?god»j a Katolišh cerkven list. Danica izhaja vsak petek načeli poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., začetert leta 1 gld. 30 kr. Y tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2gld., začetert leta lgl.; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXXIII. V Ljubljani 3. kimovca 1880. List 36. Hrere »v* Očeta papeža Leona XtM t za redno »pravno »v. Obhajilo. Sv. Očo so 8 kratkim papeškim pismom (Breve) 16. m. serp. podelili predrage odpustke družbi vednega spravnega sv. Obhajila. V zadevah te družbe se je ober-niti do čast. P. Antona Maresca, barnabita v Rimu. Ker pa napis ni na tanko povedan, taki, ki želi o tem več vediti, utegne pismo poslati do Monsignora dr. Ivana Černčiča, „Superiore dei Canonici di S. Girolamo a Roma, Ripetta". Ta priljudni gospod bi mu gotovo rad posredoval in zvedil, kar je treba. Sv. Oče pravijo o tej zadevi: Poročano Nam je bilo, da je v blagem mestu (Rimu) pobožna družba vernikov, cerkveno vstanovljena pod vodstvom prednikovim molitvenega apostolstva, ki se imenuje družba za vedno spravno Obhajilo (Comunione perpetua riparatrice). Njeni udje imajo ta namen, da bi bil Bog s tim vednim Obhajilom utolažen in bi dobrotno od nas odvračal šibe, ktere vzrokujejo prehude žaljenja, ki se vsak dan z naj veči krivico od spačenih ljudi godijo Božjemu Veličanstvu, presveti katoliški veri in namestniku Kristusovemu na zemlji, naj bi bilo to nekaka sprava za te krivice, in pa da se katoliška vera vterjuje po vsem svetu in posebno v Italiji, da se čeda Kristusova po božji moči oteva iz žrela brezbožnih. Opravljanje tacih Obhajil pn, kakor se nam je poročalo, se godi po posebni šegi. To je, udje te družbe se dele v dva odseka ali razreda, in vsak odsek ali red ima sedem ali pa trideset druinikov, in vsakemu je odločen dan v tednu ali pa v mescu, po družbeni vrav-navi, po kteri ima vsak pristopiti k sv. Obhajilu. Da bi se tedaj ta družba vedno bolj množila, so do Nas prišle prošnje, naj bi jo po apostolski dobroti obogatili z odpustkov nebeškimi zakladi. In Mi, ki od pobožne marljivosti v brambi in varstvu katoliške vere dosegamo naj veči tolažbo, smo odločili te prošnje uslišati. Opirajoči se toraj na usmiljenje Boga vsegamogoč-nega in na veljavo njegovih aposteljnov ss. Petra in Pavla, vsim in vsakterim vernim kristjanom, ki se bodo v prihodnje zapisali v družbo, podelimo za dan njih pristopa popolnoma odpustek, ako bodo v resnici skesani in spovedani prejeli zakrament presvetega Rešnjega Telesa. . Enako podele popolni odpustek za zadnjo uro in za en dan v tednu ali v mescu, po tistem iadu, kakor imajo spravno Obhajilo, — vse z navadnimi pogoji. Temu podobna je pobožna družba „častne straže" Jezusovega najsvetejšega Serca, v ktero se zapisuje pri stolnem kaplanu č. g. Jak. Dolencu. Ako se pomisli, kako gerdo in strašno mnogi kolnejo in preklinjajo, kako ostudno marsikteri govore in godernjajo čez najsv. Previdnost božjo, koliko skru-njenja se godi sv. Kešnjemu Telesu in naj večim Svetostim: lahko vsak previdi, da so spravne Obhajila in druge spravne dobre dela res čez vse potrebne. Po pravici toraj sv. Oče v ta namen tudi družbo spravnega sv. Obhajila hvalijo in njenega razširjanja žele. t» življenja SMavrieiJa Tomana. (Dalje.) Na potovanji prišli smo do nekega mesta, kterega ime mi je zginilo iz spomina. Tu so nam po posebni dobroti pokazali truplo sv. Jakopa iz reda pridigarjev. Na njegovih rokah smo videli še nektere kervne kapljice, ktere so mu iz strani razpela na roke pritekle. Ta prečudna podoba je