ESEJ Tanja Lamovec RAZVOJ ZAGOVORNIŠTVA ZA UPORABNIKE PSIHIATRIJE V SLOVENIJI KAJJEZAGOVORNIŠTVO »Zagovorništvo vključuje temeljno preus- merjanje moči, pomaga ljudem, ki so bili zlorabljeni in zatirani, da si pridobijo moč in vpliv nad lastnim življenjem,« je zapisal eden od pobudnikov zagovorništva v Veliki Britaniji, David Brandon. Zagovorništvo daje posamezniku podporo pri soočanju z zunanjim svetom, tj., družino, ustanovami duševnega zdravja in socialnega dela, de- lodajalci, stanodajalci itn. Pomeni pa tudi zaščito notranjega sveta uporabnika ali uporabnice, njihove samoopredelitve, sa- mopodobe in stališč o svetu in sebi. ZAGO- VORNIK NIMA PRAVICE ODLOČATI O STVAREH, KI ZADEVAJO UPORABNIKA. Lahko mu le svetuje, pomaga do odločitve in sodeluje pri njeni izvedbi. Zagovornik torej sprejema iskalca pomo- či kot osebo, ki sama odloča o sebi. Tak pri- stop omogoči uporabniku uveljaviti večji vpliv nad svojim življenjem, ki ga institucije po pravilu ne dajejo. Tako se krepita njego- va samozavest in aktivni pristop ter zmanj- šajo psihične posledice stigmatizacije. Za- govornik praviloma ne dela stvari namesto uporabnika, temveč skupaj z njim; to mno- ge opogumi, da se pozneje sami soočijo s spornim ravnanjem drugih, ob zavesti, da imajo nekoga, na katerega se lahko obrnejo. Zagovornik je oseba, cesto edina, ki je povsem na strani uporabnika in skuša doseči, da se njegove potrebe in želje upoštevajo. Včasih seveda. Včasih seveda to ni mogoče, večkrat pa je z malo dobre volje mogoče doseči spremembe, ki uporabniku veliko pomenijo. V vsakem primeru pa dobi uporabnik osebo, ki ga je pripravljena poslušati in ga jemlje resno. To je pogosto pomembnejše od izpolnitve želja. V slovenskem prostoru se širijo zmotna pojmovanja o vlogi zagovorništva, ki bi utegnila nepoučeno javnost zavesti. Znani slovenski psihiater je na nedavnem posveto- vanju v Portorožu dejal, da je za uporabnika poniževalno imeti zagovornika, saj naj bi ga to delalo še bolj nemočnega in neboglje- nega. Tu smo znova priča poskusu, da se zamisel, ki pomeni učinkovito varovanje človekovih in zakonskih pravic deprivile- girane skupine, izmaliči in spremeni v svoje nasprotje. Zato sem se odločila, da poleg temeljnih teoretskih in zgodovinskih iz- hodišč prikažem zagovorništvo na delu, kakršno poteka že četrto leto v okviru dru- štva ALTRE — Odbora za inovacije v dušev- nem zdravju. Če se prislovični povprečni državljan znajde v stiski, si poišče pravno ali kako drugo strokovno pomoč, ne da bi se zato čutil ponižanega ali nebogljenega. Večina uporabnikov psihiatrije nima denarja za plačevanje teh storitev in, verjemite mi, zelo težko je najti odvetnika, ko si prisilno hospitaliziran in ti ne dovolijo telefonirati. Pa tudi če bi ti dovolili in če bi imel denar, je malo odvetnikov, ki bi bili pripravljeni posredovati v teh okoliščinah. Na uho mi je prišla izjava odvetnika, ki sicer rešuje prošnje uporabnikov, vendar z njimi noče imeti nobenega opravka, ker bi to menda škodilo njegovi karieri. Tako pač opravlja svoje delo prek posrednikov. Mnogi odvet- niki pa še tega nočejo. V telefonski anketi, ki so jo opravili prostovoljci ALTRE, smo ugotovili, da dobra polovica odvetnikov od- klanja delo z uporabniki, kar so največkrat 53 TANJA LAMOVEC Opravičevali z nepoznavanjem problema- tike. Kako naj potem uporabnik psihiatrije uveljavi svoje zakonite pravice? VRSTE ZAGOVORNIŠTVA Poznamo več vrst zagovorništva, med njimi laično z^Lgovorništvo, samozagovorništvo, kolektivno inprofesionalno zagovorništvo, pa morda še kakšnega. Različne vrste za- govorništva se med seboj dopolnjujejo in opravljajo različne funkcije. Laično zago- vorništvo streže zlasti spoprijateljevanju med prostovoljcem in uporabnikom in pomaga, da se slednji bolje vključi v