ORGANIZIRANJE SLOVENSKIH UČITELJEV NA ŠTAJERSKEM OD 1869 DO 1918 ALENKA KAČIČNIK-GABRIČ UČITELJSKO DRUŠTVO ZA SLOVENSKI ŠTAJER Na Štajerskem so v začetku 70. let 19. stole- tja kot gobe po dežju nastajala okrajna učitelj- ska društva. Ta so združevala učitelje in učite- ljice le po posameznih okrajih, širše pa ne. Slovenskih učiteljev na Štajerskem je bilo okoli 300, delovali so na slovenskih šolah, to je na šolah, ki so imele za učni jezik slovenšči- no. Učitelji so se zavedali, da z novim držav- nim osnovnošolskim zakonom nastopa čas večjih sprememb v šolstvu, zato bi svoje inte- rese lažje uveljavljali združeni kot pa vsak po- samezno. Zaradi spremembe učnega sistema so pripravljali nove učne načrte, ki pa jih »bode treba našim slovensko-štajerskim raz- meram ugodno preustojevati; prišlo bode na versto vprašanje o učnih knjigah za naše slo- venske šole, tako tudi pitanje o imenovanju učiteljev, o razmerji učitelja nasproti krajnim šolskim svetom itd.«i Slovenski učitelji na Spodnjem Štajerskem so izkoristili leta 1867 izdani zakon o dru- štvih. Ta je,odpravil dotedanjo določbo, da so prepovedana društva, ki posegajo na področje zakonodaje ali javne uprave in s tem tudi uči- teljem omogočil združevanje.2 Tako je kot eno izmed prvih nastalo Učiteljsko društvo za slovenski Štajer, ki ga je cesarsko-kraljevo na- mestništvo v Gradcu potrdilo s .slovenskim odlokom 26. aprila 1874.3 Svoj nastanek so utemeljili: »Treba marveč, da ima učitelj pri šolstvu veljaven glas, da ima potrebno samo- stalnost, da nej mertvo orodje v rokah šolskih poveljnikov. Zato pa treba večjega društva, ki zastopa in vodi posamezne moči, ki združeno odločuje o vseh važniših zadevah, ker še le taki sklepi imo vrednost in veljavo.«^ Ustanovnega zbora se je udeležilo kakih 70 štajerskih učiteljev. Že pred nastankom Uči- teljskega društva za slovenski Štajer je v Grad- cu obstajal Lehrerbund, ki je sicer »koristna naprava graških učiteljev, vendar«, kot pravi spet Slovenski učitelj, »oni ne poznajo naših razmer, ne vedo za naše potrebe, še manje za sredstva, s katerimi bi se pomagalo slovenske- mu šolstvu na spodnjem Štajerji. Slovensko učiteljsko društvo v Ljubljani je skoro preod- daljeno, da bi njegovo delovanje na slovenske šole pri nas zadosta upHvalo.«5 Še dodatni vzrok za nastanek tega društva pa je bilo kljubovanje nemškim učiteljem na Spodnjem Štajerskem: »Daje bilo tega novega društva na slovenskem Štajerji treba, pokazali so nam lansko leto nemški učitelji sami. Os- novali so namreč takrat učitelji mariborske okolice svoje društvo. Nemški učitelji pa so to tako razumeli, kakor bi se bilo osnovalo uči- teljsko društvo za ves slovenski Štajer, in bili so zarad tega jako serditi za slovensko- štajerske učitelje. S pobijanjem društva, kate- rega še nej bilo, kazali so nam, da ono za nas nebi bilo brez pomena. Sicer pa imo tudi uči- telji na severu naše dežele svoje društvo za gornji Štajer, zakaj bi se pa torej tudi mi slovenski učitelji ne združili v celoto?«^ Duša vsega učiteljskega gibanja na Spod- njem Štajerskem v sedemdesetih letih je bil Ivan Lapajne, založnik Slovenskega učitelja in ustanovitelj Učiteljskega društva-za slovenski Štajer. Program novo nastalega društva, ki je takoj sprejelo novo šolsko zakonodajo, je ta- ' kole predstavil: »Borili se bomo proti dvema strankama. Ena jemlje šolstvu narodno podla- go, druga je iz principa sovražnica novih šol- skih postav.«7 Društvo je v bistvu reševalo slovenske učitelje pred alternativno izbiro, ali naj se odločijo za slovenske klerikalce kot »so- vražnike novih šolskih postav«, in katerim je pripadalo Močnikovo Slovensko učiteljsko društvo v Ljubljani, ali za nemške liberalce, ki pa »jemljejo šolstvu narodno podlago«. Učiteljsko društvo za slovenski Stajer se je osnovalo okoli glasila Slovenski učitelj. Glasi- lo se je prvo leto izhajanja, to je leta 1873, imenovalo s celim imenom Slovenski učitelj, list za učitelje, odgojitelje in šolske prijatelje, leta 1874, ko je nastalo Učiteljsko društvo za slovenski Štajer, pa je postalo društveni časo- pis: »Časnik izdavati, zlasti slovenski časnik pa je za poedinega vsakako negotovo podvze- tje. Povsod se v enaki namen moči združujo. In tudi Učiteljsko društvo za slovenski Šta- jer ima v pervi versti to nalogo, da izdaja šol- ski list, ki naj bi ugajal večini slovenskih uči- teljev po Slovenskem, zlasti pa po Štajerskem. Ker bode nadalje to društvo edino na sloven- skem Štajerji, ki se bode po vsej tej pokrajini razprostiralo, ker bode odločno narodno, za- voljo tega zasluži gotovo podpore od vseh slo- venskih domoljubov. Saj druga društva (čital- nice, politična društva) so po večjem utihnila in učiteljske in šolske zadeve pa vendar veliko več zanimajo učitelja in neučitelja. Zavoljo tega želimo, da bi se našemu društvu pridruži- li ne le samo učitelji slovenskega Štajerja, marveč, da bi to novo podvzetje podpirali uči- telji in šolski prijatelji po vsem Slovenskem. Saj vsi slovenski domoljubi hrepenimo le po 36 večji omiki svoji in svojiii sorojakov; z večjo omiko bomo pa dospeli tudi do večjega mate- rijelnega blagostanja in do večjega napredka. Temelj vsej omiki je pa narodno šolstvo, to pospeševati naj bi bila tudi slovenskega do- moljuba perva dolžnost.«^ Tudi pravila, po katerih je društvo delova- lo, so objavili v Slovenskem učitelju.9 Prav tako so v njem objavljali vso tekočo proble- matiko, sklice, poteke in sklepe občnih zbo- rov, razpise služb, posebej pa so se ukvarjali s problemom poučevanja in učnih vsebin. Ob- čni zbor so sklicevali enkrat letno. Prvi občni zbor je bil 21. in 22. septembra 1874 v Mariboru. 10 Obravnavali so šolsko problema- tiko, dopolnili pravila Učiteljskega društva za slovenski Štajer, za prvega predsednika dru- štva so izbrali gospoda Lapajneta. Prvi sedež društva je bil v Ljutomeru. ' i Drugi občni zbor je bil 5. oktobra 1875 v Celju, predsednik je ostal gospod Lapajne, se- dež društva pa Ljutomer, »tam kder je duša vsega podvzetja in kjer je glavna moč vsega delovanja, namreč v Ljutomeru.