Glasilo jugoslovanske socialne demokracije. Izhaja v Ljubljani vsaki petek. Naročnina za avstro-ogrske kraje za celo leto 5'44 K, za pol leta 2-72 K, za četrt leta 186 K; za Nemčijo za celo leto 5-96 K, za pol leta 2'98 K, za četrt leta 149 K; za Ameriko za celo leio 7'28 K. Posamezna številka 10 v. Reklamacije so poštnine proste. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. Inserati enkrat št;ristopna petit-vrstica 20 vin, večkrat ceneje po dogovoru. Stev. 3. V Ljubljani, dne 18. januarja 1907. Leto X. NASLOVA: Za dopise, rokopise za list: Uredništvo (Rdečega Prapora*, Ljubljana. — Za denarne podljatve, naročila na list, reklamacije, inserate i. t. d.: Jpravništvo rex/ilctčno. Jffii fja rnmfm^nrrmc! Qa Mm lipa dikliA lic. ta Mm It mio doliiL. Jub miZillmmijm J Pristna samo v izvirnih zavojih z imenom Kattireiner. Nihče naj bi ne pil močno razburjajoče zr-nite kave nemešanel KathreinerjevA Kneippova sladim kava sama se je obnesla za y najokusnejšo primes, ki lahko prebavna, „ , _ redilna in V krvotvorna ^ speši zdravje. N Otroke bi bilo samo $e navajati Kathreinerjeve kave S Naročniki ki ne dobe kake številke našega lista, naj takoj napišejo listek z naslovom: Reklamacija, ,,Rdeči Prapor*1, Ljubljana** in navedo, katere številke niso prejeli. Take reklamacije so poštnine proste. Pisarna upravništva ,Rdečega Prapora** je otvorjena za najnujnejše stvari tudi ob nedeljah in praznikih med 9. in 10. uro dopoldne. Ob delavnikih pa od 9. do 12. ure in od 3. do 6. ure. WIBlfBJIBlfB»Bl[@lfgHai[glfglliaJfElEliiniIiallBJfBllBJllI[llE Pl haloga in tovarna pohištva vsake vrste 1 52—49 Aleksandra Levi Minzija Trst — Piazza Rosario 2 — Trst (šolsko poslopje). Bogat izbor v tapeterijah, zrcalih in slikah. — Ilustriran cenik gratis in franko vsakemu na zahtevo. — Gene brez konkurence. — Predmeti se postavijo na brod ali železnico, ne da bi se za to kaj računalo. Mia»aiBiEiigiigliilPl^l^iEriBii@iiaiiiBiBiig!Biiii l ¥ ¥ ¥ ¥ Stanje hranil, vlog: 22 milijonov kron. Rezervni zaklad: 760.000 kron. Mestna hranilnica ljubljanska v lastni hiši v Prešernovih ulicah št. 3 popre] na Mestnem trgu zraven rotovža, sprejema hranilne vloge vsak delavnik od 8. do 12. ure dopoldne in od 3. do 4. ure popoldne, jih obrestuje po 4% ter pripisuje nevzdignjene obresti vsakega pol leta h kapitalu. Rentni davek od vložnih obresti plačuje hranilnica iz svojega, ne da bi ga zaračunila vlagateljem. % ¥ 1 ¥ ¥ ¥ ¥ ¥ ♦ ¥ I I v y ?irVVVVVVVvVVvVVVVVVvvVVVvVxVVVVVSI ZA VARNOST VLOG JAMČI POLEG LASTNEGA REZERVNEGA ZAKLADA MESTNA OBČINA LJUBLJANSKA Z VSEM SVOJIM PREMOŽENJEM IN VSO DAVČNO MOČJO. DA JE VARNOST VLOG POPOLNA, SVEDOČI ZLASTI TO, DA VLAGAJO V TO HRANILNICO TUDI SODIŠČA DENAR MLADOLETNIH OTROK IN VAROVANCEV. 