesta. Postopanje je vsaj pri prvem (najnižjem) sodišču javno in ustmeno, S posebnim zakonom se ureruje brzina sodnijskega postopanja. Narod sodeluje pri sojenju po prisežnikih in porotnikih po posebnih zakonih. O vseh zločinih in pregreških sodi porota ali zbor prisežnikov. Imeniki porotnikov morajo biti tako se¬ stavljeni, da večino porotnikov tvorijo kmet¬ ski gospodarji iz področja dotičnega sodnijske¬ ga okrožja ali dotičnega okrajnega sodišča. Sodišča presojajo ustavnost zagonov in zakoni¬ tost naredb in odločajo v sporih o kompetenci med narodno vlado in avtonomni oblasti in v sporih posameznih državljanov z vlado ali z av¬ tonomnimi oblastmi, c) Prosveta. Šolska in izven šolska narodna prosveta je splošna stvar vsega naroda; cela republika, ne samo da ima glavno skrb za narodno prosveto, temveč nosi za njo tudi stroške. Osnovna (prva ali ljudska) šola ima kmet¬ sko obiležje in njen prvi namen je, da se doseže popolna in trajna pismenost naroda. 1, Šola za pismenost. Gospodarska občina ustanovi v vsaki vasi (selu, kraju) javno, splošno dostopno šolo za pismenost otrok in odraslih z brezplačnimi učili za otroke, a vse stroške za to nosi poleg gospo¬ darske občine tudi okrožje in cela republika po posebnih zakonih o narodni pismenosti. 13 2, Splošna ljudska šola. Splošna narodna (ljudska šola) ima po va¬ seh in po mestih kmetsko gospodarsko in kul¬ turno obiležje. 3, Navajanje mladine k delu in učenju rus¬ kega in nemškega jezika. Po končani splošni narodni šoli se uči vsa ženska in možka mladine najmanje dve leti prak¬ tičnega gospodarstva vsake vrste, kolikor je primerno in mogoče, toda povsod s splošnim prosvetnim poukom in s praktičnim učenjem ruskega in nemškega jezika, 4, Narodna šola za splošno izobrazbo. Odpravijo se vse današnje takozvane sred¬ nje šole (gimnazije, realke, liceji), a mesto njih se ustanovijo narodne šole za splošno izobraz¬ bo, ki trajajo najdalje 4 leta, ki jih lahko obisku¬ jejo tudi odrasli in s katerimi je vedno zvezan tudi pouk o praktičnem delu ali tekom šolske¬ ga leta ali čez podaljšane počitnice in v katerih ni današnjih ocen in današnjih spričeval, in v katerih se uči angleški jezik. Kdor ne konča pripravljenih letnikov za delo, ne more obiskovati narodne šole za splo¬ šno izobrazbo. 5, Strokovne šole. Poleg narodne šole za splošno izobrazbo je še cela vrsta strokovnih šol (gospodarskih, obrtnih in trgovskih), ki se obiskujejo istočasno, imajo splošno izobraževalne tečaje in spopolnju- jejo v ruskem in nemeškem jeziku. Iz narodne šole za splošno izobrazbo se prehaja v strokovne šole za inteligenco kakor: gospodarske, sodnijske, učiteljske, veterinar¬ ske, apotekarske, stavbene in zemljomerske. 14 Te šole trajajo najdalje tri leta. Današnje vse- učilište kot nekakšna visoka šola se odpravi in spremeni v celo vrsto znanstvenih zavodov. Ostanejo le zdravniške in tehnične fakultete, u- stanavlja pa se profesorska fakulteta za profe¬ sorje šol za splošno izobrazbo in strokovnih šol za inteligenco. Predavanja na profesorski fakulteti so do¬ stopna vsakomur, a na vseučiliščne znanstve¬ ne zavode se lahko vpiše vsak, kdor na spre¬ jemnem izpitu dokaže sposobnost za razume¬ vanje predavanj. 