Vpliv gospodarske krize na naše šolstvo in uliteljstvo. n. O redukciji učiteljišč. Mnogo skrbi so rodile v naši javnosti vesti, ki se mod nami žc par mesecev šinjo — seveda zopet skrivnostno in zaupno! — o redukciji naše univerze, srednjih šol, učiteljišč m pa meščanslkih šol. kazne korporacije in faktorji, ki so več ali manj vsled loikalnih razmer zainteresirani na tem, da se v njiho* vem področju ta ali oni zavod nc okrne prav nič kljub splošni gospodarski krizi, so celo že v javnosti in na pristojnih mestih izrazili svoje pomisleke proti namcravani ukirhtvi. Mislili so seveda, da je bolje zvoniti še pred točo, nego po njcj. Zakaj, že danes si v tem oziru prav gotovo še niso na jasnem v podrobnostih niti ne na merodajnih mestih, 'kaj šele drugod. To je povsem razumljivo. Uikinitev, ali pa tudi samo okrnjenje učnih zavo* dov ni tako enostavna stvar, ki bi se zamogla izvršiti kar nekako meharučno in na brzo ro= ko. To delo potrcbuje temeljitega in vsestranskega preudarka in upoštevanja dcjans'kih razmer, Iki so sevcda v vsakem kraju drugačne. Vsak kraj ima prav gotovo svoje tehtne in važnc vzroke, da si skuša ohraniti ta ali oni zavod ncokrnjen. In če bi o tem odločevali krajevni razlogi in faktorji, bi sploh ne prlšlo niti do kake okrnitve, seveda še niani pa do ukinitve d r ž a v n i h zavodov. Že iz tega sledi, da se mora zadcva ukinitve kakor tudi okrnitve uč. zavodov prcsojati, pa tudi izvesti iz širših vidikov in na skupni osnovi, ki pa mora biti v vsaikem oziru dobro pretchtana. V narodni skupščini je bilo sicer sprejeto načclo, da se pol milijarde prihrani v glavnem z redukcijo osebnih prejemikov, nc pa toliko z redukcijo števila uslužbenccv. Iz tc_a bi marsilkdo lahko sklcpal, da nc pride do ukinitve in olkrnitve učnih zavodov in ostane torej vse pri starem. Temu pa ni tako, iz enostavnega razloga, ker v scdanjem gospodarsko taka kritičnem položaju ne more in nc sme biti tako. Gospodarska kriza nas bode prav gotovo prisilila, da pride do posameznih ukinitev in ckrnitev drž. učnih zavodov. V tem oziru si moramo biti na jasnem, čim preje tem bolje. Presegalo bi okvir tega članka, če bi raz* -pravljal o ukinitvi vseh kategorij državnih učnih zavodov. Zato se hočem omejiti samo na tiste, na katerih sloni vzgoja in izobrazba široikih plasti naroda in na katerih je pred= vsem zainteresirano učiteljstvo naše banovine. Pri nas imamo sedem učiteljišč: 2 državni moški. 2 drž. ženski in 3 privatna ženslka. Žc štcvilčno razmerje samo med moškimi in žcnskimi učiteljišči ni zdravo za normalne razmere, 'kaj šelc za prilike, katere nam nala^a gospodarsl;a kriza. Posledice tega nezdravega sorazmerja se že pojavljaio in niso prav nič razveseljive. Število učiteljev pada, število učiteljic pa raste. Sedaj je pri nas ta razliika že izdatno presegla ravnovesje in je menda še komai ena tretjina moških učnih oscb in dve tretjini pa ženskih. In ako bi se to še nelčaj let v tem pravcu nadaljevalo, bomo kmalu Qovorilii že o četrtini. potem o petini. šestini itd. moških učnih oseb Nikakor nočem podcenievati ali pa omalovažcvati bodisi šolskega ali pa izvenšolsfkega dela naših tovarišic. Ampak tako veliko nesorazmerje ni več zdravo niti ne naravno. To uvidi vsak. ki hoče biti obiektiven. Uvi= deva pa to tudi l.iudstvo, ki ni še nikoli tako odločno noudarjalo želje in zahteve po m