«'2 Na dru- gem občnem zboru so se po ureditvi vseh teh- ničnih vprašanj, ki se dotikajo društva, lotili vprašanj šole in pouka. V prvi točki so obrav- navali drugi deželni jezik v šolah, za kar pa ni bilo dovolj podatkov. Sklenili so o tem po- vprašati deželni šolski svet. ' 3 Druga obravna- vana točka so bile čitanke za slovenske šole. 14 Teh v slovenskem jeziku ni bilo, oz. vse, ki so jih imeli, niso zadovoljile. Napisali so že veli- ko prošenj vladi za zadovoljivo število ustrez- nih čitank za slovenske šole, vendar do takrat ni bilo uspeha. Na zborovanju so sestavili koncept novih čitank za slovenske šole. Gos- pod Ivan Kunstič je predlagal, da bi se štajer- ski deželni šolski svet povezal z deželnimi šol- skimi sveti v Celovcu, Ljubljani in Gorici in bi skupaj izdelovali šolske čitanke.'5 Največji problem pri izdaji le-teh je bila namreč prav neenotnost slovenskih učiteljev. Predlogu Učiteljskega društva za slovenski Štajer, da ustanovijo Slovensko šolsko matico, ki bi skr- bela za izdajo slovenskih šolskih knjig, je na- mreč nasprotovalo strogo klerikalno usmerje- no Slovensko učiteljsko društvo v Ljubljani. 16 Naslednja točka obravnave je bilo kmetijstvo v šolah, nato disciplina. 17 Po zaključku zbo- rovanja so se udeleženci zbrali na kosilu v dvorani Pri belem volu, popoldne je sledil ogled Celja, zvečer pa še veselica. 18 Tretji občni zbor so imeli 16. avgusta 1876 na Ptuju. Pregledali so delovanje društvene blagajne, za pregledovalce računa so izvolili gospode Štrenklja, Štuhca in Kosija.l9 Sprego- voril je gospod Romih in pograjal, da niso sklicali zborovanja v času šolskih počitnic, in to, da se »društveni organ Slovenski učitelj v politiko vtika in prinaša polemike. Govornik želi imeti v tem listu več učilnih poskusov.«20 Predsednik in sedež društva sta ostala ista.2i Četrti zbor naj bi bil v torek 18. septembra 1877 v Brežicah, vabilo je bilo objavljeno sku- paj z dnevnim redom,22 vendar so že v nasled- nji številki zbor odpovedali. Za vzroke so na- vajali okrajne društvene zbore v istem času, 37 počitnice, največji vzrok pa je bil strah pred ukrepi oblasti, pri katerih je bilo delovanje društva nezaželjeno. Tega leta občnega zbora ni bilo, s številko 24 pa je Slovenski učitelj ne- hal izhajati: »Slovenski učitelj bode s prihod- njo (24. številko) prenehal izhajati. Zakaj? Eden vzrok je ta, da imamo Slovenci za obilo svojih časopisov premalo materialnih sred- stev, a društvene moči premalo uporabljuje- mo za-se, one ali mirujejo vsled strahu pred sedanjim vetrom, ali pa jih obračamo v korist tujščine. S tem, da bode naš list prenehal, utegne se pa stanje drugim našim časopisom zboljšati, kar želimo posebno onim sloven- skim listom, kateri šolske interese zagovarjajo. Drugi vzrok temu je, da se je materialng sta- nje Učiteljskega društva za slovenski Štajer kot založnika zelo poslabšalo, in to vsled več- kratnih konfiskacij, pravd in kazni (cenzura v listu, o.p.) in velikega davka, katere so naš or- gan zadele. Veliko denarja je omenjeno dru- štvo utaknilo tudi v knjige, katere so našle na- merodajnem mestu tako malo milosti in po katerih so slovenski učitelji radi tega in radi mlačnosti tako malo segli. K slabemu stanju našega društva pripomogli so pa tudi oni slo- venski učitelji, kateri so sicer list in knjige na- ročevali in prijemali - toda malo nič plačali. Zato je društvo prišlo v take razmere, da ima društvo še veliko denarja pri naročnikih, a ža- libog tudi veliko dolga v tiskarni. Radi tega pa prosimo že danes, prav lepo, da se nam ves zaostali denar v kratkem pošlje, kajti mi mo- rarno svojo dolžnost nasproti tiskarni izpolni- ti. Še drugi nalog temu, da s svojim delova- njem prenehamo, je ta, da piha sedaj tako mr- zel in suh veter za slovenske liste, slovenske knjige, da se mora vse posušiti in zmerzniti, kar ne dobiva dovolj moči in moče. No, možje pa, kateri so bili glavni podporniki listu, so vsled teh okoliščin prišli v zadrege, v neprilike in tudi materialno škodo tako, da jim vsaj zdaj ni mogoče ovijati se v plašč svojega domolju- ba in braniti se mrzlemu, sušilnemu, severne- mu vetru. Vsaj nas gg. učitelji menda razumo. Več pa morebiti še prihodnjič povemo, ako bomo smeli.«23 Slovenski učitelj je konec leta 1877 res ne- hal izhajati, še v 24. številki, ki je bila njegova zadnja, pa je zatrjeval, da to ne pomeni tudi razpada Učiteljskega društva za slovenski Šta- jer. Vendar, društvo ni več imelo svojega gla- sila, okoli katerega je nastalo in ki ga je naj- bolj trdno povezovalo, njegovo finančno sta- nje pa je bilo bomo. Ko je nato Ivan Lapajne odšel na Kranjsko, je nastopil čas sloge med učiteljskimi društvi. Lapajne se je odpovedal idejam in ^usmeritvi Učiteljskega društva za slovenski Štajer, ter pustil na cedilu vse slo- venske liberalne učitelje. Liberalno usmerjena okrajna učiteljska društva so po letu 1875 za- čela pristopati k Lehrerbundu, nemški uči- teljski zvezi na Štajerskem, ki je imela sedež v Gradcu. Učiteljsko društvo za slovenski Štajer ni imelo več zaledja, iz katerega bi delovalo in je razpadlo. Med Učiteljskim društvom za slo- venski Štajer in med Zvezo slovenskih štajer- skih učiteljev in učiteljic pa ni bilo nobene povezave, le nekatere njune ideje so si v osno- vi zelo podobne. ZVEZA SLOVENSKIH ŠTAJERSKIH UČITELJEV IN UČITELJIC Učiteljsko društvo za slovenski Štajer je imelo zelo kratko življenje, saj je nehalo ak- tivno delovati že po treh letih delovanja (1874 - 1877). Zdaj slovenski učitelji na spodnjem Štajerskem spet niso imeli organizacije, ki bi jih povezovala. Obstajala so sicer okrajna uči- teljska društva, ki pa so sama zase lahko le ži- votarila, njihov glas pa se ni daleč slišal. Zato so se začeli aktivno vključevati v Lehrerbund, Štajersko učiteljsko zvezo (Steiermärkischer Lehrerbund), kije imela sedež v Gradcu, usta- novljena pa je bila oktobra 1871. Lehrerbund je sprva skrival težnjo po hegemoniji nemštva v svoji organizaciji. Ko pa so se vanj vključila vsa spodnještajerska učiteljska društva, ni več gledal na to, da so zdaj v njihovi zvezi tudi Slovenci, ki imajo svoje posebne interese in zahteve, šolstvo na področju, s katerega priha- jajo, pa zahteva specifičen način reševanja. Med člani so se jeli pojavljati nacionalni kon- flikti, ki so povzročili, da so slovenska okrajna učiteljska društva začela izstopati. Leta 1885 je kot prvo izstopilo Ptujsko učiteljsko dru- štvo. Svoj izstop je utemeljevalo takole: »Vsaj nemški kolegi za nas slovenske sotrudnike ka- žejo le malo sodružne ljubavi ter smešijo to, kar je jiam najdražje, najljubše: naš materin jezik. Čemu tudi podpirati ljudi, ki ne umejo takta in ki hlinijo kolegialnost le takrat, kadar česa potrebujejo od slovenskega sobrata. Tu pač velja: Svoji k svojim.