skup- nost. Kolektivno zagovorništvo se navadno razvije v uporabniških organizacijah, ko želi skupina ljudi doseči neki skupen cilj. Samo- zagovorništvo je po pravilu mogoče le, če posameznika podpira močna uporabniška ali zagovorniška organizacija, na katero se lahko sklicuje. V tem primeru se posa- meznik sam zavzame za svoje pravice. Profesionalno zagovorništvo izvaja brez- plačne pravne in psihosocialne storitve in mora biti neodvisno od državnih ustanov duševnega zdravja, ker lahko le tako na prvo mesto postavi izražene želje uporabnika. Glede tega načela se dogajajo številne kršitve. Tako sem, na primer, v Združenih državah spoznala zagovornika, ki ga plačuje kar lastnik bolnišnice. Bojim se, da se bo kaj podobnega zgodilo tudi pri nas. V teh primerih se zamisel zagovorništva zares kompromitira, saj je nameščenec najprej dolžan lojalnost svojemu delodajalcu. V zagovorništvu ne bi smele sodelovati osebe, ki so na plačilni listi državnih služb dušev- nega zdravja. i RAZVOJ ZAGOVORNIŠTVA V SVETU Prvi zapisani dokument kolektivnega za- govorništva izvira iz Velike Britanije in je nastal leta 1620. To je peticija, v kateri so opisane pritožbe na nevzdržne pogoje v znani bolnišnici Bedlam. V istem stoletju je neki duhovnik, ki je v mladosti sam preživel duševno krizo, objavil pamflet, v katerem poudarja pomen osebne izkušnje krize pri pomoči drugim. Oseba, ki je us- pešno prebrodila krizo, lahko druge pre- priča, da je krizo mogoče premagati, pozna pa tudi poti do njene razrešitve. Prvi formalni zagovornik je bil sir John Perceval, ki je leta 1845 skupaj s somišlje- niki ustanovil društvo za zagovorništvo in postal prvi reformator azilov za duševno bolne. Sam je preživel več let v tovrstnih ustanovah in se mu je šele po dolgotrajnih prizadevanjih posrečilo priti na svobodo. Napisal je več knjig, v katerih je opisal svoje izkušnje in tudi pogoje, v katerih je preživel hospitalizacijo. Uspešno je zagovarjal večje število ljudi in dosegel njihovo izpustitev. Deloval je približno dve desetletji, tako po parlamentarni poti kot tudi z ozaveščanjem ljudi. Po njegovi smrti je organizirano giba- nje zagovorništva za več kot sto let zamrlo. Ponovno je oživelo v šestdesetih letih te- ga stoletja in je sovpadlo z vzponom gibanj za pravice različnih marginalnih skupin. Opozorilo je javnost na področje duševne- ga zdravja, kjer so se dogajale precejšnje spremembe. V Združenih državah in v raz- vitih evropskih državah so začeli zmanjše- vati število postelj v duševnih bolnišnicah ali pa jih zapirati. Motivi so bili zlasti finan- čne narave, saj je tako država prihranila nekaj denarja. Res so začeli ustanavljati službe za obravnavo duševnih motenj v skupnosti, a te pogosto niso bile priprav- ljene na naval uporabnikov in jim niso zmogle zagotoviti ustreznih bivališč. Tako se je še ena dobra zamisel — deinstitucio- nalizacija — sprevrgla v pravo moro, saj so mnogi ostali brez najosnovnejših sredstev in bivalnih pogojev. Dobrih idej, ki so se sprevrgle v svoje nasprotje, je bilo na področju duševnega zdravja že precej, kajti vse je odvisno od tega, kako jo izvedemo. V tem obdobju so nastala številna zdru- ženja uporabnikov, ki so opravljala tudi zagovorniško dejavnost. Še zlasti se je ta razvila v osemdesetih letih, ko so nekatere države, med njimi Avstrija, zagovorništvo uzakonile, druge pa so v ta namen namenile precej sredstev, s katerimi so razpolagale zagovorniške organizacije. V razvitih evrop- skih državah ima danes vsak uporabnik, ki želi, možnost stika z zagovornikom. Tako se je zagovorništvo začelo vse bolj profe- 54 RAZVOJ ZAGOVORNIŠTVA ZA UPORABNIKE PSIHIATRIJE V SLOVENIJI sionalizirati, čeprav se vseskozi razvijajo tudi druge oblike. ZAČETKI ZAGOVORNIŠTVA V SLOVENIJI Zamisel o ustanovitvi projekta