# 16 Uporaba tehnologije in tabličnih računalni- kov (krajše tablic) se iz dneva v dan povečuje, zato je smiselno učence in starše seznaniti z načinom uporabe v izobraževalne namene. Dejavnosti, podprte s tablicami, zagotavljajo nove poti učenja in razširjanje obzorja mišljenja. Uporaba tablic ponuja vrsto načinov učenja. Lahko se uporabljajo kot pomoč pri učenju ali nadgradnja obstoječega znanja učencev s posebnimi potrebami, pa naj gre za nadarjene učence ali učence z različnimi učnimi primanjkljaji. Preden tablico vpeljemo v pouk, je treba razmisliti, kako jo bomo uporabljali in kdaj. Učenci morajo biti seznanjeni tako z načinom uporabe kot tudi s tem, koliko časa jo bodo pri uri uporabljali, sprejeti je torej treba pravila pravilne rabe tablice. Hkrati mora uči- S tablico do novega znanja Mag. Irena Gole, Osnovna šola Bršljin, Novo mesto telj učencem predstaviti tudi pravilno rabo interneta in jih navajati na kritičen odnos do pridobljenih in- formacij na spletu. Tako zagotovi varno in učinkovito rabo tablice. Prav tako je treba posamezne aplikacije, programe, zavihke urediti v mape, npr. po imenih predmetov, da učenci natančno vedo, kje lahko naj- dejo posamezno aplikacijo. Tako delo poteka hitro in brez vmesnih motenj. Ko učitelj izbira nova orodja, v našem primeru tabli- co, mora razumeti: • kako orodje prispeva k uresničevanju zastavljenih učnih ciljev, • funkcije različnih orodij, • kako spremljati sodelovanje in napredek učencev, • kako poiskati ustrezne in prilagojene naloge in kje, • interese učencev in prednosti uporabe tako za po- sameznika kot tudi skupino. Slika 1: Tablica zbližuje učence učiteljev glas { Iz prakse … } # 17 Tablica je zelo uporabna za spodbujanje socialne interakcije učencev z načrtovanjem dela v paru ali skupini. Tako učence spodbudimo k sodelovanju in hkratnemu reševanju problemov. Pri tem moramo paziti, da ne pride do nepravilne rabe, kajti učenci se lahko hitro začnejo pogovarjati prek tablice, čeprav so v isti učilnici. Če dvojici ali skupini ponudimo samo eno tablico, razvijamo sodelovalno učenje in organi- zacijske veščine oz. delitev dela pri reševanju nalog. Seveda pa jih mora na začetku učitelj voditi in jim pomagati do končnega cilja oz. do uspešno izvedene naloge, v nadaljevanju pa so vedno bolj samostojni. Vsako aplikacijo – nalogo ali program –, ki jo pred- stavimo učencem, je treba preizkusiti. Pri tem si lah- ko pomagamo z vprašanji: 1. Ali je preprosta za uporabo? 2. Ali lahko z njo usvojimo načrtovane učne cilje? 3. Ali ponuja spreminjanje težavnostne stopnje? 4. Ali ponuja povratno informacijo o pravilnosti re- ševanja? 5. Ali lahko spremljamo učenčevo napredovanje? 6. Ali so podane informacije pravilne (npr. pravilna fonetična izgovarjava črk oz. besed)? Iskanje ustreznih programov in nalog zahteva od uči- telja veliko časa, zato lahko pri tem pomagajo tudi učenci s svojimi predlogi. Tako gradimo medsebojno zaupanje, učenci pa so samozavestnejši in raje po- segajo po didaktičnih programih in nalogah kot po igrah. Uporaba tablice v praksi Tablica je uporabna pri vseh predmetih, vendar je njena uporaba navadno omejena le na določen čas in ne na celotno šolsko uro. Uporabimo jo lahko ka- darkoli, v vseh etapah učenja – za uvodno motivacijo ali spoznavanje in usvajanje nove učne snovi, prever- janje znanja, pa tudi pri evalvaciji in samoevalvaciji učenčevega dela. V nadaljevanju so predstavljeni primeri uporabe ta- blice in določene aplikacije v petem razredu, s kate- rimi popestrimo učno uro. Na neki način tablica ruši zidove učilnice, kajti splet nam omogoča, da si ogle- damo posnetke, fotografije, interaktivne zemljevide ali vstopimo v muzeje kadarkoli, če le imamo urejeno brezžično povezavo. Slika 2: Izdelava zapisa po opravljenem poskusu Slika 3: Pomoč pri reševanju učnih listov Slika 4: Iskanje neznanih besed { Iz prakse … } učiteljev glas » # 18 Vsaka tablica z operacijskim sistemom Android vse- buje določeno programsko opremo ali pa si posame- zne aplikacije naložimo iz Trgovine Google Play, ki jo lahko uporabimo pri