«24 Leta 1887 je Ptujskemu sledilo še Ljuto- mersko učiteljsko društvo. Celjsko in Mari- borsko okoliško učiteljsko društvo formalno sploh nista izstopili, pač pa že prej nista hoteli izpolniti svojih obvez do Bunda in je tako njuno članstvo samo ugasnilo. Kmalu so iz- stopila tudi druga društva.25 V politiki so Slovenci uvideli, da se res vsak drži načela: Svoji k svojim. Zato so štajerski učitelji sprva mislili ustanoviti slovensko uči- teljsko društvo samo za spodnjo Štajersko, kakršno je bilo prej Lapajnetovo Učiteljsko društvo za slovenski Štajer. Ta ideja je živela med spodnještajerskim učiteljstvom še leta 1887, čeprav je ravno iz tega učiteljstva po- novno izhajala pobuda za vseslovensko zdru- žitev učiteljstva.26 Za ustanovitev Zveze slo- venskih učiteljskih društev je prvi javno _na- stopil Franc Kocbek, takrat podučitelj v Žal- cu. Na zborovanju Celjskega učiteljskega dru- štva v Celju je imel novembra 1887 obširen 38 referat, v katerem je prikazal nujnost takojš- njega pristopa k delu. Celjsko učiteljsko dru- štvo je njegove misli soglasno in v celoti osvo- jilo in prevzelo nase obvezo, izvršiti vsa pri- pravljalna dela. Bodoči zvezi so bile določene sledeče naloge: potegovati se za šolske in uči- teljske interese, ustanoviti društvo za sloven- ske učitelje, postaviti Slovenski učiteljski dom za obolele in okrevanja potrebne učitelje, iz- dajati pedagoške knjige, skrbeti za dobro slo- vensko mladinsko knjigo in osnovati svoje društveno glasilo. Sestavo pravil, vsa organi- zatorska in propagandna dela so na tem zbo- rovanju poverili posebnemu odboru, v kate- rem so bili že prej omenjeni Franc Kocbek, podučitelj v Žalcu, Anton Brezovnik, učitelj v Vojniku in predsednik Celjskega učiteljskega društva, ter Armin Gradišnik, podučitelj v Hrastniku. Že leta 1888 je bilo vse pripravljeno za ustanovitev zveze. Ustanovni občni zbor naj bi se vršil v Celju. Zaradi ovir, ki so jih posta- vljale avstrijske oblasti novo se snujoči organi- zaciji učiteljstva vseh slovenskih dežel, v kate- ri so videle nevarno panslavistično ustanovo, je bila ustanovitev preložena in prenesena v Ljubljano. 22. aprila 1889 so ustanovili Zve- zo slovenskih učiteljskih društev. Za jijeno glasilo je bil proglašen Popotnik.27 iz Štajer- ske je bilo vključenih deset slovenskih učitelj- skih društev.28 Zveza je delovala že 10 let, ko seje vedno očitneje kazalo, daje za učitelje na Štajerskem preoddaljena in ne pozna dobro posebnih razmer na Štajerskem. Slovenješta- jersko učiteljstvo, ki je bilo protiklerikalno razpoloženo in se ni številčno vključevalo v Slomškovo zvezo (ustanovljena 10. septem- bra 1900 v Ljubljani kot trdna krščanska orga- nizacija učiteljev, postala je vseslovenska, vendar se na Štajerskem ni mogla usidrati), se je organiziralo zase. Pobudo je dal Vekoslav Strmšek, nadučitelj v Medvedjem selu, ki ga v nekaterih dokumentih imenujejo tudi »oče Zveze«.29 Pomagali so mu možje iz Celjskega učitelj- skega društva, ki so bili prej med glavnimi ustanovitelji Zveze slovenskih učiteljskih dru- štev. V novembru 1900 je Armin Gradišnik sklical v Celju sestanek predstavnikov sloven- skih učiteljskih društev na Štajerskem, da bi se vsa okrajna učiteljska društva povezala v Zve- zo, ki bi kot enakopravna stopila v novo de- želno učiteljsko organizacijo. Zamisel se je uresničila dve leti pozneje, ko so 6. januarja 1903 v Celju ustanoviH Zvezo slovenskih šta- jerskih učiteljev in učiteljic, ki seje leta 1909 preimenovala v Zvezo slovenskih učiteljev in učiteljic na Štajerskem.30 z njo se je trdneje povezalo vse slovensko neklerikalno učitelj- stvo na Štajerskem. Ta slovenskoštajerska uči- teljska organizacija, ki se ni ukvarjala samo s stanovskimi in političnimi (protiklerikalnimi) problemi, pač pa predvsem tudi s pedagoški- mi vprašanji, je postala potem, ko se je osa- mosvojila od nemškega Bunda, pomembna usmerjevalka osnovnošolskega izobraževalne- ga procesa in slovenjenja šolstva na Štajer- skem pred letom 1918. Osnovalni odbor je bil sestavljen takole - načelnik: Armin Gradišnik, člani: Franc Krajnc, Franc Ferlinc, Vekoslav Strmšek in Franc Brinar. 31 PRAVILA Prva pravila so bila potrjena 15. avgusta 1902,32 o zvezi pa pravijo tole: društvo se imenuje in podpisuje Zveza slovenskih šta- jerskih učiteljev in učiteljic. Namen zveze je združitev vseh slovenskih štajerskih učiteljev (učiteljic) in šolskih prijateljev, pospeševanje družbenih in materialnih interesov učiteljstva ter gojitev splošne, posebno pa pedagoško- didaktične izobrazbe svojih članov. Svoj na- men bodo dosegli tako, da bodo sklicevali zborovanja po raznih krajih na Štajerskem ter razpravljali in sklepali o dolžnostih in pravi- cah učiteljstva, o vzgoji in pouku mladine ter prirejali javna, splošna in poučna predavanja in koncerte. V posebnih slučajih bodo na zbo- re krajevnih učiteljskih društev pošiljaH svoje govornike, višjim oblastem pa peticije in reso- lucije. Podpirali bodo izdajo šolskih listov, mladinskih spisov, prizadevali si bodo za ustanovitev svoje ter šolskih in ljudskih knjiž- nic in bralnih društev. Povezovali se bodo z drugimi avstrijskimi učiteljskimi društvi. Vzdrževali se bodo sami iz letne članarine članov Zveze.33 Za uradni sedež društva so določili Celje.34 Pravi člani so lahko bila vsa slovenska uči- teljska društva na Štajerskem ter posamezni učitelji in učiteljice, ki sicer niso bili člani društev, a so pristopili k Zvezi. Podporni član je postal vsakdo, ki je podpiral društvene cilje in je plačal na leto vsaj 5 kron v društveno blagajno. Priznavali so še častne člane Zveze, tiste, ki so za šolstvo in učiteljstvo ter posebej za Zvezo opravili kakšno veliko in pomem- bno nalogo. 