zagovor- ništvo za uporabnike psihiatrije se je poro- dila leta 1992 v okviru študija TEMPUS (duševno zdravje v skupnosti). Predavatelji iz tujine so predstavili delovanje zagovor- ništva v razvitih evropskih državah. Izobli- kovala se je skupina, ki je začela preučevati našo zakonodajo s področja duševnega zdravja, izdelala pa je tudi koncept za de- lovanje zagovorništva pri nas. Študentom duševnega zdravja v skupnosti so se pri- ključili prostovoljci in prostovoljke iz vrst pravnikov, študentov socialnega dela, psi- hologije, pedagogike in sorodnih usme- ritev. Skupina je štela 10 do 15 članov. Istega leta se je projekt zagovorništvo pridružil Odboru za družbeno zaščito noro- sti, ki smo ga pozneje na željo uporabnikov preimenovali v društvo ALTRA. Pri projektu je sodelovalo devet strokovnih delavcev: štirje pravniki, trije socialni delavci in dva psihologa. Odločili smo se za profesionalno zagovorništvo, ki je v začetku delovalo na prostovoljni osnovi. Vključevali smo tudi študente in jim dali ustrezno edukacijo, da so opravljali laično zagovorništvo, obisko- vali hospitalizirane osebe ter se družili z uporabniki, ki so potrebovali posebno pozornost. Začeli smo delati s strankami, ki so iskale pomoč v ALTRI, posebno pozor- nost pa smo posvečali medijski dejavnosti, saj smo želeli opozoriti javnost na proble- me s področja duševnega zdravja. V Cankar- jevem domu smo priredili javno tribuno, tam smo predstavili svoj koncept dela. Leta 1993 smo v posebni številki Social- nega dela objavili zbornik »Duševno zdrav- je v skupnosti — Zagovorništvo« (154 stra- ni). Nadaljevali smo medijsko aktivnost ter s prireditvami, na katerih smo predstavili delo zagovorništva zlasti strokovni javnosti v različnih krajih Slovenije. Hkrati smo delali tudi s strankami, ki so prihajale v vse večjem številu. Leto 1994 je bilo prelomno v delovanju zagovorništva, ker smo dobili finančno pomoč Ministrstva za delo, družino in so- cialne zadeve. Začeli smo redna dežurstva na dveh lokacijah: v prostorih ALTRE in v prostorih Svetovalnice Fužine (Pregljev trg 15), kjer so nam brezplačno odstopili pro- store. Naše delo je postalo bolj sistematič- no. Imeli smo redne tedenske timske ses- tanke, na katerih smo izmenjavali izkušnje pri delu, se seznanjali s problemi posamez- nih strank, tako da slednjim ni bilo treba stvari ponavljati, če so po naključju naletele na drugega sodelavca, izmenjavali smo povratne informacije in zamisli o tem, kako izboljšati delo. Poleg tega smo imeli tudi edukacijo o pristopu k stranki, ki smo jo pogosto dopolnjevali z igranjem vlog in drugimi aktivnimi tehnikami. Začeli smo sistematično zapisovati demografske značil- nosti strank, njihove probleme in naše ukre- pe, pri čemer smo varovali njihovo anonim- nost. Imen nismo pisali, pač pa smo zapise označili s šifro, ki nas je spomnila na osebo. Na vsakem dežurstvu je bil navzoč pred- stavnik ali predstavnica pravnikov kot tudi psihosocialne službe. Ozračje je bilo spro- ščeno, saj od strank nismo zahtevali nobe- nih dokazil, niti imena, in smo pustili, naj povedo, kar želijo. Šele pozneje, ko smo navezali stike z neformalnim kramljanjem, smo začeli postavljati vprašanja v zvezi s problemom. Po pravilu nismo spraševali nič drugega kot tisto, kar je bilo nujno za rešitev problema, saj so stranke močno na- veličane odgovarjati na vsa mogoča vpraša- nja, ki jih zastavljajo uradne službe. Precej pozornosti smo namenili tudi propagandnemu gradivu. Tako smo izdelali zloženke, plakate ter poslali informacije o našem delovanju na različne časopise, revije in radio. Vedno pogosteje smo se pojavljali na radiu in televiziji, nadaljevali pa smo tudi izobraževanje strokovnjakov. Posneli smo glasbeno kaseto, ki govori o življenju uporabnikov; pel je Boštjan Pogo- rele, besedila