6, Izvenšolske prosvetne ustanove. Privat¬ ne šole. Organizacija izvenšolskih prosvetnih usta¬ nov se uredi s posebnim zakonom. Vsakdo ima pravico v duhu ustave in v mejah šolskega za¬ kona ustanavljati vsakovrstne šole in otvarjati razne tečaje in v njih podučevati, d) Zdravstvo, Državljani so vir vseh sil in vrednosti dr¬ žave. Zdravstvo se uredi s posebnim zakonom z enako skrbnostjo za vasi in za mesta, tako da je tudi najsiromašnejšim slojem omogočena zdravniška pomoč in zdravila. Organizacija mirotvorne kmetske republike, I, Izvrševanje narodne suverenosti. Na temelju svoje popolne in nepretrgane suverenitete vstvarja narod celokupno organi¬ zacijo narodnega gospodarstva in prosvete, do¬ loča vse domovinske pravice in dolžnosti in skrbi za njih izvrševanje ali neposredno sam ali pa posredno po izvoljenih poslancih, oz. po ime¬ novanih narodnih služiteljih. 15 1, Direktno izvrševanje narodne suvereno¬ sti. Po narodni zgodovini vstvarjene domovin¬ ske ali državne meje lahko spremeni samo na¬ rod s plebiscitom na peticijo večine odraslih dr¬ žavljanov (volilcev}, kakšnega obmejnega o- krožja. S peticijo od 100.000 lastnoručnih podpisov lahko narod zahteva plebiscit (splošno ljudsko glasovanje). 1. za sklicanje ali razpust ustavo- tvornega zbora; 2. razpust rednega zbora prej nego mine zakonsko razdoblje; 3. odstop pred¬ sednika ali podpredsednika republike. S peticijo od 30.000 lastnoročnih podpisov odraslih državljanov (volilcev) se lahko predla¬ ga novi zakon, sprememba ali odprava starega zakona (zakonodajna inicijativa). Ravnotako more ljudstvo s peticijo zahte¬ vati plebiscit za sankcijo vsakega zakona v roku 2 mesecev po njegovem sprejetju v zboru (referendum). Zakoni, ki se tičejo življenskih narodnih po¬ treb — namreč sklepanje zvez s kakšno drugo državo, sklepanje posojila izven državnih mej, zakoni o preureditvi zemljištnih, lastninskih in dednih odnošajev (agrarna reforma) — ne mo¬ rejo dobiti zakonske moči brez tega referendu¬ ma. Podpise na peticijo sprejemajo in ves posel pri plebiscitu in referendumu obavljajo sodišča po posebnem zakonu. 2. Izvrševanje narodne suverenosti po izvoljenih poslancih. a) Narodni ustavotvorni zbor. Narodni zakonodajni zbor. 16 Narodni ustavotvorni zbor se voli na isti na¬ čin, kakor redni državni zbor, samo da je za posamzeni mandat treba polovico manje volil- cev. Sestane se 14 dni po volitvah. Je suveren in se sam razpušča. Tri mesece po njegovem sestanku more na¬ rod s peticijo od 100,000 lastno ročnih podpisov naslovljeno na predsednika republike, zahte¬ vati plebiscit o razpustu ustavotvornega zbora. Vse zakone ustvarja narodni zakonodajni zbor, ki se voli na 4 leta s .splošno volilno pra¬ vico brez razlike spola od izpoljnjenega 18, leta in brez kakšnega drugega omejevanja. Volitev se vrši vedno na prvo nedeljo v sep¬ tembru, ako je voliti redni državni zbor; ako je razpuščen, pa deveto nedeljo po razpustu. Število poslancev ni stalno, nego je odvisno od tega, koliko volilcev je zares glasovalo. Na vsakih 6,000 oddanih glasov pride eden poslanec. Kandidati se postavljajo po strankarskih kandidatskih listah za celo državo v posamez¬ nih okrajih, kjer se glasuje istočasno za posa¬ mezne kandidate in za stranko. Ako kandidat dobi v tem okraju 6,000 glasov, je takoj izvoljen. Višek tega, kakor tudi manje število glasov se računi v korist njegovi stranki. Po celokupnem številu glasov, ki jih je stranka tako dobila, odračunavši glasove takoj izvoljenih poslancev, dodeljuje se stranki pripa¬ dajoče število* mandatov po višini števila glasov oddanih za posamezne kandidate. Na končni nadpolovični ostanek pripada vsaki stranki po eden mandat. 