ohranjena v stranski kapelici in prednik tega samostana hrani ključ. Ni tedaj mogoče tega svetnika drugač viditi, kakor z dovoljenjem prednikovim. Kadar ta zaklad odpro, pride duhovnik z dvema strežnikoma, ktera imata goreče sveče v rokah in godba daje svečanosti potrebno prazničnost. Od tod Brno se bližali tako imenovani Porcijun-kuli, kjer je prav lep, velikansk samostan oo. Frančiškanov. Občudovali smo krasno cerkev, kteri se pravi „Naša ljuba Gospd angeljska". Mala cerkvica Porcijun-kula se tisi imenovane velike na tistem kraji, o kterem zagotavljajo, da je ondi Kristus serafinskemu očetu Frančišku popolnoma odpustke dodelil. Zuna j križevega pota se vidi staro, s ternjem preraščeno germovje vert-nic (gartrož), v kterih se je po sporočilu seratinski oče toliko časa valjal, da je ukrotil svojo nagajivo počut-nost. Dobre pol ure od Porcijunkule je mesto Assisi. 13. maja smo tje dospeli, in so nas v prelepi samostan sprejeli in pogostili tamošnji redovniki. Tri dni smo ostali pri njih, da se nekoliko odpočijemo, pobožnost opravimo, in znamenitosti ogledamo. Pri omenjenem svetišču so tako rekoč tri cerkve druga verh druge sozidane. V spodnji je serafinski sveti oče Frančišk, krog njega je veliko drugih ss. teles se-rafinskega reda. Ni bilo pa mogoče teh čudovitih reči videti, ker nobenega človeka več notri ne puste. V srednji cerkvi opravljajo redovn.ki duhovne ure in drage opravila. Je pa ta cerkvica precej temno zidanje in pri per-vem pogledu obide človeka sveta groza. Zgornja cerkev je lepa in svitla. V žagradu so nam po posebni dobroti pokazali veliko in mnogokrat zloženo belo tančico Marije Device, ktero je — kakor pripovedujejo — v svojem življenju nosila. Da se očitno časti, je nikdar ne izpostavijo, razun v velikih potrebah in stiskah. Namenili smo odpotovati in se pri prečastitem očetu generalu posloviti; pri tej priliki nam je še z vgodno ju-žinjo postregel, nas blagoslovil in milostljivo c • astil. Vračaje se proti Rimu smo večidel hodili po s skih potih, da smo zamogli svoje duhovne vaje tudi po druzih mestih, tergih in vaseh opravljati. Povsod so nas željno pričakovali in z veliko častjo sprejemali. Konec meseca maja smo krepki in zdravi z veseljem zopet uovinstvo nastopili. Ko sem tedaj terdo poskušnjo romanja v Assisu srečno prestal, nadaljeval sem noviustvo z veseljem in notranjim mirom. Skerbel sem, da se vterdim v misijonarjem toliko potrebnih čednostih, v močnodušnosti, pravi poterpežljivosti in ponižnosti pred Bogom. Leto potem moral sem zopet zadnjega aprila v taki misijon iti. Ta pot smo bili namenjeni v Monte Kasino. Zapustili sinu uovinstvo in podali se na pot imevši tri paole denara v žepu. To potovanje za me m bilo tako prijetno, kakor pervo. Pervič sem moral skerb imeti za svoja tovarša Askanija Grecchi-a in Frančiška Franceskeli-a. Ta je bil doma iz Korzike, uni iz Pize. Potem smo pa še prav težavne pota imeli; morali smo zarad tega v Frosnoni nektere dni počivati, kajti bolehnost tovaršev i4i dopustila dalje terpljenja potovanja prenašati. Tu so nam dobrotniki konie do Sore prepustili. V Kasamari smo obedovali pri očetih Trapistih. Kosilo je obsegalo dvojno juho, eno iz sočivja, drugo iz zelišč, malo vina, kruh in nekaj orehov. Peljali so uas potem k predniku, ki je ob enem škof Tivolski. Njegova soba pa je bila tako majhna, da je nas sestero, namreč šk< f, dva redovnika in mi trije novinci, komaj prostor našlo vsesti se. Ojstir red Trapistov ima samo tri samostane, pervi je v Kasamari, na napolitanski meji, drugi v Toškani in