pa je napisala avtorica. Začeli smo se povezovati tudi zunaj meja Slovenije, in sicer s profesionalnimi zago- vorniki iz Avstrije, udeleževali smo se sre- čanj Alpe-Adria, povezali smo se z evrop- skim združenjem bivših uporabnikov psihiatrije ter obiskali več italijanskih združenj uporabnikov. Člani zagovorništva 55 TANJA LAMOVEC SO sodelovali na več kongresih in simpozijih v tujini (Madrid, Linz, Rim itn.). V letu 1995 smo posvetili precej pozor- nosti tudi ozaveščanju samih uporabnikov. Tako kot ostala javnost imajo tudi oni pod- cenjevalni odnos do sebe in svojih vrstni- kov. V okviru ALTRE smo pomagali ustano- viti uporabniško združenje, tam smo člane seznanjali z njihovimi pravicami in dosegli večje vključevanje uporabnikov v vodenje in načrtovanje dela ALTRE. Občasno smo organizirali krizni tim in pomagali nekaj osebam prebroditi krizo brez hospitalizacije. Nekateri psihiatri so nam pomagali z zdravili, vendar so želeli ostati anonimni. Menda povezovanje z na- mi ne bi dobro vplivalo na njihovo kariero. V okviru kriznega tima se je izoblikovala samopomočna skupina, ki jo je koordini- rala Radmila Pavlovič, vodila pa jo je ena od uporabnic. Pod vodstvom Mihaela Ciglerja je nastala Iniciativna skupina za pripravo zakona o duševnem zdravju, ki je izdelala skupino predlogov za novo zakonodajo v zvezi z ne- prostovoljnim pridržanjem. Videti je torej, da so začeli nastajati podprojekti, ki težijo k osamosvojitvi. Spodbude zanje so prišle iz neposrednega zagovorniškega dela z upo- rabniki. Število strank se veča iz leta v leto, v letu 1995 pa se je povečalo do te mere, da dežurstva niso več zadoščala in smo jih po- gosto opravljali na terenu. Izšla )e knjiga izpod peresa podpisane z naslovom Ko rešitev postane problem in zdravilo postane strup, ki je hkrati tudi učbenik za predmet, ki so ga uvedli na Visoki šoli za socialo delo in vključuje tudi tematiko zagovorništva. Avtorica ta pred- met tudi predava slušateljem, skupaj z Vitom Flakerjem, ustanoviteljem in dolgo- letnim predsednikom zdajšnje ALTRE. G Če na kratko povzamem bistvene značil- nosti delovanja zagovorništva v teh letih, lahko opazimo naslednje trende: bolj ali manj kontinuirano naraščanje števila oseb, ki smo jim dajali neposredno pomoč, širje- nje v prostor, od ljubljanske regije na vso Slovenijo kot tudi onstran njenih meja, vedno večjo medijsko odmevnost, nastanek novih podprojektov in uveljavitev tematike zagovorništva v visokošolskem študijskem programu. Iz vsega tega lahko asklepamo, da se je zagovorništvo v družbenem prosto- ru dokaj uveljavilo. IN KAJ ZDAJ? Jeseni leta 1996 smo ostali brez vseh sred- stev, ker nam Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve ni odobrilo sredstev za nadaljnje delo. Zanimivo je, da je denar namenilo popolnoma novemu projektu zagovorništva, pri katerem sodelujejo tudi nekateri psihiatri, ki so redno zaposleni v državnih ustanovah duševnega zdravja. To pa s konceptom zagovorništva ni združljivo. Očitno je, da je ministrstvo zainteresirano, da se koncept zamenja, čeprav to pomeni, da ga bodo izvajali ljudje, ki nimajo s tovrst- nim delom nobenih izkušenj. Izčrpna poro- čila, ki smo jih dostavili ministrstvu in ki kažejo, da smo, na primer, v zadnjem letu pomagali 168 osebam, očitno nimajo nobe- ne teže. Opisi vseh primerov so na voljo v arhivu zagovorništva pri ALTRI. Delo bomo seveda nadaljevali ali, bolje rečeno, že nadaljujemo, saj se stranke ogla- šajo vsak dan. Nekatere imajo le nekaj dni, preden jim poteče rok za pritožbo. ALTRA in Svetovalnica Fužine sta ponudili skrom- no pomoč, da bomo imeli za znamke (posla- ti bo treba propagandno gradivo), avtobus, pa še kakšno fotokopijo. Medtem pa bomo poskušali pridobiti sredstva drugje. Ne bomo dopustili, da propade ali pa