Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/102 HS^/jlll ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta J6-4139 Naslov projekta Dialog v globalni multikulturni družbi Vodja projekta 11982 Janez Juhant Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 10854 Cenovni razred A Trajanje projekta 07.2011 - 06.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 170 Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta Raziskovalne organizacije -soizvajalke Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno 1510 središče Universita del Litorale Centro di ricerche scientifiche 8183 IPAK - inštitut za simbolno analizo in razvoj informacijskih tehnologij Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.11 Teologija Družbenoekonomski cilj . _ nr Humanistične vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.°6 SUF) Raziskovalno področje po šifrantu FOS 6 Humanistične vede 6.03 Filozofija, religija in etika B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO Raziskovalni projekt je bil usmerjen v raziskovanje izzivov in priložnosti za dialog v današnjem svetu iz filozofskega, teološkega, antropološkega in sociološkega vidika. Ker so sodobne družbe in kulture zaznamovane z rastočimi spori, izgubo zaupanja, globalizirani soodvisnosti, krhkostjo določenih posameznih identitet in prevlado izbranih kolektivnih identitet so vprašanja v zvezi dialogom ključnega pomena. Obravnaval je naslednje teme: medkulturni dialog, medverski dialog in izzive za dialog v postkomunističnih družbah v kontekstu moderne, razmerje med različnimi filozofskimi in teološkimi vidiki dialoga (krščanska feministične teologija, ameriški pragmatizem, Vattimo) ter vloga dialoga v prizadevanju za univerzalizem in globalno pravičnost. Pripravili smo strategije, metodologijo in aplikativne pogoje za uveljavljanje dialoške družbe. Rezultati projekta vključujejo objavo več monografij, izvirnih znanstvenih člankov, organizacijo konferenc ter pridobitev nadaljnih projetkov, kakor tudi vzpostavljeno sodelovanje s vodilnimi posamezniki in raz. organizacijami v tujini. ANG_ The research project dealt with questions about the foundations, characteristics and conditions of genuine and open dialogue in a multicultural society, where it is not possible to rely solely on one's own frameworks of tradition, and about where can we locate the bearers of dialogue and interculturality. The project results bring new perspectives on topics of dia-logic, philosophy of intersubjectivity, closeness and difference, communitarianism, exceeding moral disagreement between cultures, religions and interfaith dialogue. If a genuine dialogue (genuine closeness) is an indispensable basis for solidarity and compassionate society, which should at the same time be focused to the future, then recognition of our dependence on each other and our openness for the other is necessary. We have prepared the strategies, methodologies and applicative conditions for implementation of dialogical society. The results of the project include publication of several monographs, scientific articles, organization of conferences and development of further projects, as well as partnering with leading individuals and organizations abroad. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 Projektna skupina je izhajala iz temeljnega dejstva globalne družbe, po kateri je nujno medsebojno sodelovanje za preživetje človeka. Tako globalno sodelovanje pa se vedno začne lokalno, kot ugotavljajo sociologi (Beck, 2001; glokalizacija), zato je potrebno utrjevati dialoška razmerja na lokalni ravni. Primarni so torej družinski odnosi, ki nudijo podlago za utrjevanje dialoških razsežnosti na lokalni in širši narodni ravni. Skupina se je posebej posvetila problemom slovenske družbe, v kateri so odnosi še posebej zaostreni zaradi vojne in revolucije. Odpravljanje ideoloških pregrad zahteva poglobljeno psihološko, idejno-kritično ter politološko analizo. V sodobnem svetu pa se vprašanje zaostri v globalnem »trku« civilizacij, ki postajajo vse bolj resen problem našega (tudi evropskega, prim. Francija itd.) vsakdana. V nadaljevanju sledijo podrobnejša vsebinska izhodišča, ključni raziskovalni rezultati in spoznanja. V okviru projekta smo v delu, ki je vezan na filozofske vidike dialoga in intersubjektivnosti raziskovanje razdelili na tri sklope: prvi se je dotikal filozofije G.H. Meada, kjer smo na izviren način poskusili razrešiti morda temeljni problem njegove filozofije - konstitucijo intersubjektivne geste. Pri tem smo izhajali iz spodbude, ki jo najdemo v Kierkegaardovi filozofiji na eni, ter filozofiji temporalnosti na drugi strani. Tako smo raziskovali na področju diference med »notranjostjo« (zasnutek intersubjektivnosti v »nas«) ter »zunanjostjo« - gesta kot iznešena v okviru že intersubjektivnega odziva na dejanje drugega (pričakovanje). V okviru filozofije Feuerbacha smo primarno raziskovali njegov specifični zasnutek intersubjektivnosti, posebej z ozirom na razliko med t.i. »idealističnim« in »materialističnim« momentom njegove misli. Raziskava se je tu posebej dotikala pomena prvin (voda, zrak) ter kože (telo) za konstitucijo medtelesnosti in intersubjektivnosti. Tretji del našega sklopa je obsegal raziskave nove ekonomije intersubjektivnosti v filozofiji Luce Irigaray, pri čemer je bila v ospredju njena na spolni razliki utemeljena filozofija so-diha, pri čemer smo posebej tematizirali to pozabljeno področje filozofije in ožje epistemologije. Eden od ciljev projekta je bilo raziskovanje dialoga v povezavi s sodobno fenomenološko in hermenevtično mislijo. Po eni strani je šlo za odkrivanje antropoloških temeljev pri fenomenoloških (Husserl, Levinas, Marion) in hermenevtičnih nastavkih (Heidegger, Gadamer, Vattimo), po drugi strani pa je šlo za dejanski dialog med omenjenimi misleci in krščanstvom. Oba sklopa sta bila realizirana. Raziskovanje je pokazalo na napetost med sodobno mislijo radikalne diference (Levinas, Derrida) in njeno sposobnostjo dialoga ter se zavzelo za posredujočo, t.j. dialoško rešitev te napetosti (rezultat takšnega branja Levinasa je bil predstavljen v eni vodilnih frankofonskih revij). Raziskovanje se je usmerilo tudi na vprašanje dialoga med sekularno in krščansko sodobno mislijo ter prav tako pokazalo na možnost dialoškega preseganja obstoječih diferenc, ki imajo globlje zgodovinske in strukturne izvore. Juhant je hermenevtične ugotovitve razreševanja religioznih sporov lahko predstavil na srečanju vrhunskih mednarodnih strokovnjakov julija 2012 v Innsbrucku. Prispevek je v tisku (skupaj s Chr. Taylorem, J Casanovo idr., 2015) pri angl. založbi Ashgate. Na ta način dialog ni bil zgolj predmet raziskave, temveč je bil tudi udejanjen v