3 5 Društva so lahko pristopala k Zvezi, če so tako sklenili člani na svojem zbo- rovanju. Svoj pristop so morala pismeno javiti vodstvu Zveze, ta je nato sklenila, ali jih spre- jme ali ne. Tudi vsak posameznik, ki je želel pristopiti k Zvezi, je moral tako ravnati. Oboji so morali ob pristopu plačati članarino za te- koče leto. Če so hoteli iz Zveze izstopiti, so prav tako morali to najprej pismeno javiti, nato pa še poravnati vso zaostalo članarino in članarino za tekoče leto. Članstvo v Zvezi je prenehalo, če društvo po trikratnem in posa- meznik po dvakratnem opominu ni plačal članarine, ali pa je tako sklenil upravni odbor. Podporniki so bili člani le do roka, do katere- ga so plačali prispevek.36 Vsako učiteljsko društvo je moralo Zvezi predložiti do avgusta 39 tekočega leta imenik svojih članov, plačati letno članarino, poslati napisano sestavo svo- jega odbora, podobno pa tudi člani-posamez- niki. Vsak član je imel pravico udeležiti se društvenega shoda, voliti, glasovati in biti voljen.37 Zvezo sta upravljala vostvo in upravni od- bor. Vodstvo je bilo sestavljeno iz predsedni- ka, njegovega namestnika, tajnika in dveh od- bornikov, izvolil pa ga je upravni odbor za dobo dveh let. Upravni odbor je bil sestavljen iz vodstva in iz zaupnikov posameznih uči- teljskih društev, oziroma posameznih učite- ljev in učiteljic. Vsako društvo, ki je štelo do 30 pravih članov, je imelo pravico poslati enega člana upravnega odbora, društvo s 30 do 60 pravimi člani je lahko poslalo dva člana v upravni odbor, itd. Posamezni pravi člani so imeli pravico do enega odbomiškega mesta, če jih je bilo vsaj 15, do dveh, če jih je bilo 30 do 60, do treh, če jih je bilo 60 do 90 itd. Svo- je odbornike so volili le člani, navzoči na zbo- rovanju Zveze, z listki. Če je kak član uprav- nega odbora, razen članov vodstva, umrl, od- stopil ali izgubil zaupanje vsaj polovice čla- nov, je moral takoj določiti namestnika.38 Predsednik je vodil Zvezo in jo zastopal na zunaj, skliceval vodstvene seje, odločal sklepe pri enakem številu glasov, podpisoval s tajni- kom vse spise, kadar pa je bil zadržan, ga je nadomeščal namestnik. Tajnik je opravljal vsa pisarska dela: pisal je zapisnike sej vod- stva in odbora ter občnih zborov, in vsako leto je moral sestavljati letna poročila o delo- vanju Zveze. Blagajnik je vodil vse blagajniške posle, sprejemal in izdajal denar, izteijeval za- ostalo članarino in skupaj s predsednikom podpisoval vse spise, ki so se nanašali na de- narne zadeve.39 Seje vodstva je moral sklice- vati predsednik, če sta to zahtevala vsaj dva člana vodstva; seje upravnega odbora pa so sklicevali po sklepu vodstva ali pa na pismeno zahtevo vsaj ene tretjine odbornikov. Vodstvo je bilo sklepčno, če so bili zraven predsednika še vsaj trije člani, upravni odbor pa, če je bilo navzočih več kot polovica članov. Upravni odbor je določal letno članarino društev, kraj in čas občnih zborov, imenoval častne člane, izbiral med pravimi člani tri pregledovalce letnih računov, spreminjal pravila Zveze, sklepal o pristopu k drugim učiteljskim zve- zam, oziroma o izstopu in njih, o razpustu Zveze, kakor tudi o vseh drugih pomembnih problemih. Sklep je veljal, če so ga izglasovali z relativno večino, če pa je bilo število glasov enako, je odločil predsednik.40 Občni zbor so lahko sklicali vsako leto, vsa- ko drugo leto pa so ga morali. Na njem so mo- rali poročati o delovanju Zveze, o delovanju Zvezine blagajne, obravnavati pa so morali vse točke dnevnega reda, ki ga je sestavil upravni odbor. Zbor je veljavno sklepal, če je bila navzoča poleg odbora vsaj tretjina članov.4l O razpustu Zveze je lahko sklepal le upravni odbor, navzoči pa sta morali biti vsaj dve tretjini članov. Za razpust sta morali gla- sovati najmanj dve tretjini navzočih odborni- kov. Že pred nameravanim razpustom Zveze so morali vsaj četrt leta prej (3 mesece) javiti sklep vsakemu okrajnemu učiteljskemu dru- štvu. Če bi Zveza nehala delovati, bi postalo oskrbnik njenega imetja Učiteljsko društvo za celjski in laški okraj, ki je to sprejelo z dopi- som 1.decembra 1901, dokler se ne bi ustano- vila nova Zveza slovenskih učiteljev in učite- ljic ali drugo temu enako društvo, ki bi nato prevzelo vso društveno lastnino. Če bi se tako društvo v treh letih ne ustanovilo, bi dobil premoženje Učiteljski konvikt ali drugo pod- porno društvo slovenskoštajerskih učiteljev, ako pa tega ne bi bilo, pa bi določila Zveza ju- goslovanskih učiteljskih društev, kaj naj se zgodi s premoženjem.42 Zveza je imela v pravilih določbo, da začne delovati, ko pristopi vsaj pet okrajnih učitelj- skih društev, društveno leto pa se je pričelo s 1. januarjem. Prva pravila so bila napisana v Celju 15. julija 1902.« Leta 1908 in 1909 so izdelali nova pravila, predvsem zato, ker se zdaj dejanski odnos do Lehrerbunda ni ujemal s tem, kar je bilo zapi- sano v prvih pravilih. Nova pravila so delova- nje Zveze bolj natančno določala, vnesli pa so tudi nekaj sprememb.44 Najbolj očitna je sprememba imena. Prej so se imenovali Zveza slovenskih štajerskih učiteljev in učiteljic, po novem pa Zveza slovenskih učiteljev in učite- ljic na Stajerskem.45 Sedež društva so iz Celja prenesli v kraj, kjer je živel vsakokratni predsednik.46 v II/7 točki pravil so napisali določilo, da se Zveza priključi k štajerskemu Lehrerbundu.47 Odbor so razširili od dveh na sedem odbomikov,48 predsedniku in tajniku pa so dali precej večja pooblastila: »V zadevah, ka- tere zahtevajo tako nujno rešitev, da se ne da sklicati odborova seja, sme predsednik v dogo- voru s tajnikom samostalno postopati, mora pa naznaniti pri prihodnji odborovi seji svoje ukrepe, da se odobre.«49 Za društveno glasilo so določili Učiteljskega tovariša, vendar so de- legacijo (prej imenovano upravni odbor) po- oblastili, da lahko določi tudi katero drugo glasilo.50 Po novem sta bila delegacijski in ob- čni zbor sklepčna pri vsakem številu navzo- čih, če sta le bila pravilno sklicana,5i za ve- ljavnost sklepov pa so zahtevali navadno veči- no. Pri enakem številu glasov na volitvah je odločal žreb.52 Le o razpustu društev so mo- rale po novem glasovati »za« kar tri četrtine članov delegacije52, ki so tudi odločale, kaj bo s premoženjem Zveze.54 Le-to je prevzela v hrambo Zveza avstrijskih jugoslovanskih uči- teljskih društev, ki je to tudi vzela na znanje.55 Nova pravila so bila odobrena z na- redbo c. kr. namestništva v Gradcu 20. okto- 40 bra 1909,56 vendar šele v drugem poizkusu. Prvič jim jih niso hoteli odobriti, saj jim je bila Zveza ves čas obstoja in delovanja trn v peti, vendar so bila ta pravila skoraj prevod pravil Lehrerbunda, zato so jih ob drugi pred- ložitvi le morali potrditi.57 Ob izdaji novih pravil so morali voliti tudi celotno novo vodstvo. 5 8 ČLANSTVO Med prvimi so k novo nastali Zvezi pristo- pila naslednja učiteljska društva: prvo je bilo Učiteljsko društvo za konjiški okraj; pristopi- lo je že pred uradno ustanovitvijo Zveze, o božičnih počitnicah 1902, za njim pa kar po vrsti Učiteljsko društvo za brežiško-sevniški okraj 6. 1. 1903, istočasno tudi Učiteljsko društvo za ormoški okraj, nato Učiteljsko dru- štvo za ljutomerski okraj 5. 3. 1903, Učitelj- sko društvo za ptujski okraj, 2. 4. 1903, Uči- teljsko društvo za kozjanski okraj 4. 4. 1903, Učiteljsko društvo za okraj Gornji grad, 1. 