268. številka. Ljubljana, v ponedeljek 23. novembra XVIII. leto, 1885. Izhaja \Huk dan mve*er, izimši nedelje in praznike, ter velja po pošti prejeman za a v strij sko-ogerske dežele ta vso leto IT. gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld., u jeden mesec 1 gld. 40 kr. — Za Ljubljano brez pošiljanja na dom za vse leto 13 gld. za četrt leta 3 gld. 30 kr., za jeden mesec 1 gld. 10 kr. Za pošiljanje na dom računa se po 10 kr. za mesec, po dO kr. za Četrt leta. — Za tuje deželo toliko več, kolikor poštnina znala. Za oznanila plačuje se od četiristopne petit-vrBte po 6 kr., če se oznanilo jedenkrat tiska, po 5 kr., če se dvakrat, in po 4 kr., če se trikrat ali večkrat tiska. Dopisi naj se izvole frankovati. — Bokopisi se ne vračajo. Uredništvo in upravništvo je v Rudolfa Kirbiša hiši, „Gledaliska stolba". Upravništvu naj se blagovolijo pošiljati naročnine, reklamacije, oznanila, tj. vae administrativne stvari. Vojna. Na bojišči je sedaj vse mirno. Bolgari in Srbi zbirajo svoje čete in se pripravljajo za nove boje. Srbi bodo marsikaj premenili v poveljništvu. Kakor navadno, zavračajo Srbi svojo nevspebe na razne vojskovodje. Tako se govori, da pride general Mu-Ijutinović celo pred vojno sodišče. O poslednjih bojih poročajo podrobnejše sledeče brzojavke, kakor tudi sploh o razmerah na Balkanu: Be lig rad 20. novembra. / z bojišča so vedno bolj vznemirjujoča. Nevspehi pri Slivnici bili so, kakor se je pozneje izvedelo, popolni poraz Dunavske divizije. Po privatnih poročilih so Bolgari pod poveljstvom kneza Aleksadra nenadoma napali Srbe v taboru in jih popolnem razkropili. Če tudi so na pomoč prihitevši konjiški oddelki Prapoceto-vićeve divizije vse sile napeli, da bi Bolgare nazaj pomaknili, da bi se peštvo moglo zbrati in pripraviti za boj, vendar se infanterija ni mogla braniti bolgarskih napadov od strani, in morala se je mej silnim streljanjem topov umakniti, da je ne obidejo Bolgari. Umikanje Srbov so baje Bolgari dobro porabili in dunavska divizija je nekda morala popustiti vse prejšnje pozicije. Šumadijska divizija zaseda dragomansko sotesko, moravska divizija se je pa za 7 kilometrov približala Sofiji (?). Poraz Dunavske divizije prouzročila je veliko malomarnost, v službi prednjih straž, malomarnost pa je posledica prevelike zaupnosti v zmago in ker so se prenizko cenile moči sovražnikove. Pali vojaki se bodo hitro nadomestili, ker se je sklicala druga rezerva. Tu se misli, da poraz dunavske divizije ne bode toliko škodoval, ter ne bode obranil Sofije. Ali so pa v glavnem stanu tudi istih mislij, se ne ve. Ko pride Gurašanin v glavni stan, bode tam velik vojni sovet. Podrobnosti o sedanjih postojankah dunavske divizije, tukaj še neso znane. Poveljništvo se je že spremenilo na kraljev ukaz. Odgovor Rusije na Ga-rašaninovo noto je že došel. Beli grad 20. novembra. Kralj Milan pojile ministru Garašaninu do Ak Palanke naproti. Gara-Sanin ostane pri kralji, dokler se ne odločijo boji pri Slivnici. Poklicana druga rezerva, 32.000 mož, ima do ponedeljka priti v Pirot. Za bodoči teden so razpisane velike naročitve za vojsko. Glavni napad na Slivnico bode, kakor se govori, prihodnji četrtek. Danes je semkaj prišlo 265 ujetih Bolgarov. V državni blagajnici je 2!