poslednji, imenovani la Trappe, na Francoskem, od kterega ves red ima ime. Kolikor je meni znano, je samostan v Toškani prenehal. Trapisti ne jedo ne mesa lie rib, delajo pet do šest ur na polji, in zarad tega imajo tudi dvojno obleko. Uujava je za delo, bela za samostan in cerkev, obe pa ste iz debelega suknja. Bela . obleka ima tako široke rokave, da so podobni mlinskim vrečam. Ti redovniki zamorejo tedaj roke le težko iz tegniti. Petje na kbeden bi skoro več ukazovati ne smel ; in vandar je le pokorščina in vzajemnost eden glavnih stebrov družbinskega življenja, ako se ta zruši, pade vse drugo. > . Najdemo dalje malo več ponižnosti, te prelepe čednosti keršanske mladosti, malo pa tudi ljube krotkoati. Zastonj, bi skoraj rekel, iščeš prave sramožljivosti, nedolžnosti in poštenosti. S solznimi očmi vidimo, da vse kar je dobrega, blagega in lepega, se zgublja od dežele do dežele in da se namesto tega vedno širi neka nemarnost, merzlota do Boga, do sv. vere, do duhovnov, razberzdanost, gizdavost, nesramnost, da je groza in strah. Morala ali javno poštenje je že tako propalo, da se marsiktere sedanje mesta le malo več ločijo od nekdanje Sodome in Gomore. In — kje je, kam je šla resnica in pravica!? Resnica, podlaga vsega? Pravica, temelj človeštva? Tatvine, napadi, samoumori in ubijal-stva godé se že pri belem dnevu. Kani pridemo, če pojde tako naprej — sam Bog vé. Poglejmo dalje in našli bomo, da dobrega je malo. Molitev se opušča; kakor žival se vstane, kakor žival gre se počivat. Na Boga in na svojo neumerjočo dušo se dosti ne misli. Nedelje in prazniki se malo več posvečujejo in ob dnevih, ktere ]e Bog sebi izvolil ter zapovedal nc delati, se dela, šiva, kuje, zida in ropotà, kupuje in prodaja, kakor o semnju. Zato pa pravični Bog svojo roko steguje, šibe pošilja in svet tepe; letine so vedno slabši, bolezen obiskuje ljudi in živino, po-končuje terto, sadno drevje in polje. Vsled tega grozo-vitna reva, pomanjkanje in lakota, da se že gorje vpije po vsem svetil! Kako vendar pomagati ubngemu človeštvu? Ni ga li pripomočka, ni ga sredstva ali zdravila, da se zopet zaverne na pravo pot? Ali mora res svet omagati in propasti pod težo nemarnosti, sebičnosti, mesenosti in raz-berzdanesti? Veliko in veliko se dela, govori, piše in premišljuje, kako bi se temu dušnemu in telesnemu propadu človeštva pomagalo; ali vendar le roalo se doseže. Učeni in olikani i?» svet išče pripomočkov tam, kier se najti ne dajo, popr jema se sredstev iu zdravil, ki pomagati ne morejo in ne znajo, opušča in zanemarja pa se to, kar bi edino pomagati zamoglo... „K Bogu se zopet vernimo — in kmalu bo bolje'*! Svet zapustil je Boga, začetek vsega dobrega, in Bog zapušča svet. Da bi se propadlemu in hirajočemu Človeštvu pomagalo, bi po mojem mnenju vsaj nekoliko pripomoglo branje dobrih bukev, prebiranje podučljivih knjig ter vstanovitev farnih ali duhovskih bukvarnic ali knjižnic. Branje dobrih bukev veliko koristi in pomaga. Slovenec rad bere, le berila mu daj ; mladina posebno, kakor iz lastne skušnje vemo, je jako vneta za bran e. Dobre bukve kažejo pot življenja, resnice in pravice, so seme tistih vzvišenih misli, ki duh človeški povzdigujejo do Stvarnika vesoljnosti in človeka ucé spoznati naj više Bitje, kteremu čast in hvala vekomaj ! Lepe podučljive bukve so zerno in zadetek k vsemu dobremu, in pridno prebiranje podlaga pravi izobraženosti in omiki. Branje dobrih in poštenih bukev izobražuje dušo, lika in venča tudi zunanje obnašanje. Ne bom obširniše omenjal, kako se je ravno po