se celo sprevrže zamisel o tem, kako zagotoviti uporabnikom psihiatrije uveljavitev legi- timnih pravic in izboljšati njihov položaj. Težko si predstavljamo, kje začeti s krče- njem storitev. Dežurstva bodo vsekakor ostala, verjetno pa bodo odpadle mnoge te- renske intervencije, ki so se prav v zadnjem času začele razvijati. Nekaj časa je mogoče delati iz čistega entuziazma, a kot kažejo izkušnje iz tujine, kjer je prostovoljno delo precej bolj cenjeno kot pri nas, tudi tam ne gre brez občasnih nagrad. Morda niti ne gre toliko za denar kot za pomen, ki ga ljudje pripisujejo plačanemu delu. »Pa ja ne boš zastonj delal!« pravijo dobronamerni znanci. »Če bi bilo tvoje delo kaj vredno, potem bi ti plačali,« pravijo drugi. Pri nas 56 RAZVOJ ZAGOVORNIŠTVA ZA UPORABNIKE PSIHIATRIJE V SLOVENIJI je že tako, da neplačano delo osebo prej razvrednoti, kot bi ji bilo v čast. Saj nagrade tudi prej niso bile velike, a bile so. Dokler ne dobimo sredstev, se bo moral obseg dela nedvomno zmanjšati, koncept dela pa ostaja in se razvija skladno s potre- bami, kot jih izražajo uporabniki. Oglejmo si zdaj nekatere temeljne vidike koncepte delovanja zagovorništva. KONCEPT DELOVANJA ZAGOVORNIŠTVA Koncept, ki ga je izoblikovala skupina za zagovorništvo, se razlikuje od večine sorod- nih projektov v tujini po tem, da je zastav- ljen precej širše in poskuša vsestransko izboljšati položaj uporabnikov psihiatrije, ki je v primerjavi z razvitimi evropskimi državami dokaj slab. Poleg ambulantnega zdravljenja, ki je zvečine omejeno na pred- pisovanje zdravil, je edini način obravnave hospitalizacija v duševni bolnišnici. Po od- pustu iz bolnišnice, ko večina uporabnikov skupaj s svojci preživlja največjo stisko, niso predvidene nikakršne oblike pomoči. V tujini imajo že precej razvejeno mrežo t. i. vmesnih struktur, kot so »hiše na pol poti«, dnevni centri, klubi, stanovanjske skupine itn. Pri nas so nekaj tega omogočile nevlad- ne organizacije, kot so ALTRA, ŠENT in 02ARA, ki pa se vse srečujejo z gmotnimi težavami in ne morejo napraviti toliko, kot bi ljudje potrebovali. Zato je ena temeljnih nalog zagovorništva opozarjati javnost na neustrezno skrb na področju duševnega zdravja, od kršitev človeških in zakonskih pravic do pomanjkanja služb za terensko delo in nerešenih vprašanj v zvezi s stano- vanjsko problematiko. V zadnjem času se je zelo povečalo število invalidskih upokoji- tev, ki največkrat pomenijo popolno pasi- vizacijo, saj restriktivna zakonodaja onemo- goča skoraj vsako plačano delo. Poseben problem predstavlja delovanje totalnih ustanov, kakršne so tudi naše du- ševne bolnišnice, ki uporabnikom odvza- mejo vso svobodo in dostojanstvo ter ga naredijo povsem brezpravnega. Njihove pripombe, vprašanja in pritožbe največkrat obravnavajo izključno kot »izraz bolezni«, zato ostajajo brez odgovora, ali pa jim sledi povečana doza zdravil. Ko se uporabnik navadi, da je raje čisto tiho, je tudi to »izraz bolezni«. Zagovornik ima ob hospitalizirani osebi več nalog. Po eni strani jo pozorno posluša in jo vzame resno ter ji tako potrdi status človeškega bitja. Druga pomembna naloga je, da mu posreduje informacije o pravicah hospitalizirane osebe, ki jih v bolnišnici ne dobi. Tretja naloga pa je, da po želji uporabnika intervenira pri članih osebja, ali pa vloži tožbo, če je bil kršen zakon. Teh kršitev je veliko in so bolj pravilo kot izjema. Le redko se namreč držijo rokov za obisk predstavnika sodišča ali pa sled- njega sploh ni blizu. Zakonodaja o neprostovoljnem pridrža- nju je pomanjkljiva in nedorečena, zato je nujno, da se spremeni. Prizadevanja Z2iSpre- membo zakonodaje so pomemben del na- log zagovorništva. Potem pa so tu še številni življenjski pro- blemi, s katerimi se obračajo uporabniki na zagovornika, potem ko