5. 1904, Učiteljsko društvo za okraj Slovenj Gradec 5. 6. 1904, Učiteljsko društvo za Ma- ribor-okolico 7. 3. 1905, Učiteljsko društvo za št. lenartski okraj 3. 4. 1906 in kot društvo iz najbolj nemčurskega mesta v okolici Celja še Učiteljsko društvo za laški okraj 5. 5. 1907.59 Ob nastanku je Zveza že štela za čla- ne tri okrajna učiteljska društva, kmalu pa so se pridružila še tri, kar je zanjo že pomenilo začetek aktivnega delovanja. Pozneje so se včlanila še učiteljska društva za šmarsko- rogaški in vranski okraj. V letih najbolj aktiv- nega delovanja je Zveza štela sedemnajst članov.60 Tudi Učiteljsko društvo za marenberški okraj (danes Radlje ob Dravi) se je želelo vključiti v eno izmed obstoječih zvez, vendar se je soočilo s problemom, kot so se verjetno društva v mnogih slovenskih krajih, posebej na severu, vendar so ga vsi drugače reševali. Njihov dopis z dne 13. 1. 1906 pravi: »Ker se bo združitev štajerskih učiteljev, Nemcev in Slovencev, v kratkem uresničila in je vsled tega skrajni čas, da pristopijo posamezna uči- teljska društva ali k Verbandu ali k Zvezi, te- daj si dovoljuje podpisano vodstvo marenber- škega učiteljskega društva vljudno vprašati, ali zamorejo slovenski udje našega učiteljskega društva skupno pristopiti Zvezi, nemški udje pa bi pristopili potem Verbandu. Skupno naše društvo ne more pristopiti nobenemu imeno- vanih društev, kajti udov je ta čas štirinajst Nemcev, dvanajst Slovencev in to razmerje je vedno precej isto. Da bi se razdelili na dve društvi, nemško in slovensko, tudi ne gre, pa tudi nimamo nobenega vzroka, kajti naše spo- razumljenje je vedno dobro. Ako nam Zveza to dovoli, tedaj stopimo vsi slovenski udje Zvezi, nemški pa Verbandu, mi vsi smo po- tem udje Bunda. Ako pa se nam to, držeč se strogo pravil, odkloni, tedaj se naše društvo sploh ne more udeležiti organizacije.«^' V ar- hivu Zveze sicer ni pristopne listine maren- berškega okrajnega učiteljskega društva, ven- dar so ga ves čas po tem vodili v evidenci čla- nov Zveze. V drugih učiteljskih društvih pa take povezave med nemškimi in slovenskimi učitelji ni bilo, ker se navadno med sabo niso marali, še manj pa, da bi si pomagali pri delu. Vsako učiteljsko društvo je moralo v začet- ku novega leta Zvezi poslati svoj »izkaz«, kot so imenovali seznam članov, razmerje moških in ženskih članov, ter stanje društva (koliko- krat so zborovali, kdo je tam predaval in kaj, kako visoka je članarina društva in s čim se člani še ukvarjajo). Iz tega je tajnik Zveze iz- delal Zvezin izkaz, vendar so bili podatki dru- štev velikokrat netočni in nepopolni, pa tudi pošiljali so jih neredno, včasih so z njimi kas- nih celo leto, in tajniki so društvene odbore vedno priganjali, naj jih pošljejo: »So pa tudi društva - žal - ki nam še do danes niso poslala imenik članov in odbora, ki nam na naša vprašanja sploh ne odgovarjajo, ki nam niso vrnila polo glede pevcev, pevk in godbenikov. Prosimo, nujno prosimo, storite vendar to. Saj nas le ovirate, če ne storite najnujnejših svojih dolžnosti.«62 Častni člani Zveze so bili tisti ljudje, ki so za slovensko šolstvo na Štajerskem naredili kaj izjemnega. V arhivu Zveze seznama častnih članov sicer ni, vendar je znano, daje bil njen prvi častni član Henrik Schreiner, šol- ski ravnatelj in nadzomik.63 Zveza sama pa je tudi bila članica nekaterih drugih zvez. Že pred nastankom Zveze slo- venskih štajerskih učiteljev in učiteljic so bila posamezna okrajna učiteljska društva iz Spod- nje Štajerske člani leta 1889 nastale Zveze slo- venskih učiteljskih društev, ki se je pozneje preimenovala v Zavezo avstrijskih jugoslo- vanskih učiteljskih društev. Leta 1889, ob ustanovitvi, je bilo v Zavezi avstrijskih jugoslovanskih društev deset okraj- nih učiteljskih društev iz Štajerske. Zaradi spora med Štajerci in Kranjci pa je članstvo učiteljskih društev iz Štajerske v prvem dese- tletju močno upadlo. 41 članstvo okrajnih učiteljskih društev iz Šta- jerske v Zvezi avstrijskih jugoslovanskih društev. 64 Pod zaporedno številko 38. je 1. julija 1907 pristopila celotna Zveza slovenskih štajerskih učiteljev in učiteljic s 16 okrajnimi učiteljski- mi društvi.65 Vsa okrajna učiteljska društva iz spodnje Štajerske, ki so bila prej samostojni člani Zaveze, so sedaj sicer ostali člani Zave- ze, vendar v okviru Zveze slovenskih štajer- skih učiteljev in učiteljic. Pravila iz leta 1909 določajo še, da mora Zveza pristopiti k Le- hrerbundu. Res je postala članica le-tega, skupno stično točko z njim pa je našla v borbi za izboljšanje učiteljskih plač. »GMOTNO VPRAŠANJE« Najvažnejše vprašanje, s katerim seje Zveza slovenskih štajerskih učiteljev in učiteljic ukvarjala od začetka pa do konca svojega ob- stoja, je bilo »gmotno vprašanje«, oz. vpraša- nje povišanja učiteljskih plač. Nagrajevanje učiteljev na Štajerskem je bilo v smislu zako- na iz leta 1870 razdeljeno v štiri plačilne raz- rede, in to glede na povprečno ceno najbolj vsakdanjih živil in z upoštevanjem krajevnih razmer. To razdelitev je potem popravljal de- želni šolski svet v Gradcu vsako deseto leto, pri čemer se je naslanjal na poročila pretekle- ga desetletja. Mestni učitelji so bili večinoma v L in IL plačilnem razredu, podeželjski pa v III. in IV. Ker je bilo življenje na deželi drago in možnosti za kulturno življenje neznatne, so se učitelji III. in IV. razreda borili za prevedbo pri vsaki regulaciji učiteljskih plač. Kolikor toliko pravična plača je bila po letu 1870 za učitelja pomembna, ker mu je zakon prav v tem času odvzel enega od virov dohod- kov, prepovedal mu je namreč opravljati cer- kovniško službo.66 Sramotno bedo učiteljstva je že leta 1899 razkril Vekoslav Strmšek, ko je kot glavni govornik govoril na demonstrativ- nem zborovanju slovenskega učiteljstva v Celju.67 Leta 1910 je bila sicer izvedena redna regulacija plač, vendar slovenskoštajerski uči- telji s tem niso bili zadovoljni. V borbi za boljše plače so Slovenci pozabili na nacionalna nasprotja, zaradi katerih so prekinili stike z Lehrerbundom, ter jih spet navezali. Iz Ormoža je na sedež društva prišel dopis z ugotovitvijo: »Učiteljsko društvo za brežiški in sevniški okraj je naznanilo načel- stvu Zveze: 1. resolucijo, ki jo je sklenilo glede našega obupnega smotnega položaja, poziva- joč Zvezo, naj ista to vprašanje vzame takoj v pretres ter ukrene, katere skupne korake naj bi storilo v tej zadevi slov. štajersko učitelj- stvo. Posebno poudarja, da bi slovensko uči- teljstvo ne smelo svojih nemških tovarišev puščati osamljenih v boju za naše skupne pravice;. . .