e-novičke december 2017 Dragi bralci, decembrska številka je okrašena, kot se spodobi. Oziramo se nazaj in kažemo rezultate svojega dela, hkrati pa gledamo naprej in si postavljamo nove cilje. Vse to smo združili v številko e-Novičk Andragoškega centra Slovenije, ki je pred vami. Mnogi projekti se zaključujejo, izza obzorja pa - kot sončni žarki - se že kažejo nove naloge. Preberite, kaj se je dogajalo in kaj se napoveduje, preden se prepustite prazničnemu vzdušju. Ana Peklenik, urednica. _ ^ »i.. ^^^ Ihsjfti jSjžf Vragi bralci, ohifje vsega fepega, dobrega in prijaznega je skrito v nas. Naučimo se vse to tubi pokazati. Z nasmehom vstopimo v novo feto. Srečno 2018 /Uag. Andrej Sotošek, direktor rfCS, i sodelavci IN MEMORIAM...................................................................................................................................................4 DOMAČE NOVICE..............................................................................................................................................4 Tradicionalno stanovsko srečanje nas je navdušilo in povezalo.............................................................................4 Izobraževalno srečanje organizacij, nosilk Zelenega znaka kakovosti....................................................................5 Temeljna usposabljanja za mentorje študijskih krožkov.........................................................................................5 Podeljena jabolka kakovosti 2017...........................................................................................................................6 Ciril Horjak je prejemnik nagrade za izstopajoč novinarski dosežek......................................................................6 Manca Košir je prejemnica posebne nagrade 33. Slovenskega knjižnega sejma....................................................7 ACS prejel priznanje za prispevek k uveljavitvi in razvoju NLP v Sloveniji.........................................................7 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Uporaba spletnega sistema za interaktivno sodelovanje udeležencev VoxVote.....................................................7 Posvet ob 5. obletnici programa ZIP.......................................................................................................................8 MEDNARODNO SODELOVANJE....................................................................................................................9 O kazalnikih evropskega sistema izobraževanja in usposabljanja..........................................................................9 Na drugem Evropskem tednu poklicnih spretnosti tudi o izobraževanju odraslih..................................................9 Uspešna zaključna konferenca projekta GOAL....................................................................................................10 Vtisi z nacionalne konference projekta GOAL.....................................................................................................11 Sodelujemo v projektu profesionalizacije učiteljev spretnosti na delovnem mestu..............................................11 Leto izobraževanja odraslih v Evropi se zaključuje..............................................................................................12 Dvodnevni posvet Evropskega združenja za izobraževanje odraslih (EAEA)......................................................12 Drugo strokovno usposabljanje in peti sestanek projekta CIA2FSM....................................................................13 POMEMBNE PUBLIKACIJE...........................................................................................................................14 Evropa potrebuje ljudi, ki prevzemajo odgovornost in prihodnost jemljejo v svoje roke.....................................14 Novembrska izdaja e-glasila EPALE....................................................................................................................14 Nova številka glasila EAEA newsletter.................................................................................................................15 IZ DRUGIH VIROV...........................................................................................................................................15 Vlada sprejela Strategijo razvoja Slovenije 2030..................................................................................................15 Na vrhu voditeljev članic EU podpisali Evropski steber socialnih pravic............................................................16 Gojka Pajagič Bregar je prejemnica Šubičeve nagrada za življenjsko delo..........................................................16 Novembrska številka Novičnika............................................................................................................................17 Znani statistični podatki o doseganju ciljev trajnostnega razvoja.........................................................................17 EPALE..................................................................................................................................................................18 Zadnji mesec letošnjega leta je na EPALE posvečen pismenosti za zdravje........................................................18 EPALE se predstavlja tudi na dogodkih za strokovne delavce.............................................................................18 Zaključujemo še eno uspešno leto.........................................................................................................................18 KOTIČEK JE VAŠ.............................................................................................................................................19 Kulturni bazar v regiji...........................................................................................................................................19 Koraki v lepše življenje.........................................................................................................................................19 Demenci prijazne točke - informacije - pomoč - usmeritve................................................................................20 Karierno drevo - novo orodje karierne orientacije................................................................................................20 NE PREZRITE....................................................................................................................................................21 Posvet Andragoškega društva................................................................................................................................21 POSVETI, KONFERENCE...............................................................................................................................21 KNJIŽNICA ACS................................................................................................................................................23 Focus on open science - odprt dostop do znanja...................................................................................................23 Prehod na COBISS3/Izposojo...............................................................................................................................23 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon http://www.acs.si https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TedenVsezivlj eni ske gaUceni a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica http ://twitter. com/T VUslo Seznam najpogosteje rabljenih kratic ACS: Andragoški center Slovenije ADS: Andragoško društvo Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center RS za poklicno izobraževanje DPO: Digitalna pismenost za odrasle EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija F3ŽO: Festival za tretje življenjsko obdobje IO: izobraževanje odraslih ISIO: Informiranje in svetovanje v izobraževanju odraslih JSKD: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti LU: ljudska univerza MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MK: Ministrstvo za kulturo PU: Parada učenja PUM-O: Projektno učenje mlajših odraslih TVU: Teden vseživljenjskega učenja UIL: Inštitut za vseživljenjsko učenje pri Unescu UNESCO: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UTŽO: univerza za tretje življenjsko obdobje UŽU BIPS: Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Beremo in pišemo skupaj ZiSSS: Zveza izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije ZLUS: Zveza ljudskih univerz Slovenije ZRSZ: Zavod RS za zaposlovanje Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon IN MEMORIAM V spomin Tonetu Bezgovšku Še vedno imamo občutek, da bomo slišali njegove korake po stopnicah in pozdrav: »Zdravo dekleta, kako ste? Jaz sem trenutno prav dobro.« V torek, 21. 11. 