kateremkoli predmetu. • Kamera – snemanje nastopov, fotografiranje izdel- kov, poskusov, tabelne slike. Posnetki so odlični za analiziranje in evalviranje ter premagovanje po- manjkljivosti pri nastopih. • Koledar – beleženje dogodkov in ocenjevanj zna- nja, popoldanskih aktivnosti ali urnika dejavnosti, skupni koledar z učiteljem. • Dropbox oz. Drive – shranjevanje dokumentov, videoposnetkov, fotografij, preprosta skupna raba s sošolci, učitelji ali prenos podatkov na računalnik. – Google Dokumenti – učitelj pripravi zapiske, navodila, ki jih deli z učenci. – Google Obrazci – priprava spletnega obrazca, s katerim preverjamo učenčevo znanje ali jo upo- rabimo za igro viharjenje možganov. Učitelj prej- me odzive oz. učenčeve odgovore, ki si jih lahko vsi skupaj ogledajo prek projektorja. Prav tako lahko učenci pripravijo anketo ali vprašalnik in z odgovori zbirajo odzive. – Google Predstavitve – priprava predstavitve, ki je dostopna za urejanje ali ogledavanje; v skupni rabi z učiteljem, ki učenca vodi do izdelave ka- kovostne predstavitve in nadomesti predstavitve na plakatu. • Google Classroom – novo orodje, ki povezuje učence in učitelja. Učenci imajo možnost objavljati svoje rešitve danih nalog in komentirati ter ocenje- vati naloge sošolcev. • Google Zemlja (angl. Google Earth) in Google Ze- mljevidi (angl. Google Maps) – učenci si širijo zna- nje o prostoru na Zemlji; iščejo svoj kraj ali državo in si tako širijo predstavo o izdelavi zemljevidov in legi ter znamenitostih posameznih krajev. • Kalkulator – preverjanje rešitev računskih operacij. • Share Anytime – ustvarjanje in deljenje zapiskov, nalog. • QR Droid – preprost dostop do spletnih strani in nalog prek QR-kode. • You Tub e – zakladnica videoposnetkov. Učenci si lahko ogledujejo poučne posnetke, športne tekme, pravilno izvedbo gimnastičnih vaj, spoznajo novo likovno tehniko ali dobijo idejo za likovni motiv itd. • Kliker – Arnesovo orodje, namenjeno glasovanju in sporočanju odgovorov na zastavljena vprašanja. • Internet – neposredna dostopnost do vseh svetov- nih informacij – »okno v svet«. • E-torba beta – prosto dostopni najnovejši e-učbe- niki; dostopni tudi na spletni strani http://eucbeni- ki.sio.si/test/iucbeniki/. Slika 5: Reševanje matematičnih nalog Slika 6: Reševanje nalog na spletu Pri spletnih nalogah je treba predhodno preveriti, ali so narejene s pomočjo tehnologije Flash, ki je tablice ne podpirajo. Raznolike naloge za vse predmete so na spletni povezavi http://www2.arnes.si/~osljjk6/index.htm. učiteljev glas { Iz prakse … } # 19 Išči po SSKJ (hafnar.si) – učenci iščejo neznane besede, ki so jih prebrali v berilu ali v učbeniku, ter si tako pomagajo pri reševanju nalog v delovnem zvezku ali na učnem listu. Pravopis (1A Internet) – vsebuje najpomembnejša poglavja slovenskega pravopisa. Besedovnjak (Fugo) – iskanje besed in bogatenje besedišča. 2 igralca igre: Math Game (PeakselGames) – utrjevanje različnih računskih operacij v dvojici. Različne težavnostne stopnje. Simply Fractions 2 (Lite), Math (Simply Learning Aid) – razumevanje delov celote in ulomkov. Play N'Learn Clock (Design Y our Software, Inc) – pripomoček za pretvarjanje enot in reševanje problemskih nalog časa. Times Tables Game (free) (WissApp) – utrjevanje poštevanke. Treble cat lite (LMuse Limited) – prepoznavanje notnih vrednosti. MusePad Lite (VirtualCOde.es) – komponiranje in ustvarjanje glasbe z zapisovanjem notnih vrednosti. Party Outfit Fashion Studio (Saaits) – kreiranje oblek za zabavo. Run Marco! (Allcancode, Inc.) – zabavno učenje programiranja skozi epsko pustolovščino. Čeprav ni veliko aplikacij v slovenskem jeziku, jih je kar nekaj, ki jih je treba omeniti. Tablični računalniki in pametni telefoni bodo spre- menili način poučevanja. Otroci z navdušenjem sprejemajo novo tehnologijo in jo čedalje več upora- bljajo. Naloga učiteljev je, da se seznanijo in poučijo o uporabi tablic in pametnih telefonov in jih vpeljejo v svoj pouk, kajti tako bodo učence popeljali v 21. stoletje in prihodnost. { Iz prakse … } učiteljev glas