«68 Zahtevali so izenačitev svojih plač s plačami državnih uradnikov VIII. do XI. plačilnega razreda in odpravo podučite- Ijev. Ker ti predlogi niso bili upoštevani, so pozneje predlagali odpravo III. in IV. krajev- nega plačilnega razreda, ali pa celo odpravo celotnega plačilnega sistema.69 Na Dunaju za regulacijo učiteljskih plač dolgo časa niso hoteli ničesar ukreniti. 18. fe- bruarja 1914 je Lehrerbund skHcal sejo, ker so hoteli prirediti demonstracijsko zborovanje učiteljev, tam pa so sklenili: »Opustili smo misel na demonstracijsko zborovanje: 1) ker bi preveč stalo, 2) ker bi s takim zborovanjem morda res izsilili takojšnjo regulacijo, ki pa bi slabo izpadla, a) ker bi bil prekratek čas za po- svetovanje, b) ker predodkazi države še niso izplačani in ker ne zadostujejo za naše zahte- ve. Ako pa bi dobili slab plačilni zakon, mo- rali bi se ž njim zadovoljiti na leta in leta.Zato smo sklenili rajši do jeseni aU spomladi 1915 počakati in do takrat priti do našim zahtevam odgovarjajoč plačilni zakon. . . «70 Optimi- zem pa je vzbudil stavek na koncu tega pisma: »Obljubili so nam za jesen ali prihodnjo po- mlad modemi plačilni zakon. Zdi se mi, da je v vseh strankah dobra »Stimmung« za nas, zato je tem bolj potrebno, ne naših zahtev for- sirati, temveč najprevidnejše postopati.«71 Vendar seje poleti 1914 začela prva svetov- na vojna, ki je spremenila vse načrte, oblju- bljene za jesen in pomlad 1915. Mnogi učitelji so bili mobilizirani. Tisti, ki so ostali doma, so se borili za dodelitev vojne doklade kot ■ začasne rešitve gmotnega vprašanja: »Že pred vojno je deloma obstojal namen, deželam na- kloniti državne podpora za učiteljske plače. Sedaj med vojno si je učiteljstvo te podpore direktno zaslužilo. Denarja je baje dovolj in parlament ne more nič ugovarjati, ker ga med vojno ni. Potrebna je samo odločna odredba centralne vlade in avstrijskemu učiteljstvu bi bilo takoj in radikalno pomagano,« in dalje, »koliko naj država deželam prispeva? Toliko, da bi bili učitelji v vseh deželah v svojih skup- nih prejemkih prejemkom državnih uradni- kov VIII. - XI. razreda (z njihovo draginjsko doklado vred) enaki!«72 V vojni je bilo denarja vedno manj, zato so bili učitelji leta 1916 že prepričani, da bodo vojno doklado izgubili, vendar so proti temu nastopili skupno: »Zopet lep uspeh našega or- ganizatoričnega dela. V začetku leta smo se bali, da zgubimo dosedanjo doklado, a z od- ločnim nastopom organizacija ni le preprečila tega zla, ampak priborila še precejšnjo vojno doklado za leto 1916, za katero je prvotno do- ločil deželni zbor 500.000 K, katera vsota se je zopet po prizadevanju organizacije zvišala za 150.000 K, tako da bomo dobili skupaj 650.000 K, katerih razdelitev je bila nazna- njena tudi v Tovarišu. A še ne bomo mirovali, dokler ne dobimo doklade, kakoršno imajo državni uradniki.«73 Četrti krajevni plačilni razred so že odpra- 42 vili in učiteljstvo se je zdaj borilo že za odpra- vo III. krajevnega plačilnega razreda: »Proti odpravi III. krajevnega plačilnega razreda do- slej nismo mogli opraviti ničesar. Upamo pa, da bo s to zastarelo in res krivično institucijo pometla vojna, kakor bo pometla z marsičem drugim!«74 Velikokrat je bilo naprezanje za povišanje plač učiteljem zaman ravno zaradi njihove neenotnosti in razcepljenosti. Nekaj bolj kato- liško usmerjenih slovenskih učiteljev je 10. septembra 1900 v Ljubljani ustanovilo Slom- škovo zvezo,75 ki se je borila za ponovno po- večanje vpliva cerkve v šoli. Na Štajerskem ni bila posebno močna. Pri glasovanju za ali pro- ti predlogom za izboljšanje učiteljskih plač so velikokrat glasovali proti sprejetju. Zveza je njihovo delovanje imenovala »obstrukcija«76: . . . »Lehrerbund je pisal, da se je zavlekla re- gulacija plač radi obstrukcije slovenskih po- slancev. Pozival je vodstvo Zveze, naj ona de- luje na to, da nastopijo na vseh shodih volil- cev učitelji govorniki, ki bi energično protesti- raH napram ravnanju naših poslancev. Vod- stvo Zveze je odgovorilo v Gradec, da se Le- hrerbundova zahteva ne more izvršiti, kajti vsi slovensko-štajerski volilci so ob strani svo- jih poslancev in bi protestujoče učiteljstvo ne imelo nobene stranke za seboj. Tak nastop učiteljstva bil bi politično nezrel.. .«77 KNJIŽNICA V začetku obstoja Zveza slovenskih štajer- skih učiteljev in učiteljic ni imela svoje knjiž- nice. Obsežno knjižnico pa so imeli maribor- ski učiteljiščniki, ki sojo leta 1911 ponudiH Zvezi: »Kakor je slavni Zvezi znano, imajo slovenski mariborski učiteljiščniki že sedem let svojo knjižnico. Ista je za učiteljski naraš- čaj velikega pomena, ker je nekako duševno ognjišče, okoli katerega se zbirajo slovenski učiteljiščniki, se medsebojno spoznavajo in izobražujejo. Posebno odkar so se nekateri na- prednemu učiteljstvu sovražni elementi vrgli na njegov naraščaj, je pomen knjižnice tem večji. Ker pa knjižnica nima pravice javnosti, je zmiraj v nevarnosti, da jo oblasti zaplenijo. Vodstvo knjižnice bi pa bilo v tem slučaju strogo kaznovano. Zgodi pa se tudi lahko, da pridejo v vodstvo knjižnice brezvestni ljudje, ki bi jo spravili do razpada. Da je ta strah po- polnoma opravičen, nas učijo nekateri ža- lostni slučaji za dobe obstoja knjižnice. Vod- stvo Knjižnice slovenskih mariborskih uči- teljščnikov je zategadelj v prid njenih udov sklenilo prositi slavno Zvezo, da blagovoli vzeti knjižnico pod svoje okrilje. Vodstvo misli tako: Zveza bi naznanila politični obla- sti, da bode ustanovila v Mariboru knjižnico. Zveza bi zastopala knjižnico na zunaj, vod- stvo in last knjižnice pa ostane v rokah učite- Ijiščnikov. Najbolje bi bilo, ako bi si izvolila v ' bližini Maribora svojega zastopnika, ki bi imel knjižnico vedno pred očmi. Stanje knjiž- nice v začetku letošnjega šolskega leta: Udov je izmed 130 slovenskih dijakov nad sto. V knjižnici je 237 vezanih in 63 nevezanih knjig, 20 komadov muzikalij za popoln orke- ster, ki je odsek knjižnice. Knjižnica dobiva tudi vse revije.«78 Zveza je sklenila, da še istega leta prevzame knjižnico: »Sklenili smo pri odboru, da Zveza (mariborsko) knjižnico prevzame in da vso za- devo realizuje odbornik Zveze tovariš Pože- gar. O tem sem istotako danes učiteljiščnike obvestil in tebi ne preostaja drugega kot pis- mo ekshibirati. V nadaljni tok bo spravil za- devo tov. Požegar!