so obredH že vse državne instance. Neposredna pomoč upo- rabnikom je ključna sestavina zagovorni- štva. Je zelo zahtevno in odgovorno delo, kajti največkrat pomeni za uporabnike zadnje upanje. V nadaljevanju si bomo ogledali sestavo in število ljudi, ki iščejo pomoč zagovornikov, kakšni so njihovi pro- blemi in naši ukrepi. Če povzamemo: zagovorništvo si po eni strani prizadeva pomagati konkretnemu posamezniku, po drugi strani pa se zavze- ma za družbeno problematizacijo in spre- membe v službah duševnega zdravja in za- konodaji nasploh. V svojem delovanju po- nazarja model, v katerem naj bi uporabnik namesto pasivnega pacienta postal aktiven in odgovoren sogovornik. Ni pretirano, če rečemo, da zagovorništvo pomeni spre- membo paradigme. Izhaja namreč iz po- treb uporabnika in jim skuša slediti, v nasprotju z institucijo, ki izhaja iz lastnih potreb po nemotenem delovanju in si prizadeva uporabnika kar najbolj prilago- diti sebi. 57 TANJA LAMOVEC OSEBE, KI so ISKALE POMOČ PRI ZAGOVORNIŠTVU V prvem letu sistematičnega delovanja zagovorništva, to je leta 1994, smo pomagali 71 osebam. V prvi polovici leta 1995 smo obravnavali že 65 oseb. V obdobju od sep- tembra 1995 so septembra 1996 pa smo ob- ravnavali kar 168 oseb. S 154 osebami smo delo končali, druge pa še obravnavamo. V času pomoči Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve smo torej pomagali skupaj 204 osebam. Število oseb, ki želijo pomoč, narašča. Podatki, ki jih bom navedla, se nanašajo na 154 oseb, s katerimi smo končali sodelo- vanje v obdobju 1995/1996. 104 osebe, to je 67,5%, so bile ženskega spola, 50 oziroma 32,5% pa je bilo moških. Podobno razmerje smo imeli tudi v prejšnjih letih. Po starosti so prevladovale osebe med 40 in 50 leti. Takih je bilo 69 oziroma 40,8%. Sledi skupina od 30 do 40 let, in sicer jih je bilo 31 oziroma 20,12%. Skoraj enako številčna je bila tudi skupina oseb med 20 in 30 leti, ki je štela 27 ljudi ali 17,5%. Druge osebe so bile starejše od 50 let, ena pa je bila mladoletna. Glede izobrazbe je kar 52 odstotkov oseb imelo srednjo izobrazbo, 25 odstotkov je imelo osnovnošolsko izobrazbo, za druge pa ne vemo. Očitno je, da je ozaveščenost o pravicah ali pa obveščenost o našem delovanju bolj navzoča jpri osebah, ki imajo vsaj srednjo izobrazbo ali več. Informacije o našem delovanju so se pogosto širile od ust do ust in to znotraj določenega kroga ljudi. Hkrati pa to pomeni, da bi bilo treba najti način za seznanjanje ljudi iz najbolj deprivilegiranih slojev. Kar se tiče zaposlenosti, je bilo 35,78 odstotkov strank zaposlenih. 31,3 odstotkov oseb je bilo upokojenih in invalidsko upokojenih, 8 odstotkov je bilo brez- poselnih, 3,5 odstotkov se jih še izobražuje, za druge pa nimamo podatkov. Po kraju bivanja jih je bilo 78,58 odstotkov iz Ljubljane, 21,42 odstotkov pa je živelo v različnih krajih Slovenije. Glede vrste pomoči je 79 odstotkov oseb prejelo pravno pomoč, 21 odstotkov pa je bilo deležnih psihosocialne obravnave. VRSTE PROBLEMOV, KI SO JIH NAVAJALI UPORABNIKI Tudi pričujoča analiza je izdelana na teme- lju poročil iz obdobja od septembra 1995 do septembra 1996. V tem času je bilo rešenih že 160 primerov. Ker so nekateri uporabniki navedli več problemov, je število obravnavanih problemov večje kot število oseb. Največ problemov (21) je bilo neposred- no povezanih s svojci, zlasti z bivšimi partnerji in starši. V ospredju je bil spor, na primer s pretepanjem in grožnjami, pred- met spora pa je bil manj pomemben. Svojci so v veliki meri vključeni tudi pri drugih vrstah problemov, na primer zaradi dedi- ščine (16), stanovanja (16) itn. Pri večini teh primerov je bilo tipično, da so svojci poskušali izrabiti nemoč in deprivilegiran položaj uporabnika in še pogosteje uporab- nice ter jih