/a milijona dinarjev, vojna preskrbljena do 27. t. m. Sofija 20. novembra ob 1. uri zjutraj: Knez poslal je z bojišča pri Slivnici sledeče oficijalno poročilo: Ob 8. uri začelo je desno bolgarsko krilo napadati visočine mej Slivnico in Dragoinanom, katere so imeli Srbi zasedene. Da bi se ložje gibali, dobila sta centrum in desno krilo ukaz, naj se dalje pomakneta. Proti poludne jo tudi bolgarsko levo krilo prešlo v ofenzivo. Krvavi boj trajal je do večera. Bolgarske čete so se junaško bile in preganjale sovražnika. Vspeh boja je ta, da so se preganjani Srbi, katere so nazaj pomaknili centrum m obe krili, morali umakniti na visočine nasproti bolgarskemu središču na levi strani od Dragomana. Cesta čez Dragoman je v bolgarskih rokah. Po-poludne oh dveh zadeli so trije bolgarski bataljoni bli/u Golubove srbski voj, obstoječ iz 1 pešpolka, 2 eskadranov konjice in 2 baterij, ko se je pri-I 'avljal, da bi napa! levo bolgarsko krilo [Slivniške pos'ojanke. Ta voj bil je popolnem poražen. Bolgari pokazali so velik pogum in samozatajevanje. Vsled ofenzivnega postopanja imeli smo mnogo ra- njenih, mej njimi prvi knežev pobočnik kapitan Ma-rinov in nekaj drugih častnikov. Berolin 21. novembra. Kakor »Vossische Zeitung0 piše, bilo je včeraj v Londonu važno po-svetovanjo mej Saliaburvjem, Hatzfeldom, Wadding-tonom in Musurus pašo. Salisburv in Waddington sta poudarjala potrebo, da se ustavi bratomorni boj v Bolgariji. Večina je bila tega mnenja, naj se pod garancijo vlastij Turčiji naroči, da to izvrši. London 21. novembra. „Times" so izvedele, da je Garašanin nenadoma poklican v Pirot, da se določijo mirovni predlogi, katere bode stavil kralj Milan Bolgariji, naj Srbi zasedejo Sofijo ali nei Sibiji se zdi, da se je sedaj treba pogajati za mir, ker se ni nadejati pomoči od Grške in utegne Turčija aktivno postopati. Bel i grad 21. novembra. Po tri dnevnem boj. je včeraj in danes mir. Vojski nesta dosti spremenili postojank. Vojni sovet v Piroti se bodo posvetoval o premirji, za katero so neki prosili Bolgari, O kakem posredovanji ni nič znanega. Iz Vidina nobenih novih poročil. Lješanin hiti s Timoško vojsko proti Slivnici na pomoč, pred Vidinom pustil je jeden operacijski voj. Kakor se govori, moral se je včeraj polkovnik Liskovie, hudo pritiskati od Bolgarov, vrniti v prejšnje pozicije. Ako tem brzojavkam dodamo Šc one, ki so na drugem mestu tiskane, vidimo takoj jasno ves položaj na bojišči. Srbska vojska, pod poveljstvom kralja Milana je poražena, razbita in bolgarske čete prodrle so do srbske meje, O tem ni dvomiti, kajti poročila bolgarska odlikujejo se po svoji odkritosrčnosti, dočim imajo poročila srbska mnogo besed, a malo resnice. Vsa ta zavijanja pa ne pomagajo kralju Milanu iz zagate, v katero ga je zapeljala svojeglavnost, strast, deloma pa politika — Madjarov. Srbi poklicali so sicer že drugo reservo v boj, pa prišla bode prekasno. Bolgari so svoje dosedanje vspehe dobro uporabili, izvestno bode tudi sedaj hitro in energično operovali in šumadijska in moravska