17 Vsi volilci imajo enako, aktivno in pasivno volilno pravico. Glasuje se po občinah. — Volitve vodijo so¬ dišča poleg z zakonom urejenega sodelovanja strank, a volitve overava (verificira) najvišje sodišče. Državni zbor zaseda redno od 15. oktobra do 15. marca brez prekinjenja ob delavnikih. Na izredno zasedanje se sestaje državni zbor, ako to zahteva ena petina poslancev, ali ako se sestane po razpustu, ali na narodno pe¬ ticijo z zakonsko inicijativo, ali ako gre za krši¬ tev imunitete, ali pa če je treba izvoliti pred¬ sedniškega namestnika. Pri vsaki seji državnega zbora mora biti pri¬ sotna vsaj tretjina članov pri glasovanju vsaj polovica. Narodni poslanci, t. j. člani ustavctvornega ali zakonodajnega zbora uživajo razen splošne osebne nedotakljivosti še, dokler so poslanci, brez ozira na to, dali državni zbor zaseda ali ne zaseda, a ravnotako tudi po razpustu zbora, do¬ kler ne minejo volitve, popolno nekaznjivost za vse ono, kar govorijo in pišejo v državnem zboru ali zunaj njega. Za to govorjenje ali pisanje ne more poslanec biti nikoli pozvan na odgovor¬ nost. Ako poslanca zalotijo na delu pri zločinih, pri katerih preneha osebna nedotakljivost, mora o tem takoj biti obveščen zbornični predsednik, ki skliče še isti dan, ako državni zbor zaseda, a ako ne zaseda pa v roku 3 dni imunitetni od¬ bor, ki more samo z dvema tretjinama vseh pri¬ sotnih članov zaključiti, da se proti temu po¬ slancu uvede postopanje. Ta sklep mora ple- 18 num zbora v roku od treh dni, ako zaseda, ako ne zaseda pa v roku od 8 dni potrditi. Ako se vse tako ne izvrši, je poslanec svoboden in ima pravico sam odstraniti se iz zapora in ga nihče nima pravico pod osebno odgovornostjo zakona pri tem ovirati. Za vsa ostala eventualno sto¬ rjena dejanja more narodnega poslanca izročiti samo državni zbor, ako to imunitetni odbor predlaga z dvema tretjinama vseh glasov. Imuniteta se začenja od časa, čim okrajni, oz. glavni volilni odbor ustanovi, da na dotič- nega kandidata odpada potrebno število glasov, odpade pa, ko je glavni volilni odbor končno do¬ ločil število novo izvoljenih poslancev. Ker je pasivna volilna pravica izraz aktivne volilne pravice vseh volilcev, torej dejanje na¬ rodne suverenitete, zato preneha s časom, ko se imuniteta začne, vsako omejevanje osebne svobode, tudi če je nastalo vsled pravomočne obsodbe, b) Županijska (okrožna) skupščina. Županijsko skupščino tvori enako število od¬ poslancev vseh združenih gospodarskih občin. Te odposlance voli občinska skupščina vseh odraslih Občinarjev na 4 leta z istim volilnim či¬ nom, s katerim se volijo občinski odborniki. Županijska okrožna skupščina se obnavlja vsako leto s polovico. Ona vstvarja pravilnike v okvirju svoje avto¬ nomije, Županijske posle vodi županijski uprav¬ ni odbor s svojim predsednikom, ki ima naslov župana, po določenih načelih naprednega za- drugarstva. Ta odbor s predsednikom voli županijska skupščina. 