soočanju sekularnih in krščanskih miselnih nastavkov. Erika Prijatelj je kot članica projektne skupine pomen dialoške naravnanosti v procesu vzgoje in izobraževanja posebej predstavila v zbirki knjig Education Today, ki je l. 2014, izšla na Poljskem. V obeh prispevkih je s pomočjo kvalitativne raziskave potrdila izhodiščno hipotezo, da je spodbujanje in razvijanje ustvarjalnosti v edukaciji možno samo s pomočjo razvijanja samospoštovanja in spoštovanja drugega, kar je osnova za pristen dialog. Sodobna, k rezultatom usmerjena kultura spodbuja tekmovalnost in komunikacijo, ne spodbuja pa ustvarjalnosti in pristnega dialoga, med katerima obstaja močna povezava. Pristen dialog in ustvarjalnost se hranita v odnosih odprtosti, sodelovanja, enakosti, pogosto tudi neformalnosti ter čustveno zrele, estetske in za intuicijo spoštljive vzgojne orientacije. Drugi sklop raziskave se je razvijal ob vprašanju, kako se izraža moč medijev ter v kolikšni meri lahko govorimo o "dialoškosti" medijev v njihovem posredovanju podobe Boga in verskih idej. Raziskava je zastavljena pod dvema vidikoma: z vidika predstavitve Jezusa Kristusa v zgodovini filma ter z vidika uporabe in "izrabe" besede Boga v govorih nekaterih aktualnih pomembnih svetovnih politikov. Tretji sklop raziskave, ki jo je vodila Erika Prijatelj, je nastal ob vprašanju dialoga med kristjani in sodobno sekularizirano kulturo. Pri tem je izpostavila tri vidike: odprtost kristjanov za dialog in pluralnost, kaj se lahko kristjani naučijo od sekularizirane kulture in kaj se lahko sekularizirana kultura nauči od kristjanov. Vsi trije sklopi raziskav so potekali v sodelovanju s School of Theology and Ministry na Boston Collegu v Bostonu, MA, ZDA. V okviru raziskovalnega projekta je bilo obravnavano tudi vprašanje ženskega medverskega dialoga, kot "manjkajoče dimenzije v medreligijskem dialogu", njegov pomen, doprinos ter prednosti: obravnavane in raziskane so bile hipoteze, da ženski medverski in medreligijski dialog (1.) bistveno pripomore h konkretnejšemu in bolj neposrednemu prenosu rezultatov medverskega dialoga v življenje; (2.) pomeni vnašanje ženskih vprašanj in pogledov v medverski dialog in (3.) posledično omogoča prepoznavanje ter ugotavljanje navzočnosti negativnih spolnih in religijskih stereotipov in predsodkov. (4.) Opozarili smo tudi na pomen in nujo procesa opolnomočenja ženske identitete, preko in po medverskem dialogu. Dialoškost je namreč soočena z dimenzijo spola ter vprašanjem antagonizma koncepta istosti in različnosti, ki je zaobjet v temelju krščanske feministične teološke etike egalitarnosti medsebojnih odnosov (ontološka istost in človeška različnost). Poleg izvirnih znanstvenih člankov ter samostojnih poglavij v monografijah sta v okviru projekta izšli tudi dve monografiji (ki v okviru širše tematike vprašanja odnosa človeka do narave z vidika ekofeminizma obravnavata tudi vprašanje ženskega medreligijskega in medverskega dialoga): FURLAN-ŠTANTE, Nadja. Woman, nature and religion: eco-feminist perception. Koper: University of Primorska in V iskanju boginje: kozmologija senzibilnosti in gostoljubja. Koper: Annales, 2014. Opravljena je bila deseminacija rezultatov na mednarodni konferenci Dimenzije dialoga v globalni multikulturni družbi, 16. oktobra 2013 v Innsbrucku ter na mednarodnem simpoziju Drugi vatikanski cerkveni zbor in duhovnost sodobnega človeka, ki je potekal 19. in 20. marca 2013 na TEOF.Pri tem bi izpostavili sodelovanje z mednarodnimi partnerji: ESWTR (European Society for Women in Theological Research) - še posebno s Hrvaško sekcijo ESWTR-ja - sodelovanje pri pripravi mednarodne konference "And God will wipe away all tears from their eyes" (Is 25:8 and Rev. 21:4). A theological approach to the suffering and hopes of women, ki je potekala od 2-5- septembra 2012 v Splitu. Mednarodno sodelovanje z Institute of Theology and Ecology (Orthodox Academy of Crete) in University of Berkeley (GTU) - (Rosemary Radford Ruether -professor emeritus) ter University of Memphis (bilateralno sodelovanje) - doc. dr. Emily Holmes. V prvem delu projekta smo poglobili študij obstoječe sociološke literature s področja stikov med kulturami in možnostmi dialoga med osebami in skupinami različnih kultur. Rezultat je bil na eni strani poglobitev in razjasnitev ključnih pojmov in konceptov, ki v teh procesih nastopajo (npr. kultura in komunikacija, odnosi med kulturami, tri drže (relativistična, fundamentalistična, dialoška) v odnosih v in med kulturami, vprašanje pristnega dialoga in razlika med dialoškostjo in toleranco). Vključili smo nekaj konceptov iz neevropskih družb -posebej omenimo koncept ubuntu, ki ga poznajo na jugu Afrike in je igral zelo pomembno vlogo pri procesih sprave v deželah juga Afrike. Pomembno spoznanje je tipologij načinov mediacije v normativnih konfliktih - trije tipi: imperativni, pragmatični in dialoško-skupnostni tip mediacije, ki imajo veliko skupnega stremi tipi družbenih odnosov po sociologu Pitirimu Sorokinu (strogo obvezni (tudi prisilni) tip, pogodbeno (interesno pragmatični) tip in pristno skupnostni tip). Drug vidik raziskovanja je bila poglobitev poznavanja tistega dela sodobne komunitarne perspektive, ki se nanašajo na iskanje sobivanja v pluralnem svetu in povečanja pristnega medkulturnega reševanja stikov. Osrednje vsebine so jedrne in druge vrednot (to je, zahteve za »edinost v različnosti« oziroma družbeni pluralizem, ki ohranja potrebno družbeno kohezivnost), odnosa med odgovornostjo in svobodo, vprašanje določanja skupnega dobrega v pluralističnih družbah, pot do pot širšega družbenega dialoga (Etzioni, Bellah, Selznick, Tam, Galston...). Končno se je - tudi prek raziskovanja študije predvsem v Veliki Britaniji - pokazalo, da brez premika iz multukulturnega pristopa k medkulturnemu pristopu ni pričakovati, da bi med skupinami različnih kultur prišlo do pristnih, globinskih, identitetnih dialoških srečanj (Cantle). Igor Bahovec je bil tudi nosilec pilotske raziskave o mnenjih Slovencev glede konfliktov na več ravneh, zmed osebami in znotraj osebe, kulturni in družbeni konflikt, institucionalni in organizacijski konflikt. Rezultati kažejo, da na družbeni ravni največ Slovencev omenja (1) velike socialne razlike in neenakost, (2) delitve, ki izhajajo iz druge svetovne vojne in povojnega obdobja. Vprašanje dialoga smo navezali tudi na razpravo o modelih globalne etike ter se posvetili izzivom globalne etike, posebej s tistimi, povezanimi z univerzalizmom in vlogo moralnega dialoga. Izpostavili smo motivacijo v ozadju vzpostavitve globalne etike in predstavi kratek pregled modelov takšne etike. Kot eden izmed takšnih modelov smo raziskali predlog pluralističnega univerzalizma. Vsako sklicevanje na univerzalizem