divizija morata nemudoma umakniti se nazaj, sicer bo deta obkoljeni in godilo se ni ima bode, kakor glavni vojski. K vsem tem nevspehom in porazom pa jo prišel še udarec od Turčija, katera kategorično zahteva, da se Srbi takoj umaknejo iz Bolgarske. Tej zahtevi se ne smejo Srbi niti za trenotek ustavljati, sicer jim preti boj s Turki in tak boj bil bi za Srbe osodepoln. Po tem takem smemo pričakovati, da v par dneh ne bode nobenega srbskega vojaka več na bolgarski zemlji in da bode konec nenaravnemu in nenravnemu boju mej bratskima narodoma. Posledice boja bodo na obeh straneh jako različne. Bolgari priborili so si s svojo hrabrostjo veliko slavo, simpatije vseh narodov, izimši jedine Madjare. Morali so se sicer umakniti iz Rumelije, a v svesti si smejo biti, da je njih zjedinjenje le vprašanje časa in da bodo prestani boji neizmernega upliva na narod. V bodoče ne treba jim druzega, nego opirati se jedino na politiko svojih osvoboditeljev. Žalosten pa bode položaj Srbov, kajti vojna z Bolgari stala je mnogo novcev in ljudij. Za vse te žrtve pa ni niti najmanjšega odškodovanja, pač pa cela vrsta porazov. Pomilovati moramo narod srbski, ki so ga pustolovni njegov kralj in niega lahkomiselni ministri zapeljali v toliko nesrečo. A ni je nesreče brez sreče! Sreča bode za Srbe, ako so iznebe kralja Milana in njegovih svetovalcev in ako L-enejo na pravi pot, kajti potem bode zopet zavladalo pravo „ r a v n o t e ž j e". Najnovejša papeževa enciklika. Vatikanski listi priobčili so te dni encikliko, s katero se obrača papež Lev XIII. do „patrijarhov, primasov, nadškofov ter škofov katoliškega sveta, kateri so v milosti in zvezi apostolskega stola". Najnovejša ta enciklika sedanjega duhovitega in modrega papeža govori »De civitatum constitu-tione Christiana", o krščanski osnovi držav. Ker je jako obsežna, priobčujemo mi le kratek pregled glavnih idej iz tega velevažnega pisanja, katero ima v sebi popoln program voditeljev katoliške cerkve ter papeževe politike. Enciklika pričenja: Jmmortale Dei miseren-tis opus, quod Ecclesia etc." ter za uvod poudarja misel, da je Bog cerkev ustanovil v prvi vrsti za blaginjo duš, vrhu tega pa tudi, da človeška družba živi v dobrem ter v posvetni sreči. Zato pa je treba da se družba prav urejuje in prav vodi, iu to je naloga, ki jo Bog nalaga knezom in vladam, katerim so tedaj narodi dolžni ljubezen in poslušnost A vladarji morajo vladati po pravici in bogo-Ijubivo, ker postavljeni so le za blaginjo narodov. Prva njih dolžnost je, skrbeti, da se Bog časti in da se spoštujejo njegovo zapovedi, t. j. čuvati in gojiti vero. Država in družba zgrešujeta svoj poglavitni namen, vladarji pa svojo nalogo, ako se Bog ne spoznava ter se zatajuje. Jedina prava vera je razodeta krščanska, jedina cerkov, ki more ue-zmotno razlagati voljo božjo, je katoliška. Voditelj in učitelj vseh vladarjev jo torej papež, kateremu so podeljeni ključi nebeškega kraljestva. Cerkev ima brezprimerno više namene, večo svetost in zatorej tudi popolnišo, svetejšo, trajnišo organizacijo, kakor katera druga družba koli; ona tedaj drugim družbam nikdar ne more biti na