oškodovati za legitimni dedni delež, ali pa doseči, da se izselijo iz stanova- nja. Manjši del stanovanjske problematike izraža stisko oseb, ki niso imele bivališča, kamor bi se vrnile iz bolnišnice. V skupino problemov s svojci lahko uvrstimo tudi probleme ob razvezi (5), neplačevanje preživnine (4), zaščito premoženja (4), skrbništvo (3) in dodelitev otroka (1). Ocenimo lahko, da je bilo okoli 70 proble- mov tako ali drugače povezanih s svojci. Obsežna skupina problemov (20) se je nanašala na invalidno upokojitev, pokojni- no in dodatek za invalidnost. Pred spreje- mom nove zakonodaje so bili mnogi zaskr- bljeni in so si hoteli pravočasno zagotoviti sredstva za preživetje. Mnogi so potrebovali zgolj informacije, drugi pa tudi konkretno pomoč. Zanimivo je, da se ni nihče pritožil zaradi invalidske upokojitve, ki je v teh časih množična. Vse pritožbe so bile zato, ker so uporabniki menili, da so jih neupravičeno razglasili za delazmožne. Problemov v zvezi z delovnim razmer- jem oziroma delovnimi spori je bilo 17. Največ pritožb se je nanašalo na premesti- tev na slabše plačano delovno mesto. Precej je bilo tudi sporov s tretjo osebo, firmo ali ustanovo, v kateri posameznik ni bil zaposlen (29). To so bile banke, stano- vanjska podjetja, sodišče, policija, kataster 58 RAZVOJ ZAGOVORNIŠTVA ZA UPORABNIKE PSIHIATRIJE V SLOVENIJI in druge državne ustanove. Pogosto je bil vzrok za spor neplačevanje obveznosti v času hospitalizacije, kar je včasih vključe- valo precejšnje kazni. Bilo je tudi nekaj primerov, ko je bil uporabnik po krivem obdolžen neplačevanja, saj je dolg že po- ravnal. Šest uporabnikov je bilo udeleženih v prometni nesreči in niso vedeli, kako priti do odškodnine. Tri osebe so potrebovale pomoč pri napovedi dohodnine, oziroma, niso mogle plačati kazni, ker je niso pravočasno javile. Med javne ustanove prištevamo tudi^M- ševne bolnišnice, vendar se nam zdi umest- no to problematiko predstaviti posebej. Pet oseb se je pritožilo nad neprostovoljnim pridržanjem in dejstvom, da jih ni obiskal predstavnik sodišča, kot je po zakonu dol- žan. Na tožbo so se v bolnišnici odzvali tako, da so nekatere od njih nemudoma preme- stili na odprt oddelek, vsaj enega pa so na zahtevo sodišča odpustili, ker ni ustrezal kriterijem za neprostovoljno pridržanje. Nadaljnjih pet oseb je izrazilo bojazen, da jih bodo prisilno hospitalizirali, in so pro- sile za zaščito. Sedem oseb je želelo občasen ali trajen izhod iz bolnišnice Polje oziroma premestitev. Nekaj oseb se je želelo odva- diti jemanja zdravil ter je želelo pomoč kriz- nega tima, da bi prebrodili krizo brez hos- pitaHzacije. Več oseb je tudi želelo seznam privatnih psihiatrov. Petnajst oseb je prosilo za pomoč pri reševanju psiholoških problemov. Nekateri so takoj začeli navajati osebne težave, drugi pa so prišli s pravnim problemom, a so kma- lu pozabili nanj in se preusmerili na svoje težave. Tu vidimo, kako pomembno je, da dajemo hkrati pravno in psihosocialno po- moč, saj se mnogi še vedno sramujejo svojih psihičnih problemov. Ti problemi so bili: slišanje glasov, različni strahovi, pomanjka- nje koncentracije, slab spomin, psihomoto- rični nemir in splošna razdražljivost, osam- ljenost, nezmožnost za delo in študij. Med osebami, ki so navajale psihološke proble- me, je bilo kar pet študentov, ki so po hospitalizaciji opustili študij in niso vedeli, kako naprej. Ena uporabnica je poročala o spolni zlorabi, ki se ji je zgodila v otroštvu. Zanimivo je, da so skoraj vsi problemi uporabnikov, morda z izjemo ah dvema, izrazito realni, mnogi od njih pa so eksisten- čne narave. Iz poročila jasno vidimo, da si uporabniki ne »izmišljajo« problemov, niti po pravilu ne pričakujejo čudežnih rešitev, kot včasih slišimo. Nasprotno, zelo priza- devno so sodelovali