19 c) Občinska skupščina. Občinski odbor. Občinsko skupščino tvorijo vsi odrasli ne¬ kaznovani občinarji, a shaja se, razpravlja in po¬ sluje po določenih načelih naprednega zadru- garstva. Ona voli občinski odbor, katerega predsednik se imenuje načelnik, in v okvirju svoje avtonomije vstvarja pravilnike, II. Notranja ureditev kmetske republike, 1. Izvrševanje narodne samovlade (selfgo- vernment). Celokupna današnja politična uprava se od¬ pravi in preneha teritorijalna razdelitev na po¬ litične upravne občine, politične okraje in po¬ litične županije. Na mesto politično policajne uprave se uve¬ de gospodarska, prosvetna iz zdravstvena uprava, a) Kmetska hiša ali kmetski dom. Temeljna jedinica te uprave je kmetska hiša ali kmetski dom, t. j. vsako kmetsko gospodar¬ stvo kot glavna go-spodarska in prosvetna jedi¬ nica, ako ta dom ima glavno narodno obiležje, namreč ako je on obenem obitelj (rodbina, dru¬ žina, familija), To narodno obiležje je tem močnejše, čim številnejša je katera kmetska obitelj, ter se vsa¬ kemu predstavniku (predstavnici) kmetske obi- telji, oz. kmetskega doma daje v zakonu o go¬ spodarskih občinah toliko število glasov na ob¬ činski skupščini koliko je v obitelji duš. Pravni položaj mestnih obitelji, posebno de¬ lavskih in vseh obitelji brez doma se ima ure¬ diti s posebnim zakonom. 20 b) Gospodarska občina. Prva teritorialna jedinica vsej tej upravi je gospodarska občina, ki jo redno tvori vsaka vas za sebe, a kjer to narod želi ali potreba zahte¬ va, več manjših vasi in krajev, načelno v obse¬ gu ene zemljiške zajednice ali ene davčne ob¬ čine. Avtonomija gospodarskih občin se urejuje s posebnim zakonom po načelih splošnega, a posebej kmetskega naprednega zadrugarstva. Obseg in delokrog občinske avtonomije je isti kakor županijski ter je omejen samo z de¬ jansko možnostjo izvrševanja. Gospodarska občina kot član županije izvr¬ šuje vse one posle, za katere se je prostovoljno obvezala in je samo v tej lastnosti organ župa- nije( okrožja). Za pokritje stroškov svojega delokroga ima občina svoje povsem samostojne finance tako, da od predmetov, ki jih ne obdačuje država (na- pr. zasajenje tobaka ali žganjekuho) pobira da¬ vek, ako to sklene občinski odbor. c) Županija (okrožje). Po svobodnem udruživanju gospodarskih ob¬ čin nastanejo županije, ki so širše področje in obenem višja stopnja gospodarske, prosvetne in zdravstvene organizacije in ki delujejo po po¬ sebnem zakonu o županijah, S tem zakonom se ureja način, kako se go¬ spodarske občine združujejo v stalna županijska področja. Vse gospodarske občine v mejah da¬ našnjih političkih okrajev se združijo takoj v začasne županije, a njihove posle vodi strokov¬ no osobje današnjih županijskih in okrajnih oblasti. 21 Posebni zakon o županijski samovladi ureja županijo tako, da za direktno državno delova¬ nje preostanejo posli narodnih financ in narodne obrane ter sodstvo, za katere obstoji posebno urejenje, potem šolstvo počevši od narodnih šol za splošno izobrazbo, a od zdravstva, gospodar¬ stva in prometa vsi posli, ki se po svoji bitno- sti tičejo cele domovine, ali pa, ki se izvršujejo z ozirom na mednarodne pogodbe in obveze. Vsi ostali posli spadajo v delokrog županije. Narodna vlada ne more napraviti županijo za svoj organ v nobenem področju svojega delo¬ vanja, toda more pa dodeliti županiji posebne vladne strokovnjake za izvrševanje poslov di¬ rektne državne funkcije. Za celokupno delovanje v svojem delokrogu ima županija svoje posebne finance. Tako gospodarska občina, kakor tudi župa¬ nija imata avtonomijo ali selfgovernment v po¬ polnem smislu teh