4 26-13 Denarne vloge se sprejemajo tudi Posoja se na zemljišča po 4V2°/o» na menioe listine pa po 5% na leto. po pošti in potom c. kr. poštne hranilnice. in na vrednostne St M st ¥ ¥ ¥ SP SP S t SP SP SP SP SP ¥ ¥ SP SP SP SP ¥ ¥ Ajgl Cu fel ®^l & 5=*' © ©HI ^sS »p55® m > •SSj&jjl^ & ini Listek. Hans Kirchstelger: Pod spovednim pečatom. Z avtorjevim dovoljenjem poslovenil E. Kristan. Dalje. Tudi to sredstvo, ki je sicer takoj izpre-obrnilo vsakega duhovnega grešnika, je ostalo brez uspeha. Samostanu je povzročilo celo izgubo. Mladi menih Lukež, marljiv in upov poln mladenič, ki je pri biče-vanju prav močno držal nedostojnega župnika, je slekel kuto, izstopil je iz samostana in si služi sedaj pri odvetniku kruh kot pisar. Tepeni župnik ga je pogledal s tako resnim in žalostnim pogledom, da se je dvignilo v njem prepričanje, da se pravemu Bogu ne služi tako, kakor je po škofovi želji navada v samostanu. Bogu na čast je hotel žrtvovati samega sebe, ko je vstopil v samostan, našel je pa tukaj samo fanatično uslužnost za škofa. Tak človek, ki lahko z enim samim pogledom zapelje meniha, da prelomi samo* stansko obljubo, mora biti obseden od hudobnega duha. Stari, svetniku podobni oče Damjan je že davno dejal, da mora imeti trdovratni molk nedostojnega duhovnika svoj vir pri hudiču. Iz starih samostanskih spisov, shranjenih iz dobe, ko je bila sveta inkvizicija še v rokah menihov tega samostana, je vedel, da zapira hudič sam ljudem, ki jih je obsedel, usta. Hudič pa ima še vedno tisto moč kakor nekdaj, ko je sveta cerkev neprizanesljivo sežigala njegove prijatelje. Še celo povečala se je sedaj njegova moč, kajti sicer ne bi bil papež zapovedal, da mora vsak duhovnik, kjerkoli je na svetu, moliti po vsaki sveti maši: „ ... . Strmoglavi satana in ostale hudobne duhove, ki hodijo v pogubo duš po svetu, s svojo božansko močjo v pekel.“ Gotovo je preskočil eden izmed tisočerih hudičev, ki so se naselili v župnikovem telesu, na očeta Lukeža in je smuknil vanj. Da, tako je moralo biti. Zaman ni dal škof tiskati posebne knjige za svoje duhovnike, v kateri je natančno opisano, kako se lahko izganja hudiča iz ljudi. Seveda se izmed tisočerih duhovnikov komaj eden lahko predrzne, na ta način izganjati hudiča. Peklenski vrag ne pozna namreč prav nič molčljivosti, pa očita svojim mučiteljem vse grehe. Niti spovedna tajnost ni sveta hudiču; najskrivnejše duhovniške grehe spravi na dan. Do dobrega so bili sedaj vsi menihi prepričani, da je župnik obseden od hudiča, morda celo od tisoč hudičev; toda teh hudičev se vendar niti eden ni predrznil zakleti in izgnati. Končno pa se je vendar stari oče Damjan polotil tega nevarnega dela, na katero se je pripravil s tridnevnim postom. V vseh mestnih samostanih so molili, da bi se posrečil izgon hudiča in škof je dal pogumnemu eksorcijantu svoj posebni sveti blagoslov. Toda ubogi pater Damjan se je namenil storiti več, nego je mogel izpolniti. Ko je častitljivi stari mož, ki je imel v nasprotju s tolstim voditeljem duhovnih vaj znamenje svetosti na čelu, vstopil v celico, se je župnik globoko poklonil pred starim duhovnikom. Toda ko je praznoverni mož začel svoje latinsko zaklinjanje in rotenje hudobca, je župnik šele izpoznal, kaj hoče. Seveda, to je knjiga za izganjanje hudiča, ki jo ima duhovnik v svoji tresoči roki. Predobro jo je poznal, kajti tudi njemu so jo bili poslali od škofijskega ordinariata in s položnico c. kr. poštne hranilnice jo je bilo treba plačati. Takrat se je moral od srca smejati tej