2017, je kot meč zarezala vest, da se je v 59. letu starosti poslovil Tone Bezgovšek, direktor Zasavske ljudske univerze. Skupaj smo bili od leta 2008, delali, dihali smo kot družina. Peljal nas je modro in varno skozi različna dobra in manj dobra obdobja. Dal nam je krila, spodbudo, moč, podporo, da smo rasli in zoreli osebno in strokovno. Vedno je znal prisluhniti, si vzeti težko. Naučil nas je sklepanja kompromisov, in profesionalno ter čas za pogovor, nič mu ni bilo spoštovanja, prijaznosti, lepih odnosov s seboj in z drugimi, da se je treba fokusirati na dobro, delati zavzeto, strokovno soustvarjati spodbudno delovno okolje. Bil je aktiven na številnih področjih v lokalni skupnosti, s predan podpredsednik Združenja izobraževalnih in Slovenije. Predsednica ZiSS je zapisala: »Ohranili ga bomo vedno nasmejanega človeka z izjemno toplino in s čutom za izjemnega kolega in odličnega podpredsednika.« Stanovski kolegi so ga doživljali kot dobrega strokovnega kot krasnega človeka, ki je vedno znal prisluhniti in podpreti na strokovnih rešitvah, ki pomenijo razvoj IO v slovenskem Ujet v naša srca in povezan z najlepšimi spomini bo vsak naš v tišini. Naša tolažba ob tej žalostni novici so lepi spomini dela, ki ostajajo. Sodelavke in sodelavci Zasavske ljudske univerze srcem in z dušo pa je bil svetovalnih središč spominu kot veselega, sočloveka, kot sodelavca, predvsem pa nove zamisli ter vztrajati prostoru. korak od zdaj spremljal nanj in sadovi njegovega DOMAČE NOVICE Tradicionalno stanovsko srečanje nas je navdušilo in povezalo »Letošnje leto je bogato obrodilo,« je bila ena od uvodnih trditev na Letnem posvetu o izobraževanju odraslih 2017 (LPoIO). Med drugim ji je botrovalo že samo dejstvo, da smo se na srečanju nosilcev politike, stroke in prakse izobraževanja odraslih zbrali že drugič, zato da bi ovrednotili prehojene poti in opredelili prihodnje izzive. Prvi letošnji posvet, marca, je bil prvenstveno namenjen predstavitvi predloga prenovljenega Zakona o izobraževanju odraslih. Ta je zdaj že v postopku sprejemanja. Naša pozornost na novembrskem posvetu pa je bila usmerjena drugam. Namenili smo jo demografskim spremembam in Strategiji dolgožive družbe, Uresničevanju Resolucije o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih v letih 2014, 2015 in 2016 ter Oceni stanja spretnosti za Slovenijo. Zadnji dve temi smo obravnavali tudi v delovnih skupinah in pri tem iskali načine in priložnosti za to, da z združenimi močmi več resoijev (prisotnih je bilo kar sedem) in drugih deležnikov učinkovito odgovorimo na izzive družbe in gospodarstva, pri tem pa vsestransko (o)krepimo posameznika in različne skupnosti. Osebno mi je bil najljubši programski sklop, namenjen predstavitvam odličnih lokalnih praks. Toliko navdušujočih besed in dosežkov, toliko modrosti in vizionarsko zastavljenih zamisli, toliko človečnosti ... je sooblikovalo ta del 4 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon programa, da nihče ni ostal ravnodušen. Izvedeli smo na primer, da se podjetje Mlinotest zaveda, da morajo sami prevzeti odgovornost za zagotavljanje in razvoj kadra, obenem pa vedo, da pa pri tem niso sami. Zaveznika imajo v Občini Ajdovščina in Ljudski univerzi Ajdovščina. Slednja poleg svojega temeljnega poslanstva pogumno prevzema povezovalno vlogo v svojem okolju, primer tega je odlično izpeljana InCastra - dan ajdovske industrije in podjetništva. Po drugi plati smo se vsi naučili, kaj so to kompoziti, da so združeni Zasavci (vsi po malem 'gverilci') neustavljivi in da orjejo ledino v visoko tehnološki proizvodnji, se povezujejo v domačem in mednarodnem prostoru ter številnim brezposelnim zagotavljajo nova delovna mesta. Spet je bila ključna ljudska univerza, tokrat Zasavska, ki je znala pridobiti udeležence in sestaviti program usposabljanja (pa tudi tega panela). Hvale vreden je tudi prispevek Centra za poklicno izobraževanje, ki je učinkovito opravil postopek za to, da imamo v Sloveniji zdaj nov NPK »Izdelovalec plastičnih kompozitnih izdelkov«. To so konkretne reči, uspešne zgodbe, ki temeljijo na »povezanih rokah in možganih« ter prinašajo napredek na vseh ravneh. Na posvetu smo obeležili 25-letnico delovanja ACS, si ogledali dogodke, ki smo jih ustvarili ali se jih v imenu Slovenije udeležili v tem letu. Nastavili smo koledar ključnih dogodkov v prihodnjem letu in vabimo vas, da nam ga pomagate polniti. V pripravi so tradicionalni Utrinki z LPoIO, kmalu pa vas tudi obvestimo, kako do vašega potrdila. Večina vsebin je že objavljenih, oglejte si jih tukaj. Na LPoIO 2018 se vidimo naslednjo jesen - menda se bomo družili kar dva dni. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Izobraževalno srečanje organizacij, nosilk Zelenega znaka kakovosti Na ACS smo 22. novembra izpeljali usposabljanje za organizacije, nosilke Zelenega znaka kakovosti. Seznanili smo jih z novostmi, ki izhajajo iz Pravilnika o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti POKI (2016). Ves dan smo se z udeleženci pogovarjali o procesih opredeljevanja, presojanja in razvijanja kakovosti izobraževanja odraslih. Udeleženci so razmišljali tudi o svojih dosedanjih dosežkih na tem področju, pa tudi o težavah in izzivih v zvezi s kakovostjo izobraževanja odraslih. Namen srečanja je bil - poleg predstavitve vsebinskih novosti iz Pravilnika (uvedba standardov kakovosti, ki se presojajo s pomočjo meril kakovosti) - tudi seznanitev z novim postopkom za pridobitev pravice do uporabe znaka. Udeleženci so se usposobili za uporabo spletne aplikacije za oddajo vlog in dokazil organizacij v postopkih za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe znaka. Srečanja so se udeležili strokovni sodelavci iz 17 organizacij, ki izobražujejo odrasle - večinoma so to organizacije, ki še imajo veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti do 31. 3. 2018, nekaj pa tudi organizacij, ki so včasih imele to pravico, pa je zaradi različnih razlogov doslej niso obnavljale. Njihovega ponovnega sodelovanja smo bili zelo veseli. Mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS Temeljna usposabljanja za mentorje študijskih krožkov Na ACS smo letos izpeljali tri programe temeljnega usposabljanja za mentorje študijskih krožkov. Udeleženci so spoznali značilnosti študijskega krožka, vlogo mentorja študijskega krožka in povezave z lokalnim okoljem, kar je ena od splošnih ŠTUDIJSKI KROŽKI značilnosti študijskih krožkov (več o tem v objavah na prenovljeni spletni strani). Z napotki in priporočili, kako izbrati učne teme in poiskati vire znanja, kako pridobiti in navdušiti člane krožka, kako študijski krožek v povezavi z njegovim okoljem in potrebami udeležencev načrtovati in izpeljati ter kako lastne izkušnje vpeti v razvoj svojega okolja, se torej 62 usposobljenih mentoric in 6 mentorjev študijskih krožkov »odpravlja« v prakso. Veseli smo pozitivnega odziva in pohval udeležencev, predvsem pa njihovega odnosa do usposabljanja. Nekateri namreč takoj po usposabljanju začnejo z izvedbo. Letos je tudi okoliščina razmeroma zgodnjega razpisa za njihovo 5 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon sofinanciranje ugodna. Nove mentorice in mentorji bodo z novimi študijskimi krožki zagotovo obogatili mrežo študijskih krožkov v Sloveniji. Mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS Podeljena jabolka kakovosti 2017 Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) je podelil nacionalna priznanja jabolka kakovosti 2017. Najboljšim zaključenim projektom v evropskih programih izobraževanja in usposabljanja j ih je podelila ministrica za izobraževanje, znanost in šport dr. Maja Makovec Brenčič. Nagrajene zgodbe o uspehu potrjujejo številne pozitivne učinke mednarodnega sodelovanja na strokovni razvoj izobraževalcev, razvoj institucij , oblikovanje timov in ne nazadnje na večjo kakovost izobraževalnega sistema. Nagrado v kategoriji Zgodba uspeha v programu Erasmus+ za področje izobraževanja odraslih je prejel Jara, zavod za razvoj knjižnic za projekt Mobilnost knjižničaijev za kvalitetnejše storitve. Najbolj odmeven rezultat projekta je spletni dnevnik Knjižničarji v svetu - Čez planke nad zaplankanost. Več o vseh osmih nagrajencih si preberite tukaj. Vsem čestitamo ter vas ob tem vabimo tudi k poslušanju radijskega prispevka, ki ga je o podelitvi letošnjih nagrad pripravila novinarka RTV SLO. Vsem nagrajencem iskreno čestitamo. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Ciril Horjak je prejemnik nagrade za izstopajoč novinarski dosežek Novinarske nagrade Čuvaj/Watchdog so nagrade Društva novinarjev Slovenije (DNS), ki povezuje skoraj tisoč članov, in letošnje so 17. novembra v okviru medijskega festivala Naprej/Forward podelili v ljubljanskem lutkovnem gledališču. Nagrado za izstopajoč novinarski dosežek je prejel tudi Večerov ilustrator Ciril Horjak, dobitnik priznanja ACS za promocijo učenja in znanja odraslih 2010. Po mnenju žirije »fascinira s kompleksnostjo in hkratno preprostostjo komuniciranja z bralci« in nikoli ne okleva govoriti o času, ljudeh in dogajanju točno tako, kot si zaslužijo. Razstavo del karikaturista Cirila Hoijaka, znanega tudi z umetniškim imenom Dr. Horowitz, si lahko te dni ogledate v Sinagogi Maribor. Na postavitvi z naslovom Risbe v Soboto so razstavljene njegove portretne karikature in naslovnice, ki že vrsto let krasijo Večerovo sobotno prilogo. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 6 Manca Košir je prejemnica posebne nagrade 33. Slovenskega knjižnega sejma jr j» /Jnr' U > 1 1 fe Na letošnji otvoritveni slovesnosti 33. Slovenskega knjižnega sejma je posebno priznanje sejma za svoj prispevek k širjenju bralne kulture v Sloveniji prejela Manca Košir. Je »neskončna navdihovalka branja, ki verjame, da so knjige fizični dokaz za to, da so ljudje sposobni neverjetnih stvari, da so vzgoja srca«, in tudi dobitnica priznanja ACS za promocijo učenja in znanja odraslih 2001. Študijski krožki Beremo z Manco Košir smo veseli, da je šlo priznanje v roke »prvi bralki«. Na ACS smo ponosni na skupno bralno pot, hvaležni za Mančino podporo in ji ob tej priložnosti iz srca čestitamo. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS ACS prejel priznanje za prispevek k uveljavitvi in razvoju NLP v Sloveniji Slovensko društvo za nevrolingvistično programiranje (SNLP) je 18. in 19. novembra organiziralo 2. kongres z naslovom Prisluhnimo prihodnosti. Dogodek je bil namenjen predstavitvi novosti, trendov ter raznolikosti uporabe modelov in tehnik NLP. Na kongresu so obeležili že 20-letnico delovanja SNLP in ob tem ACS z izvajalci dr. Mono Vogel, dr. Bertom Feustlom, Irene Becker in Nado Mulej podelili priznanj e za razvoj in razširjanje NLP kompetenc v Sloveniji. Priznanje je na sobotni prireditvi prevzel direktor ACS mag. Andrej Sotošek. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS Uporaba spletnega sistema za interaktivno sodelovanje udeležencev VoxVote Konec novembra smo skupaj s sodelavkami iz središča za svetovanje in vrednotenje na Andragoškem centru Slovenije staknili glave in ugotavljali, na kakšen način bi aktivno vključili udeležence na prihajajoči konferenci GOAL (Svetovanje odraslim v izobraževanju). Iskali smo najučinkovitejši spletni sistem za interakcijo udeležencev, ki bi omogočal odgovarjanje na različna vprašanja ter nudil možnost takojšnjega prikaza rezultatov na projekciji, bi bil hkrati poceni, preprost za uporabo in ne bi zahteval posebnih naprav. Ob pregledovanju pestre ponudbe na spletu, ki je večinoma plačljiva, sem naletel na spletno aplikacijo VoxVote, ki smo jo kmalu preizkusili in se zanjo tudi odločili, predvsem zaradi: - enostavne priprave vprašanj (odprtih ali zaprtih); - možnosti uporabe različnih naprav (računalnika, pametnega telefona, tablice), pri tem pa zadostuje dostop do spleta in spletni brskalnik; - brezplačne uporabe (prvih 5 dogodkov); - neomejenega števila sodelujočih; VOXVOt© - zanimivih prikazov rezultatov v grafih, besednih oblakih in izpisih glasovanja za poznejšo podatkovno obdelavo. m Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 7 Navdušenje je bilo še večje, ko smo ugotovili, da imajo izobraževalne organizacije možnost brezplačne uporabe VoxVote_brez omejitev (do konca leta 2018). Pripravili smo dopis, pridobili možnost uporabe za vse sodelavke in sodelavce ACS in se kot prvi iz Slovenije tudi pojavili na njihovem seznamu več kot 1.000 organizacij po svetu. V nadaljevanju navajam še nekaj podatkov naše pilotne izvedbe interaktivnega sodelovanja, praksa je zagotovo zanimivejša od teorije. Aktivno je pri interakciji sodelovalo kar 78 % udeležencev (62 od 80 prisotnih), kar je izjemno število, saj jih nismo vnaprej obveščali, da bomo izvajali takšno aktivnost. Skupaj so na 5 zastavljenih vprašanj oddali 289 odgovorov. Začeli in končali smo z lahkotnejšima odprtima vprašanjema Kakšno barvo oči ima vaš sosed/a? ter Vaše počutje ob zaključku konference? Ostala tri vprašanja so bila vsebinsko naravnana in usklajena s programom konference. Verjamem, da bi tudi vi radi preizkusili sistem VoxVote v praksi, zato se kar hitro brezplačno registrirajte in vnesite nekaj testnih vprašanj. Franci Lajovic (franci.lajovic@acs.si), zunanji sodelavec ACS Posvet ob 5. obletnici programa ZIP V letu 2017 mineva pet let od začetka izvajanja programa ZIP. Gre za izobraževalni program za učenje slovenskega jezika in vsebin iz življenja in dela, ki posameznikom pomagajo pri vključevanju v slovensko družbo, za odrasle priseljence. Program je bil oblikovan na ACS, sofinancira ga Evropski sklad za migracije in azil. Izveden je bil v 34 krajih po Sloveniji, več informacij o njem in izvajalcih je na voljo na spletni strani. Do leta 2017 se je programa udeležilo več kot 6.500 priseljencev iz 86 različnih držav, med njimi je bilo največ državljanov Bosne in Hercegovine, Srbije, Kosova, Makedonije in Rusije. Tabela prikazuje deset držav, iz katerih prihaja največ udeležencev programa ZIP. Posvet je organiziralo Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) 15. novembra 2017, namenjen je bil izmenjavi mnenj, predlogov in izkušenj med predstavniki izvajalcev in razvijalcev programa ter razmisleku o prihodnosti in nadaljnjem razvoju programa ZIP, kot ga narekujejo aktualne potrebe družbe in priseljenci. DRŽAVLJANSTVO ŠTEVILO ODSTOTEK Bosne in Hercegovine 3232 49,16 Srbije 684 10,4 Kosova 575 8,75 Makedonije 482 7,33 Ruske federacije 452 6,88 Ukrajine 240 3,65 Turkmenistana 74 1,13 Črne gore 65 0,99 Hrvaške* 59 0,9 Filipinov 42 0,64 *Do vstopa Hrvaške v Evropsko unijo 1.7.2013 (Vir: MNZ, 2017) Dr. Anita Jug Došler (anita.jug.dosler@acs.si), ACS 8 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon MEDNARODNO SODELOVANJE O kazalnikih evropskega sistema izobraževanja in usposabljanja Člani Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti (SGIB) smo se 29. novembra in 1. decembra zbrali na 44. zaporednem sestanku v Estoniji. Predstavnik Evropske komisije (EK) ter vodja naše skupine, Poljak Jan Pakulski, je poročal o nedavnem srečanju voditeljev in ministrov držav članic 17. novembra v Goteborgu na Švedskem. Prineslo je namreč vrsto pomembnih dokumentov, med drugim tudi Sporočilo Komisije o krepitvi evropske identitete z izobraževanjem in kulturo (Strengthening European Identity through Education and Culture). Po besedah Pakulskega: »... gre za pomemben sklop proaktivno naravnanih dokumentov s pogumnimi zamislimi, ki segajo do leta 2025 in med drugim postavljajo zelo ambiciozne cilje oziroma ciljne vrednosti (benchmarke) na področju izobraževanja. Preseneča pa, da se snovalci teh dokumentov niso posvetovali s pristojnimi strokovnimi službami ...« Na sestanku smo se zato spraševali, kako je napovedani proces vzpostavljanja skupnega izobraževalnega prostora sploh povezan z aktualnim programom Izobraževanje in usposabljanje 2020 ter kakšna je kakovost statističnega oziroma metodološkega ozadja teh dokumentov. S svojo drznostjo brez dvoma želijo pospešiti napredek na socialnem in ekonomskem področju, zato smo se kljub določenim pomislekom strinjali, da je treba do njih zavzeti pozitiven odnos in na izzive strokovno reagirati. Na sestanku smo med drugim prisluhnili poročilom o aktualnih dejavnostih in dosežkih agencij Eurostat, Eurydice in OECD ter razpravljali o Monitorju izobraževanja in usposabljanja 2017. Šesto izdajo te tiskane in spletne publikacije, ki je izšla 9. novembra, smo države članice namreč pomagale pripraviti. Naši prispevki so bili ključni še posebej pri preverjanju podatkov in vsebin nacionalnih poročil (za Slovenijo glej tukaj). Referenčno obdobje zdajšnjega nabora kazalnikov se počasi izteka, zato je bila pri EK ustanovljena posebna delovna skupina, ki razmišlja o posodobitvi kazalnikov, pri tem pa je seveda odvisna od politične agende nove Komisije po letu 2020. Vzporedno si direktorat, pristojen za zaposlovanje, prizadeva za vzpostavitev nabora ciljnih vrednosti za spretnosti odraslih. Na svetovni ravni pa UNESCO s podporo OECD poskuša najti načine učinkovitega spremljanja doseganja Ciljev trajnostnega razvoja (Sustainable Development Goals) do leta 2030. Četrti od skupno sedemnajstih ciljev namreč zadeva vključujoče in kakovostno izobraževanje za vse. Pri vseh opisanih prizadevanjih naša skupina, še intenzivneje pa ustrezna enota EK, sodeluje in si prizadeva za to, da bi številke čim bolje odražale to, kar se dejansko dogaja v evropskih izobraževalnih sistemih in družbi nasploh. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Na drugem Evropskem tednu poklicnih spretnosti tudi o izobraževanju odraslih »Poklicno izobraževanje in usposabljanje naj postane prva (in ne le zasilna) izbira!