besed, kar pomeni, da gospo¬ darska občina in županija moreta v okvirju za¬ kona vstvarjati svoje pravilnike z veljavnostjo zakona in da vladata same seboj, tj. da v svo¬ jem zakonskem delokrogu poslujeta brez kakor- šnega koli motenja od strani predsednika repu¬ blike, oz. od narodne vlade. Toda s posebnim zakonom se ima urediti financielna pomoč cele republike ubožnim občinam in županijam za vse one potrebe, ki so v splošnem narodnem inte¬ resu. Občinske pravilnike ustvarja občinska, a žu- panijske županijska skupščina. Ti pravilniki se pošiljajo narodni vladi samo zato, da vidi, če ni občina ali županija prekoračila zakon o svoji avtonomiji. Ako narodna vlada misli, da je s pra- 22 vilnikom prekoračen zakon, pošlje ga takoj naj¬ višjemu sodišču, ki ima stvar rešiti najdalje v roku enega meseca. Drugače vlada vrača pra¬ vilnik občini ali županiji z edino opazko, da je pregledan, V nobenem slučaju ne more pravilnik ostati pri vladi dalje ko mesec dni, d) Ureditev mestne avtonomije. Odpravlja se naziv kr, svobodnih mest. Gospodarskih občin ni moči v bodoče zdru¬ ževati z mestnimi občinami, a bivše vaške upravne občine in posamezne pretežno kmetske mestne davčne občine se lahko po zakonu o go¬ spodarskih občinah od mest odcepijo in pridru¬ žijo gospodarskim županijam. S posebnim zakonom o avtonomiji mestnih občin se ima avtonomija mest razviti do iste stopnje, kakor avtonomija gospodarskih županij in to tako, da po mestih delavstvo, obrtništvo in ostalo delavno meščanstvo na temelju sploš¬ ne, tajne in enake volilne pravice brez razlike spola vodi v resnici vso mestno upravo, 2. Izvrševanje narodne suverenosti po narodni vladi. Domovinske posle vodi predsednik republi¬ ke z narodno vlado. a) Glavni domovinski posli so: 1. Izvrševa¬ nje človečanske pravice (pravosodno minister- stvo), 2. Narodno gospodarstvo. 3. Narodna prosveta. 4. Skrb za narodno zdravje. 5. Obrana doma in domovine. 23 6. Stalna vez z ostalimi narodi in državami. 7, Poravnavanje stroškov za vse te posle. (Državne finance). Vsako skupino teh domovinskih poslov vodi minister, ki mora biti strokovnjak, ki je lahko, a ne mora biti član državnega zbora, in ki dela s pomočjo drugih strokovnjakov (ministerskih namestnikov) za posebne oddelke v vsakem mi- nisterstvu. Kot strokovnjaki za gospodarske posle sma¬ trajo se tudi kmetski gospodarji. Strokovnjaki ministerskih oddelkov se zo- vejo ministerski namestniki in delajo pod vod¬ stvom dotičnega ministra, a pod nadzorstvom osebnih parlamentarnih poverjenikov — po¬ slancev. Nadzorstvo parlamentarnih poverjenikov in služba ministerskih namestnikov urejuje se s posebnim zakonom o ustrojstvu vlade. b) Predsednik republike. Prvo glavno skrb za domovinske posle ima predsednik republike. Voljen s plebiscitom na 4 leta prve nedelje v majo prevzema svoje po¬ sle 1. julija istega leta. Predsedniški kandidat je lahko vsak, kdor je lahko tudi poslanec, ako ga predloži 60.000 volilcev, ali parlamentarna stranka, tki je do¬ bila toliko število glasov pri zadnjih volitvah. Z istim volilnim načinom se volita tudi dva pod¬ predsednika. Za slučaj predsednikove smrti, prostovolj¬ nega odstopa, odsotnosti ali nesposobnosti, na- domestuje ga prvi podpredsednik do ureditve, oz. do konca predsednikove perijode, a pod- 24 predsednika v teh istih omenjenih slučajih dru¬ gi podpredsednik. Za