poslušanji modrih naukov in po branji spodbudnih bukev spreobernil sv. Avguštin, ta steber in čast sv. katoliške Cerkve, poprej zakopan v zmotah manihejev in v pregrešnem življenji; kako se je po branji spreobernil sv. Andrej Avelinski, zapustil svet in njega hrum, ter v samostanskem življenju zveličanje dosegel. Molčim od sv. Evgenije cesarice, ki je po berilu listov sv. Pavla sprejela resnico keršanske vere ter se odpovedala brezbožnostim paganskim. Molčim tudi, kako je prav po lepem berilu življenja svetnikov sv. Ignacija zadela milost božja, da je postal imeniten vojvoda Jezusovi Cerkvi itd. Molčim o tem in drugem; saj vemo, da berilo je ena podlag duhovni ljudski omiki. Z berilom, mislim, vsejalo bi sc veliko dobrega, in če kedaj, potrebno je berilo in prebiranje dobrih spisov posebno dandanes. Pravim, dobrih, ker slabih je — škoda res — že tako veliko. Veliko slabega namreč, veliko krivih in spačenih naukov se dandanes širi križem sveta po branji; veliko slabega, lažnjivega in ger-dega se piše zoper sv. Cerkev in njene namestnike, in govori se, kar ni bilo, in ne bo. Veliko je namreč kn jig dandanes pisanih v duhu keršanski veri nasprotnem, ki so živi strup za dušo in za telo. Veliko je dalje celó duhovnih bukev, od protestantovske strani vsilovanih, ki se po nizki ceni skrivaj prodajajo, so pa pravi Kristusovi veri nasprotne. Sv. katoliška Cerkev pa prepoveduje brati bukve, ki so o verskih recéh od krivover-cev pisane. To naj se nikar ne pozabi. Kmet kupi, bere, misli, da je vse res, pa revež ne vé, da je sama goljufija in sleparstvo: treba je tedaj poduka. Oh, koliko slabega, koliko spačenosti, zvijač in pregrehe pride med ljudstvo po slabem berilu! Pač sam peklenski duh izvolil si je dandanes, v sedanjem omikanem veku ravno slabo berilo, da bi motil in lovil ubogi človeški rod! Hvala Bogu, da mi Slovenci prav veliko tacih kužnih bukev še nimamo, in Bog daj, da bi jih tudi ne imeli nikoli! Kdo pa naj bere? Bere naj kdor zná, zlasti mladina, in to ker med tednom časa ni, ob nedeljah in praznikih. Kavno ob nedeljah in praznikih se ljubi Bog največ žali in največ greha se del»; ravno ob nedeljah se uboga mladost naj raje zapleta v vertince lažnjivili kratkocasov, minljivih iu mehkužnih vesel.e, ki dušo iu telo moré. Ilavno o praznikih se nepremišljeni mladi rod namesto počitka od šestdnevnega dela najbolj trudi in peha ter dirja za puhlim, neeimerniin radovaujcin in pregrešnim rajanjem. Ravno ob svetih dnevih se gode največi hudobije, pregrehe, spačenosti, pretepi, celó morije. Zato pa bi se iz vstanovljenih knjižnic ali bukvarnic dajale in posojevale knjige za berilo ob nedeljah in praznikih, in to zlasti mladosti, učencem, mladenčem, deklicam, kaleor tudi odraščenim in starim. To bi gotovo veliko pomagalo. Knjig imamo že precej, lepih, podučljivih, kratkočasnih, ktere bo mladost z veseljem prebirala. V začetku, sc vé, bo težko; pa sej je vsak zadetek težek. Po popoldanski službi Božji, namesto da bi otroci skakali, pohajkovali, se klatli po vasi in po potih; namesto da bi pastirji na pašah igrali, kleli, sadje kradli in druge napake počenjali; namesto da bi od-raščena mladina v slabe priložnosti, pregrešne tovaršije, na plese zahajala; namesto da bi se o pozimskem večeru brez dela posedalo, pri ognji, burke vganjalo, grešt.e reci govorilo in poslušalo — naj bi raji ta in uni kakšne bukve vzel v roke in drugim kaj dobrega bral. Oh, koliko drazega časa se zgubi in potrati brez kake koristi, po kerčmah, po shajališčih, sem ter t je po hišah! O namenu