Katollšk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in veljd po posti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol lota 2 gld. 40 kr., za četort leta 1 gld. HO k. V tiskarnici nprejemana za leto 4 g' ld., za pol leta 2 gld., za »'etert leta 1 gl; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXVIII. V Ljubljani 3. kimovca 1875. List 36. Koledar za naslednji teden. Kimovec. — September. 5. Nedelja XVI po binkoštih. Evangelij: „Jezus ozdravi vodeničnega človeka". (Luk. 14.) — Sv. Lav-rencij Justinijan, pervi patrijarh v Benedkah. f 8. pro-senca 1455. 6. Ponedeljek. Sv. Caliarija, prerok, ki je 520 pred Kristusom judovsko ljudstvo učil, pa tudi ostro svaril maloserčne jude, pa jih z upanjem v prihodnjega Mesija tolažil. 7. Torek. Sv. Peter Klaver, iz jezuitovskega reda, misijonar sužnjih zamurcev v novi Kartageni v Ameriki, t 7. kim. 1654. 8. Sreda. Praznik rojstva Marije Device ali mala Gospodnjica. — Sv. Adrijan sprič., je bil na povelje cesarja Maksimijana s 23 kristjani v ječo veržen, kjer je bil ud za udom razsekan; njegova žena Natalija ga je k stanovitnosti vnemala. 9. Otertek. Sv. Gorgonij sprič., strežaj cesarja Dioklecijana, je s pomočjo svojega tovarša Doroteja vse druge služabnike tega cesarja k veri v Kristusa pripeljal. 10. Petek. Sv. Nikolaj Toleutin, spozn. iz reda pušavnikov svetega Avguština, t 10. kimovca 1308. Sv. Pulherija, cesarica in devica, je bila hči cesarja Arkadi ja in cesarice Evdoksije, vnuknja cesarja Teodozija Velicega in sestra Teodozija mlajšega. Pulherija je leta 399 v Carigradu luč sveta ugledala. Nje oče Arkadij je bil slab vladar, ker se je dal od svoje žene in svojih dvornikov goBpoeariti; umeri je 1. maj-nika 4( 8. Pulherija je bila tedaj sirota 9 let stara. Bog ji je po svojem svetem sklepu že zgodaj podelil dar modrosti, pobožne molitve in moške serčnosti. Svojega brata Teodozija, prihodnjega cesarja, in svoji dve sestri je podučevala v keršanskera nauku, jih vodila v cerkev, in jim navdihovala ljubezen do Boga in čednosti. Se pred svojim 15. letom je naredila obljubo vedne čistosti, in je tudi svoji dve sestri nagniia k tej obljubi. To svojo obljubo je zapisala na prezalo z zlat mi m drazimi biseri okovano tablo v vedui spominj. Leta 414, 14. malega strpana, je bila Pulherija izvoljena za vladarico vsega cesarstva in za varhinjo svojega brata Teodozi ja. Sozomen, zgodovinar, ki je tisti čas živel, od nje pripoveduje, da je prav izverstno in častitljivo vladala. Govorila in pisala je latinsko in greško prav dobro. Pred vsakim imenitnim opravilom in poveljem je Boga prosila razsvetljenja in pomoči. Dajala je modre in ljudstvu koristne postave. Pod njenim viadar- stvom se je cesarstvo močno opomogl ^t in po svetu sloveti jelo. Po sijajnih zmagah so bili sovražni in ošabni Perzijani ukroteni. Armado divjih Hunov je pred Carigradom Božji strah prešinil, in bili so dokončno zmagani. Pulherija je dala zidati več cerkva, samostanov in bolnišnic, ktere je s cesarsko darežljivostjo oskerbo-vala. Cesarski dvor je bil enak samostanu, v kterem je tihota in pobožnost gospodovala. Po dokončanih vladarskih opravilih je Pulherija brala, molila in s svojima sestrama cerkvene cblačiia šivala in pisala ali štikala. Svoje telo je s postom in ponočno čujo pokorila, tudi se je vsim posvetnim veselicam odpovedovala. Ko je bil nje brat Teodozij 20. leto dosegel in je na oženitev mislil, mu je za pošteno nevesto skerbela. Teodozij se je poročil z Evdoksijo 421. leta. Pulherija je še nekoliko časa na strani svojega brata in njegove ž*ne vladala v lepi edinosti, dokler se ni jela ta edinost kerhati. Krisapij, zaveržen, hudoben človek, zaničevavec vere in vsega svetega, se je s svojim hinavskim prilizo-vanjem mlademu in neskušenemu cesarju Teodoziju tako prikupil, da ga ta izvoli pervega dvornika in vi.