predsednika in podpred¬ sednika so izvoljeni tisti kandidati, ki so dobili največje število glasov. Predsednik ne more biti istočasno narodni poslanec, a niti podpredsenika, niti predsedniški namestnik ne izvršujejo svojega mandata, do¬ kler opravljajo predsedniški posel. Predsednik je predstavnik republike in gla¬ va narodne vlade, katero sam imenuje in sam odpušča, a sestavlja jo izmed poslancev ali ne- poslancev. Narodna vlada vodi vse posle pod politično odgovornostjo predsednika. Predsednik je politično odgovoren samo na¬ rodu. Narod lahko zahteva s peticijo od 100.000 lastnoročnih podpisov zbranih v roku enega meseca, ali pa državni zbor s sklepom dveh tretjin vseh poslancev, da predsednik odstopi. Četvrte nedelje potem, ko je najvišje sodišče ustanovilo, da je peticija doovljno podpisana, oz. 4 tedne po sklepu parlamenta o odstopu pred¬ sednika se ima ob a viti plebiscit po formuli: Predsednik N. N. mora odstopiti, ali Predsednik N. N. ne. mora odstopiti. Ako plebiscit odloči odstop predsednika, se razveljavi tudi volitev obeh podpredsednikov ter parlament, ako zaseda, voli predsednikove¬ ga namestnika takoj z enostavno večino najpo¬ zneje v roku 24 ur, ako ne zaseda pa v roku 8 dni. Četrto nedeljo ,po volitvi predsedniškega namestnika se voli na splošnih volitvah novi predsednik; ako od dne izvolitve namestnika do prve nedelje v maju ni več ko 6 mesecev, tedaj 25 ia posebna predsedniška volitev odpade, toda novi redno izvoljeni predsednik prevzame pred¬ sedniške posle takoj, čim najvišje sodišče po- tvrdi, da je izvoljen. Ravnotako prevzame takoj svoje posle tudi predsednik, izvoljen v izrednem času. Posebni zakon urejuje volitev predsednika, prevzemanje predsedniških poslov in vsako spremembo v predsedništvu republike. c) Vezi z ostalimi narodi in državami. Kmetska republika ne vodi tajne diploma¬ cije i ne priznava tajnih mednarodnih pogodb. Kmetska republika je živi organ velike člo¬ večanske zajednice, ki se počasi, toda sigurno pretvarja v veliko svetovno zvezno republiko. Ministerstvo za zvezo z ostalimi narodi in državami nima takozvanih diplomatskih za¬ stopnikov. Kmetska republika kot organizacija poseb¬ nega kmetskega in splošno človeškega gospo¬ darstva in kulture ima v drugih državah, kjer koli potreba to zahteva samo svoje gospodar¬ ske in kulturne zastopnike (konzule). Ti zastop¬ niki skrbijo posebno za življenje, zdravi j e in na¬ predek državljanov, republike v inozemstvu. d) Obramba in varnost doma in domovine. Militaristične vojaške dolžnosti v kmetski republiki ni. Namesto militaristične vojaške dol¬ žnosti se uvaja obramba doma in domovine kot del splošne narodne delavne dolžnosti in sicer takole: Vsakdo, ki živi na teritoriji republike je dolžan za republiko delati 6 mesecev na način, kakor to določa zakon o splošni narodni delov¬ ni dolžnosti. Največji del tega časa in to naj¬ manj 4 meseca mora vsakdo obavljati splošno 26 koristna dela, kakor iso zidanje cest, vodne na¬ prave, melioracije ali popravljanje tal in splošno javna dela tako, da se večji del državnega pro¬ računa lahko poravna s tem delom. Manjši del časa in to največ 2 meseca se ima uporabiti za telesne vaje sploh, a za pripravo obrambe doma in domovine posebej. Ako je za katero vrsto teh priprav treba več časa, lahko se po potrebi iz¬ berejo najspretnejši ljudje, ki se bodo tudi