potu in kvaro-nosna. Ako se njeni nameui zadevajo ob naineno drugih družb, to morajo se nameni cerkve više ceniti, zapovedi njene bolj poslušati. Knezi in državo so občuje s svetim stolom, s političnimi čini in diplomatskimi koraki vselej pripozuali visoko avtoriteto cerkve. Konkordati so izvrstno v to služili, da se je ustanovil s porazumljenjem red tam, kjer se križajo in pobijajo duševna in posvetna teženja. Država, ki je zasnovana na takih sporazuinkih ter s cerkveno pripomočjo, najbolja je izmej vseh, ker taka najbolje skrbi za potrebe obeh stranij, ker se v njej ni bati, da bi se zanikavale prepotrelme avtoritete in ker se tudi vse dolžnosti iu dobrote spolnujejo z zavestjo, da jo tako ljubo Bogu iu ljudem. Nauku Kristovomu pristoji v evropskih državah zahvala, da so bili civilizovani barbari, da so bile odbite turške invazije, da je Evropa ostala voditeljica civilizacije in kulture ter da so nastalo človekoljubne iu dobrotne naprave. Te dobičke bi uživala Evropa še na dalje, da se ni uničila jedinost mej svetno in duhovno oblastjo. A novi duh, ki živi izza IG. stoletja,prouzročil je najprejc razbrzdano filozofijo, i)otem pa državne ter družabne prevrate. Od ravnotam izvirajo moderne svojevoljne ideje ter prevratna teženja: splošnja jednakost, svo boda v mislih in v izustilih, samosvoje odločcvanje individuva, zanikavanje sleharne oblasti, slivatanje, da je vladar le predočevatelj narodove suverenosti, zanikavanje božje avtoritete, to, da narod išče hiti sam vir avtoritete, jednako spoštovanje vseh vero-izpovedanj, neomejena znanost, svoboda glede vzpre-jemanja ali odmetanjn vdre, Vsled tega se ponižuje cerkev, odjemlje sejej sleharni upliv. Vlade iščejo, da tudi v verskih stvnroh po svoje odločujejo, da zakone sklepajo, kakor druge državljanske pogodbe, da jih raz- dirtijo ter s cerkveno svojino gospodarijo. To imajo pred očmi, kadar hočejo državo ločiti od cerkve. Ceikev v to ne sme pritrditi, ker to meri v njeno uničenje. Države zahtevajo to odkiito. Zakonodavstvo, uprava, brezverska odgoja, ropanje cerkev, zatiranje duhovnih zadružij, odstranjevanje papeževe posvetne oblasti ima le ta namen, da bi se oslabila ter zatrla cerkev. A vendar so dotična načela državna čisto pogrešna. Sttverenstvo narodovo ni obrazloženo, ni opravičeno. Saj so se s tem načelom že opravičevali upori. Verska svoboda je nesmisel; le jedna vera more bi'i prava in najbolja. Svoboda govora in tiska je kvarljiva; ker le v dobrem sme biti svoboda, slabo pa se mora omejevati. Dobra nikakor ne more biti družba, ako cerkvi ne daje n-.i-se u Hvati. Že je preočltno, kam je prignala dižavna lilozolija moralo. Zmota in greh je, cerkvi jemati njeno oblast ali celo vreči jo pod oblast posvetno. Kakor Sta Gregor XVI. m Pij IX. obsodila moderno zmote, kakor je te sprednik zbral v B8yllabusuu, to še vedno velja. Pravi državni svobodi cerkev ne nasprotuje. Ona nikakor ne ob« soj uje vlad, ki zastran važnih, razlogov doyojjttjejo druga bogočastja. Katoliška cerkev ne mara nobenega s silo vleči k sebi. Ona hvali vsak moderni napredek, ki je resničen dobiček za svetno in duhovno blaginjo narodov; ona