mora pazljivo razlikovati med različnimi vrstami univerzalizma, posebej če se želi izogniti tradicionalnim ugovorom in nevarnostim absolutizma. Audijev model tako lahko nadgradimo na podlagi bolj pretanjenega razlikovanja, prav tako pa lahko vanj vključimo tudi dimenzijo dialoga. Dialoški univerzalizem je stališče, ki izhaja iz moralnega univerzalizma (kot teze o skupni človeškosti in dostojanstvu, ki iz nje izhaja), in hkrati pušča prostor dialogu in dialoški svobodi glede moralnih načel in vsebine naših dolžnosti. Rezultati projekta vključujejo objavo več monografij, izvirnih znanstvenih člankov ter prispevkov v zbornikih ter sodelovanj na znanstvenih konferencah, kar je opisano spodaj med rezultati. Nadaljevali smo sodelovanje s tujimi partnerji (Univerza v Innsbrucku, Teološka fakulteta;), s katerimi smo organizirali konferenco v Innsbrucku. Hkrati je članica projekta Erika Prijatelj gostovala na Boston Collegu, MA v ZDA, kjer je bila celotno koledarsko leto gostujoča profesorica na področju teologije in verske edukacije in sodelovala s predstojnikom katedre prof. Thomasom Groomom. Tudi drugi člani projekta skupine so delovali kot gostujoči predavatelji ter rezultate predstavljali v tujini. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Skupina je uspela bogato uresničiti zastavljene cilje. Prepričljivo je v objavah, na konferencah v ugledni mednarodni zasedbi preverjala svoje hipoteze in uspela v svojih objavah prikazati ovire dialoga v multikulturni družbi kot pogoj za uspešnost globalizacijskih procesov. Problem je zastavila interdisciplinarno in tako celovito antropološko prispevala k razvoju humanistične znanosti v sodobnih zaostrenih razmerah človekovega bivanja. Temeljni rezultat sklopa projekta (Feuerbach-Mead-Irigaray) je izvirna povezava dveh tematik: prva se navezuje na konstitucijo etične geste, ki izvira v prostoru 'notranjosti' in ki povezuje Feuerbachov (njegov idealistični moment), Meadov (notranjost kot prostor geste, tudi v navezavi na Heideggra; posebej je tu pomembna problematika temporalnosti) ter Irigarayjin (njen zanutek intersubjektivnosti temelji na neesencialistično razumljeni spolni razliki kot ontološko-epistemološkemu gibalu kozmično-etičnega deljenja sveta skoti geste, dotike, skrb). Druga tematika je povezana z izvirno raziskavo vloge elementov pri Feuerbachu (voda in zrak/dih) ter Iragarayjevi (zrak/dih), ki skozi nov kozmološki pogled (t.i. nova kozmologija) vodi k novi konstituciji etike intersubjektivnosti. Dve ključni raziskovalni hipotezi sta bili potrjeni. Prva trdi, da dialoškost ni zgolj zunanja in dodatna razsežnost pri fenomenološki in hermenevtični filozofiji, temveč da tvori dialoškost samo jedro obeh nastavkov. Druga hipoteza pa je potrdila, da prav zaradi te dialoškosti lahko razvijemo ploden in poglobljen dialog med fenomenološko-hermenevtično mislijo in krščanstvom. Predvidevanja, da pristni dialog lahko igra pomembno družbeno vlogo pri soočanju z mnogimi razlikami v sodobni slovenski in evropski družbi, se je zelo potrdilo. To potrjujejo dejstva o razdeljenosti družb in nesrečevanju (vzporednem življenju) skupin različnih kultur. Raziskovanje medkulturnih razlik in reševanj v različnih okoljih, v slovenskem in mednarodnem, so jasno pokazale na nujnost premika od multikulturnih k medkulturnim prizadevanjem. Pokazali smo vrsto pogojev, ki so sestavni del tega takega premika. Realizacija zastavljenih hipotez in program dela je potekala po predvidenem časovnem in vsebinskem projektnem planu v skladu z zastavljenimi cilji. Realizirani so bili vsi zastavljeni cilji. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 ni bilo sprememb 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 6474842 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Od etične osebe k dialoški družbi ANG From ethical person to dialogical society Opis SLO Etika temelji na dialoških razmerjih. Delo obravnava ovire na poti k dialoški etiki ter izzive, ki se postavljajo pred človeka in družbo, da bi vendarle ta proces opravila človeško. Predstavlja tudi vlogo teologije na Slovenskem v teh procesih. Knjiga je izšla pri ugledni mednarodni založbi LIT Verlag. ANG Ethics is based on dialogical relations. The monograph deals with obstacles on the way towards dialogical ethics and challenges which the person and society are faced with that they fulfilled it humanly nevertheless. The author brings the role of theology of Slovenia in these processes. The book has been published by a renowned international publishing house LIT Verlag. Objavljeno v: From ethical person to dialogical society: challenges of global society. Zürich; Münster: Lit, 2013. Objavljeno v Lit; 2013; 195 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Juhant Janez Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 265246208 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Etika diha in atmosfera politike ANG Ethics of Breath and Atmosphere of Politics Opis SLO Znanstvena monografija z ožjega področja projekta, izdana v ugledni zbirki 'Slovenska filozofska misel' založbe Slovenska matica. Delo se ukvarja z genealogijo diha v okviru filozofije intersubjektivnosti ter vključuje vprašanje tematizacije življenja tako človeškega kot živalskega področja etike. Delo je izvirni prispevek k etiki intersubjektivnosti in etiki bližine, pri čemer se navezuje na filozofijo Schellinga, Feuerbacha, Meada, Heideggra, Derridaja, Irigarayjeve, Rortyja in Ungerja. ANG Scientific monograph on the topic of project, published within the prestigious 'Slovenska filozofska misel' (Slovenian philosophical thought) series of Slovenska matica publishing house. This work deals with the problem of intersubjectivity and genealogy of breath and includes the question of the life in the human as well as animal realm. This is an original work on the ethics of intersubjectivty and ethics of proximity, dealing with Schelling, Feuerbach, Mead, Heidegger, Derrida, Irigaray Rorty and Unger. Objavljeno v Slovenska matica; 2012; 400 str.; A': 1; Avtorji / Authors: Škof Lenart Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 3. COBISS ID 276540160 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Onkraj biti ANG Beyond Being. Biblical Echoes in Postmodern Thought Opis SLO Knjiga v slovenščini, ki je izšla pri založbi KUD Logos, nadaljuje in razširi tezo avtorjeve predhodne nemške knjige (zlasti skozi dodatne analize Mariona in Derridaja), da postmoderna misel dolguje biblični tradiciji več, kot je pripravljena priznati. Knjiga predstavlja pomemben prispevek k filozofiji religije na Slovenskem. ANG The book published in Slovenian with the publisher KUD Logos continues and expands the thesis of the previous German book (especially