«79 Določili so tako raz- merje med Zvezo in učiteljiščniki: »Zveza slo- venskih štajerskih učiteljev in učiteljic na Šta- jerskem prevzame knjižnico mariborskih slo- venskih učiteljiščnikov ter je nje omejena lastnica. Vse poslovanje oskrbujejo učite- ljiščniki sami, a morajo pri naročitvah se rav- nati po mnenju od Zveze določenega zastop- nika, kateri mora imeti tudi vedno vpogled v denarne zadeve knjižnice. Zveza se zaveže prispevati letno po 50 kron za to knjižnico.«80 Zdaj je slovenska štajerska učiteljska zveza dobila svojo knjižnico, vendar ni podatkov o tem, koliko so jo učitelji uporabljali. Leta 1920 so se zbrali zastopniki vseh društev, ki so imela svoje knjižnice, da bi iz njih obliko- val javno študijsko knjižnico, vendar iz tega ni bilo nič. BOJ ZA SLOVENŠČINO V OSNOVNIH ŠOLAH Nekaj je tudi podatkov o delu Zveze za pre- vlado slovenskega jezika v osnovnih šolah na spodnjem Štajerskem. V večjih mestih so bile šole bolj nemške, v manjših krajih pa bolj slo- venske. V Mariboru so bile vse šole popolno- ma nemške, tukaj je tudi med učenci prevla- doval nemški element. Praviloma naj bi velja- lo, da naj bi imele šole tam, kjer je prevlado- val slovenski element, v šolah slovenski učni jezik, nemščina pa naj bi bila le učni predmet in obratno. Vendar je bilo to od šole do šole različno, mnogokrat odvisno od učiteljskega kadra, ki je v dotični šoli deloval. V borbi za slovenščino je bila spodnja Šta- jerska nekje na sredi poti. Leta 1906 in 1907 so v Zvezi slovenskih štajerskih učiteljev in učiteljic obravnavali ta predlog: »S pedago- škega in človekoljubnega stališča brez vsake politiške primesi - mora vsak naobraženec pripoznati, da se ima vsak šolski otrok vspre- jeti le v tisto šolo, katere učni jezik razume; tedaj otrok s slovenskim jezikom spada edino le v slovensko, z nemškim jezikom pa v ne- mško šolo, itd. V nasprotnem slučaju postane iz učilnice mučilnica. Pouk, vzgoja in ves na- predek je v takem slučaju ničev. Z vso vnemo 43 naj delajo na to, da postane ta predlog zakon, vsa društva. Zveza, Lehrerbund in v obče vse korporacije. Ugovor, da starisi lahko otroka pošiljajo v šolo, v katero hočejo, je ničev, ker ako bi se oziralo v šolskih zadevah na želje in zahteve nevednih ali slabo poučenih starišev, bi to vprašanje ne bilo nikdar rešeno tako, ka- kor zahtevajo načela pedagogike in prava ko- rist šolskih otrok.»81 Pod slovensko osnovno šolo je bila tukaj smatrana tista šola, kije ime- la slovenski učni jezik, nemščino pa le kot učni predmet. Leta 1909 pa so postale zahteve štajerskih učiteljev večje: »1. Učiteljsko društvo sklene: a) naročiti vodstvu, da stavi pri letošnji uradni učiteljski konferenci predlog, s katerim se zahteva, da se vrše v bodoče vse razprave pri uradnih učiteljskih konferencah za sloven- ske učitelje na Štajerskem v slovenskem jeziku in se pišejo slovenski zapisniki; b) zahtevati, da se zapisniki, spisani o prili- ki nadzorovanja šol sestavljajo slovensko, se dopisuje šolskim vodstvom slovensko in da se izdajo vse tiskovine za slovenske šole v slo- venskem jeziku, z eno besedo, da se izvrši člen XIX. tudi za slovensko šolstvo; c) obrniti se potom Zveze na slovenske po- slance, da podpirajo akcijo in ako treba, da se v varstvo zakona izzove celo razsodba npr. so- dišča; 2.Društvo se obrne na vsa slovenska bratska društva na Štajerskem, da stavijo v svojih okrajih enake predloge.«82 Ko so končno ločili uradne učjteljske kon- ference za zgornjo in spodnjo Štajersko, so bile take zahteve res upravičene, saj ni bilo razloga, da bi na njih govorili nemško in bi jih razumeli tudi nemški učitelji. Svojo zahtevo so takole utemeljiH: »Z odlokom od 13. 3. 1908 je ustanovil g. naučni minister za spod- nještajerske nemške šole posebnega šolskega nadzornika, kateri že posluje od 1. 9. 1909. S tem, da ne prisostvujejo več učitelji nemških ljudskih šol našim uradnim konferencam, so odpadli vsi oziri in razlogi, iz katerih seje do- zdaj zapostavljalo v našem šolstvu slovenski jezik in se tako kršil člen XIX. državnega os- novnega zakona.«83 Zahtevi so leta 1910 ugodili: »Ledje prebit! Zvedeli ste, dragi tovariši in cenjene tovariši- ce, že iz listov, daje bil predlog glede sloven- skega poslovnega jezika pri uradni konferen- ciji v Celju, dne 4. t. m. dopuščen in soglasno sprejet. Celje, bodi nam vzor!«84 Slovenski učitelji so res slavili zmago, vendar je dejanski položaj treba pogledati od šole do šole, kjer so učitelji velikokrat poučevali precej po svoje, ne da bi upoštevali zakone in pravila. ZAKLJUČEK S pedagoškimi problemi se Zveza sloven- skih štajerskih učiteljev in učiteljic ni veliko ukvarjala. Ko se je začela prva svetovna voj- na, so se učitelji borili za »avstrijsko očetnja- vo«, kot so tudi imenovali Avstrijo. V zmedi, ki je takrat nastala, verjetno večina ni vedela, kako in kam naj se obrnejo, dejstvo pa je, daje šola vedno služila in delala za tistega, ki jo je plačeval. Zdaj je bila to država in njej je mora- la pomagati. Med vojno ni bilo šolskega po- uka. Mlajši učitelji so bili mobilizirani, starej- ši učitelji in učiteljice pa so organizirali po- moč za vojsko doma. Zbirali so denarne pri- spevke za vojni sklad. Rdeči križ, zbirali oble- ko, obutev in še marsikaj: »V mirnih časih je slovensko štajersko učiteljstvo vzgajalo izroče- no mu šolsko mladino k ljubezni do slovenske domovine, k ljubezni do avstrijske očetnjave in k ljubezni in udanosti do presvitlega cesar- ja Franca Jožefa I. Sedaj stoji Avstrija v boju - vse naše šole so zaprte in torej nismo v nepo- srednem stiku s šolsko mladino! Zdaj se pa- triotizem javlja na drug način. Mnogi naši to- variši so odšli na bojno polje za čast in slavo Avstrije! Doma ostali pa se moramo pobrigati za avstrijski Rudeči križ, da bo lažje vršil svo- jo patrijotično zadačo. Včeraj sem pooblastil blagajnika naše Zveze, da pošlje Rudečemu križu 50 - 100 kron. Danes dam tebi nalogo, da nemudoma v kratki okrožnici pozoveš vseh 16 naših slovenskih štajerskih učiteljskih društev, da vsako po svoji zmožnosti pošlje primerni znesek za avstrijski Rudeči križ.«85 Delovanje Zveze je vedno bolj usihalo, za leto 1917 je zanjo le nekaj podatkov, za 1918 pa skoraj nič več. Tudi vsa redna učiteljska zborovanja so bila v času vojne prekinjena. Po vojni Zveze slovenskih štajerskih učiteljev in učiteljic niso več obnavljali, še vedno pa je obstajala Zaveza avstrijskih jugoslovanskih učiteljskih društev, ki se je z učiteljskimi zve- zami ostalih jugoslovanskih narodov v Beo- gradu 18. 