š^ga poveljnika svoje životne straže. Ta hudobni človek, s černo dušo, je pervega poveljnika cesarske armade, poštenega in zvestega junaka, tako sovražil, da ga je ukazal na tihem umoriti. Tudi pobožna Pulherija mu je bila na potu, skušal je njen vpljiv do cesarja in v!a-darstva odstraniti; kar bomo kmalo vidili. Tisti čas je bil krivoverec Nestorij na noge stopil, znal se je cesarju tako prikupiti, da je bil leta 42^ za patrijarha v Carigradu zvoljen in posvečen. Kmalo po tem je v stolni cerkvi pridigoval, da Marija ni Mati Božja. Pulherija, od sv. Duha razsvetljena, se je temu krivemu nauku moško zoperstavljala, ter svojemu bratu oči odperla. Po njenem prizadevanji je bil sklican cerkveni zbor v Efesu, kjer so zbrani škofje Nest^rija obsodili in njegov nauk zavergli. S oveči cerkveni p.savec Baronij piše: „Po božjem sdepu se je zgodilo, da je devica in nevesta Kristusova — Pulherija branila Devico in Mater Božjo zoper Nestorijevo preklmjevanj-, k- r je v zvijače nestorijancev zapr-denega Teodoziia iz temnic k luči resnice pripeljala". Ta zmaga sv. Cerkve in moč, ki jo je Pulherija d > cesarja imela, je hudobnega KrUapi ja grozno pekla; toraj si je prizadeval jo odstraniti. Neprenehoma i«" podpihoval cesarico, ter ji na ušesa trob.l: , Sej si ti cesarica, ne pušaj, da bi se Pulherija v vladarstvo vtikala". Podpihana Evdoksija tiši v cesarja, naj odpravi svojo sestro od vladarstva. C«iiar ji odgovori: ,/lVga ne bora storil, ker mi je pri vla-lanji koristna, zvesta in vestna". Ker je bilo to spodletel i, Krisapij cesarico še dalje kajfa, naj cesarja pregovarja, naj da svojo se3tro, ki je Bogu obljubila vedno čistost, žkot.i Flavi- janu za dijakoniso, da bode v cerkvi ženske opravila oskerbovala. Krisapij in Evdoksija sta si namreč mislila, v tem novem stanu Pulherija ne bo imela časa vtikati se v vladarska reči. Cesar se da pregovoriti, in ponuja svojo sestro Flavijanu za dijakoniso — cerkveno služabnico. Škof oe brani jo sprejeti, ker previdi vse zvite naklepe; sporoči pa vse to sveti devici. Pulherija se umakne zavoljo ljubega miru na pristavo, kjer dve leti — ločena od svet* — v molitvi in premišljevanji preživi. Po odhodu svet-s device se verti v cesarstvu vse narobe. Bog odtegne cesarju in njegovemu vUdarstvu svoj blagoslov. Stari krivoverec Evtih, Kri apijev boter, začne cčitno učiti I. 44*, da ima,Kristus le samo eno naturo, in da ni bil pravi človek. Škof Flavijan se temu krivemu nauku ustavlja, in zato je bil odstavljen in do smerti mučen. Evdoks»ja in Krisapij delata silovitosti in gnjusobe v Cerkvi Božji Cesar vse početje krivo-vercev s svojo postavo odobruje in p iterjuje. Sveta devica — nagibana od sv. Duha — zapusti samoto , gre k cesarju svojemu bratu, in govo-i z njim s toliko močjo, da cesar sprevidi strašanski prepad pod svojimi nogami, obžaluje sv..je zm>»te, in obeta popravljati vse kiivice. Pa smert ga prehiti, ker pade s kinja in umerje 28. mal. serp. 450. Krisapij že prevdi»rja, koga bi i.a spraznjeni cesarski prestol (tron) posadil, da bi lahko še dalje po svoji hudobni volji zateral katoliško Cerkev. Puiherija sprevidi njegove satanske naklepe, se polasti vladarstva, in bila je oklicana od starašinstva in armazdravlja'a rane, ki so bile katoliški Cerkvi od krivo-\eicev vsekat.e. Z njuno pomočjo je bil od svetega papeži Leona Velicega sklican vesoljni cerkveni zbor v Kalcedon 1. 