« je temeljno sporočilo več kot 1.500 dogodkov, zbranih v koledarju Evropskega tedna poklicnih spretnosti (European Vocational Skills Week - EVSW). Ta je v 45 evropskih državah trajal od 20. do 24. novembra, njegov osrednji dogodek pa je potekal v Bruslju od 22. do 24. novembra. Zadnjega dne te konference so omenjeno sporočilo še najbolje potrjevala pričevanja učečih se. Med njimi je bila tudi predstavnica odraslih, nam že dobro znana Irka Una Buckley. Prvi konferenčni dan ni minil brez omembe širše socialne agende, ki so jo voditelji držav opredelili v Goteborgu (gl. prejšnji članek). Politične govore je utemeljila predstavnica Direktorata za izobraževanje in spretnosti pri OECD Montserrat Gomendio, ki je izhajala iz rezultatov raziskave PIAAC in opozorila, da se povprečni udeleženec v poklicnem izobraževanju in usposabljanju stara, saj je npr. vajeništvo vse pogostejša možnost za odrasle, ki morajo dopolniti svoje (poklicne) spretnosti ali pridobiti nove. Udeleženci EVSW smo se spoznavali s poklici Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 9 prihodnosti in napovedmi stanja poklicnega izobraževanja in usposabljanja čez 30 let. Vsekakor se ne bo dogajalo (le) v šolah, temveč na delovnih mestih in v življenju nasploh. Drugi konferenčni dan je bil namenjen paralelnim dogodkom, eden od njih je zadeval izobraževanje odraslih, oziroma če izhajamo iz njegovega naslova - »vsekariernemu strokovnemu učenju« (career-long professional learning). Slovenske udeleženke smo se končno počutile nagovorjene, saj nam je siceršnja osredotočenost zgolj na mlade vzbujala dvome, ali gre za sprenevedanje ali nezavedanje, da problematika zadeva tako mlade kot odrasle. In da je treba mobilizirati tudi odrasle z nizko stopnjo izobrazbe in druge ranljive ciljne skupine (dolgotrajno brezposelne, priseljence ipd.)! Nastopili so tudi predstavniki sindikatov, ki so opozarjali na potrebo po napovedovanju spretnosti ter njihovem načrtovanju, ključnega pomena pa sta tudi svetovanje ter vrednotenje znanj in spretnosti, pridobljenih na neformalne načine. »Svet se spreminja, (poklicno) izobraževanje in usposabljanje pa se mora temu prožno prilagajati!« To je priporočilo, ki ga je bilo slišati iz ust mnogih nastopajočih. Tako je tudi po svetu - o tem smo se lahko prepričali ob poslušanju video izjav iz Avstralije, Kitajske in Združenih držav Amerike. »Poklicno izobraževanje in usposabljanje je vezni element med sedanjostjo in prihodnostjo,« je v svojem nagovoru zatrdila Denitsa Sacheva, namestnica bolgarskega ministra za delo in socialne zadeve. Poleg novih spretnosti pa je izpostavila tudi povezovanje - med nosilci politike, zaposlovalci in sindikati, izvajalci izobraževanja in usposabljanja, nevladnimi organizacijami in še kom. Takšen pristop nam v izobraževanju odraslih že dolgo ni več tuj, kar so v Sloveniji dokazali med drugim tudi strokovni dogodki projekta EPUO. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Uspešna zaključna konferenca projekta GOAL 7. decembra 2017 smo uspešno izpeljali zaključno konferenco projekta Erasmus+ KA 3 Svetovanje odraslim v izobraževanju (GOAL). V triletnem mednarodnem projektu, ki se zaključuje januarja 2018, sodeluje 6 držav. Nacionalni vodja projekta v Sloveniji je MIZŠ, partnerski organizaciji pa sta ACS in CPI. Nove pristope svetovanja za odrasle smo v Sloveniji preizkusili v štirih izobraževalnih organizacijah: Biotehniškem izobraževalnem centru Ljubljana, CDI Univerzum - Svetovalnem središču Ljubljana, Šolskem centru Velenje in Ljudski univerzi Velenje -Svetovalnem središču Velenje. Cilji projekta so bili izboljšati možnosti svetovanja za odrasle v vseh partnerskih državah in prispevati k povečanju vključenosti manj izobraženih odraslih v vseživljenjsko učenje, s tem pa k njihovi večji vključenosti in mobilnosti na trgu dela. Na konferenci smo predstavili rezultate projekta, priporočila za nadaljnji razvoj svetovalne dejavnosti v izobraževanju odraslih, z občinstvom pa smo delili tudi izkušnje vključenih svetovalcev in partnerjev tako na nacionalni kot regionalni ravni. Po uvodnem video pozdravu koordinatorke projekta, Nadie Reynders s Flamskega Ministrstva za izobraževanje nas je nagovorila državna sekretarka na MIZŠ, dr. Andreja Barle Lakota, in poudarila pomen izobraževanja odraslih ter posebej svetovanja kot ene temeljnih podpornih aktivnosti za uspešno izobraževanje in učenje. V nadaljevanju so sodelavke nacionalnega projektnega tima predstavile projekt ter njegove rezultate in predloge za nadaljni razvoj področja svetovalne dejavnosti v izobraževanju odraslih. Drugi del konference je bil namenjen izkušnjam sodelujočih v projektu. Svojo izkušnjo je v video posnetku predstavila gospa Sabina iz Velenja, sledili sta dve panelni razpravi: - v prvi sta dve svetovalki in dve partnerki v projektu predstavili svoje izkušnje sodelovanja v projektu ter dodano vrednost tega sodelovanja tako pri izvajanju svetovalne dejavnosti kot pri sodelovanju v partnerski mreži; 10 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon - v drugi so predstavniki nacionalnih partnerjev predstavili svoj pogled na podporo odraslim pri vključevanju v procese izobraževanja/usposabljanja/učenja ter svoje predloge za nadaljnji razvoj svetovalne dejavnosti na ravni sistema in politike. Ob zaključku konference so udeleženci izrazili zadovoljstvo s predstavljeno vsebino ter njeno izvedbo. Predstavitve, gradiva ter galerija fotografij s konference so na voljo na spletni strani projekta. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS Vtisi z nacionalne konference projekta GOAL »Nobena ustanova ne more več gledati svojih uporabnikov sama zase, pač pa se je treba povezovati in oblikovati sinergije.« To je misel, oblikovana na nedavni nacionalni konferenci projekta GOAL, ki se mi je močno vtisnila v spomin. Najbrž tudi zato, ker se povsem ujema s spoznanji strokovnih dogodkov EPUO, na katerih smo prav tako potrjevali pomen medsebojnega dopolnjevanja deležnikov v izobraževanju odraslih. Tudi rezultati spletnega glasovanja, odlične metode za vključevanje celotnega avditorija v konferenčno dogajanje, so dokazali, da udeleženci veij amemo v pomen partnerstev in mreženj a. O tem sta nas prepričala tudi oba panela predstavnikov partnerskih ustanov na regionalni in nacionalni ravni. Pa tudi tokovi »od zgoraj navzdol« in »od spodaj navzgor« so očitno prispevali k ubranemu poteku slovenskih dejavnosti, ki so se odlično umestile v prizadevanja vseh šestih partnerskih držav tega Erasmus+ KA3 projekta. »Izničiti Matejev učinek in približati učenje vsem - to je plemenito poslanstvo svetovalne dejavnosti,« je opozorila dr. Andreja Barle Lakota, ki je po lastnih besedah strukturalistka in priznava, da ji kompleksnost izobraževanja odraslih predstavlja izziv. Prav s svetovanjem, ki si prizadeva za celostno obravnavo posameznika in včasih sega že v terapevtske vode, kot je bilo zaznati, pa ta kompleksnost postane obvladljiva, dobiva jasne obrise, pokažejo se potencialne poti ... A za to so potrebni znanje in spretnosti, pripomočki, pristopi ..., empatija in čas. Promocija, ki je moje področje delovanja, in svetovanje gresta skupaj po naravi stvari, zato sem projekt GOAL v teh letih spremljala z zanimanjem in se zaključne konference udeležila z velikim spoštovanjem. Doživljala sem jo kot praznik vseh, ki se že vrsto let na tem področju trudijo in dosegajo - tudi v evropskem merilu prepoznane -odlične rezultate. Predvsem pa premikajo meje - na ravni posameznikov, ki po njihovi zaslugi v učenju najdejo nov smisel življenja. O tem nas je navdušilo pričevanje svetovanke iz Velenja. Meje pa premikajo tudi na ravni stroke, ki svetovanju končno priznava njegovo nepogrešljivo vlogo in razsežnosti. Zato iskrene čestitke soustvarjalcem konference ter slovenskega projekta GOAL! Pa naj se uresniči čim več odličnih pobud in zamisli panelistov o sodelovanju v prihodnje. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Sodelujemo v projektu profesionalizacije učiteljev spretnosti na delovnem mestu Triletni projekt Profi Train v okviru programa Erasmus+ KA2 je namenjen profesionalnemu razvoju učiteljev temeljnih spretnosti na delovnem mestu. Konzorcij partnerjev iz sedmih evropskih držav - Nemčije kot koordinatorice projekta, Avstrije, Češke, Grčije, Malte, Švice, ACS iz Slovenije - z naborom obstoječih znanj in izkušenj iz prakse razvija gibke učne pristope za profesionalni razvoj učiteljev spretnosti na delovnem mestu, kijih bodo v drugi polovici projektnega obdobja testirali v vseh sodelujočih državah. Konec novembra 2017 je v Dortmundu v Nemčiji potekalo prvo od šestih delovnih srečanj projektnih partnerjev, kjer so partnerji predstavili svoje vloge in dosedanje aktivnosti na področju razvoja temeljnih spretnosti na delovnem mestu v nacionalnih kontekstih. Osrednja tema srečanja so bile predstavitve nacionalnih poročil z opisom 11 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon stanja in potreb po razvoju temeljnih spretnosti na delovnem mestu v partnerskih državah. Na tej podlagi je bil pripravljen osnutek za pripravo projektnega poročila in strokovnega članka. V času trajanja projekta bodo razviti produkti za usposabljanje in profesionalni razvoj kadrov: priročnik o razvoju spretnosti na delovnem mestu za samostojno učenje, šest tematskih modulov za usposabljanje, namenjenih neposredni rabi v praksi, ter evropski vodnik o pomenu in načinih usposabljanja temeljnih spretnosti zaposlenih na delovnem mestu za deležnike. ACS je v okviru projekta ob sodelovanju partnerjev odgovoren za drugega od štirih intelektualnih produktov, torej za konceptualno zasnovo in koordiniranje mmm nastajanja šestih modulov. Učenje na delovnem mestu postaja vse pomembnejši dejavnik vključevanja nižje izobraženih in usposobljenih zaposlenih delavcev v izobraževanje in usposabljanje. Projekt predstavlja pomembno spodbudo za profesionalni razvoj kadra, ki se mora za poučevanje na delovnem mestu prilagajati tako posameznemu podjetju, vsebini, kakor tudi izvajanju izobraževanja v spreminjajočih se pogojih dela in v konkretnih delovnih situacijah. Pridobljena nova spoznanja in rezultate projekta bomo vključevali v nacionalne projekte in programe spopolnjevanja učiteljev. Diana Volčjak (diana.volcjak @acs.si), ACS Leto izobraževanja odraslih v Evropi se zaključuje Evropsko združenje za izobraževanje odraslih v Evropi (EAEA) je leto 2017 razglasilo Leto izobraževanja odraslih v Evropi (Year of Adult Education in Europe). Združenje j e pod sloganom Moč in radost učenja (The Power and Joy of Learning) povabilo k prikazu podatkov o evropskih festivalih učenja in drugih dogodkih na področju izobraževanja odraslih v skupnem koledarju. V kampanjo so bili vključeni Teden vseživljenjskega učenja (TVU) kot celota, Parada učenja, strokovni dogodki EPUO, 21. Andragoški kolokvij in Letni posvet o izobraževanju odraslih. Leto iiobrazevonjo odraslih v Evropi 201? Ob zaključku Leta izobraževanja odraslih v Evropi je EAEA pripravila zaključni dogodek na temo prihodnosti izobraževanja odraslih v Evropi, ki je potekal 6. in 7. decembra v Bruslju. Srečanja se je udeležil direktor ACS, mag. Andrej Sotošek. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Dvodnevni posvet Evropskega združenja za izobraževanje odraslih (EAEA) V sredo, 6. 12., in v četrtek, 7. 12. 2017, je v Bruslju potekal dvodnevni posvet EAEA z naslovom Kakšna prihodnost za izobraževanje odraslih v Evropi (What Future for Adult Education in Europe?). Dogodka se je udeležilo približno petdeset predstavnikov različnih držav članic EAEA. Program se je začel v prostorih Univerzitetne fundacije. Udeležence je uvodoma pozdravil in predstavil program posveta predsednik EAEA Per Paludan Hansen. Prvi tematski sklop programa je bil namenjen problematiki migrantov in beguncev ter njihovi vključitvi v okolje s pomočjo izobraževanja odraslih. Sledile so predstavitve dobrih praks iz treh različnih držav: v prvem primeru 12 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon uspešen projekt Mozaik nevladne organizacije Grškega podpornega centra z otoka Lesbos, v drugem je dr. Henning Marquardt iz Agencije za izobraževanje odraslih in nadaljnje izobraževanje iz Nemčije opisal dosežke in izzive na področju izobraževanja odraslih za begunce na Spodnjem Saškem. Zadnji primer dobre prakse prihaja iz Beograjskega centra za človekove pravice v Srbiji. Gre za izobraževanje odraslih v tranzicijskih centrih ter ustanovitev in delovanje begunskega gledališča. Primere dobrih praks je s svojo zgodbo zaključil učeči se begunec, ki živi v Belgiji. Drugi tematski del prvega dne je bil namenjen področju financiranja izobraževanja odraslih. Uvodoma je Raffaela Kihrer iz EAEA predstavila načine, ki jih poznajo evropske države. Glenda Quintini, predstavnica OECD, pa je predstavila rezultate študije finančnega investiranja v izobraževanje in usposabljanje. Partnerji v konzorciju so predstavili projekt FinALE s poudarkom na načinih za doseganje finančne vzdržnosti skozi dobre prakse. Razprava po skupinah se je osredotočala na različne ključne strokovne poudarke: kazalnike, spremljanje in merjenje, kakovost, rezultate in učinke. Program smo zaključili s prioritetnim razvrščanjem posameznih priporočil. Drugi dan posveta smo opravili v prostorih Evropskega ekonomsko-socialnega sveta (EESC). Uvodoma je udeležence pozdravila Indre Vareikyte, predstavnica EESC, in kratko predstavila združenje, njihovo delo, poslanstvo in cilje. Zatem je Yasen Gyurov, stalni predstavnik Republike Bolgarije pri EU, predstavil ključne aktivnosti in cilje na področju izobraževanja odraslih v času bodočega bolgarskega predsedovanja. Izpostavil je predvsem prioritete na področjih IKT, temeljnih kompetenc, veščin za zaposljivost na trgu dela ter razvoja in povezovanja na področju visokega šolstva. Per Paludan Hansen je predstavil ključne aktivnosti projekta in primere dobrih praks kot ključne rezultate Evropskega leta izobraževanja odraslih. Sledila je panelna razprava o evropskih politikah na področju izobraževanja odraslih, vlogi in učinkih Evropskega socialnega sklada in projekta Erasmus+, ki jo je koordinirala Gina Ebner, Generalna sekretarka EAEA. Poleg predstavnika EAEA sta sodelovala še: Paul Holdsworth iz DG EMPL in Geraldine Libreau iz DG EAC. Program se je zaključil s predstavitvijo rezultatov panelne razprave in ključnih sporočil za odločevalce na ravni EU. Vsa gradiva in informacije z vsemi priporočili bodo objavljeni na spletni strani dogodka. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS Drugo strokovno usposabljanje in peti sestanek projekta CIA2FSM V oktobru in novembru sta v okviru mednarodnega projekta Sodelovanje za inovativni pristop k usposabljanju za trajnostno upravljanje z gozdom (Cooperation for innovative approach in sustainable forest management training - CIA2SFM) potekala dva dogodka. Drugega strokovnega usposabljanja v Zagrebu od 23. do 27. oktobra so se udeležili sodelavci in predstavniki partnerskih organizacij, z ACS dr. Nevenka Bogataj. V petih dneh se je skupno 19 udeležencev usposabljalo za uporabo razvite spletne učilnice z naslovom Gospodarjenje z gozdovi - od teorije do prakse. Uporabljali so materiale za učenje in poučevanje, pripravljene v sklopu tega projekta: razvite e-module, spletno učilnico in 13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon multimedijske vsebine, ustvarjali so tečaje v okolju Moodle, kombinirali klasično učilnico z e-učenjem in spoznavali, kako poteka mentorstvo v spletni učilnici. Avstrijski gozdarski inštitut (BFW) je 15. novembra na Dunaju organiziral peti sestanek, ki se ga je udeležilo 11 projektnih partnerjev iz Avstrije, Hrvaške in Slovenije; z ACS dr. Nevenka Bogataj in Tanja Benko. Pripravljen je bil načrt dela za leto 2018, za zaključno leto projekta: postavljeni so bili vsebinski in časovni okvirji poteka pilotnih izvedb programa ter načrt za njegovo evalvacijo. V tej fazi se bodo intelektualni rezultati projekta, platforma za e-učenje in razviti izobraževalni program »Teorija in praksa trajnostnega gospodarjenja z gozdovi« (Sustainable forest management: From theory to practice), končno lahko približali ciljni skupini projekta. Drugi del sestanka je bil namenjen razpravi o vsebini in poteku zaključne konference projekta. Organizirana bo v sklopu konference »Natural resources, green technology and sustainable development conference« 8. junija 2018 v Zagrebu. Na dogodek bodo poleg predstavnikov partnerskih organizacij vabljeni tudi mentorji, učitelji v poklicnem izobraževanju in usposabljanju, vseživljenjskem učenju ter udeleženci usposabljanj, predstavniki ciljnih skupin projekta ter predstavniki ministrstev in organizacij za izobraževanje odraslih. Podrobnejše informacije so objavljene na uradni strani projekta. Tanja Benko (tanja.benko@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Evropa potrebuje ljudi, ki prevzemajo odgovornost in prihodnost jemljejo v svoje roke Direktorat za zaposlovanje, socialne zadeve in vključevanje pri Evropski komisiji je izdal publikacijo Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp) (Mreža za spodbujanje podjetniških kompetenc) o prepoznavanju veščin za podjetništvo in njihovem vključevanju na vseh področjih - v podjetjih, izobraževalnem sektorju in javnosti. V publikaciji so predstavljena tri področja EntreCompa: Ideje in priložnosti, Viri, Akcija. Vsak od njih je sestavljen iz petih kompetenc. Predstavitev modela je brezplačno dostopna na tej povezavi. Kot koristno jo ocenjujejo tako svetovalci v izobraževanju, karierni svetovalci, kadrovski delavci, menedžeiji podjetij in posamezniki, ki želijo preveriti svoje podjetniške kompetence. Vir: spletna stran, 4. 12. 2017 Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Novembrska izdaja e-glasila EPALE V najnovejši izdaji e-glasila EPALE (EPALE newsletter) poročajo o dogajanju v novembru, ko so na portalu EPALE v središče postavili tematiko poklicnega izobraževanja in usposabljanja odraslih. Spletna razprava, ki jo je 30. novembra .'."-s^ moderiral Andrew McCoshan, je bila osredotočena na številne izzive, med drugim tudi, kako poklicno izobraževanje in usposabljanje odraslih prilagajati spremembam delovnega okolja ter obenem z aktualnimi in najnovejšimi spretnostmi opolnomočiti študente. Če ste razpravo zamudili, si lahko komentarje še vedno ogledate. V glasilu je so predstavljene vsebine spletnih dnevnikov, zanimiv pa je tudi pregled dogajanja na področju izobraževanja in usposabljanja v Evropi. Med drugim so 14 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon napovedane nominacije za nagrade Inspire! 2018, ki jih v sodelovanju z valižansko vlado pripravlja in podeljuje Inštitut za izobraževanje in delo. Predstavljene pa so še druge zanimive vsebine s tega področja. Vir: spletno sporočilo, 1. 12. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Nova številka glasila EAEA newsletter Vabimo vas k branju najnovejše številke glasila Evropskega združenja za izobraževanje odraslih EAEA newsletter 6/2017. Prvi članek v rubriki Novice o politiki (Policy news) predstavlja izjavo z naslovom Adult education needs ESF fUnding, v katerih je predstavljenih pet razlogov, zakaj izobraževanje odraslih v Evropi potrebuje Evropski socialni sklad, in pet priporočil za izboljšanje sodelovanja. Objavljajo tudi poročilo o izobraževanju odraslih v Evropi 2017 (Adult Education in Europe 2017 - A Civil Society View), v katerem pa - razen podatkov o vključenosti odraslih, starih od 25 do 64 let, v izobraževanje in usposabljanje - Slovenija ni zajeta. Med dogodki napovedujejo januarsko zaključno konferenco projekta GOAL v Bruslju. Vir: spletno sporočilo, 27. 11. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Vlada sprejela Strategijo razvoja Slovenije 2030 Vlada je na redni seji 7. 12. 2017 sprejela Strategijo razvoja Slovenije 2030. Dokument je nastal pod okriljem Službe Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko, Ministrstva za finance, Urada Vlade RS za makroekonomske analize in razvoj ter v tesnem sodelovanju z resornimi ministrstvi in Statističnim uradom RS. Osrednji cilj strategije je večja kakovost življenja za vse, za kar je opredeljenih pet strateških usmeritev: (1) vključujoča, zdrava, varna in odgovorna družba, (2) učenje za in skozi vse življenje, (3) visoko produktivno gospodarstvo, ki ustvarja dodano vrednost za vse, (4) ohranjeno zdravo naravno okolje, (5) visoka stopnja sodelovanja, usposobljenosti in učinkovitosti upravljanja. Za uresničevanje teh strateških usmeritev bo treba delovati na različnih medsebojno povezanih in soodvisnih področjih, ki se odražajo v dvanajstih razvojnih ciljih strategije: 1. Zdravo in aktivno življenje 2. Znanje in spretnosti za kakovostno življenje in delo 3. Dostojno življenje za vse 4. Kultura in jezik kot temelj na dej avnika nacionalne identitete 5. Gospodarska stabilnost 6. Konkurenčen in družbeno odgovoren podjetniški in raziskovalni sektor 7. Vključujoč trg dela in kakovostna delovna mesta 8. Nizkoogljično krožno gospodarstvo 9. Trajnostno upravljanje naravnih virov 10. Zaupanja vreden pravni sistem 11. Varna in globalno odgovorna Slovenija 12. Učinkovito upravljanje in kakovostne javne storitve 15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Ti razvojni cilji predstavljajo podlago za oblikovanje prihodnjih prednostnih nalog in ukrepov vlade, nosilcev regionalnega razvoja, lokalnih skupnosti in drugih deležnikov. Uresničiti jih bo mogoče le preko uravnoteženega gospodarskega, družbenega in okolijskega razvoja, kjer sta ključna še učenje za in skozi vse življenje ter učinkovit sistem upravljanja in sodelovanja. Več lahko preberete v celotnem sporočilu za javnost. Vir: spletna stran Vlade RS, 7. 12. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Na vrhu voditeljev članic EU podpisali Evropski steber socialnih pravic Voditelji članic Evropske unije, ki so se 17. novembra 2017 zbrali v Goteborgu na Švedskem, so vrh posvetili socialnim temam. Evropska unija je bila v preteklem obdobju soočena z izzivi, ki so povzročili zaskrbljenost ljudi in okrepili nezaupanje v politične odločitve. Švedski premier Stefan Lofven, ki je srečanje gostil, je v svojem nagovoru poudaril, da »reševanje problemov neenakosti, brezposelnosti, nepoštenih praks ni samo moralno pravilno, ampak je pametno, saj bo spodbudilo produktivnost in okrepilo gospodarstvo. Osredotočiti se moramo na dostojna delovna mesta in rast. Izboljšati moramo dostop do trga dela, da lahko zaposlimo še več ljudi, zagotovimo dostojne delovne pogoje in naredimo konec nepoštenim praksam«. Predsednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker, predsednik Evropskega parlamenta Antonio Tajani in estonski premier Juri Ratas v imenu predsedujoče države Svetu Evropske unije so podpisali listino o evropskem stebru socialnih pravic (European Pillar of Social Rights), ki zagotavlja nove in učinkovitejše pravice za državljane. Vsebuje tri glavne kategorije: enake možnosti in dostop do trga dela, poštene delovne pogoje in socialno zaščito ter vključenost. Evropski steber socialnih pravic zagotavlja nove in učinkovitejše pravice za državljane na temelju dvajsetih načel, na primer pravice do kakovostnega izobraževanja in ustreznih delovnih pogojev, enakosti žensk in moških, pravice do poštenega plačila, pravice do ustreznega minimalnega dohodka ipd. V ospredju srečanja je bil tudi projekt Erasmus+. Voditelji so se dotaknili vloge izobraževanja in kulture pri soočanju z izzivi socialnih razlik, digitalizacije, lažnih novic, populizma in ksenofobije. Vir: spletna stran EK, foto: spletna stran Dnevnik Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Gojka Pajagič Bregar je prejemnica Šubičeve nagrada za življenjsko delo Na jubilejni deseti podelitvi stanovskih priznanj in nagrad Mirka Šubica Društva restavratorjev Slovenije, ki je bila 20. novembra 2017 v Narodni galeriji, je nagrado za življenjsko delo na področju ohranjanja, predstavljanja in populariziranja tekstilne dediščine prejela Gojka Pajagič Bregar, dobitnica priznanja ACS za promocijo učenja in znanja odraslih 2001. Svojo muzejsko strokovno pot je začela kot prva konservatorka - restavratorka in hkrati kustosinja zbirke tekstilij v Narodnem muzeju Slovenije. Njeno pionirsko delo pri pripravi standardov za muzejsko konservatorsko-restavratorsko delavnico za tekstil je bilo v pomoč sorodnim delavnicam, ki so se pozneje razvile v drugih slovenskih muzejih. Pri raziskovanju in konserviranju ter restavriranju tkanin ji je uspelo povezati slovenske strokovnjake in ustanove v projekte, ki so presegali ustaljene okvire in delovne prakse v Sloveniji. Svoje dosežke je predstavljala s predavanji ter z objavami v strokovnih publikacijah doma in v tujini. V mednarodnem prostoru se je izkazala s sodelovanjem z muzejskimi in raziskovalnimi institucijami ter restavratorskimi delavnicami v srednjeevropskem prostoru in v jugovzhodni Evropi. 16 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Sodelovala je na znanstvenih in strokovnih srečanjih konservatoijev - restavratorjev doma, kjer je mnoga tudi organizirala, in v tujini. Dvakrat zapored je bila izvoljena za predsednico Društva restavratorjev Slovenije. Prav na njeno pobudo je društvo pred desetimi leti tudi začelo podeljevati nagrade in priznanja Mirka Šubica. Gojka Pajagič Bregar je, kot še piše v utemeljitvi, nagrado prejela tudi za vizionarsko vodenje in razvoj društva. Vir: spletna stran Dela in RTV SLO Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Novembrska številka Novičnika Elektronsko glasilo Novičnik pripravljajo mreže Euroguidance, Europass in EQF Slovenija. V zadnji številki poročajo o srečanju evropskih kariernih svetovalcev - Cross border seminar 2017, ki je bilo v Beogradu; pišejo o umeščenosti prve Dodatne kvalifikacije v Slovensko ogrodje kvalifikacij in nas obveščajo o novem statističnem orodju za pregled uporabe Europassa po Evropi ter nam predstavijo, kako videči doživijo izkušnjo slepih v vrtu čutil (pogovor z Nino Schmidt iz Centra IRIS). Vir: spletno sporočilo, 4. 12. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Znani statistični podatki o doseganju ciljev trajnostnega razvoja Na spletni strani Eurostat je na voljo Poročilo o spremljanju napredka pri doseganju ciljev trajnostnega razvoja v EU (Sustainable Development in the European Union — Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU context). Generalna skupščina ZN je septembra 2015 sprejela program Agenda za trajnostni razvoj do leta 2030 in 17 ciljev trajnostnega razvoja, ki dajejo svetovnim prizadevanjem nov zagon. Publikacija označuje začetek rednega spremljanja napredka pri doseganju ciljev, torej naravnanosti k trajnosti tako na področju varovanja okolja kot medsebojnih odnosov in ostalih kazalnikov. Podatki kažejo, kakšen je odnos državljanov do institucij EU (primerjalno po državah), kakšni so okolijski davki v primerjavi z drugimi, kako sprejemamo nasilje, kakšna je kakovost zemlje, zraka, vode in podobno. Franz Timmermans, prvi podpredsednik Evropske komisije, v uvodniku poudarja, da delo na področju trajnostnega razvoja določa prihodnost naslednjih generacij, Unije in našega planeta. Zato je treba razviti in v evropsko politiko vključiti objektivne cilje trajnostnega razvoja. Ta vizija bo vodilna na vseh področjih, tako v gospodarstvu, pri oblikovanju prednostnih socialnih nalog, energetskih in podnebnih ciljev, hkrati pa bo usmerjala evropske raziskovalne in inovacijske programe. Vir: spletno sporočilo, 21. november 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Sustainable development in the European Union Več novic iz drugih virov ... ... najdete na naši spletni strani v rubriki Novice. 17 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon EPALE Zadnji mesec letošnjega leta je na EPALE posvečen pismenosti za zdravje. Vabimo vas k ogledu tokratne tematske strani, kjer so zbrani številni zapisi v spletnih dnevnikih in viri, ki govorijo o temi zdravja, dobrega počutja in temu, kako lahko izobraževanje odraslih pripomore k večji ozaveščenosti o pomenu zdravja. O tem, kaj sploh pomeni pismenost na področju zdravja, si lahko preberete v spletnem dnevniku na tej povezavi. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE se predstavlja tudi na dogodkih za strokovne delavce V četrtek, 7. 12. 2017, je na Ljudski univerzi Kranj potekala še zadnja letošnja EPALE delavnica. Posvečena je bila ustvarjalnemu pisanju, izvajalka pa nam je predstavila uporabne trike piscev besedil, ki bodo udeleženkam pomagali tako pri kakovostnejši pripravi prispevkov za EPALE kot tudi pri svojem vsakdanjem strokovnem delu. Ob tem se želimo zahvaliti Ljudski univerzi Kranj, ki nam je prijazno odstopila prostor za izvedbo delavnice in nam pomagala pri organizaciji dogodka, vas pa vabimo, da si preberete zapis o delavnici, ki je objavljen na EPALE. Ste tokratno delavnico zamudili? Vabimo vas k spremljanju naših aktivnosti, saj bomo s podobnimi delavnicami, namenjenimi opolnomočenju strokovnih delavcev s področja izobraževanja odraslih ter seznanjanju s platformo EPALE, nadaljevali tudi v prihodnjem letu. Platformo EPALE pa predstavljamo tudi strokovnim delavcem s področja izobraževanja odraslih, udeležencem delavnic in seminarjev, ki jih CMEPIUS organizira v okviru promocije razpisa programa Erasmus+ za leto 2018. V ponedeljek, 11. 12. 2017, smo priložnosti programa Erasmus+ in platformo EPALE predstavili strokovnim delavcem knjižnic in muzejev, 18. 12. 2017 pa udeležencem seminarja za projekte mobilnosti v programu E+ na področju izobraževanja odraslih. Udeležba na dogodkih je brezplačna. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Zaključujemo še eno uspešno leto Nacionalna podporna služba EPALE Slovenija že od januaija 2015 skrbi za to, da so slovenski izobraževalci odraslih obveščeni in informirani o dogajanju na tem področju tako v Sloveniji kot tudi v Evropi. V letošnjem letu smo še posebej ponosni na to, da se je naša skupnost razširila in tako v decembru šteje že več kot 30.000 registriranih uporabnikov iz vse Evrope. EPALE Slovenija December pa je tudi čas obdarovanj, čas ko se ozremo nazaj in čas, ko načrtujemo svoje prihodnje delo. Za vse to bomo poskrbeli tudi na EPALE! Spremljajte naš profil na Facebooku, kjer bomo še v decembru objavili nagradno igro in vas povabili k sodelovanju. Pripravili bomo tudi pregled leta in vam postregli s številkami, ki so zaznamovale leto 2017. Delček načrtov za prihodnje leto pa vam izdamo že zdaj. Ostajamo zvesti mesečnim tematikam EPALE. V januarju v središče postavljamo umetnost in izobraževanje na področju kulture, februar pa bo v znamenju socialnih medijev, ki prav tako nudijo priložnost za izobraževanje. 18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Tudi v letu 2018 vas vabimo, da spremlj ate aktivnosti Nacionalne podporne službe EPALE in tudi sami sooblikuj ete vsebine na platformi. Obenem vam želimo mirne in topline polne prihajajoče praznične dni. Srečno! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS KOTIČEK JE VAŠ Kulturni bazar v regiji Nacionalni projekt kulturno-umetnostne vzgoje Kulturni bazar, ki ga pripravljajo MK, MIZŠ ter ZRSŠ, je bil letos prvič obogaten s Kulturnim bazarjem v regiji, ki je potekal 29. novembra v Mariboru. Z dogodkom smo strokovni javnosti predstavili kulturne ustanove, ki delujejo v tej širši regiji, hkrati pa strokovnim delavcem v regiji približali nacionalne, pa tudi mednarodne primere dobrih praks. Kulturni bazar je tradicionalno zasnovan kot strokovno usposabljanje, namenjeno strokovnim delavcem z različnih področij (vzgoje in izobraževanja, kulture idr.) ter študentom različnih študijskih smeri. Osrednji del dogajanja je potekal v SNG Maribor, kjer so na razstavnih prostorih vsa umetnostna področja predstavljala svoje ponudbo za otroke in mladino. Popoldanski del se je odvijal v različnih kulturnih ustanovah po mestu, skupno se je na regijskem bazarju zvrstilo več kot 70 dogodkov z vseh področij kulturno-umetnostne vzgoje, tako da si je lahko vsak udeleženec izbral tisto, kar ga je strokovno najbolj zanimalo. Povezovalno vlogo v organizaciji Kulturnega bazarja v Mariboru je imel petletni projekt kulturno-umetnostne vzgoje Prvi prizor: Gledališče kot prostor učenja simbolnih jezikov, ki ga izvaja Drama SNG Maribor. Vabimo vas na jubilejni, deseti Kulturni bazar, ki bo potekal 5. aprila 2018 v Cankarjevem domu v Ljubljani. Program strokovnega usposablj anj a in prij avnica bosta obj avlj ena v prvi polovici j anuarj a na www.kulturnibazar.si. Ana Petrovčič (info@kulturnibazar.si), Kulturni bazar Koraki v lepše življenje V Razvojno-izobraževalnem centru Novo mesto je v oktobru in novembru potekal že drugi sklop programa z naslovom Koraki v lepše življenje, ki ga je izvajala Justina Husu. Namen programa je bil osvetliti čim več področij v življenju posameznika, družine, skupnosti, kjer se pojavljajo težave, ugotoviti njihov vzrok in poiskati načine, kako razrešiti stare boleče vzorce in bolj kakovostno zaživeti. Na prvem srečanju smo se soočili z resnico, da danes otrok ni slišan ne v družini, še manj pa v šoli in da to vodi v vse več stisk, neuspehov, bolezni. V medsebojnem pogovoru smo podali usmeritve, kako slišati otroka, njegovo poslanstvo in ga podpreti na njegovi poti. Rdeča nit prvega predavanja se je nadaljevala s temo o odnosih, ki so lahko huda bolečina in puščajo trajne posledice na posamezniku, družinskih članih oz. kar na celotni družbi. V predavanju Kaj se dogaja v sodobni družini smo osvetlili krizo družine, najpomembnejše celice v življenju človeške družbe, ki se v današnjem času poglablja in iskali načine, kako je treba nekaj spremeniti. Z naslovom Ko v življenju nastopijo težave smo zaobjeli najrazličnejše težave, ki jih imamo posamezniki na osebnem in poslovnem področju, in sprejeli resnico o tem, kako se nanje odzivamo in kako lahko težave razrešujemo, da se naše življenje spet postavi na trdne temelje. Na zadnjem srečanju smo spregovorili o bolečini, saj je telo tisto, ki nam skozi bolečino sporoča, kje imamo nerazrešene travme, odnose, občutke. Spoznali smo, kako lahko raziskujemo svoje občutke, jih razrešimo in se osvobodimo bolečin, sprejeli pa tudi zavedanje, da če pred tem bežimo, se dolgoročno lahko razvije tudi resnejše obolenje oz. bolezen. Čar vseh petih predavanj s pogovorom je bil v tem, da se je skupina kljub spremenjeni sestavi vedno znova odpirala, izmenjala mnenja, podelila svoje izkušnje, kar je ustvarilo veliko podporo vsakemu udeležencu. Spoznali smo, da ljudje potrebujemo pogovore o teh temah ne glede na starost, saj je bila skupina vsakokrat zelo pisana, pa naj gre za leta (20-70 let), poklic, status ali poznavanje tematike. Večina udeležencev je sprejela 19 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon odločitev, da naredi nekaj zase, zato so se udeležili še individualnega svetovanja in pomoči ali pomoč poiskali pri že uveljavljenih svetovalcih. Zagotovo je treba govoriti o težavah, ki jih navadno ljudje skrijemo celo sami pred sabo, ker menimo, da se to dogaja samo nam, ker ne vemo, kako iz tega ven, ker nas je strah. Program Koraki v lepše življenje je prav zato dragocena izkušnja za vsakogar, saj je že s svojo prisotnostjo in sodelovanjem naredil prve korake v lepše življenje. Zato si želimo, da bi lahko podobne programe izvajali še naprej in še kje drugje. Justina Husu (husu.tina@gmail.com). RIC Novo mesto Demenci prijazne točke - informacije - pomoč - usmeritve Oblikovanje demenci prijaznega okolja in s tem izboljšanje kakovosti bivanja osebam z demenco in njihovim svojcem je eden glavnih poudarkov Alzheimer Europe (AE) in Alzheimer's Disease International (ADI). Tako lahko osebe z demenco ostanejo čim dlje doma, kar je zanje najbolj humano in hkrati najcenejše za družbo. Z oblikovanjem demenci prijaznega okolja se vzpostavljajo razmere, s katerimi uresničujemo priporočilo Alzheimer Europe, ki se že izvaja v več zahodnoevropskih državah. Preko demenci prijaznega okolja se uresničuje tudi pobuda Svetovne zdravstvene organizacije o starejšim prijaznih mestih. Ena od osnovnih podpornih aktivnosti, s katero zagotavljamo vključenost in opolnomočenje oseb z demenco in njihovih svojcev, so Demenci prijazne točke. Tja lahko pridejo po osnovne informacije o bolezni osebe z demenco, še posebej tiste v začetni fazi bolezni, ki so še samostojne in aktivne, njihovi svojci, in drugi. Demenci prijazne točke nudijo: (1) informacije o demenci, kakšni so njeni znaki, kako jo prepoznamo ter da demenca ni del zdravega staranja; (2) pomoč, ko je oseba z demenco v stiski, ker ne ve, kdo je in kje živi ter (3) usmeritve, kam naj se osebe z demenco in njihovi svojci obrnejo po nadaljnjo pomoč. Pogosto se namreč zgodi, da se izgubijo in ne najdejo poti domov, ker ne prepoznajo okolice, v kateri se nahajajo. Spominčica vzpostavlja mrežo Demenci prijaznih točk po Sloveniji z namenom zagotovitve aktivne vključenosti oseb z demenco v lokalno skupnost in boljšo ozaveščenost o demenci v lokalnem okolju. Pri tem želimo v mrežo Demenci prijaznih točk vključiti že obstoječe vsebine v lokalnem okolju (trgovine, uradi in drugo), ki bodo omogočali prijazno uporabo osebam z demenco. Cilj je tudi usposobiti uslužbence v trgovinah, na pošti, policiji, v uradih, lekarnah, bankah, bolnišnicah