tesni združitvi srednjega veka z dvajsetim stoletjem. Knjigi, v kateri je bilo črno na belem zapisano, kako se pograbi hudiča za vrat, je bila priložena položnica c. kr. poštne hranilnice. To je sililo človeka ne le, da se smeje, temveč tudi da razmišlja. Takrat se je župnik seveda še lahko od srca smejal ubogemu hudiču, ki je dospel tako daleč, da se spravlja celo c. kr. poštno hranilnico proti njemu na noge. Dages pa je dobil zasmehovani hudič roke in noge, pa še s prav težkimi parklji, in dolg, dolg rep, ki se vleče skozi mnogo, mnogo stoletij. Ko je po nalogu svoje cerkve* zvesto varoval spovedni pečat, ker je molčal, ko bi bilo tisoč drugih govorilo, da bi se očistili sramoteče obtožbe, ker je rajši trpel krivico, nego da bi jo komu prizadel, mislijo torej že, da je obseden od hudiča! Naenkrat je stal prečastni hudičev ro-tilec zunaj na hodniku. Prav krepko ga je obsedeni pahnil iz celice. »Izženite hudiča neumnosti iz svojih lastnih butic!“ je rjovel hudič iz njega. Zopet je molil eksorcijant in se je postil, preden je začel novo rotenje. Ali zopet je bilo zaman; hudič ni hotel prelomiti molka. Končno je vrgel župnik celo brevir za njim, da je odskočila vezba. Od tistega časa je imel župnik mir. Vodja vaj je obupal nad njim, bičali ga niso več; hudič naj ostane v njem, ako mu ni preveč mraz v tej ječi. Niti oče prior ga ni več nadlegoval, naj plača zaostale stroške za hrano in stanovanje. Samo cerkveni hlapec mu je dnevno prinašal pičlo hrano. Tako je ležal sedaj zapuščen pa trdih deskah, drgetujoč od mraza. Razmesarjeni hrbet se ni mogel zaceliti v tej mrzloti. Da le ne bi bilo tega hrbta, tedaj bi vsaj ponoči lahko spal. Tako pa so bile noči grozne. Stokanje zvonov in enolično petje menihov na koru ni odmevalo več kakor služba božja v njegovo celico. Oj Bog! Ako bi mogel slišati sedaj edin vrisk s hriba, ako bi mogel poslušati bobnenje slapa, ako bi začul eno samo planinsko pesem! Tedaj bi tudi on zapel veliko slavo božjo. XXIV. Prijetna toplota je prevevala vse škofove pisarne. Ledene cvetke, ki so bile ponoči zrastle na velikih gladkih šipah, so se že tajale in polagoma so curljale kapljice v limaste posode. Akoravno je bil škof napram svojim duhovniškim uradnikom v vsakem oziru zelo varčen, vendar ni dovolil, da bi trpeli mraz. Velika bukova polena, s katerimi se je grelo ogromne peči, so itak dodajali državni gozdovi. Dela pa je bilo tukaj res več kakor dovolj. Ako bi bila cerkev božja vtemeljena na papirju, bi morali biti ž njo vse prav in dobro. V vsaki pisarni so bili štirje pulti in pri vsakem je pisaril duhovnik dannadan, leto za letom. Sten se sploh ni videlo. Spisi naloženi na visokih kupih, so segali do okrašenega stropa. V visoke tisočake je segala tekoča številka spisov in morda prekosi letos škofijski konzistorij s številom rešenih spisov celo visoko c. kr. namestništvo in tako jasno dokaže, da ima cerkev boljšo vlado, nego država. 