pol¬ nih 6 mesecev vadili v tej stroki Splošna narodna delovna dolžnost za žene se mora vpeljati samo s plebiscitom, ki se ima izvršiti, čim to s peticijo zahteva 30.000 odraslih prebivalcev republike, toda tudi tedaj se ima to delo izvrševati blizu doma ih na tak način, da pri tem ne trpi žensko poštenje in zdravje. Dolžnost braniti dom in domovino preneha v kmetski republiki samo s smrtjo. Z obrano doma in domovine je v zvezi tudi narodno re¬ darstvo ali varnostma straža. S posebnim zako¬ nom se ima urediti priprava za poveljnike na¬ rodne straže in središča posameznih domobran¬ skih okrajev. Ti domobranski okraji se pokri¬ vajo s sodnijskimi in davčnimi okraji. e) Poravnavanje troskov za vse domovin¬ ske posle (državne finance), Kot glavni državni direktni davek se s po¬ sebnim zakonom uvaja progresivna dohodnina. Višino dohodnine ustanavlja vsako leto državni zbor pri razpravi o proračunu po davčni moči obdačencev in to progresivno t, j. tako, da se od vise večjega dohodka plača vse višji odstotek davka. Na dohodek, za katerega se z posebnim zakonom določi, da je človeku brezpogojno po¬ treben za njegovo življenje, se ne more ustano- 27 viti dohodnina višja od enega odstotka. Na do¬ hodnino ne more biti nobenih doklad. Državni davek more vpeljati samo državni zbor, a občinski in županijiski davek samo ob¬ činska in županijska skupščina. Nihče ne more biti oproščen od plačevanja davka. Na najnižje življenske potrebščine, nam¬ reč na kruh in moko, na sol, na mleko in na pe¬ trolej se ne more naložiti nikakšen davek ali kakšna druga dajatev. Iz državne županijske ali občinske blagaj¬ ne se ne more ničesar izdati, kar ni določeno z državnim, županijskim ali občinskim proraču¬ nom. Državni zbor razpravlja in sprejema vsako leto državni proračun, ki velja samo za eno ko¬ ledarsko leto. Obenem s proračunom mora narodna vla¬ da predložiti državnemu zboru zaključne raču¬ ne pretečenega leta. Državni zbor ne more posamezno predlo¬ ženih proračunskih postavk v izdatkih državne¬ ga proračuna povišati, toda more jih znižati ali enostavno brisati, O uporabi eventuelnih prihrankov odloču¬ je samo parlament. Državni, županijski in občinski proračun se mora vedno obravnavati in odobriti, tedaj za dotično leto, dokler ni tega odobrenja, nihče ni dolžan plačati -dot ion ega državnega ali občin¬ skega davka, ter se vsako uradno pozivanje ali celo terjatev takih nedovoljenih davkov kaznu¬ je kot zloraba uradne oblasti. Izključno pravico prodajati gotove pred¬ mete za trošenje, t, j. pravico monopola more imeti ali izvrševati samo republika. 28 Vse državne račune pregleduje državno ra¬ čunovodstvo, ki je urejeno s posebnim zako¬ nom. S posebnim zakonom se ima zajamčiti ne¬ odvisnost in strokovna sposobnost vseh uradni¬ kov državnega knjigovodstva in urediti njihova odgovornost pred najvišjim sodiščem. Državno računovodstvo pregleduje, poprav¬ lja in likvidira po posebnih zakonskih predpi¬ sih državne, županijske in občinske račune; pazi, da se ne prekorači noben izdatek ustanov¬ ljen z državnim proračunom, in opozorava na eventualna prekoračenja pri županijskih in ob¬ činskih proračunih ter zaključuje državne ra¬ čune. Državno računovodstvo predlaga letni dr¬ žavni obračun s svojimi čisto svobodnimi opaz¬ kami parlamentu po predsedniku republike na ponovno pregledanje in odobrenje, in to tako, da