through additional analyses of Marion and Derrida) that postmodern thought owes to the biblical tradition more than it is ready to admit. The book represents an important contribution to the philosophy of religion in Slovenia. Objavljeno v KUD Logos; 2014; 256 str.; A': 1; Avtorji / Authors: Klun Branko Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 4. COBISS ID 264807168 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Izhodišča dialoga v sodobnem svetu ANG The Foundations of Dialogue in Modern World Opis SLO Znanstvena monog. vključuje sedem prispevkov vseh članov projektne skupine, ki si v njej zastavljajo vprašanja o izhodiščih, značilnostih in pogojih pristnega in odprtega dialoga v multikulturni družbi, kjer se ni mogoče sklicevati zgolj na okvire lastne tradicije, in o tem, kje so nosilci dialoga ter medkulturnosti. Tema dialoga je obravnavana s filozofskega, antropološkega, teološkega in sociološkega vidika. Knjiga prinaša nove poglede na teme dialoškosti, filozofije intersubjektivnosti, bližine in razlike, komunitarizma, preseganja moralnega nestrinjanja med kulturami, medverskega ter medreligijskega dialoga idr. Če je pristen dialog (pristna bližina) nujna podlaga za solidarno in sočutno družbo, ki naj bo hkrati usmerjena v prihodnost, potem je potrebno pripoznanje naše odvisnosti od drugega ter naše odprtosti za drugega. ANG The book contains seven original scientific contributions by members of the research project group, in which they raise questions about the foundations, characteristics and conditions of genuine and open dialogue in a multicultural society, where it is not possible to rely solely on one's own frameworks of tradition, and about where can we locate the bearers of dialogue and interculturality. The book brings new perspectives on topics of dia-logic, philosophy of intersubjectivity, closeness and difference, communitarianism, exceeding moral disagreement between cultures, religions and interfaith dialogue. If a genuine dialogue (genuine closeness) is an indispensable basis for solidarity and compassionate society, which should at the same time be focused to the future, then recognition of our dependence on each other and our openness for the other is necessary. Objavljeno v Teološka fakulteta; 2012; 144 str.; Avtorji / Authors: Juhant Janez, Strahovnik Vojko Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 5. COBISS ID 271705344 Vir: COBISS.SI 1 Naslov SLO Ženska, narava in religija ANG Woman, nature and religion Opis SLO Monografija je osredinjena na vprašanje konceptualizacije odnosa ženska -narava (s poudarkom na krščanstvu) in odnosa človek-narava, ki je tudi v zahodnem družbeno-religijskem prostoru globoko zaznamovan s kolektivnim spominom dominacije človeka nad naravo. Monografija V ožjem kontekstu obravnava tudi vprašanje ženskega medverskega dialoga v navezavi na temeljno vprašanje odnosa med človekom in naravo. ANG This monograph focuses on the question of the women - religion (main focus Christianity) and human-nature relationship, which is in western socio-religious space (with the stress on Christianity) strongly marked by the collective memory of man's domination over women and human's domination over nature. Objavljeno v University of Primorska, Science and Research Centre, Annales University Press = Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales; 2014; A': 1; Avtorji / Authors: Furlan-Štante Nadja Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 6568538 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Dialog v sodobnem svetu - Od ideologij k osebam ANG Dialogue in the global world Opis SLO Knjiga obravnava izzive in priložnosti za dialog v današnjem svetu iz filozofskega, teološkega, antropološkega in sociološkega vidika. Ker so sodobne družbe in kulture zaznamovane z rastočimi konflikti, izgubo zaupanja, globalizirani soodvisnosti, krhkostjo nekaterih posameznih identitet in prevlado izbranih kolektivnih identitet so vprašanja v zvezi dialogom ključnega pomena. Prispevki v knjigi obravnavajo naslednje teme: medkulturni dialog, medverski dialog in izzive za dialog v postkomunističnih družbah v kontekstu moderne, razmerje med različnimi filozofskimi in teološkimi vidiki dialoga (krščanska feministične teologija, ameriški pragmatizem, Vattimo) ter vloga dialoga v prizadevanju za univerzalizem in globalno pravičnost. Knjiga vključuje prispevke vseh članov projektne skupine in predgovor vodilnega strokovnjaka za misel R. Girarda Wolfgang Palaverja (Univerza v Innsbrucku) ter je izšla pri ugledni mednarodni založbi Lit Verlag. ANG The book addresses the challenges and opportunities of dialogue in today's world from a philosophical, theological, anthropological, and sociological perspective. Since contemporary societies and cultures are characterized by growing conflicts, loss of trust, globalized interdependence, the fragility of certain individual identities and the prevalence of select collective identities, questions concerning dialogue are of crucial importance. The contributions in the book address the following topics: intercultural dialogue, interreligious dialogue and the challenges for dialogue in post-communist societies in the context of modernity, the relationship between various philosophical and theological outlooks (Christian feminist theology, American pragmatism, Vattimo) and dialogue, and the role of dialogue in a quest for universalism and global justice. The book encompasses contributions from all members of the project group and a foreword by the leading Girard scholar Wolfgang Palaver (Innsbruck University) and was 1 published by a renowned international publisher Lit Verlag. Šifra C.01 Uredništvo tujega/mednarodnega zbornika/knjige Objavljeno v Lit; 2014; 141 str.; A'': 1;A': 1; Vojko Avtorji / Authors: Juhant Janez, Strahovnik Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 2418899 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Dihati z Luce Irigaray ANG Towards Breathing with Luce Irigaray Opis SLO Lenart Škof je sourednik in soavtor poglavja v novi monografiji o Luce Irigaray, ki je izšla pri veliki in ugledni mednarodni založbi Bloomsbury Publishing (London; bivši Continuum). Delo prinaša avtorske in izvirne obravnave fenomena dihanja v etiki bližine Luce Irigaray. Luce Irigaray je med avtorji poglavij v tem zborniku. Več podatkov o knjigi: http://www.bloomsbury.com/us/breathing-with-luce-irigaray-9781441115485/ ANG Lenart Škof is a coeditor and coauthor of the introductory chapter of this new monograph on Irigaray's thought, published by internationally renowned publishing house Bloomsbury (ex-Continuum, London). This edited volume brings analyzes of Irigaray's thinking of breath and Irigarayan ethics of proximity. Among the authors in this volume is also Luce Irigaray. More about the book: http://www.bloomsbury.com/us/breathing-with-luce-irigaray-9781441115485/ Šifra C.01 Uredništvo tujega/mednarodnega zbornika/knjige Objavljeno v Bloomsbury; Breathing with Luce Irigaray; 2013; Str. 1-14; A': 1; Avtorji / Authors: Škof Lenart, Holmes Emily A. Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 3. COBISS ID 6830426 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Etika in vprašanje Boga pri Levinasu - Gostujoči predavatelj na Univerzi na Dunaju ANG Ethik und Gottesfrage bei Levinas Opis SLO Branko Klun je bil v poletnem semestru 2012 (marec - maj) gostujoči predavatelj (Gastdozent) z uradnim učiteljskim nalogom (Lehrauftrag) na Oddelku za krščansko filozofijo Katoliške teološke fakultete Univerze na Dunaju (predstojnik: prof. dr. Rudolf Langthaler). Izvedel je seminar »Etika in vprašanje Boga pri Levinasu« (30 ur, 4 ECTS) in 6 ur predavanj iz Sodobne filozofije. ANG Branko Klun was visiting lecturer (Gastdozent) with an official teaching assignment (Lehrauftrag) in summer semester 2012 (March - May) at the Department of Christian Philosophy, Faculty of Catholic Theology, University of Vienna (Chair: Prof. Rudolf Langthaler). He held a seminar lecture »Ethics and the Question of God according to Levinas« (30 hours, 4 ECTS) and additional 6 hours of lectures in Contemporary philosophy. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v 2012; Avtorji / Authors: Klun Branko Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 4. COBISS ID 5643354 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Možnosti in pomen sprave ANG The Possibilities and Meaning of Reconciliation Opis SLO Janez Juhant je bil predsednik prog. odbora konference »Možnosti in pomen sprave«, ki je od 3. do 6. novembra 2011 potekala v Celju in Ljubljani. Na konferenci so sodelovali številni ugledni znanstveniki iz sedmih evropskih držav, med njimi poleg članov slovenske SAZU tudi člani Evropske akademije znanosti in umetnosti iz Salzburga, vključno z njenim predsednikom prof. dr. Felixom Ungerjem. Konferenca je bila zelo odmevna tako v laični javnosti kot v evropskem parlamentu in v medijih (poročila in daljše oddaje na radiju, v časopisih in na (nacionalni) TV). Na konferenci so svoje prispevke predstavili naslednji člani projektne skupine: Juhant Janez, Klun Branko, Strahovnik Vojko, Igor Bahovec. ANG Janez Juhant was the president of program committee of the conference »The possibilities and meaning of reconciliation« which took place in Celje and Ljubljana (November 6th-9th 2011). The conference attended reputable scientists from seven European countries. Among them there were members of the Slovene academy of sciences and arts and members of the European academy of sciences and arts from Salzburg including its president Professor Felix Unger. The conference echoed very well in the broader public, in the European parliament and in public media (reports and more extensive contributions in radio programs, newspapers and on (Slovenian national) TV). The following members of the research project group presented their contributions at the conference: Juhant Janez, Klun Branko, Strahovnik Vojko, Igor Bahovec. Šifra B.02 Predsedovanje programskemu odboru konference Objavljeno v Teološka fakulteta Univerze v Ljubljani; Bogoslovni vestnik; 2011; Letn. 71, št. 4; str. 625-627; Avtorji / Authors: Martinjak Ana Tipologija 1.25 Drugi sestavni deli 5. COBISS ID 0 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Lenart Škof: Humboldtova štipendija ANG Lenart Škof: Humboldt Fellowship Opis SLO Lenart Škof je bil v letu 2012 3 mesece (maj-julij 2012) gostujoči raziskovalec na Max-Weber-Kolleg Univerze v Erfurtu (gostitelj prof. dr. Hans Joas, Univerza v Erfurtu in Univerza v Chicagu), kjer je proučeval literaturo s področja pragmatizma in medkulturne filozofije ter zaključeval monografijo za ameriško založbo z istega področja. Lenart Škof je tudi predaval na Oddelku za filozofijo istoimenske univerze ter na Max-WeberKolleg. ANG Lenart Škof has been in 2012 (3 months) a visiting scholar (May-July 2012) at Max-Weber-Kolleg, University of Erfurt (host prof. dr. Hans Joas, University of Erfurt and University of Chicago) and has been working on a current project in pragmatism and finishing his scientific monograph for an US publisher. Lenart Škof has also delivered lectures at Dept. of philosophy and Max-Weber-Kollege, both Univ. of Erfurt. Šifra E.02 Mednarodne nagrade Objavljeno v Humboldt Fellowship Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 Janez Juhant je smel svoje izsledke predstaviti na ARGE Tagung: The European Wars of Religion: An Interdisiplinary Assesment of Sources, Myths and Interpretations«, 7.-9-julija 2012. v okviru posvetovanja vrhunskih humanistov z vsega sveta med njimi filozof Chr. Taylor, sociolog J. Casanova, teolog W. Cavanaugh, kritični humanist K. Kalscheuer in drugi). Njegov prispevek je tik pred izidom z ostalimi pri ugledni britanski založbi Ashgate Publishing Ltd. Lenart Škof je pridobil Humboldtovo štipendija za izkušene raziskovalce ter bil gostujoči raziskovalec na Univerzi v Erfurtu, Max-Weber-Kolleg, kjer je bil njegov gostitelj svetovno priznani pragmatist prof. ddr. Hans Joas. Branko Klun je imel več vabljenih predavanj, med njimi na konferenci v Regensburgu z naslovom »Heidegger in sekularizacija krščanskega izkustva časa«. Erika Prijatelj je celotno leto 2014 bila gostujoča znanstvenica na Boston College, MA, ZDA ter pripravila več prispevkov s področje vzgoje in medver. dialoga. Izpostavili bi tudi sodelovanje Nadje Furlan Štante v ciklu okroglih miz ter predstavitev zbornika Z dialogom do medsebojnega spoštovanja. Znanje pridobljeno v projektu je Igor Bahovec uporabil v mednarodnem EU civilno-družbenem projektu CONTEST (COmmunity experimeNts Through the Exploitation of Social Conflicts). Vojko Strahovnik je pridobil dva mednarodna projekta, in sicer EU Lifelong Learning projekt Ethical education primary and pre-primary schools for a sustainable and dialogic future (ETHOS) in Erasmus+ projekt Ethics and values education in schools and kindergartens. Janez Juhant je postal vodja EU Jean Monnet štud. modula European Integration and Identity: Between Tradition and a Common Dialogic Future (ERUDIT; 20132017). Oba skupaj sta na povabilo vodstva postala glavna urednika nove knjižne zbirke Philosophy in Dialogue/Philosophie im Dialog pri ugledni mednarodni založbi LIT Verlag (BerlinMünster-Wien-Zürich-London). 