6. 1920 združila v Udruženje jugo- slovanskog učiteljstva in služila novi državi.86 OPOMBE Kratice: PAM - Pokrajinski arhiv Maribor; SŠM - Slovenski šolski muzej, Ljubljana; SBL - Slovenski biografski leksikon; SU - Slovenski učitelj, list za učitelje, odgojitelje in šolske prijatelje; UT - Učiteljski tovariš; SP - Sodobna pedagogika. Viri: PAM, Zveza slovenskih štajerskih učiteljev in uči- teljic I. 1903 - 1910 in II. 1911 - 1918. - SŠM, Arhiv Zaveze avstrijskih jugoslovanskih društev. - SŠM, Slovenski učitelji 1873 - 1877. - SŠM, 1888 - 1913, Petindvajsetletnica Zaveze avstrijskih jugo- slovanskih učiteljskih društev, spominski spis, Lju- bljana 1913. - SŠM, Učiteljski tovariš, 6. julija 1939, štev. 1., 2. in 3., 50 let skupne slovenske or- ganizacije. 44 1. SSM, SU 1257/11., štev. 2, MB, 20. junij 1874, letnik IL, str. 17 — 2. dr. Vlado Schmidt, Začetki organizacije slovenskega učiteljstva, SP, leto 1967, letnik XVIII, str. 236 — 3. SŠM, SU 1257/11., štev.2, MB, 20. junija 1874, letnik II., str. 18—4. prav tam, str. 17 — S.prav tam, str. 18 — 6. prav tam, str. 19-7. dr. Vlado Schmidt, Začetki... SP, leto 1967, letnik XVIII, štev. 5 - 6, str. 248 — 8. SŠM, SU 1257/11, štev. 2, ...str. 19— 9. prav tam, str. 19 — 10. SŠM, SU 125Č7/II., štev. 6, MB, 20. avgusta 1874, letnik II., str. 81 — 11. SŠM, SU 1257/11., štev. 9^ MB, 5. oktobra 1874, letnik II., str. 134— 12. SSM, SU 1257/III., štev. 21, MB, 5. novembra 1875, letnik III., str. 323 — 13. prav tam, str. 325 — 14. prav tam, str. 325 — 15. prav tam, str. 326 — 16. dr. Vlado Schmidt, Začetki ... SP, leto 1967, letnik XVIII, štev. 5 - 6, str. 249 — 17. SŠM, SU 1257/111., štev. 23, MB, 5. decembra 1875, letnik III., str. 354— 18. prav tam, str. 355 - 19. SSM, SU 1257/lV., štev. 17, MB, 5. septembra 1876, letnik IV., str. 262 — 20. SŠM, SU 1257/IV., štev. 18, MB, 20. septembra 1876, letnik IV., str. 280 — 21. prav tam, str. 281 — 22. SŠM, SU 1257/V štev. 16^ MB, 20. avgusta 1877, letnik V., str. 252 — 23. SSM, SU 1257/V štev. 23, MB, MB, 5.december 1877, letnik V., str. 357 — 24. SŠM, sing. 1769, 1888 - 1913, Petindvajset letnica Zave- ze avstrijskih jugoslovanskih učiteljskih društev, spominski spis, Ljubljana 1913, Franc Kocbek, Ne- kaj spominov na ustanovitev Zaveze — 25. SŠM, sing. 1252, UT, LJ 6. julija 1939, štev. 1., 2. in 3., 50 let skupne slovenske organizacije — 26. Ruška kronika. Ruše 1985, str. 485 - 486 — 27. SŠM, UT, 6. julija 1939, štev. L, 2. in 3., 50 let skupne slovenske organizacije — 28. prav tam — 29. PAM, Zveza slovenskih štajerskih učiteljev in uči- teljic I. 1903 - 1910, dopisi socialnega odseka zve- ze, 1. 1908, št. 51 — 30. Ruška kronika 1985, str. 501 — 31. PAM, Zveza slovenskih štajerskih učite- ljev in učiteljic I. 1903 - 1910, mapa: pravila 1908, 1909, pravila str. 8. — 32. prav tam, str. 8 — 33. prav tam, str. 1,2 — 34. prav tam, str. 2 — 35.prav tam, str. 2, 3 — 36. prav tam, str. 3 — 37. prav tam, str. 4 — 38. prav tam, str. 5 — 39. prav tam. str. 5 — 40. Prav tam, str. 5, 6 — 41. prav tam, str. 6 — 42. prav tam, str. 6, 7 — 43. prav tam, str. 8 — 44. PAM, Zveza slovenskih štajerskih učiteljev in učiteljic I. 1903 - 1910, 1. 1907, 08, 09, 10, 11, št. 35, Okrožnica 1. Gornji grad, 10. 12. 1907 — 45. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, mapa: pravila 1. 1908, 1909, pravila str. 1 —46. prav tam, str. 1 — 47. prav tam, str. 2 — 48. prav tam, str. 4 — 49. prav tam, str. 4, 5, št. VII/9 — 50. prav tam, str. 6, št. X — 51. prav tam, str. 6, št. XI/2 — 52. prav tam, str. 7, št. X1/7 — 53. prav tam, str. 7, št. XII — 54. prav tam, str. 7, št. XII - 55. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, mapa: pravila 1908, 09, št. 10, Izjava - 56. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, mapa: pravila 1908, 09, pravila str. 8 — 57. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, dopisi socialnega odseka Zveze 1. 1908, št. 51 — 58. PAM, Zveza ... I. 1903- 1910,1. 1907,08,09, 10, 11, št 35, Okrožni- ca XIV. — 59. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, Časnikarska poročila 1905, 1908, št. 4 —60. PAM, Zveza... I. 1903-1910,1. 1907,08,09, 10, 11, št. 68 — 61.PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, časnikar- ska poročila 1905, 1908, št. 4 — 62. PAM Zveza ...I. 1903- 1910,1. 1907,08,09, 10, 11, št. 35 — 63. Prosvetni delavec, 23. februar 1987, št. 4, letnik XXXVIII, Tatjana Hojan, Pred tremi leti je izšel Popotnikov koledar za slovenske učitelje, str. 12 — 64. SŠM, sign. 1769, 1888- 1912 Petindvajsetletni- ca ..., Izkaz članov ob ustanovitvi 1889. 1., Ob 10-letnici 1898. 1. in ob 25-letnici 1913, str. 34 — 65.prav tam, Fr. Kocbek, Nekaj spominov na usta- novitev Zaveze, str. 23 — 66. Ruška kronika 1985, str. 478 — 67. Slovenski biografski leksikon III, ge- slo Vekoslav Strmšek, str. 521/522 — 68. PAM, Zaveza ... II. 1911 - 1918, št. 125+8, Tomažič, do- pis št. 47, Ormož, 2. april 1912 — 69. PAM, Zveza ... 1. 1903 - 1910, št. 60+1, dopisi 1. 1910, 15. 3. 1910 — 70. PAM, Zveza ... II. 1911 - 1918, št. 125+20, dopisi 1914, J. Rajšp, Pismo, št. 18, Or- mož. 21.2.1914 — 71. prav tam — 72.PAM, Zveza ... II. 1911 - 1918, št. 98. Rajšp, dopis, Ormož, 20. 6. 1916, št. 164 — 73. PAM, Zveza ... II. 1911 - 1918, št. 116+8, dopisi 1915, 16, 17, XI. okrožnica — 74. PAM, Zveza... 1911 - 1918, št. 116+8, do- pisi 1915, 1916, 1917, št. 1 — 75. Ruška kronika 1985, str. 500 — 76. Verbinc, Slovar tujk, str. 495: oviranje, nasprotovanje; ovira, zapreka — 77. PAM, Zveza... I. 1903- 1910,1. 1907,08,09, 10, 11, št. 35 — 78. PAM, Zveza ... II. 1911 1918, dopisi 1. 1911, 26. september 1911 - 79. PAM, Zveza ... IL 1911 - 1918, dopisi 1. 1911, Pismo Rajšpa Šijancu — 80. PAM, Zveza ... II. 1911- 1918, dopisi 1912, št. 125+8, Tomažič, Pismo, Sta- ra cesta, 12. marca 1912 — 81. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, št. 61, dopisi 1907, Rajšp, št. 13, Or- mož, 16. 4. 1907 — 82. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, št. 42, dopisi 1. 1909, A. Gnus, Dol, 18. 2. 1909 — 83. PAM, Zveza ... I. 1903 - 1910, št. 35, 1. 1907, 08, 09, 10, 11, Okrožnica XVII — 84. PAM, Zveza ... 1. 1903 - 1910, št. 35, 1. 1907, 08, 09, 10, 11, Ormož, dne 10. VI. 1910 — 85. PAM Zveza ... IL 1911 - 1918, št. 125+20, dopisi 1914, Rajšp, št. 47, Ormož, 13. avgust 1914 — 86. SŠM, UT, 6. julij 1939, štev., 2. in 3., 50. let..., Iz zgo- dovine učiteljskih društev 45