kazalo 1.p65

41 UČBENIKI V GLOBALNI DRUŽBI: NEKAJ KORAKOV K METODOLOGIJI PRIMERJALNEGA RAZISKOVANJA 1 Miha Kovač Mojca Kovač Šebart Oddano: 28.12.2002 – Sprejeto: 24.03.2003 Izvirni znanstveni članek UDK 655.413:371.67(100) Izvleček Članek analizira izdajanje osnovnošolskih učbenikov v nekaterih državah EU, v ZDA in Sloveniji. Ugotavlja, da v ogromni večini držav obstoji konkurenca med učbeniki za isti predmet. Hkrati je učbenik tržni predmet posebne vrste z močno socialno in kul- turno funkcijo, pri katerem nakupna odločitev ni odvisna od kupca, saj o izboru učbe- nika odločata šola ali učitelj. Članek zato postavlja tezo, da je učbeniški trg nepopoln, zaradi česar ga večina držav regulira bolj kot ostale knjižne trge in trge drugih blag. Eden od ključev za razumevanje narave te regulacije je potrjevanje učbenikov, saj ga v nekaterih državah poznajo v drugih pa ne, hkrati pa se tudi sami postopki potrjevanja med sabo pomembno razlikujejo. Članek ugotavlja, da sta obstoj teh postopkov in njihova naravnanost odvisna od naravnanosti šolske zakonodaje: v državah s proces- no zakonodajo tovrstne postopke praviloma poznajo, v državah s finalno zakonodajo pa ne. V zaključku članek analizira izdajanje učbenikov v Sloveniji, in ugotavlja, da se je država že v osemdesetih letih začela postopoma umikati iz sistema izdajanja učbe- KOVAČ, Miha; Mojca KOVAČ ŠEBART: Textbook in global society: a few steps towards the methodology of comparative research. Knjižnica, Ljubljana, 47(2003)1-2, 41-68 1 Besedilo je nastalo kot del teoretičnega uvoda v aplikativni raziskovalni projekt Učbeniki in družba znanja, ki ga sofinancirata Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport in Gospodarska zbornica Slovenije. Osnovni namen besedila je začrtati teoretična izhodišča za proučevanje učbenikov in postaviti pod vprašaj nekatere predpostavke, ki jih na tem področju v Sloveniji jemljemo za samou- mevne. Avtorja dajeva besedilo v branje širši strokovni javnosti predvsem z željo po preverjanju dobljenih izhodišč. Začrtati želiva še bolj jasna izhodišča nadaljnjemu, predvsem empiričnemu raziskovanju učbeniških trgov in vsebinskega razvoja učbenikov.

RkJQdWJsaXNoZXIy