451 , kjer je b.i Evtia obsojen in niegov nauk zaveržen. Sveta cesarica je na čast Materi Božji tri cerkve s zidal*, in v niih dnevnice presvete Device vpeljala, kamor je tudi sama — spremljana od ene služabnice — molit hodila še celo v slabem vremenu. Za spala je v Gospodu koncc mal. serp. 453. Po nji je bila velika žalost. Marciiao je po njenem duhu vladal, in je po treh letih šel za nj > v večnost. -— Bog nam d*j v»*;iko tacih vestnih in keršanskih vladarjev! 11. Satiota. Sv. Dnuol prerok. Gl. lansko Danico. List .')•». t*oyteit r & urnostim oo. TrapMov* Peljal s<-ra se po železnici v Lutterl<>ch v Aizaciji in sem >e podal od ondod v samostan Trapistov, kateri je bil o.i te^a kraja uro oddaljen in je bil v prav lepem polji. Ilotci -eni viditi življenje teh prostovoljnih spo-kornikov. „Soiitudo e-t janua coeli*', — to;e: ,,Samota so vrata v nebesa'': ta napis, visoko nad vraUmi, sije kakor colnce boječemu popotniku naproti. Čuden transparent. sem si mislil, v republikanizirani prosti Franciji, kjer je j>icer vse narobe obernjeno. Pozvonil sem, precej je pristopil menili ter mi je odperl, — jaz sem se nm nekoliko priklonil, on pa mi ie tiho g prtkimanjem odgovoril, in tako &va molče nekoliko postala, kmalo pa je v cerkvi pozvonilo. Zatajeni resni mož je bil kmalo naj priljudniši človek, in je govoril dobro nemško in francosko. Mčgel sem nekoliko čakati, ker bilo je ravno opoldne. Za drušino sem imel lepo mertvaško glavo in sosed mi je bil spokornik s spokornim bičem in pasom, nad njima pušavnik z ljubeznjivim proti nebu obernjenim obrazom; iz žarnih oči bliščala se mu je rajska radost in veselje. Odzadej bila je lepa podoba Matere Božje. Troje bukve za dušne vaje so služile za spremen. Reči moram, da sem bil kmalo domač v tej resni družbi z lastnimi šegami, ki pa dušo povzdigujejo. Zdaj sem govoril z mertvaško glavo, ki pa sem se pre-derznil jo poprej po umetnosti pregledati, ali njena mu-tasta resnobna beseda me je poterla, rekoč: Čuj, moli, ker ne veš ne ure ne dneva. Nato sem premišljeval s sv. spokornikom, in kazal mi je z očetovsko pohlev-nostjo v globočine večnosti, in pa da nebesa stanejo velikodušne sklepe. Pa zopet me povabi krotki pušavnik k pogovoru, mislil sem Nilove bregove, kjer so se velikrat take reči vidile, na p^svečenje in na umetnost Boga iz vsega serca vekomaj ljubiti, svet z vsimi lepotami in nevarnostimi sovražiti, in vse te reči rabiti le samo kot orodje za večno zvelicanje. Kaj pomaga človeku, ako bi ves svet pridobil, na svoji duši pa škodo terpelV Poslovil sem se v duhu s tem junakom premagovanja samega sebe , in se izročil v varstvo preblage Marije Device. Kmalo potem je pristopil trapist in me je povabil, naj grem samostan ogledat. Peljal me je na kor, tukaj so klečali mladi Francozi. Spodej v dolgi versti so peli trapisti. Bil je vroč opoldan, bili so vsi v bele, velike plajše ogernjeni in stali so v okrog tako pri miru, kakor podobe iz alaba^tra, kak r stoječi raerliči. Njih petje je bilo veličastno, razlegalo se je ko harmonije iz druzega sveta, tako ljubeznjiv.t so peli ti angeli v človeškem mesu. Potem sem obiskal obednico — velikanska mert-vaška glava zraven se