in drugod za nudenje informacij o demenci in pomoči osebam z demenco in njihovim svojcem. Celoten prispevek najdete tukaj. Nina Laloš (info@spomincica.si), Spominčica - Alzheimer Slovenija Karierno drevo - novo orodje karierne orientacije Mladi imajo velikokrat občutek, da jih življenje nosi in da z njim ne morejo ali ne znajo upravljati. Večina jih o tem niti ne razmišlja, dokler ne ugotovijo, da jih izbrani izobraževalni program ali poklic ne zanima, da jim je žal, ker so opustili interesne dejavnosti, ali da v bistvu nimajo osebnostnih ______^ lastnosti, ki so ključne za določeno delo. Odločitve, ki jih mladi CAREER JPTREE ^HErasmus+ kadiš sprejemajo na prehodu na višje stopnje izobraževanja, običajno niso usodne, vseeno pa je ključno, da tovrstne odločitve sprejemamo dobro informirani. Na Kadisu skupaj z mednarodnimi partnerji v sklopu projekta Career Tree (CAT) ustvarjamo novo psihodiagnostično orodje, ki mladim in tudi odraslim pomaga pridobiti informacije o sebi na področju poklicnih interesov. vrednot. osebnostnih lastnosti. temperamenta. kognitivnih sposobnosti. medosebnih kompetenc in podjetniške usmerjenosti. Individualno poročilo poleg že navedenih področij vsebuje tudi ključne informacije o predlaganih poklicih. V fazi pilotiranja in validacije je CAT test preizkusilo več kot 1000 dijakov in učencev. Prvi 20 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon rezultati potrjujejo, da ima CAT oz. Karierno drevo potencial se uveljaviti kot zelo informativno orodje karierne orientacije. Projekt se v letu 2017 zaključuje in končni rezultat le-tega bo celostno psihodiagnostično orodje, ki bo na voljo v spletni obliki. Želimo, da CAT postane orodje, ki bo svetovalnim delavcem, učencem in dijakom nudilo oporo pri sprejemanju informiranih ter utemeljenih kariernih odločitev. Več informacij o orodju: kadis@kadis.si ali 01 200 81 80. Vanja Vrečič (vanja.vrecic@kadis.si), Kadis NE PREZRITE Posvet Andragoškega društva Kako se izkušnja begunstva dotika naših življenj? Katere informacije so »prave«, kaj o tem vemo izobraževalci odraslih, kako bi se morali odzvati, katere aktivnosti izpeljati? Kako o tej temi razmišljajo naši sosedi: Hrvati, Italijani, Avstrijci? Ima Evropa odgovore na številna vprašanja in probleme begunske in migrantske krize? Katere dobre prakse bi bilo dobro upoštevati, kako sodelovati tudi na mednarodni ravni? Odgovore na številna vprašanja bomo iskali na posvetu, ki bo 25. januarja 2018 v Državnem zboru RS, ki ga pripravljamo v Andragoškem društvu Slovenije, s finančno pomočjo MIZŠ. Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), predsednica ADS POSVETI, KONFERENCE Zaključna konferenca projekta GOAL: Svetovanje odraslim v izobraževanju (Project GOAL Closing Conference: Guidance and counselling for low-educated adults: from practice to policy) Bruselj, Belgija Dvodnevna konferenca je namenjena predstavitvi rezultatov projekta. Sodelovali bodo predstavniki šestih vključenih držav. Napovednik programa je objavljen na tej povezavi, organizatorji obljubljajo skorajšnjo možnost prijave. i® GOAL Guidance and Orientation for Adult Learners Pedagoško-andragoški dnevi Ljubljana, Slovenija Tema Pedagoško-andragoških dnevov 2018 je svetovanje na področju vzgoje in izobraževanja: vloga pedagoga in andragoga v vzgojno-izobraževalnih institucijah. Podrobnosti in program so objavljeni na spletni strani dogodka, kjer je tudi dostop do prijavnega obrazca. 21 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Posvet Andragoškega društva Slovenije Ljubljana, Slovenija Osrednja tema letošnjega posveta Andragoškega društva so begunci in migracije, predvsem v povezavi z izobraževalci odraslih. Odgovore na številna vprašanja bomo iskali na posvetu, ki ga pripravljamo v Državnem svetu RS s finančno pomočjo MIZŠ. Podrobnosti o posvetu spremljajte na spletni strani društva. rOADS/ ^----^^ANI ANORAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoško društvo Slimi» - AOS Slovenian Adult Education AssicMn - SAEA Informativa 2018 Ljubljana, Slovenija in informativa I SEJEM IZOBRAŽEVANJA IN POKLICEV Informativa že pred informativnimi dnevi na enem mestu ponuja pregled izobraževalnih programov, ki so na voljo v Sloveniji ter v tujini: od srednješolskih do visokošolskih in podiplomskih programov, dodatnega izobraževanja in usposabljanja, jezikovnih tečajev do vseživljenjskega učenja itd. Podrobnosti so objavljene na spletni strani dogodka. Didacta 2018 Stutgart, Nemčija Največji svetovni sejem izobraževanja na več kot 75.000 kvadratnih metrih površine združuje ponudbo 860 razstavljavcev iz 47 držav. Predstavljeni bodo programi usposabljanja za učitelje, vzgojitelje, trenerje, trenerje in kadrovske strokovnjake. Dogodek je napovedan na spletni strani. ESREA network on Life History and Biography - Conference on »Togetherness and its discontent« (Letna konferenca omrežja ESREA za preučevanje življenjske poti in biografij) Torino, Italija Tema posveta je »Skupnost in z njo povezano nezadovoljstvo«. Življenje v skupnosti ima svoje prednosti in slabosti. Nezadovoljstvo je vsakdanji pojav v družbi, ki nagovarja k pripravi zanimivih raziskav, tudi v luči izobraževanja odraslih. Lahko učeči se posamezniki v skupnosti zmanjšajo delež nezadovoljnih? Še več - lahko učeča se skupnost zavestno zniža raven nezadovoljstva v družbi? Dogodek je najavljen na spletni strani ESREA. XX. strokovni posvet pomočnikov ravnateljev Portorož, Slovenija Jubilejni 20. Kongres pomočnikov ravnateljev na temo prizadevanja za temo in pravičnost - vloga pomočnika bo v marcu v Kongresnem centru Portus. Program bo objavljen v januarju, takrat se bo možno tudi prijaviti preko sistema Katis. Več informacij o posvetu je na tej povezavi. 22 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon KNJIŽNICA ACS Focus on open science - odprt dostop do znanja Znanost je veliko več kot raziskovanje. Od ideje do izvedbe raziskave je ena pot, naporna in zapletena za raziskovalca in ostale vključene. Ko so rezultati zapisani, pa jih čaka še objava. Tu imamo veliko vlogo založniki, bibliotekarji, raziskovalne agencije in druge ustanove. Odlično sodelovanje med vsemi deležniki je predvsem v interesu javnosti, ki ima pravico do verodostojnih podatkov, vedenja in znanja. Dejstvo je, to so poudarjali vsi predavatelji, da morajo biri raziskovalni podatki na voljo (razpoložljivi), dostopni, usklajeni (interoperabilni) in večkrat (ponovno) uporabni. Resničnost seveda ni tako enostavna. Na posvetu, ki ga je 24. 11. 2017 CTK v Ljubljani organizirala v sodelovanju z domačimi in tujimi partnerji, je bilo predstavljenih nekaj zanimivih dobrih praks, tudi slovenska - primer Arhiva družboslovnih podatkov na FDV; pogledi založnikov, v razpravah pa je bilo slišati različna mnenja o dostopu do raziskav in pridobljenih podatkov. Organizacija LIBER (združenje evropskih raziskovalnih knjižnic) je v svoji strategiji (2018-2022) opredelila delovanje raziskovalnih knjižnic in njihovo povezanost z drugimi elementi sodobne družbe. Vizija je, da se do leta 2022 odpre dostop do znanosti, kar z vključevanjem javnosti v vse korake raziskovanja omogoča razvijanje različnih kompetenc: poznavanje informacijskih tehnologij, medgeneracijsko sodelovanje, aktivno državljanstvo ter vključevanje ranljivih skupin. Občutek je bil, da so tuji raziskovalci bolj naklonjeni odpiranju dostopa znanstvenih virov kot domači. Posnetki, razprave in predstavitve so dostopni tukaj. Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Prehod na COBISS3/Izposojo Knjižnica ACS se je pridružila knjižnicam, ki v sistemu COBISS3 uporabljajo tudi segment izposoja. Gre za posodobljen, uporabniku in knjižničarju prijazen dostop do podatkov in informacij o partnerjih, članih in drugih uporabnikih, pa tudi do gradiva in medknjižnične izposoje. Kmalu bomo za uporabnike vzpostavili možnost spletnega vpisa, rezervacije in podaljševanja gradiva preko portala Moja knjižnica. Spremljajte novosti v knjižnici na našem facebooku. Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Novo v knjižnici V tem mesecu smo knjižnico ACS obogatili z zborniki s posvetov CONFINTEA VI Šolskimi razgledi in številnimi drugimi publikacijami, ki izidejo ob koncu leta. Vzgoja in izobraževanje, št. 5-6 Izšla je nova, dvojna številka revije Vzgoja iz izobraževanje s prilogo Učiteljev glas. V reviji objavljeni članki predstavljajo različne poglede avtorjev na formalno ocenjevanje in formativno spremljanje učnih dosežkov učencev pri različnih predmetih. Zanimiv je članek o novih pristopih k izobraževanju, ki jih zahtevajo potrebe sodobne družbe. 23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Vabljeni v knjižnico ACS. Za obisk se dogovorimo po telefonu, e-pošti ali preko FB. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Ana Peklenik (T: 01 5842 575, E: ana.peklenik@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Ana Peklenik | Računalniška postavitev: Ana Peklenik | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http: //www .acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 24 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education