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO Projektna skupina je s svojimi izsledki pokazala, kako pomembno je vzpostavljanje pristnega dialoga na lokalni-izhodiščni ravni, saj to omogoča tudi uspešno delovanje ljudi v širših družbeno-političnih razsežnostih. V svojih objavah smo prepričljivo pokazali to pomembno antropološko razsežnost kot vplivno na vse dejavnosti družbenega življenja. Tako je potrdila problem dialoga kot pomemben problem humanističnih znanosti in kot aktualen problem sodobne multikulturne globalizacijske družbe. Gre tudi za pomembno razčiščevanje vprašanj nasilnosti religij, politik in ideologij, ki postaja vse bolj aktualno spričo globalizacije in predvsem nasilnih skupin, ki se pogosto sklicujejo na religijska ozadja, čeprav gre pogosto za socialno -ekonomske in težave dialoga v družini in primarnih okoljih. Pokazali smo na pomembne nove vidike geneze intersubjektivnega izkustva na ravni medtelesnosti (geste, dotiki) ter temporalnosti (razmerje med notranjostjo in zunanjostjo). Pomembni so tudi novi uvidi na ravni izvirnih raziskav filozofije elementov, posebej diha (izvirnost v svetovnem merilu). Vzpostavili smo globlje razumevanje zgodovinskih in strukturnih razlik med biblično-krščansko in grško-filozofsko miselno paradigmo omogoča boljši vpogled v sodobno misel in njeno sposobnost dialoga. Ti uvidi prispevajo k razvoju tako znotraj filozofije kot teologije. Razumevanje dialoga smo povezali tudi s tremi zelo aktualnimi tematikami: 1. z vzgojo in izobraževanjem, ki spodbujata ustvarjalnost, 2. z mediji in njihovim posredovanjem podobe Boga oziroma verskih idej, 3. s konkretnimi izzivi za dialog med kristjani in sodobno sekularizirano kulturo. Projekt je prispeval k izboljšanju dialoga med (post)moderno filozofsko mislijo, ki zaznamuje sodobno družbo, in krščanskim sporočilom, ki ima velikokrat težave, kako svoje sporočilo prilagoditi jeziku in mišljenju sodobnega časa. Učinkovita možnost medsebojnega razumevanja je pomembna tako za krščanstvo, ki v nasprotnem primeru tvega izolacijo znotraj družbe, kot tudi za družbo, ki skozi dialog s krščanstvom lažje razvije zavest svoje lastne zgodovinske identitete. Pomembno je tudi opravljeno raziskovalno dela in rezultati le-tega v okviru vprašanja ženske dimenzije medverskega dialoga za razvoj slovenske znanosti pomeni pionirsko delo, saj so tovrstne raziskave v Sloveniji pionirsko področje, ki doslej še ni našlo temeljitejših umestitev v okviru teoloških znanosti. Zato je projekt posledično odprl novo področje ter s tem v slovenski raziskovalni prostor vnesel novo terminologijo. Rezultati projekta so izviren in pomemben prispevek k teologijo in filozofiji dialoga, vzpostavili so nove poglede na teme dialoškosti, intersubjektvnosti, strpnosti, svetovnega etosa, preseganja moralnega nestrinjanja med kulturami, medverskega ter medreligijskega dialoga, idr. Znanstvena in strokovna relevantnost tako sega v temeljne teoretske premisleke in je usmerjen v praktično uporabnost. Raziskava je izvirni znanstveni prispevek na področju dialoške misli in omogoča razvitje teoretičnih modelov komuniciranja med znanostmi, idejnimi skupinami in praktično v vsakdanji družbeni praksi. Pokazali smo na ovire takega komuniciranja in razviti modele dobre komunikacije na teoretičnih in praktičnih ravneh. Preko sodelovanja raziskovalne skupine z raziskovalno skupino iz tujine (Univerza v Innsbrucku, ZDA), preko udeležb na mednarodnih znanstvenih srečanjih, preko objav v tujih znanstvenih revijah ter z zbornikom izdanim pri tudi znanstveni založbi smo uveljavili naše raziskovalce v tujini ter omogočali tudi nadaljnje plodno delo ter znanstveno sodelovanje, kar bo imelo velik pomen za stroko v Sloveniji. ANG_ The project research group has with their research activity and results showed the importance of establishing genuine dialogue, starting at the ground level, because this allows the successful functioning of people in the wider socio-political dimensions. In published research we convincingly demonstrated this important anthropological dimension as influential in all activities of social life. This confirmed that the problem of dialogue is an important problem in humanities and topical problem of modern globalized multicultural society. It is also important for clarifying the issues violence of religion, politics and ideologies, which are becoming more and more important in the face of globalization and especially challenge of violent groups, who often refer to the religious background, although it is often social dimension that lies at the origin. We have pointed out important new aspects of the genesis of intersubjective experiences, the body (gestures, touches) and temporality (the relationship between interior and exterior). There are also significant new insights on the level of original research in philosophy of elements, especially breathing and breath. We have established a deeper understanding of the historical and structural differences between the biblical-Christian and Greek philosophical thought paradigm and provided a better insight into modern thought and its ability to dialogue. These insights contribute to the development both within philosophy and theology. Understandings of dialogue were also combined with three highly topical themes: 1. to education that encourages creativity, 2. with the media and their transmission to the image of God or religious ideas, and 3. concrete challenges for dialogue between Christians and modern secularised culture. The project has helped to improve the dialogue between the (post) modern philosophical thought, which is characterized by modernity, and the Christian message, which has many problems, how to adapt your message language and thinking of modern times. Efficient possibility of mutual understanding is important both for Christianity, which otherwise runs the risk of isolation within the company, as well as to society through dialogue with Christianity easier to develop an awareness of their own historical identity. Relevant research results also include innovative research work and results of dialogue in the context of a female dimension of interreligious dialogue, which is from the point of view of development of Slovenian science a pioneering work, because this kind of research in Slovenia is novel and has not yet found a robust placement in the context of theological science. Therefore, the project has consequently opened up new areas and introduced new terminology. The results of the project are original and important contribution to the theology and philosophy of dialogue, creating new views on topics of dialogue, intersubjectivity, tolerance, world ethos, overcoming moral disagreement between cultures, religions and inter-religious dialogue, etc. The scientific and expert relevance of this includes the fundamental theoretical considerations and focuses on the practical applicability. The research is an original scientific contribution in the field of dialogical thinking and enables deployment of theoretical models of communication between science, ideological groups and practical in everyday social practice. We have shown the obstacles of such communication and develop models of good communication on both theoretical and practical levels. Through collaboration with research groups group from abroad (University of Innsbruck; USA), through participation in international conferences, through publications in international scientific journals and monographs issued by renowned publishing house, we introduced our researchers abroad and facilitated the further fruitful work and scientific cooperation, which will all have great significance for the science in Slovenia. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Sodobna zahodna družba in Slovenija kot njen del je zelo fragmentirana, med skupinami z različnimi pogledi ali kulturami pa pogosto obstaja ali nasprotovanje ali strpnost (tolerance), redko pa spoštovanje in skupni premisleki in dejavnosti. Boljše poznavanje potrebnih elementov pristne dialoškosti na družbeni ravni omogoča najprej to, da je pozornost premaknjena od pristopa »trpeti drugega« k pristopu »srečati drugega«. Nadalje pa omogoča prečiščenje lastne in drugih identitet in iskanje »družbenih jedrnih vrednot«, ki na eni strani omogočajo družbeno kohezijo, po drugi pa omogočajo in podpirajo različnost. Dialog je še posebej problem slovenske tranzicijske družbe, ki je v marsičem še travmatizirana z ranami polpreteklosti. Odkrivanje teh razsežnosti pomeni tlakovanje poti dialoga v naši neposredni kulturni in idejni ter tako tudi socialni in politični razsežnosti. Ker se problemi rešujejo lokalno pomeni proces odstranjevanja dialoških ovir pomemben pogoj za utrjevanje osebne in narodove samobitnosti ter tako pot k gospodarski in socialni uspešnosti. Etična družba je dialoška družba. V projektu smo razvili novi vidike, posebej raziskovanja tem, ki jih v Sloveniji zelo slabo poznamo: Feuerbachova etika, Gadamerjeva hermenevtika, Meadova filozofija ter raziskave filozofije Luce Irigaray. Gre za prispevek k razumevanju dialoga, zlasti dialoga med filozofijo in teologijo, med razumom in vero, med sodobno mislijo in krščanstvom. Ker v slovenski družbi vlada veliko predsodkov, ki ovirajo dialog med sekularno družbo in krščanstvom, publikacije projekta prispevajo k boljšemu medsebojnemu razumevanju in preseganju tradicionalnih ločitev. Rezultati so pripomogli k razbijanju močno zakoreninjenega predsodka moške normativnosti v religijskem polju ter pomenijo velik doprinos k dvigu etične senzibilizacije in opolnomočenja posameznika. V zgodovinskem obdobju vsesplošne krize v Sloveniji smo zagovarjali in utemeljevali stališče, da je izziv dialoga moralno - duhovne narave, in ne toliko normativno - epistemološke, kjer iščemo več vedenja. Ko rečemo moralne narave, mislimo na dialog kot vrednoto, brez katere kot narod nimamo prihodnosti. V Sloveniji in Evropi je kultura pristne dialoškosti zelo šibka. Le malokdo drugega, ki je drugačen, dejansko posluša in priznava; redka so pristna srečanja z drugačnimi kulturami in iz njih razvit vzajemen dialoški proces, ki je ustvarjalen za oba partnerja. Da strpnost ne zadošča, se je pokazalo v Angliji, kjer namesto multikulturnosti skušajo razvijati interkulturnost (medkulturnost). Tak premik potrebujemo tudi za razvoj Slovenije, da postanemo družba sodelovanja in tako uspešnejšega razvoja. Rezultati projekta so tako pomembno prispevali k družbenemu razvoju (prikaz nujnosti družbenega dialoga kot najboljše operativne podlage za razreševanje družbenih napetosti med idejnimi oziroma ideološkimi skupinami, panogami in dejavnostmi kot poti za premagovanje družbene krize: socialna vključenost, sobivanje, aplikacija rezultatov na vzgojne (družina) in izobraževalne projekte od osnovnih šol do univerz). Projekt je postavil temelje za drugačno raven dialoškosti družbe, ki bo nudila modele za razreševanje sporov ter nasprotij med posameznimi družbenimi skupinami ali posamezniki. S projektom smo pripomogli, da argumentirano razširimo spoznanja in vrednostno obzorje družbene celovitosti, pripomoremo k razbijanju predsodkov in ustvarjamo pogoje za pristnejše medsebojno spoštovanje in dialog. ANG Modern Western society and Slovenia as its part is a highly fragmented; among groups with different views and cultures mostly conflict and mere tolerance are emerging, but rarely respect and common considerations and activities. Better knowledge of the necessary elements of genuine dialogue at the social level secures first that the attention is shifted from the approach "to suffer another" towards "to meet the other". Next, it allows for the refinement of their own and other identities and search for "core social values"," which on the one hand allow for social cohesion, and on the other hand support diversity. Dialogue presents a problem especially in Slovenian transition society, which is in many ways still traumatized by the recent past wounds. Detection of these dimensions means paving the way for dialogue in our immediate cultural and ideological, and thus also the social and political dimensions. Since the problems are resolved locally, this means that dialogic processes of removing obstacles provides important conditions for strengthening personal and national identity as well as the path to economic and social performance. Ethical society is a dialogical society. In the project we have developed new aspects of research, previously underdeveloped and underrepresented in Slovenia: Feuerbach's ethics, Gadamer's hermeneutics, Mead's philosophy and research of philosophy of Luce Irigaray. This is a contribution to the understanding of dialogue, especially the dialogue between philosophy and theology, between reason and faith, between modern thought and Christianity. As in the Slovenian society there is a lot of prejudices that hinder dialogue between Christianity and secular society, publications of the project contributed to a better mutual understanding and overcoming traditional separations. The results have contributed to overcoming deep-seated prejudice among male normativity in the religious field and represent a major contribution to raising ethical awareness-raising and empowerment of the individual. In the historical period of general crisis in Slovenia we defended and justified the view that the challenge of dialogue is moral-spiritual in nature, rather than normative-epistemological, where we are looking for more knowledge. When we say moral nature we think of dialogue as a value, without which we