podpira umetnosti, znanosti in iznajdbe, ter pritrjuje v vse, kar ko- ! ristno pomnožuje fttbveSfce znanosti ih zmožnosti. ! Katoličani morajo tedaj imeti pred svojimi očmi naslednje: 1. da so nauki cerkve in naredbe pa-noževe ven in ven obvozne; 2 da so takoimenovano moderne svobode v svojih osnoVaH zmotne in niče- | merue; 8. da je v zasobuem življenji pokoriti se > naukom ter propisom krščanstva in cerkve; 4. da je v javnem Življenji delati za uresničenje krščan- i stva ter tako katolikom priporočati, naj so pogumno j Udeležujejo državnega življenja, s čemer bi še ne bilo rečeno, da se priznavajo državne naprave, proti i katerim je treba vojevati se; 5. da Sta naturalizem j in raeijonalizem uničevati; (i. da se avtoriteta cer- : kvena povsodi in zmirom odkrito pripozuavati mora. Katoliškemu časnikarstvu se še posebe nalaga dol- i žnost, naj tO stališče jednodušno in neizprosno zastopa, naj se varuje notranjih prepirov, naj popolnem pozabi in izbriše nekdanje prepire. To je jedro najnovejše papeževe izjave. Polit-ifcss razgled. HftftraHiJe dežele. V L j u bij R n i 23. novembra. ! V več t. m j in je obravnaval nek predlog /asiran preskrbovauja , Rielove udove in rodbine, kateri sta brez vseh : sredstev. Ministarski predsednik sir J. Macdonald zagovarjal je ta predlog, pa vendar zbor še hi nič i določnega sklenil. "VVilliam Jacksona, tajnika. Riello-, Vega; poslali so bili v blaznico v St. Vincent, pa je UŠel iz nje in bežal čez mejo. Dopisi Isb LjiiB»ljaiic 21. novembra. [Izv. dopis.] Socijalno življenje v Ljubljani se glede v njeni sredi bivajočih dveh narodnosti] od pričetka Taaffejeve, to je nam Slovencem ugodne, ali vsaj nekoliko pri-jazneje vlade do danes ni v ničemer spremenilo, k večjemu, da smo v tem oziru Slovenci že prej rtn slabem, sedaj, dasi imamo javne zastopa v svojih rokah, še kolikor mogoče na slabšem. Kar se v javnih zastopih sklepa in izvršuje, naj si bo še tako dobro, podvrženo je neusmiljeni kritiki ter s tem podkopuje se sistematično naša priljubljenosti pri občinstvu in tako je nam, prej bi rekel, ta dobrota na kvar, poglavitno pa seveda tudi zarad tega, ker mi mej seboj nesmo popolnem jedini, ker imamo preobilo malenkostnih prepirov, in ne delujemo v uzajemnem solidarnem prijateljstvu. Preidimo tedaj na društva. Tukaj se zopet kaže, da ni nikjer pravega napredka. V nadi, da nam bo puiichljivost koristila ter nam vsaj vladnih simpatij nekoliko doprinesla, vidi se, da pač v svojem delovanji na društvenem polji nesmo več tako energični, kakor smo bili poprej in da v tisti meri, kolikor naša apatija raste, okoristi se ljuti naš nasprotnik in mu raste pogum. Ni tedaj upanja, da bi v socijalnom oziru faktično, vsaj v Ljubljani ne, kedaj prišli do krmila in to zaradi tega ne, ker se na jedni strani premalo brinemo, na drugi stran pa nas vlada popolnem prezira, dasi sama vedno naglasa, kako ogromno večino prebivalstva reprezentujemo. Oglejmo si na priliko najodličneje tukajšnje zabavno društvo, kazino. V njej zbira se vsa takozvana „haute volee", ves oficijelni svet od prvega dostojanstvenika do zadnjega se notri nahaja in to je v društvu, katero