4, Seveda vzdihuje mnogo bolnikov po duhovniku, številne občine prosijo za jutranjo službo božjo. Vestni dušebrižniki se more z dvojnim in trojnim delom, ali škof ne more oddati niti enega posvečenih pisarjev. Najvažnejšega dušebrižnega dela v pisarnah se ne sme zanemariti. Tudi slučaj Hercog-Gospojna je veljal že mnogo papirja in črnila. Cel kup spisov je ležal na mizi kanonika inkvizitorja. Po treh mesecih je dozorela stvar za razsodbo. Ako bi bil župnik takoj priznal svojo krivico in se prostovoljno odrekel svoje župnije, bi se bilo prihranilo mnogo dela. Dobri prijatelji so mu bili svetovali, naj ne razdraži škofa še bolj s tajenjem. Kdor ne sluša dobrih svetov, mora pa občutiti vso strogost cerkve. Dobri škof je bil napram takemu velikemu grešniku še pravičen. Sam ga noče obsoditi. Njegovo prečastito sodišče, ki se je danes zbralo pod njegovim predsedstvom, da sodi nevrednega slugo cerkve, naj to stori. V zaprtem vozu v varnem spremstvu dveh menihov se je obtoženec ravnokar pripeljal iz samostana v škofijo. S pravo slastjo je župnik dihal topli zrak. Neizmerno dobro mu je delo to. Za vse drugo ga ni bilo briga. Samo toplote je hotel dobiti v svoje otrpnelo telo. Svetlo luč, ki je plavala skozi visoka okna, bi bil rad vsesal, kakor nežna cvetka solnčne žarke spomladi. Saj je bil tudi on človeška rastlina, ki mora živeti samo v luči in toploti. Čutil je, kako je prodirala gor-kota od živca do živca, od žile do žile, vse globokeje v obmrlo telo; videl ni hladnih, strogih svojih sodnikov, gledal je le skozi okno na krasno zimsko krajino, tja črez sneženo drevje škofovega vrta in na bližnje hribe. Skoro mehanično je odgovarjal na prva vprašanja, s katerimi ga je vzbudila inkvizicija. Ali boljinbolj se je jel zavedati resnosti svojega obtoženiškega položaja. Že tako dolgo se ni ravnalo ž njim kakor z duhovnikom, da si je moral prav dopovedati, da je tudi on ravnotako duhovnik, kakor njegovi sodniki v rdečih talarjih, okinčani z zlatimi verižicami. Sreča je bila zanj, da ni bilo ogledala v dvorani, sicer sam ne bi bil več verjel, da je tudi on še duhovnik. Obdrg-njena obleka samostanskega hlapca, ki jo je imel na telesu, dolga brada, lasje brez nege, nesnaga na upadlem licu, rdeče oči, vse to bi mu bilo samo povedalo, da to ne more biti nekdaj tako srečni župnik iz Gospojne. V tem je prodrla blagodejna toplota do srca; samo v glavi je bilo še nekaj kakor kos ledu. Ali že je lahko povsem mirno gledal svojim sodnikom v oči. Misliti je moral na svojega tovariša Ottingerja, ki bi se bil gotovo v tem položaju še smejal, ako bi bil videl na vrhu škofa v njegovi tolšči, poleg pa svojega nekdanjega župnika, sedanjega prošta Šusterja, starega in suhega. Da, stari prošt je doživel še ta dan pravice. Še živi pravičen Bog v nebesih; njegov naslednik v Gospojni ga je bil pripravil ob nekoliko tisočakov mučno prihranjenega denarja, ker je dosegel pri posvetni oblasti, da je moral on, bojevnik za cerkev, spraviti župnišče v Gospojni v red. ____________ Dalje prih. v Delniška družba združenih pivovarn Žalec in Laški trg Telefon it. 163. 2 M-21 ▼ Ljubljani priporoča svoje Telefon it. 163. izborno pivo v sodcih in v steklenicah. Telefon tt, 187. Zaloga v Spodnji Šiški. . Te.le.fon št- 18Ii Izdajatelj in odgovorni urednik Josip Berdajs. Tiska Iv. Pr. Lampret v Kranju.