obračun za prejšnje leto narodna vlada lah¬ ko dostavi parlamentu skupno s predloženim proračunom za prihodnje leto. Za pobiranje državnih davkov se ustano¬ vijo davčni uradi republike za davčne okraje, ki so obenem sodnijski in domobranski okraji; manjši so od današnjih političnih okrajev in več¬ ji od današnjih upravnih občin, tako da lahko vsak davčni urad pobere davek po vseh gos¬ podarskih občinah svojega področja, III. Izvrševanje pravosodja. Sodi se v imenu pravice in zakona, Sodišča se ustanovljajo in ukinjajo samo z zakonom. Sodniki so neodvisni in jih ni mogoče proti njih volji premestiti, niti jih umiroviti pred do¬ polnjenim 65. letom, niti jih odpustiti razen v 29 slučaju pravomočne disciplinarne odsodbe. Z dopolnjenim 65. letim mora biti vsak sodnik u- mirovljem. Sodnike 1. stopnje nastavlja vrhovno so¬ dišče z razpisom natečaja za vsako izpraznjeno sodnijsko mesto. Med več reflektanti ima pred¬ nosti tisti, ki je prej položil sodnijsfki izpit. Priziv na sodišča in vrhovno sodišče se do¬ polnjujejo samo s prebiranjem (opcijo) iz vrst sodnikov in odvetnikov. Prve sodnike vseh stopenj imenuje pred¬ sednik republike. Sodniki niso po plači razde¬ ljeni v razrede, a plača se jim povišuje v stal¬ nih časovnih presledkih po gotovem številu službenih let, določenem po zakonu. Sto nekaznovanih odraslih državljanov (dr¬ žavljank), ki so svoji gospodarji in so prekora¬ čili 30. leto, lehko pismeno z lastnoročnimi podpisi zahtevajo pri najvišjem sodišču proti vsakemu sodniku disciplinarno postopanje, ki se mora takoj začeti in v roku enega meseca končati, vedno s sodnim izrekom, ki se ima iz¬ reči ob sodelovanju porote. Prva najnižja sodišča imajo po posebnem zakonu svoje področje, ki se imenuje sodnijski okraj in ki se pokriva z davčnim in domobran¬ skim okrajem. — Konec, — 30 Najljepši darovi za odrasle Ogrizovič: Godina ljubavi, broš. K 20.— ukorič. K 40.— Anton Pavlovič Čehov: Pripovijesti, broš. K 20.— ukorič.K 40.— Lagerlei: Povjest jednog imanja, broš. K 20.— ukorič.K 40 — Kcrolenko: Sliepi muzi¬ kant, brošir. K 20.— ukorič. .K 40.— Ksaver Šandor Gjalski: Radmilovič pripoviest . K 80.— Ksaver Šandor Gjalski : U noči, poviest iz hrvat- skog života.K 80.— Ksaver Šandor Gjalski: Na rodjenoj grudi . . .K 48.— Ksaver Šandor Gjalski: Osvit roman iz g. 1830 K 80.— A. P- Čehov: Novele , . K 12.— Dostojevski : Bijedni ljudi roman .K 28.— L, N. Tolstoj: Kreutzero- va sonata, pripoviest . . K 36.— L. N, Tolstoj : Obiteljska sreča.K 20.— L. N. Tolstoj : Na ljudskoj klaonici.K 16.— A. P. Čehov : Ubojstvo . K 24.— A. P. Čehov : Izabrane pripovijesti.K 80.— N. V. Gogolj : Tri pripo- vijetke .K 8 ,— Univerzitetna knjižnica Maribor Strašni dani u Hrvatskoj „ 18.— Šaljive narodne pripo- JulesVerne: Put oko zem¬ lje u 80 dana, ukoričeno „ 80— Jules Verne: Dvadeset ti- suča milja ispod mora, Andersenove priče, ukor- „ 60.— Tresič: Život Hrvata u sje- vernoj Americi, ukor. „ 80.— Trienaest najljepših priča i narodnih pripovieda- ka, ukor. „ 28— Sve narudžbe obavlja kretom pošte Radičeva Slavenska knjiža- ra i papirnica. Zagreb, Jurišičeva ui 1. dje< 6300 Čeh, 000507580 po 1IIIIIII1 COBISS najnovijih vremena 18,— vjetke Obradovič: Basne Zmaj od Zagorja Jules Verne : Gospodar svieta 48,— Jules Verne: U školi Ro¬ binzona »I 52, ukoričeno 80.— Trstenjak: Besjeda m dje- du, ukoričeno 26,—