ne more dosti fakcijoznih elementov zbrati si, da ondu „sans facon" vladajo, tako da se sme imenovati nemška trdnjava z nemško-avstrijsko posadko, sicer pa najlepše Ljubljansko zabavno poslopje, isto tako po Slovencih, iz slovenskih žuljev in *na slovenskih tleh sezidano,, kakor, recimo hranilnica. Ne tožim, da kazinsko društvo kot tako uganja politiko, a v kazinskih prostorih gorenjih in dolenjih šopiri se od vlade vsaj javno perhorescirano fakcijozno nem-štvo, a mi Slovenci, dasi se nam ustop ne zabranjuje, ne moremo in ne smemo, tega nam čast ne dopušča, zahajati v hišo, kjer se praznujejo Slovencem sovražne orgije, sežigajo naši časniki, in za-sramuje ter zaničuje narod slovenski. Jaz in še par Slovencev smo tudi udje tega društva, zato ker zlasti jaz ne priznavam tukajšnjim talmi-Nemcem ali tujcem jedino pravico do njega, in kot Slovenec, tedaj vladi prijazen, ne vem zakaj bi ne smel tja zahajati, ali vsaj tamo upisan biti, kjer je zastopan ves oficijelni svet. A glede teh razmer, kakor sem jih opisaval, ne morem kot ud uporabljati svojih pravic, temveč še niti stopinje ne storim tja in je ne bom storil, dokler se prezirava Slovenstvo, ki je glede kvantitete in kvalitete vendar le prva narodnost na Kranjskem, dokler se sme proti pravilom ravnati, ki izrecno pravijo, da jim je izključena politika in da ima pristop vsak omikanee, in dokler se v kazini zttiatra Slovu ic kot iuferijorna iaa. V pojusnilo navedem, 8 „ 15 „ papirna renta 5°/0...... 90 „ 20 5B/0 štajerske zemljišč odvez oblig 104 „ — Dunava reg srečke 5% ■ 100 gld 117 „ — Zemlj. obč avstr. 4l/,°/0 zlati zast listi 125 „ 20 Prior, oblig Elizabetiue zapad železnice 115 „ — Pnor. oblig Ferdinandovo sev. železnice 105 „ 50 Kreditne srečke .... 100 gld 177 „ 25 Rudolfove srečke.....10 , 17 „ 80 Akcije anglo-avatr. banke . 1*20 n 9S „ — Trammway-društ vel j. 170 gld a. v. . . 187 , 76 Zahvala. Gospod Toma Rosenberger, pivovar tukaj, se je bil zavaroval pri zavarovalnici na življenje „THE GRESHAM" v LONDONU za zt.atno Bvoto. Glavni zastopnik v Ljubljani gosp. Ovldo Zeschko izplačal je po njegovoj smrti zavarovano vsoto najtočneje, tedaj se zato javno zahvaljujem in ta zavod toplo priporočam. V Gorici, 18. novembra 1885. Eosenberger olovi«':t originalne Nrečke av. v. gld. 1.75. 1 čclrtina originalne srečke av. v. gld.—.90. Vsak dobi originalno srečko z državnim grbom v roke iu ob jednem uradni načrt žrebanja, iz katerega se. razvidi vse natančneje. Takoj po žrebanji dobi vsak udeleženec uradno, z utis-nenim državnim grbom, listo dobitkov. Dobitki se točno po načrtu izplačajo pod državnim jamstvom. Ko bi kakemu kupcu srečk proti pričakovanju ne ugajal načrt žrebanja, pripravljeni smo ne ugajajoee srečke pred žrebanjem nazaj vzeti in dotično vsoto povrniti. Na željo se madni načrti žrebanja naprej zastonj pošiljajo na ogled. Da nam bo mogoče vsa naročila skrbno izvršiti, prosimo taista kolikor mogoče hitro, vsekako pa pred 30. novembrom 1885 nam direktno doposlati. (610—11) VALENTIN & C0, Bankgeschaft, HAMBTJEG-. i Izdatelj in odgovorni urednik: Ivan Žoleznikar. Lastnina in tisk „Narodne Tiskarne". CM EQ FK