have no future as a nation. In Slovenia and in Europe a culture of genuine dialogue is very weak. Only a few actually listen and recognize other that are different; genuine encounters with different cultures are rare and here we pointed out the importance of interactive dialogic process that is creative for both partners. That tolerance is not enough, it has been shown in England, where instead of trying to develop multiculturalism they are developing interculturality (interculturalism). Such a shift is needed for the development of Slovenia to become successful, cooperative society, who would foster development. The results of the project are an important contribution to social development (especially in light of the necessity of social dialogue as the best operational basis for resolving social tensions between conceptual and ideological groups, industries and activities as a way of overcoming the social crisis: social inclusion, co-existence and application of educational outcomes (family) and educational projects, from primary schools to universities). The project has laid the foundation for a different level of dialogic society and provided models for the resolution of disputes and conflicts between different social groups or individuals. The project has contributed to the justification and insights into value horizon of social integrity, contributed to breaking down of prejudices and established conditions for a more genuine mutual respect and dialogue. 10.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F 14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v Komentar ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja O o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek KLUN, Branko. Onkraj biti : biblični odmevi v postmoderni misli. Ljubljana: KUD Logos, 2014. Knjiga v slovenščini, ki je izšla pri založbi KUD Logos, nadaljuje in razširi tezo avtorjeve predhodne nemške knjige (zlasti skozi dodatne analize Mariona in Derridaja), da postmoderna misel dolguje biblični tradiciji več, kot je pripravljena priznati. Da bi bolje razumeli postmoderno "drugost", ki zmoti samozadostnost modernega subjekta in izziva totaliteto njegovega mišljenja, se velja ovesti zgodovine, namreč zgodovine srečevanja med grško filozofijo in bibličnim mišljenjem. Ta knjiga želi na svoj način pritrditi Derridajevi tezi, ki pravi, da tisto, kar se za grško filozofijo razodeva kot "drugost", izhaja iz judovskega in krščanskega izročila, in da ta drugost "preganja" filozofsko tradicijo s tem, "da ogroža in pretresa varne identitete zahodne filozofije". Knjiga predstavlja pomemben prispevek k filozofiji religije na Slovenskem. 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek Erasmus+ projekt Ethics and values education in schools and kindergartens Projekt ETHIKA: Etika in vrednote v šolah in vrtcih je mednarodni projekt v okviru programa Erasmus+, katerega cilji so razvijati in spodbujati inovativne prakse v šolskem izobraževanju na področju etike, vrednot in kritičnega mišljenja, razvoj učnih gradiv in metod za to področje ter s tem tudi povečanje priložnosti za izobraževanje in usposabljanje učiteljev in vzgojiteljev ter na koncu povečanje ozaveščenosti na ravni šolskih in vzgojnih politik o pomenu etike in vrednot ter večji vnos teh vsebin v izobraževalne poti učiteljev in vzgojiteljev. V projektu verjamemo, da so etika in vrednote v izobraževalnem prostoru zelo pomemben vidik razvoja demokratične, pluralistične in na znanju temelječe družbe, tako v smislu položaja in vloge posameznika kot državljana kot tudi glede osebnega razvoja. Teološka fakulteta UL kot vodilni partner v projektu sodeluje še z osmimi drugimi organizacijami iz šestih držav. C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: Univerza v Ljubljani, Teološka Janez Juhant fakulteta ZIG Kraj in datum: Ljubljana |10.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/102 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija -izvajalka projekta. Nazaj 12 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2015 v1.00a 86-70-30-E4-79-14-36-99-8B-64-87-96-77-C1-1E-A0-F6-50-B7-6D Priloga 1 HUMANISTIKA Področje: 6.11 Teologija Dosežek 1 : KLUN, Branko. Onkraj biti: biblični odmevi vpostmoderni misli, (Knjižna zbirka KUD Logos, 46). Ljubljana: KUD Logos, 2014. 256 str. ISBN 978961-6519-82-3. [COBISS.SI-ID 276540160] Branko Klun Onkraj biti Eibličm odmevi v postmoderni misli m Knjiga v slovenščini, ki je izšla pri založbi KUD Logos, nadaljuje in razširi tezo avtorjeve predhodne nemške knjige (zlasti skozi dodatne analize Mariona in Derridaja), da postmoderna misel dolguje biblični tradiciji več, kot je pripravljena priznati. Da bi bolje razumeli postmoderno "drugost", ki zmoti samozadostnost modernega subjekta in izziva totaliteto njegovega mišljenja, se velja ovesti zgodovine, namreč zgodovine srečevanja med grško filozofijo in bibličnim mišljenjem. Ta knjiga želi na svoj način pritrditi Derridajevi tezi, ki pravi, da tisto, kar se za grško filozofijo razodeva kot "drugost", izhaja iz judovskega in krščanskega izročila, in da ta drugost "preganja" filozofsko tradicijo s tem, "da ogroža in pretresa varne identitete zahodne filozofije". Knjiga predstavlja pomemben prispevek k filozofiji religije na Slovenskem. Priloga 2 HUMANISTIKA Področje: 6.11 Teologija Dosežek 2: Erasmus+ projekt Ethics and values education in schools and kindergartens; http://www.ethics-education.eu/home/index.htm ethik^l Ethics and values education in schools Projekt ETHIKA: Etika in vrednote v šolah in vrtcih je mednarodni projekt v okviru programa Erasmus+, katerega cilji so razvijati in spodbujati inovativne prakse v šolskem izobraževanju na področju etike, vrednot in kritičnega mišljenja, razvoj učnih gradiv in metod za to področje ter s tem tudi povečanje priložnosti za izobraževanje in usposabljanje učiteljev in vzgojiteljev ter na koncu povečanje ozaveščenosti na ravni šolskih in vzgojnih politik o pomenu etike in vrednot ter večji vnos teh vsebin v izobraževalne poti učiteljev in vzgojiteljev. V projektu verjamemo, da so etika in vrednote v izobraževalnem prostoru zelo pomemben vidik razvoja demokratične, pluralistične in na znanju temelječe družbe, tako v smislu položaja in vloge posameznika kot državljana kot tudi glede osebnega razvoja. Teološka fakulteta UL kot vodilni partner v projektu sodeluje še z osmimi drugimi organizacijami iz šestih držav. S pospešenimi spremembami v družbi procesi njene preobrazbe prinašajo s seboj tudi nove izzive za polje vzgoje in izobraževanja. Posebej to velja za tiste vidike, ki merijo na etično vzgojo v širšem smislu. Projekt se ukvarja s pomenom etike in etične vzgoje v sodobnem svetu in odgovarja na te izzive.