pri reševanju proble- ma, prinesli ali poiskali ustrezno dokumen- tacijo in pogosto tudi sami odnesli dobljeno listino na ustrezno mesto. VRSTE INTERVENCIJ ZAGOVORNIŠTVA Še bolj kot za probleme velja za intervencije, da jih je bilo navadno več ne le za posamez- no stranko, temveč tudi za posamezen primer. Sestankov je bilo navadno več, saj je bilo treba zbrati dokumentacijo. Za reševanje posameznega primera so naši sodelavci včasih porabili tudi 30 ur ali več. Pri pravnih problemih je treba najprej zbrati gradivo, izvesti ustrezne poizvedbe, včasih telefonsko, včasih pa z obiskom sodišča ali kakšne druge instance. Vsega tega namreč v analizi ne navajam, želim pa, da je bralec seznanjen z dejanskim obse- gom dela, ki je pogosto potrebno, preden lahko napišemo pritožbo ali prošnjo. Če torej začnem z oprijemljivimi storit- vami (pri tem sem upoštevala le prvi se- stanek, na katerem je bil narejen načrt za ukrep), sem naštela 77 pravnih nasvetov. Sem sodijo razlage zakona, pouk o možnih ukrepih, posredovanje informacij itn. Vse druge pravne intervencije so vključevale konkretne storitve, to je, pisanje dokumen- tov. Bilo je 23 dopisov, izjav, prošenj in pogodb ter 16 tožb in pritožb. Pisnih in osebnih intervencij na sodišču je bilo 15. To so bile zvečine urgence. V 13 primerih so bile potrebne intervencije na policiji, centrih za socialno delo in podobnih usta- novah. Naštela sem 26poizvedb, 10 sestan- kov s svojci, 3 obiske na domu in 6 overov- Ijanj podpisov. Opravili smo tudi precejšnje število obiskov v Polju. Ker gornji rezultati temeljijo na delu, ki je bilo predvideno ob prvem sestanku, ne izražajo ustrezno opravljene količine dela, pač pa domnevam, da dovolj točno prikazu- jejo vrsto dela, kar je bil moj namen. Občas- no so se namreč pojavljale nepredvidene 59 TANJA LAMOVEC komplikacije ali situacije, ki so zahtevale nujno ukrepanje. Med takimi lahko nave- dem pomoč pri selitvi iz zaklenjenega stanovanja s pomočjo policije, preprečitev rubeža, doseg sprejema v splošno bolniš- nico, doseg izhoda iz bolnišnice Polje, doseg odpisa dolga ali obročnega odplače- vanja, vključevanje v različna društva, preprečitev odhoda v Hrastovec itn. Veliko večino pravnih storitev je opravila dr. Tjaša Strobelj Kragelj, ki je znala v svoje delo vključiti tudi ustrezen psihosocialni pristop. Znala je prisluhniti strankam in včasih je hkrati reševala tudi njihovo psiho- socialno problematiko. Zelo pomembna je tudi njena ekspeditivnost. Pogosto je bilo treba dokumente izdelati hitro in jih poslati še pred iztekom roka. Kljub temu je njeno strokovno delo ocenjeno kot izjemno kva- litetno s strani nekaterih vodilnih sloven- skih odvetnikov. Obravnavali smo 29 primerov psihoso- cialne pomoči. Navadno je obravnava vključevala več sestankov, na katere smo občasno povabili tudi svojce. Kjer je pro- blem vključeval svojce, smo izvajali kratko družinsko intervencijo, v kateri smo učili družinske člane, kako se pogovarjati in dogovarjati ter postavljati meje. Skupaj smo reševali enega od problemov, ki so ga navedli, in pripeljali pogovor do sporazu- ma. Namen intervencije je bil omogočiti izkušnjo, da se problemom ni treba izo- gibati ali jih zanikati, ker jih je mogoče rešiti na ustrezen način. Druga oblika dela je vključevala pogovor o načrtih za prihod- nost, pri čemer smo se trudili skupaj z upo- rabnikom izoblikovati kratkoročne načrte in se sproti pogovarjati o njihovem izvaja- nju. Pokazalo se je, da tak način dela ne za- dostuje, zato smo ustanovili samopomočno skupino, načrtujemo pa še eno za svojce. S tem končujem prikaz dela zagovor- ništva pri ALTRI, do nedavnega edinega zagovorništva za uporabnike psihiatrije v Sloveniji, nedvomno pa prvega, ki je opozorilo na problematiko, ki je navadno raje ne vidimo. 60